Onko jokin erityinen syy ettei ole pystytty kehittämään akkua, joka ladattaisiin yksinkertaisesti ja nopeasti, vain vaihtamalla akkuun nesteet. Akun elektrodit olisivat pysyvät ja muuttumattomat ja eivätkä osallistuisi latautus/purkaus-tapahtumaan, siis pelkät virrankeräimet.
Tälle akulle olisi tilausta nimenomaan sähköautoissa.
Akkukemiaa
11
85
Vastaukset
- fyllytdhj
Onko jokin erityinen syy, että sähköautossa pitäisi olla akku? Miksi sähköautossa pitää olla sähkömoottori? Eikö tupakansytytin riitä?
- toroidion
On siihen syy, jos niitä ei olisi, se ei olisi sähköauto.
- Patteriauto
Vai olisiko paristo helpompi toteuttaa tankattavalla ektrolyytillä kuin akku. Kuitenkin vanha litku pitäisi ensin imeä pois, helppous kyllä kärsii siitä.
- Arvauksempi
Polttokennotekniikka on kai lupaavampi, kuin elektrolyyteillä läträäminen.
Ei ainakaan synny mitään jätettä. - metsäveli
Onhan näitä olemassa ja kovassa käytössä varsinkin Japanissa.
Tähän mennessä onnistunein tyyppi perustuu vanadiinin eri hapetus-asteisiin
rikkihappo liuoksessa.
Tällainen virtausakku eli flow redox battery voi perustua erittäin lukuisiin
reaktioihin aineisiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery- visio
Tämä virtausakku vaikuttaa olevan kuin luotu sähköautoja varten. Kotona latauksen voi suorittaa perinteisesti sähköllä ja matkalla ollessaan tankkaamalla huoltoasemilla.
- keksijätutkija
Kysymys on hyvä. Vaihdettava osa voisi olla neste. Näinhän oikeastaan toimii virtausakut. Elektrodiosa on erillään ja yhdistetty letkuilla nestesäiliöihin. Toisen säiliön neste on reagoinut elektrodiosassa. Neste virtaa elektrodien läpi "ladatusta" nesteestä energiansa antaneeseen nesteeseen. Ladattaessa virtausakkua nesteen suunta on päinvastainen.
Nesteen sijasta voidaan vaihtaa myös kiinteä kappale. Vaikka hiilivetyjen lämpöarvo on hyvin korkea (muista hiileen sitoutunut vety), on puhtaalla alumiinilla vieläkin korkeampi polttoarvo. Alumiiniakkua ei ole oikein pystytty lataamaan (vaikka keksijä Partanen lupasi sen tehdä). Mutta alumiiniparisto toimii. Bensan sijasta voidaan vaihtaa paristoon alumiinilevyt. Israel luvannut toimittaa markkinoille parin vuoden sisällä auton, joka yhdellä alumiinilevypakkauksella kulkisi jopa 1500 kilometria. Alumiinin reagoidessa ilman hapen kanssa syntyy alumiinioksidia, joka voidaan uudelleen muuttaa teollisesti alumiiniksi. Alumiinioksidi on luonnollista maa-ainesta. Rahtilaivan upotessa Itämerellä pohjaan joutuisi alumiinioksidia, joka sitoo fosforia ja siten parantaisi meriveden laatua. Ei tarvittaisi mitään öljyntorjuntakalustoa. Tämä on ratkaistu jo -80 luvulla Utahin yliopistossa prof. Pons ja Fleischman ratkaisivat asian.
- mileage
Aivan unohdin kylmäfuusion. Sehän toimii siinä missä nykyinen fuusioreaktorikin.
Zalmanin tökkää vaan kylkeen :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684461Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D993981- 523512
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul272756Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252562Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562433- 462324
- 391907
- 471898
- 301646