Se on moro, nääs moro.
Tuli mieleen näistä monista kirjotuksista, tällä palstalla, että ateistit aliarvioivat uskovaisia aika rankalla kädellä.
Nimittäin monet uskovaiset, ovat olleet ennen uskoontuloaan ateisteja, et ateistit vähä niinku aliarvioivat entisiä omiaan.
Uskovaisia on kaikista yhteiskuntaluokista, nykyään myös tuleva pääministeri.
Luuletteko että on helppoa tulla uskoon, ei todellakaan, sanon minä, asian kokeneena.
Sitä joutuu punnitsemaan asioita monelta kantilta, mutta se että minkä on kokenu todeksi niin se yleensä voittaa.
Monet uskoontulleet niin kuin apostoli Paavali, ovat kokeneet kaiken muun, pelkäksi roskaksi, aina maalliseen arvostettuun asemaan asti. Paavalikin oli arvostettu lainoppinut, mutta luki sen pelkäksi roskaksi.
Entä sitten mitä tulee esimerkiksi todistamiseen sairauksista paranemiseen, ei ole ollenkaan helppoa, asettua uskomattoman maailman silmissä naurunalaiseksi, siksi että todistaa parantuneensa, vaikkapa parantumattomasta sairaudesta.
Olen itse parantunut, parantumattomasta sairaudesta, miksi minä siitä todistan Jumalan kunniaksi, siksi että se totuus minkä olen kokenut, painaa enemmän kuin tämän maailman pilkka.
Jotkut pysähtyvät miettimään ja uskovat, enemmistö ei usko.
Ajatelkaa vähän, (en pakota ketään uskomaan) mutta miksi minä ja monet muut valehtelisivat, minä en todellakaan saa siitä mitään hyötyä, päinvastoin.
Minulla ei todellakaan ole mitään syytä valehdella, en edes kehota ketään liittymään mihinkään seurakuntaan, ja maksamaan sinne kolehtirahoja.
Totuus painaa enemmän vaakakupissa kuin maallinen arvostus tai kunnia.
Aliarviointia ja vähättelyä
55
<50
Vastaukset
- aloittajaaa
Lisään vielä, jos mennään ihan äärimmäisyyksiin asti, niin moni uskova on kuollut uskonsa takia.
En usko että kukaan ateisti kuolisi ateistisen maailmankatsomuksensa takia, sensijaan tuhannet kristityt ovat kuolleet, uskonsa takia.
Minusta siinä on aika painavaa pointtia.- tampioo
En väitä että ateistit olis mitenkään erikoisempaa kansaa, mutta on se aika hupaisaa että entinen ateisti onkin uskoontultuaan, tampio mitä ei enää arvosteta.
Pitäis vähän miettiä että on hänen täytynyt kokea aika erityistä, kun onkin tullut uskoon.
Ei sitä uskoon tulla noin vain mielipidettä vaihtamalla, sellainen usko ei kestä koetuksia.
Kyllä siinä täytyy vähän enemmän olla. - Tottapuhut
Totta puhut, joka vuosi kuolee tuhansia kristittyjä maailmalla uskonsa vuoksi.
itsekin olin ateistina yli kaksikymmentä vuotta, kaduttaa vieläkin ne vuodet. - 019283
"En usko että kukaan ateisti kuolisi ateistisen maailmankatsomuksensa takia, sensijaan tuhannet kristityt ovat kuolleet, uskonsa takia."
Se, että olet valmis kuolemaan uskosi vuoksi, ei todellakaan ole positiivinen asia kun ei ole mitään syytä olettaa, että uskomuksesi ovat totta.
Meidän ateistien ei yleensä tarvitse kuolla näkemyksiemme takia, me osaamme ratkaista asiat sivistyneesti.
Tosin äskettäin taas murhattiin yksi ateisti blogaaja Bangladeshissa ääriuskovaisten toimesta. Tämä oli jo kolmas tapaus siellä päin. - historyyy
No niin hyvä, sinäkin olet yksi esimerkki.
Tottapuhut kirjoitti:
itsekin olin ateistina yli kaksikymmentä vuotta, kaduttaa vieläkin ne vuodet.Ja vähintään kymmeniä tuhansia muslimeja. Shiiat ja sunnit ovat monella maailmankolkalla toistensa verivihollisia, eikä siitä asetelmasta seuraa yhtään vähäarvoisempaa uskonsa takia kuolemista kuin kristittyjenkään hyvin paljon harvalukuisemmissa tapauksissa.
Viime aikoina aivan ylivoimainen uskonsa vuoksi kuolleiden ryhmä on jesidit, joista Isis on tappanut ehkä jopa useita prosentteja. Hurskaita kristittyjä näiden "pakanoiden" kohtalot eivät tietenkään paljon kiinnosta.tampioo kirjoitti:
En väitä että ateistit olis mitenkään erikoisempaa kansaa, mutta on se aika hupaisaa että entinen ateisti onkin uskoontultuaan, tampio mitä ei enää arvosteta.
Pitäis vähän miettiä että on hänen täytynyt kokea aika erityistä, kun onkin tullut uskoon.
Ei sitä uskoon tulla noin vain mielipidettä vaihtamalla, sellainen usko ei kestä koetuksia.
Kyllä siinä täytyy vähän enemmän olla.>on se aika hupaisaa että entinen ateisti onkin uskoontultuaan, tampio mitä ei enää arvosteta.
No jos se "entinen ateisti" alkaa uskoon tultuaan paasata vaikka että evoluutio on huuhaata, tiede on Saatanan eksytystä ja maailma luotiin 6000 vuotta sitten, ei kai siitä voi minkäänlaista arvostusta seurata parhaallakaan tahdolla.- Reddington
Niin, mitä nyt kristityt natsit tappoivat muutaman tuhat ateistia....
- HihhulismusMaximus
RepeRuutikallo kirjoitti:
>on se aika hupaisaa että entinen ateisti onkin uskoontultuaan, tampio mitä ei enää arvosteta.
No jos se "entinen ateisti" alkaa uskoon tultuaan paasata vaikka että evoluutio on huuhaata, tiede on Saatanan eksytystä ja maailma luotiin 6000 vuotta sitten, ei kai siitä voi minkäänlaista arvostusta seurata parhaallakaan tahdolla.Unohdit pedon merkin, lopunajan eksytyksen, anttikirstuksen, ylöstempauksen ja kaikki ne lukemattomat jälkikäteen ennustetut profetiat, joista hölisijät minä aina automaattisesti luokittelen tampioiksi. Eikä se ole mikään mielipide vaan fakta. Yksikään järkevä ihminen ei koskaan moisia idioottimaisuuksia hölise, vain pahimman luokan uskishörhöt ja fundikset.
- usko_tämä
"En usko että kukaan ateisti kuolisi ateistisen maailmankatsomuksensa takia"
Uskot ja et usko. On siinäkin uskovainen. Esimerkiksi islamisteilla on lupa tappaa henkilö, joka kieltää jumalan. Kyllä täälläkin roviot käryäisivät, jos uskovaisille valta annettaisiin. Minua ei uskovaiseksi saa, vaikka kuinka uhkailtaisiin. Olemattomiin en suostu uskomaan edes lähimmäisrakkaalla kristityllä väkivallalla. - jeeeeertsdgd
Tottapuhut kirjoitti:
itsekin olin ateistina yli kaksikymmentä vuotta, kaduttaa vieläkin ne vuodet.Vai että tuhansia? samaan aikaan kristityt murhaavat satoja tuhansia.
- NääNytOnNäitä
En oikein kunnolla edes ymmärrä, että miksi joku haluaisi kuolla maailmankatsomuksen (siis: ajatuksen) takia. Kaikkien meidän "päissä" kimpoilee kaikenlaisia ajatuksia. Miten joku voi suhtautua joihinkin niistä niin vakavasti, että pitää mielekkäänä kuolla sen takia?
Toisaalta, eihän ateismi oikeastaan sisällä mitään positiivista väitettä, jonka "puolesta" kuolla. Onko se, että joku ei usko Venuksessa eläviin pilenpiirtäjän korkuisiin näkymättömiin kirahveihin, "maailmankatsomus"?
- 113
Lisää lapsenomaisia saarnaajia? Miksi useimmat nettisaarnaajat ovat ajatusmaailmaltaan ala-asteikäisten tasoa? Kummallista.
- hihhihhiiiiiiiiiii
Olipa sullakin aika painavaa sanottavaa, hih hih.
- hauhauhauuu
Huom, en saarnaa, ihmettelen vain.
- 113
hauhauhauuu kirjoitti:
Huom, en saarnaa, ihmettelen vain.
Niin, minä taas ihmettelen ihmettelysi saarnanomaisuutta. Ja lapsellisuutta.
Entinen ateisti, joka on nykyään tampio uskova (omat sanasi), on luultavasti ollut myös tampio ateisti. Sitäpaitsi, minä en arvosta tai ole arvostamatta, sen perusteella, uskooko jumaliin vai ei. - Piruperii
Et ole oikeassa uskossa.
- 019283
Kaikki mainitsemasi esimerkit toimii molempiin suuntiin. On moni uskovainenkin kääntynyt ateistiksi, sanoisin, että näitä on jopa huomattavasti enemmän, kuin uskoon tulleita ateisteja.
Se että annat parantumisestasi kunnian yliluonnolliselle, ei merkitse yhtään mitään. Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin ethän sinä voi sitä tietää, mikä sinut paransi. Miksei jumala muuten paranna amputaatio potilaita?
Ei väitä että valehtelet, sanon vain, että olet todennäköisesti väärässä. En minäkään hyödy siitä mitään, etten ole uskovainen.
"Totuus painaa enemmän vaakakupissa" Samaa mieltä, juuri tästä syystä olen ateisti.- alkuihminen
Saat ihan vapaasti olla ateisti, minä lähinnä en yritä todistaa mitään, pointtini onkin se, että miten ateistit aliarvioivat ihmisiä, lähinnä juuri uskovaisia.
Ei ajatella ollenkaan mitä kaikkea ihminen on voinut kokea, joku pelastunut jopa varmalta kuolemalta.
Se että on uskovainen, ei tee ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavaa.
Olen kanssasi eri mieltä tästä. "On moni uskovainenkin kääntynyt ateistiksi, sanoisin, että näitä on jopa huomattavasti enemmän, kuin uskoon tulleita ateisteja". - 019283
Huvittavia paradokseja muuten. Parantuminen 'parantumattomasta sairaudesta' ja pelastuminen 'varmalta kuolemalta'.
- 113
''Se että on uskovainen, ei tee ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavaa.''
Ei teekään, mutta näillä palstoilla uskovat turvautuvat valheisiin selvästi useammin kuin muut, ja se syö uskottavuutta. - Epästabiili
019283 kirjoitti:
Huvittavia paradokseja muuten. Parantuminen 'parantumattomasta sairaudesta' ja pelastuminen 'varmalta kuolemalta'.
Minä kiinnitin huomiota juuri samaan asiaan. Mutta koskas uskova olisi tajunnut jotain paradokseista ja loogisista ristiriidoista. Sokea usko sivuuttaa kaiken sellaisen aina merkityksettömänä.
Miksi tutkijat eivät ole löytäneet yhtään ainoaa ihmeparantumista, vaikka asiaa on huolella tutkittu.
http://web.archive.org/web/20070317183639/http://www.markushirsila.com/files/herra_tekee_ihmeita_ilman_maaraa.pdf
http://siivola.org/markku/krit/ihmeiden_aika_on_ohi.html
Erittäin kuvaavaa on kylläkin tuon jälkimmäisen tutkimuksen havainto:
"Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina." Toisin sanoen 80% niistä tutkituista, jotka väittivät kokeneensa ihmeparantumisia (joista siis ei löydetty jälkeäkään) olivat labiileja, siis lievästi sanottuna tärähtäneitä.
Mikä sitten selittääkin aika paljon, tai oikeastaan koko jutun. - Reddington
alkuihminen kirjoitti:
Saat ihan vapaasti olla ateisti, minä lähinnä en yritä todistaa mitään, pointtini onkin se, että miten ateistit aliarvioivat ihmisiä, lähinnä juuri uskovaisia.
Ei ajatella ollenkaan mitä kaikkea ihminen on voinut kokea, joku pelastunut jopa varmalta kuolemalta.
Se että on uskovainen, ei tee ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavaa.
Olen kanssasi eri mieltä tästä. "On moni uskovainenkin kääntynyt ateistiksi, sanoisin, että näitä on jopa huomattavasti enemmän, kuin uskoon tulleita ateisteja".Ole ihan vapaasti, sattuu olemaan totuus. Ja mitä tulee muiden aliarvioimiseen, on se lähinnä omahyväisten uskovaisten harraste.
- näytä_mulle
113 kirjoitti:
''Se että on uskovainen, ei tee ihmisestä jotenkin vähemmän uskottavaa.''
Ei teekään, mutta näillä palstoilla uskovat turvautuvat valheisiin selvästi useammin kuin muut, ja se syö uskottavuutta.Osoita nyt yksikin uskovaisen kirjoittama valhe.
- 113
näytä_mulle kirjoitti:
Osoita nyt yksikin uskovaisen kirjoittama valhe.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13597999
''Inkvisitio suojeli ihmiselämää''
Täytyykö selittää?
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13595851
''Ateistit käyttää samaa kielikuvaa kuin Nietzsche''
Sotkunikki ei tiedä Nietzschen sanomisista pätkään, toistaa papukaijana muualta lukemaansa, eli ehkä voisi väittää, että hän ei valehtele.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13422228
''Ateismin uskontunnustus''
Silkkaa valetta, ateismilla ei ole uskontunnustuksia.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/3690342
''Darwin tuli uskoon''
Darwinin vaimo, oli uskova, sanoi väitettä valheeksi. En edes viitsi sekaantua tyypin valheisiin evoluutiosta ja evoluutioteoriasta.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/9040949
''Reikä helvettiin''
Jonkin pilalehden ''uutinen''. Asia on todistettu kerta toisensa jälkeen valheeksi, mutta se ei joitakin uskovia hidasta ollenkaan.
Harmi, että hakutoiminto on poistettu, muuten saisit lisää.
Jos uskomisella tai rukoilemisella olisi jotain vaikutusta esim. paranemiseen, se voitaisiin osoittaa tilastollisesti. Totuus kuitenkin on, että kristityllä on aivan sama todennäköisyys parantua kuin toisen uskonnon harjoittajalla tai ateistilla.
- taas_atte_valahtelee
Mistä sen tiedät, kun asiaa ei ole tutkittu eikä uskonnollisuutta tilastoida potilastilastoissa.
- 113
taas_atte_valahtelee kirjoitti:
Mistä sen tiedät, kun asiaa ei ole tutkittu eikä uskonnollisuutta tilastoida potilastilastoissa.
Rukouksen vaikutusta on tutkittu. Jopa Templeton säätiön rahoittama tutkimus osoitti, että rukouksesta ei ollut hyötyä, pikemminkin päinvastoin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Studies_on_intercessory_prayer
- Pidetäänikävää
Jotenkin huvittavaa, että ihminen jonka tahmean jähmeä ajatusmaailma näyttää olevan esikouluikäisen tasolla, valitsee nimimerkikseen pohtivanjannun. Vaikka kaikesta näkyy ettei juurikaan ole pohdittu paljon mitään koskaan.
Ja jos olisit edes osannut laittaa tänne jotakin uutta ja ennenkuulumatonta, mutta kun ei mitään sinne päinkään. Täsmälleen samat identtiset höpötykset jotka ovat olleet täällä esillä jo erinäisiä satoja tai tuhansia kertoja. Täydellisen typötyhjää ja merkityksetöntä tyhjän lässyttämistä, kuten aina. Mutta eihän tyhjästä ja olemattomasta mitään muuta koskaan irtoa.
Minäkään en muuten hyödy mitään siitä että en usko. Saan vain pilkkaa ja solvaamista ja halveksuntaa ja avointa vihaa esimerkiksi kaikilta uskovilta sukulaisiltani. Mutta heidän uskonsa kauneus vakuuttaa minut kerta toisensa jälkeen siitä, että moisesta vastenmielisestä typeryydestä kannattaa pysytellä visusti erossa.
Minullakin totuus painaa eniten vaakakupissa. Olen pitkän elämäni aikana monesti pysähtynyt miettimään ja puntaroimaan ja tutkinut juurta jaksain kaikki uskon(non) väittämät, joita uskovassa perheessä kasvaneena joutui joka päivä kohtaamaan - ja juuri siksi olenkin ateisti. Lisää voi lukea tuolta ketjusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13591646 "Tuli mieleen näistä monista kirjotuksista, tällä palstalla, että ateistit aliarvioivat uskovaisia aika rankalla kädellä."
Kiinnostava ajatus, jos sattuu pitämään paikkaansa. Laitatko pari esimerkkiä aliarvioinneista, jos pystyt, niin voidaan analysoida, että onko aliarviointia, ja jos on, niin otetaan opiksi.Mitä mieltä olet assyrialaisesta, jonka jumalat paransivat 4500 vuotta sitten?
- imehlettelen
Tuli tuosta Assyyriasta mieleen, että onko kyseessä anti-Syyria eli asyyria vai peräti ihan ass-Syyria? Ei kovin imartelevaa syrjäänien kannalta.
imehlettelen kirjoitti:
Tuli tuosta Assyyriasta mieleen, että onko kyseessä anti-Syyria eli asyyria vai peräti ihan ass-Syyria? Ei kovin imartelevaa syrjäänien kannalta.
>>Tuli tuosta Assyyriasta mieleen, että onko kyseessä anti-Syyria eli asyyria<<
Anti-Syyria olisi jotain syyrianvastaista ja asyyria vain jotain ei-Syyriaa. Ne ovat siis eri asioita. Mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun tällä palstalla sekoitetaan anti- ja a-etuliitteet keskenään.
>Nimittäin monet uskovaiset, ovat olleet ennen uskoontuloaan ateisteja, et ateistit vähä niinku aliarvioivat entisiä omiaan.
Omien juttujensa mukaan melkein kaikki. Fundisuskovaisuuteen näköjään kuuluu ihmisen uskovaisuutta edeltäneen menneisyyden demonisointi. Dualismissa ei ole mitään keskitietä eikä harmaan sävyjä, vaan kaikki on joko ihanaa tai kauheaa.
>Entä sitten mitä tulee esimerkiksi todistamiseen sairauksista paranemiseen, ei ole ollenkaan helppoa, asettua uskomattoman maailman silmissä naurunalaiseksi, siksi että todistaa parantuneensa, vaikkapa parantumattomasta sairaudesta.
Lääkärintodistuksillahan tuo todistetaan ja sillä siisti. Uskovaisten ihmeellisistä parantumisista vain ei tahdo sellaisia koskaan löytyä. Tapauksia on kyllä tutkittu aika paljon. Jos ja kun mitään dokumenttia ei "ihmeparantuneelta" löydy vaan ainoastaan omia fanaattisia väitteitä, naurunalaiseksi joutuminen on aivan oikeutettua.- fda
Morjensta morjes. Älä unohda, että moni ateisti on entinen teisti. Täälläkin taitaa olla muutamia vakikirjoittajia, jotka ovat uskossa olleet.
- ateistineiti
Arvostan pohtivaa otettasi.
"Nimittäin monet uskovaiset, ovat olleet ennen uskoontuloaan ateisteja, et ateistit vähä niinku aliarvioivat entisiä omiaan."
Tämä on niin judeo-kristillinen ajatusmalli kuin olla ja voi. Ei ole mitään "ateistien omia", sillä ateistit ovat hyvin heterogeeninen joukko kaiken muun kuin jumaluskomusten suhteen. Joitain uskovia tuttaviani arvostan enemmän kuin ateistituttaviani, eikä siinä mielestäni ole ristiriitaa.
"Sitä joutuu punnitsemaan asioita monelta kantilta, mutta se että minkä on kokenu todeksi niin se yleensä voittaa."
Sama myös toisin päin. Uskonnot nojaavat hyvin paljon tunteisiin, joten uskonnollisista yhteisöistä ei aina ole helppo irroittautua, vaikka järki sanoisikin toisin. Siinä olet oikeassa, että henkilökohtaiset kokemukset ovat yleisin syy uskoa johonkin yliluonnolliseen. Näen asian niin, että kun joku asia käsittää ihmisen ymmärryskyvyn, sitä helposti pitää yliluonnollisena. 1500-luvun ihmisille tällainen asia olisi ollut vaikka antibioottikuuri.
"Monet uskoontulleet niin kuin apostoli Paavali, ovat kokeneet kaiken muun, pelkäksi roskaksi,"
Kyllähän ei-uskovakin voi kokea monet asiat turhanpäiväiseksi. Välillä jopa oma lopputyö tuntuu roskalta, vaikka siihen paljon panostaakin ;) Kyseenalaistus on hyvästä, sillä se estää kaavoihin kangistumisen. Uskovaiset eivät mielestäni ole ainut joukko, joka ei aseta materiaalista maailmaa kaikkein tärkeimmäksi. Monilla kriittinen arvojen pohdiskelu johtaa esimerkiksi avustustyöhön osallistumiseen tai aktivismiin.
"Olen itse parantunut, parantumattomasta sairaudesta, miksi minä siitä todistan Jumalan kunniaksi, siksi että se totuus minkä olen kokenut, painaa enemmän kuin tämän maailman pilkka."
Sinä koet ihmisten suhtautumisen ehkä pilkkana, mutta ainakin minä näen enimmäkseen huolta hoidoista kieltäytyvien kohtalosta, sekä vihaa niitä tapauksia kohtaan, joissa tarina paljastuu vedätykseksi. Niin tylsältä kuin se kuulostaakin, olisiko parantumisessasi voinut olla kyse sattumasta? Kehossasi sattui olemaan oikeita (vasta?)aineita oikeassa suhteessa?
"Ajatelkaa vähän, (en pakota ketään uskomaan) mutta miksi minä ja monet muut valehtelisivat, minä en todellakaan saa siitä mitään hyötyä, päinvastoin."
Kokisitko yhtä tärkeäksi tulla ateistipalstalle puhumaan, jos olisit Suomen ainut kristitty? Ihminen haluaa luonnostaan puhua asioista, jotka hän kokee itselleen tärkeiksi. Puhumalla asioista voi löytää toisia samoin ajattelevia ja ryhmääntyminen voimaannuttaa - mikä johtaa oman uskon vahvistumiseen.
Toisaalta haluat ehkä nähdä, kuinka huonoja vastausvaihtoehtoja meillä ateisteilla on? Tämä vahvistaisi uskoasi ja saattaisit näin saada tukea maailmankuvallesi. Tämä puolestaan vahvistaisi käsitystäsi maailman yhteneväisyydestä ja ymmärrettävyydestä, mistä tulisi turvallisuuden/ luottamuksen tunne ja kokemus asioiden hallinnasta (ihmisaivot pyrkivät luonnostaan näkemään järjestystä ja kaavamaisuusta kaaoksessakin).
Mahdollinen hyötysi ei siis ole materiaalista vaan henkistä.
Psykologisen lähestymistavan myötä toivotan hyvää päivän jatkoa. - Ihmine
Tsemppiä ja voimia aloittajalle! Totuus ei suinkaan löydy aina kauniista ja inhimillisesti älykkäistä ja näennäisen monitahoisesti esitetyistä mielipiteistä. Pidä kokemuksesi mielessäsi ja muista ettei kukaan palstan kommentoijista ole ollut kanssasi silloin kun olet kohdannut asioita joista kerroit!
Tohtorin väitöskirjat ja muut eivät paljoa paina elämässä, sellaisissa kysymyksissä joissa jokainen kohtaa tuntematonta. Ihminen on juurikin sellainen että hänestä löytyy psykologi ihan omasta takaa. Älä anna kenenkään järkeisopilla ja tyhjillä puheilla itseäsi eksyttää.
Minullakin oli vakava sydänkohtaus ja jouduin suorilta leikkauspöydälle. Leikkaava lääkäri sanoi ennen leikkausta, ettei ole ollenkaan varmaa että tästä selvitään - että leikkaus onnistuisi. Minä en lueskellut Dawkinsin jumalharhoja, vaan sanoin että nyt mennään niillä eväillä mitkä suodaan. Leikkausta seuraavan päivän aikana keinuin elämän ja kuoleman rajalla. En saanut kunnolla happea ja olin varma että kuolen. Siinä vuoteella ollessani minulle sanottiin aivan selvästi: Keskity jokaiseen hengenvetoon, sillä sinä et tule kuolemaan! Tätä ei sanonut kukaan ihminen, sen verran tolkussani olin.
Tämä oli vain yksi ihme monista, joita olen kokenut elämäni aikana. Paavali sanoi: "Minä en häpeä evankeliumia sillä se on Jumalan voima!" En häpeä minäkään. Tiedämme että ei paljoa tarvita kun älykkäinkin puhuu höpöjä ja etsii taluttajia. PIDETÄÄN ME VAAN IHAN PELKKÄNÄ ILONA KUN IHMISET PILKKAA JA IVAA!!!.
Minä pyydän nöyrimmästi anteeksi jos olen jotakin henkilökohtaisesti loukannut kommenteillani muissa keskusteluissa. Pitäisi tuota kieltä ja kynää enemmän kurissa pitää, vaikken kummoista kirjoitustaitoa omaakaan.- ateistineiti
Kenties tämä oli vastaus viestiini? Niin tai näin, olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei viisaus löydy yksin kirjoista - toki täysin ilman tutkittua tietoakaan ei pääse määräänsä pidemmälle. Kauniita ja näennäisiä sanoja voi ihminen osata käyttää tyhjää puhuessaan, on hän sitten tohtori, poliitikko tai pappi.
Aloituksessa puhuttiin siitä, kuinka ateistit aliarvioivat uskovaisia. Välillä tuntuu että sitä on puun ja kuoren välissä; jos sanoo asiat kuin itse ne näkee, kuten tein edellisessä viestissäni, se otetaan vähättelynä ja alistamisena. Jos taas ei sano mitään, "ateistilta loppuivat tekosyyt". Tasaveroinen keskustelu tuntuu niin kovin vaikealta. Tämä vähättely ei tietenkään ole minkään yksittäisen ryhmän helmasynti, sillä samanlaista dissausta kuulee ateistien kuin teistienkin suusta tällä palstalla. Onkin vaikea pitää keskustelu asiallisena, kun kaikki ovat valmiina havaitsemaan vähättelyä ja ilkuntaa sielläkin missä sitä ei ole.
Hieno juttu että selvisit isosta koettelemuksesta. Sinunkaan kokemuksesi arvoa ei omasta mielestäni yhtään vähennä että se olisi vain sattumaa - mutta tietenkin voit uskoa sen olleen ennalta suunniteltu tapahtuma, jos/kun se sinusta tuntuu totuudenmukaisemmalta selitykseltä.
Öitä... - UrbanLegends
Hyvä, että olet selvinnyt vaikeista kokemuksista.
Kommentoin vain tuota ääntä, jota kuulit. Hapenpuute aiheuttaa aivoissa monenlaisia reaktioita, joten on ihan ymmärrettävää, että kuulit moisen äänen selvästi ja vakuutuit siitä, ettei se ollut ihmisen ääni. Minulla tapahtuu tuota unen ja valveen rajamaillakin usein. Säpsähdän hereille kuultuani jonkun selvästi sanovan vaikka nimeni, vaikka muita ei ole paikalla. Joku varmaan pitäisi sitä vakuuttavana todisteena siitä, että Jumala tai joku henki puhuu minulle - minä pidän sitä tavallisena asiana, jota sattuu kaikille. Aistit johtavat joskus harhaan.
Miksi muuten sitä uskovaisuutta häpeäisi? Siitä kuulee usein puhuttavan. Kyllähän ateistikin kohtaa jatkuvasti pilkkaa, vähättelyä ja ties mitä väitteitä synnin rakastamisesta, mutta ei kyllä ole tullut ikinä mieleenkään, että pitäisi hävetä. Lähinnä nolottaa toisten huono käytös. Hyvä tietysti, ettet sinäkään häpeä. Mutta tosi moni uskovainen tuntuu tuota häpeänäkökulmaa tuovan esiin - usein juuri siten, että kertovat, etteivät häpeä. Enkä minä tiedä, mitä kerrottavaa siinä on kun ei ole hävettävääkään. En usko, että olen koskaan sanonut, etten häpeä ateismiani - ei vain ole tullut mielen syrjällekään yhdistää siihen häpeää, niin ei tule sitten mainittuakaan tietysti. - A.Mikkoneneikirj
Itse sydänleikkauksen kokeneena, tiedän että hengittäminen seuraavina päivinä on vaikeaa, ja varsinkin kun silloin on vielä äärettömän kovassa lääkityksestä, niin olo voi olla omituinen, eikä valveillaolon ja unessaolon eroo oikein huoma. Itse en oikein muista paljonkaan yksityiskohtia parista leikkausta seuranneesta päivästä, paitti että oli kipee, johtuen rintalastan halkaisusta, joka myös vaikeutti tosiaan sitä hengitystä.
- ex_vl
"Nimittäin monet uskovaiset, ovat olleet ennen uskoontuloaan ateisteja, et ateistit vähä niinku aliarvioivat entisiä omiaan."
Käännetäänpäs asia toisinpäin. Minä olin ennen uskovainen. Nykyään ajattelen silloisesta itsestäni, että olin aika hölmö ja lapsellinen siihen aikaan. Aliarvioinko silloin entistä itseäni? Vai osuuko arvio kohdalleen? Minusta osuu. Ainut puolustukseni on, että vanhempani ja sukuni olivat aivopesseet minut jo pienenä ja en vain osannut ajatella toisin. Onneksi opin myöhemmin.Jotenkin minusta tuntuu että uudestisyntyneet uskovat pitävät kaikkia ei- uudestisyntyneitä ateisteina mikä selittäisi sen että suurin osa heistä sanoo olleensa ateisti.
- a---a
Kunnioitus tulee ansaita. Se ei tipahda automaattisesti vain sen vuoksi että sattuu olemaan jonkin uskonnon kannattaja. Niin kauan kuin jonkin tietyn uskonnon dogmiston ydin on se että joudun kitumaan helvetissä ikuisesti vain sen vuoksi että ajattelen asioista eri tavoin, ei kunnioitusta täältä päin tule.
- fgjf
Jos joku menettää tolkkunsa ja alkaa uskoa kaikkivoipaan ihmeolentoon mielikuvitusolentoon, luomistarinaan, niin eipä siinä paljon voi aliarvoida - tollo mikä tollo.
Jos ei saa mutta suhtautumistaa ihmisenn, sen jälkeen kun hön on oleellisella tavalla muuttunut, niin sinä ilmeisesti suhtaudut edelleen hyvin kielteisesti vankilassa uskoon hurahtaneita rikollisia kohtaan? - grthrh
Onneksi ihan kaikkiin uskovaisiin usko ei vaikuta asiallisissa asioissa, niiden hoidossa, esim. politiikassa, (toisin kuin esim. Räsäsellä ja KD:llä,, Soinilla, Niikolla, Oinosella pahimpia mainitakseni), vaan usko on heille enemmän yksityisasia.
- UrbanLegends
Aliarvioimmeko? En ole ihan vakuuttunut väitteestäsi, jonka pohjalle rakennat koko kirjoituksesi.
Juu, totta kai uskovaisia on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Uskoon tulemisen helppoudesta tai vaikeudesta en ole varmaan koskaan ajatellut mitään. Ilmeisesti siis ainakin sinulle oli vaikeaa. No, hyvä että selviydyit siitä koettelemuksesta. Elämää nyt joutuu (tai saa, kuten itse koen) puntaroimaan joka taholta jokainen ihminen eri vaiheissa.
Monet uskovaiset ehkä kokevat maalliset asiat roskaksi, joskaan itse en sellaisiin ole törmännyt. Itse asiassa olen törmännyt lähinnä sellaisiin uskovaisiin, joille maalliset asiat ovat hyvinkin tärkeitä. Esimerkiksi omaisuutta kerätään vastoin Jeesuksen monia kieltoja ja pidetään sitä sitten Jumalan siunauksena - ja tavallaan jopa kilpaillaan omaisuuden määrällä, että olisi enemmän siunattu tai jotain.
Miksi sinua pilkattaisiin, jos olet parantunut? Mistä sairaudesta paranit? Todista ihmeessä, ihan siis lääkärintodistusten kautta. Jos ihmeparantuminen on viimein tapahtunut, niin eihän sitä pidäkään salailla.
Mitä valehtelemiseen tulee, niin enpä ole niinkään kuvitellut, että joku valehtelisi olevansa uskossa. Kyllähän uskovat myös tuntuvat ihan aidosti uskovan johdatukseen ja muihin asioihin - maailmaa katsotaan ikään kuin uskon läpi ja siten jokainen tapahtuma saa värinsä ja merkityksensä uskosta. Heidän uskonsa ei kuitenkaan vakuuta minua - en näe heille ihmeellisissä asioissa mitään sillä tapaa erityistä, että se olisi olevinaan jokin jumaluuden toiminta. - jköhk
Mitenkäs uskovaiset suhtautuvat uskostaan luopuneisiin? Monesti aliarviointi ja vähättely ovat lievääkin lievempiä ilmaisuja sitä kuvaamaan.
- 019283
"Et ollut koskaan tosissasi uskovainen." Ynnä muita loogisia harhoja.
- Jumalanhullluus
Aamen.
Olipa kerrankin mukava lukea uskovan ihmisen kirjoittelua siitä, mitä elävä usko on.
Kiitos Jumalalle Jeesuksen nimessä, että olet saanut elää Jumalan Sanan lupaukset todeksi.
t. Jumalanhullu Kainuusta - Totuudentorvettaja
Aina kun aletaan puhua maan tai maailmankaikkeuden iästä, evoluutiosta tai vastaavista, on hetken kuluttua kovin vaikea olla pitämättä kreationisteja ja muita ääriuskovia hieman kevyesti päätään käyttävinä:
http://naurunappula.com/1266735/jaatavaa-argumentointia.jpg "Lisään vielä, jos mennään ihan äärimmäisyyksiin asti, niin moni uskova on kuollut uskonsa takia."
Moni on myös tappanut vakaamuksensa vuoksi. Ja jos eivät puhtaasti sen, ovat he ainakin pitäneet sitä ponnahduslautana.
"En usko että kukaan ateisti kuolisi ateistisen maailmankatsomuksensa takia, sensijaan tuhannet kristityt ovat kuolleet, uskonsa takia."
Ei moni ateisti ja uskovainen kuoli vihollisen, kuten Venäläisen luotiin 2 maailmansodassa.
"Minusta siinä on aika painavaa pointtia."
Kun tuota oikein miettii, niin ei tuossa juuri mitään pointtia ollut.- pumssi
Mikäs mahtoi olla kyseinen "parantumaton sairaus" ja linkkiä uutisointiin niin spekuloidaan lisää...
Uskovaisten aikaisemmin laittamista "parantumattomista saurauksista" veikkaan että lorvikatari.
- moro-moro-vaan-aloittaja
>> Se on moro, nääs moro. Minulla ei todellakaan ole mitään syytä valehdella <<
Ei varmastikaan ole, mutta... se, että olet vakuuttunut maailmankuvasi (uskosi) oikeellisuudesta ei todista kuin sen että olet vakuuttunut maailmankuvasi oikeellisuudesta. Mitään muuta se ei todista, eikä ole edes harvinaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332172Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601436Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611075
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832