Kun kohteeseen absorpoituu sähkömagneettista säteilyä voi tapahtua esimerkikssi kaksi asiaa: fotoni virittää atomin(elektronin) jos energiaero on sopiva, tai atomi voi saada fotonista lämpöliikkeen energiaa. Erityisesti kiinnostaa miten tämä fotonin energian lämmöksi muuttuminen tapahtuu.
Onko näillä kahdella keskenään mitä tekemistä toistensa kanssa? Onko kyse esimerkiksi atomi- ja molekyylitason asioista lämmöksi muuttumisen osalta?
Sähkömagneettisen säteilyn absorptio
lämpöö
2
121
Vastaukset
"Lämmöksi muuttuminen" ja liike-energia ovat sama asia, hieman toisin kerrottuna.
- r5drgrwsfss
Kyse on kahdesta eri asiasta. Lämpötilan kohoaminen kasvattaa kaasumolekyylien liikenopeutta, jolloin törmäyksiä tapahtuu useammin ja kovemmin (=paine kasvaa). Se miksi infrapunainen säteily kiihdyttää kaasumolekyylien nopeutta eli millä mekanismilla molekyylin vauhti lämpösäteilyn vaikutuksesta kiihtyy on minulle avoin.
Joku varmaan osaa asian esittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad821310- 44938
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että362767- 132720
- 53683
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116656- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38615- 76602
- 56594