Jeesus täytti LAIN puolestamme kun siihen ei kukaan ihminen ole aiemmin pystynyt eikä pysty tulevaisuudessakaan... (Vrt. Gal3:12 "Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä"/ eli siis tämä on perisynnin ihmiselle käytännössä mahdottomuus) ...ja näin siis Jeesus voitti ristillä KUOLEMAN ELI ERON JUMALASTA ! Ja näin meilläkin Kristuksen iankaikkisen syntiuhrin kautta on oikeus palata takaisin JUMALAYHTEYTEEN joka rikkoutui paratiisissa !
.
"SE ON TÄYTETTY" !
( Vrt. Luuk 23:45 "Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia." )
.
ELI...SAATANAN VALTA JOKA VETOSI LAKIIN ON VOITETTU ! :)
Tämä on EVANKELIUMI ELI ILOSANOMA, HYVÄ SANOMA !
http://biblehub.com/greek/2097.htm
.
Vrt Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
(Ps. Ja tätä Jeesuskin teki ristikuolemansa jälkeen vrt. 1 Piet 3:18-20/4:6 ! )
MUTTA TÄSSÄ ON RISTIRIITA :O
Adventismi on opettavinaan, että “IHMINEN PELASTUU YKSIN ARMOSTA USKON KAUTTA ILMAN TEKOJA ” mutta sitten samaan hengenvetoon sanookin, että "PITÄÄ KUITENKIN PITÄÄ JUURI LAUANTAISAPATTIA LEPOPÄIVÄNÄ “ tai muuten sinut tuomitaan ”PEDON MERKILLÄ" kadotukseen !
.
NYT SITTEN TEHDÄÄNKIN HETI PERÄÄN SIIS “OMISTA TEOISTA” JA "LAKIIN PITÄYTYMISESTÄ“ JA JUURI NIMENOMAAN ”SAPATISTA" PELASTUSKYSYMYS ! :O
EI SIIS MITÄÄN JÄRKEÄ...TÄYSIN RISTIRIITAISIA VÄITTEITÄ KESKENÄÄN !
.
Gal 3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3:3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
.
“Legalististen” adventistien kohdalla täytyy ihan miettiä ovatko he ylipäätään koskaan edes "aloittaneet Hengessä" ! :O
Otakoppi: "Legalistisille" adventisteille !
59
205
Vastaukset
- rukoillaanYhdessä
Ei siitä kukaan puhukaan, että Jeesus ei olisi täyttänyt lakia.
Tottakai hän täytti lain. Siksi armo on olemassa ja armonkansalaiselle Henki, että voi Jumalan tahdon, rakkaudenlain mukaan kulkea.
Eikös se sinulle kelpaa. Laittomuuteenko rakkautesi vetää, kun höpäjät joutavia jatkuvasti.
Vai oletko itse lain alla, kun ihmisen käskyjä kumartelet.
Taidatkin olla pahasti kahleessa sunntairaudoissa kiinni.
Tule vapauteen ja jätä ne ihmisten opit nurkkaan, niin pääset Juamalankansan vapauteen.
Katsos, orjana ei tarvii olla iäti. Orja pääsee vapaaksi ja saa siinä vapaudessa ELÄÄ Jumalan mielenmukaista elämää.
Sinun vain pitää jättää KOKONAISVALTAISESTI elämäsi Herralle, luopua laittomuuksista ja sanoa Jeesukselle, Sapatin Herralle.
"Herra, minä olen muotojumalisesti elänyt, kumarrellut alttareilla, jotka eivät ole tunnustaneet Apostolista, sinun kokonaisvaltaista vapautta.
Olen elänyt laittomuudessa ja lain alla. Olen rikkonut yhtä kohtaa vastaan ja nimittänyt sitä vähäisimmäksi ja jopa niin opettanut.
Mutta, nyt haluan todella vapaaksi, kiittämään ja ylistämään todellisesta vapaudesta, mihin Golgatan täytetyn työn kautta olet kutsunut.
Anna kokea, kuin Hengen kautta ja avulla "lainvanhurskaus" minussa täytettäisiin. Se Herra on sinun työsi minussa.
Senjälkeen minun ei tarvitse kiivailla isienperinnäis ja kirkkojen perinnäioppien puolesta, jotka palavat kerran tuhkaksi.
Pyhyytesi Herra on sinun, Valtasi on sinun, tahtosi on sinun, Pyhä vanhurskas lakisi on sinun. Lihani ei voi sitä täyttää, mutta ota tyhjä astiani käyttöösi ja Henkesi kautta, Herra näytä, kuinka Sinä sen vanhurskautesi minussa kopittelijassa saatat elämässäni päätökseen.
Tähän asti olen taistellut tutkainta vastaan, olen kuunnellut liikaa ihmistä, mutta Sanasi on jalkaini lamppu. Valaise näin tiesi, että voisin kirkastaa Hengen kautta valosi tähän aikaan.
Olen ollut tietämätön, mutta Sanasi valaisee asian ja näin pääsen lepoon.
Tässä ajassa myös Herra, Sinun sapattisi, jonka siunasit ja pyhitit.
Aseta se tyhjään astiaani siihen paikkaan, että vanhurskautesi opetus ja oppi sekä lepo olisi kokonaisvaltaisesti elämässäni.
Mieleni kruunun elämäni kruunun haluaisin heittää valtaistuimellesi, jota en vielä ole tehnyt. Mutta nyt. Herra, luo minusta uutta Jeesuksen kalliissa nimessä, sovitustyösi kautta, jossa vapauteni on täydellinen.
AmenOli niin sekava ja poukkoileva teksti sinulta puska-nimimerkki "rukoillaanYhdessä"
etten saa oikein otetta tästä ja siitä mitä todella yrität sanoa, joten jätän kirjoituksesi muitten pohdittavaksi sellaisenaan...
Sinun syyttävän sekavan "legalismin" kyllä sieltä tunnistaa kyllä ..."RukoillaanYhdessä" nimimerkki käyttää tätä sanontaa liittäen sen minuun näin: "Tähän asti olen taistellut tutkainta vastaan"
Kirjoitan nyt jotain... Paavali (=Saulus) oli lakiin tiukasti pitäytyvä Fariseus ja raastoi kristittyjä vankeuteen ja luuli tekevänsä tässä asiassa ihan oikein siihen asti kunnes kohtasikin Jeesuksen joka sanoi: "Turhaan taistelet tutkainta vastaan" !
Mitä tapahtui... Tiukasti Lakiin pitäytyvästä kristittyjen vainoojasta tulikin kristittyjen puolustaja ja edustaja joka sanookin nyt " lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
.
Miettikäämme sitä... ja sitä onko sapatinvietto pelastuskysymys jolla tuomitaan toiset kristityt kadotukseen oletetulla EGW:n tulkinnallisella "pedon merkillä" !- Exadventistiparka
rukoillaanYhdessä: "Anna kokea, kuin Hengen kautta ja avulla "lainvanhurskaus" minussa täytettäisiin. Se Herra on sinun työsi minussa."
Hengen kautta ja avullako pitäisi meissä täyttää "lainvanhurskaus" ?
Room 3:"20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. 21 Mutta nyt JUMALAN VANHURSKAUS, josta laki ja profeetat todistavat, ON ILMOITETTU ILMAN LAKIA, 22 SE JUMALAN VANHURSKAUS, JOKA USKON KAUTTA JEESUKSEEN TULEE KAIKKIIN JA KAIKILLE, JOTKA USKOVAT; sillä ei ole yhtään erotusta."
Miksi ihmeessä meissä pitäisi Hengen avulla ja kautta täyttää "lainvanhurskaus", kun kerran vanhurskaus on ilmoitettu ILMAN LAKIA ja se tulee USKON kautta kaikille ja kaikkiin ??? - SapattiYliKaiken
Kopittelija007 kirjoitti:
Oli niin sekava ja poukkoileva teksti sinulta puska-nimimerkki "rukoillaanYhdessä"
etten saa oikein otetta tästä ja siitä mitä todella yrität sanoa, joten jätän kirjoituksesi muitten pohdittavaksi sellaisenaan...
Sinun syyttävän sekavan "legalismin" kyllä sieltä tunnistaa kyllä ...Tuostahan tunnistaa juuri sen, minkä ympärillä legalisti-adventistit kieppuvat: sapatti, sapatti, sapatti, sapatti, sapatti.... Ikään kuin saptti ratkaisisi kaiken.
- rukoilin
"RukoillaanYhdessä" nimimerkki käyttää tätä sanontaa liittäen sen minuun näin: "Tähän asti olen taistellut tutkainta vastaan"
Kirjoitan nyt jotain... Paavali (=Saulus) oli lakiin tiukasti pitäytyvä Fariseus ja raastoi kristittyjä vankeuteen ja luuli tekevänsä tässä asiassa ihan oikein siihen asti kunnes kohtasikin Jeesuksen joka sanoi: "Turhaan taistelet tutkainta vastaan" !
Mitä tapahtui... Tiukasti Lakiin pitäytyvästä kristittyjen vainoojasta tulikin kristittyjen puolustaja ja edustaja joka sanookin nyt " lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
.
Miettikäämme sitä... ja sitä onko sapatinvietto pelastuskysymys jolla tuomitaan toiset kristityt kadotukseen oletetulla EGW:n tulkinnallisella "pedon merkillä" !Nyt todella ymmärrän raamatun käyttämän sanan sokeasta, siis sellaisesta, joka ei näe kirjoituksista sanomaa.
- Vapautetut
"Rukoillaan yhdessä" kirjoitit hyvin ja näen, että olet päässyt eroon ihmisoppien orjuudesta, tätä ei kuitenkaan voi ymmärtää jos itse elää orjuudessa.
Ps. HUOMATKAA ! Olen kirjoittanut tämä aloitustekstin "Legalistisille adventisteille" !
Aivan kaikki adventistit ei ole fanaattisia "legalisteja" mutta toisaalta taas vähän tässä asiassa ristiriidassa oman kirkkonsa opinmääreiden kanssa! :)- puuttuuHenkiJaElämä
Et sinä pysty käsittelemään aihetta, koska et lihaasi ole tuonut ristille.
Käsittelet asioita vain, että kun minä vaellan, laittomuudella ei ole väliä, koska lihan ja kirkollisten uskonnollisten määreitten avulla olen uskontunnustusten uskova.
Siis uskontunnustusten avulla kohtaat Herran, sekä sen sanoman. Sanan sisäinen tunteminen on hukassa ja pelkäänpä, että sen mukana kaikki.
Evl. kirkollisesti täydellinen uskova, jonka nimi on kirkonkirjoissa. Sitä en kiellä. Mutta, sieltä käsin ei ymmärrä, mitä on uudestisyntyminen ja vaellus Hengessä. - AnnoitVääränTodistuksen
puuttuuHenkiJaElämä kirjoitti:
Et sinä pysty käsittelemään aihetta, koska et lihaasi ole tuonut ristille.
Käsittelet asioita vain, että kun minä vaellan, laittomuudella ei ole väliä, koska lihan ja kirkollisten uskonnollisten määreitten avulla olen uskontunnustusten uskova.
Siis uskontunnustusten avulla kohtaat Herran, sekä sen sanoman. Sanan sisäinen tunteminen on hukassa ja pelkäänpä, että sen mukana kaikki.
Evl. kirkollisesti täydellinen uskova, jonka nimi on kirkonkirjoissa. Sitä en kiellä. Mutta, sieltä käsin ei ymmärrä, mitä on uudestisyntyminen ja vaellus Hengessä.Nyt kyllä lausuit väärän todistuksen nimimerkistä Kopittelija007! Olen jo pitkään seurannut hänen kirjoituksiaan, eivätkä nuo syytöksesi pidä alkuunkaan paikkaansa, että hän olisi vain jonkinlainen "kirkkouskovainen"!
Joo, ei minua Ev.Lut kotiseurakunnassani nykyisin juuri kukaan tunne ja en minäkään sieltä juuri ketään, että se minun "kirkkouskovaisuudestani"...
Enkä muutenkaan käy nykyisin kovin usein missään seurakunnissa...
Menen sitten kun huvittaa ja on sopiva hetki ja voin mennä vaikka mihinkä kokoukseen seurakunnasta riippumatta...se voi olla vaikka mikä, ev.lut, ortodoksi, helluntalaisuus, vapaakirkko, ihan mikä vaan... :))
.
Ja seuraan minä kyllä täällä somessa ja radiossa myös kaikenlaista...
.
Semmoista ns. "hengellistä kotia" en varsinaisesti ole löytänyt mistään missä nyt erityisesti viihtyisin, mutta en ole sitä kohdallani pitänyt edes kovin tarpeellisena... olen kai vähän sellainen kirkollinen "kiertolainen" mutta niin on hyvä minulle...Kopittelija007 kirjoitti:
Joo, ei minua Ev.Lut kotiseurakunnassani nykyisin juuri kukaan tunne ja en minäkään sieltä juuri ketään, että se minun "kirkkouskovaisuudestani"...
Enkä muutenkaan käy nykyisin kovin usein missään seurakunnissa...
Menen sitten kun huvittaa ja on sopiva hetki ja voin mennä vaikka mihinkä kokoukseen seurakunnasta riippumatta...se voi olla vaikka mikä, ev.lut, ortodoksi, helluntalaisuus, vapaakirkko, ihan mikä vaan... :))
.
Ja seuraan minä kyllä täällä somessa ja radiossa myös kaikenlaista...
.
Semmoista ns. "hengellistä kotia" en varsinaisesti ole löytänyt mistään missä nyt erityisesti viihtyisin, mutta en ole sitä kohdallani pitänyt edes kovin tarpeellisena... olen kai vähän sellainen kirkollinen "kiertolainen" mutta niin on hyvä minulle...Eli jos joku kysyy minulta, että mihin seurakuntaan pitäisi liittyä niin vastaan, että liittykään siihen missä tunnette parhaiten olevanne kotona ja samanhenkisten kanssa... Mulle on aivan sama mikä se on... Ev.lut ei ole minulle mikään niin tärkeä asia, että voisin sitä juuri jotenkin suositella...Minä nyt olen Ev.lut kun en ole kokenut tarvetta vielä erotakaan mutta mikään "täydellisten" srk se ei ole...kaukana siitä...mutta ei sellasta olekaan !
Ja muutenkin minä olen ajattelultani melko "ekumeeninen", ollut aina ! :)))
ELI vielä itseäni aloituksestani lainaten:
.
Adventismi on opettavinaan, että “IHMINEN PELASTUU YKSIN ARMOSTA USKON KAUTTA ILMAN TEKOJA ” mutta sitten samaan hengenvetoon sanookin, että "PITÄÄ KUITENKIN PITÄÄ JUURI LAUANTAISAPATTIA LEPOPÄIVÄNÄ “ tai muuten sinut tuomitaan ”PEDON MERKILLÄ" kadotukseen !
Sivu 39 : "Minä näin, että pyhä sapatti on ja tulee jatkuvasti olemaan erottavana muurina Jumalan totisen Israelin ja uskottomien välillä. Näin, että sapatti on se suuri kysymys, joka liittää yhteen Jumalan rakkaiden ja odottavien pyhien sydämet."
.
http://m.egwwritings.org/publicationtoc.php?bookCode=HK&m=1
.
ELI ELLEN G WHITEN MUKAAN SAPATTIKÄSKYN TÄYTTÄMINEN ON PELASTUKSEN EHTONA !Vrt Artikkelini: Näin tutkit oikeat profetiat !
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13629317- pikkumies
Jeesus sanoo exadventistille=kopittajalle: " Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."Matt.5:19
- häpeissäänkuljeskelevat
pikkumies kirjoitti:
Jeesus sanoo exadventistille=kopittajalle: " Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."Matt.5:19
Häpeillen siellä pienimpänä kulkevat pää allapäin häpeissään.
pikkumies kirjoitti:
"pienenä" ehkä Valtakuntaan mutta ne jotka Lain teoilla ja sen kautta yrittävät pelastua ja vielä tuomitsevat sen varjolla muita kristittyjä erheellisesti kadotukseen eivät ole siellä ehken ollenkaan !
.
Gal3:12 "Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä"
Vrt. JUMALAN 10/2 KÄSKYÄ !
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12123906Matt 7:1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. ""pikkumies" kirjoittaa: "Jeesus sanoo exadventistille=kopittajalle"
Matt 7:1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. "Jumala on antanut tuomiot sanassaan, joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Ja myöskin, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. MINÄ TUNNEN HEIDÄN TEKONSA JA AJATUKSENSA.
Minä olen usein miettinyt sitä miksi juuri adventisteille on 4 käsky ja sen numerointi käskyluettelossa niin tärkeää kun esim. Lutherin katekismuksessa 4 käsky on "kunnioita isääsi ja äitiäsi" mutta tietenkin tämä käskyjen asettelu on adventisteille tärkeää, koska Ellen näki juuri tämän 4 käskyn kirkkaimpana kaikista muista käskyistä !
ELI IHMEKÖS TÄMÄ SITTEN...
.
Ellenin näkyä:
"Mutta neljäs käsky, sapattikäsky, voitti kaikki muut kirkkaudessa; sillä sapattikäsky oli erotettu pidettäväksi Jumalan pyhän nimen kunniaksi. Pyhä sapatti loisti ihanana. Kirkkauden sädekehä oli sen ympärillä. Minä näin, ettei sapattikäskyä oltu naulattu ristiin."
(Hengellisiä kokemuksia s.38/ EGW)1234567--- kirjoitti:
Jumala on antanut tuomiot sanassaan, joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Ja myöskin, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. MINÄ TUNNEN HEIDÄN TEKONSA JA AJATUKSENSA.
Ai nyt menee sianlihan syöjätkin jo kadotukseen ! :O
.
Entäs ne jotka ovat tappaneet ja tehneet aviorikoksen tai puhuneet toisesta valheellisesti pahaa tai varastaneet toisen omaa... jne...
,
Eli kaikki ollaankin sitten kadotuksessa... Daavidista lähtien ! ;D
.
Kyllä "legalistit" ei tajua sapattisokeudessaan että mitä edes puhuvat ! :O- Exadventistiparka
pikkumies kirjoitti:
Mitä ihmettä ? Ja adventistithan ovat opettaneet VAIN KYMMENTÄ käskyä !!! Nyt sitten äkkiä laittamaan muutama lisää... paljonko niitä tuossa Matt 5:ssä tuleekaan... ainakin vähintään pitäisi lisätä 10 käskyyn nuo seuraavat johdannaiset:
5:21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'
5:33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi.'
5:38Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta.'
5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
Eli tuossa olisi ainakin muutama uusi. Muuttakaapa nyt kipin kapin noita opinkohtia... ihan harhaoppia tuo muka "10 käskyä" !
Vai... olisikohan nämä KAIKKI jo ilmaistuna JUMALAN LAISSA ? Olisiko niin että Jeesus tarkensi tai "tiukensi" lakia, osoittamalla mitä LAKI todella tarkoittaa - eli osoitti ettei lain noudattaminen ole "niin helppoa" kuin nuo sen ajan advent- eikun siis piti sanoa fariseukset uskoivat ?
Ai niin mutta... mehän emme ole lain alla - vai onko se niin että ehkä vain adventistit ovat ? Kertokaa, ihmiset. - KumoatkoRaamatun
1234567--- kirjoitti:
Jumala on antanut tuomiot sanassaan, joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Ja myöskin, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA. MINÄ TUNNEN HEIDÄN TEKONSA JA AJATUKSENSA.
No jokos ne hiiret taas hyppivät siellä pöydälläsi? Missä päin maailmaa mahdat asua, kun tuollaista on tarjolla? Ei meillä päin sentään.
Sinä olet kärkäs tuomitsemaan kristittyjä "ei-Jumalan omiksi", mutta kuinka sinä voisit kumota Raamatun lupauksen: "Älä pelkää, minä olen sinut lunastanut, minä olen sinut nimeltäsi kutsunut, SINÄ OLET MINUN. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun Armahtajasi." Onko tarkoituksenasi kaataa Jumalan sana ja Hänen vakuutuksensa? Kuinkahan tuossa mittelössä sinulle käykään? - TällaisessaTapauksessa
1234567--- kirjoitti:
Mikä kymmenestä käskystä kieltää sianlihan syönnin? Muuten, tunnen adventisteja, jotka pitävät sapatin, mutta syövät sianlihaa. Eivätkö pääse taivaaseen? Vai peittääkö sapatti sianlihan sy(ö)nnin paljouden?
- SyyJaSeuraus
"pikkumies" kirjoittaa: "Jeesus sanoo exadventistille=kopittajalle"
Adventismi näyttää aiheuttavan "legalisteille" kaiken päälle vielä "luulosairauttakin" myös ei teologisissa asioissa ! :OKopittelija007, kyllähän sitä nyt vähemmästäkin sekoaa ja sairastuu mieleltään, kun pitää joka hetki pinnistellä täyttääksensä koko lain...
- 1234567---
KumoatkoRaamatun kirjoitti:
No jokos ne hiiret taas hyppivät siellä pöydälläsi? Missä päin maailmaa mahdat asua, kun tuollaista on tarjolla? Ei meillä päin sentään.
Sinä olet kärkäs tuomitsemaan kristittyjä "ei-Jumalan omiksi", mutta kuinka sinä voisit kumota Raamatun lupauksen: "Älä pelkää, minä olen sinut lunastanut, minä olen sinut nimeltäsi kutsunut, SINÄ OLET MINUN. Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun Armahtajasi." Onko tarkoituksenasi kaataa Jumalan sana ja Hänen vakuutuksensa? Kuinkahan tuossa mittelössä sinulle käykään?Jumalahan tässä tuomari on, sillä näinhän sana antaa ymmärtää.
- PelastusJeesuksessa
1234567--- kirjoitti:
Jumalahan tässä tuomari on, sillä näinhän sana antaa ymmärtää.
"Ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat."
- 1234567---
PelastusJeesuksessa kirjoitti:
"Ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat."
Ei auta kadotustuomio tulee sianlihan syöjille. Sapatin Herra Jeesuskaan ei syönyt sikkaa.
Monta tulee minun nimessäni sanoo Jeesus. Nämä monet Jeesuksen nimessä tulevat kyllä syövät sikkaa. - siinäsulle
TällaisessaTapauksessa kirjoitti:
Mikä kymmenestä käskystä kieltää sianlihan syönnin? Muuten, tunnen adventisteja, jotka pitävät sapatin, mutta syövät sianlihaa. Eivätkö pääse taivaaseen? Vai peittääkö sapatti sianlihan sy(ö)nnin paljouden?
>> Mikä kymmenestä käskystä kieltää sianlihan syönnin? <<
"Älä tapa." Sika on tapettava, jotta sen voi syödä.
- Setä.neuvoo
Tuo että julistetaan periaatteessa uskon vanhurskautta ilman lain tekoja ja sitten selitellään että täytyy pysyä pelastuksessa noilla ja noilla teoilla, tämä saattaa olla a) väärä uskonto b) harhaoppi c) lihallista selitystä eli "vanha Aatamimme" haluaisi kunniaa siinä missä se olisi kuulunut Jumalalle. En tiedä voiko tuomita, tai onko parempi humoristisesti pokerinaamalla heittää kysymys kerskujalle: Aiotko pelastua omilla ratkaisuillasi!?!? Tämä vaivaa ja ärsyttää heitä.
Joskus olin matkalla toiseen ääripäähän kuin he: Mitään ei tapahdu ilman Jumalaa. "Ihmisten teot" vain Jumalan näytelmää. Mutta sitten tuli ongelmaksi, mikä on oma osuus kaikessa. Heb 11 kertoo uskon sankareista, kuinka he uskon kautta tekivät urotekoja. Jaak 2 peräänkuuluttaa tekoja myös. Mutta onko liika kysely joskus laiskuuttakin?- mikä.olet.neuvomaan
Pelastussanoma on Raamatussa esitetty niin yksinkertaisesti, että lapsikin sen tajuaa, mutta sedällä ei taida mennä kaaliin juuri mikään.
- Ei.hämmästytä.ollenkaan
Olipas taa töykeä aloitus Kopittelijalta007:ltä ja valheellinen . Kuinka avdentistit voisivat vastata näin valheelliseen aloitukseen mitään muuta kuin että : Älä puhu potaskaa (mikä on miedompi muoto sanoista: Älä puhu paskaa) ..
Kopittelija kirjoittelee räikeää valheellista tekstiä jossa parjataan ihmisiä - mikä hämmästyttäisi - jos ei tietäisi että alituksen tekijä on Kopitteleija007. Hep-
Laki opettaa synnin, on kuuliaisuuden ja rakkauden asia laki sydämessä yhdessä Jeesuksen ja Jumalan Hengen kanssa opettamassa synnin; Room 3:20,31.
Raamattu opettaa että viimeisien aikojen pyhä noudattaa Jumalan käskyjä ja uskoo Jeesukseen; Ilm 14:12, 12:17.
Matt 5:17-18, Luuk 16.16-17, Jaak 1:25, 2:10-12, 1 Joh 2:1-6, 5:3-5.
Minä en tunne yhtään legalistia, en ole koskaan kuullutkaan että joku luulisi pelastuvansa lain käskyjä noudattamalla. Ei niin pössöjä olla.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Setä.neuvoo
On kahdenlaista vanhurskautta.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13672800- mikä.olet.neuvomaan
Mutta vain Jeesuksen Kristuksen Pyhyys ja Vanhurskaus kelpaa Jumalalle. Oletko pukeutunut niihin? Jos et, osasi on sama kuin ulkokultaisilla, itku ja hammastenkiristys.
- Setä.neuvoo
Koko keskustelun olisi voinut estää tai kuitata yhdellä Raamatun kohdalla: Kol 2 älköön kukaan teitä (uskovia) tuomitko sapatin tähden. Ilmiselvää että Whiten opeissa oli virheitä. Mitä sitten? Ja miksi keskustelun aloittaja tätä lähti kaivelemaan ja kyselemään, jos asiasta jo tiesi?
Kaikissa lahkoissa on harhaoppeja. En ole vielä mistään vielä löytänyt oikeaoppisten kirkkoa tai oikeaoppisten lahkoa, jossa virallisissa dogmeissa julistettaisiin edes pelastusta oikein. Mitä sitten? Aikooko keskustelun avaaja perustaa oikeaoppisten lahkon, tai luuleeko, että adventisteista tulee sellainen?- pyhpyh
Aloittajalla ei ole muuta tarkoitusta kuin KIUSATA oikeauskoisia, kun itse on vääräuskoinen.
Mielenkiintoinen ajattelu... "kun muutkin varastavat ja valehtelevat niin miksi emme mekin... Tähänhän adventismi aina vetoaa kun ne "muutkin sitä ja tätä"...
.
Minä kun täällä kirjoitan niin tuon esiin adventismin eli muka "pyhän jäännöksen" epäraamatullisia opinmääreitä esiin siksi, että ihmiset itse heräisivät raamatustaan tutkimaan "onko asia näin" mutta on aika surullista kun täällä on vain "Pyhpyhin" kaltaisia ihmisraunioita jotka eivät pysty järkevään dialogiin kenenkään kanssa !- diabamiahuuleen
Mielenkiintoinen ajattelu... "kun muutkin varastavat ja valehtelevat niin miksi emme mekin... Tähänhän adventismi aina vetoaa kun ne "muutkin sitä ja tätä"...
.
Minä kun täällä kirjoitan niin tuon esiin adventismin eli muka "pyhän jäännöksen" epäraamatullisia opinmääreitä esiin siksi, että ihmiset itse heräisivät raamatustaan tutkimaan "onko asia näin" mutta on aika surullista kun täällä on vain "Pyhpyhin" kaltaisia ihmisraunioita jotka eivät pysty järkevään dialogiin kenenkään kanssa !Otahan psyykelääkkeessi, elämäsi käy taas kierroksilla.
diabamiahuuleen kirjoitti:
Otahan psyykelääkkeessi, elämäsi käy taas kierroksilla.
Tässä sinullakin heti hyvä malliesimerkki adventistin "järkevästä dialogista".... ;D
setä.neuvoo:
"Koko keskustelun olisi voinut estää tai kuitata yhdellä Raamatun kohdalla: Kol 2 älköön kukaan teitä (uskovia) tuomitko sapatin tähden. Ilmiselvää että Whiten opeissa oli virheitä. Mitä sitten? Ja miksi keskustelun aloittaja tätä lähti kaivelemaan ja kyselemään, jos asiasta jo tiesi?
Kaikissa lahkoissa on harhaoppeja. En ole vielä mistään vielä löytänyt oikeaoppisten kirkkoa tai oikeaoppisten lahkoa, jossa virallisissa dogmeissa julistettaisiin edes pelastusta oikein. Mitä sitten? Aikooko keskustelun avaaja perustaa oikeaoppisten lahkon, tai luuleeko, että adventisteista tulee sellainen?"
Siinäpä on nimimerkiltä setä.neuvoo niin hyvä kommentti, että eipä minulla tuohon ole lisättävää. Hyvin sanottu.
Enpä minäkään mitään täydellisiä kirkkokuntia/seurakuntia ole nähnyt. Ja jos jos jossakin olisi Täydellisten Pyhien Ainoa Oikeaoppinen Kirkko niin minä en voisi siihen liittyä, koska sen jälkeen se Kirkko ei olisi enää täydellinen.- pyhpyh
.
Minä kun täällä kirjoitan niin tuon esiin adventismin eli muka "pyhän jäännöksen" epäraamatullisia opinmääreitä esiin siksi, että ihmiset itse heräisivät raamatustaan tutkimaan "onko asia näin" mutta on aika surullista kun täällä on vain "Pyhpyhin" kaltaisia ihmisraunioita jotka eivät pysty järkevään dialogiin kenenkään kanssa !Sinulla ei ole mitään muuta kuin valheita levitettävänäsi. Sanomme niille EI!!!!
- mikä.olet.neuvomaan
Jos setä olet ainoa oikeauskoinen jolla on täydellinen tieto oikeasta Raamatun totuudesta, perusta sitten se ainoa oikea kirkkokunta, niin näemme jotain todella erinomaista.
Sapatin viettäminen ei ole legalismia (lakihenkisyyttä) - sillä sapattia ei vietetä "lain takia" vaan sydämen halusta koska se on Jumalan antama päivä lepoon ja palautukseen.
Mitä tulee niiden pelastukseen jotka eivät vietä sapattia, mutta halavat kuitenkin pelastua - siitä päättää Jumala, eikö niin - samalla tavalla kuin Jumala päättää jokaisen pelastuksesta - ei kukaan ihminen .
Se mitä me voimme tietää .. on se mitä Raamattu kertoo ja Raamatun mukaan on olemassa kaksi (2) ylösnousemusta - ensin ne jotka ovat päässeet mukaan siihen 1000 vuotis aikaan josta Ilmestyskirjassa puhutaan ja 1000 vuotta sen jälkeen kaikki muut..
Minä uskon, että Raamatun viikkosapatti kuvaa sitä 1000 vuotis aikaa josta Ilmestyskirjassa puhutaan .. ja koska Raamattu sanoo, että heitä jotka ovat mukana silloin "ei toinen kuolema voi vahingoittaa" ... on se selvästikin tärkeää olla mukana .. ainakin jos haluaa elää Jumalan valtakunnassa ..
Jokainen tekee ja valitsee itse - mutta minä uskon sen ajan tärkeyteen - aikaan jota minä ajattelen "suurena sapattina" - uskon siis sen 1000 vuotis ajan tärkeyteen aikana jolloin Jeesus hallitsee omiaan ja johdattaa heidät lopullisesti perille Jumalan valtakuntaan - ja kuolemattomuuteen (johon todella tarvitaan elämää ilman syntiä - ja elämä ilman syntiä on elämää Jumalan tahdossa - ja elämä Jumalan tahdossa on elämää Jumalan vanhurskaudessa - ja Jumalan laissa eläminen on Jumalan elämistä Jumalan vanhurskaudessa - tosin sydämen halusta ja ilman lakihenkisyyttä) ..
Paavali kirjoitti : "Vihollisista viimeisenä voitetaan kuolema" .. ja että Jeesuksen pitää hallitseman siihen asti - kunnes kuolema on voitettu..
Se 1000 vuotinen aika on siis minulle "Jumalan sapatti" - se on Raamatun ajan laskussa 7:mäs 1000:tis aika ja seitsemäs "Jumalan päivä" - sillä Jumalalle on 1000 vuotta kuin yksi päivä - se on "ihmistä varten" ja sen herra on Jeesus Kristus ja sen aikana kuolema voitetaan vihollisista viimeisenä.. näin sanotaan Raamatussa.
Kaiken loppu on, että Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle ... ja lunastus on loppuun viety .. oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa.
Ne jotka eivät ota elämää vastaan kuolevat - ei mitään ikuisia piinoja tai kuolemattomuutta Jumalan vanhurskauden ulkopuolella .. sillä kuolema on synnin seuraus ..
Kaikki entinen on mennyt ja syntiä ja pahuutta ei enää ole ..
alexAlex: "Ne jotka eivät ota elämää vastaan kuolevat - ei mitään ikuisia piinoja tai kuolemattomuutta Jumalan vanhurskauden ulkopuolella .. sillä kuolema on synnin seuraus .."
Room 6:23 Sillä synnin palkka on KUOLEMA ("thanatos"= "Hengellinen kuolema"), mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
.
SIIS SYNNIN PALKKA ON "HENGELLINEN KUOLEMA" !
.
Tässä UT ei siis käytä kuolema sanan kohdalla kreikan kielen sanaa "Nekros" eli "Ruumiillinen kuolema" vaan sanaa "thanatos" joka tarkoittaa "psyykkistä ja hengellistä kuolemaa" !
Vrt. "Thanatos" http://biblehub.com/greek/2288.htm
ja " Nekros" http://biblehub.com/greek/3498.htm
.
...Kun sitten taas 1 Piet 4:5,6 puhuu ruumiillisesti kuolleista joiden sielu on
eronnut ruumiista ja mennyt Tuonelaan (Vrt. 1 Piet 3:18-20)
.
Vrt 1 Piet 4:5 "Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja KUOLLEITA.("Nekros")
4:6 Sillä sitä varten KUOLLEILLEKIN ("Nekros")on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää."
.
“nekros”: “dead body” kuollut ruumis !
http://biblehub.com/lexicon/1_peter/4-5.htm
http://biblehub.com/lexicon/1_peter/4-6.htmKopittelija007 kirjoitti:
Alex: "Ne jotka eivät ota elämää vastaan kuolevat - ei mitään ikuisia piinoja tai kuolemattomuutta Jumalan vanhurskauden ulkopuolella .. sillä kuolema on synnin seuraus .."
Room 6:23 Sillä synnin palkka on KUOLEMA ("thanatos"= "Hengellinen kuolema"), mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
.
.
Tässä UT ei siis käytä kuolema sanan kohdalla kreikan kielen sanaa "Nekros" eli "Ruumiillinen kuolema" vaan sanaa "thanatos" joka tarkoittaa "psyykkistä ja hengellistä kuolemaa" !
ja " Nekros" http://biblehub.com/greek/3498.htm
.
...Kun sitten taas 1 Piet 4:5,6 puhuu ruumiillisesti kuolleista joiden sielu on
eronnut ruumiista ja mennyt Tuonelaan (Vrt. 1 Piet 3:18-20)
.
Vrt 1 Piet 4:5 "Mutta heidän on tehtävä tili hänelle, joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja KUOLLEITA.("Nekros")
4:6 Sillä sitä varten KUOLLEILLEKIN ("Nekros")on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää."
.
“nekros”: “dead body” kuollut ruumis !
http://biblehub.com/lexicon/1_peter/4-5.htm
http://biblehub.com/lexicon/1_peter/4-6.htmSynnin palkka on kuolema - siis elämän tuhoutuminen .. se tarkoittaa luonnollisesti että ihminen on hengellisesti erossa Jumalasta - mutta se ei tarkoita että syntinen olisi kuolematon ja heitettäisi helvetin tuleen ikuisesti kitumaan. Tämä on sinun uskossasi se mikä vetää koko uskontosi väärään suuntaan... ja nyt olet valitettavasti pannut juuresi anti-adventismiin mikä tekee asiastasi entistä vaikeamman koska se estää sinua ajattelemasta - pelkäät nimittäin että joudut antamaan periksi adventisteille .. Siis täysin kieroutunut asenne ...
Yksikään joka lukee näitä kirjoituksiasi ei voi olla huomaamatta että sen enempää sinun kuin muiden anti-adventistien kirjoituksia ohjaa juuri anti-henki.
Kirjoitteluissanne ei ole paljoakaan totuutta mukana ja jos joskus olisikin se hukkuu kaikkien valheiden ja vääristelyjen mukana olemattomiin.
Ehdotan että otat / alat uuden tavan keskustella - osoittaen arvostusta ihmisten sanoille ja luottaen siihen, että he kirjoittavat sitä mitä he tarkoittavat ja jos vastaat heille et vastaa siten, että heidän kirjoituksensa vääristyy toiseksi . Luonnollisesti saat tuoda ilmi omat ajatuksesi eri asioista - se on jopa toivottavaa - mutta ilman että puhut potaskaa muista palstalaisista ..
Tai vaatiiko tämä liikaa sinulta ?
alexaLEX: Synnin palkka on kuolema - siis elämän tuhoutuminen
.
.
.
ETKÖ OSAA LUKEA RAAMATTUA ?Kopittelija007 kirjoitti:
aLEX: Synnin palkka on kuolema - siis elämän tuhoutuminen
.
.
.
ETKÖ OSAA LUKEA RAAMATTUA ?Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron Jumalastaan" kun saatana vietteli ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi: 1 Moos 3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
Eli mitä tapahtui, kuoliko ihminen fyysisesti? Ei, vaan ihmisestä tuli "hengellisesti kuollut" ja ihminen karkotettiin pois paratiisista Jumalayhteydestään "eroon" kauas "elämän puusta" sitä varten ettei "synti eli paha" perisi Jumalan Valtakuntaa!
Esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"
Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". eli " anna Jumalasta erossa olevien haudata fyysisesti kuolleensa" !- enolelöytänyt
aLEX: Synnin palkka on kuolema - siis elämän tuhoutuminen
.
.
.
ETKÖ OSAA LUKEA RAAMATTUA ?Missä kohtaa raamatussa sanotaan että synnin palkka on hengellinen kuolema, en ole sitä löytänyt, mutta raamatussa kylläkin sanotaan että synninpalkka on kuolema.
- Setä.neuvoo
On ihmisiä jotka rakastavat riitelyä niin paljon, että yrittävät vääntää sitä kaikin mahdollisin keinoin, jopa valheillakin ärsytellä muita riitelemään kanssaan.
Kopittelija007:lle toteaisin, ettei lahko välttämättä puhu 100-prosenttisesti paskaa kaikista asioista, jos yhdessä kohtaa on selvä virhe. Adventistit ovat tehneet hienoa tutkimusta siitä, miten alkuteksteissä ovat eri asioita helvetti ja tuonela, tai sielu ja henki.
Kopittelija007:lle Raamatun harrastus ja muiden kanssa kommunikointi saattaisi tulla hieman helpommaksi, jos omaksuisi raamatun positiivista rusinat pullasta -asennetta:
Älkäät prophetiaa katsoko ylön. http://biblehub.com/multi/1_thessalonians/5-20.htm
Koetelkaat kaikki, ja PITÄKÄÄT SE MIKÄ HYVÄ ON.
http://biblehub.com/multi/1_thessalonians/5-21.htm
Se asenne voi joskus edellyttää, että opitaan antamaan "mennä korvasta sisään toisesta ulos". Eli kaikkeen ei tarvitse takertua ja kaikesta olla rakkina räksyttämässä. Näin kehittyy positiivisempaa elämänasennetta ja pyrkimistä rauhaan.
Noudattakaat rauhaa kaikkein kanssa ja pyhyyttä, paitsi jota ei yksikään saa Herraa nähdä,
http://biblehub.com/multi/hebrews/12-14.htm
Mutta mikä sitten on asia, josta pitää älähtää? Sinällään ihan hyvä, että jos Kopittelija007 nipottaa siitä, mikä on oikea pelastusoppi. Mutta onko se itsellä vielä niin heikko, että täytyy sapelinkalistelun kaltaisella väittelyllä yrittää todistella sitä itselle ja muille? Mikä siis on tarkoituksena - perustaako oikeaoppisten lahko?
Efesolaiskirjeen 4. luvussa annetaan ymmärtää, että uskovilla on velvollisuus pyrkiä ykseyteen.- mikä.olet.neuvomaan
Noudattakaat rauhaa kaikkein kanssa ja pyhyyttä, paitsi jota ei yksikään saa Herraa nähdä,
No enpä ole huomannut sedältä mitään tämäkaltaista. Vittua ja saatanaa sensijaan tulee heti, kun ei kestä omiensa vastaisia mielipiteitä. Mikä ulkokultainen m....u. - excelsdimension
mikä.olet.neuvomaan kirjoitti:
No enpä ole huomannut sedältä mitään tämäkaltaista. Vittua ja saatanaa sensijaan tulee heti, kun ei kestä omiensa vastaisia mielipiteitä. Mikä ulkokultainen m....u.Niin ja kusipäätä pukkaa myös.
- Outotipu
Alun kysymyksestä voisi myös laatia toisen aivan yhtä validin muodon: mitä pitäisi tehdä legalistisille ja oppikeskeisille adventtikirkkoon kuulumattomille. Taidan olla outo lintu, kun sama lääke sopisi mielestäni molemmille.
Muuten hyvä... mutta en ole kyllä sellaista oppia paljon nähnyt että sunnuntaina lepopäivää viettävät olisivat tuomitsemassa lauantaina sapattia viettävät kadotukseen... :O
- Setä.neuvoo
Eikö JOKA lahkossa ole oikean pelastusopin asemesta tee näin ja tee noin että pelastut -tyyppinen teeskentely? Tai joku saattaa olla ihan vilpittömästikin sitä mieltä, että pelastuu omilla ratkaisuilla tai lahkon tempuilla. Eikö siinä oikeasti ole kysymys vieraasta USKONNOSTA, eikä Raamatun pelastusopista?
Mutta miksi näitä valheveljiä tai pelastukseen vielä pääsemättömiä sitten on tehty muka muiden opettajiksi ja saarnamiehiksi? Apt 2 lupaa "Pyhän Hengen lahjaa" kaikille kastetuille! Kastetulla saattaa toimia opettamisen armolahja tai muu armolahja, ilman että on edes uskoon/pelastukseen päässyt! Sitten kyselevät "emmekö me tehneet", Matt 7.- mikä.olet.neuvomaan
Eipä sedän kommenteissa juuri opettamisen armolahja loista, muuta kuin poissaolollaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894120
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353201Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032313Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell861954Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511