Miksi puhutaan poikamiehistä ja ukkomiehistä mutta ei kuitenkaan vastaavasti tyttönaisista ja akkanaisista?
Miksi poikamies ja ukkomies, mutta...?
10
357
Vastaukset
- Sekasikiö_
Onhan niitä poikamiestyttöjäkin. 67 prosenttisesti miespuolisia ja 33 prosenttisesti naispuolisia?
- Toisen_polven_poikamies
Minua on askarruttanut samantapainen ogelma: miksi juoppoa kutsutaan viinamäen mieheksi? Onko muijaansa mukiloiva sitten pieksämäen mies? Sehän kyllä tiedetään, että jos tekee kumpaakin, on pelkästään mäkimies..
- zxcqwr
Heh-heh, hyvin murjaistu!
- Totinen_torvensoittaja
zxcqwr kirjoitti:
Heh-heh, hyvin murjaistu!
Hekotus pääsi minultakin!
- Niinpä_juuri
Mäkijuomien nauttiminen saattaa tehdä joistakin mäkivaltaisia.
- 1metusalem
Viinamäet olivat ennen sellaisia kylän kokoontumispaikkoja. Korttia lyötiin ja tanssattiin. Viina kuului luonnollisena osana rientoihin.
- Anoppiakan_vävy
En ole jaksanut lukea Kalle Päätaloa riviäkään, mutta eikös yksi hänen teoksensa ole nimeltään Poikamiehen huone? Vai oliko se sittenkin Huonemiehen poika?
- Natokälyorpana
Huonemiehen poika se on. Ei mielestäni ihan parasta Päätaloa, mutta taattua tekstiä.
- pellevillenkoira
Minä muistelen että se olisi "Poikamiehen huone". Ja ei, en ole lukenut Päätaloa, tuota entistä tamperelaista sittemmin kirjalijaksi ruvennutta rakennusmestaria sen enempää.
- Seurahuonemies
Natokälyorpana kirjoitti:
Huonemiehen poika se on. Ei mielestäni ihan parasta Päätaloa, mutta taattua tekstiä.
Olisikohan huonemies saksaksi (der) Zimmermann? ☺
Yksi varhaisimpia mieleen jääneitä oopperamusiikkielämyksiäni (radiosta kuultuna, vuosikymmeniä sitten) oli Puukenkätanssi Albert Lortzingin oopperasta Tsaari kirvesmiehenä (tai joissakin lähteissä Tsaari ja kirvesmies, alkukielellä joka tapauksessa Zar und Zimmermann).
https://www.youtube.com/watch?v=86xo2zl3yhY
(kyseinen tanssi alkaa noin kohdasta 1:33)
Oopperan aihepiiri sivuaa käsittääkseni erästä venäläistä tsaaria, joka matkusti Alankomaihin opiskelemaan laivanrakennusta kädestä pitäen, rakentaakseen sittemmin itselleen laivaston. Sananmuunnosväki taitaa tuntea tämän historiallisen henkilön pikemminkin pierivänä suutarina kuin puulaivojen veistelijänä.
Kirjailija ym. ym. M. A. Nummisen tuotannosta olen lukenut saksannettua teosta nimeltä Der Kneipenmann (bremeniläisen ystäväni luona, hänen kirjahyllystään). Suomenkielinen alkuteos lienee nimeltään Baarien mies. Kirjassa mainituista baareista ehdin käväistä syömässä kerran Helsingin Pitäjänmäessä sijainneessa ravitsemusliikkeessä, joka tunnettiin Patteribaarina. Oli nostalgiaa herättävä sisustus (”aika pysähtynyt jonnekin 1960-luvulle”) ja annokseni hinta-laatu-suhteeseen olin varsin tyytyväinen!
Jos talonpojista tulee aikuisiässä talonmiehiä, niin ovatko kirvesmiehet olleet kasvuikäisinä kirvespoikia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349