Sastamalan ja Paimion teurastamoiden eläinrääkkäys

Miettimistä

Olen ollut liharuoan ystävä koko elämäni ajan.

Mutta, tänään 26.10.2015 klo 20.00-20.30 satuin katsomaan Ylen 1:ltä dokumentin teurastamoista. Oli järkyttävää nähdä Sastamalan ja Paimion teurastamoiden eläinrääkkäysvideot. Lampaita ja lehmiä kidutettiin surutta sähkökepeillä, riuhdottiin ja revittiin ja veret vuodatettiin eläinten ollessa hereillä (=ei tainnutettuna). Järkyttäviä epäkohtia näkyi taukoamatta siitä, miten eläimiä ei nimenomaisesti tulisi teurastaa.

Suosittelen ohjelmaa muillekin, jotka olettavat automaattisesti, että suomalaisissa teurastamoissa toimittaisiin oikein. Toivottavasti Sastamalan teurastamon tj Greus katsoo peiliin ja muuttaa VÄLITTÖMÄSTI toimintamallejaan. Tj ei voi olla tietämättä toimintamenetelmistä, vaikka näin antoikin ymmärtää.

Kannattaa aina ajatella omalle kohdalle näitä asioita: toivoako itse nopeaa ja kivutonta kuolemaa vai julmaa rääkkäystä keskitysleirillä ennen kuolemaa?

6

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lihansyöj

      Samoin kävi. Olen kotoisin maatilalta missä eläimiä kohdeltiin todella hyvin, siis todella hyvin. Ei helvetti Suomessa voi olla nykyään tuollaista!!!! Järkyttävää toimintaa. Katson tästä eteenpäin että kyseisissä laitoksissa teurastettua eläintä en suuhun laita.

      • Totuuskomissio

        Eläinten asiat eivät koskaan vielä ole olleet kunnossa tässäkään maassa. Pystyn sanomaan sen pitkän tien kulkeneena.

        Uskotellaan, jotta kaikki on niin eettistä ja moraali ensiluokkainen, mutta eihän se ole sitä oikeasti missään aukottomasti.

        Ihminen on sivistymätön laji kaiken suhteen, siksipä olen valinnut henkilökohtaisesti jo kauan sitten niin, että lihaa en syö.

        Yksilöiden ratkaisuista se lopulta on kiinni, katsellaanko noita järkyttäviä kertakaikkisen julmia eläinrääkkäyksiä, eivät esim. Evira, tai poliitikot kykene muutosta tekemään.

        Evirassakin suuripalkkaisia akkoja ihmettelemässä, jotta voi, voi, pitipäs käydä, mutta nämähän ovat lihantuottajien puolella kärsimyksistä piittaamatta.


    • 75454453245

      Itsekkin olin lihanssyöjä ja pari viikkoa sitten aloitin atkinsin dietin jossa syödään paljon lihaa mutta nyt katsottuani videon loppui lihan syönti. Olen mielummin läski. Ihme ukko se Sastamalan teurastamon toimitusjohtaja Juha Greus.. oli niinkuin ei tietäisi mitä siellä tapahtuu, eikä tuntunut välittävän videon nähtyään edes. "Pojat" saa rääkätä eläimiä ihan rauhassa, niin kauan kuin tommonen ukko on johtajana, eikä laita asioita kuntoon. Kyllä raivo nousi pintaan. Sinne pitäis mennä ja vetää turpaan jokaista työntekijää ja polttaa maan tasalle koko paikka.

    • EläinRaukat

      En halua syödä hakattua lihaa, Ilmankos suomalainen naudanliha on niin sikeää, kuin purukumi. esim. brasilialainen liha on aivan erilaista. johtuu varmaan siitä, että saa laiduntaa ulkona.
      Nyt siirryin kalaan ja kasviksiin.

      • Vahinkoja

        Asiaa tutkitaan...... Epäonnistumisia ei saa tapahtua missään ammatissa. Kuitenkin niitä valitettavasti tapahtuu. Vasta tuli ilmi, että vainaja oli ollut kylmiössä vuoden verran ennekuin huomattiin tapahtuma.
        Ostamme edelleen suomalaista lihaa.


      • kylnevaanhuijaa
        Vahinkoja kirjoitti:

        Asiaa tutkitaan...... Epäonnistumisia ei saa tapahtua missään ammatissa. Kuitenkin niitä valitettavasti tapahtuu. Vasta tuli ilmi, että vainaja oli ollut kylmiössä vuoden verran ennekuin huomattiin tapahtuma.
        Ostamme edelleen suomalaista lihaa.

        Onneksi vainaja oli silti kylmiössä eikä pusikkoon heitettynä kuten jenkkien hautaustoimistojen tapauksissa kun ei enää ruumiita kylmiöön mahtunut.

        Ja vielä teurastamoista - vaikka ilman kidutustakin eläimet vietäisiin viimeiselle portille niin jokainen niistä tietää kohtalon jo pelkästään veren hajusta ja "stressi-vappata" lihaa ei ole olemassakaan, sillä kuolema ei ole helppoa millekään elolliselle oliolle.

        Jokainen mies tietää miltä veri haisee vaikka vain pienen viillon tekeekin ihoon parranajossa saati sitten kun valuttaa naudan tyhjiin - se haju leviää ympäriinsä ja elikot myös haistavat sen.

        Eli se siitä "kivuttomasta" kuolemasta ja stressivapaasta lihasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe