Tupakan vaarallisuudesta ei ole näyttöä

eikä.tule

Koskaan eikä missään ei ole kaksoissokkotutkimuksella pystytty osoittamaan tupakan olevan yhteydessä mihinkään syöpäsairauteen.

53

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaanKansalainen

      Paappani poltteli vanhaksi mieheksi saakka. Isäni sauhutteli kuin korsteeni (savupiippu) kuolemaansa sakka yli 80-vuotiaaksi. Kumpikaan ei kuollut keuhkosyöpään.

      Tilastot kertovat jotakin päättäjien kannalta, mutta eivät ne kerro yksilöstä mitään. Riski joka ei realisoidu vaan jää vain tilastonikkarin korvamadoksi. Keuhkosyöpään voi sairastua tupakoimatonkin.

      Tilastot eivät kerro mitä yksilölle tulee tapahtumaan.

    • no_problem

      Eikös se mainosten "Marlboro mies" kuollut keuhkosyöpään? Kaksoissokkotutkimusten teko on vaikeaa koska hengitysilmassa on niin paljon muitakin haitallisia tekijöitä.

      Ja haitallisten tekijöiden yhteisvaikutuksesta on vaikea mennä osoittamaan YHTÄ tekijää.
      Fakta lienee se, että tupakointi nostaa sairastumisriskiä mutta kuinka paljon on jo eri juttu.
      Absoluuttisesti tupakoimattomia taitaa olla hyvin vähän. On aina huomioitava passiivisen tupakoinnin ongelma. Itse en tupakoi mutta silti saa usein hengittää tupakansavuista ilmaa. Tee sitten näissä oloissa kaksoissokkotutkimuksia? Ei onnistu, ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia tarkkaan koesarjaan.

      Paras tapa kuitata koko ongelma on todeta yksinkertaisesti: hengitysilmassa on paljon eri suuruisia riskitekijöitä. Harva saa elää puhtaassa hengitysilmassa (tuttavistani ei kukaan).

    • vaikka.tulisi

      " Tupakan vaarallisuudesta ei ole näyttöä eikä.tule "
      Ja vaikka tulisikin, niin et lopeta tupakointia, joka onkin aloituksen ydin.
      Pää on helppo laittaa pensaaseen.

      • eikä.tule

        En todellakaan lopettaisi, se on kyllä totta. Tässä maailmassa ei voi tapahtua mitään sellaista, joka saisi minut lopettamaan .


      • todellisuuskutsuu
        eikä.tule kirjoitti:

        En todellakaan lopettaisi, se on kyllä totta. Tässä maailmassa ei voi tapahtua mitään sellaista, joka saisi minut lopettamaan .

        No voihan.


      • kerro.minullekin
        todellisuuskutsuu kirjoitti:

        No voihan.

        No mitä?


      • OletTrolli
        kerro.minullekin kirjoitti:

        No mitä?

        No miten olisi sellainen että kuolet tupakoinnin aiheuttamaan sairauteen, jonka ei edes tarvitse olla keuhkosyöpä. Tai kun kuolet muutenkin, tuskin arkustasi savukiehkura nousee... Tai jäät auton tai vaikka huomattavan lihavan ihmisen alle ja vammaudut niin että et pysty polttamaan. Tai vallan ottaa joku mullahi joka saa päähänsä kieltää polttamisen kurkunkatkaisun uhalla. Mahdollisuuksia on lukemattomia, joten on lapsellista väittää _ettei tässä maailmassa voisi tapahtua mitään_ mikä saisi sinut lopettamaan.


      • se.vaan.on.niin
        OletTrolli kirjoitti:

        No miten olisi sellainen että kuolet tupakoinnin aiheuttamaan sairauteen, jonka ei edes tarvitse olla keuhkosyöpä. Tai kun kuolet muutenkin, tuskin arkustasi savukiehkura nousee... Tai jäät auton tai vaikka huomattavan lihavan ihmisen alle ja vammaudut niin että et pysty polttamaan. Tai vallan ottaa joku mullahi joka saa päähänsä kieltää polttamisen kurkunkatkaisun uhalla. Mahdollisuuksia on lukemattomia, joten on lapsellista väittää _ettei tässä maailmassa voisi tapahtua mitään_ mikä saisi sinut lopettamaan.

        Mikään noista ei saisi minua lopettamaan tupakointia.


      • kuolemakuittaa
        se.vaan.on.niin kirjoitti:

        Mikään noista ei saisi minua lopettamaan tupakointia.

        Höpö höpö, lapsi. Kun olet kuollut, olet 100% varmuudella myös lopettanut tupakoinnin.


      • voilapsiparkaa
        kuolemakuittaa kirjoitti:

        Höpö höpö, lapsi. Kun olet kuollut, olet 100% varmuudella myös lopettanut tupakoinnin.

        Trolli mykistyi. Kuolikohan tupakoinnin aiheuttamaan sairauteen, heh...


      • eitaskujakuolinpaidassa
        kuolemakuittaa kirjoitti:

        Höpö höpö, lapsi. Kun olet kuollut, olet 100% varmuudella myös lopettanut tupakoinnin.

        Siinä on kyllä 100% fakta.


      • se.vaan.on.niin

        Kuolemani ei tule vaikuttamaan mitenkään tupakan kulutukseeni.

        Itse olet trolli, kun jankutat puuta heinää koko ajan!


      • asia.selvä
        se.vaan.on.niin kirjoitti:

        Kuolemani ei tule vaikuttamaan mitenkään tupakan kulutukseeni.

        Itse olet trolli, kun jankutat puuta heinää koko ajan!

        Eli et siis polta.


      • asia.on.erittäin.selvä

        En. Se, että tupakointia ei ole voitu osoittaa kaksoissokkotutkimuksilla, ainoalla tieteellisesti luotettavalla menetelmällä, vaaralliseksi, ei ole mielestäni riittävä peruste alkaa tupakoimaan, koska pidän ylipäätään tieteellisiä tutkimusmenetelmiä vajavaisina ja suhteellisen helposti väärää tietoa tuottavina.

        Sen lisäksi tupakka mielestäni maistuu ihan paskalle. Se on tosin ihan vain henkilökohtainen subjektiivinen mielipiteeni, sillä tätäkään ei ole voitu todentaa kaksoissokkotutkimuksilla, tietääkseni.


      • tieteenpuolesta
        asia.on.erittäin.selvä kirjoitti:

        En. Se, että tupakointia ei ole voitu osoittaa kaksoissokkotutkimuksilla, ainoalla tieteellisesti luotettavalla menetelmällä, vaaralliseksi, ei ole mielestäni riittävä peruste alkaa tupakoimaan, koska pidän ylipäätään tieteellisiä tutkimusmenetelmiä vajavaisina ja suhteellisen helposti väärää tietoa tuottavina.

        Sen lisäksi tupakka mielestäni maistuu ihan paskalle. Se on tosin ihan vain henkilökohtainen subjektiivinen mielipiteeni, sillä tätäkään ei ole voitu todentaa kaksoissokkotutkimuksilla, tietääkseni.

        >>Sen lisäksi tupakka mielestäni maistuu ihan paskalle. Se on tosin ihan vain henkilökohtainen subjektiivinen mielipiteeni, sillä tätäkään ei ole voitu todentaa kaksoissokkotutkimuksilla, tietääkseni.<<

        Olet siis turvautunut empiiriseen menetelmään, koska tiedät kertoa että se maistuu paskalle.

        Asia selvä.


      • Coproisseur

        Hah! Tosiaan, maistellut molempia. No, ken kokee se tietää...


      • ljdskhjhgh
        eikä.tule kirjoitti:

        En todellakaan lopettaisi, se on kyllä totta. Tässä maailmassa ei voi tapahtua mitään sellaista, joka saisi minut lopettamaan .

        Eikö? On olemassa monta syytä keuhkosyöpä mukaan lukien, jotka voivat pakottaa sinut lopettamaan. Voit jopa joutua itse viljelemään kessusi.
        Tupakka ei ole ollenkaan vaarallista, jos sitä ei syö, eikä sytytä.

        Eräs "ammattimainen" kännykän käyttäjä joutui lopettamaan, kun sai aivokasvaimen korvan taakse. Juuri siihen kohtaan, missä piti kännykkää.
        Kännykkäteollisuus ei kuitenkaan tunnusta säteilyn vaarallisuutta, kun se kohdistuu yhteen kohtaan.
        Kuitenkin sillä tavallahan syöpäpesäkkeitä tuhotaan.


      • luetarkemmin
        ljdskhjhgh kirjoitti:

        Eikö? On olemassa monta syytä keuhkosyöpä mukaan lukien, jotka voivat pakottaa sinut lopettamaan. Voit jopa joutua itse viljelemään kessusi.
        Tupakka ei ole ollenkaan vaarallista, jos sitä ei syö, eikä sytytä.

        Eräs "ammattimainen" kännykän käyttäjä joutui lopettamaan, kun sai aivokasvaimen korvan taakse. Juuri siihen kohtaan, missä piti kännykkää.
        Kännykkäteollisuus ei kuitenkaan tunnusta säteilyn vaarallisuutta, kun se kohdistuu yhteen kohtaan.
        Kuitenkin sillä tavallahan syöpäpesäkkeitä tuhotaan.

        Juurihan se sanoi, että ei voi lopettaa koska ei edes polta. Kompa. Kokeillut kuitenkin on, sillä tiesi sanoa että tupakka maistuu kakalle. Ja tämän tietääkseen on kokeillut myös kakkaa. Muutenhan kyseessä olisi mutuilu ja arvailu joka ei tiedepalstoille kuulu.


      • asia.on.erittäin.selvä
        tieteenpuolesta kirjoitti:

        >>Sen lisäksi tupakka mielestäni maistuu ihan paskalle. Se on tosin ihan vain henkilökohtainen subjektiivinen mielipiteeni, sillä tätäkään ei ole voitu todentaa kaksoissokkotutkimuksilla, tietääkseni.<<

        Olet siis turvautunut empiiriseen menetelmään, koska tiedät kertoa että se maistuu paskalle.

        Asia selvä.

        "Olet siis turvautunut empiiriseen menetelmään, koska tiedät kertoa että se maistuu paskalle."

        En ole. Kuten kerroin, pidän tieteellisiä menetelmiä helposti väärää tietoa tuottavina ja vajavaisina. Koko subjektiivinen käsitykseni perustuu siihen, että sekä tupakan että paskan tapauksessa makuelämystä dominoisivat hajuaromit, jotka muodostavat makuelämyksen keskeisesti myös ruokia syötäessä. Niinpä siis en ole syönyt sen paremmin tupakkaa kuin paskaakaan mutta haistanut kyllä molempia. Kummastakin tulee mieleen paska.

        Vaikka tehtäisiin kaksoissokkotutkimus, jossa saataisiin tulokseksi, että tupakkaa pahanmakuiseksi mieltäviä olisi vain tutkimuksen virhemarginaalin sisälle jäävä määrä, en muuttaisi käsitystäni enkä siten myöskään alkaisi polttaa tupakkaa. Ihan vain siksi, että suhtaudun erittäin epäilevästi tieteellisillä menetelmillä saavutettuihin tuloksiin, koska on ilmennyt, että niissä joskus on virheitä.


      • KiitosTunnustuksesta

        >> "Olet siis turvautunut empiiriseen menetelmään, koska tiedät kertoa että se maistuu paskalle."

        En ole. Kuten kerroin, pidän tieteellisiä menetelmiä helposti väärää tietoa tuottavina ja vajavaisina. <<


        Eli myönnät toimivasi MuTu -ja/tai Harrison-Stetson -menetelmillä. Asia selvä.


      • Mikoniihi
        asia.on.erittäin.selvä kirjoitti:

        En. Se, että tupakointia ei ole voitu osoittaa kaksoissokkotutkimuksilla, ainoalla tieteellisesti luotettavalla menetelmällä, vaaralliseksi, ei ole mielestäni riittävä peruste alkaa tupakoimaan, koska pidän ylipäätään tieteellisiä tutkimusmenetelmiä vajavaisina ja suhteellisen helposti väärää tietoa tuottavina.

        Sen lisäksi tupakka mielestäni maistuu ihan paskalle. Se on tosin ihan vain henkilökohtainen subjektiivinen mielipiteeni, sillä tätäkään ei ole voitu todentaa kaksoissokkotutkimuksilla, tietääkseni.

        Nikotiiniriippuvuuteen tupakkatehtaat pyrkii ja usein pääsee.


    • norjalainen.villapaita

      Juicekin totesi, että maksa kestää koko elämän.

    • usko.tai.älä

      Tuollaiseen aloitukseen pitäisi suhtautua skeptisesti.

      • edes.tästä.samaa.mieltä

        No siinäkin olet kyllä oikeassa. Kaikkeen tulee suhtautua skeptisesti.


      • Epäilenpä

        Tulee siis myös suhtautua skeptisesti siihen, että kaikkeen tulee suhtautua skeptisesti.


    • yjygyjgjgy

      Jumala loi tupakan jotta ihmiset polttaisivat sitä. Mitään muuta tarkoitusta ei voinut olla. Syyllistyykö siis tupakoimaton jumalanpilkkaan?

      • Korsteeni

        Näin on, kaikille vaan sätkä suuhun, vauvoille, kissoille ja koirille ja hevosille.


      • asia.on.erittäin.selvä

        Jumalan olemassaolemattomuutta ei ole voitu tieteellisesti osoittaa, joten minun ei tarvitse epäillä olevani tutkimusvirheen takia väärässä, mikäli väittäsin, että Jumalaa ei olisi oiemassa. Siitä tietenkin seuraa, että minun ei tarvitse polttaa tupakkaakaan siksi, että Jumala olisi luonut sen poltettavaksi.

        Epäilen kuitenkin olisiko luonut, jos olisi ollut olemassa ja olisi myös luoja-tyyppinen jumala. Luonnossa esiintyvät tupakat ovat isoja vihreitä lehtiä eikä niissä ole filttereitä eikä muuta tupakkaan olennaisesti kuuluvaa osaa. Voi olla, että koko ihmiskunta on taas kerran erehtynyt ja koko kasvi olisi alunperin luotu ihan jotain muuta tarkoitusta varten.

        Mielestäni sitä tarkoitusta on turha alkaa etsimään millään kaksoissokkotutkimuksilla, koska tulokset voivat olla taaskin aivan päin honkia.


      • hoidon_maksaja

        Typerää päättelyä Eihän kirvestäkään olla keksitty sitä varten, että siellä lyödään kauloja poikki. Kirveen käyttäjä itse päättää miten kirvestä käyttää.

        Tupakka ei ole sitä varten luotu, että sitä kaikki käyttäisivät. Kaikki kasvit eivät ole ihmistä varten. Luonnossa on paljon sellaista mitä ihminen ei voi käyttää.

        ja laajassa kaksoisokkotutkimuksessa on se puute, että tutkimuksen aikana tutkittavia kuolee muistakin syistä. Eli kaksoisokkotutkimusken tulos on suuntaa antava ei mikään ehdoton näyttö,
        Me kaikki ihmiset kuolemme johonkin. Jotkut kuolevat ennekuin EHTIVÄT edes saada syöpää. Jotkut kuolevat ennenkuin elämä on edes ehtinyt alkaa kunnolla.

        Kaksoissokkotutkimukset useimmin näyttää vain todennäköisen tilastollisen yhteyden. Ei nämä hyödyttömiä ole, ne voivat kertoa RISKIN lisääntymisestä.
        Tilastoja pitää lukea oikein.
        Liikenteessä kuolee tupakoitsijoita ja tupakoimattomia. Liikennne on siis molemmille vaarallista. Eri syöpiin kuolee molemmista ryhmistä.
        Kyse on loppujen lopuksi todennäköisen syöpäriskin kasvusta joka otetaan omalla valinnalla. (ryhdytkö tupakoimaan vai et)
        Näin se yksinkertaisuudessa on.

        Minä en moralisoi. Tämä on valinta on todennäköisen riskin valintaa, ei muuta.
        Tärkeämpi kysymys olisikin:
        Miksi tupakkateollisuus ja kauppa ja viljelijät ei osallistu hoitokustannuksiin suuremmalla osuudella? Kenelle voitot kuuluu? Osakkaille vai tupakan käyttäjille hoitojen kustannusten bonuksina? Kuinka paljon he ovat maksaneet potilaiden hoitokustannuksista? Eikö käyttäjäasiakkaiden "palvelutaso" voisi olla parempi?


    • khdjhwqdghgw

      Vai ei ole vaarallista.
      Tee koe. Polta yksi savuke välillä hengittämättä muuta ilmaa, kuin tupakan läpi tulevaa savua.
      Ennen kuin aloitat pane kellonaika muistiin ja kun sitten taas heräät tolkkuihisi, jos heräät, niin katso kuinka kauan olet ollut "kanttuvei".
      Parempi on, jos on kaveri valvomassa ja tarvittaessa antamassa tekohengitystä. Mieluiten lääkäri.

      Tupakoitsija selviää hengissä vain sen tähden, että välillä hengittää "puhdasta" ilmaa.

      Tupakoitsijat on tyhmiä. Uhraavat vapaaehtoisesti rahansa ja terveytensä savuun.
      Maailmaan pitäisi saada tupakoinnin kieltävä laki. Tupakoinnissa kun ei riitä se, että tupakoitsijat tärvelee itsensä, he tuhoavat myös lähellä olijoiden terveyden ja tästä syystä tupakointi tulisi täysin kieltää.

      • omavikasi

        Kukaan ei pakota sinua oleskelemaan lähellä tupakoitsijaa.


      • MinäNiinMieleniPahoitin
        omavikasi kirjoitti:

        Kukaan ei pakota sinua oleskelemaan lähellä tupakoitsijaa.

        Heh, todellakin. Tarvittaisiinko oikeastaan ennemmin laki suojelemaan tupakoitsijoita lähelle tunkeutuvilta mielensäpahoittajilta...


      • tupakointi.lopetettava
        omavikasi kirjoitti:

        Kukaan ei pakota sinua oleskelemaan lähellä tupakoitsijaa.

        Juuri tuon takia tupakointi pitäsi kieltää.


      • OletSuvaitsematon
        tupakointi.lopetettava kirjoitti:

        Juuri tuon takia tupakointi pitäsi kieltää.

        Kerro kuka tai mikä pakottaa sinut tunkeutumaan lähelle tupakoitsijaa? Tunkeudutko myös autojen pakoputkien äärelle itkemään savusta?

        Katsos, lapsi hyvä, oikeasti ongelmasihan on SINUN käytöksesi eikä mikään muu.


      • lähestymissuoja

        En mene lähelle tupakoijaa. Mutta tupakoija tunkee lähelle minua.


      • HakeudupaHoitoon
        lähestymissuoja kirjoitti:

        En mene lähelle tupakoijaa. Mutta tupakoija tunkee lähelle minua.

        Niin varmasti. Varo vain, ne saattavat myös puhallella savua postiluukustasi ja pistorasioistasi...


      • tupakointi.loppuu

        Aika moni joutuu kärsimään jopa omassa asunnossaan naapurin tupakansavusta, joka tunkeutuu sisään avoimista ovista, raollaan olevista ikkunoista ja avoimista tuuletusluukuista. No, onneksi mm. työpaikat ja ravintolatkin ovat jo nykyään savuttomia. Joten pian ovat asunnotkin. Hyvä niin.


      • Savusta_kärsivä
        omavikasi kirjoitti:

        Kukaan ei pakota sinua oleskelemaan lähellä tupakoitsijaa.

        Niin sinä luulet?
        Se tupakoitsija pakottaa. Jos menet pois, niin se tulee perässä ja asettuu aina tuulen puolelle. Tuulikin on sen kaveri. Jos siirryt tuulen päälle niin tuuli heti kohta kääntyy taas tupakoitsijan puolelle ja saat savut silmillesi.

        On se ihmeellistä, että tyhmyyttä suositaan ja palvotaan. Mitä hyötyä tupakoinnista on, jos joku osaa sen kertoa.

        Tupakoitsijat on yleensä heikkoälyisiä ja heikosti toimeen tulevia, juuri tupakointinsa vuoksi.
        Tupakoitsijat on niin tyhmiä, että ne jättää mieluummin syömättä ja laskut maksamatta, mutta tupakkaa pitää saada. Usein monta askia päivässä.


    • realisti__

      Kyllä se joskus on hankalaa. Esimerkki: Edelläni kulkee savuava lähimmäinen kanssani kadulla. Muutanko matkareittiäni vai haistelenko. Molemmissa tapauksissa tämä tupakoiva käyttää väkivaltaa minua kohtaan, enkä tykkää semmoisesta.

      Mitä tuohon asian jumalallisuuteen tulee, jos ihmisen keuhkot olisi suunniteltu korsteeniksi, olisi rakenne toisenlainen. Menkää joskus katsomaan, miltä tupakoijan keuhkot näyttävät patologin pöydällä. Sopii sitten jatkaa juttua tupakoinnin vaikutuksista elimistöön.

      • surkea.juttu

        Muuan ylilääkäri oli juuri pari kuukautta sitten lopettanut tupakoinnin. Olin käymässä hänen mökillään ja panin tupakaksi. Ylilääkäri kauhisteli ja esitti, että tulisin katsomaan, kun hän leikkaa tupakoivan keuhkoja. Ovat aivan mustat noesta ja tervasta, kun tupakoimattoman ovat vaaleanpunaiset.

        En kerinnyt mennä, ennenkuin kuulin, että ylilääkäri oli kuollut. Hän oli alkanut uudelleen tupakoinnin. En tiedä, tukehtuiko tupakkaan tai potiko sen aiheuttamia vanhoja vaivoja.

        Ruumiinavauksessa olen avustanut useita kertoja, mutta koska olen työskennellyt kehitysvammaisten laitoksessa, jossa tupakointi on harvinaista, en ole sattunut kertaakaan näkemään tupakoivan keuhkoja, mutta uskon minä näkemättäkin.


    • HyvinVainMenee

      Olen 70- vuotias äijä. Olen polttanut 55 vuotta n. 30- 40 savukkeen päivävauhtia.
      Käyn kuntosalilla ja uin, mitään vaivoja minulla ei ole. Pari verenpainepilleriä popsin päivässä. Paineet niillä korjattuna n. 135 - 80 - 55.
      Ei röhise rinta eikä yskitä.
      Kämppä kyllä haisee röökiltä mutta minä siellä asun.

      • Yhden kappaleen otannalla ei voi päätellä koko tilastomateriaalin sisältöä, eli omat kokemukset eivät kerro mitään koko kansan kokemuksista.

        On lisäksi otettava huomioon, että ne ikäluokkasi yksilöt, jotka ovat jo kuolleet tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin, eivät ole enää keskuudessamme kertomassa niistä tupakoinnin ikävistäkin puolista.

        Ei siten ole kumma, että lähes kaikki omat kokemukset pitkäaikaisesta tupakoinnista ovat pääasiassa myönteisiä tai ainakin neutraaleja.


      • EssoOnParasta

        Kiitän Kollia kommentista.

        Ehkäpä olen kaikkien tilastojen ulkopuolelle unohtunut. Eikä minua sinne huolittaisikaan.
        Uskon enemmänkin yksilön geenien vaikuttavan elinikään. Toiset viettävät hyvinkin terveellistä elämää, syöden oikein ja välttäen kaikkia myrkkyjä mutta kuolevat kuitenkin melko nuorina. Olen viime aikoina saattanut hautaan useitakin tällaisia ystäviäni.

        Lyön vielä pökköä pesään kertomalla että olen viinaakin juonut 50 vuotta, nyt jo toki vähemmän. Kaikkia mahdollisia huumeitakin olen käyttänyt mitä olen käsiini saanut. Niitäkin toki jo vähemmän.. :-),


      • EssoOnParasta kirjoitti:

        Kiitän Kollia kommentista.

        Ehkäpä olen kaikkien tilastojen ulkopuolelle unohtunut. Eikä minua sinne huolittaisikaan.
        Uskon enemmänkin yksilön geenien vaikuttavan elinikään. Toiset viettävät hyvinkin terveellistä elämää, syöden oikein ja välttäen kaikkia myrkkyjä mutta kuolevat kuitenkin melko nuorina. Olen viime aikoina saattanut hautaan useitakin tällaisia ystäviäni.

        Lyön vielä pökköä pesään kertomalla että olen viinaakin juonut 50 vuotta, nyt jo toki vähemmän. Kaikkia mahdollisia huumeitakin olen käyttänyt mitä olen käsiini saanut. Niitäkin toki jo vähemmän.. :-),

        Kyllä perimä vaikuttaa paljonkin sairausherkkyyteen. On olemassa paljon pahojakin perinnöllisiä sairauksia, jotka lyhentävät elinaikaa ja elämisen laatua. Esimerkiksi alkoholismiin sairastuneita syytetään itse hankkineen ongelmansa, vaikka on todettu alkoholismin olevan myös osittain perinnöllistä.

        Viinanhimon perintönä saaneen onkin oltava erityisen varovainen elämässään, aivan kuten sydän- ja verisuonitauteihin tai tiettyihin syöpiin sairastumisen alttiutta perimässään kantavankin.

        Onkin todettava, että jos suvussa on alttiutta esim. keuhkosyöpään ja siitä huolimatta aloittaa tupakoinnin, on ennuste peräti kehno, vaikka on painotettava aina olevan poikkeuksia.

        Kaiken kaikkiaan, tilastoissa ei näy poikkeuksia, ne katoavat massaan. Tilastoissa näkyy yleinen trendi, ja sen mukaan tupakoijat elävät selvästi lyhyemmän ja sairaamman elämän.


    • TupakkaTappaa

      Ei se jatkuva yskiminen ainakaan kovin terveelliseltä vaikuta.

    • NytPistänTupakaksi

      Tuolla ylempänä arvoisa nimimerkki hoidon_maksaja nosti esille tupakoitsijan hoitokustannukset. Lasketaanpa:
      Askista menee veroa n. 5 euroa.
      55 vuotta x 365 pv = 20 075 x 7,5 euroa = n. 150.000 euroa.
      Sairaalan hoitokustannukset n. 1000 euroa/pv.

      Uskon että olen nettomaksaja.

      • hklhkjhhkhk

        Askista menee veroa n. 3,5 euroa.


    • EihänSeTapa

      Japanissa avattiin 1000 kpl tupakoivien ruumiita . Kaikilla oli syövän alkua tai enemmän . Toki keuhkosyöpään kuoli vain noin 25% tms tilastollinen vakiomäärä näistä henkilöistä .

      • hgtjhgjhgjhghjghj

        Väitätkö, että tupakoivista 25 % kuolee keuhkosyöpään. Taisi tulla pilkkuvirhe.


      • entäs.sitten

        Kuinka paljon ja mitä syöpiä löytyi muista kuin tupakoitsijoiden ruumiista?


    • Lisää_tupakkia

      Eiookkaa. Polta niimmaan perkeleesti!

    • Tpakka_on_elintarvike

      Eivät kaikki tupakoitsijat kuole keuhkosyöpään. Kuolee niitä muihinkin syöpiin ja keuhkoahtaumaan ja .... idiotismiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe