Itse keksitty kieli

Tznam

Onko jollakin ns. Omaa kieltä?
Jota käytät kavereidesi kanssa tai vaan vaikka ihan itseksesi esim. Päiväkirjan kirjoittamiseen?
Jos on niin anna esimerkki lauseita! Esittele itsesi!

Ja nyt en tarkoita sellasia "kieli" missä a=1. B=2. C=3 jnejne

41

1978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuskielitäs

      Olen keksinyt kansan, jolla on oma kieli. Olen laittanut osa tiedoista mikropedia sivustolle nimellä shiauk.
      Huom. Osa sanoista on saanut vaikutteita muiden kansojen kielestä.

      - Suomalaista y:tä sekä b, f, ä, tai ö kirjaimia ei tunneta.
      - Y lausutaan j:ksi kuten englannissa, tai i:ksi, jos viimeinen kirjain on y, esim. oyoay (ojoai).

      monikko: -es
      -kin = nik-
      jossakin (-ssa, -ssä, -lla, -llä) = i-
      jollakin (-lla, -llä) = a-
      johonkin = in (englannin kielestä)
      jollekkin = to ( " )
      jostakin = kong (englannin sanasta from)
      jotakuta, jotakin = -aa
      omistus muoto = -s tai -is (taipuu sanan viimeisten kirjaimien mukaan)
      jotenkin (uiden, kävellen) = -iji
      tekevä (juokseva, uiva) = -wa
      tekisi (istuisi, kävelisi) = -ki
      jonkinlaisuus (viisaus, tyhmyys) = -yeing
      käsky tehdä jotakin = -ya (anna = gijaya)
      jonkinlaisena = -eng
      jonkinlainen jokin = sana kirjoitetaan yleensä yhteen (esim. vihainen koira = iraohawakha)
      jotakin tapahtunut = -t, -it, -tak, -ed (taipuu viimeisen kirjaimen mukaan esim. paeta = hiiji, pakeni =hiijit, oli/on paennut = hiijitak, piirittää = rayaka, piiritti = rayakit, oli/on piirittänyt = rayakatak)
      tapahtukoon (kävelköön, menköön) = kang -
      monestiko (kahdesti, kolmesti jne): -kin

      Luonto:
      luonto, Jumala = yuuksaach
      kaikkivoipa, kaiken elävän valtias = saach
      voima = kanka
      henki = hujiih
      aurinko = tiriki
      kuu = timiku (tiett. jonkun itärannikon kansan kielestä (lenape?))
      tähti = kiriki (pawneen kieltä)
      tähdet = kiriks
      maa = kahu
      ilmasto = siahu
      sumu = suhu
      taivas = saka
      tuuli = saahau
      pilvi = kuchung
      ukkonen = karung
      salama = kirichak (xakan kielestä)
      sade = saso
      sataa = sasosa
      vesi = luta
      valo = kiriwi
      hämärä = ujahka
      pimeä = uja
      tuli = kriks
      palaa = kiriksi
      tuhka = pungwu
      puro = tiru
      joki = luto
      järvi = saaso
      meri = sasoos
      preeria, ruohoaro, ruohotasanko = yaaya
      aukea = yaai
      mäki = ahus
      kivi = koksa
      kallio = koku
      vuori = ahosa
      luola = kukoku
      pensas = chohka
      metsä = pahuku
      kuusi = huha
      mänty = huka
      puu = chok
      oksa = kat
      lehti = teas
      havu = chit
      marja = yiuye
      mustikka = chol yiuye
      puolukka = sol yiuye
      vadelma = chohka yiuye
      polku = nuyanu
      suo = sluta
      lähde = kahu luta
      ruoho = chihk
      heinä = chink
      lumi = puchu (tiett. lenapen kielen sanasta "pachan")
      jää = yach
      elää = yea
      kuolla (lähteä henkien maahan) = yoksa
      kasvaa = wayahi (alkuaan alabaman kielestä)

      Värejä:
      vaalea = yawa
      valkoinen = lana
      harmaa = yahwa
      keltainen = si
      oranssi = sisol
      punainen = sol
      liila = sols
      sininen = sak
      vihreä = wishiu
      ruskea = mucu
      musta = moco
      tumma = mocoa

      Ilmansuunnat: (jonkin ilmansuuntainen = -chi)
      pohjoinen = noka
      etelä = tekai
      itä = iijit
      länsi = weka

      Vuorokausikäsitteet (kellon ajat kertovat suurin piirtein milloin puhuttiin kyseisestä hetkestä; heittoa oli
      yleensä n. /- tunti):
      aamu = ana (klo 06-09)
      aamupäivä = ana ani (klo 09-12)
      päivä = ani (klo 12-15)
      iltapäivä = inta ani (klo 15-18)
      ilta = inta (18-21)
      myöhäis ilta = inta uji "iltayö" (21-24)
      yö = uji (24-03)
      aamuyö ana uji = (03-06)

      Vuodenajat:
      kevät = ietu (alkuaan lakotan sanasta wanietu)
      kesä = sisa
      syksy = susa
      talvi = karas

      Kuukausikäsitteet: lyhenne:
      alkutalvi (joulukuu) = kaawak karas (kawaka)
      keskitalvi (tammikuu) = kit karas (kitkara)
      lopputalvi (helmikuu) = kotuk karas (kotuka)
      alkukevät (maaliskuu) = kaawak ietu (kawaki)
      keskikevät (huhtikuu) = kit ietu (kitie)
      loppukevät (toukokuu) = kotuk ietu (kotukie)
      alkukesä (kesäkuu) = kaawak sisa (kawaksi)
      keskikesä (heinäkuu) = kit sisa (kitsi)
      loppukesä (elokuu) = kotuk sisa (kotsi)
      alkusyksy (syyskuu) = kaawak susa (kawaksu)
      keskisyksy (lokakuu) = kit susa (kitsu)
      loppusyksy (marraskuu) = kotuk susa (kotsu)

      • uuskielitäs

        Tuossa siis vain osa kielestä. Nykyään en kehitä tuota kieltä, kun opiskelen venäjää.


      • Tznam

        Herra isä! Siinä on kyllä jo kieli! Kauan kehittelit tuota? Koska näin pienen maistiaisen saatuna vaikuttaa monimutkaiselta!


      • uuskielitäs
        Tznam kirjoitti:

        Herra isä! Siinä on kyllä jo kieli! Kauan kehittelit tuota? Koska näin pienen maistiaisen saatuna vaikuttaa monimutkaiselta!

        Kielessä on myös omat aakkoset. Mutta tuo kieli on se, joka on lähellä sydäntäni. Tunnistan sen heti. Näin venäjää opiskelleenakin kun pitkästä aikaa katsoo omia saavuksia, näyttää kieli edelleen omalta.
        Kauanko kehittelin? Monia vuosia olen kehittänyt tyota kansaa. Aluksi minulla oli leopardimaa nimimen paikka Jupiter planeetalla. Siellä oli muitakin kansoja noilla planeetoilla. Pääosin keskityin sen maan yhteiskuntajärjestelmän suunnitteluun. Kun homma meni vaikeaksi, koska siellä ei loppujen lopuksi muuta kuin tapeltu, ja intiaaniharrastus minulla tuolloin oli nousemassa, keskityin kehittämään toista kansaa.
        Hommasin netistä (en muista mikä linkki, joku fallingrain) kaikkien maiden kaupunkien ja kylien nimet, sekä toisesta linkistä kansojen nimet, otin niistä mielenkiintoisimmilta kuulostavat, ja keksin, että nämähän ovat heimoja. Loin pääheimot, ja niille alaheimot, ja niille klaanit. Kaikki tieto, mitä tietystä kansasta voi olla, on minulla koneella. Koko on melkein 300.000 kilotavua, ja sisältää useita satoja kuvia helmitöistä, aseista, kansan linnakkeesta (sain idean thaimaan temppeleistä), ulkonäöstä, vaatteista yms.
        Olen vähän ihmeissäni, että valitetaan sitä, että tietoa pitää salata. Amerikkalaiset keksivät käyttää navajoja mailmansodassa japanilaisia vastaan. He eivät ymmärtäneet näiden kieltä. Viestien purkamiseen ei tarvinnut käyttää paljoa aikaa, kun heti tiedettiin mitä toinen sanoi.
        Mutta niin kauan, kun uskottavuus käsitettä viljellään, ei harvinaisista erikoislaatuisistakaan keksinnöistä uskoakseni välttämättä saada paljoakaan irti. Vai mitä ajattelette, näin törkeästi sanottuna: ministeri tai korkea upseeri tutkailemassa vakavissaan "ei koulutetun, omasta päästään mielikuvitustarinoita keksineen juttuja"?
        On ihme, että ihmisten täytyy ääripäiden kautta kulkea, ennenkuin he ymmärtävät. Tuolla on lahjakkaita persoonia, joilla olisi antaa suuria lahjoja tähän maailmaan, mutta heitä ei ole löydetty, koska he eivät ole turhisjulkkiksia?
        Minä olen luova luoja, joka olen onnistunut luomaan sellaista ylevyyttä, että olen saanut siitä valtavan voiman elää ja jatkaa eteenpäin.


      • uuskielitäs
        uuskielitäs kirjoitti:

        Kielessä on myös omat aakkoset. Mutta tuo kieli on se, joka on lähellä sydäntäni. Tunnistan sen heti. Näin venäjää opiskelleenakin kun pitkästä aikaa katsoo omia saavuksia, näyttää kieli edelleen omalta.
        Kauanko kehittelin? Monia vuosia olen kehittänyt tyota kansaa. Aluksi minulla oli leopardimaa nimimen paikka Jupiter planeetalla. Siellä oli muitakin kansoja noilla planeetoilla. Pääosin keskityin sen maan yhteiskuntajärjestelmän suunnitteluun. Kun homma meni vaikeaksi, koska siellä ei loppujen lopuksi muuta kuin tapeltu, ja intiaaniharrastus minulla tuolloin oli nousemassa, keskityin kehittämään toista kansaa.
        Hommasin netistä (en muista mikä linkki, joku fallingrain) kaikkien maiden kaupunkien ja kylien nimet, sekä toisesta linkistä kansojen nimet, otin niistä mielenkiintoisimmilta kuulostavat, ja keksin, että nämähän ovat heimoja. Loin pääheimot, ja niille alaheimot, ja niille klaanit. Kaikki tieto, mitä tietystä kansasta voi olla, on minulla koneella. Koko on melkein 300.000 kilotavua, ja sisältää useita satoja kuvia helmitöistä, aseista, kansan linnakkeesta (sain idean thaimaan temppeleistä), ulkonäöstä, vaatteista yms.
        Olen vähän ihmeissäni, että valitetaan sitä, että tietoa pitää salata. Amerikkalaiset keksivät käyttää navajoja mailmansodassa japanilaisia vastaan. He eivät ymmärtäneet näiden kieltä. Viestien purkamiseen ei tarvinnut käyttää paljoa aikaa, kun heti tiedettiin mitä toinen sanoi.
        Mutta niin kauan, kun uskottavuus käsitettä viljellään, ei harvinaisista erikoislaatuisistakaan keksinnöistä uskoakseni välttämättä saada paljoakaan irti. Vai mitä ajattelette, näin törkeästi sanottuna: ministeri tai korkea upseeri tutkailemassa vakavissaan "ei koulutetun, omasta päästään mielikuvitustarinoita keksineen juttuja"?
        On ihme, että ihmisten täytyy ääripäiden kautta kulkea, ennenkuin he ymmärtävät. Tuolla on lahjakkaita persoonia, joilla olisi antaa suuria lahjoja tähän maailmaan, mutta heitä ei ole löydetty, koska he eivät ole turhisjulkkiksia?
        Minä olen luova luoja, joka olen onnistunut luomaan sellaista ylevyyttä, että olen saanut siitä valtavan voiman elää ja jatkaa eteenpäin.

        "On ihme, että ihmisten täytyy ääripäiden kautta kulkea, ennenkuin he ymmärtävät."
        Tarkoitan tällä, että ehkä vain ääritila suomessa voisi antaa oppineille aihetta kääntyä ei tunnettujen lahjakkuuksien puoleen, jotta nämä keksisivät millä pelastaa koko maa sodan jaloista. Vai mitä luulette? Kuka oli se, joka oli menettänyt näkönsä, ja kävi kuitenkin kalassa, ja eli suht normaalia elämää? SIitä tuli tv ohjelma. Sillä mies tehtiin tunnetuksi, ja sinenmaakin on puhunut hänestä. Valikoiva media... länsimielinen. Mediankin pitäisi olla puolueeton.


      • uuskielitäs
        uuskielitäs kirjoitti:

        "On ihme, että ihmisten täytyy ääripäiden kautta kulkea, ennenkuin he ymmärtävät."
        Tarkoitan tällä, että ehkä vain ääritila suomessa voisi antaa oppineille aihetta kääntyä ei tunnettujen lahjakkuuksien puoleen, jotta nämä keksisivät millä pelastaa koko maa sodan jaloista. Vai mitä luulette? Kuka oli se, joka oli menettänyt näkönsä, ja kävi kuitenkin kalassa, ja eli suht normaalia elämää? SIitä tuli tv ohjelma. Sillä mies tehtiin tunnetuksi, ja sinenmaakin on puhunut hänestä. Valikoiva media... länsimielinen. Mediankin pitäisi olla puolueeton.

        Ote shiauk sivustolta:

        Kumpi on tärkeämpi:
        Kolikko vai kivi?
        Seteli vai tuohen kappale?
        Auto vai omat jalat?
        Lentokone vai lintu?
        Televisio vai läheinen?
        Tietokonepeli vai nuotio? (Punainen Rottanaali (xiawa xaka, rottaklaani)

        Tiedosto sisältää paljon syvällisiä mietteitä ja ehdottomia totuuksia luonnosta ja tämän yhteiskunnan ongelmista, joita harva haluaa nähdä ja tunnustaa, että ne ovat hänen moraalinsa vastaisia.


      • uuskielitäs
        uuskielitäs kirjoitti:

        Ote shiauk sivustolta:

        Kumpi on tärkeämpi:
        Kolikko vai kivi?
        Seteli vai tuohen kappale?
        Auto vai omat jalat?
        Lentokone vai lintu?
        Televisio vai läheinen?
        Tietokonepeli vai nuotio? (Punainen Rottanaali (xiawa xaka, rottaklaani)

        Tiedosto sisältää paljon syvällisiä mietteitä ja ehdottomia totuuksia luonnosta ja tämän yhteiskunnan ongelmista, joita harva haluaa nähdä ja tunnustaa, että ne ovat hänen moraalinsa vastaisia.

        Suuri yleisö kysyy jokaisen huomattavan uuden ilmiön nähdessään, että mitä hyötyä siitä on. Ihminen voi havaita asiain arvon ainoastaan niiden tuottaman hyödyn perusteella. (Goethe)

        Kansan luominen on lähes pakottanut minut ottamaan selvää esim. japanin ja kiinan historiasta. Osasin ajoittaa kansan muuton venäjän puolelle aikaan, jolloin japani oli valloittanut osan venäjää. Näin ollen pystyin selittämään sen, miten kansalta saattoi löytyä mm. japanilaisia miekkoja.

        En aio siihen sortua muodikkaaseen typeryyteen,
        että pidän kaikkea sellaista petoksena, mitä en voi selvittää. - C.G.Jung -

        Suuret ihmiset puhuvat ideoista,
        keskinkertaiset puhuvat asioista,
        pienet ihmiset puhuvat toisista ihmisistä. (tuntematon)

        Rohkeat osaavat taistella, varovaiset puolustaa, viisaat antavat neuvoja.
        Näin kenenkään kykyjä ei jätetä käyttämättä. Ihmisiltä ei saa vaatia sellaista, mihin he eivät kykene. Valitse heidät, ja anna heille heidän kykyjään vastaavat velvollisuudet. - Sun Tzu -


      • venninenoli
        uuskielitäs kirjoitti:

        "On ihme, että ihmisten täytyy ääripäiden kautta kulkea, ennenkuin he ymmärtävät."
        Tarkoitan tällä, että ehkä vain ääritila suomessa voisi antaa oppineille aihetta kääntyä ei tunnettujen lahjakkuuksien puoleen, jotta nämä keksisivät millä pelastaa koko maa sodan jaloista. Vai mitä luulette? Kuka oli se, joka oli menettänyt näkönsä, ja kävi kuitenkin kalassa, ja eli suht normaalia elämää? SIitä tuli tv ohjelma. Sillä mies tehtiin tunnetuksi, ja sinenmaakin on puhunut hänestä. Valikoiva media... länsimielinen. Mediankin pitäisi olla puolueeton.

        Se oli Johan Venninen.


      • Siitin.on.kusiputki
        uuskielitäs kirjoitti:

        Tuossa siis vain osa kielestä. Nykyään en kehitä tuota kieltä, kun opiskelen venäjää.

        Kulli on mulukku
        Kyrpä on lerppa
        Vit.u on vitake
        ja niin edel.


      • käyttötarkoitukseensa

        Nämä Suomi24:n keskustelupalstat on tätä Tiede ja teknologia/Tiede -osion Kielet ja käännökset -palstaa myöten tarkoitettu lähtökohtaisesti suomenkielisille viesteille. Muunkielisiä keskusteluja varten Suomi24:stä löytyy ihan omia ikipalstoja osoitteesta

        http://keskustelu.suomi24.fi/ryhmat/international-forums

        On valitettavaa, ettei ylläpito vaivaudu siivoamaan täältä palstan väärinkäyttäjien epäasiallisia viestejä.

        Olisi enemmän kuin toivottavaa, että väärinkäyttäjiltä löytyisi edes vähän itsekritiikkiä ja tämä palsta palautuisi takaisin omaan käyttötarkoitukseensa.


      • Anonyymi

        Kiinnostaa tuo sinun kielesi. Pääseekö jotain koostetta sinun keksimistäsi kansoista tarkastelemaan jostain? Laita viestiä jos pystyy. [email protected]


    • toivottomille

      Älä odota ihmettä.
      Olet itse ihme. - Henry Miller -

    • uuskielitäs

      Nykymaailmassa ongelma on mm. vääri suuntautuneisuus tai totaalinen päämäärättömyys. Shiaukien yhteiskunnassa ei tarvitse seurata yhtä johtajaa, vaan jokainen valitsee sen porukan mihin haluaa kuulua. Tämä on otettu lakotojen yhteiskuntarakenteesta, ja on paljolti siltä pohjalta luotu.

    • uuskielitäs

      Shiauk tiedoston sisällys:

      Sisällys:

      Osa 1: ulkonäkö, perimä ja väkiluku, vaatetus, koristeet, hiustyylit, asunnot
      Osa 2: metsästys ja elinkeino, nokkimisjärjestys ja selviytyminen, muut elinkeinot
      Osa 3: koirat ja hevoset, vesillä liikkuminen, luonteet, biorytmi
      Osa 4: nuoret, varttuminen, avioliitto ja sen säännöt
      Osa 5: klaanit, nimet, arki, muu kulttuuri, tatuointi, wampumvyöt, pelit, kirjoitus
      Osa 6: yleneminen, arvot, päälliköt, äänestys, kyläkunnat, kaupanteko, musiikki
      Osa 7: sotatoimet, aseet, soturiseurat, poliisit, arvomerkit, liittolaiset
      Osa 8: henkinen elämä, uskonto, rohdot, vainajat, shamaanit, vuoden kierto
      Osa 9: historia, heimot, kuuluisat henkilöt
      Osa 10: otteita kielestä, käsitteitä joita ei tunneta
      Osa 11: mielipiteitä (sisältää useita osia)
      Osa 12: liput, suomen ulkoministeriön raportti shiaukeista ja loppusanat (sisältää Seattlen kirjeen "äitimme maa, veljemme virta")

    • uuskielitäs

      Shiauk tiedoston alkusanat:

      Ajatellessaan totuutta, tuntiessaan kauneuden, ja tahtoessaan hyvyyttä, henki löytää elämäntarkoituksen järjessä. - Sylvia Stolz, asianajaja -

      "Villiytyminen" merkitsee elämäntapaa, jossa ihminen alkaa käyttäytyä lajityypillisemmin saatuaan tarpeekseen pahoinvointieriskunnan oravanpyörässä juoksemisesta. Se sisältää useimmiten ruuan hankkimisen ensisijaisesti keräilemällä, metsästämällä, kalastamalla ja maanviljelyllä, sekä tarve-esineiden valmistamisen lähtökohtaisesti itse. Villiytyminen merkitsee oman vaiston-, maa- ja heimovaraisuutensa tunnustamista - sen myöntämistä, että maa, toiset ihmiset ja vaistomme ovat suurin rikkautemme ja välttämättömyys hyvinvoinnillemme.
      Villiytymisen idea ei ole palata menneisyyteen (mikä olisikin mahdotonta), vaan ottaa vaikutteita menneistä ja nykyisistä kulttuureista, ja yhdistää näiden toimivista käytännöistä sekä omista ideoistaan kulttuuri, jota haluaa itse toteuttaa omalla maaperällään (luonnon suomin ehdoin). - ote nettisivulta "wikikko" -

      Luovuus on siinä, missä ei ole asetettu ehtoja toiminnalle, eikä ihmisen itsensä toteuttamisen halulle.
      Uuden luominen johtuu järjestä, kun taas reagointi johtuu yksinomaan tunteista. Ihminen tuntee Jumalan, kun hän tuo esille uutta, ja silloin myös tuntematon ilmaisee itsensä.
      Koska Jumala on uuden luoja, eli luova, uutta, ennestään tuntematonta tekevä, ja luovuus on Jumalan olemus, niin silloin luovuudessa ihminen on päässyt osalliseksi Jumalan olemuksesta eli tuntemattomasta. - Sinenmaa -

      Ei ihmisen onnen lähde ole ulkoisessa ja näkyvässä vauraudessa,
      vaan sisäisessä ja näkymättömässä mielen rikkaudessa.
      Mielikuvitus on mielen sydän, ja sielun silmä,
      ja ihmiskuntaa hallitsee sen oma mielikuvitus. - koottuja ajatuksia mielikuvituksesta -

      Uuden luominen edellyttää ihmiseltä sekä osaamista ja tietoa, että oikeita ominaisuuksia. Niistä tärkeimpiä ovat kyky kyseenalaistaa, ja kyky kestää epävarmuutta ja pettymyksiä. Jotkut saavat tyydytystä nähdessään oman keksintönsä toiminnassa. Toiset taas haluavat todistaa menestyvänsä.
      Tärkeintä on halu saada aikaan jotain uutta. - (Nobel palkittu) Taloustutkija Edmund Phelps -

      Minä luulen, että meidän pitäisi lukea kirjoja, jotka lävistävät meidät.
      Kirjan tulisi olla meidän sisäisen jäätyneen järven jäähakku. - Frans Kafka -

    • uuskielitäs

      Tietääkseen mitä ihmiset todella tarkoittavat, on laitettava enemmän painoa sille, mitä he tekevät, kuin sille, mitä he sanovat. - Rene Descartes -


      Jotta kansan kulttuurin loisteliaisuuksia olisi pystynyt ulkopuolisten mukaisesti kuvailemaan, täytyi keksiä sanoja ja lauseita, jotka lähinnä vastaisivat sitä, mitä toinen saattoi ehkä ajatella nähdessään asian. Toisinaan olen miettinyt: "pitäisiköhän noita vielä muuttaa..."? Nimittäin ne saattavat vaikuttaa oudoilta ja huvittavilta, koska kyse on ääripään kuvailusta.


      Jos joku voi sinne (wakachakilinnoitukseen) mennä,
      niin hänen pitäisi miettiä syntejään tarkemmin.
      Monet luulivat voivansa kävellä sisään noin vain.
      Mutta sellainen loisto ei ole noin vain tajuttavissa.
      En itsekkään tiennyt mitä olisin sanonut.
      Useimmat eivät edes ymmärtäneet mitä he näkivät,
      ja monet mykistyivät nähdessään kaiken.
      Jotkut unohtivat hengittää, kun katsoivat henkeään pidätellen jotain,
      mitä eivät olleet uskoa todeksi.
      Jotkut kääntyivät ympäri jo nähtyään linnakkeen ulkoa.
      He eivät vain voineet mennä sinne.
      Monet kertoivat, että heidän oli pakko jossain kohti sulkea silmänsä,
      sillä kaikki oli niin käsittämätöntä, etteivät pystyneet katsomaan sitä,
      mutta silti he näkivät sen, kun se piirtyi heidän mieleensä. - eräs pappi käytyään linnakkeessa -


      En yksinkertaisesti pystynyt menemään sisälle.
      Minusta olin liian syntinen, että olisin pystynyt siihen.
      Jotkut tulivat ulos siitä loistosta itkien.
      He eivät pystyneet sanomaan mitään.
      He vain itkivät ja yrittivät selittää jotakin.
      Ne jotka olivat menneet sisälle,
      olivat järkyttyneitä tullessaan ulos.
      He sanoivat, että siellä oli jotain niin ihastuttavaa,
      suorastaan järjetöntä, niin ylevää ja mahdotonta,
      ettei sellaista pystynyt edes kuvittelemaan. - eräs tutkija wakachakilinnakkeesta -


      Timantteja, kuin kultaa valuisi seiniä pitkin,
      ikäänkuin odottamassa ottajaansa...
      Loistavia kultatiukuja, timantin hohtoisia seiniä sateenkaaren väreissä,
      lasimaista kultaa, timanttimaista kultaa, kristallia, jalokiviä,
      ihastuttavia yhdistelmiä kullan, timanttiloiston ja lasin sekoitusta,
      kävelin kuin timantin tai kristallin sisällä!
      En välillä tiennyt mihin päin lähtisi,
      kun kaikkialla oli aivan käsittämätöntä loistoa.
      Ja mitä uskomattominta -
      shiaukit osaavat käsitellä sitä kaikkea omat himonsa unohtaen.
      Heille se kaikki on kuten meille kesämökki.
      He taiteilivat jättiläismäisten kullan ja hiottujen kristallien
      ja jalokivien täyttämässä käytävässä kuin pikkulapset leikkikentällä.
      Me emme olisi osanneet ulos siitä loisteesta ilman opasta,
      ja olisimme nääntyneet nälkään sinne. - eräs wakachakilinnakkeessa käynyt nainen -


      Kaiken suuren ja kauniin tässä maailmassa
      on luonut pelkkä ajatus tai tunne ihmisen sisimmässä.
      Kaikista unelmistamme voi tulla totta,
      jos meillä on rohkeutta tavoitella niitä.
      Kaikki on mahdollista, tosin mahdottoman toteuttaminen
      vie vain hieman enemmän aikaa.
      Katso mitä haluat, ja voit saavuttaa kaiken haluamasi,
      kunhan muistat, ettet pysty viemään niitä mukanasi taivaaseen.
      Älä menettämistä pelkää, sillä kaikki se, minkä täällä menetät
      auttaaksesi ihmisiä Jumalan rakkauden takia,
      kunnes sinulla ei ole enää mitään,
      sen saat moninkertaisena taivaassa takaisin,
      ja vielä paljon enemmänkin. - eräs itämainen filosofi -


      Jos tämä on liian uskomatonta, niin olen saanut tämän idean nähdessäni ihmiskätten saavutuksia. Mm. Thaimaan Wat Chantaramin temppeli, ja mikäs se lähi-idässä oleva Lord of Light moskeija tms.


      Vanhempi ja nuorempi intiaani istuivat iltanuotiolla.
      Vanhempi sanoi nuoremmalle, että hänellä on sellainen tunne,
      kuin hänen sisällään olisi kaksi koiraa, joista toinen sanoo,
      että kyllä sinä selviydyt, ja toinen, ettet ikinä selviydy.
      Yö kului ja aamun koittaessa nuorempi intiaani kysyi:
      Mitä tapahtui? Kumpi koirista voitti?
      Vanhus vastasi: Se jota minä ruokin. - kertomus jonka alkuperästä ei ole tietoa -

      • oispiätnyarvata

        Vai on tälle saitille näin vaikeaa järkevästi järjestetyn tekstin laitto. Nyt se on kuin kudottu räsymatto...


      • trrtrt

        Shah Cheragh Tomb löytyy googlettamalla. Sijaitsee iranissa.


      • thrteer

    • uuskielitäs
      • uuskielitäs

        Liikkuvista kuvista expansive rain on yksi josta otin kuvan mikropediaan. Googlettamalla kuva hausta jon kuhn löytyy lisää noit kuvia. Matta ja opaakki näkyihin tottuneille lasimainen välkehtivä kristalli on kyllä aikamoinen tapaus.


      • uuskielitäs
        uuskielitäs kirjoitti:

        Liikkuvista kuvista expansive rain on yksi josta otin kuvan mikropediaan. Googlettamalla kuva hausta jon kuhn löytyy lisää noit kuvia. Matta ja opaakki näkyihin tottuneille lasimainen välkehtivä kristalli on kyllä aikamoinen tapaus.

        https://www.tumblr.com/search/niki de saint phalle tarot garden

        Tarot garden toscanassa on yksi, jonka peilimosaiikki hässäkästä sain idean kuvailla linnoituksen timanttisalia. Samoin olen hakenut googlettamalla suurimpia kuvia etsimällä lähikuvia kristalleista ja timanteista. Wat Chantaramin kuvien etsinnässä kopioin thai tekstiä, jonka avulla löysin thai kielisiltä sivuilta lisää kuvia temppelistä. Mutta nyt ollaan jo siirrytty kielen keksimisestä arkkitehtuuriin. Linnoituksen ulkonäkö on osin vielä täysin kehittämätön.


    • Tznam

      Hmmm mitä täälä tapahtuu? :DDD

      • uuskielitäs

        Sitä minäkin. Eksyin aiheesta... =)


    • uuskielitäs

      Näitä häiriköitä riittää näköjään joka kanavalla. Eipä haittaa. Tulen eräänä päivänä näkemään kuka tuon roskan levitti, ja tapaan hänet. Mitäs sitten käy? Herra sen päättäköön.

    • tiedotustyötyhmä

      Luottamuksen syntyminen tai sen puute
      Olen ollut kohta mukana kunnallispoliittisessa toiminnassa kahdeksan (8) vuotta. Asioihin on päässyt sisälle ja on mukana systeemissä. Mitä enemmän vuosia on tullut täyteen, niin sitä enemmän olen oppinut.

      Perusasioita: Kaupungin operatiivista toimintaa johtaa johtoryhmä. Kaupungin hallitus valmistelee asioita valtuustolle ja valtuusto päättää. Valtuusto luo niin sanotut suuret linjat. Ja kaikkien tulee muistaa, että valtuusto on kaupungin ylin päättävä elin - se niin sanottu kumileimasin.

      Moni asia on hallitukselle selvä, tai no selvä ja selvä. Hallitushan kokoontuu joka toinen viikko eli asioita puidaan paljon, keskustellen ja useasti. Mutta reilun puolenkymmentä valtuuston kokousta on aika vähän, noin joka toinen kuukausi. Virkakoneiston ja valtuutettujen välinen keskustelu on jokseenkin olematonta kokousten ulkopuolella. Lisäksi täytyy todeta, että lautakunnat tekee paljon valmistelevaa työtä hallitukselle ja valtuustolle. Lautakunnat kokoontuvat kuukausittain.

      Jotenkin on syntynyt sellainen tunne, että virkakoneisto johtaa ja valtuusto vikisee. Tosin tämä on muuttunut tällä valtuustokaudella. Jotenkin on jäänyt sellainen tunne, että ei pelata avoimin kortein. Tähän olen tullut selvittäessäni erilaisia asioita. Ja jos oikein rupeaa selvittämään, niin asiat vain monimutkaistuvat. Selkeiden vastausten ja selvitysten saaminen on ollut välilä vaikeaa tai miltei mahdotonta. Suoraan sanoen on ihan mahdotonta toisia asioita selvittää. Tämä kokemukseni perustuu suurelta osin Himoksen asioihin.

      Sekä mikä koko hommassa on haasteellisinta on luottamus. Siis tarkoitan tällä sitä, että valtuutetut luottaisivat siihen, mitä virkamiehet esittävät. Ainahan sanotaan, että virkavastuulla asiaa hoidetaan eli ajatukseni mukaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä taklataan tämä luottamus eli jotenkin tulee mieleen, että kun virkavastuulla hoidetaan, niin luottamusta täytyy olla olemassa tämän perusteella.

      Luottamus on sellainen asia, että se A N S A I T A A N. Sitä ei tule kukaan antamaan eikä sitä voi mistään saada. Minun kohdalla suurin ongelma on juuri tämä luottamuksen osittainen puuttuminen.

      Osittain tähän luottamuksen puuttumiseen on vaikuttanut se, että johtoryhmällä, hallituksella ja valtuustolla ei ole selvillä suunta ja tavoite. Tällä tarkoitan sitä, että johdon tulee näyttää se. Tai oikeastaan se tulee tehdä yhdessä.

      Lopuksi täytyy todeta, että olen jotenkin jäänyt kaipaamaan selkeää, johdonmukaista johtajaa, joka on luottamuksena ansainnut.

    • tiedotustyötyhmä

      Blogin kirjoittamisen arkea

      Blogikirjoittajana on paljastettava itsensä. Kaikki tietävät kuka kirjoittaja on. Toisinaan tekstiä syntyy pulppuamalla, jopa myrskyten. Välillä alitajunta ei tuota yhtään mitään, ei sitten kerrassaan mitään. Silloin ei ole kirjoittamisen aika. On vain odotettava sopivaa hetkeä.

      Teksti syntyy monesti ajatuksen virrasta. Välillä ammutaan hieman yli kiinnostuksen ylläpitämiksesi. Toisinaan ammutaan suoraan kohti, osumia välttäen. Joskus räväkkä ja yliampuva piristää. Välillä on hyvä vetää ihan riman alta, mutta navan alle ei sovi mennä. Monia kirjoitukset ärsyttävät, mutta faktat on tarkoitus olla selventäviä. Kiitoksiakin on rullut runsaasti.

      Moni teksti syntyy faktan perusteella. Fiktiotakin voi välillä heittää sekaan. Hulvattomastikin voi välillä esiintyä. Tiettyjä niin sanottuja totuuksia voi aivan avoimesti ihmetellä kysymysten muodossa. Voi hämmästellä maailman menoa.

      Tiettyjen totuuksien kirjoittaminen aiheuttaa sen, että Suomi 24 sivulla ruoditaan tekstiäni. No siellä voi aivan vapaasti asioita retostella nimettömänä. Pidän tietyn linjan. Insinööri tietää, että on olemassa voiman ja vastavoiman laki. Ja ne vastavoimat ovat niitä, jotka Suomi 24 sivulla riepottelevat minua. Joku selkeästi ohjaa vastavoimia, ja niiden toimista ei kannata yöunia menettää.

      Kaikesta huolimatta ei kukaan ole soittanut, että jutut eivät pidä paikkaansa. Faktajutuissa esintyy toisinaan nimiä. Fakta on faktaa. No asioillahan on aina kaksi puolta. Kerran eräs herkkähipiäinen virkamies kyllä pyysi poistamaan nimensä, mutta tämä on ainoa poikkeus. Mutta sellaiselle ihmisluonteelle ei voi mitään.

      Mutta jatkan omaa linjaani pääsääntöisesti faktojen muodossa - intuitiolla ja tunteella.

    • tiedotustyötyhmä

      Ryhmäkuri Jämsän kaupunginvaltuustossa
      Aloitetaan ryhmäkurin määritelmästä:
      Ryhmäkuri on tietyn puolueen sisällä, tiettyyn puolueeseen kuuluvien kansanedustajien ennalta sovittu tapa äänestää, jolloin äänestyksessä kansanedustajat noudattavat yhteistä puolueen linjaa äänestämättä itse harkitsemallaan tavalla.

      Eli puolue määlittää, miten koko ryhmä äänestää.

      Jämsän kaupunginvaltuuston paikkajakauma on seuraavanlainen.

      Erilaisia äänestyksiä on ollut viime aikoina useita. Ihan kesken kokouksenkin on äänestetty ennalta arvaamattomista asiasta. Monien kanssa olen viime aikoina keskustellut ja he ovat on ihmetelleet ryhmäkuria.

      Tapaus 1:

      Ensinnäkin Vasemmistoliitossa on 4 valtuutettua. On jotenkin mielenkiintoista, miten 4 eri henkilöä voivat äänestää aina samalla lailla.
      - Voiko olla mahdollista, että he ovat aina aikuisten oikeasti samaa mieltä?
      - Tilastollisesti tämä ei enää oikein täsmää ollenkaan?

      No ehkä vasemmistoliiton valtuutetut ovat tehty kaikki aivan "samasta puusta".

      Tapaus 2:

      No jos äskeisen vielä ymmärtää, niin sitten tuleekin vaikeampi tapaus. Kansallinen Kokoomus ja Suomen Kristillisdemokraatit ovat muodostaneet oman valtuustoryhmän, 6 1 henkeä.

      Sitten vaikeampia kysymyksiä:
      - Miten voi olla mahdollista, että 7 henkilöä ovat aina samaa mieltä,
      kun kaupunginvaltuustossa suoritetaan äänestys?
      - Ei voi kertakaikkiaan olla mahdollista, että 7 eri lähtökohdista olevaa ihmistä
      ajattelevat aina samalla lailla, vai voiko?
      - Onko joku henkilö tässä 7 henkilön joukossa, joka määrittelee miten äänestetään?

      Tapaus 3:

      Muiden valtuustoryhmien äänet jakaantuvat hyvinkin erilailla. Mielestäni tämä on
      luonnollista ja järkeenkäypää. Jämsäläisten asioita ollaan päättämässä.
      ---

      Olisi meikäläiselle raadollista olla sellaisessa valtuustoryhmässä, jossa muut määritevät, mitä mieltä olen päätettävistä asioista.

      • Mene_pois_täältä

        Miksi tunget tuota soopaasi tälle palstalle, tällä palstalla keskustellaan kielistä ja kieliopista jne.


    • tiedotustyötyhmä

      Vuonna 2015 on intoiltu lukuisista eri ruokalajeista. Huomion kohteena on ollut esimerkiksi aasialainen ruoka eri muodoissaan.

      Helsinkiin avautui kuluneen vuoden aikana useampikin japanilaista ramen-keittoa tarjoava ravintola. Myös vietnamilaista pho-keittoa saa nykyään sieltä täältä.

      Eikä sovi unohtaa meksikolaista ruokaa – tai oikeastaan tacoja. Mutu-tuntuman perusteella Helsinkiin avautui vuonna 2015 enemmän tacopaikkoja kuin minkään muun genren ravintoloita.

      Kotikeittiöissä taas on kokkailtu suosituimpien Google-hakujen perusteella ainakin siemennäkkäreitä, kukkakaalipizzaa ja nakukakkuja.

      Harva ruokalaji on silti herättänyt yhtä suuria intohimoja kuin hampurilaiset.

      Kun Nyt etsi alkuvuodesta kaupungin parasta hampurilaista (katso tulokset täältä), saimme muutamassa päivässä yli tuhat kommenttia ja vinkkiä aiheeseen liittyen.

      Jokaisella tuntuukin nyt olevan mielipide siitä, mistä paras burgeri löytyy. Yksi hehkuttaa Brondaa, toinen Treffipubia. Ja aina on joku joka väittää, että Suomen paras burgeri löytyy oikeasti Burgeribaari Kauppuri 5:stä, Oulusta.

      Nytin raati valitsi voittajaksi Kämp Brasserien purilaisen, mutta taistelu ykköspaikasta ja asiakkaiden suosiosta jatkuu yhä.

      Uuden sukupolven hampurilaispaikkojen esikuvat löytyvät usein Yhdysvalloista, jossa Five Guysin, Shake Shackin ja In-N-Out Burgerin kaltaiset ketjut ovat levittäneet laatupurilaisten ilosanomaa jo vuosien ajan.

      Suomessa yksi hampurilaisgenren valopilkuista on pietarsaarelainen Friends and Brgrs -ketju, joka avasi huhtikuussa toisen ravintolansa Helsinkiin.

      Sen seuraava toimipiste aukeaa keväällä 2016 Tampereelle, liiketilaan jossa toimi vuosikausia McDonalds. Se ei ollut mikä tahansa Mäkkäri, vaan Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen McDonalds.

      Tähän muutokseen tuntuu kiteytyvän ajan henki: gourmet-hampurilaiset jyräävät pikaruokaburgerit.

      Ravintoloissa satsataan nyt lähiraaka-aineisiin ja tuoretuotteisiin. Pakastetun puolalaisen naudanlihan sijaan käytetään vaikkapa kotimaista luomulihaa.

      Sämpylät ovat itse leivottuja ja joissakin paikoissa myös ketsuppi ja majoneesi valmistetaan itse.

      Ennen roskaruokana pidetty purilainen onkin nyt jopa salonkikelpoinen annos.

      Se on päässyt tyylikkäiden ravintoloiden listalle ja huippukokeillakin on nykyään näkemys siitä, miten tehdään täydellinen burgeri.

      Hampurilaisbisnekseen hyppäsi hiljattain esimerkiksi Top Chef -voittaja Akseli Herlevi, joka avasi Helsinkiin Naughty BRGR -nimisen ravintolan.

      Monista muista ruokatrendeistä hampurilainen poikkeaa toki yhdessä asiassa: se ei ole ohimenevä ilmiö, joka on hetken ajan kaikkien suussa ja vaipuu sitten unholaan.

      Pihviä myydään sämpylän välissä suurella todennäköisyydellä myös ensi vuonna.

    • onriittämii

      Stana näitä häiriköitä...

    • Kielenhuoltaja

      Aloittajalla olisi oppimista esimerkiksi tässä suomen kielessä. Millaiset sanat aloitetaan isolla kirjaimella?

      • Kielenhuoltaja

        Ei edes lyhennyspisteen jälkeen. Siitä nimittäin ei välttämättä ala uusi virke.


      • Tznam

        No puhelimen mielestä pisteen jälkeen tulee iso alkukirjain


    • Sa03

      Mullaki on jo pitkälle kehitetty kieli, jossa käytän kyrillisiä kirjaimia. (Ne sopii hyvin siihen) Mulla on paljon muitaki kieliä keksittynä ja nyt yritän yhdistää ne tohon mun kyrilliseen kieleen. En kyl vielä tiedä, että mikä sen kielen nimeks tulee.

      Lähin ottaa ensin sanoja sanakirjasta ja sitte keksin niille uudet sanat kyriksi. Oon kans suunnitellu taivutusmuodotkin niille, mutta ajattelin, että olishan se ny aika hankala muistaa ulkoa niitä kaikkia niin tällä hetkellä yritän yksinkertaistaa sitä jonkin verran...

    • Anonyymi

      Kannattaa käyttää kieltä mitä kaikki ymmärtää, ettei käy kuten Koskelan murhaajile.

      • Anonyymi

        Kuka sen Koskelan murhasi? Ja mitä kieltä se puhui?


    • Anonyymi

      Watte Kul? Zoen kielellä Mitä kuuluu Ja Wiatte Goody On Kuuluu hyvää:)

    • Anonyymi

      Monella poliitikolla ja naisilla yleensäkin on ihan itse keksitty kieli, josta ei kukaan muu saa tolkkua muuten kuin arvaamalla.
      Hyviä esimerkkejä ova Sanna Marin, Li Andersson ja Satu Hassi.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe