Eberin ongelmat

savuttaa

Minulla on olut Eberi käytössä diesel henkilöautosa noin vuoden. Laite on toiminut välillä kohtalaisesti, mutta ongelmia on piisannut tasaisesti! Harvoin yli 10 asteen pakkasella on lähtenyt pelaamaan.
Polttoaineen se saa, sähköt on ok (kaikki liitokset on tehty tinaamalla!) Yleensa se ei lähde laakista lämmittämään, mutta uusinta yrityksellä pelaa ihan ok!.
Nyt siihen on ilmaantunut todella kova savutus ja toiminta loppuu parin yrittämän jälkeen. On käyty huollossa ja testeri ei näytä vika koodia!
Asentaja on Ammattilainen isolla aalla ja hänkin on sitä mieltä että laitteessa on vikaa, mutta maahantuojan edustaja ei ole valmis myöntämään että HEIDÄN maahantuomassaan laitteessa olisi vikaa taikka kehätien pohjoispuolella olisi asentajia jotka voivat tietää mitään! Todella ylimielistä käytöstä maahantuojalta!
Onko kellään ollut Webaston kanssa samanlaisia kokemuksia?

27

15207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mazda 6 Stw TD

      No juuri samankaltainen ongelma paitsi että -10 asteessa ei käynnisty lainkaan. Pikkupakkasella lähtee yleensä toisella yrityksellä, mikä aiheuttaa sen että ajastinta ei voi käyttää koska laite täytyy "nollata" ennen uutta yritystä. Ko autossa itse lämmitin on vakiona, ainoastaa kellolaite on asennettu myyjäliikkeessä. Ongelman selvittely jatkuu edelleen, merkkihuolto yrittää vielä tehdä asialle jotakin. Kuulemani perusteella ei ole ainutlaatuinen tapaus uusissa Webastoissa. Lisää sitten kun jotain selviää.

      • mondeo

        Kannattaa tsekata akun kylmäkäynnistys virran suuruus. Joissakin akuissa ei yksinkertaisesti riitä potku kovilla pakkasilla käynnistämään eberiä/webastoa. Itsellä samoja ongelmia, jotka korjaantuivat kunnon akun myötä. Huono akku vaikuttaa niin että, lämmittimen hehku ei toimi kunnolla, jolloin se ei sytytä.


    • Fisco

      Kai sen vian pitäis näkyä huollon testerillä, mutta koska kaikki on mahdollista niin kannattais varmaan vihdoin ottaa se vehje auki ja mitata vastukset ja hehku sekä puhdistaa palotila.

      Aika hommahan siinäkin on, mutta pääseekö sitten helpommalla jos käyttää kk:n välein testerillä jää odottelemaan laitteen "ihme parantumista"?
      Sillä menolla jää kyllä auto lämmittämättä...

    • jussi

      mulla on menossa kolmas Eberi ja yhdessäkään ei ole ollut minkäänlaista häikkää, niihin ei ole koskettu huolloissa mutta aina on pelannut. Pakkasesta riippumatta on lähtenyt käyntiin, ainoastaan kerran on Eberin "pakoputki" mennyt lunta täyteen, mutta sulattamalla siitä selvisi.

      Kokemus myös yhdestä Webastosta mutta sekin pelasi moitteettomasti.

      Mulla on tainnut olla vaan hyvää tuuria noiden kanssa.

    • pumppu

      Missä sulla sijaitsee se lämmittimen polttoaine pumppu??

    • VWpd

      Minun eberissä oli samantapaisia savutus/käynnistys ongelmia...Vaihdettiin osia..käytettiin testerissä...'OK. Kun asennettiin autoon niin vähän ajan päästä taas savuttaa.. Lopuksi (vuosi sitten) poistettiin ns välitankki... Sen jälkeen on toiminut kun junanvessa.

    • mondeo

      minulla on mondeossa Eberi jota tusina ammattilaisia on pyörinyt ympäri..uusi tietokoneyksikkö ja uusi hehkutulppa..uusi sitä ja uusi tätä eikä toimi kuin noin -100 asteen pakkasella jos hyvä tuuri on..ja kellosta vielä
      harvemmin

      • toimii

        En tiedä mikä on vikana mutta tuntuu noissa valmiiksiasennetuissa lämppäreissä olevan vikoja ja muissa jälkeenpäin asennetuissa vähemmän.

        Ite olen asentanut omat lämmittimet ja ostin v.1999 mallin eber D4W ja asensin sen silloiseen autoon ja vuonna 2002 siirsin sen saman lämmittimen seuraavaan autoon ja ainut vika mitä on ollut niin 1 hehkutulppa on tuona aikana mennyt, vaikka lämmitin käynnistetään 2 krt päivässä ja käy tuon jälkeen väh. 15min.....

        Tuossa lämmittimessähän on pumppu rakennettu lämppärin sisään ja naftan se ottaa auton oman naftasuodattimen jälkeen T-haarasta lyhyellä putkella n.40cm....hyvin pelaa ja käy eikä sammu vaikka auto käynnistetään lämmittimen käydessä eikä savuta muuta kuin alussa vähän käynnistyessään....huoleton on ollut peli.


    • Jouko

      Kaikki joilla eberi savuttaa!!!

      Vaihtakaa tiiviste sarja ja hehkun ympärille tuleva "sukka"! Koskee 4/5 KW ebereitä!

    • savuttaa

      se asiassa on ihmeellistä kun ajaa varttitunnin niin se käynnistyy ihan ok ja pelaa niin kauan kun se on lämmin. Maahantuoja sanoi polttoaineen otossa se vika on, mutta kokeilimme ottaa suoraa kanisterista, ei ollut apua. Ajon jälkeen pelasi, laitteen jähdyttyä muutama tunti savua tuli mutta ei syttynyt!
      tämä on varmaankin niitä yksilöitä johon pitää vaihtaa kaikki osat ja seisottaa viikko korjaamolla eikä pelaa sittenkään.

      • nakki

        mulla sama vika kun ajelee niin sen jälkeen käynnistyy ja "toimii" n.2-4min ja hurahtaa ja sammuu eikä käynnisty kun vasta sitten kun on ajanut taas jonkin aikaa.ajamatta tai auton seistyä vaikka vain 2min ei enään lähde.


      • nakki

        eli bensapumppu on uusi ei auttanut.hermot menee


      • tdi 96
        nakki kirjoitti:

        mulla sama vika kun ajelee niin sen jälkeen käynnistyy ja "toimii" n.2-4min ja hurahtaa ja sammuu eikä käynnisty kun vasta sitten kun on ajanut taas jonkin aikaa.ajamatta tai auton seistyä vaikka vain 2min ei enään lähde.

        mulla sama vika? Lähtee kellosta käyntiin, tuulettaa ja käy ? hetken aikaa, sit alkaa rykiminen ja savutus ja samalla poltin ilmeisesti sammuu. Löytyykö vinkkejä masinan avaamiseen, tulpan vaihtoon ja teeseitse ensiapuun. Pitääkö koko mötikkä ottaa irti vai voiko sen avata paikallaan vesipumpun, tulpan ym. tsekkaamista varten.


      • nakki
        tdi 96 kirjoitti:

        mulla sama vika? Lähtee kellosta käyntiin, tuulettaa ja käy ? hetken aikaa, sit alkaa rykiminen ja savutus ja samalla poltin ilmeisesti sammuu. Löytyykö vinkkejä masinan avaamiseen, tulpan vaihtoon ja teeseitse ensiapuun. Pitääkö koko mötikkä ottaa irti vai voiko sen avata paikallaan vesipumpun, tulpan ym. tsekkaamista varten.

        mulla ei tule polttimelle bensaa kun yrittää käynnistää,vingahtaa vaan ja bensaa ei tule.huomenna täytyy tarkastaa ettei bensaa ole ryöstetty lämmittimen pumpulle bensan paluuletkusta koska siellähän ei ole koko ajan bensaa:)


      • tdi96
        nakki kirjoitti:

        mulla ei tule polttimelle bensaa kun yrittää käynnistää,vingahtaa vaan ja bensaa ei tule.huomenna täytyy tarkastaa ettei bensaa ole ryöstetty lämmittimen pumpulle bensan paluuletkusta koska siellähän ei ole koko ajan bensaa:)

        Taisi täälläkin olla siihen löpön santiin liittyvä onkelma. Kun panin tankin aivan piripintaan ja nykäsin sulakkeet irti ja takas, minikello alkoi vilkkua eli ilmeisesti onnistuin resetoimaan systeemin. No nyt pelitti tunnin yhtä soitoa moitteetta. Sammuttamisen jälkeen normaali jälkipuhallukset jne. Ei näkynyt lyhyttä t-liitettyä pa-putkea vaan lämppäriltä meni liki metrin letku rintapellin läpi jonnekin, varmaan sinne välitankkin. Asiaa paremmin tuntemattomana voisin olettaa ettei mahdolliseen välitankkiin riitänyt löpöä tai usein niin vajaa päätankki ei anna riittävää "painetta" eberille.Tiedä häntä. Samalla laitoin hehkun pääsulakkeeseen uuden 50 A luiskan jonka havaitsin sipanneen. Sillä ei kai ole merkitystä eberin toimintaan ellei virtoja ole rukattu jotenkin sitä kautta. Tämä vaan tiedoksi,jos tiedosta jotain apua muille. Ihmetyttää vaan kuinka kauan hehku sulake on ollut palaneena, koska mitään muuta vaivaa ei ole ollut havaitavissa.


      • savuttaa
        nakki kirjoitti:

        eli bensapumppu on uusi ei auttanut.hermot menee

        taitaa olla aika ongelmallinen laite.
        Tuntuu käsittämättömältä kun talojen lämmitys polttimettoimii ongelmitta. Periaate näissä laitteissa on saman tyyppinen. Mikä Eberistä tekee näin epävarman?.


      • arvailla

        Paljon tuntuu olevan arvailuja useissa viesteissä.
        No onhan se totta että niin moni asia vaikuttaa
        näiden lämmittimien toimintaan.
        Monissa autoissa alkuperäisasennus palvelee lisä-
        lämmittimenä,eikä välttämättä kellosarjan laiton
        jälkeenkään toimi esilämmittimenä esim polttoaineen
        saannin tms vuoksi.
        Siksi ja muutenkin tehdasasennus lämmittimien
        vianmääritykset kannattais tehdä merkkihuolloissa (siis automerkin)kyllä pitäis onnistua pääsääntöisesti- muutamassa tunnissa korjauksineen.
        Mutta arvaanpa minäkin, että miltei kaikki liikaa
        savuttavat laitteet pitää vähintään irroittaa/purkaa /putsata/tarkistaa verkot ym


      • juha

        puhallin ei toimi kunnolla siksi savuaa eikä syty kun ei saa ilmaa kunnolla


      • juha
        savuttaa kirjoitti:

        taitaa olla aika ongelmallinen laite.
        Tuntuu käsittämättömältä kun talojen lämmitys polttimettoimii ongelmitta. Periaate näissä laitteissa on saman tyyppinen. Mikä Eberistä tekee näin epävarman?.

        eberi ja muut vebastot pitäis olla väh 15 min päällä että karstat palaa eli pitäis olla pakko käyttö kytkin ja antaa olla välillä kauemmanpäällä,muuten nokeentuu ja ei toimi kunnolla


      • tdi96
        savuttaa kirjoitti:

        taitaa olla aika ongelmallinen laite.
        Tuntuu käsittämättömältä kun talojen lämmitys polttimettoimii ongelmitta. Periaate näissä laitteissa on saman tyyppinen. Mikä Eberistä tekee näin epävarman?.

        ei savuta kun oilon saa riittävästi korvausilmaa.


    • Haba

      Olipa minullakin savuttava Eberi volkkarissa johon se on asennettu pystyyn. Kun oli tullut useita kertoja talven aikana epäonnistunut käynnistyminen ja pariin kertaan oli akusta virta loppunut johtaen siihen, että starttauksen yhteydessä eberi sammui ilman jälkipolttoa, eberi alkoi savuttaa.

      Ammattimies arveli, että pystyasennossa olevassa eberissä polttoaine kertyy palokammiooon ja savutus alkaa. Vaakaan asennetuissa ei tätä ongelmaa ole koska palotila pääsee tyhjenemään pakoputken kautta. Ehdotus oli laitteen purkaminen, jonka tein itse.

      Koko purkki irti ja pöydälle. Palotila oli täynnä naftaa kuten arvaus oli. Savutus loppui siihen.

      Itsepurkajille tiedoksi, että ne ruuvit on aivan sairaan tiukassa kun on alumiinilohkossa rautaruuvit. Iskumeisseliä tarvitaan ja jopa pylväsporaa, jolla saa ruuvin nysät porattua pois. Muuten ei ole paha homma kun katselee purkaessa, mitä iroittaa ja laittaa ne palikat järjestykseen. Kasatessa kannattaa laittaa kuparitahnaa tai tervaa reilusti kierteisiin niin ei ruuvit hapetu enää kiinni.

      • Peltsi

        Mulla on passatissa hydronicin lämmitin, taitaa olla joku eberin sisarmalli. Se vinkui vähän startissa ja sammui sitten. Otin sen pöydälle ja rupesin purkamaan. Ruuvit olivat sikatiukassa eikä edes iskumeisseli auttanut. Lopulta porasin kylmästi kannat pois. Pitää kokeilla porata uudet jenkat jos ei ruuvintyngät lähde suosiolla pois. Sieltä oli pakokaasupuhaltimen sähkömoottorin toinen laakeri hirttänyt ja se vinkui. Hain tänään uuden ja makso 5euroa. Pitää kokeilla jos sais vaikka takaisin kokoon.
        Tietääkö kukaan mitä maksaa uusi 5kW jos se ei suostu toimimaan?
        Pitäiskö kattoo jotain samalla kun on vehje palasina? hehku? tunnistimet?


      • nojaa
        Peltsi kirjoitti:

        Mulla on passatissa hydronicin lämmitin, taitaa olla joku eberin sisarmalli. Se vinkui vähän startissa ja sammui sitten. Otin sen pöydälle ja rupesin purkamaan. Ruuvit olivat sikatiukassa eikä edes iskumeisseli auttanut. Lopulta porasin kylmästi kannat pois. Pitää kokeilla porata uudet jenkat jos ei ruuvintyngät lähde suosiolla pois. Sieltä oli pakokaasupuhaltimen sähkömoottorin toinen laakeri hirttänyt ja se vinkui. Hain tänään uuden ja makso 5euroa. Pitää kokeilla jos sais vaikka takaisin kokoon.
        Tietääkö kukaan mitä maksaa uusi 5kW jos se ei suostu toimimaan?
        Pitäiskö kattoo jotain samalla kun on vehje palasina? hehku? tunnistimet?

        se sun hydroniccis on eber.hydronic mallit ovat hydronic b/d4e sc compact,b/d5w sc compact ja ahtaisiin moottoritiloihin erik.malli b/d5w s ja nämä kaikki siis ovat ebereitä.hydronic on vaan tyyppinimi. www.autola.wihuri.fi tai www.espar.com toi espar on sama kuin eberspächer mutta eihän jenkkien kielet taivu tota sanomaan joten jenkeissä sen tunnetaa nimellä espar.


      • Sakke
        Peltsi kirjoitti:

        Mulla on passatissa hydronicin lämmitin, taitaa olla joku eberin sisarmalli. Se vinkui vähän startissa ja sammui sitten. Otin sen pöydälle ja rupesin purkamaan. Ruuvit olivat sikatiukassa eikä edes iskumeisseli auttanut. Lopulta porasin kylmästi kannat pois. Pitää kokeilla porata uudet jenkat jos ei ruuvintyngät lähde suosiolla pois. Sieltä oli pakokaasupuhaltimen sähkömoottorin toinen laakeri hirttänyt ja se vinkui. Hain tänään uuden ja makso 5euroa. Pitää kokeilla jos sais vaikka takaisin kokoon.
        Tietääkö kukaan mitä maksaa uusi 5kW jos se ei suostu toimimaan?
        Pitäiskö kattoo jotain samalla kun on vehje palasina? hehku? tunnistimet?

        Saattapi olla siltikin uuden paloilmapuhaltimen hankinta edessä.
        Uusin itse aikoinani siihen laakerit, mutta koskaan en saanut pyörimään niin tarkasti oikealla nopeudella että olisi pelittänyt.
        Se kun on kovasti tarkka puhaltimen pyörintänopeudesta.
        Uusi puhaltimen moottori muistaakseni vähän alta 200€.


    • Passatti

      Tämä ei tietysti lohduta, mutta itselläni on vuodesta -00 bensaeberi Passatissa, ja ei mitään ongelmia ollut. Käytän talvikautena likimain päivittäin. Akun söi vain tyhjäksi jonkun kerran liian pitkällä lämmitysajalla.

    • Anonyymi

      Minulla Ford kuga vm 2013 ajettu 130 000 ja viat juuri samanlaisia. Ollut useasti huollossa eikä vikaa löydy. Voihan vintil, vaihtaisin ilomielin webastoon. Nimimerkillä kyllästynyt. Toimii kun ei tarvitse eli kokeiltaessa, muuten ei. Onneksi on pakkaset ohi, ainakin melkein. En tiedä mitä tekisin tuon p€&#@= leen laitteen kanssa.

    • Virosta 4kw lämmitin Eber 650 eur....korjautin vanhaa 800 eurolla merkkiliikkeessä eikä vielä toimi....prkle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin

      Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k
      Maailman menoa
      127
      2445
    2. Mitä sä haluaisit

      Hänestä tai siitä jota kaipaat
      Ikävä
      128
      1808
    3. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      21
      1621
    4. Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?

      Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...
      Ikävä
      82
      1280
    5. Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan

      Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara
      Ikävä
      126
      1262
    6. Saha suljetaan

      Vai Kalajoen saha ?
      Oulainen
      25
      957
    7. Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä

      et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta
      Ikävä
      60
      942
    8. Mitä aktiviteettia harrastaisit

      kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      85
      841
    9. Minua särkee puolestasi

      Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit
      Ikävä
      46
      839
    10. Kun satutin sinua

      Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      31
      835
    Aihe