Muistan nähneeni joskus webissä kartan, jossa oli esitetty nuolilla vallitsevat tuulensuunnat ja niiden todennäköisyydet (?) Itämerellä eri kuukausina, mutta nyt en löydä ko. karttaa. Onkohan jollakulla tietoa mistä se löytyy?
Kartta valitsevista tuulensuunnista Itämerellä?
13
699
Vastaukset
- pilot.charts
Tarkoitat varmaankin kuukausittaisia pilottikarttoja (pilot charts). Itselläni on ne paperikarttoina valtameripurjehduksia varten. Pohjois-Atlantin pilottikartta sisältää myös Itämeren. Kokeile, löytyykö netistä ilmaiseksi ladattavia pilottikarttoja. Muistelen, että open.cpn:llä olisi, mutta en tiedä ovatko ilmaisia.
- auttaisiko.nämä
Itämeren tuulitilastoa lukuina
http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Baltic-Weather
“Downloadattavia” pilottikarttoja
http://www.offshoreblue.com/navigation/pilot-charts.php
- auutddd
Ei ole tilastoa, mutta jos tahtoo huvitella, Windytyssä näkee tuulen suunnan vuoden taakse haluamanaan aikana. Kesällä näyttää tuulevan enimmäkseen vasemmalta tai alhaalta. Tuskin tuota tarkempaa todennäköisyyttä mikään tilasto tarjoaa. Se kun on niin tuurista kiinni.
Työkalut ja näytä historiatiedot.
https://www.windyty.com/?61.630,23.881,6- A_33
Kiitos vinkeistä. Mikään noista ei kuitenkaan näyttänyt olevan sitä mitä olen aiemmin nähnyt. Näkemissäni kartoissa oli ns. tuuliruusut, joissa kunkin "terälehden" pituus oli verrannolinen ko. tuulensuunnan yleisyteen tiettynä ajankohtana. Tuulivoimaloita suunniteltaessa niitä myös käytettäneen..
A_33 kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Mikään noista ei kuitenkaan näyttänyt olevan sitä mitä olen aiemmin nähnyt. Näkemissäni kartoissa oli ns. tuuliruusut, joissa kunkin "terälehden" pituus oli verrannolinen ko. tuulensuunnan yleisyteen tiettynä ajankohtana. Tuulivoimaloita suunniteltaessa niitä myös käytettäneen..
Olihan tuossa offshoreblue-linkissä sellaisia?
- erweg
A_33 kirjoitti:
windfiner.com ja löydät tuuliruusut. En muista mistä sieltä, mutta on kullekin säähavaintoasemalle vuosiruusu ja kuukausiruusu.
- milloin.seilaat
Uteliaana kysyn, miksi Itämeren pilottikartan tuuliruusut kiinnostavat?
Käytännössä on kuitenkin niin, että ennen juhannusta kannattaisi lähteä saadakseen muita kuin kryssituulia. Juhannuksen jälkeen SW on tavallinen tuulen suunta. Siksi paluumatka kotiin on yleensä hiukan nopeampi kuin menomatka. Kesät ja tuulet kuitenkin vaihtelevat niin paljon, ettei tuulitilastoja kannata pitää reittisuunnitelun pohjana. Etapit ovat niin lyhyitä, että tilastoa varmempi tapa on seurata säätiedotuksia.- A_33
Kysyin koska on aikomus käydä Torniossa (Hesasta) kesällä ja olen miettinyt muuttuuko ylesin tuulensuunta touko-heinäkuun välisenä aikana. Jokin verran näyttää muuttuvan Winfinderin (kiitos linkistä sen lähettäneille) mukaan. Tietysti tilastot eivät kerro mistä ensi kesänä tulee, mutta..
- ehkähyttystilasto
A_33 kirjoitti:
Kysyin koska on aikomus käydä Torniossa (Hesasta) kesällä ja olen miettinyt muuttuuko ylesin tuulensuunta touko-heinäkuun välisenä aikana. Jokin verran näyttää muuttuvan Winfinderin (kiitos linkistä sen lähettäneille) mukaan. Tietysti tilastot eivät kerro mistä ensi kesänä tulee, mutta..
Olen kaksi kertaa purjehtinut stadista käsin Perämeren kierroksen. Vasta Merenurkun pohj. puolella ratkaisin silloisen tuulen mukaan kumpaa rannikkoa pitkin meni pohjoiseen. Viimeksi menin vastapäivään eli Suomen rannikkoa ylös ja Haaparannan luota Ruotsin rannikkoa takaisin etelään. Hienoja satama, paljon tilaa, mukavia ihmisiä! Höga Kusten ei ole yhtä hieno, vaikka sitä monet kehuu - koska eivät kai ole purjehtineet pohjoisempana. Olen kummallakin Perämeren pohjoisosan keikalla käyttänyt koko reissuun 4 viikkoa. Kesäkuu on aika viileä, mutta itikoita vähemmän. Sitä et näe pilottikartoista ;-)
Omasta mielestäni tuulitilastoista ei ole mitään käytännön hyötyä retken suunnitteluun. Toisinaan on ollut ajojäitä vielä kesäkuun alussakin Merenkurkussa (kun vene oli us. vuosia talvitelakalla Kokkolassa, siirtopurjehdukset tulivat tutuiksi). - A_33
ehkähyttystilasto kirjoitti:
Olen kaksi kertaa purjehtinut stadista käsin Perämeren kierroksen. Vasta Merenurkun pohj. puolella ratkaisin silloisen tuulen mukaan kumpaa rannikkoa pitkin meni pohjoiseen. Viimeksi menin vastapäivään eli Suomen rannikkoa ylös ja Haaparannan luota Ruotsin rannikkoa takaisin etelään. Hienoja satama, paljon tilaa, mukavia ihmisiä! Höga Kusten ei ole yhtä hieno, vaikka sitä monet kehuu - koska eivät kai ole purjehtineet pohjoisempana. Olen kummallakin Perämeren pohjoisosan keikalla käyttänyt koko reissuun 4 viikkoa. Kesäkuu on aika viileä, mutta itikoita vähemmän. Sitä et näe pilottikartoista ;-)
Omasta mielestäni tuulitilastoista ei ole mitään käytännön hyötyä retken suunnitteluun. Toisinaan on ollut ajojäitä vielä kesäkuun alussakin Merenkurkussa (kun vene oli us. vuosia talvitelakalla Kokkolassa, siirtopurjehdukset tulivat tutuiksi).Näinhän se on ettei tilastojen varaan voi suunitelmia perustaa. Kysyin lähinnä mienkiinnosta. Kehuit satamia Höga Kustenin pohjoispuolla. Mitä erityisiä paikkoja siellä mielestäsi on?
- pohjoinen.kiehtoo
Suomen puolelta tulee mieleen Mickelsöarna, Valassaaret, Tankar, Maakalla (Maakallaa ei pidä jättää kokematta!). Ei Hailuoto ja Kemikään huonoja ole. Ruotsin puolen satamistas juolahtaa mieleen Seskarö (Haaparannan lähellä), Luulajan saaristo, Piteån saaristo (joissakin saarissa on purjehtijoita varten sauna, jota voi vapaasti käyttää aivan samoin kuin autiotupia Lapin vaelluksilla. Saunapuut pitää tehdä itse). Mellerstönin saunan löylyihin itikatkaan eivät tulleet. Bjuröklubbin majakkasaari on varmaankin monelle tuttu. Satama on pieni, suojainen. Sikeå, Ratan, Holmö ovat käymisern arvoisia. Önsköldvikin jälkeen etelään päin alkaakin sitten Höga Kustenin turistialue. Sesonkiaikaan on siellä aina runsaasti veneitä Perämeren satamiin verrattuna.
- A_33
Kiitos tiedoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23488Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a723241"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin502776IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-542598Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.892417Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭311357Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!
Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä211227- 961198
Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä
On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten3391073Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!
Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll14966