... tunnettiin ennen C.T. Russellin aikaa?
Todistajathan opettavat että he ovat olleet olemassa jo Jeesuksen eläessä maanpäällä ja tottakai opetuslapset Pietarista lähtien olivat kaikki Jehovan palvelijoita.
Millä nimellä he toimivat silloin alussa tai myöhemmin esim. vaikkapa 1700 luvulla?
Millä nimellä jehovan todistajat...
33
370
Vastaukset
Heidät tunnettiin rektumin todistajina ja hoonaajina. Ja kuvaavin nimi se on nykyaikanakin. Nimen antoi YHWH- setä kun tutki joka ikisen hämäyslahkon , ja rektumin todistajat valikoitui ehdottomasti kakkeinsta parhaimmaksi hämäyslahkoksi.
- x-mannn
Läpileikkaus onglmaan
http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Kariluoto, Asko/Kariluoto Asko - Jehovantodistajat - 01 (1990.09.27).mp3
- reilu.diili
Vartiotornilla on tässä asiassa "filmi poikki" lähes kahden vuosituhannen ajalta, eikä apostolien ja Russellin välistä ole varmuudella nimetty yhtäkään ryhmää, joka olisi tosi uskontoa edustanut - saati, että olisi esitetty ehyttä jatkumoa joka selittäisi, miten tosi uskonnon asema on apostoleilta Vartiotorniseuralle periytynyt. Esim. valdolaiset on joskus mainittu myönteisessä valossa, mutta heitäkään ei (tietääkseni) ole varmuudella mainittu ryhmänä tosi uskonnon edustajiksi eikä sellaista ainakaan nykyään opeteta.
Myöskään mitään ihmetekoja, jotka osoittaisivat hallintoelimen jäsenten olevan Jumalan asialla ei ole näkynyt, jos nyt ei sitten esim. hyväksikäyttötapausten "taikomista" näkymättömiin halua sellaiseksi laskea. Meidän täytyy kai siis totella hallintoelintä vaikkapa henkemme uhalla, koska he ovat niin kertakaikkisen erinomaisia tyyppejä. Ja levittää heidän sanomaansa, ja lahjoittaa heidän johtamalleen järjestölle rahaa. Tai Jehova tulee ja tappaa. - Lemminkäisen.sisar
Olen ajatellut sen niin - koska nyt en sattunut elämään ennen Russelia - että todistaminen Jehovasta alkoi Raamatun luomiskertomuksesta, jolloin Aabel mainittiin ensimmäisenä, joka elämäntavoillaan todisti Luojastaan uhraamalla Hänelle.
Siitä se uhri, sanallinen todistus ja elämäntapa jatkui yksilöiden valintana, kunnes Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa. Israelin kansa oli Jumalalle valittu esikoiskansa, kunnes Jeesus teki uuden liiton viimeisenä pääsiäisenään opetuslastensa kanssa Valtakunnasta, jolloin heistä tulisi pappeja ja kuninkaita Kristuksen rinnalla taivaassa.
Apostolien kouleman jälkeen tuli luopumus, mutta Aina on ollut ihmisiä, joita raamatun sanoma on puhutellut ja jotka ovat yrittäneet toteuttaa Jehovan periaatteita elämässään. Herätyskausia on tullut vähää väliä historian tapahtumien vaikuttaessa.
Russelin aikana todistajia kutsuttiin "raamatuntutkjiksi", mutta tutkijoita oli useita eri ryhmiä johtajineen ja eriävine oppeineen, joten erottuakseen he ottivat nimekseen Jesajan 43:10 "Te olette minun todistajiani, lausuu Jehova,..."
Raamatuntutkijoista Jehovan todistajiin.
"Vartiotornissa" on ollut kiinnostavia artikkeleita, miten moni on tehnyt suuria uhrauksia palvoakseen Jumalaa Raamatun periaatteiden mukaan.
Monia kiinnostavia artikkeleita eri ryhmistä, jotka ovat yrittäneet elää puhdasta elämää oman aikansa vaikeuksissa.
Vilpittömiä ihmisiä, jotka ovat eläneet vakaumustensa mukaan vainottuinakin ja moni joutui pakenemaan Amerikkoihin ja Australiaan katolista inkvisiitiota.- Paipai
Jumalalle valittu esikoiskansa "-
Ei Israel ollut mikään " Valittu kansa ; "vaan esimerkkikansa , Korkeimman sanan mukaan , " ; ettekö te israelin kansa , ole niinkuin muutkin kansat ? Enkö minä johdattanut Filistealaisia Kaftorista ja Aramilaisia Kiiristä ? "-
Israel oli esimerkkikansa muille , miten kävi, jos ei tehnyt niinkuin piti , - Lemminkäisen.sisar
Paipai kirjoitti:
Jumalalle valittu esikoiskansa "-
Ei Israel ollut mikään " Valittu kansa ; "vaan esimerkkikansa , Korkeimman sanan mukaan , " ; ettekö te israelin kansa , ole niinkuin muutkin kansat ? Enkö minä johdattanut Filistealaisia Kaftorista ja Aramilaisia Kiiristä ? "-
Israel oli esimerkkikansa muille , miten kävi, jos ei tehnyt niinkuin piti ,Ajatuksissani pyörivät Mooseksen ja Pietarin sanat.
2Mooses 19:3-6 "...ilmoita israelilaisille:...5. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja
pidätte minun liittoni, nin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.
6. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa...."
1 Pietari 2:9 "Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmelliseen valkeuteensa;"
Pietari lainaa Moosesta soveltaen israelilaisille sanotut sanat uskoon tulleille.
Lainasin tähän vanhasta kirkkoraamatusta, etten herättäisi pahennusta täällä.
Totta, että Israel oli esimerkkinä muille kansoille - saanko sanoa: valittu esimerkiksi muille kansoille - etten menetä kasvojani koko kansan edssä?
Minulla alkaa mennä puurot ja vellit sekaisin, joten ajattelin siirtyä täältä lepuuttamaan ylikuumia aivojani kaiken keskutelun ja kommenttien jälkeen.
Sinä, Paipai, pistät kaikilta jauhot kurkkuun muistinesi maan luomisesta aina universumin tähtiin ja planeettoihin asti.
Maisteri antaa sitten viivottimella näpeille sanavalinnassaan huolimattomille. - Paipai
" ; valittu esimerkiksi muille kansoille ;"
Niin se menee ; olet aivan oikeassa , ja ei Lemminkäisen siskolikan pidä ylikuumentua , tämähän on sitä tavallista keskustelua , mielipiteiden vaihtoa ,joka muutenkin kuuluu tavalliseen elämiseen ,
Minä luulen , että ehkä vanhan Rooman urheilijoilla saattoi olla syytä kuumentumiseen , kun colosseumille marssivia gladiaattoreita valittiin Areenaurheiluun , on viite Pauluksen kirjoituksissa , että hänkin joutui siihen testiin , " Taistelin eläinten kanssa , "
G; n omisteja toi areenalle ison rautahäkin , sinne vietiin 10 orjaa , ja sitten häkkiin laskettiin leijona , jos kuka selvisi siittä , hän pääsi näytöksiin päättämään päivänsä ,
siinä saattoi vähän kuumentua ,
Mutta hyvään keskusteluun jokainen tuo jotain , ja hyvässä lykyssä jonkun hyvän asian ,
kyllä tässä koetan kuunnella muidenkin ajatuksia ; eilen olin Ortodoksikirkossa sen kainaloisen kanani kanssa , kuuntelemassa konserttia , ja minusta on oikein mukavaa, kun toinen saa esitellä omaa maailmaansa , - Lemminkäisen.sisar
Paipai kirjoitti:
" ; valittu esimerkiksi muille kansoille ;"
Niin se menee ; olet aivan oikeassa , ja ei Lemminkäisen siskolikan pidä ylikuumentua , tämähän on sitä tavallista keskustelua , mielipiteiden vaihtoa ,joka muutenkin kuuluu tavalliseen elämiseen ,
Minä luulen , että ehkä vanhan Rooman urheilijoilla saattoi olla syytä kuumentumiseen , kun colosseumille marssivia gladiaattoreita valittiin Areenaurheiluun , on viite Pauluksen kirjoituksissa , että hänkin joutui siihen testiin , " Taistelin eläinten kanssa , "
G; n omisteja toi areenalle ison rautahäkin , sinne vietiin 10 orjaa , ja sitten häkkiin laskettiin leijona , jos kuka selvisi siittä , hän pääsi näytöksiin päättämään päivänsä ,
siinä saattoi vähän kuumentua ,
Mutta hyvään keskusteluun jokainen tuo jotain , ja hyvässä lykyssä jonkun hyvän asian ,
kyllä tässä koetan kuunnella muidenkin ajatuksia ; eilen olin Ortodoksikirkossa sen kainaloisen kanani kanssa , kuuntelemassa konserttia , ja minusta on oikein mukavaa, kun toinen saa esitellä omaa maailmaansa ,Sinun osakkeesi vain nousevat minun pörssissäni. Nyt olit kuunteemassa konserttia, vaikka toisaalta - kaunis Kajalamme oli kai ortdoksinen, joten olet aanut sen äidin maidon kautta.
Ei tainnut olla Esa-Pekka Salminen johtamassa Sibeliusta?
Mutta kirkoissa on hyä austiikka ja saa hetkn hiljentyä - ylöspäin.
Nyt sitten on alkanut uusi viikko ja viikon taistot. Minulla kun on sisimpääni suljettu Jellona ja Mesikämmen mittelemän voimiani. - Kaksin-kauniimpi
Oletko varma, että puhut jehovantodistajista? Mormoonit ovat kertoneet ihan samaa. Heillekään ei maailmanlaajuinen kristillisyys ole aitoa.
Kannattaisi lyödä hynttyyt yhteen.
- älä_kysele_täällä
Kysy heiltä itseltään. Näiltä palstoilta ei kannata kysellä koska vastausten laatu voi olla aivan mitä tahansa. Rienaus ja pilkkakin on aivan tavanomaista vastailua.
Jotkut itku-potku raivarit saavat vain lisää energiaa hörhöisillä suomi24.fiin palstoilla.- Rintti-
>> Kysy heiltä itseltään.
Ongelma on, että heiltä on lähes mahdotonta saada rehellisiä vastauksia. Rehellisyyteen pyrkivän sisarenkin vastaus on kuin suoraan järjestön materiaalista.
Jehovantodistajia ei ole ollut ennen vuotta 1931. Nimen järjestölleen keksi Raamatuntutkijoissa vallan kaapannut tuomari Rutherford, jotta se erotuisi paremmin hänen määräysvaltaansa suostumattomista ja edelleen itsenäisistä Raamatuntutkijoiden seurakunnista.
- vonGirbbu
Lemminkäisen.sisar 16.4.2016 3:21
"" Russelin aikana todistajia kutsuttiin "raamatuntutkjiksi", ""
-Raamatuntutkijat oli rekisteröity nimi. Heitä kutsuttiin myös Russellilaisiksi.
Russellin kuoltua voitti jäämistön, vartiotorni oy:n, oikeustaistelussa Rutherford, ja hän rupesi muuttamaan lahkoa keskusjohtoiseksi, poistamalla seurakuntalaisten raamatullisen äänestysmenettelyn vanhinten valinnassa, vanhimmat määrättiin lahkojohdon toimesta, ja asia lausuttiin että jehoova valitsee vanhimmat.
Kaikki raamatuntutkijat eivät suostuneet Rutherfordin muutoksiin, jolloin tämä muutti lahkonimen, mutta raamatuntutkijat toimivat edelleen, Puolassa on mm. pidetty heidän konventtinsa. Suomessa toiminta ollut Oulusta johdettua.
Lahkoa raamatuntutkijat - jehovantodistajat ovat kohdanneet niin monet muutokset, että alkuperäisiä opinkappaleita on noin kolme -riippuen miten opin / muutoksen määritelee- jäljellä.
Esim. Russell sanoi Pyhää Henkeä Persoonaksi.
Koska helevetin kielto on yksi alkuperäisistä opinkappaleista ja ohjelmajulistuksista, laitan tähän pari Raamatun jaetta:
Jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään häpeää ja kauhistusta (Dan 12:2), tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5-11), ahdistusta (2 Tess 1:6-9), iankaikkista vaivaa (Ilm 20:10), itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12;13:42).- Lemminkäisen.sisar
On se kumma, että kun Russell kutsuu pyhää henkeä kirkollisten, kolminaisuusoppeja kannattavien tavoin persoonaksi, Pyhäksi Hengeksi nuo vastaavat helvetinopetukset, niin ne teidän oikeat oppinne tulevat halveksittaviksi opeiksi Russelin suusta! Te Pyhät Paviaanit! Missä on loogisuus?
- Opinkarauttaja
Lemminkäisen.sisar 16.4.2016 11:33
" teidän oikeat oppinne " -keiden ?
" tulevat halveksittaviksi opeiksi Russelin suusta! " -Jassoo
" Missä on loogisuus? " -Jos oikeaa oppia halveksitaan, on loogista katsoa halveksiva esim. erehtyneeksi. - Rintti-
Lemminkäisen.sisar kirjoitti:
On se kumma, että kun Russell kutsuu pyhää henkeä kirkollisten, kolminaisuusoppeja kannattavien tavoin persoonaksi, Pyhäksi Hengeksi nuo vastaavat helvetinopetukset, niin ne teidän oikeat oppinne tulevat halveksittaviksi opeiksi Russelin suusta! Te Pyhät Paviaanit! Missä on loogisuus?
>> Missä on loogisuus?
Kahden täysin eri asian välillä ei taritse olla mitään loogista yhteyttä. Jos Raamattu ei määrittele asiaa, miksi on tärkeää, että Pyhä Henki ei olisi persoona. Samaa voidaan tietenkin kysyä toisinpäin. Onko Hyhä Henki persoona vai ei, ei sitten liity mitenkään noihin jakeisiin, joihin tuossa yllä viitataan. Nekin ovat Raamatusta, mutta miksi ne pitää sivuuttaa?
Ei ole olemassa mitään kaiken kattavaa "oikeaa oppia". Kuvitelma sellaisesta on ymmärryksen este. Vaikka pakettitarjoukset ovatkin houkuttelevia, jokainen asia on valitettavasti asia erikseen.
- Opinkarauttaja
Vartiotorni on nähnyt tarpeelliseksi sanoa Pyhää Henkeä sähkönkaltaiseksi voimaksi.
Se nyt on virhe, julkea virhe, juljeta pilkkoa Jumaluutta voiman osalta erikseen.
Raamatun Jumala on kaikkitietävä, kaikkivoipa ja myös kaikkialla.- Paipai
" ja myös kaikkialla ; "
Mitenhän tuo on ? " ; Maa on annettu minun valtaani , ja teen sille , mitä minä tahdon ,"-
Eikös se herra karwanaama näin sanonut ?
- jwfacts
Russelin aikaan heidät tunnettiin Raamatuntutkijoina tai 'russelilaisina.'
Vartiotorniseura on aikoinaan esittänyt jatkumosta seuraavasti.
"Täyttynyt salaisuus" -kirjassa sivulla 76 on esitetty ketju Paavalista Russeliin:
* Paavali
* Johannes
* Arius
* Waldo
* Wycliffe
* Luther
* Russell
Ps. Kolminaisuuden kannattajia olivat Waldes, Wycliffe ja Luther.
Russell: http://pastorrussell.blogspot.be/2009/09/j-f-rutherford.html
Itseasiassa Russelin rooli todistajuuden perustajan on kiistanalainen myös tilanteessa jossa Rutherford ei kunnioittanut Russelin testamentissaan ilmoittamaaa tahtoa toiminnan jatkamisesta, sen toimintatavoista ja valittavista henkilöistä, vaan anasti vallan itselleen testamentin muodollisesti virheelliseen lakipykälään / muotoseikkaan vedoten ja nimesi uudet miehet halunsa mukaan.
Rutherfod myös muutti lyhyellä aikavälillä merkittävän osan Russelin Raamatun tulkinnoista ja otti muutenkin kylmän tyranisen vallan tuolloisessa järjestössä, sekä otti sittemmin käyttöön nimen Jehovan todistajat.
"Will and Testament of Charles Taze Russell"
- http://www.watchtowerinformationservice.org/doctrine-changes/will-and-testament-of-charles-taze-russell/
North Seattle Bible Students :"PASTOR RUSSELL NOT THE FOUNDER OF "JEHOVAH’S WITNESSES"
- http://www.nsbible.org/pastor_not_founder.htm
"Jehovan todistajista eriytyneitä liikkeitä"
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajista_eriytyneitä_liikkeitä
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Development_of_Bible_Students_en.svg- Lemminkäisen.sisar
Todella kiinnostavia kirjoituksia, joita minun on käytävä läpi sanakirjan kanssa.
Siinä on opiskeltavaa vähäksi aikaa. Olen huomannut , että kunnioitus Russelia kohtaan vähenee koko ajan nykyisissä "Vartiotorneissa".
Minä vain ihastuin hänen pehmeän sydämelliseen tapaansa ilmaista asiat, 19-vuotiaana, kun olin luomassa omaa identiteettiäni. Luin mummun vanhoja "Vt":tä.
En saanut pitää hänen kuvaansa seinällä - vanhimmat kielsivät sen 1970- luvulla.
Ihmiset kylällä moittivat minua "russelilaiseksi", kuten olinkin, huomaan nyt vanhana. Silloin vielä olin niin kohtelias, etten kutsunut heitä "luterilaisiksi", vaikka ajattelin. Vähemmän hävettävää tänään.
Rutherford sai kylmät väreet kulkemaan selkäpiitäni ja häntä seuraavat ovat olleet minusta kuin "konttoristeja". Vaikka ne kaikki aloitetut kurssit ovat hyviä. - Oinotin
"Rutherford sai kylmät väreet kulkemaan selkäpiitäni"
-Tarkoitatko että tiesit hänen alkoholisminsa ja ymmärsit hänen toimiensa oikean luonteen, kun hän rakennutti Beth Sarim -talon Israelin patriarkkoja varten, joiden hän sanoi nousevan haudoistaan v. 1925 asettuakseen asumaan tuohon Beth Sarim -taloon, jossa hän itse sanoi asuvansa siihen asti ? - Lemminkäisen.sisar
Oinotin kirjoitti:
"Rutherford sai kylmät väreet kulkemaan selkäpiitäni"
-Tarkoitatko että tiesit hänen alkoholisminsa ja ymmärsit hänen toimiensa oikean luonteen, kun hän rakennutti Beth Sarim -talon Israelin patriarkkoja varten, joiden hän sanoi nousevan haudoistaan v. 1925 asettuakseen asumaan tuohon Beth Sarim -taloon, jossa hän itse sanoi asuvansa siihen asti ?Karmeaa! Onko asiasta mustalla valkoisella?
Muuten haluan jättää sen vain ilkeäksi valheeksi. - Oinotin
On. Ota selvää.
"haluan jättää sen vain ilkeäksi valheeksi."
-Eikö se enää lausuta lahkossasi "luopiojuttuja" ?
-Entä hänen uskonnollinen tuotantonsa, kuten tuo oma kämppä patriarkkojen nimiin ? Eikö se vähennä hänen uskonnollisuutensa painoa ? - jwfacts
Lemminkäisen.sisar kirjoitti:
Karmeaa! Onko asiasta mustalla valkoisella?
Muuten haluan jättää sen vain ilkeäksi valheeksi.Ohessa jotakin aiheesta. Tuosta Beth Sarminin talosta Seura on myöhemmin ollut varsin vähäsanainen, eikä ole sittemmin ja nykyisin milloinkaan sen rakentamisen todellista luonnetta ja motiivia tunnustanut julkisesti.
Joseph Franklin Rutherford: https://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_Franklin_Rutherford
Beth Sarim, eli Prinssien / Ruhtinaiden talo: https://fi.wikipedia.org/wiki/Beth_Sarim
Hänellä oli yksityiskäytössään myös kaksi 16-sylinteristä Cadilacia, joka oli tuohon aikaan huomattavan suurta luxusta. Samaan aikaan rivijulistajilta vaadittiin suuria kieltäymyksiä ja suurta uhrautumista pian tulevan Harmagedonin julistamisessa.
"Beth Sarim: The Story of Rutherford’s Ivory Tower"
- http://jwsurvey.org/cedars-blog/beth-sarim-the-story-of-rutherfords-ivory-tower
- http://www.jwfiles.com/wt_false_predictions/beth_sarim.htm
Ps. Kannustan jättämään tuon multinikki-piruilijan toistamiseen ilemieliseen tyyliin kirjoitetut kommentit aivan omaan arvottomuuteensa. - Lemminkäisen.sisar
jwfacts kirjoitti:
Ohessa jotakin aiheesta. Tuosta Beth Sarminin talosta Seura on myöhemmin ollut varsin vähäsanainen, eikä ole sittemmin ja nykyisin milloinkaan sen rakentamisen todellista luonnetta ja motiivia tunnustanut julkisesti.
Joseph Franklin Rutherford: https://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_Franklin_Rutherford
Beth Sarim, eli Prinssien / Ruhtinaiden talo: https://fi.wikipedia.org/wiki/Beth_Sarim
Hänellä oli yksityiskäytössään myös kaksi 16-sylinteristä Cadilacia, joka oli tuohon aikaan huomattavan suurta luxusta. Samaan aikaan rivijulistajilta vaadittiin suuria kieltäymyksiä ja suurta uhrautumista pian tulevan Harmagedonin julistamisessa.
"Beth Sarim: The Story of Rutherford’s Ivory Tower"
- http://jwsurvey.org/cedars-blog/beth-sarim-the-story-of-rutherfords-ivory-tower
- http://www.jwfiles.com/wt_false_predictions/beth_sarim.htm
Ps. Kannustan jättämään tuon multinikki-piruilijan toistamiseen ilemieliseen tyyliin kirjoitetut kommentit aivan omaan arvottomuuteensa.Tuhannet kiitokset avustasi! En ole oikein ymmärtänyt, miten paljon kaikista asioista saa esille googlaamalla. Wikipedia varsinkin täytyy ottaa nyt käyttöön, sillä pidän "tietosanakirjoista". Tosin kuka tahansa voi sinne kirjoittaa tuntemastaan aiheesta.
En siis koskaan ollutkaan russelilainen, vaan rutherfordilainen.
Näistä asiosta todistajilla on oma paksu historiankirjansa, mutta myntilla on kaksi puolta, kuten huomaan. Rutherfordin valtaan tullessa moni jätti järjestön. Syyksi sanottiin ylpeyden - ei haluttu mennä kentälle julistamaan. Paljonko siihen vaikutti hänen ankara ja karkea tapansa johtaa? Kovasta kohtlusta kotona moni huomaa joutuneensa vastaavan laiseen avioliittoon tai uskon-liittoon.
Ruhtinaiden talo. Moni kaipaa varmasti omaa ruhtinaskuntaansa ja vanhimpien lapset osoittautuvat usein samanlaisiksi kuin kuninkaan pojat kuvaillaan Raamatussa: Vallanhaluisia mahdista kilpailijoita, jotka eivät kykene hallitsemaan, eikä heillä ole vastuuntuntoa. Monikohan Daavidin pojista karaistiin paimenina suojellen laumaa pedoilta? Elivät velttoina irstailijoina tappaen kilpailijansa ja raiskaten sisarpuolensa. Eelin poikia löytyy tänäänkin srk:sta.
Olen saanut täällä todella paljon mietittävää.
Järjestäytynyt uskonto on pelkkää politiikkaa ja valtioiden lakien noudattamisesta oman taloudellisen tilan kohentamiseen.
Minulle sanottiin:"Hierarkia se on taivaassakin!"
Ruhtinaat juovat nauttien nektariaa ja syövät kaviaaria.
Kansalaiset juovat kiitollisina vettä ja syövät kupistaan puuroa. - Paioai
Kyllä JT; Opin todellinen pohja on , alunperin maanviljelijä Millerin ennustuksissa , niiden rauettua , ja mikä on sinänsä kummallista , pieleenmenneet ennustukset synnyttivät adventismin , jonka -Alalahkon -Alalahkon ovikellon soittoja mekin kuulemme ,
Kyse on siis lähinnä kaupallisen brändin haltuunotosta ,
Ei se ole mitenkään kummallista , että ruhtinaitten sorrosta vapautuneet siirtolaiset rakensivat omia pieniä taloja preerialle ,
mutta useimmalle kävi , kuin myöhemmin joillekin mustille , näistä tuli "Mustia valkoisia " kuten Mark Twain kirjoitti , Hyväksyttiin orjuus , sisällissodan jälkeen rikkaat valkoiset alkoivat rakentaa uusia orjuudenpesiä Uususkonnoista , - jwfacts
Paioai kirjoitti:
Kyllä JT; Opin todellinen pohja on , alunperin maanviljelijä Millerin ennustuksissa , niiden rauettua , ja mikä on sinänsä kummallista , pieleenmenneet ennustukset synnyttivät adventismin , jonka -Alalahkon -Alalahkon ovikellon soittoja mekin kuulemme ,
Kyse on siis lähinnä kaupallisen brändin haltuunotosta ,
Ei se ole mitenkään kummallista , että ruhtinaitten sorrosta vapautuneet siirtolaiset rakensivat omia pieniä taloja preerialle ,
mutta useimmalle kävi , kuin myöhemmin joillekin mustille , näistä tuli "Mustia valkoisia " kuten Mark Twain kirjoitti , Hyväksyttiin orjuus , sisällissodan jälkeen rikkaat valkoiset alkoivat rakentaa uusia orjuudenpesiä Uususkonnoista ,Vartiotorniseuran monet Jeesuksen toiseen tulemiseen liittyvät ja sittemmin muokatut aikalaskennalliset opit pohjautuvat Adventismiin.
Kuitenkin sen monoteistinen jumalkuva on huomattavasti vanhempaa alkurkistillistä ja raamatullista alkuperää kuin Nikea-lahkon hallintoelimen vainolla ja tappamalla viemät pakko-uskontunnustukset.
"Vuonna 1870, kun hän oli 18-vuotias, hän osallistui tunnetun adventistisaarnaajan Jonas Wendellin saarnatilaisuuteen. Wendell keskittyi asioihin, jotka Russellin mielestä olivat rationaalisia, loogisesti perusteltuja Raamatun profetioita ja aikalaskelmia. Russellin mukaan Wendell onnistui vakuuttamaan hänet siitä, että Vanhan ja Uuden testamentin kirjoitukset olivat sopusoinnussa ja tarkkaan yhtäpitävät. Esityksen jälkeen Russell löysi uskonsa Raamattuun uudelleen ja hän alkoi jälleen saarnata."
"Vuodesta 1870 vuoteen 1875 Russellin perhe ja muut hänen ystävänsä osallistuivat hänen raamatuntutkimusryhmäänsä jossa tutkittiin analyyttisesti Raamattua ja kristillisten dogmien alkuperää."
"Adventistisaarnaajat George Storrs ja George Stetson kuuluivat läheisesti Russellin raamatuntutkijaryhmään. Russellin ryhmä uskoi, että he olivat löytäneet suuria virheitä yleisessä kristinuskossa, asioita, joissa kirkot olivat poikenneet pois alkuperäisestä raamatullisesta opetuksesta."
"Keväällä 1876, ollessaan liikematkalla Philadelphiassa, Russell löysi kopion "Herald of the Morning" lehdestä, jota julkaisi Nelson H. Barbour (1824–1908) Rochesterissa, New Yorkissa. Russell havaitsi innostuksekseen, että myös Barbourin johtama ryhmä odotti Jeesuksen toista tulemusta näkymättömänä hengessä. Russell otti yhteyttä Barbouriin ja järjesti tapaamisen Philadelphiaan vertaillakseen käsityksiä."
"Ylösnousemus ei tapahtunutkaan huhtikuussa 1878, kuten Russell, Barbour ja heidän toverinsa odottivat. Russell tutki uudelleen aikalaskelmiaan haluten tarkistaa, oliko sillä raamatullinen alkuperä. Pohdittuaan asiaa hän totesi, että vuoteen 1878 viittaavat aikalaskelmat olivat olleet oikeita, mutta oli ymmärretty väärin se, mitä tuona vuonna pitäisi tapahtua."
"Nelson H. Barbour oli kuitenkin häpeissään virheellisestä ennustuksesta, eikä hän hyväksynyt Russellin selitystä. He kiistelivät jokaisessa lehdessä aina keväästä 1878 vuoden 1879 kesään. Tuolloin Barbour kiisti myös opin sovituksesta, joka Russellille oli eräs uskon kulmakiviä. Kiista johti heidän eroonsa."
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell
Alla olevasta voit tarkistaa myös missä luopioitumisen haaran kehitysvaiheessa itse herätyssellisenä olet:
Kristinuskontojen kehitys ja jakaumat, luopioitumiset:
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/BranchesChristians.png
Adventismin jakaumat ja luopioitumiset:
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Adventism-en.png - Paipai
jwfacts kirjoitti:
Vartiotorniseuran monet Jeesuksen toiseen tulemiseen liittyvät ja sittemmin muokatut aikalaskennalliset opit pohjautuvat Adventismiin.
Kuitenkin sen monoteistinen jumalkuva on huomattavasti vanhempaa alkurkistillistä ja raamatullista alkuperää kuin Nikea-lahkon hallintoelimen vainolla ja tappamalla viemät pakko-uskontunnustukset.
"Vuonna 1870, kun hän oli 18-vuotias, hän osallistui tunnetun adventistisaarnaajan Jonas Wendellin saarnatilaisuuteen. Wendell keskittyi asioihin, jotka Russellin mielestä olivat rationaalisia, loogisesti perusteltuja Raamatun profetioita ja aikalaskelmia. Russellin mukaan Wendell onnistui vakuuttamaan hänet siitä, että Vanhan ja Uuden testamentin kirjoitukset olivat sopusoinnussa ja tarkkaan yhtäpitävät. Esityksen jälkeen Russell löysi uskonsa Raamattuun uudelleen ja hän alkoi jälleen saarnata."
"Vuodesta 1870 vuoteen 1875 Russellin perhe ja muut hänen ystävänsä osallistuivat hänen raamatuntutkimusryhmäänsä jossa tutkittiin analyyttisesti Raamattua ja kristillisten dogmien alkuperää."
"Adventistisaarnaajat George Storrs ja George Stetson kuuluivat läheisesti Russellin raamatuntutkijaryhmään. Russellin ryhmä uskoi, että he olivat löytäneet suuria virheitä yleisessä kristinuskossa, asioita, joissa kirkot olivat poikenneet pois alkuperäisestä raamatullisesta opetuksesta."
"Keväällä 1876, ollessaan liikematkalla Philadelphiassa, Russell löysi kopion "Herald of the Morning" lehdestä, jota julkaisi Nelson H. Barbour (1824–1908) Rochesterissa, New Yorkissa. Russell havaitsi innostuksekseen, että myös Barbourin johtama ryhmä odotti Jeesuksen toista tulemusta näkymättömänä hengessä. Russell otti yhteyttä Barbouriin ja järjesti tapaamisen Philadelphiaan vertaillakseen käsityksiä."
"Ylösnousemus ei tapahtunutkaan huhtikuussa 1878, kuten Russell, Barbour ja heidän toverinsa odottivat. Russell tutki uudelleen aikalaskelmiaan haluten tarkistaa, oliko sillä raamatullinen alkuperä. Pohdittuaan asiaa hän totesi, että vuoteen 1878 viittaavat aikalaskelmat olivat olleet oikeita, mutta oli ymmärretty väärin se, mitä tuona vuonna pitäisi tapahtua."
"Nelson H. Barbour oli kuitenkin häpeissään virheellisestä ennustuksesta, eikä hän hyväksynyt Russellin selitystä. He kiistelivät jokaisessa lehdessä aina keväästä 1878 vuoden 1879 kesään. Tuolloin Barbour kiisti myös opin sovituksesta, joka Russellille oli eräs uskon kulmakiviä. Kiista johti heidän eroonsa."
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell
Alla olevasta voit tarkistaa myös missä luopioitumisen haaran kehitysvaiheessa itse herätyssellisenä olet:
Kristinuskontojen kehitys ja jakaumat, luopioitumiset:
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/BranchesChristians.png
Adventismin jakaumat ja luopioitumiset:
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Adventism-en.pngTuo Russellin kääntyminen Adventismiin , Hänhän oli Metdisti , Jonas Wendellin saarnasta , on tarkistettavissa sanantarkkaan jehovantodistajien historiasta nimeltä " Jehovan todistajat jumalan päätöksissä " Tikkurila 1953; - tai jotain ,
Tämän päivän ehkä kiinnostavin uutinen on se, että viime viikolla EU ;n Komissio ehdotti, että tulisi julkiseksi tiedoksi , kuinka paljon ruroopassa toimiva monikansallinen yritys on jäsenmakohtaisesti saanut voittoja ja maksanut veroja , asia koskee noin 6000 suuryritystä , ja hyvässä lykyssä siinä voi käydä niin että nää firmat kiljuu kuin pikku pikku porsaat salvettaessa , kun niiden rahapussiin kajotaan , Eikös se VT,Seura olle jotain sadas, monikansallinen ,
Patmoksesta en tiedä , mutta ,
toivotaan niin ,
- mätäomaena
tietoisku:
http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Kariluoto, Asko/Kariluoto Asko - Jehovantodistajat - 01 (1990.09.27).mp3- tarkoituksellako
Linkki ei toiminut.
- Kormutson
Lemminkäisen.sisar 18.4.2016 19:06
"todistajilla on oma paksu historiankirjansa"
-Tuo kirja puhuu valikoiden. Olennaista lahkolaisten henkisen tilan kannalta on ollut maailmanloppujen odotus määrävuosille, kuten 1914, 1825 ja 1975.
Kuinka vakavasti niihin on suhtauduttu ja on tarkoitettu suhtautumaan, osoittaa lahkolaisten omaan keskuuteen jaettava lehti Valtakuntamme palvelus, kesäkuu 1974, jossa neuvotaan myymään asunto ja antamaan rahat lahkolle, koska aika on niin vähissä. Lehti tiesi kertoa sellaista jo tapahtuneenkin
(mutta mitä sitten vartiotorniseura ajatteli tekevänsä rahoilla ? kun ei todistaja itse niillä mitään tehnyt. Ja miksi tuolloin rakennettiin erityisen paljon valtakunnansaleja (nythän niitä myydään ja laitetaan rahan USA:aan, vartiotorniseuralle).
Myös arkistoidusta lehtiartikkelista voi lukea todistajan tarinan, hän oli niin huonossa kunnossa, että kotiin tultuaan vajosi sohvalle odottaman maailmanloppua, kuten hän kertoi. Mutta sitten hän pääsi lahkosta eroon. Etsi lehtiartikkeli vaikkapa veljesseura.org -sivuilta.
Niin. nuo maailmanlopun vuodet jäävät pois kirjassa lhkon merkittävien vuosilukujen historiasta, kansien sisäsivuillako ne nyt ovatkaan.- Vasarajanaulo
Ennen NL ;n hajoamista oli Vartiotornissa artikkeli nimeltä " Harmagedonin myrskypilvet .." Siinä sanottiin että Kommunismi on se vasara, jolla Jehova murskaa koko maanpiirin ,
Sen kunniaksi NL ; n 4 osavaltiota kokoontui NL ; n perustuslain nojalla Valko-venäjällä , eräässä Radanvarren huvilassa , keskellä yötä , allekirjoittamaan sopimuksen Neuvostotasavaltojen Liiton ; SSSR, hajottamisesta ,
Viides osavaltio kirjoitti alle kahden p, perästä ,
Sen allek , ensimmäisenä Valkovenäjän ed, Sus'kevits,
Vasarasta puheenollen ,Viikinkien Jumaluus Thor kuvattiin vuorella istuvana vanhana miehenä , kivivasara sylissään , Torstai on vieläkin Thorin päivä , - OsuuskaupanKake
Onko tuo helpompi uskoa, kun sanotaan vielä jatkoksi, että Jehovan kanava elikkä lahkokarrieerin huipulle tehneet ja itsensä taivaaseen menevien kortistoon kirjanneet ovat asialla, vaikka eivät ilkeä laittaa nimeään alle ?
- Krono
Lemminkäisen.sisar 18.4.2016 19:06
" En siis koskaan ollutkaan russelilainen, vaan rutherfordilainen. "
-Mitä tekisit, jos et odottaisi maailmanloppua ?
OsuuskaupanKake 24.4.2016 12:13
"Jehovan kanava, lahkokarrieerin huipulle tehneet eivät ilkeä laittaa nimeään alle "
-Jatkaisitko osuuskaupan tiskin takana, jos pitäisi odotella maailmanloppua ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925268
- 564111
- 252219
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282048Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151454
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281270Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201056- 211000
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991