Piispa: kirkko miettii homokysymystä vielä pitkään

Paljon_eroja_tiedossa

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/piispa-sukupuolineutraalista-avioliittolaista-kirkon-virallista-kantaa-odotettava-parikin-vuotta/5847330

Piispainkokous pohtii nyt ohjeistusta papeille uutta avioliittolakia koskien. Porvoon piispa Björn Vikström uskoo kuitenkin, että kirkon virallista kantaa sukupuolineutraaliin avioliittoon saadaan kuitenkin odottaa vielä hyvä tovi.

– On odotettavissa, että melko pian tulee kirkolliskokouksen aloite, joka käynnistää tämän keskustelun. Yleensä tällaiset keskustelut vievät parikin vuotta, Vikström sanoo Seitsemän uutisissa.

http://eroakirkosta.fi/

19

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ding.dong

      Melkoista sekoilua piispa Björn Vikströmiltä. Kirkolla on virallinen linja. Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.

      • härdelli.on.melkoinen

      • "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto."

        Ei ole.
        Avioliitto on lakitekninen sopimus.

        Jos haluaa papin tai muun henkiparantajan lausuvan loitsuja jossain hartaassa, mutta määrämitallisessa tilaisuudessa, kuivan puupökkelön alla, jota toteemipaaluksikin voisi kutsua, uhraten siinä ohimennen veret ja ruumiit kannibalistisin menoin, niin mikäpäs siinä sitten.


      • härdelli.on.melkoinen
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto."

        Ei ole.
        Avioliitto on lakitekninen sopimus.

        Jos haluaa papin tai muun henkiparantajan lausuvan loitsuja jossain hartaassa, mutta määrämitallisessa tilaisuudessa, kuivan puupökkelön alla, jota toteemipaaluksikin voisi kutsua, uhraten siinä ohimennen veret ja ruumiit kannibalistisin menoin, niin mikäpäs siinä sitten.

        Nyt puhutaan ev. lut. kirkon kannasta asiaan. Ev. lut. kirkon virallinen kanta on, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Pappisliitto penäsi selviä ohjeita. Ev. lut. kirkolla on selvät viralliset ohjeet. Avioliitto on ev. lut. kirkolle vain ja ainoastaan miehen ja naisen välinen liitto.


      • härdelli.on.melkoinen kirjoitti:

        Nyt puhutaan ev. lut. kirkon kannasta asiaan. Ev. lut. kirkon virallinen kanta on, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Pappisliitto penäsi selviä ohjeita. Ev. lut. kirkolla on selvät viralliset ohjeet. Avioliitto on ev. lut. kirkolle vain ja ainoastaan miehen ja naisen välinen liitto.

        >Avioliitto on ev. lut. kirkolle vain ja ainoastaan miehen ja naisen välinen liitto.
        Vielä vähän aikaa, tik tak. Kirkon virallinen kanta tulee sallimaan homoparien vihkimisen hyvin paljon ennen kuin Jeesus loikkaa ja todennäköisesti viimeistään vuoden 2020 korvilla.


      • hahjshja
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto."

        Ei ole.
        Avioliitto on lakitekninen sopimus.

        Jos haluaa papin tai muun henkiparantajan lausuvan loitsuja jossain hartaassa, mutta määrämitallisessa tilaisuudessa, kuivan puupökkelön alla, jota toteemipaaluksikin voisi kutsua, uhraten siinä ohimennen veret ja ruumiit kannibalistisin menoin, niin mikäpäs siinä sitten.

        Hyvin sanottu. :-)


      • kyltr
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Avioliitto on ev. lut. kirkolle vain ja ainoastaan miehen ja naisen välinen liitto.
        Vielä vähän aikaa, tik tak. Kirkon virallinen kanta tulee sallimaan homoparien vihkimisen hyvin paljon ennen kuin Jeesus loikkaa ja todennäköisesti viimeistään vuoden 2020 korvilla.

        Aivan näin. Eiköhän tämänkin asian suhteen tulla aikanaan kävelemään Raamatun yli.


      • rtyud
        härdelli.on.melkoinen kirjoitti:

        Piispat on sekoilleet tämän asian suhteen jo niin lahjakkaasti ettei Pappisliittokaan enää tiedä, että kirkolla on virallinen linja avioliittoon. Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Ohjeet on selvät.

        "Pappisliitossa toivotaan, että kun uusi avioliittolaki vajaan vuoden kuluttua astuu voimaan, papistolla olisi silloin selvät ohjeet työhönsä."

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/uusi-avioliittolaki-jakaa-papistoa-papit-toivovat-selvia-ohjeita/5844676

        Jakaa papistoa, haluavat selkeät ohjeet. Miten ihmeessä voitaisiin saada aikaan, taikoa, ohjeet, jotka tyydyttäisivät kaikkia pappeja?


      • Vainmiehenjanaisenliitto
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        "Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto."

        Ei ole.
        Avioliitto on lakitekninen sopimus.

        Jos haluaa papin tai muun henkiparantajan lausuvan loitsuja jossain hartaassa, mutta määrämitallisessa tilaisuudessa, kuivan puupökkelön alla, jota toteemipaaluksikin voisi kutsua, uhraten siinä ohimennen veret ja ruumiit kannibalistisin menoin, niin mikäpäs siinä sitten.

        Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Tämä sanotaan sekä Raamatussa että Katekismuksessa, johon on kerätty Ev.Lut. kirkon pyhien toimitusten periaatteet, selitykset ja toimitusohjeet.
        Jos kirkko itse ottaa jonkun muun kannan, niin se häpäisee itse itsensä, eikä sellaista kirkkoa tarvita mihinkään. Sellaista kirkkoa voidaan sitten sen jälkeen ruveta kutsumaan vaikkapa homokirkoksi. On myös todennäköistä, että sellaisen kirkon jäsenmäärä laskee huomattavan paljon.


      • rtuyki
        Vainmiehenjanaisenliitto kirjoitti:

        Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Tämä sanotaan sekä Raamatussa että Katekismuksessa, johon on kerätty Ev.Lut. kirkon pyhien toimitusten periaatteet, selitykset ja toimitusohjeet.
        Jos kirkko itse ottaa jonkun muun kannan, niin se häpäisee itse itsensä, eikä sellaista kirkkoa tarvita mihinkään. Sellaista kirkkoa voidaan sitten sen jälkeen ruveta kutsumaan vaikkapa homokirkoksi. On myös todennäköistä, että sellaisen kirkon jäsenmäärä laskee huomattavan paljon.

        Ei homokirkoksi vaan kaikkien kirkoksi. Nykyistä voisi kutsu änkyräheterokirkoksi.


    • sönkötys.jatkuu
    • å0j

      Piispainkokous istuu ja kommentoi, nukkuu ja unelmoi - mutta miten käy piispojen rock'n'roll? Hah, hah, hah, hah!

    • a.matsoni

      Luiterilaisuuspalstallasiitä kun piispainkokouksen sihteeri Komulainen ja Päivi Räsäsen mies ottiat kantaa siihen "voiko avioliittoteologiaa muuttaa". Tuo taisi olla aloituksen otsikkokin.

      Huvitti kun sanottiin että Komulainen selvittää työkseen kirkon avioliittokantaa.

      Kirkolliskokous antoi piispainkokoukselle tehtäväksi selvittää kirkon kantaa, kirkolliskokouksen ja piispaikokouksen aikaisempien kannaottojen pohjalta. Noita vanhoja kannaottoja lueskellaankin sitten varmaankin ainakin vuosi suurennuslasin kanssa.

      Ei ole ihme jos Vikström olettaa pohdinnan kentävän pari vuotta, joka sekin lienee melko optimistinen arvio.

      Miksi ei voitaisi muka muuttaa kirkon avioliittoteologiaa, kun kerran naispappeuskin hyväksyttiin. Evl.kirkolle avioliitto ei ole edes sakramentti. Jos muille kristillisille kirkoille on niin mitä sitten? Ei kai evl. kirkko tee päätöksiään ekumenia edellä? Eihän katoliset ja ortodoksitkaan muuta ekumenian nimissä omia käsityksiään ja oppejaan piirunkaan vertaa.

      • tjjhg

        Ja Lutherkin sanoi että maallinen valta päättäkööt avioliitosta, ei kuulu minulle.


      • he4g3t3t

        Eikö sillä raamatulla olekaan mitään merkitystä "uskoville", kun ainakin ev lutikka kirkossa on muuttuva oppi? Kirkkokäsikirja on jo aikoja sitten ohittanut raamatun ja ihmiset edelleen maksavat kirkollisveroja, vaikka enää ei ole pakko. Kirkosta voi erota ja myöntää itselleen, että on ollut tyhmä ja antanut huijata itseään.


      • ktpt7

        Ekumenia on yhtä kuin evl.kirkko/protestantit antavat periksi. Uskonpuhdistustakaan ei saa kutsua siksi edes sen juhlavuotena, vaan pitää käyttää sanaa reformaatio, etteivät katoliset ja ortodoksit vain suutu.


    • FUCKIFUUU

      Kuvitteleeko kirkko tosiaan että sillä on pari vuotta aikaa vatuloida ja kiemurrella. Jos kirkolla ei ole kantaa alkaa 2017 maaliskuussa eroamisbuumi kirkosta.

      Kirkon nykyinen virallinen kanta on homoilun vastainen, vaikka piispat yrittävät kaksilla rattailla ajella.

    • kl59mr

      Syksyllä piispaikokoukselta tulee joku ympäripyöreä julkilausuma, joka ei miellytä ketään, vaan hapattaa ilmapiirin ja laukaisee kirkosta eroamisen uusiin svääreihin.

    • Tunnustaa

      Piispat ajaa kaksilla rattailla. Ihan tarkoituksella. Perinteistä uskonnon vatulointia, jolla saadaan suurin osa pidettyä mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe