Apua painonpudotukseen?

söpö.mut.plösö

onko palstalla ihmisiä, jotka on onnistunu pudottamaan liikakilojaan? ylipainoni ei ole vielä hurja, 8kg liikaa, mutta haluaisin onnistua pudottamaan 10-15kg. mul on mielenterveysongelmia ja itsetunto on aika surkea. teknisesti asiainkulku on jo tiedossa, mutta haluaisin tsemiä henkises puoles. miten saisin itseni motivoitua? miten pysyy erossa herkuista, kun ne on niin houkuttelevia ja lohdullisia?

10

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulla pitää olla itsekuria että onnistut. Aloita lenkkeily ja tee terveellinen ruokavaliomalli ja sitten syöt sen mukaan ja samalla treenaat.

• faktatietoa

Kaikki muutkin tälle palstalle kirjoittelevat naiset ovat myös ylipainoisia ja mt-ongelmaisia. Sovit heidän joukkoon siis aivan hyvin. He tosin eivät pysty kovin uskottavasti sinua laihtumisessa neuvomaan kun kerran eivät itsekään ole siinä vielä onnistuneet.

• Selvitä paljonko kaloreita sinun pitää syödä, että painosi pysyy ennallaan. Syö sitten max 500 kilokaloria vähemmän. Laske syömäsi kalorit. Jos ratkeat syömään tänään vaikka karkkipussin verran ylimääräisiä kaloreita, älä yritä kompensoida sitä seuraavana päivänä kärvistelemällä nälässä. Syö vain normaalisti. Punnitsee itsesi viikottain, älä päivittäin. Painon putoaminen voi pysähtyä vähäksi aikaa, koska keho yrittää kompensoida kerryttämällä nestettä. Se menee ohi parissa viikossa, syö vain normaalisti. Jos paino ei ala putoamaan parin viikon jälkeenkään, vähennä syömistä tai lisää liikuntaa. Mitä enemmän painat, sitä enemmän kulutat energiaa.

• Kalorien laskemisen pointti on oikeastaan se, että tulee tietoiseksi siitä, miten paljon kaloreita missäkin on. Tällöin syöminen pysyy paremmin hallinnassa, koska tietää kuinka iso vaikutus sillä suklaalevyllä on omaan energiansaantiin.

• Neitsytsetä

Sokeriin jää koukkuun. Korvaa makeiset ensi alkuun hedelmillä...omena, banaani, tms. Rypäleet, mansikat, on myös parempia herkkuja. Mitä kauemmin olet ilman sokerinameja, sitä vähemmän niitä tekee mieli.

Lohtua kannattaa hakea liikunnasta, ei syömisestä.

• Minä en ole koskaan onnistunut pudottamaan painoani, mutta enpä ole yrittänytkään. Voin silti teorisoida herkkujen välttelyä: Ratkaisevat hetket ajoittuu sille välille kun kävelet kaupan ovesta sisään ja ulos. Menet ensimmäiseksi hevi-osastolle ja ostelet kaikenlaista, saman voit halutessasi toistaa liha- ja kalaosastolla. Ja sitten se vaikein osuus: et osta muualta mitään mikä mielestäsi olisi herkullista.

• Ei kannata mitään kaloreita alkaa laskemaan kun menet siinä ihan sekaisin ja epäonnostut takuulla. Aloita säännöllinen liikunta, syö enemmän kasviksia , kalaa, kanaa , juo paljon vettä. Pidä herkkupäivä kerran 2 viikossa, ei tarvii luopuu herkuista heti kokonaan. Syön ruokaa pieninä annoksia säännöllisesti jotta aineenvaihdunta toimii. Perus kotiruoka riittää painon pudottamiseen.

• vihatipunen

Mä olen kyllä onnistunut pudottamaan painoani kaloreita laskemalla. Mutta ei varmaan kaikki tykkää sellaisesta näpertämisestä eikä se kaikille sovi. Mutta kuten Ätmel totesi, sillä tavalla tulee tietoiseksi miten paljon kaloreita on missäkin.

• Fmkewklöfweklwefwef

Motivaatio on ailahtelevaa ja epäluotettavaa, motivaatio pettää aina.

Tie itsekuriin on piinallinen ja vaivalloinen, mutta itsekuri opittuna on ehdottoman toimiva.

Ala siis etsiä ja koulia itseäsi itsekuriin ja unohda se "motivaatio" koska se on pettävä järjestelmä.

• KevytOlo

Itse aluksi pienensin annoksia, en luopunut kokonaan mistään, vaan sallin itselleni maistaa herkkujakin, mutta vain vähän. Toisilla toimii, toiset sortuu sitten syömään koko keksipaketin. Tällä hetkellä syön noin puolet siitä mitä ennen, mutta olo on kylläinen, kai mahalaukku on kutistunut. Veikkaisin, että kiloja on lähtenyt n. 10, ehkä enemmänkin, useampi vaatekoko kuitenkin.

En ole laskenut kaloreita enkä punninnut itseäni, laihtumisen näkee kyllä peilistä ja vaatteista ja keventyneestä olosta, joka motivoi jatkamaan. En laittanut mitään ankaria tavoitteita tai aikatauluja.

Mulla auttaa sellaiset asiat, että esim. ostan jonkun vaatteen, johon haluan mahtua. Ihan mieletön fiilis kun se sitten lopulta mahtuu! Myös kivempi katsoa itseä peilistä hoikempana. Jos tulee ihan hillitön herkkuhimokohtaus, menen syömään peilin eteen sen herkun, silloin tulee herkuteltua vähemmän. Olen myös laittanut possunkuvamagneetin jääkaapin oveen :)

Ja tietenkin se liikunnan lisääminen on tärkeää. Hyvää oloa/lohtua saan nykyään liikunnasta, en pelkästään herkuista. Ei sen tarvitse olla mitään ihmeellistä joka kerralla, kävely on halpaa, helppoa ja mukavaa. Kotona voi laittaa jotain musiikkia ja tanssahdella siinä minkä jaksaa tai tehdä jonkun jumpan, Youtubesta löytyy vaikka mitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3856
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      31
      3240
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      297
      3222
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2050
    5. 254
      1911
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      8
      1858
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1476
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      81
      1411
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      43
      1214
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1133
    Aihe