Jouduin vaikeuksiin kun kone ei startannut, onneksi purjein tehty ankkuroituminen onnistui ja sain kaapeleilla startattua hupiakuista suoraan starttimoottorille syöttämällä.
Starttiakun irroitusrele toimii ok, mutta 30 tunnin purjehduksen jälkeen starttiakussa oli enää 11,7V jännite. Hupiakuissa 12,3V ja akkumonitorin mukaan 63% varaus. Olin jättänyt epähuomiossa moottorin sähköt valmiustilaan, mutta eihän sen rele vie kuin jotain 15Ah tuossa ajassa. Starttiakku on 180 Ah ja ehkä kuusivuotias.
Starttiakku on nyt 13,5V ja kone starttaa taas. Pitäisiköhän uusia akku?
Mikä tyhjentää starttiakun?
43
1335
Vastaukset
- EiReleYksin
Ei se rele paljoa kuluta, mutta miten ne laitteet sen takana?
Ilmeisesti virtaa kului myös laturille, mittareille ja merkkivaloille. En kuitenkaan osaa sanoa paljonko. Osaako joku muu? - Orakuukkeli
Vanha akku jo, ja tuo moottorin "herätevirta" kyllä 30 tunnin aikana vetää akun aika loppuun, itselläni ainakin on näin tapahtunut, vaikka akut hyväkuntoisia ovatkin.
- 99999999999999
Yllättävän tehokkaasti se akku tyhjenee ihan siihen, että mittaritaulussa on virrat päällä.
On muuten valtava starttiakku, 180 Ah. Millainen hirmu sinulla on koneena, kun noin ison olet tarvinnut? Yleensähän ne on jotain 70-75 Ah. - nuurdikki
Eli se moottori oli n.s. virrat päällä mutta ei käynnissä.. Jos se on bensiinimoottori niin käsittääkseni sähköä kuluu melko lailla kun moottori ei käy. Sitä varten siinä on virta-avain.
- meluvaisummerivika
Normaalisti moottorin summeri pörisee, jos lataus ei toimi, öljynpaine on alhainen tai moottori lämmin. Sillä tavalla virrat ei jää vahingossa päälle. Eikö summeri hälyttänyt?
Älä uusi akkuja vaan korjaa summeri ja kontrolloi käyttötapaasi.
Ja SPV:n versio samaan asiaan: Oliko hätäraketit tuoreet?- eiikinäspv
Asiaa pohtinut SPV:n turvallisuustyöryhmä: Koska ongelmatilanteita merellä edelleen esiintyy, on pyrotuotteiden kelpoisuusaika puolitettava 1,5 vuoteen.
- 99999999999999
Eihän summeri mitään ääntele, jos on vain virrat päällä mutta kone ei käy. Valot palaa taulussa vain. Ja virtaa kuluu.
- A_33
Kyllä minulla vinkuu ja kovaa jos kääntää virran pääle ja kone (Yanmar 2 gm) ei käy..
- meluvaisummerivika
99999999999999 kirjoitti:
Eihän summeri mitään ääntele, jos on vain virrat päällä mutta kone ei käy. Valot palaa taulussa vain. Ja virtaa kuluu.
Jos virrat on päällä ja kone ei käy, ei ole öljynpainetta eikä latausta ja siis ainakin kaksi syytä summerin hälyttää.
Voi olla tietysti toisenlaisiakin toteutuksia, mutta en ole nähnyt. Mulla ei 4:stä venemoottorista yksikään inahdakaan, jos on vain virrat päällä. Kyllä siinä akku tyhjenee.
- meluvaisummerivika
Bossu kirjoitti:
Mulla ei 4:stä venemoottorista yksikään inahdakaan, jos on vain virrat päällä. Kyllä siinä akku tyhjenee.
Kai nyt sentään öljynpaineen- ja latauksen varoitusvalot palavat?
Kyllä siinä summerinkin olisi hyvä pöristä huomiota herättämään. Ne kyllä palaa, paitsi perämoottorissa. Monta kertaa olenkin saanut akut tällä tavoin tyhjiksi, eli se summeri on ihan hyvä.
- Seiloria
Mulla akka vinkuu jos kone ei käy ja yritän purjehtia.
Komppaan Bossua ja yhdeksikköjä. Ainakin Volvoissa summeri pysyy hiljaa, jos on virrat päällä mutta kone ei käy. Merkkivalot palaa, mutta eihän niitä hevin huomaa, jos paneeli on jossain vähän jemmassa, kuten purkkarissa usein on.
Summeri herää vain silloin, jos koneen käydessä lataus tai öljynpaine temppuilee. Hermothan siinä menisi, jos joka kerta startatessa tulisi turha hälytys.- meluvaisummerivika
Muisti pätki, Volvossahan on juuri noin.
Kun virrat laitetaan päälle vaikkapa Yanmarissa, ja summeri ehtii pörähtää juuri ennen starttia, se tulee testatuksi (ja herkistetyksi).
Kun Volvon summeri ei pärähdä ensimmäiseen pariinkymmeneen vuoteen, se silloin kun sen ajon aikana sitten pitäisi pärähtää, saattaa sen tehdä mutta ehkä ei teekään.
Mikä moottori on aloittajalla?
- MontaLukkoa
Avaimessa voi olla useampia asentoja ACC ei vielä kytke muuta kuin virran radioon tms. Sitten voi olla I ja start. I-asennossa pitäisi vinkua, jos vinkuu.
- 99999999999999999
On moottoreita, joiden paneelissa ei ole virtalukkoa lainkaan.
- ja.hyvä.niin
Minulla esimerkiksi on virtalukoton paneli. Se ei ollut vakiovaruste, mutta selvästi nokkelampi kuin se lukollinen ja lisäksi vesitiivis, mikä oli valinnan oleellinen peruste. Kolme painonappia, joista yksi on hehku, toinen startti ja kolmas stop. Starttinappulan painaminen kytkee moottoriin sähköt ja stop-nappula kytkee ne pois. Summerit jää kyllä soimaan, jos vain näpäyttää starttinappulasta virrat päälle.
- Kölivinossa
Onko polttoaineen siirtopumppu sähköinen? Jos on niin se todennäköisesti käy kun virrat on päällä vaikka kone olisi sammuksissa.
- kakskytseitt
Olen yllättynyt että Ariel371 kysyy tuollaista noin primitiivistä. Onkohan joku muu samalla nimimerkillä liikkeellä.
- Lataajapurkaa
Katsoppa miten lataus on järjestetty ja onko sitä kautta akut yhdessä eikä diodijakajaa väissä.
- jos.olisi
Jos akut olisivat yhdessä, olisivat myös käyttöakut olleet tyhjiä, tai ainakin samassa jännitteessä.
jos.olisi kirjoitti:
Jos akut olisivat yhdessä, olisivat myös käyttöakut olleet tyhjiä, tai ainakin samassa jännitteessä.
Paitsi, jos jako (releellä tai diodilla) on tehty väärin ja starttiakku pääsee tyhjenemään käyttöakustoon. Mutta sellainen olisi varmasti aiheuttanut ongelmia jo paljon aikaisemmin.
- ei.vieläkään
10-14 kirjoitti:
Paitsi, jos jako (releellä tai diodilla) on tehty väärin ja starttiakku pääsee tyhjenemään käyttöakustoon. Mutta sellainen olisi varmasti aiheuttanut ongelmia jo paljon aikaisemmin.
Hyväksyn, jos osaat selittää, miten starttiakku tyhjenee akustoon, jonka varaustaso ja jännite on korkeampi. Termodynamiikna toinen pääsääntö sanoo, ettei matalampi lämpötila itsestään voi siirtyä korkeampaan, sama pätee jännitteille.
- pihtivirta
Jospa Ariel371 voisi yksinkertaisesti mitata pihtivirtamittarilla mitä piuhaa pitkin amppeerit katoaa, niin tietäisi vastauksen. Täällä palstalla voi joutua arvailemaan aika kauan ennen kuin osutaan oikeaan.
- ariel371
Starttiakun suojaamiseen tarkoitettu rele irrottaa sen muusta akustosta kun moottorin laturi lakkaa tuottamasta virtaa. Rele toimii oikein, mittasin tilanteet niin koneen käydessä kuin sammutettunakin. Koneen käydessä kaikille akuille tuli sama laturin tuottama jännite ja koneen ollessa seis releen yli kertyi pieni jännite-ero.
Teen nyt niin että katkaisen konevirrat kun alan purjehtia kone sammutettuna ja seuraan starttiakun napajännitteen kehitystä. Jos se laskee, teen konelatauksia purjehtiessa ja uusin starttiakun kun se on mahdollista. Akku on iso ja kallis, joten suinpäin en raaski uusia sitä. Lisäksi koneen saa kyllä kaapeleilla startattua hupiakuilta suoraan starttimoottorille syötettynä, hupiakut ovat selvästi kunnossa.
Joku kysyi koneesta kun ihmetteli suurta starttiakkukapasiteettia. Se on Yanmar 4JH3. Hehkuja ei ole, vaan aina tehdään raakastartti. Moottori ei starttaa edes täpötäydestä tavallisesta 55Ah:n autonakusta. Tuo tuli marineerojen kanssa kokeiltua ankkuripaikalla. Ei ainakaan niin että auton akku kytketään rinnan veneen starttiakun kanssa. Suoraan starttimoottorille kytkettäessä saattaisi sillä vaikka lähteäkin, en tiedä.
Kiitän neuvoista!- iso.se.on
Jos se 55 Ah akku kytkettiin 180 Ah akun rinnalle, vei iso akku suurimman osan saatavissa olevasta virrasta. Onhan se kyllä melkoisen iso mylly ja 55 Ah varmasti liian pieni akku jatkuvaan käyttöön. Mutta ei se toisaalta myöskään vaadi 180 Ah akkua ja joku 120 Ah starttiakku on jo merkittävästi halvempi.
- ExYanmar
Suorasuihkuthan pamahtaa käyntiin jo muutamasta kierroksesta. Nyt lienee vikaa puristuksissa tai ruiskupuolella. Kaasu täysille ja 10 sekunttia starttia. Jos ei lähde käyntiin niin ongelmat on muualla kuin akussa.
No on kieltämättä aika raivokkaan kokoinen pannu purkkariin :)
En tunne ko. konetta kuin ihan manuaalitiedoilla, joten vaikea ottaa kantaa. Toisaalta, sehän on suora nelonen; minulla oli aikoinaan moottoriveneessä Volvon suora kutonen ja se potkaisi kyllä erehtymättä käyntiin, vaikka starttiakku oli vain 70 Ah. Uskallan hiukan ihmetellä, jos Yanmar todella vaatii noin järeän akun kuin 180 Ah.
No, veneitä ja venekoneita on monenlaisia.Jotain on pielessä, jos ei lähde 4-sylinterinen diesel välimeren lämpötiloissa käyntiin auton akulla. Talvella pakkasessa mulla oli tekemistä 35-vuotiaan traktorin 4-sylinterisen 100hv turbokoneen kanssa, kun ei hehku toiminut ja akku on vain 110Ah. Mutta kyllä se kesällä lähtee ihan kevyesti. Joko on akku finaalissa tai sitten on moottorissa tai startissa joku vika.
- meluvaisummerivikaeispv
Nythän on käynyt selväksi, että
- laturi on kunnossa
- automaattinen latausrele on kunnossa
- hupiakku on kunnossa
- starttiakku starttaa kun se ei ole tyhjentyneenä
- mitä ilmeisimmin akkua on purkanut 30 tunnin valmiustilassa olo niin paljon, ettei kone käynnistynyt
- kun 55Ah akku kytketään rinnan huonossa varauksessa olevan 180Ah akun kanssa, kone ei käynnisty
Tälle koneelle riittää 80Ah akku, koneen pitää käynnistyä alle 2s. Nykyinen akku on kuitenkin mitä ilmeisimmin ihan kunnossa ja enemmän kuin riittävä.
Epäselvää on, miksei summeri hälyttänyt koneen jäädessä valmiustilaan, vaikka heti öljynpaineen laskettua on öljynpaineen varoitusvalo taatusti syttynyt. Vai oliko melua ja hässäkkää niin paljon, että summeri ja valot jäivät huomaamatta? - Joakim1
Tuossa näyttää olevan 1,4 kW startti ja suositus 120 Ah starttiakusta: http://www.yanmarmarine.com/theme/yanmarportal/UploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/Operation-Manual_4JH3DTE-49961-202851.pdf
Eihän tuo sentään ole kuin 2 litran kone. Pitäisi kyllä lähteä helposti käyntiin täydellä 55 Ah akulla. Oliko kaapelit kunnolliset? "Starttikaapelit" eivät usein ole. Juuri hiljattain pikkuauto ei lähtenyt käyntiin toisesta autosta virtaa ottamalla. Starttikaapelit kuumenivat selvästi kaapelin ja pihtien liitoksesta. Toisilla kaapeleilla lähti heti. meluvaisummerivikaeispv kirjoitti:
Nythän on käynyt selväksi, että
- laturi on kunnossa
- automaattinen latausrele on kunnossa
- hupiakku on kunnossa
- starttiakku starttaa kun se ei ole tyhjentyneenä
- mitä ilmeisimmin akkua on purkanut 30 tunnin valmiustilassa olo niin paljon, ettei kone käynnistynyt
- kun 55Ah akku kytketään rinnan huonossa varauksessa olevan 180Ah akun kanssa, kone ei käynnisty
Tälle koneelle riittää 80Ah akku, koneen pitää käynnistyä alle 2s. Nykyinen akku on kuitenkin mitä ilmeisimmin ihan kunnossa ja enemmän kuin riittävä.
Epäselvää on, miksei summeri hälyttänyt koneen jäädessä valmiustilaan, vaikka heti öljynpaineen laskettua on öljynpaineen varoitusvalo taatusti syttynyt. Vai oliko melua ja hässäkkää niin paljon, että summeri ja valot jäivät huomaamatta?Voipi olla, että akussa on sisäistä oikosulkua jossain kennossa. Silloin se tyhjenee aika äkkiä 10 volttiin ja starttimoottorin bendix-laite ei kytke.
- autostaparemminlähtee
Joakim1 kirjoitti:
Tuossa näyttää olevan 1,4 kW startti ja suositus 120 Ah starttiakusta: http://www.yanmarmarine.com/theme/yanmarportal/UploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-operation-manual/Operation-Manual_4JH3DTE-49961-202851.pdf
Eihän tuo sentään ole kuin 2 litran kone. Pitäisi kyllä lähteä helposti käyntiin täydellä 55 Ah akulla. Oliko kaapelit kunnolliset? "Starttikaapelit" eivät usein ole. Juuri hiljattain pikkuauto ei lähtenyt käyntiin toisesta autosta virtaa ottamalla. Starttikaapelit kuumenivat selvästi kaapelin ja pihtien liitoksesta. Toisilla kaapeleilla lähti heti.Niin no toinen auto on eri asia kuin irto akku, toisessa autossa jos moottori käy niin generaattori jauhaa sähköä ja jos siinä kuolleen auton akussa on yhtään eloa niin sinne menee latausvirtaa.
Kaapelit kun on ollut hetken aikaa kiinni niin startatessa myös se kuollut akkukin jo vähän auttaa ja jännitettä on vähän enemmän hukattavaksi sieltä toisestakin autosta.
Nykyään kun etenkin dieselissä on melko suuret laturit joista irtoaa melkein suoraan starttivirtaa 14 voltin jännitteellä ainakin suuremmilla kierroksilla niin jos kuolleeseen autoon jää 10 volttia niin kaapeleihin voi hukkua neljä.
Kun starttaa toista autoa kannattaa pitää apuautossa kierrokset jossain 3000-4000 rpm niin varmasti tulee ihan kaikki ampeerit mitä vaan ikinä pystyy.
Irto akku ei pysty lataamaan tyhjää akkua ja kaikki starttivirta pitää mennä kaapeleista läpi, lisäksi jännite ei voi montaa volttia tippua kun startti kuormitus pudottaa jo akunkin napajännitettä. - Joakim1
autostaparemminlähtee kirjoitti:
Niin no toinen auto on eri asia kuin irto akku, toisessa autossa jos moottori käy niin generaattori jauhaa sähköä ja jos siinä kuolleen auton akussa on yhtään eloa niin sinne menee latausvirtaa.
Kaapelit kun on ollut hetken aikaa kiinni niin startatessa myös se kuollut akkukin jo vähän auttaa ja jännitettä on vähän enemmän hukattavaksi sieltä toisestakin autosta.
Nykyään kun etenkin dieselissä on melko suuret laturit joista irtoaa melkein suoraan starttivirtaa 14 voltin jännitteellä ainakin suuremmilla kierroksilla niin jos kuolleeseen autoon jää 10 volttia niin kaapeleihin voi hukkua neljä.
Kun starttaa toista autoa kannattaa pitää apuautossa kierrokset jossain 3000-4000 rpm niin varmasti tulee ihan kaikki ampeerit mitä vaan ikinä pystyy.
Irto akku ei pysty lataamaan tyhjää akkua ja kaikki starttivirta pitää mennä kaapeleista läpi, lisäksi jännite ei voi montaa volttia tippua kun startti kuormitus pudottaa jo akunkin napajännitettä.Jutun pointti oli kuitenkin se, että ei lähtenyt huonoilla kaapeleilla, vaikka olivat pitkään kiinni toinen auto käynnissä. Kaapelit vaihtamalla lähti samantien.
- ariel371
Tuli hyvät fiilikset kun legin Gibraltar - Cadiz jälkeen avasin palstan ja luin neuvojanne. Kiitos kaikille ja hyvää juhannusta!
Kaapelit ovat pikkuautoille tarkoitetut, ilmeisesti liian vähän neliöitä niissä syöttämään isompaa starttia kunnolla. Ja tosiaan, pikkuauton akku tyhjentyneen 180Ah akun rinnalla ei voi ihmeitä tarjota startille.
Nyt oli 12h legi purjein ja starttiakun napajännite kesti hyvin ylhäällä, kone starttasi sekunnissa.
Tässä ei ole alkuperäistä Yanmarin mittaritaulua, vaan veistämö on kontkannut itse sähköt ja ohjaukset. Summeri ei ala huutamaan sammutuksen jälkeen, ainoastaan kesken jääneestä startista tai jos lataus katkeaa kesken vaikka hihnan katkettua.- meluvaisummerivika
Hyvää juhannuksen jatkoa! Hyvä että asia selvisi ihan oletuksen mukaiseksi.
Paitsi ei ihan: Ei ollut siitä kyse, että summeria ei melun takia huomattu tai että se olisi ollut rikki. Summerihan toimi veistämön toteuttamalla tavalla eli ei hälyttänyt.
Iso moottorin valmistaja on pitkän kokemuksen ja maailmanlaajuisen käyttäjäpalautteen avulla päätynyt pitämään tilannetta "moottorin sähköt päällä" ja "moottori ei käy" (ei öljynpainetta, ei latausta) ei normaalina käyttötilanteena, josta tulee antaa hälytys. Kun veistämö on tehnyt "parannuksen" toteuttamalla kytkennän siten, että käyttäjää ei turhilla hälytyksillä rasiteta, johti se aloituksen mukaiseen tilanteeseen.
Kytkennän muuttaminen hälytyksen antavaksi on helppoa ja olisi (mielestäni) tärkeää. Saako kysyä vielä veistämön nimeä ihan mielenkiinnon vuoksi?
- kumpikohan
Nimimerkistä päätellen vene olisi Hanse tai Swan.
- ariel371
Ulkona ovat vain summeri, kierroslukumittari, starttinappi ja sammutusnappi sekä tietysti kaasu-/vaihde. Asiat hoituvat hyvin niin, kunhan vaan tajuaa katkaista sisältä konesähköt pitkällä seililegillä. Ihan oma moka koko häslinki, kuten aina kauden alussa helposti tapahtuu.
Veneen merkin kertomalla aiheutan vain tarpeettomia epäilyjä sitä kohtaan, mutta NC:llä täällä mennään ja siinä asutaan jo kolmatta vuotta putkeen. Tuplat hallintalaitteet, sisällä ohjaamossa ja ulkona pedestaalissa, ovat varmaan määritelleet tämän ratkaisun. Koneen sammutus vaatisi summerin soimisen takia välittömästi poikkeamaan joko sisällä tai ulkona olevalla paneelilla. Suomessa ajoin paljon koneella sisältä sateessa ja kylmässä, täällä etelässä vain öisin, myös purjeilla autopilotilla.
20m/s tuulee, marinassa ei häävisti taida tänä yönä nukuttaa. Mietitään sitten sähköjä ja akkuja ;)- eikönytsytytä
Siis ihmettelet että veneessä akku menee tyhjäksi jos virta avaimesta on virrat päällä monta vuorokautta putkeen mutta moottori ei käynnissä? Ja tämä on sinulle ilmeisesti ihan normaali tilanne?
Tuskimpa autossasikaan laitat moottorin sammutuksen jälkeen avaimella virrat päälle ja sitten parin päivän päästä ihmettelet että miten on päässyt akku tyhjenemään?
Miten se moottori ylipäätään muuten sammutetaan jos virta jää päälle. Onko veneessä jokin jarru potkurissa millä moottorin saa sammutettua virran jäädessä päälle kuten manuaalivaihteisella autolla? - justchecking1
No jäähän ne virrat dieselissä päälle, koska samuttamiseen tarvitaan sähköä.
Sen jälkeen on itse kytkettävä virta pois. - Vpd55
Mulla ainakin sammutetaan erillisestä sammutinvivusta, virta jää päälle jos ei käännä virta-avaimesta pois. Tosin piippaa hetken kun sammuttaa, kone on V P D2-55
- ariel371
eikönytsytytä kirjoitti:
Siis ihmettelet että veneessä akku menee tyhjäksi jos virta avaimesta on virrat päällä monta vuorokautta putkeen mutta moottori ei käynnissä? Ja tämä on sinulle ilmeisesti ihan normaali tilanne?
Tuskimpa autossasikaan laitat moottorin sammutuksen jälkeen avaimella virrat päälle ja sitten parin päivän päästä ihmettelet että miten on päässyt akku tyhjenemään?
Miten se moottori ylipäätään muuten sammutetaan jos virta jää päälle. Onko veneessä jokin jarru potkurissa millä moottorin saa sammutettua virran jäädessä päälle kuten manuaalivaihteisella autolla?Kyseessä on vene, ei auto. Autossa on virta-avain, tässä veneessä ei ole virta-avainta.
Sisällä on paneeli josta moottorin valmiusvirran saa päälle ja pois, starttikatkaisin ja sammutusnappi. Ulkona pedestaalissa on lisäksi käynnistyskatkaisin ja sammutuskatkaisin, ei mahdollisuutta valmiusvirran kytkemiseen tai sen sammuttamiseen.
Kun koneen sammuttaa ulkoa, tulee jossain kohtaa katkaista valmiussähköt sisältä. Nyt se jäi päälle 30 tunniksi. Mitattu valmiustilakulutus on yllättävän paljon, päälle 2A. Se kyykkäytti 180Ah:n starttiakun.
Sammutus on siis sähköinen, katkaisijat, rele ja solenoidi syöttöpumpulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 33111156
- 732391
- 562293
Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa
Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä351964- 791878
Oho! Varmistusta odotellaan.
Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"1651870Mitä sitten ikinä teetkin
Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei411414- 221380
Saanko selityksen?
Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(581364Kun istuit
vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau581359