Odottaa-sanan alkuperä

aaaaaaaaaab

Mikä on suomen odottaa-verbin alkuperä?

Veikkaan, että se on alunperin metsästysaiheinen, oittaa-johdos sanasta ota, joka tarkoittaa keihästä. Alkuperäinen merkitys olisi siis ollut "olla passissa, kytätä riistaeläintä keihään kanssa".

7

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otalla-ottaja

      Voipa hyvinkin olla ota-sanan peruja. Alkuperäinen odottaa voisi olla otattaa eli esimerkiksi muinainen hylkeenpyyntäjä ota valmiina odottaa norpan nousua hengittämään avannossaan. Aika ennen hylkeen (tai peuran) keihästystä on otattamista

    • ottauttaa

      Murteessa odottaa sana lausutaan oottaa, uottaa, vuottaa, varrota yms.
      Ota-sanan voisi sanoa liittyvän näihin kaikkiin muotoihin.....kuten myös ottaa-verbi.

    • Iso-Kymellä

      Olin 50-luvulla lapsena vaarini kanssa opettelemassa tuulastamista Kymijoen rantakaislikossa. Ruuhen keulassa valoa antoi lyhty ja jännityksestä tärisevissä pikkupojan käsissä oli atrain. Liuttiin hiljaa kaislikossa kunnes yhtäkkiä veneen alle lipui uppotukin kokoinen musta hauen selkä. Muistan vaarin kuiskaukset: "... oottaa ... oottaa... oottaa... OTA!!"

      Minusta tuntui jo silloin vahvasti, että odottaa ja ottaa -sanoilla on yhteinen alkuperä.

      • käyhän.se.noinkin

        Vai että jo silloin lapsena, kesken tuulastuksen, mietit kahden sanan alkuperää. Menipä vaarin hyvä teko hukkaan kun otti sinut mukaan. Sinua ei näemmä tuulastus kiinnostanut.


      • Iso-Kymellä

        Niin, olin sellainen Harry Potterin näköinen onneton pikkupoika, joka pohdiskeli kaikkea turhaa. Tuulastuksen aikanakin sitä, "miltä hauesta tuntuu", mutta samalla sitä, miksi vaari sanoo "oottaa", vaarin veli "uottaa" ja mummo "vuottaa".

        Sellaista vikaa on yhä. Pojasta ei siten tullut vaarinsa veroista taitavaa kalastajaeemeliä.


    • alkunimi

      Saattaa hyvinkin olla. Karhukeihään poikkirautaa, haittaa kutsuttiin ota-nimellä.
      Muinoin karhua metsästettiin pesästä keihäillä ja karhua pyrittiin ajamaan pesän suuaukon edessä tanassa odottavan metsästäjän keihästettäväksi. Karhu hyökkäsi kyyryssä olevan metsästäjän kimppuun jolloin tanassa oleva keihäs (kärki karhun rintaa kohden ja toinen pää maahan tuettuna) iskeytyi karhun rintaan poikkirautaa otaa asti. Karhun lukuisista suomenkielisistä lempinimistä löytyy myös nimet Otava ja Otavainen. Otavan tähdistöt tunnetaan kansainvälisellä nimellä Iso Karhu ja Pieni Karhu.
      Olisiko tosiaan niin että saaliin keihästyshetkeä odottava metsästäjä olisi tämä ensimmäinen oittaja ja ottaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe