Miten tälläinen murtoluku tehtävä ratkaistaan? Kuva tehtävästä linkin takana
http://aijaa.com/2nun4D
Käänteisluku murtolaskussa, miten lasketaan?
7
174
Vastaukset
- murtoluvut
Kerro kutonen viivan alle eli :6 = x1/6 eli näin:
(2/5) / (3/(5x6)) ->
(2/5) / (3/30) ->
murtolukujen jakolaskusääntö, jaettava kerrotaan jakajan käänteisluvulla
(2/5) x (30/3) -> 60/15 -> 4 - muuurtooluku
Kiitos. Johan selkis. Joskus 8v sitten käynyt amiksen ja ihan aakkosia joutuu opettelemaan kun ei silloin joskus matikka oikein maistunut.
- Kuka_mitä_häh
Onko tuo muka peräti amislasku? Minusta tuo on selvää peruskoulukamaa. Eikä edes vaikeammasta päästä.
- Matikka.aina.10
Päässälaskien tulos on tasan neljä. Muutama sekunti siinä laskiessa meni. Alkaa tuo ikä (70 ) hidastamaan...
- martta00
toki helppo on, mutta.... entäs sitten, vieläkö sulla yli 70 vee tekis mieli neuvoa jotakin?...
- äijän_kääkkä
Kyllä murtolukujen laskemista opetettiin jo 1950-60 luvun kansakouluissa. Itse olen tuota ikäpolvea. Peruskoulu ajasta en tiedä.
Kyllä silloin kouluvuosina laskettiin murtolukuja kaikilla peruslaskutavoilla (siis yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuina). Näistä oli jopa laskukokeita.
Ja jossakin vaiheessa mukaan tuli desimaaliluvutkin mm. prosenttilaskuina.
Ja murtolukuja ja desimaalilukuja muunnettiin toisikseen. Helppoa oli.
1/10 on yhtä kuin 10 %:a ja 2/5 on yhtä kuin 40 %:a ja 1/3 on desimaalilukuna 0.333...(tarkkuus tulee desimaalien lukumäärästä)
Mikä tässä muka on ongelma? - dividentti
"murtolukujen jakolaskusääntö, jaettava kerrotaan jakajan käänteisluvulla"
Pätee murtolukuja laajemmallekin joukolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803