TM talvirengastesti 2016 ilmestynyt

4534634

54

3790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xoxoxoxoxox

      Testitulokset noudattavat tuttua kaavaa. Laatumerkit ovat kärkisijoilla ja halpamerkit jäävät pitämään huolen loppupään paikoista.

      TM 17/16 talvirengastestin tulokset (Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2016092122349804_au.shtml)
      NASTARENKAAT 205/55R16
      1. Continental IceContact 2 **** 8,6
      1. Nokian Hakkapeliitta 8 **** 8,6
      3. Bridgestone Noranza 001 **** 8,4
      4. Pirelli Ice Zero **** 8,3
      5. Hankook Winter IPike RS *** 8,2
      6. Goodyear Ultragrip Ice Arctic *** 8,1
      7. Gislaved Nord Frost 200 ** 7,7
      7. Michelin X-Ice North 3 ** 7,7
      9. Toyo Observe G3-Ice ** 7,4
      10. Kumho WinterCraft Ice Wi31 * 7,0

      KITKARENKAAT 205/55R16
      1. Continental ContiVikingContact 6 ** 7,6
      2. Nokian Hakkapeliitta R2 ** 7,5
      3. Goodyear Ultra Grip Ice 2 ** 7,4
      3. Michelin X-Ice XI3 ** 7,4
      5. Bridgestone Blizzak WS80 * 7,0
      6. Sava Eskimo Ice * 6,9
      6. Hankook Winter icept IZ2 * 6,9
      8. Pirelli Ice Zero FR 6,7
      9. Landsail Winter Lander 6,5
      9. Yokohama Ice Guard ig50 Plus 6,5
      10. Nankang Ice Activa Ice-1 6,3

      "Paremmuus nasta- ja kitkarenkaiden välillä kävi selvästi ilmi vertailun tuloksista. Yksikään kitkarengas ei saavuttanut neljää tähteä, ei edes kolmea tähteä, vaan voittajarenkaatkin saivat tyytyä kahteen vertailutähteen."
      -Tämä ei yllätä. Jopa keskitason nastaregas hakkaa parhaat kitkarenkaat talvipidossa. Parhaat nastarenkaat nostavat tason niin korkealle, ettei kitkarengasta voi edes verrata niihin.

      • lahjottuna_paras

        > Tämä ei yllätä

        Ei yllätä. Testit on räätälöity suosimaan jyrsimiä. Liukasta keliä simuloidaan paksulla & sileällä jäällä, jossa nastat toimivat. Kuinka moni ajelee a) luistinradoilla b) järven jäälle tehdyillä jääteillä?

        Ns. musta jää, siis hiuksen ohut jää/huurrekerros on hankala jyrsimille. Jääkerroksen ollessa nastanulkonemaa ohuempi, ei nasta siitä ihmeemmin pitoa saa, vaan luistaa asvaltin kiviaineesta vasten. Musta jää on etenkin rannikkoalueilla yleinen ja vaarallinen ilmiö. Vaarallinen, koska sitä on vaikeaa havaita, toisin kuin "umpijäässä" olevaa tietä.

        Oman kokemukseni mukaan pari talvea ajetut jyrsimet, joissa nastat ovat kuluneet pyöreäpäisiksi, ovat todella surkeat mustalla jäällä. Niin surkeat, että tasamaallakin oli vaikeaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle. Kitkarenkain onkin kiva jätättää paikalleen ruopimaan jääviä jyrsijöitä!

        Vaan testaako VAGniikan maailma mustaa jäätä? Ehei, ei tulisi "tasapuolisia" tuloksia. Ei ole vaikeaa arvata, että tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että tulokset sopivat ennalta päätettyyn tulosjärjestykseen.

        Jyrsimissähän on myös sellainen kiva piirre, että niiden pito heikkenee hyvin nopeasti. Nastojen pito heikkenee jo muutaman tuhannen kilometrin matkalla, kun terävät särmät kuluvat pois. Lisäksi vaikuttaa sama ilmiö kuin kitkarenkaissakin, kumiaineksen vanheneminen ja kovettuminen.

        Lukijatkin ovat useaan kertaan pyytäneet käytettyjen renkaiden testausta. Olisihan se kiva tietää, mikä rengas kestää käyttöä ja romahtaako joidenkin pito erityisen nopeasti.

        Kyllä romahtaa. Yhden ainoan kerran vAGniikan maailma otti testiin vertailupariksi käytetyn kitkarenkaan ja käytetyn jyrsimen. Toimittajien yllätykseksi ja harmiksi käytetty jyrsin oli todella surkea. Se hävisi jopa "kotikentällään" eli jäällä käytetylle kitkarenkaalle. Antoiko moinen aihetta tutkia enemmän käytettyjen renkaiden ominaisuuksia? Ei tietenkään, kiusallinen tulos pyrittiin mahd. nopeasti painamaan unholaan ja nyt jatketaan tuttuun tyyliin!


      • P.Väyry
        lahjottuna_paras kirjoitti:

        > Tämä ei yllätä

        Ei yllätä. Testit on räätälöity suosimaan jyrsimiä. Liukasta keliä simuloidaan paksulla & sileällä jäällä, jossa nastat toimivat. Kuinka moni ajelee a) luistinradoilla b) järven jäälle tehdyillä jääteillä?

        Ns. musta jää, siis hiuksen ohut jää/huurrekerros on hankala jyrsimille. Jääkerroksen ollessa nastanulkonemaa ohuempi, ei nasta siitä ihmeemmin pitoa saa, vaan luistaa asvaltin kiviaineesta vasten. Musta jää on etenkin rannikkoalueilla yleinen ja vaarallinen ilmiö. Vaarallinen, koska sitä on vaikeaa havaita, toisin kuin "umpijäässä" olevaa tietä.

        Oman kokemukseni mukaan pari talvea ajetut jyrsimet, joissa nastat ovat kuluneet pyöreäpäisiksi, ovat todella surkeat mustalla jäällä. Niin surkeat, että tasamaallakin oli vaikeaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle. Kitkarenkain onkin kiva jätättää paikalleen ruopimaan jääviä jyrsijöitä!

        Vaan testaako VAGniikan maailma mustaa jäätä? Ehei, ei tulisi "tasapuolisia" tuloksia. Ei ole vaikeaa arvata, että tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että tulokset sopivat ennalta päätettyyn tulosjärjestykseen.

        Jyrsimissähän on myös sellainen kiva piirre, että niiden pito heikkenee hyvin nopeasti. Nastojen pito heikkenee jo muutaman tuhannen kilometrin matkalla, kun terävät särmät kuluvat pois. Lisäksi vaikuttaa sama ilmiö kuin kitkarenkaissakin, kumiaineksen vanheneminen ja kovettuminen.

        Lukijatkin ovat useaan kertaan pyytäneet käytettyjen renkaiden testausta. Olisihan se kiva tietää, mikä rengas kestää käyttöä ja romahtaako joidenkin pito erityisen nopeasti.

        Kyllä romahtaa. Yhden ainoan kerran vAGniikan maailma otti testiin vertailupariksi käytetyn kitkarenkaan ja käytetyn jyrsimen. Toimittajien yllätykseksi ja harmiksi käytetty jyrsin oli todella surkea. Se hävisi jopa "kotikentällään" eli jäällä käytetylle kitkarenkaalle. Antoiko moinen aihetta tutkia enemmän käytettyjen renkaiden ominaisuuksia? Ei tietenkään, kiusallinen tulos pyrittiin mahd. nopeasti painamaan unholaan ja nyt jatketaan tuttuun tyyliin!

        Koville se ottaa, kun puolueettomat mittaukset osoittavat kitkarenkaiden huonouden talviolosuhteissa. Sinun kannattaisikin pysytellä sisätiloissa ja keskittyä ajamisen sijaan sadattelemaan maailman vääryyttä. Miksi kaikki muut ovat väärässä, mutta sinä oikeassa. Ei ole reilua se.


      • 13plus9
        lahjottuna_paras kirjoitti:

        > Tämä ei yllätä

        Ei yllätä. Testit on räätälöity suosimaan jyrsimiä. Liukasta keliä simuloidaan paksulla & sileällä jäällä, jossa nastat toimivat. Kuinka moni ajelee a) luistinradoilla b) järven jäälle tehdyillä jääteillä?

        Ns. musta jää, siis hiuksen ohut jää/huurrekerros on hankala jyrsimille. Jääkerroksen ollessa nastanulkonemaa ohuempi, ei nasta siitä ihmeemmin pitoa saa, vaan luistaa asvaltin kiviaineesta vasten. Musta jää on etenkin rannikkoalueilla yleinen ja vaarallinen ilmiö. Vaarallinen, koska sitä on vaikeaa havaita, toisin kuin "umpijäässä" olevaa tietä.

        Oman kokemukseni mukaan pari talvea ajetut jyrsimet, joissa nastat ovat kuluneet pyöreäpäisiksi, ovat todella surkeat mustalla jäällä. Niin surkeat, että tasamaallakin oli vaikeaa edes päästä liikennevaloista liikkeelle. Kitkarenkain onkin kiva jätättää paikalleen ruopimaan jääviä jyrsijöitä!

        Vaan testaako VAGniikan maailma mustaa jäätä? Ehei, ei tulisi "tasapuolisia" tuloksia. Ei ole vaikeaa arvata, että tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että tulokset sopivat ennalta päätettyyn tulosjärjestykseen.

        Jyrsimissähän on myös sellainen kiva piirre, että niiden pito heikkenee hyvin nopeasti. Nastojen pito heikkenee jo muutaman tuhannen kilometrin matkalla, kun terävät särmät kuluvat pois. Lisäksi vaikuttaa sama ilmiö kuin kitkarenkaissakin, kumiaineksen vanheneminen ja kovettuminen.

        Lukijatkin ovat useaan kertaan pyytäneet käytettyjen renkaiden testausta. Olisihan se kiva tietää, mikä rengas kestää käyttöä ja romahtaako joidenkin pito erityisen nopeasti.

        Kyllä romahtaa. Yhden ainoan kerran vAGniikan maailma otti testiin vertailupariksi käytetyn kitkarenkaan ja käytetyn jyrsimen. Toimittajien yllätykseksi ja harmiksi käytetty jyrsin oli todella surkea. Se hävisi jopa "kotikentällään" eli jäällä käytetylle kitkarenkaalle. Antoiko moinen aihetta tutkia enemmän käytettyjen renkaiden ominaisuuksia? Ei tietenkään, kiusallinen tulos pyrittiin mahd. nopeasti painamaan unholaan ja nyt jatketaan tuttuun tyyliin!

        Niin, minäkin luin tuon TM:n vuonna 2010 tekemän käytettyjen nasta- ja kitkarenkaan testin.
        Oli valittu yhtä kuluneet renkaat, jolloin nastarengas oli neljä vuotta vanha (2006 vuoden malli) ja kitka kaksi vuotta vanha (2008 vuoden malli) . Eli nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi kuin kitkarengas. Tottakai iällä on vaikutusta kumin ominaisuuksiin heikentävästi. Ja kehitystäkin lienee tapahtuu vuosittain.

        No joka tapauksessa testituloksissa ei ollut mitään dramaattista. Nastarenkaan pitokyky oli heikentynyt enemmän neljässä vuodessa kuin kitka kahdessa vuodessa ja oli suunnilleen kitkarenkaan veroinen. Tuo neljän vuoden aikainen iso pudotus on ihan ymmärrettävää, onhan nastatenkaat parempia kaikissa talviolosuhteissa, jopa täysin ylivoimaisia pitokyvyltään jäisillä keleillä uutena kitkoihin verrattuna.

        Muuten testit tehdään ainakin sileällä jäällä, karkealla jääpinnalla, , kovalla lumella, pehmeällä loskalumella, kuivalla sulalla tiellä ja märällä sulalla tiellä eli kaikilssa yleisimmillä Suomen talviolosuhteissa. Ei siis mitenkään muka nastoille sopiviksi valituilla pinnoilla kuten väitit.

        Surkeita oli muuten molempien tulokset uusiin verrattuna. Voi kai kuvata romahtamiseksikin, jos uusiin verrataan.
        Johtopäätöksenä tuosta testistä voi ihan hyvin vetää sen, että lähes neljä ensimmäistä talvea nastarenkaat ovat parempia kuin kitkat kaksi ensimmäistä vuotta.
        Järkevää olisikin tuon testin mukaan vaihtaa nastarenkaat neljän vuoden välein ja kitkat kahden vuoden välein. No nyt eletään jo vuotta 2016 ja talvirenkaat ovat melkoisesti kehittyneet noina 8-10 vuoden aikana.
        Olet oikeassa, jatkoa olisi odottanut, varsinkin miten kitkojen ominaisuudet ovat neljän vuoden ikäisenä.

        Tavallisen talvirenkaan ostajan kannalta on merkitystä myös tuolla iällä jo pelkästään hankintakustannusten kannalta. Eli oleellisempi olisi ollut verrata samanikäisiä ja yhtä paljon ajettuja renkaita.
        En tiedä kuinka paljon käytettyjä talvirenkaita ostetaan, mutta silti niidenkin testaaminen voisi tuoda lisäarvoa renkaiden hankintaan.


      • lahjottuna_paras

        > Oli valittu yhtä kuluneet renkaat, jolloin nastarengas oli neljä vuotta vanha (2006 vuoden malli) ja kitka kaksi vuotta vanha (2008 vuoden malli) . Eli nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi kuin kitkarengas. Tottakai iällä on vaikutusta kumin ominaisuuksiin heikentävästi. Ja kehitystäkin lienee tapahtuu vuosittain.

        Heh, jyrsijät täällä ylistää jatkuvasti "valintani sanelee vain ja ainostaan turvallisuus". Vaan sitten kun pintaa vähän raaputetaan, saattavat tunnustaa, että turvallisuutta maksimoidaan käytetyn auton takakontista löytyneillä hakkapeliittakakkosilla" jotka on vielä ihan hyvät, koska niissä 4 mm pintaa ja osa nastoistakin jäljellä".

        Tosiasia on, että jyrsimien pito heikkenee merkittävästi niiden ikääntyessä ja kuluessa. On myös luultavaa, että eri rengastyyppien sekä eri valmistajien tuotteiden välillä on merkittäviä eroja a) kulumiskestossa b) ikääntymisnopeudessa.

        On suorastaan rikollista, että
        - testataan vain upouusia jyrsimiä, vaikka vagniikan maailman omassakin testissä havaittiin ikääntymisen/kulumisen heikentävän pitoa vaarallisessa määrin
        - testiohjelmaan ei kuulu normi kuskille kohtuu usein eteen tuleva ja tunnetusti vaarallinen musta jää
        - jyrimien tieverkolle aiheuttamat tuhot on sivuutettu tyystin
        - jyrsinpälyn terveyshaitat on sivuutettu tyystin

        ... ja sitten, puutteellisin/valikoiduin tiedoin julistetaan kuin Jumalan sanaa, että vain ja ainoastaan jyrsimillä on turvallisuus maksimoitu. Vaikka hyvin tiedetään, että ani harva ostaa joka vuosi uudet renkaat ja iso osa biomassasta työntää menemään jollain vm 2008 renkailla. Jotka ovat heidän mielestään ihan hyvät, kun niissä on vielä osa nastoista jäljellä...

        Aika karua luettavaa oli nimittäin myös Moottorilehden wanhalla jyrsimellä tekemä testi. Sehän oli just tällainen päällisin puolin ihan priiman näköinen. Itsellänikin on moisista kokemusta (pintaa 6 mm, kaikki nastat tallella, pitoa vaan ei ollut... ja ikää 4-5 vuotta). Moni ajaa liukkailla jyrsimillä, kun ei paremmasta tiedä. Tähän päälle tyhmyys ja/tai köyhyys, niin sitten kelpaa toitottaa, miten valintani sanelee jne.

        Kovasti myös ummistetaan silmät tieverkon kulumiselta. Tai jopa yritetään levittää valheita, myös ja erityisesti niitä VTT:n vääriksi osoitettuja hutkimuksia, joissa koitettiin mitata tien kulumista ajamalla jyrsinauton perässä. Eihän siinä mitään häiriätekijöitä voi olla...?


      • Otahan_nyt_rauhallisesti
        lahjottuna_paras kirjoitti:

        > Oli valittu yhtä kuluneet renkaat, jolloin nastarengas oli neljä vuotta vanha (2006 vuoden malli) ja kitka kaksi vuotta vanha (2008 vuoden malli) . Eli nastarengas oli kaksi kertaa vanhempi kuin kitkarengas. Tottakai iällä on vaikutusta kumin ominaisuuksiin heikentävästi. Ja kehitystäkin lienee tapahtuu vuosittain.

        Heh, jyrsijät täällä ylistää jatkuvasti "valintani sanelee vain ja ainostaan turvallisuus". Vaan sitten kun pintaa vähän raaputetaan, saattavat tunnustaa, että turvallisuutta maksimoidaan käytetyn auton takakontista löytyneillä hakkapeliittakakkosilla" jotka on vielä ihan hyvät, koska niissä 4 mm pintaa ja osa nastoistakin jäljellä".

        Tosiasia on, että jyrsimien pito heikkenee merkittävästi niiden ikääntyessä ja kuluessa. On myös luultavaa, että eri rengastyyppien sekä eri valmistajien tuotteiden välillä on merkittäviä eroja a) kulumiskestossa b) ikääntymisnopeudessa.

        On suorastaan rikollista, että
        - testataan vain upouusia jyrsimiä, vaikka vagniikan maailman omassakin testissä havaittiin ikääntymisen/kulumisen heikentävän pitoa vaarallisessa määrin
        - testiohjelmaan ei kuulu normi kuskille kohtuu usein eteen tuleva ja tunnetusti vaarallinen musta jää
        - jyrimien tieverkolle aiheuttamat tuhot on sivuutettu tyystin
        - jyrsinpälyn terveyshaitat on sivuutettu tyystin

        ... ja sitten, puutteellisin/valikoiduin tiedoin julistetaan kuin Jumalan sanaa, että vain ja ainoastaan jyrsimillä on turvallisuus maksimoitu. Vaikka hyvin tiedetään, että ani harva ostaa joka vuosi uudet renkaat ja iso osa biomassasta työntää menemään jollain vm 2008 renkailla. Jotka ovat heidän mielestään ihan hyvät, kun niissä on vielä osa nastoista jäljellä...

        Aika karua luettavaa oli nimittäin myös Moottorilehden wanhalla jyrsimellä tekemä testi. Sehän oli just tällainen päällisin puolin ihan priiman näköinen. Itsellänikin on moisista kokemusta (pintaa 6 mm, kaikki nastat tallella, pitoa vaan ei ollut... ja ikää 4-5 vuotta). Moni ajaa liukkailla jyrsimillä, kun ei paremmasta tiedä. Tähän päälle tyhmyys ja/tai köyhyys, niin sitten kelpaa toitottaa, miten valintani sanelee jne.

        Kovasti myös ummistetaan silmät tieverkon kulumiselta. Tai jopa yritetään levittää valheita, myös ja erityisesti niitä VTT:n vääriksi osoitettuja hutkimuksia, joissa koitettiin mitata tien kulumista ajamalla jyrsinauton perässä. Eihän siinä mitään häiriätekijöitä voi olla...?

        Höpö höpö.
        Yrität epätoivoisesti kumota noiden testien ja tutkimusten tulokset väittämällä niitä lahjotuiksi yms huuhaalla. Kovin on lapsellista, vaikka tulokset ei sovikaan sinun asenteellisiin mielikuviisi. Ei se, että hyväksyy vain sellaiset tutkimus- ja testitulokset, jotka miellyttää, nyt kovin fiksua kuvaa sinusta anna.

        Yhtä epätoivoisia ovat nuo muutkin väitteesi. Miksi et millään kykene ymmärtämään, että renkaiden ominaisuudet ei todellakaan riipu kuljettajan ominaisuuksista. Jos joku vähät välittää renkaidensa kunnosta, niin miten se mielestäsi osoittaa kitkarenkaiden paremmuutta tai nastarenkaiden huonoutta?

        Talvirenkaiden talviominaisuuksien testaamisessa ei ole tosiaan huomioitu muuta kuin niiden ominaisuuksia talviolosuhteissa. Haittoja, välittömiä tai välillisiä, tiestölle, ympäristölle yms ei testata. Eihän muitakaan liukkaudentorjunnan haittoja ole mukana. Näinhän se on. Testeillä on aina jokin määritelty rajaus ja focus.

        Nastojen haitoista tehtyjä yksipuolisia tutkimuksia, joskin kritiikkiä monista niistäkin on esitetty, on kyllä runsaasti tehty, mutta esim suolauksen haitoista en muista nähneeni yhtään tutkimusta. No focus ja rajaus noissakin onkin ollut vain ja ainoastaan nastojen haittojen tutkiminen. Ei yhtään laajempaa näkökulmaa eikä vaihtoehtojen pohdintaa. Kuitenkin tiedetään niiden olevan huomattavat nastojen haittoihin verrattuna.
        Mielenkiintoista olisikin tehdä tutkimus eri vaihtoehdoista talviliikenteen turvaamiseksi ja niiden haitoista, riippuvuuksista, kustannuksista jne.
        Nastojen haitat on tutkittu jo melkoisen hyvin ja moneen kertaan, nyt olisi ehkäpä hyvä aika tutkia muidenkin liukkauden torjunnan keinojen haitat, kustannukset.

        Ei ehkä kannattaisi noin kovasti ottaa tätä talvirengasasiaa henkilökohtaisesti, että tuollaiseen lapselliseen käyttäytymiseen kuin sinä sortuu jatkuvasti Vaikea sitä on ymmärtääkin.


      • säettiedä
        P.Väyry kirjoitti:

        Koville se ottaa, kun puolueettomat mittaukset osoittavat kitkarenkaiden huonouden talviolosuhteissa. Sinun kannattaisikin pysytellä sisätiloissa ja keskittyä ajamisen sijaan sadattelemaan maailman vääryyttä. Miksi kaikki muut ovat väärässä, mutta sinä oikeassa. Ei ole reilua se.

        Renkaista yhtään mitään.Kunhan täällä trollailet.


      • Riippuu

        Riippuu ihan renkaista, ja tietysti ajokilometreistä, ajotyylistä jne., mutta jotkut nastarenkaat ovat olleet 5 vuodessa selvästi huonommin pitävät (ok, nastojakin oli karissut enemmän) kuin toiset, jotka vähäisehköllä ajolla ei nyt uuden veroiset olleet, mutta huomattavasti paremmin pitävät kuin nuo toiset. Eli mitään 5 vuoden sääntöä ei ole.


      • RahaonvaltaaVWnokian

        Omakokemus on että hankook mainio lumella ja jäällä..Suomen oloissa siis.
        Mitä väliä tuolla sulan ominaisuudella oikein on?
        Ja melu on paljon pienempi hankookilla kuin vaikka nokian 8.
        Miten tuo TM noita oikein mittailee.Vai mainosrahako pakottaa nokian ja contit voittoon?
        Hankook vieläpä puolet halvempi!


    • rs-ei-ole-rsplus

      Muistakaa sitten, että Hankookin iPike RS ja iPike RS on kaksi eri rengasta, joista ilman plussaa oleva on paljon huonompi. Plussaa ei saa kuin kaikista yleisimmissä kokoluokissa. Jos sinulle tarjotaan Hankookia, niin varmista että se on iPike RS (plus) eikä pelkkä iPike RS (ilman plussaa).

    • Hankook_

      Hankook RS /W419D Nastarengasta ei ole saatavana kuin 205/55-16 ja 215/65-16 koossa.Eli aika monta autoa kulkee ei testeissä olevilla renkailla.Olkaa ihmiset tarkkana kun ostatte Hankook renkaita.

    • puolueellinen.testi

      Miksi mukana ei ollut Vannetukun "nokian tappajaa"?

      • humpuukifirma

        Se floppi kaatui jo aikoja sitten.


      • pelosta

        tietenkin.


    • 2354523

      Bridgestone nastojen positiivinen yllättäjä, valitettavasti aiempiakin malleja vaivannut rengasmelu on siellä edelleen. Hankook on myös huippu hinta/laatusuhteelta.

      Kumho oli pettymys, ainakin omat vanhat Kumhot olivat hyviä ja kestivät erinomaisesti.

      Michelin näyttää huonommalta kuin mitä on, tasaisen hyvä kaikissa testeissä ja ainoa moitittava asia oli että jääpito on keskitasoa, ei kuitenkaan huono. Kestoltaanhan Michelin päihittää muut ylivoimaisesti joten hitusen heikomman pidon voi sallia.

      Kitkat olivat taas täysin kelvottomia jäälle, suoranaisesti vaarallisia. Parhaalla kitkalla oli jääpidossa uskomattomat 40,3% pidempi jarrutusmatka! Aiemmin ero on ollut 30% luokkaa eli kitkojen pito on kehittynyt vähemmän kuin nastojen.

      • liukkaat_nastaluistimet

        Taas sitä samaa kusetusta. Testataan paksulla umpijäällä. Jyrsimien pito suorastaan romahtaa, kun
        - nastoista kuluu terävät särmät pois
        - alla onkin paksun jään sijaan hiuksenohuen jääkalvon (=musta jää) peittämä tie, jääkerroksen ollessa astanulkonemaa ohuempi ei nasta siihen pure
        - vielä kun renkaasta kumi eli ne oikeista talvirenkaista = kitkarenkaista kopioidut lamellit kovettuu

        ...niin sitten on käsissä nastaluistin, jollaisilla moni tällekin palstalle kirjoittava persaukinen ajaa, kun parampaan ei ole varaa. Mutta suu käy silti!

        "Hyväkuntoiselta näyttänyt vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin. Testissä vanhoilla nastarenkailla varustettu auto pysähtyi jäisellä alustalla sadan kilometrin tuntinopeudesta 70 metriä myöhemmin kuin uusilla nastarenkailla varustettu auto. Kun uusia renkaita käyttänyt auto pysähtyi, vanhoilla renkailla matka jatkui vielä 50 km/h nopeudella."

        Liikenneturvakeskuksen näkemys asiasta: "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan välttelee ajoa joulu-helmikuussa! Välikelin renkaat ihan selkeästi...

        Tyypillinen jyrsijähän on juuri kortin saanut tms. kehno kuski, joten häneltä puuttuu sekä kyky lukea keliä että ns. persdyno, joten jyrsijä ei kykene arvioimaan autonsa renkaiden kuntoa sen käytöksen perusteella. Renkaita rankataan pelkän ulkonäön mukaan; nastoja tallella = alla pyörii testivoittajat, jotka muuttavat talven kesäksi. Jos auto kaikesta huolimatta lipsahtaa toisen auton perään (jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi) tai ojaa, vika ei ole renkaissa eikä tilannenopeudessa, vaan liian huonossa tien kunnossa. Suolaa ei ollut tarpeeksi!

        Kitkarenkaiden pito ei näytä heikkenevän yhtä nopeasti kuin jyrsimen pito, joten taitaa käytetyissä ne roolit vaihtua. Tästähän saatiin VAGniikan maailman testissäkin viitteitä. Minkä vuoksi VAGniikan maailma ja kaikki persaukiset jyrsijät yrittävät tämä mahd. nopeasti painaa unohduksiin.

        3 vuotias kitkarengas rankattiin liki uuden veroiseksi, mutta 5 vuotias todettiin jo heikommaksi. Syyksi arveltiin, että talvipidon takaava pehmeän kumin kerros oli kulunut pois -> pito katosi, vaikka urasyvyys vielä ylitti vähimmäisvaatimukset reilusti.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/moottori-lehti-kaytetty-kitkarengas-yllatti/in9JdUSQ


      • Epätoivoista
        liukkaat_nastaluistimet kirjoitti:

        Taas sitä samaa kusetusta. Testataan paksulla umpijäällä. Jyrsimien pito suorastaan romahtaa, kun
        - nastoista kuluu terävät särmät pois
        - alla onkin paksun jään sijaan hiuksenohuen jääkalvon (=musta jää) peittämä tie, jääkerroksen ollessa astanulkonemaa ohuempi ei nasta siihen pure
        - vielä kun renkaasta kumi eli ne oikeista talvirenkaista = kitkarenkaista kopioidut lamellit kovettuu

        ...niin sitten on käsissä nastaluistin, jollaisilla moni tällekin palstalle kirjoittava persaukinen ajaa, kun parampaan ei ole varaa. Mutta suu käy silti!

        "Hyväkuntoiselta näyttänyt vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin. Testissä vanhoilla nastarenkailla varustettu auto pysähtyi jäisellä alustalla sadan kilometrin tuntinopeudesta 70 metriä myöhemmin kuin uusilla nastarenkailla varustettu auto. Kun uusia renkaita käyttänyt auto pysähtyi, vanhoilla renkailla matka jatkui vielä 50 km/h nopeudella."

        Liikenneturvakeskuksen näkemys asiasta: "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan välttelee ajoa joulu-helmikuussa! Välikelin renkaat ihan selkeästi...

        Tyypillinen jyrsijähän on juuri kortin saanut tms. kehno kuski, joten häneltä puuttuu sekä kyky lukea keliä että ns. persdyno, joten jyrsijä ei kykene arvioimaan autonsa renkaiden kuntoa sen käytöksen perusteella. Renkaita rankataan pelkän ulkonäön mukaan; nastoja tallella = alla pyörii testivoittajat, jotka muuttavat talven kesäksi. Jos auto kaikesta huolimatta lipsahtaa toisen auton perään (jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi) tai ojaa, vika ei ole renkaissa eikä tilannenopeudessa, vaan liian huonossa tien kunnossa. Suolaa ei ollut tarpeeksi!

        Kitkarenkaiden pito ei näytä heikkenevän yhtä nopeasti kuin jyrsimen pito, joten taitaa käytetyissä ne roolit vaihtua. Tästähän saatiin VAGniikan maailman testissäkin viitteitä. Minkä vuoksi VAGniikan maailma ja kaikki persaukiset jyrsijät yrittävät tämä mahd. nopeasti painaa unohduksiin.

        3 vuotias kitkarengas rankattiin liki uuden veroiseksi, mutta 5 vuotias todettiin jo heikommaksi. Syyksi arveltiin, että talvipidon takaava pehmeän kumin kerros oli kulunut pois -> pito katosi, vaikka urasyvyys vielä ylitti vähimmäisvaatimukset reilusti.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/moottori-lehti-kaytetty-kitkarengas-yllatti/in9JdUSQ

        Hohhoijaa...
        Eikö jo noiden samojen tarinoiden kopioiminen vuodesta toiseen jo kyllästytä. Niihin jokaiseen on annettu vastaväitteet, jotka kumoavat nuo tai väitteesi on osoitettu huuhaaksi ja valikoiduksi.

        Jo ihan tässäkin osiossa ja monissa niissä muissa lukemattomissa muissa osioissa, joihin nuo samat väitteet ole kopioinut.

        Uskotko jatkuvalla samojen, moneen kertaan vääriksi tai huuhaaksi osoitettujen , väitteittesi toistamisella niiden muuttumisen tosiasioiksi?


      • 3plus4
        liukkaat_nastaluistimet kirjoitti:

        Taas sitä samaa kusetusta. Testataan paksulla umpijäällä. Jyrsimien pito suorastaan romahtaa, kun
        - nastoista kuluu terävät särmät pois
        - alla onkin paksun jään sijaan hiuksenohuen jääkalvon (=musta jää) peittämä tie, jääkerroksen ollessa astanulkonemaa ohuempi ei nasta siihen pure
        - vielä kun renkaasta kumi eli ne oikeista talvirenkaista = kitkarenkaista kopioidut lamellit kovettuu

        ...niin sitten on käsissä nastaluistin, jollaisilla moni tällekin palstalle kirjoittava persaukinen ajaa, kun parampaan ei ole varaa. Mutta suu käy silti!

        "Hyväkuntoiselta näyttänyt vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin. Testissä vanhoilla nastarenkailla varustettu auto pysähtyi jäisellä alustalla sadan kilometrin tuntinopeudesta 70 metriä myöhemmin kuin uusilla nastarenkailla varustettu auto. Kun uusia renkaita käyttänyt auto pysähtyi, vanhoilla renkailla matka jatkui vielä 50 km/h nopeudella."

        Liikenneturvakeskuksen näkemys asiasta: "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

        Eli jyrsimilläkin pärjää, kunhan välttelee ajoa joulu-helmikuussa! Välikelin renkaat ihan selkeästi...

        Tyypillinen jyrsijähän on juuri kortin saanut tms. kehno kuski, joten häneltä puuttuu sekä kyky lukea keliä että ns. persdyno, joten jyrsijä ei kykene arvioimaan autonsa renkaiden kuntoa sen käytöksen perusteella. Renkaita rankataan pelkän ulkonäön mukaan; nastoja tallella = alla pyörii testivoittajat, jotka muuttavat talven kesäksi. Jos auto kaikesta huolimatta lipsahtaa toisen auton perään (jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi) tai ojaa, vika ei ole renkaissa eikä tilannenopeudessa, vaan liian huonossa tien kunnossa. Suolaa ei ollut tarpeeksi!

        Kitkarenkaiden pito ei näytä heikkenevän yhtä nopeasti kuin jyrsimen pito, joten taitaa käytetyissä ne roolit vaihtua. Tästähän saatiin VAGniikan maailman testissäkin viitteitä. Minkä vuoksi VAGniikan maailma ja kaikki persaukiset jyrsijät yrittävät tämä mahd. nopeasti painaa unohduksiin.

        3 vuotias kitkarengas rankattiin liki uuden veroiseksi, mutta 5 vuotias todettiin jo heikommaksi. Syyksi arveltiin, että talvipidon takaava pehmeän kumin kerros oli kulunut pois -> pito katosi, vaikka urasyvyys vielä ylitti vähimmäisvaatimukset reilusti.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/moottori-lehti-kaytetty-kitkarengas-yllatti/in9JdUSQ

        Noin pitkän ja agressiivissävyisen kirjoituksesi tarkoituksesi oli siis todistella sitä, että kuluneet nastarenkaat ovat ominaisuuksiltaan huonommat kuin uudet nastarenkaat.
        Ja että kuluneet kitkarenkaatkin ovat myös huonommat kuin uudet kitkarenkaat vaikka eroa olisi syntynyt hitusen verran vähemmän.

        Kyllä tuon nyt voi ihan vaan järkeilemälläkin uskoa, ei siihen olisi tarvittu noin pitkää tarinaa ihan poimittuine linkkeineenkin kehitellä.

        Ja noiden itsestäänselvyyksien perusteella uskot, nimenomaan uskot, osoittavan, että kitkat olisivat parempia talvirenkaina. Tämä jo vaatiikin sitten melkoisesti mielikuvitusta.


    • Nastoittaja

      Bridgestone renkaat on DOT:n perusteella Nokian renkaiden tekemä.Eli mitallisijat 2 ja 3 Nokian renkaille.

      • dot4

        Mikä oli Briggarin DOT?


      • Nastoittaja
        dot4 kirjoitti:

        Mikä oli Briggarin DOT?

        60CP 1816 Made In Russia


      • Kausi

        OOO 'NOKIAN' TYRES'


        60CP LENINGRAD REGION, VSEVOLOZHSK


        RUSSIA


      • sovgum

      • onnähty

        Luulis jengin vähemmälläkin tajuavan, että tämä oli puhdas Nokia "testi.


    • talvirenkaatTalveen

      "TM mittasi myös keski-Euroopan oloihin tarkoitetun Continental TS850:n kitkarenkaan ominaisuuksia. Tulos oli dramaattinen: rengas oli testin mukaan jäällä suorastaan vaarallinen, vaikka toimi erinomaisesti märällä asvaltilla. Tulos osoitti, keski-Euroopan kitkarenkaat eivät kerta kaikkiaan sovi Pohjolaan."
      Vieläkö löytyy älykääpiötä väittämään muuta?

      • FaktaaEiBullshittiä

      • Samaa_tavaraa

      • TMjoiIlmaistaViinaa

        "TM mittasi myös keski-Euroopan oloihin tarkoitetun Continental TS850:n kitkarenkaan ominaisuuksia. Tulos oli dramaattinen: rengas oli testin mukaan jäällä suorastaan vaarallinen, vaikka toimi erinomaisesti märällä asvaltilla. Tulos osoitti, keski-Euroopan kitkarenkaat eivät kerta kaikkiaan sovi Pohjolaan."


        Keskieuroopan versio oli lähikaupasta ostettu, tavallinen kuluttajarengas, ei testiryhmälle erikseen toimitettu testimanipulointikumi.


    • PikkuriskilläKitkoilla

      Talvirenkaat on aina syytä hankkia ja järkevät hankkivatkin niitä pahoja kelejä varten, eli vain dorka säästää talvirenkaissa. Tyhmää perustella paskat renkkaat sillä ettei aina ole paha keli, mutta kunnon renkaat ovat kuin vakuutus, ei yleensä tarvita, mutta sitten kun sattuu.

      • fkfjhfhfdhd

        Kuinka moni duunari sitten hankkii huippurenkaat jos työ alkaa jo monasti aivan aamuvarhaisella ja vuorotöistä kotiin myöhään illalla jolloin huippu ominaisuuksia lähinnä tarvitsee.Toimistolle jos taas kiirehtii on jo paikat aurattu ja hoidettu tunteja sitten.


      • kuinkaTYHMÄsaaOLLA
        fkfjhfhfdhd kirjoitti:

        Kuinka moni duunari sitten hankkii huippurenkaat jos työ alkaa jo monasti aivan aamuvarhaisella ja vuorotöistä kotiin myöhään illalla jolloin huippu ominaisuuksia lähinnä tarvitsee.Toimistolle jos taas kiirehtii on jo paikat aurattu ja hoidettu tunteja sitten.

        Ja sitä lunta ja jäätä tulee työaikojen mukaan, uutta minulle.


      • välineetkelinmukaan
        kuinkaTYHMÄsaaOLLA kirjoitti:

        Ja sitä lunta ja jäätä tulee työaikojen mukaan, uutta minulle.

        Talvella ajetaan Winhalla ja kesällä Zündapilla.


    • aloittaja.oikeassa

      Etenkin Kumhon hinta on korkea laatuun ja ominaisuuksiin nähden.

      • 43663

        En usko että Kumho on noin huono kuin mitä tuloksista voisi päätellä, rengastesti ei mittaa kaikkea. Korea on kuitenkin tekniikan laatumaa, esim Kia ja Hyundai alkaaneet viemään voittoja vähävikaisuustutkimuksissa ja Korea on johtavia elektroniikkajättejä jne. Ei Kumhoa voi verrata mihkään kiinalaisiin tai taiwanilaisrenkaisiin eikä edes itäeurooppalaisiin.

        Itsellä lähtee nyt 11. talvi samoilla Kumhon nastoilla 2.-autossani. Renkailla ajettu noin 45tkm ja vielä noin 5mm pintaa jäljellä ja vain muutama yksittäinen nasta irronnut. Esim lumi/loskapito on loistava, ei jää kiinni. Jääpito keskiverto mutta pärjää. Ja onhan niissä suomalaiset nastatkin ja taitaa olla täällä nastoitettukin.


      • Rengaskoko

        Missä koossa sinun Kumhosi ovat? Testitulokset pätevät vain täsmälleen testatulle rengaskoolle. Sama pintakuvio voi toimia eri lailla eri kokoisessa renkaassa, eli ehkä Kumho ei ole parhaimmillaan 205/55R16 koossa...


      • painu.sinne.kuhmoon
        Rengaskoko kirjoitti:

        Missä koossa sinun Kumhosi ovat? Testitulokset pätevät vain täsmälleen testatulle rengaskoolle. Sama pintakuvio voi toimia eri lailla eri kokoisessa renkaassa, eli ehkä Kumho ei ole parhaimmillaan 205/55R16 koossa...

        No missä vitun koossa se parhaimmillaan? Helvetin hyvän mysteerin kyllä esitit.


    • koplausta

      Onko niis laiton määrä nastoja? Pollari tutkinta aloitetan! Lemminkäinen omistaa nokian osakkeita, rutkasti!

    • KrimUkrainaJne

      Aika hyvä sijoitus venäläiseksi renkaaksi. Mutta kun huomioidaan Nokian harrastama vilppi, rengas kuuluu automaattisesti hännille. Ja lisäksi: haluaako joku tukea Venäjän taloutta?? :-o

    • länsiväylässä

      oli taannoin Aaltoyliopiston tutkijan mielenkiintoista tekstiä nastarenkaista.
      Uskovaiset eivät tietenkään lue semmoisia.

      • 11plus6

        Etpä kuitenkaan jaksanut linkkiä tuon tutkijan tekstiin pistää. Eiväthän kaikki täällä lue jotain ilmaislehteä nimeltä länsiväylä.


      • Nolorolli

        En oo käyny länsiväylässä enkä muutenkaan tykkää hesasta ja aaltokoulun huivipojujen lyriikat voi jättää laikki ihan omaan arvoonsa, sisällöstä riipumatta


    • 35000kmv

      Michelin ei ole tehnyt vielä yhtään huonoa rengasta vaan onko mulla vaan käynyt tuuri.. =P ( motskarissa michelin on ainut takuu pyöree rangas merkki. )
      Kaksi talvee Brigeston ja Michelin kitkat toimii oiken turvallisesti ehkä misukka pysyy varmemmin tasapainos ja on kivempi ajella.
      Kesällä kaatosateessa vanha kitka on liukas jopa automaatti dieselkin saattaa sutasta.
      Vanhat kitkat kannattaa jättää kesäks alle ei ne ainakaan sohjoo poista kuluneena.

      • ainaPaskaaAllaSulla

        Kyllä Misukalta löytyy keskivertorenkaita vaikka kuinka monta mallia.
        Kitka on paska kesällä, se on mitattu ja todistettu moneen kertaan, dorka.


      • cruzeideri
        ainaPaskaaAllaSulla kirjoitti:

        Kyllä Misukalta löytyy keskivertorenkaita vaikka kuinka monta mallia.
        Kitka on paska kesällä, se on mitattu ja todistettu moneen kertaan, dorka.

        Ymmärrätkö mitä tarkoittaa huono? Entä keskiverto?


    • Gullervo1

      Luettuani palstan vastauksia, tulin tulokseen, että hankin hajottamolta ylimääriset peltivanteet. Asennan niihin uudet talvirenkaat. Sitten keväällä vaihdan vanhat talvirenkaat alle ja ajan ne loppuun kesällä.
      Mitä mieltä olette?
      Gullervo1

      • järkeä

        Järkevää todellakin . Aina on syytä ajaa vanhat nastattomiksi nypityt renkaat kesällä loppuun. Jos ja kun ne on edellsen talven liukkailla olleet hyvät ja hyväksytyt, kyllä ne varmasti on kelvolliset kesäkelilläkin - puhukoon rengasmyyjät mitä hyvänsä.


      • yli_varojen

        Köyhän henki on halpa. Talvirenkaat on todella paskat ajettavat kesäkelissä. Uudehkossa renkaassa mättää talvikäyttöön tehty, runsas lamellointi. Se toimii liukkaalla pinnalla, mutta pitävällä pinnalla lamellit ovat liian lerput ja kaatuvat kokonaan -> huono pito ja ajettavuutta voisi kuvailla sanoilla "erikoinen" tai "ihan paska".

        Vanhassa, kuluneessa ja kovettuneessa renkaassa ei enää tämä velttous häiritse, mutta tilalle voi tulla rengasmelu ja uraherkkyys. Vesiliirron vastustuskyky on joka tapauksessa surkea verrattuna kesärenkaisiin. Talvirenkaan pintakuvio on suunniteltu pidon maksimointiin eikä veden poistoon renkaan alta.

        Nastojen nyppimistä kokeilin opiskeluaikoina ja opin kerrasta, ettei jyrsimestä tule edes puolittain kelvollista kesärengasta.

        Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin, ei oikeasti ole varaa autoiluun. Romujen kanssa pelleily on yli varojensa elämistä ... mutta totahan se monella on. Rahat käytetään viinaan, tupakkaan ja autonromuun ja sitten ihmetellään, kun köyhyys on pysyvä olotila.


      • cruzeideri
        yli_varojen kirjoitti:

        Köyhän henki on halpa. Talvirenkaat on todella paskat ajettavat kesäkelissä. Uudehkossa renkaassa mättää talvikäyttöön tehty, runsas lamellointi. Se toimii liukkaalla pinnalla, mutta pitävällä pinnalla lamellit ovat liian lerput ja kaatuvat kokonaan -> huono pito ja ajettavuutta voisi kuvailla sanoilla "erikoinen" tai "ihan paska".

        Vanhassa, kuluneessa ja kovettuneessa renkaassa ei enää tämä velttous häiritse, mutta tilalle voi tulla rengasmelu ja uraherkkyys. Vesiliirron vastustuskyky on joka tapauksessa surkea verrattuna kesärenkaisiin. Talvirenkaan pintakuvio on suunniteltu pidon maksimointiin eikä veden poistoon renkaan alta.

        Nastojen nyppimistä kokeilin opiskeluaikoina ja opin kerrasta, ettei jyrsimestä tule edes puolittain kelvollista kesärengasta.

        Jos ei ole varaa kunnon renkaisiin, ei oikeasti ole varaa autoiluun. Romujen kanssa pelleily on yli varojensa elämistä ... mutta totahan se monella on. Rahat käytetään viinaan, tupakkaan ja autonromuun ja sitten ihmetellään, kun köyhyys on pysyvä olotila.

        Niin että sinustako on turvallisempaa ajaa sillä talvirenkaalla lumessa, jäällä ja loskassa kuin kuivassa kesäkelissä?

        Ei voi kuin ihmetellä autistien järjen suojuoksua..


      • cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Niin että sinustako on turvallisempaa ajaa sillä talvirenkaalla lumessa, jäällä ja loskassa kuin kuivassa kesäkelissä?

        Ei voi kuin ihmetellä autistien järjen suojuoksua..

        Ja sehän nyt on selvää, että nypitty talvikumi on paljon huonompi kesällä kuin uusi kesärengas, mutta siitähän ei ole kysekään. Kyllä sillä nypityllä talvikumilla on kesällä silti turvallisempia kilometrejä edessä kuin upouudella, markkinoiden parhaalla talvirenkaalla talvella.

        Kesällä kuitenkin ongelmia tulee lähinnä ääritilanteissa, eikä niihin pappatyylin ajamisella juuri koskaan päädy. Jos taas lähtee renkaiden äärirajoja hakemaan urheilumielellä, niin ainahan ne sieltä löytyvät.. ja niiden löytyessä nypityllä on vähemmän nopeutta kuin hyvällä kesäkumilla, joten tällaiselle "urheilijallekin" nypitty voi olla turvallisempi valinta.


      • itsekkintehnytniin

        Anna mennä, vähäisillä ajoilla ihan sama kun pintaa vaan on.


    • MullonSlideminetAlla

      Mitäs noista taksi-isännät on tänä vuonna ostelleet? Nastarenkaita siis, kitkat eivät ketään kiinnosta...

      Vaan voi tietysti olla, että saavat hyvät alennukset jostain, mikä vaikuttaa valintaan.

    • gsfhsrthwrtj

      En tiedä enää mihin uskoa. VMP.

      Kitkoilla olen enimmäkseen ajanut ja ihan hyvin ovat toimineet. Nastoista noi Hankookit voisi kiinnostaa, mutta en tiedä enää.

    • tyyytyväinen

      Ajan aina kitkarengailla kesät talvet. Pitää hyvin .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe