Viekas ehdotukseni:

Veikkonenkin

Omaksukaa, tietäkää evoluutio 100%:sesti ja Uskokaa Luomiseen 100%:sesti.
Ei, älkää 50-50 mentaliteetillä lähestykö noita asioita, mita hyöytä saada biologiasta 7 ja uskonnostakin vain 7, jos on mahdollisuus molemmat ymmärtää(10), vaikka heitä keskivertotupeloita olisikin eniten? Vasemmalla puolella normaalijakautumaa on autiomaa, "Sahara", ja oikealla puolella on valloittamaton villi metsä, keskellä on toki kuin vuorella, kaupunki.

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Omaksukaa, tietäkää evoluutio 100%:sesti ja Uskokaa Luomiseen 100%:sesti."

      Ymmärrätkö että yritys uskoa samanaikaisesti kahteen keskenään ristiriitaiseen asiaan aiheuttaa käytännössä väistämättä mielenterveysongelman?

      Onko sellainen jotain jota haluat suositella muille?

      • Krevokki

        Kukahan sinulle oli sanonut että tuommoinen aiheuttaa "Mielenterveysongelman"?
        Se on vain herkullinen älyllinen pähkinä, kulunutta fraasia käyttääkseni. Jos ei hampaasi on huonot etkä, kykene sitä puremaan älä pure, niin ei mene henkinen hammas rikki.
        EI tuo mielenterveysongelmaa aiheuta, vaikka psykiatri niin luulttelisikin, koska Mooseksen itsensäkin tiedetään maininneen Paratiisin olleen paikka jonne Aadam nostettiin sen jälkeen kun oli ollut joitakin aikoja maankin päällä, ilmeisesti kuoltuaan sielläkin jo ennenkin syntiinlankeemustaan. Ne apokryfit lukekaatte, Tuomas Leväsen sivuilta....Kyllähän eläimetkin kuolivat jo aiemminkin vaikka eivät tietäneet siitä mitään. EI tietämättömyys ketään kuolemalta pelasta.
        Älä sinäkään rupea tuota henkeä silti seuraamaan, joka luulee tietävänsä itse maailman tiedon, vaikkapa se olis Nietzhe tai Freud, vaikkei ole edes virallisesti kumpaakaan oppia ollut niiden yliopistoissa opiskelemassa,ja luokittelee molempien opista puolet valheeksi, omalla ymmärryksellään, ei hän itse ole kumpaakaan noistakaan asioista KOKONAAN tajunnut.
        Mikä asia sinulle on noissa tiedoissa ristiriitaista? Aikamääriä on hihhulipastorit jo riittävän kauan valehdelleet, eiköhän aika olisi tulla OIKEAAN TIETOONKIN?


      • Taikauskonnoton

        Mitä ristiriitaa on luomisessa ja evoluutiossa?
        Luomisestahan nyt ei tietenkään ole pienintäkään näyttöä, mutta mikä ettei sellainenkin voisi ihan mahdollisuuksien rajoissa olla.

        Raamatunmukainen luominen on tietenkin ihan täyttä puppua, tai siis satua, mutta ei luominen nyt itsessään mitenkään evoluution vastakohta ole.
        Evoluutiohan on nimenomaan eliöiden kehittymistä/muuttumista. Mikään tunnettu tosiasia ei estä sitä, että joku/jokin on voinut panna tämän kehityksen aluilleen.

        Itse en usko yliluonnollisiin asioihin millään tavalla, mutta se on ihan eri asia.


      • Krevokki kirjoitti:

        Kukahan sinulle oli sanonut että tuommoinen aiheuttaa "Mielenterveysongelman"?
        Se on vain herkullinen älyllinen pähkinä, kulunutta fraasia käyttääkseni. Jos ei hampaasi on huonot etkä, kykene sitä puremaan älä pure, niin ei mene henkinen hammas rikki.
        EI tuo mielenterveysongelmaa aiheuta, vaikka psykiatri niin luulttelisikin, koska Mooseksen itsensäkin tiedetään maininneen Paratiisin olleen paikka jonne Aadam nostettiin sen jälkeen kun oli ollut joitakin aikoja maankin päällä, ilmeisesti kuoltuaan sielläkin jo ennenkin syntiinlankeemustaan. Ne apokryfit lukekaatte, Tuomas Leväsen sivuilta....Kyllähän eläimetkin kuolivat jo aiemminkin vaikka eivät tietäneet siitä mitään. EI tietämättömyys ketään kuolemalta pelasta.
        Älä sinäkään rupea tuota henkeä silti seuraamaan, joka luulee tietävänsä itse maailman tiedon, vaikkapa se olis Nietzhe tai Freud, vaikkei ole edes virallisesti kumpaakaan oppia ollut niiden yliopistoissa opiskelemassa,ja luokittelee molempien opista puolet valheeksi, omalla ymmärryksellään, ei hän itse ole kumpaakaan noistakaan asioista KOKONAAN tajunnut.
        Mikä asia sinulle on noissa tiedoissa ristiriitaista? Aikamääriä on hihhulipastorit jo riittävän kauan valehdelleet, eiköhän aika olisi tulla OIKEAAN TIETOONKIN?

        "Kukahan sinulle oli sanonut että tuommoinen aiheuttaa "Mielenterveysongelman"?"

        Sen sanoo ihan jo arkijärkikin. Etkös sinä sanonut joskus aiemmin että yritit uskoa samaan aikaan evoluutioon ja kreationismiin? Mitenkäs siinä kävi?


      • Krevokki
        utti kirjoitti:

        "Kukahan sinulle oli sanonut että tuommoinen aiheuttaa "Mielenterveysongelman"?"

        Sen sanoo ihan jo arkijärkikin. Etkös sinä sanonut joskus aiemmin että yritit uskoa samaan aikaan evoluutioon ja kreationismiin? Mitenkäs siinä kävi?

        Ei käynyt kummosestikaan. Tiedän molemmista asioista periaatteet, eikä minulla ole varsinaisesti mitään sielullisia ja henkisiä ongelmia ittelläni, juuri nyt ainakaan, vaikka jos tuo olisi ollut se psykiatrin syy, minut teilata työkyvyttömäksi, niin hän olisi tullut ajassa eteenpäin, en mää edes joutunut mielisairaalaan noiden asioiden takia, en ollut edes keskustellut täällä noista asioita, ennen hoidon aloittamista. Minun mieliterveyteni huonous oli seksuaalista hulluutta, ja pieni alko-ongelma ja huono minäkuva.


      • monitievieharhaan
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        Mitä ristiriitaa on luomisessa ja evoluutiossa?
        Luomisestahan nyt ei tietenkään ole pienintäkään näyttöä, mutta mikä ettei sellainenkin voisi ihan mahdollisuuksien rajoissa olla.

        Raamatunmukainen luominen on tietenkin ihan täyttä puppua, tai siis satua, mutta ei luominen nyt itsessään mitenkään evoluution vastakohta ole.
        Evoluutiohan on nimenomaan eliöiden kehittymistä/muuttumista. Mikään tunnettu tosiasia ei estä sitä, että joku/jokin on voinut panna tämän kehityksen aluilleen.

        Itse en usko yliluonnollisiin asioihin millään tavalla, mutta se on ihan eri asia.

        Mikä sinulla muuttuisi jos saisit 100% varmuuden luomisesta tai evoluutiosta?
        Mikäli luomisen todentuminen muuttaisi sinulla jotakin, todennäköisesti olet voittajan perässä hiippaileva luihu. Uskostasi huolimatta kierot ominaisuutesi taluttelisivat sinua.
        Lukuisat ns. uskovat ovat yhden asian uskoja ja tällaisella mentaliteetillahan ne lahkot ovat syntyneet. Ja näitä yhden asian vaihtoehtoja löytyy nykyään kuin marketin hyllystä.
        Toinen vaihtoehto on olla rehellinen ja siinä pyrkiä täydellisyyteen.


      • dsyrpppiiiikö
        Taikauskonnoton kirjoitti:

        Mitä ristiriitaa on luomisessa ja evoluutiossa?
        Luomisestahan nyt ei tietenkään ole pienintäkään näyttöä, mutta mikä ettei sellainenkin voisi ihan mahdollisuuksien rajoissa olla.

        Raamatunmukainen luominen on tietenkin ihan täyttä puppua, tai siis satua, mutta ei luominen nyt itsessään mitenkään evoluution vastakohta ole.
        Evoluutiohan on nimenomaan eliöiden kehittymistä/muuttumista. Mikään tunnettu tosiasia ei estä sitä, että joku/jokin on voinut panna tämän kehityksen aluilleen.

        Itse en usko yliluonnollisiin asioihin millään tavalla, mutta se on ihan eri asia.

        Kun pastori ja uskonnonopettaja lukiossa ollessani ensi kerran esitti ajatuksen siitä että Jumala on hyvinkin voinut käyttää evoluutiota luomisen välineenä, niin minustakin se ajatus tuntui ihan mukavalta.
        Mutta kun sitten jatkoin vuosia biolgian ja fossiilien parissa niin tulin havainneeksi että eipä sille vähittäiselle kehittymiselle ole missään mitään todellista tukea, ja kun sitten vielä julkisuuteen tuli tämä S. J. Gould hyppäysteorioineen jonka hän perusteli erinomaisen hyvin juuri noilla hitaan evoluution todisteiden puuttumisella, siis suorastaan vastaansanomattomasti, niin lopulta minun oli seurattava sitä selvää jälkeä jonka monien eri alojjen evoluutiotutkimuksesta saadut kokemukset kertoivat, eli hylkäsin lopulta evoluutioteorian kokonaan.
        Gouldinkin selitykset tietenkin ontuivat kun hän esitti pikaevoluution todisteiden puuttuvan siksi että muutos oli niin nopeaa ettei siitäkään jäänyt fossiileja kertoilemaan, ehhehe.

        Nyt olen puoli vuosisataa seurannut evoluutiotutkimuksen edistymistä ja myönnän että vähän tuo aluksi jännitti että mitenkähän tuossa geenimanipulaatio-evoluutio -jutssa oikein käy, mutta turhaa jännitin, sehän floppasi niin että siitä tuli kaikkien aikojen paras ja merkittävin evoluution vastainen todistevuori, eheheh.


      • Ei.luotu
        dsyrpppiiiikö kirjoitti:

        Kun pastori ja uskonnonopettaja lukiossa ollessani ensi kerran esitti ajatuksen siitä että Jumala on hyvinkin voinut käyttää evoluutiota luomisen välineenä, niin minustakin se ajatus tuntui ihan mukavalta.
        Mutta kun sitten jatkoin vuosia biolgian ja fossiilien parissa niin tulin havainneeksi että eipä sille vähittäiselle kehittymiselle ole missään mitään todellista tukea, ja kun sitten vielä julkisuuteen tuli tämä S. J. Gould hyppäysteorioineen jonka hän perusteli erinomaisen hyvin juuri noilla hitaan evoluution todisteiden puuttumisella, siis suorastaan vastaansanomattomasti, niin lopulta minun oli seurattava sitä selvää jälkeä jonka monien eri alojjen evoluutiotutkimuksesta saadut kokemukset kertoivat, eli hylkäsin lopulta evoluutioteorian kokonaan.
        Gouldinkin selitykset tietenkin ontuivat kun hän esitti pikaevoluution todisteiden puuttuvan siksi että muutos oli niin nopeaa ettei siitäkään jäänyt fossiileja kertoilemaan, ehhehe.

        Nyt olen puoli vuosisataa seurannut evoluutiotutkimuksen edistymistä ja myönnän että vähän tuo aluksi jännitti että mitenkähän tuossa geenimanipulaatio-evoluutio -jutssa oikein käy, mutta turhaa jännitin, sehän floppasi niin että siitä tuli kaikkien aikojen paras ja merkittävin evoluution vastainen todistevuori, eheheh.

        Et sinä jyri ole koskaan mitään opiskellut. Näkeehän sen jo sinun tyylistäsikin käyttää iltalehteä "lähteenä" "evomoraalille" XD


      • OletPudonnutKelkasta
        dsyrpppiiiikö kirjoitti:

        Kun pastori ja uskonnonopettaja lukiossa ollessani ensi kerran esitti ajatuksen siitä että Jumala on hyvinkin voinut käyttää evoluutiota luomisen välineenä, niin minustakin se ajatus tuntui ihan mukavalta.
        Mutta kun sitten jatkoin vuosia biolgian ja fossiilien parissa niin tulin havainneeksi että eipä sille vähittäiselle kehittymiselle ole missään mitään todellista tukea, ja kun sitten vielä julkisuuteen tuli tämä S. J. Gould hyppäysteorioineen jonka hän perusteli erinomaisen hyvin juuri noilla hitaan evoluution todisteiden puuttumisella, siis suorastaan vastaansanomattomasti, niin lopulta minun oli seurattava sitä selvää jälkeä jonka monien eri alojjen evoluutiotutkimuksesta saadut kokemukset kertoivat, eli hylkäsin lopulta evoluutioteorian kokonaan.
        Gouldinkin selitykset tietenkin ontuivat kun hän esitti pikaevoluution todisteiden puuttuvan siksi että muutos oli niin nopeaa ettei siitäkään jäänyt fossiileja kertoilemaan, ehhehe.

        Nyt olen puoli vuosisataa seurannut evoluutiotutkimuksen edistymistä ja myönnän että vähän tuo aluksi jännitti että mitenkähän tuossa geenimanipulaatio-evoluutio -jutssa oikein käy, mutta turhaa jännitin, sehän floppasi niin että siitä tuli kaikkien aikojen paras ja merkittävin evoluution vastainen todistevuori, eheheh.

        "Gouldinkin selitykset tietenkin ontuivat kun hän esitti pikaevoluution todisteiden puuttuvan siksi että muutos oli niin nopeaa ettei siitäkään jäänyt fossiileja kertoilemaan"

        Gould kertoi välimuotofossiilien puuttumisesta joskus -80 luvun alussa, mutta jos olisit lukenut vähän uudempaa tietoa, niin Gouldkin muutti mielensä, kun tiede kehittyi. Olet kuitenkin itse juuttunut kohta 40 vuotta vanhaan tietoon evoluutiosta, jota kreationistisivustot vieläkin viljelevät. Tosin maailmankuvasi ja moraalisi on pronssikaudelta, joten kai sinulle 40 vuotta vanha tutkimus on ihan tuoretta.

        Gould: "Taannoisten aukkojen tilalle on astunut joukko uusia todisteita - ja hienoin joukko siirtymäfossiileja, joita evoluutiobiologi voisi koskaan toivoa löytävänsä. Olemme kohdanneet vihollisen ja nyt olemme voittaneet. Lisäksi, kääntääkseni puukkoa kreationistien haavassa, nämä löydöt on tehty vähitellen ja peräkkäin - vähän kerralaan askel askeleelta, alkaen viidentoista vuoden takaisesta tunnustelevasta vihjeestä huomattavaan ja selvään todisteeseen alkuvuodesta 1994. "

        Mitä geeniteknologiaan tulee, se voi varsin hyvin. Nykyään evoluutoteoriaan ja geeniteknologiaan perustuva lääketiede on kovassa nousussa ja geenisekvenssien luku ja geenien muokkaus arkirutiinia. Olet tainnut senkin suhteen pudota kelkasta, jos olet ikinä alasta mitään tiennytkään.


    • Tarkkaväännös

      5Moos.12:23. Ole vain luja siinä, ettet syö verta; sillä veri on sielu, ja sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa. Biblia (1776). Vaan ainoasti kavahda ettes verta syö; sillä veri on henki, sentähden ei sinun pidä syömän henkeä lihan kanssa.

      • Krevokki

        ÖÖh, ootko sää itse joku mustanmakkaran ja verilättyjen vihaaja? Kuitenkin Taddeus Juudasko se sanoi, että syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä niistä omantunnukysymyksiä, koska kaikki eläimet on Jumala tarkoittanut ihmiselle avuksi, ja jotkut niistä ravinnoksi kuolemansa hetkillä. Veriä nyt ihmiset toisiltaan enää syö, sehän vaikuttaa vampyyritouhulta? Erääthän eivät syö lihaakaan, ja ei Jeesus ainakaan sanonut että veriä ei saa syödä, Graalin maljastahan joku kai joi kaikkikin Jeesuksen poisvuotaneet veret:-D Ties vaikka Johannes itte?


      • Vanhankirkonpastori

        Apt 15:

        9 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
        21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
        22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
        23 ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
        24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
        25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
        26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
        27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
        28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

        Suomessa verensyöntikielto oli voimassa katolisena aikana, kuten se on yhä ollut ortodoksikirkossa viime vuosisadan lopulle saakka, sekä joillakin hellarilahkoilla se on voimassa vieläkin, kuten ns. uus-uskonnoilla jotka ovat kokeneet oman uskonpuhdistamisensa.

        Joka tapauksessa veren karttamiskielto on selvä.

        Noudattakoon minun puolestani sitä ken tahtoo. Ja vastatkoon karttamattomuudestaan yläkertaan.

        Kerroin tämän vain tiedoksi.


    • Taikauskonnoton

      En kyllä näe mitään syytä uskoa edes hitusta – sataprosenttisesta uskosta nyt puhumattakaan – mihinkään, mistä ei ole pienintäkään näyttöä, ja jonka olemassaoloa ei tarvita minkään selittämiseen.

      • Pakkstori

        No, omapahan on asiasi, tule siinä sitten sinäkin autuaaksi uskostasi.... Vaikka kyllä minä olen varma, kenen matkaan kuoltuasi lähdet, valitettavasti....


      • vieläköniitäriittää
        Pakkstori kirjoitti:

        No, omapahan on asiasi, tule siinä sitten sinäkin autuaaksi uskostasi.... Vaikka kyllä minä olen varma, kenen matkaan kuoltuasi lähdet, valitettavasti....

        Pakstori luulee että se pelastaa kun omistaa oikean jäsenkortin.


      • Taikauskonnoton
        Pakkstori kirjoitti:

        No, omapahan on asiasi, tule siinä sitten sinäkin autuaaksi uskostasi.... Vaikka kyllä minä olen varma, kenen matkaan kuoltuasi lähdet, valitettavasti....

        En ymmärrä miten voit olla siitä niin varma.


    • hupaisaa.toki

      No kaiken tietämisen yrittäminen jostain, vaikka varpaankynnestä, päättynee tyyliin maailmankaikkeuden alun singulariteettiin ja uskominen nyt vain ei ole tahdonvarainen asia.

      • eimeuskota

        Uskotko tuohon itsekään?
        En minäkään.


      • hupaisaa.toki
        eimeuskota kirjoitti:

        Uskotko tuohon itsekään?
        En minäkään.

        Tiedän sen. Kysyttävät asiat eivät lopu koskaan, kun on kysymys on myös vastaus, vastaus on tietoa, ergo tieto ei lopu koskaan. Sitä ja uskomisen tahdonvaraisuutta voit kokeilla ihan itsekin.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Tuo on todella viekas ehdotus. Jos tuntee evoluutioteorian ja sen miten se tuo logiikan kaikkeen biologiaan, niin silloin ei enää usko paranormaaleihin luomismyytteihin. Siksipä palstan kreationistit ovat yleensä evoluutioteoriasta aivan pihalla.

    • kvsi

      Evoluutioteoria on sikäli väärässä, että evoluutio ei ole pelkästään aineellinen prosessi.

      • egjbjbjbjbjbjbjnj

        Vaan myös...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3422
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      142
      3240
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      253
      2547
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      176
      2056
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1064
    6. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      30
      980
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      918
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      873
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      824
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      132
      817
    Aihe