Gluteeniton, maidoton ja ei punaista lihaa

milber

Mulla todettiin sairaus, jonka takia joudun muuttamaan ruokavaliotani huolella. Joudun ainakin toistaiseksi jättämään pois punaisen lihan, Gluteenin ja maitotuotteet.
Onko kellään mitään ruokavinkkejä tai kokemusta? Tuntuu, etten saa jatkossa syödä enään mitään.

12

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaattihirmu

      No ei pitäs olla mitenkään vaikea rasti, onhan noiden lisäksi noin tuhat asiaa mitä voit syödä. Elä valita tyhjästä.

      • itula

        Elä ja valita tyhjästä - siinäpä vasta neuvo..!!..


      • Noisa asioista ruokavalioni on tähän asti koostunut, siksi kyselenkin vinkkejä..


      • tuhansiatapoja

        No miten ois kala ja kana, juurekset, salaatit, hedelmät, leipää ja pastaa saa gluteiinittomana.. vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
        Mulla esim tänään tulee uunissa broileripyörykät tomaattikastikkeessa ja kukkakaalipaistos ja iso vihersalaatti artisokalla ja pavuilla. Illasta tekasen hedelmäsalaatin.
        Keitot.. kala/kana /kasvis
        Pihvit .. sama
        Ai nyt alkoikin mieli tehdä lohta !


      • tuhansiatapoja kirjoitti:

        No miten ois kala ja kana, juurekset, salaatit, hedelmät, leipää ja pastaa saa gluteiinittomana.. vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
        Mulla esim tänään tulee uunissa broileripyörykät tomaattikastikkeessa ja kukkakaalipaistos ja iso vihersalaatti artisokalla ja pavuilla. Illasta tekasen hedelmäsalaatin.
        Keitot.. kala/kana /kasvis
        Pihvit .. sama
        Ai nyt alkoikin mieli tehdä lohta !

        Juuri söin myös itse lohta ja salaattia :) Kiitos vinkeistä !


      • tuhansiatapoja

        Perunalaatikon voi tehdä myös broilerista.
        Viipaloi perunaa ja sipulia, ja paloittele vaikka broilerin ohutleikkeet pienemmiksi.
        Sitten vaan kerroksittain vuokaan, broiskua voi halutessaan ruskistaa.
        (itse en sitä tee)
        Keitä kananliemi kuutiosta, laita laakerinlehti ja rouhittua mustapippuria makua antamaan.
        ja kaada vuokaan.
        Uuniin 200 astetta noi vajaa tunti.

        Sama toimii valmiilla peruna-sipusekoituksellakin.
        Ja lohella- tulee lohiperunalaatikko.

        Itse oon tykästynyt järvikalapihveihin, niitä ei vaan taida saada tavan kaupoista
        mutta töissä tarjolla silloin tällöin. Sen kanssa perunamuussia , haudutettua punakaalia ja puolukkahilloa.

        Parhaat kasvispihvit löytyy pakastealtaasta tai myyntitiskistä, sen kanssa vaikka kananmunakastike, siinä ois sitä valkuaista. Sun vaan pitää tehdä se johonkin vaihtoehtomaitoon. Kanamuna yleensäkkin ottaen vaikka munakkaana, keitettynä, uppomunina. Lisukkeeksi silliä.


    • Näemahdollisuudet

      Nythän sinun kannattaisi alkaa kokeilemaan aasialaisia ruokia, esim. kiinalaista (eri alueilta) tai vaikka thai-ruokaa. Riisi useimmiten pohjana, ei juurikaan maitoa ja usein kanaa tai kalaa proteiiniksi. Miljardit eri kulttuurien edustajat tulevat mainiosti toimeen esim. ilman maitoa.

    • neljäsvuosimenossa

      Sen pitäisi herättää epäilyksiä, jos ko. ruokavalion määrääjä ei ole ohjannut mihinkään ravintoterapiaan, koska on kyse varsin suuresta muutoksesta, eikä suomalaisella ruokavaliosuosituksilla siitä selviä ilman että voi aiheutua terveyttä haittaavia puutoksia.

      Sinänsä ruokavaliona mitenkään mahdoton toteuttaa, mutta jos tosiaan on määrätty eikä alunperinkään ole ollut oma toivomus, niin sehän vaatii kokonaan uudelleenorientoitumista ja motivaation herättämistä ennenkuin alkaa yhtään mihinkään. Sen vuoksi ihmettelen peräti tuota aloittajan tilannetta.

      Itse olen ollut oma-aloitteisesti pitkään gluteenittomalla ja kausittaisesti myös maidottomalla terveyteen liittyvistä syistä, mutta koska kukaan ei ole määrännyt minulle tätä, niin koen myös olevani itse vastuussa siitä, että huolehdin ravinto-opillisesti tasapainoisesta ruokavaliosta. Minulle tietysti se oma alkuinnostus oli hyvä motivaattori etsiä uutta ja uudenetsiminen onkin ehkä tärkein ohjenuora, koska vaihtoehtoja on tarjolla, mutta niistä pitää löytää makutottumuksiinsa ja arkirutiineihin parhaiten soveltuva.

      • tiukkapipo_

        No mitstäs sinä sen tiedät onko vai ei. Ja saahan sitä kysyä siitä huolimatta.
        Taiat ite olla terapian tarpeessa.


      • neljäsvuosimenossa
        tiukkapipo_ kirjoitti:

        No mitstäs sinä sen tiedät onko vai ei. Ja saahan sitä kysyä siitä huolimatta.
        Taiat ite olla terapian tarpeessa.

        Vähän outo. Kyllä minä vaan menisin jos olisi mahdollisuus.

        http://suotuisasuunta.blogspot.fi/2015/03/mita-eroa-on-ravitsemusterapeutilla.html

        "Ravitsemusterapeutiksi voi valmistua ainoastaan Itä-Suomen yliopistosta, Kuopiosta, ja ravitsemusterapeutti-nimikkeen käyttöön haetaan lupa Valviralta. Ravitsemusterapeutti mm. antaa ravitsemusneuvontaa sekä suunnittelee yksilöllisiä ruokavalioita ja ravitsemushoitoja. Työhön voi kuulua myös ravitsemuksen asiantuntijana toimimista ruokahuollossa sekä ravitsemuksesta tiedottamista. Ravitsemusterapeutteja työskentelee esimerkiksi terveyskeskuksissa, sairaaloissa, kuntoutuslaitoksissa sekä yrittäjinä. "


      • tiukkapipo_

        Nonnii elikkä ihan tuosta naapurista siis valmistuvat. Hyvä.
        Mitä ihmettä varten normi aikuinen tuommosta tarviaa, lähinnä näkisin anorektikot tai sitten nämä läskiteinit. Jos aikuinen ihminen on saanut suositukset lääkäriltä on varmaan ihan kykenevä ittekin etsimään sen tiedon. Ja eiköhän lääkäri lie jo ohjeistanut.
        Oon minäkin ollut tietoisesti hiilihydraattomalla ja ihan omasta tahdostani mutta ei siihen mitään terapeuttia tarvinnut. Hyvin lähti leikkauskilot parissa kuukaudessa.
        Ja vammaistyössä taisin paristi konsultoida ravitsemusihmistä.

        Mitäs pahaa siinä on että joku kyselee neuvoja täältä , tämä on kuules keskustelupaltsa eikä terapeutin istunto.

        Sulla taitaa olla joku heil hitler mentaliteetti oman syömisesi suhteen ja prjoisoit sen muihin.

        Kun et kerran itse saa ei saa muutkaa.. terpiaan vaan. Omituinen immeinen.


      • neljäsvuosimenossa
        tiukkapipo_ kirjoitti:

        Nonnii elikkä ihan tuosta naapurista siis valmistuvat. Hyvä.
        Mitä ihmettä varten normi aikuinen tuommosta tarviaa, lähinnä näkisin anorektikot tai sitten nämä läskiteinit. Jos aikuinen ihminen on saanut suositukset lääkäriltä on varmaan ihan kykenevä ittekin etsimään sen tiedon. Ja eiköhän lääkäri lie jo ohjeistanut.
        Oon minäkin ollut tietoisesti hiilihydraattomalla ja ihan omasta tahdostani mutta ei siihen mitään terapeuttia tarvinnut. Hyvin lähti leikkauskilot parissa kuukaudessa.
        Ja vammaistyössä taisin paristi konsultoida ravitsemusihmistä.

        Mitäs pahaa siinä on että joku kyselee neuvoja täältä , tämä on kuules keskustelupaltsa eikä terapeutin istunto.

        Sulla taitaa olla joku heil hitler mentaliteetti oman syömisesi suhteen ja prjoisoit sen muihin.

        Kun et kerran itse saa ei saa muutkaa.. terpiaan vaan. Omituinen immeinen.

        Jos joutuu muuttamaan ruokavaliota todetun sairauden vuoksi, niin käsittääkseni se on silloin osa sitä sairauden hoitoa ja siihen pitäisi sisältyä ravinto-opillista ohjausta. Sitä vaan olen kummeksunut, että eikö tätä ole kerrottu aloittajalle, vaikka saahan sitä kysellä hoitoohjeiden päälle, kunhan on ensin ne pohjatiedot hanskattu. Ainakin terveyskeskuksista ohjaavat jo vähemmästäkin ongelmasta lähetteellä ravintokonsultaatioon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe