Mulla todettiin sairaus, jonka takia joudun muuttamaan ruokavaliotani huolella. Joudun ainakin toistaiseksi jättämään pois punaisen lihan, Gluteenin ja maitotuotteet.
Onko kellään mitään ruokavinkkejä tai kokemusta? Tuntuu, etten saa jatkossa syödä enään mitään.
Gluteeniton, maidoton ja ei punaista lihaa
12
352
Vastaukset
- salaattihirmu
No ei pitäs olla mitenkään vaikea rasti, onhan noiden lisäksi noin tuhat asiaa mitä voit syödä. Elä valita tyhjästä.
- itula
Elä ja valita tyhjästä - siinäpä vasta neuvo..!!..
- tuhansiatapoja
No miten ois kala ja kana, juurekset, salaatit, hedelmät, leipää ja pastaa saa gluteiinittomana.. vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
Mulla esim tänään tulee uunissa broileripyörykät tomaattikastikkeessa ja kukkakaalipaistos ja iso vihersalaatti artisokalla ja pavuilla. Illasta tekasen hedelmäsalaatin.
Keitot.. kala/kana /kasvis
Pihvit .. sama
Ai nyt alkoikin mieli tehdä lohta ! tuhansiatapoja kirjoitti:
No miten ois kala ja kana, juurekset, salaatit, hedelmät, leipää ja pastaa saa gluteiinittomana.. vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
Mulla esim tänään tulee uunissa broileripyörykät tomaattikastikkeessa ja kukkakaalipaistos ja iso vihersalaatti artisokalla ja pavuilla. Illasta tekasen hedelmäsalaatin.
Keitot.. kala/kana /kasvis
Pihvit .. sama
Ai nyt alkoikin mieli tehdä lohta !Juuri söin myös itse lohta ja salaattia :) Kiitos vinkeistä !
- tuhansiatapoja
Perunalaatikon voi tehdä myös broilerista.
Viipaloi perunaa ja sipulia, ja paloittele vaikka broilerin ohutleikkeet pienemmiksi.
Sitten vaan kerroksittain vuokaan, broiskua voi halutessaan ruskistaa.
(itse en sitä tee)
Keitä kananliemi kuutiosta, laita laakerinlehti ja rouhittua mustapippuria makua antamaan.
ja kaada vuokaan.
Uuniin 200 astetta noi vajaa tunti.
Sama toimii valmiilla peruna-sipusekoituksellakin.
Ja lohella- tulee lohiperunalaatikko.
Itse oon tykästynyt järvikalapihveihin, niitä ei vaan taida saada tavan kaupoista
mutta töissä tarjolla silloin tällöin. Sen kanssa perunamuussia , haudutettua punakaalia ja puolukkahilloa.
Parhaat kasvispihvit löytyy pakastealtaasta tai myyntitiskistä, sen kanssa vaikka kananmunakastike, siinä ois sitä valkuaista. Sun vaan pitää tehdä se johonkin vaihtoehtomaitoon. Kanamuna yleensäkkin ottaen vaikka munakkaana, keitettynä, uppomunina. Lisukkeeksi silliä.
- Näemahdollisuudet
Nythän sinun kannattaisi alkaa kokeilemaan aasialaisia ruokia, esim. kiinalaista (eri alueilta) tai vaikka thai-ruokaa. Riisi useimmiten pohjana, ei juurikaan maitoa ja usein kanaa tai kalaa proteiiniksi. Miljardit eri kulttuurien edustajat tulevat mainiosti toimeen esim. ilman maitoa.
- neljäsvuosimenossa
Sen pitäisi herättää epäilyksiä, jos ko. ruokavalion määrääjä ei ole ohjannut mihinkään ravintoterapiaan, koska on kyse varsin suuresta muutoksesta, eikä suomalaisella ruokavaliosuosituksilla siitä selviä ilman että voi aiheutua terveyttä haittaavia puutoksia.
Sinänsä ruokavaliona mitenkään mahdoton toteuttaa, mutta jos tosiaan on määrätty eikä alunperinkään ole ollut oma toivomus, niin sehän vaatii kokonaan uudelleenorientoitumista ja motivaation herättämistä ennenkuin alkaa yhtään mihinkään. Sen vuoksi ihmettelen peräti tuota aloittajan tilannetta.
Itse olen ollut oma-aloitteisesti pitkään gluteenittomalla ja kausittaisesti myös maidottomalla terveyteen liittyvistä syistä, mutta koska kukaan ei ole määrännyt minulle tätä, niin koen myös olevani itse vastuussa siitä, että huolehdin ravinto-opillisesti tasapainoisesta ruokavaliosta. Minulle tietysti se oma alkuinnostus oli hyvä motivaattori etsiä uutta ja uudenetsiminen onkin ehkä tärkein ohjenuora, koska vaihtoehtoja on tarjolla, mutta niistä pitää löytää makutottumuksiinsa ja arkirutiineihin parhaiten soveltuva.- tiukkapipo_
No mitstäs sinä sen tiedät onko vai ei. Ja saahan sitä kysyä siitä huolimatta.
Taiat ite olla terapian tarpeessa. - neljäsvuosimenossa
tiukkapipo_ kirjoitti:
No mitstäs sinä sen tiedät onko vai ei. Ja saahan sitä kysyä siitä huolimatta.
Taiat ite olla terapian tarpeessa.Vähän outo. Kyllä minä vaan menisin jos olisi mahdollisuus.
http://suotuisasuunta.blogspot.fi/2015/03/mita-eroa-on-ravitsemusterapeutilla.html
"Ravitsemusterapeutiksi voi valmistua ainoastaan Itä-Suomen yliopistosta, Kuopiosta, ja ravitsemusterapeutti-nimikkeen käyttöön haetaan lupa Valviralta. Ravitsemusterapeutti mm. antaa ravitsemusneuvontaa sekä suunnittelee yksilöllisiä ruokavalioita ja ravitsemushoitoja. Työhön voi kuulua myös ravitsemuksen asiantuntijana toimimista ruokahuollossa sekä ravitsemuksesta tiedottamista. Ravitsemusterapeutteja työskentelee esimerkiksi terveyskeskuksissa, sairaaloissa, kuntoutuslaitoksissa sekä yrittäjinä. " - tiukkapipo_
Nonnii elikkä ihan tuosta naapurista siis valmistuvat. Hyvä.
Mitä ihmettä varten normi aikuinen tuommosta tarviaa, lähinnä näkisin anorektikot tai sitten nämä läskiteinit. Jos aikuinen ihminen on saanut suositukset lääkäriltä on varmaan ihan kykenevä ittekin etsimään sen tiedon. Ja eiköhän lääkäri lie jo ohjeistanut.
Oon minäkin ollut tietoisesti hiilihydraattomalla ja ihan omasta tahdostani mutta ei siihen mitään terapeuttia tarvinnut. Hyvin lähti leikkauskilot parissa kuukaudessa.
Ja vammaistyössä taisin paristi konsultoida ravitsemusihmistä.
Mitäs pahaa siinä on että joku kyselee neuvoja täältä , tämä on kuules keskustelupaltsa eikä terapeutin istunto.
Sulla taitaa olla joku heil hitler mentaliteetti oman syömisesi suhteen ja prjoisoit sen muihin.
Kun et kerran itse saa ei saa muutkaa.. terpiaan vaan. Omituinen immeinen. - neljäsvuosimenossa
tiukkapipo_ kirjoitti:
Nonnii elikkä ihan tuosta naapurista siis valmistuvat. Hyvä.
Mitä ihmettä varten normi aikuinen tuommosta tarviaa, lähinnä näkisin anorektikot tai sitten nämä läskiteinit. Jos aikuinen ihminen on saanut suositukset lääkäriltä on varmaan ihan kykenevä ittekin etsimään sen tiedon. Ja eiköhän lääkäri lie jo ohjeistanut.
Oon minäkin ollut tietoisesti hiilihydraattomalla ja ihan omasta tahdostani mutta ei siihen mitään terapeuttia tarvinnut. Hyvin lähti leikkauskilot parissa kuukaudessa.
Ja vammaistyössä taisin paristi konsultoida ravitsemusihmistä.
Mitäs pahaa siinä on että joku kyselee neuvoja täältä , tämä on kuules keskustelupaltsa eikä terapeutin istunto.
Sulla taitaa olla joku heil hitler mentaliteetti oman syömisesi suhteen ja prjoisoit sen muihin.
Kun et kerran itse saa ei saa muutkaa.. terpiaan vaan. Omituinen immeinen.Jos joutuu muuttamaan ruokavaliota todetun sairauden vuoksi, niin käsittääkseni se on silloin osa sitä sairauden hoitoa ja siihen pitäisi sisältyä ravinto-opillista ohjausta. Sitä vaan olen kummeksunut, että eikö tätä ole kerrottu aloittajalle, vaikka saahan sitä kysellä hoitoohjeiden päälle, kunhan on ensin ne pohjatiedot hanskattu. Ainakin terveyskeskuksista ohjaavat jo vähemmästäkin ongelmasta lähetteellä ravintokonsultaatioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.806582- 1486127
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.5013956Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1252413- 421559
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4221466- 741275
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471105Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan631098Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes301060