Mitä tarkoittaa pailakka

0100100

Laualussa puhutaan peltisestä pailakasta.

10

4651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bailalaikka

      Pailakka on kesyttämätön (uros)poro.
      Sen niminen puukko on Marttiinilla. Olisko runollisesti niinkuin peltiä. Poromiehen villi metallinen seuralainen.
      Tai pellistä väsätty balalaikka -soitin, ääntäminen oikaistuna. Bailaamisen esiaste.

      • Niin siis, peltipailakka on moottorikelkka, mutta itse oletin kysyjän tuon tietävän, ihmettelevän vaan, mistä pailakka on lähtöisin.


      • 0100100
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin siis, peltipailakka on moottorikelkka, mutta itse oletin kysyjän tuon tietävän, ihmettelevän vaan, mistä pailakka on lähtöisin.

        Kiitoksia.

        Tuosta kysymys juontui.
        https://www.youtube.com/watch?v=iloS46hrOU0


      • Anonyymi

        Mootorikelka jolla korvattu ajoporo


      • Anonyymi

      • Väittäisin, että pailakka on nimenomaan kesytetty ajoporo; ei se muuten tottele mitään, ei sitä ohjasta itse rietaskaan.


      • Anonyymi
        Borgepeäskä kirjoitti:

        Väittäisin, että pailakka on nimenomaan kesytetty ajoporo; ei se muuten tottele mitään, ei sitä ohjasta itse rietaskaan.

        Jaa, eikös se pailakka ole kuohittu eli "purtu" urosporo, jota ei ole taamottu eli ei kesytetty.

        Härkä on taas kuohittu eli "purtu" urosporo, joka on myös taamottu eli kesytetty.

        Tosin nuoret poromiehet kutsuvat pailakkaakin häräksi??


    • Anonyymi

      Autoakin sanotaan peltilehmäksi, koska se on korvannut lehmän. Ennen nimittäin (urospuoliset) lehmät vetivät kärryjä, joilla mentiin Turun markkinoille.

      • Anonyymi

        Eiköhän se peltilehmä- nimitys tule siitä, että auto on verottajalle erittäin hyvä lypsylehmä.
        Myöskin jotkut autoilijat hoitavat ja hoivaavat peltilehmäänsä yhtä hyvin kuin karjakko parasta lehmäänsä


      • Anonyymi

        Nimitys taitaa olla ajalta, jolloin autoa palvottiin kuin pyhää lehmää. Putsattiin ja puunattiin nöyränä jos sellainen ilmestyi omalle pihalle. Toisaalta peltilehmälle haluttiin antaa vapaus kulkea ja oleskella rajattomasti missä tahansa.

        Suuresta kunnioituksesta peltilehmää kohtaan esim. Helsinkiin teetettiin Smith-Polvisen liikennesuunnitelma, joka toteutuessaan olisi jyrännyt kaupungin totaalisesti alleen moottoriteineen ja ramppeineen - pyhän peltilehmän nimissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2003
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      254
      1687
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1620
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1574
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1438
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      28
      1361
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1183
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1182
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      40
      1084
    Aihe