Kadehdin ennen tulevaisuutta kamalasti. Siellä ovat vapaat ihmiset ja sieltä käsin säädellään menneisyyden asioita.
Mutta tulin toiseen ajatukseen. Entä, jos tulevaisuus joutuu pelaamaan pelinsä menneisyyden suunnitelmien ja sanojen varassa. Entä jos tulevaisuus onkin se, joka on orja?
Viisain Kuningas Salomo esim. ilmaisi 28 ajan ketjun pitkälle tulevaisuuteen: Aika on surmata ja aika on parantaa jne. Myös muita ketjuja ja luetteloita aina tuhansia vuosia tulevaisuuteen asti on pyhissä kirjoituksissa.
Se merkitsee, että tiettynä aikan tulevaisuudessa joudutaan toimimaan siten kuin noissa luetteloissa on säädetty. Jos joku täällä ajattelee, sanoo, kirjoittaa tai puhuu mitä tahansa asioita on mahdollista, että nuo sanat, lauseet ja ajatukset toteutuvat joskus tulevaisuudessa. Ikään kuin me järkkäisimme sen toimintaympäristön, jossa tulevaisuus joutuu toimimaan.
Determinismi on menneisyyden kahleissa?
7
<50
Vastaukset
- pukkrfrf
Mitä ihmettä höpäjät, että tuleivaisuudesta tai tulevaisuudessa säädetään menneisyyden asioita, emmehän nytkään säätele menneisyyden asioita. Historiaa toki kirjoitamme miten loppupeleissä lystäämme, mutta taphtuneita asioita emme voi muuttaa.
- alfa123om22
Ajattelen, että tulevaisuus säätelee tätä päivää esim. siten, että minun on vaikea tehdä keksintöä, joka on määrä keksiä vasta tulevaisuudessa. Ne ajatukset, jotka pääni sisään voivat tulla ovat rajalliset. En kykene keskittämään ajatuksiani aiheeseen, jonka aiheen on määrä tulla keksityksi vasta tulevaisuudessa.
Tosin suurta merkitystä tällä ei ole. Nykyisin tiede on niin erikoistunutta, että mikäli aikoo ylipäänsä tehdä uuden keksinnön pitää erikoistua opiskelemaan tiettyä alaa kymmenien vuosien ajan. Joten vain harvat kykenevät keksimään uusia merkittäviä ideoita.
Entä sitten kaivos tai malmiesiintymä. Voinko ruveta tekemään kaivosta johonkin paikkaan, johon on määrä vasta sadan vuoden kuluttua tulevaisuudessa tehdä kaivos.
Jotenkin minusta tuntuu, että tulevaisuus mystisellä tavalla säätelee sitä mitä voin tehdä tässä ajassa.
Mutta kuten sanoin olen tullut jo toisiin aatoksiin. Menneisyys eli se mitä kirjoitettiin ja sanottiin 500 vuotta sitten säätelee enemmän sitä mitä 100 vuoden kuluttua tästä hetkestä lukien tapahtuu. Kyllä nykyajssa säädellään tulevaisuuden asioita.
Jos nyt kirahvit tapetaan sukupuuttoon ei niitä tulevaisuudessa ole.- alfa123om22
Niin monia lajeja kuten Muuttokyyhkynen on menneisyydessä sukupuuttoon saatettu, vaikka nykyisin arvostetaan lajien monimuotoisuutta. Eipä nykyaika voinut mitään vaikuttaa menneisyyden tapahtumiin.
Kuitenkin, jos joku profeeta olisi 3000 vuotta sitten kirjoittanut, että muuttokyyhky tulee olemaan läsnä tässä ajassa niin olisi ehkä tapahtunut. En tiedä.
Se, että Cain tappoi Aabelin vaikutti tulevaisuuteen hyvin paljon. Samoin Holocaust vaikuttaa tänä päivänäkin hyvin paljon. Näyttäisi olevan niin, että menneisyys ja nykyisyys säätelevät tulevaa tosi paljon.
Kuitenkin kun lukee Hare Krishna liikkeen kirjoja niissä saattaa olla kuvausta siitä kuinka tulevaisuudessa järjestetään sota Euroopassa vuoden 2800 jaa paikkeille, jotta Intiassa voisi rauhassa tapahtua esim. häät. Voiko olla niin, että on kulttuureja jotka todella toimivat tulevaisuudesta menneisyyteen päin ja toisaalta on puolestaan kulttuureja, jotka toimivat raadollisen vapaasti nykyaikana jopa kirahvit sukupuuttoon saattaen tahtoessaan.
On vain kulttuureja, jotka ovat edistyneet pitemmälle kuin muut?
Länsimainen vapaus tuntuu joskus olevan barbarismia.
Intialainen determinismi tuntuu joskus tekevän barbaareille mitä vain pienestäkin syystä.
Molemmat ovat yhtä heikkoja perusteluissaan. Kunpikaan ei voi voittaa toistaan.
Vapaa tahto vs. deterministinen tahto. Tuloksena on tasapeli. Onneksi menneisyyden ja tulevaisuuden välissä on nykyhetki ja kuka tietää kuinka laajalle nykyhetki ulottuu.
- alfa123om22
Kalevalasta voi päätellä, että hetket ovat noin kymmenen vuoden pituisia, ja niitä on kymmenen vuosisadassa. Emme tarkalleen tiedä missä kohden kymmenen vuoden hetkeä olemme kulloinkin. Itse veikkaan, että 1998-2008 oli edellinen kymmenvuotiskausi ja nykyinen on 2008-2018 oleva hetki. Tämä nykyinen hetki päättyy vuoden tai kahden sisällä.
Vuosikymmen on aina risukossa tarpomista. Ehkä johtuen siitä, että syntyy uusia sukupolvia jatkuvalla syötöllä. Kokonaisen vuosisadan kuva on selkeä vain harvoille, mutta suuret muutokset kuten siirtyminen kasvinviljelytaloudesta melkein kokonaan lihakarjatalouteen tapahtuvat yhden vuosisadan sisällä.
Muitakin erilaisia syklejä, periodeja yms. on mahdollista esittää. Vuosisadan alku on yleensä kymmenen talentin aikaa, mutta vain erittäin harvoille, vuosisadan puoliväli on yhden talentin aikaa koko kansalle, ja vuosisadan loppu on kolmen talentin aikaa noin tusinalle tai puolelle tusinaa vaikuttajalle.
Yleismaailmalliset syklit ovat asia erikseen vaikka kietoutuvat osittain kansallisiin sykleihin. Islam saa voimakkaan uudistajan sadan vuoden välein, kristinusko voimakkaan kulttuurivallankumouksen 300 vuoden välein, joista viimeisin oli 1789 Ranskan vallankumous. Hindulaisuus saa noin 500 vuoden välein Krishnan inkarnaation.
KAIKEN KAIKKIAAN KYMMENEN VUOTTA ON AIKAA YHDEN ASIAN TIIMOILTA PAKERTAA KORKEINTAAN. - cyclisti
Erilaisia havaittavissa olevia syklejä on myös tutkittu tieteellisesti.
http://cyclesresearchinstitute.org/about/
https://www.youtube.com/user/artynz/videos
Varsin mielenkiintoista aineistoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1607369
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1506046- 1545375
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484767Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554088- 733332
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.623300Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263224- 472507
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182429