Kävin tuossa matkailumessuilla ja huomasin että paljon on matkailuautoja tarjolla, tosin melko samantyyppisiä on tilaratkaisut eri merkeillä. Yksi asia tuossa mietityttää eniten, mikä alusta olis hyvä? Sen tiedän että volkkari olis hyvä, mutta messuilla oli vain karmann jolla oli volkkarin alusta, ja se näkyi kyllä hinnassa.. Sitten esim. Hobbyllä oli esitteessä sama auto fordin alustalla yli kymppitonnin halvempi ku fiatin, miten se on mahdollista, vaikkei ford mikään laatupeli olisikaan niin kai se silti fiatia parempi on?
Toinen asia kummastuttaa, miksi alkovimallit ovat halvempia kuin puoli-integroidut vaikka niissä on yleensä enemmän makuupaikkoja?
Miten nuo kulutukset ovat jollain n. 6m autolla, onko iso ero alkovi ja puoli integ. välillä? Luulisi että tuo hytin yläpuolinen makuupaikka lisää melkoisesti ilmanvastusta? Mitens ajettavuuteen, lisääkö sivutuuliherkkyyttä ja miten herkkiä matkailuautot yleensä ovat sivutuulelle?
Lopuksi, onko jotain keskustelupalstoja tyyliin karavaanarit, täällä kun tuo keskustelu yleensä karkaa asiattomuuksiin?
Matkailuautoista
6
1727
Vastaukset
- Hönö
Samanlaisella alustalla olevat(moottorin tilavuus, ja tehot). Kulutus on alkovimallilla n. 1,5-2l/100km. suurempi kuin puoli-integroidulla on. Johtuu suuremmasta ilmanvastuksesta. Sivutuuliherkkyyteen vaikuttaa auton kylkipinta-alan lisäksi jousituksen jäykkyys, renkaat, ja rengaspaineet. Minulla on 3,3m korkea alkovi-auto ducaton alustalla, ja se ei ole kovin herkkä edes puuskittaiselle sivutuulelle. Tuntee kyllä sen, mutta ei ole tunnetta, että lähtisi käsistä pois puuskissakaan.
Asia mihin on hyvä kiinnittää huomiota,on nykysuuntaus muovisiin WC-suihkutiloihin. Jos on talvikäyttöä paljon, voi olla etteivät muoviosat lämpene tarpeeksi, ja ne hajoavat kylmyyden ja rasituksen johdosta. Tiedän tapauksia, että WC:n seinään on tullut halkeamia, kun autolla on ajettu päivittäin pakkasessa, ja kopin lämpöjä ei ole pidetty päällä. alkovimallin puoli-indekroituun.Polttoaineen kulutusero kohdallani 3-4l/100km.Ajoviiman äänet vähäisemmät,samoin alkovin natina.Ainakin Gran-duca Auto-roller.
Ilmanvastuksesta,esim pissapojan suuttimista pesuaine ei jaksa lentää kunnolla lasille esim. 80-km/h.nopeudessa vaikka säädin suuttimet niin,että 40-kympissä sihku osui alkovin alapohjaan.
Kulutusero saattaa olla pienempikin,jos ajelee
max.80-kymmentä.Itse olen aina ajanut liikennevirran nopeutta myös ylämäissä jos vain autossa on ollut puhtia mennä.Koskaan ei ole asuntovaunua tai asuntoautoa pysäytetty "jonosta" vaikka tutka on useamman kerran osunut kohdalle.
Olen vaunua hinannut yli 100 000km yleensä viikonloppu liikenteessä enkä ole viitsinyt muiden tielläliikkujien hermoja kiristää ajamalla pelkästään sallittua 80-kymppiä.Eri juttu jos rauhallinen liikenne.- aloitteleva
Outo juttu että alkovi mallit yleensä on halvempia, vaikka luulis että on toisinpäin..
No ehkä niiden lisäpunkkien tuoma etu ei riitä korvaamaan tuota lisääntynyttä kulutusta.. - Hinnat !
aloitteleva kirjoitti:
Outo juttu että alkovi mallit yleensä on halvempia, vaikka luulis että on toisinpäin..
No ehkä niiden lisäpunkkien tuoma etu ei riitä korvaamaan tuota lisääntynyttä kulutusta..Puoli-integraalit on yleensä tarkoitettu esim. varttuneemmille, ei lapsekkaille. Ne yleensä on varusteiltaan parempaa laatua kuin lapsiperheille tarkoitetut alkoviautot. Alkoviautojakin myydään paremmilla varusteilla jolloin ne maksavat saman verran kuin p-int:t
Jos katselet kokonaispituutta, niin pieni puoli-integroitu on yllättävän pitkä verrattuna tilavampaan alkoviautoon. Siis isompi vaikka nukkumatilaa on vähemmän.
Ja sitten tietysti on se syy, että alkovimalleja myydään paljon enemmän. Puoli-integroitu kiinnostaa kyllä kaikkia hyvien puoliensa ansiosta, mutta loppujen lopuksi järkisyyt (=alkovin nukkumatila) ajavat ostamaan halvemman alkoviauton.
Mutta jos haluat ihmetellä, niin mieti miksi retkiautot kunnon varusteilla ovat puoli-integroitujen hinnoissa. - repe
Hinnat ! kirjoitti:
Puoli-integraalit on yleensä tarkoitettu esim. varttuneemmille, ei lapsekkaille. Ne yleensä on varusteiltaan parempaa laatua kuin lapsiperheille tarkoitetut alkoviautot. Alkoviautojakin myydään paremmilla varusteilla jolloin ne maksavat saman verran kuin p-int:t
Jos katselet kokonaispituutta, niin pieni puoli-integroitu on yllättävän pitkä verrattuna tilavampaan alkoviautoon. Siis isompi vaikka nukkumatilaa on vähemmän.
Ja sitten tietysti on se syy, että alkovimalleja myydään paljon enemmän. Puoli-integroitu kiinnostaa kyllä kaikkia hyvien puoliensa ansiosta, mutta loppujen lopuksi järkisyyt (=alkovin nukkumatila) ajavat ostamaan halvemman alkoviauton.
Mutta jos haluat ihmetellä, niin mieti miksi retkiautot kunnon varusteilla ovat puoli-integroitujen hinnoissa.Kysyin kerran yhdeltä myyjältä mistä johtuu hintaero, niin vastas, että puoli-int. on paljon työläämpi ja vaikeempi tehdä kuin alkovimalli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215737- 292090
- 1771922
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101083Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73967
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755