Menen syksyllä lukioon ja olen miettinyt että ottaisin pitkän matematiikan. Nyt yläasteella oon saanut matikan kokeista kaseja ja välillä ysejäkin.
Kannattaako ottaa pitkää matikkaa?
16
1452
Vastaukset
- 34ed
Kannattaa kokeilla, mitään et menetä. Aina voi vaihtaa lyhyeen.
- Luostabivuori
Nyt uudessa opsissa (opetussuunnitelmassa) asia on vaihtunut niin, että ensimmäinen kurssi matikkaa on kaikille yhteinen ja siitä sitten siirrytään pitkään ja lyhyeen matematiikkaan
- noei
Pitkää matikkaa ei kannata valita, ellei ole ihan huippu matikassa. Sinä et ole.
- ilman_muuta
tulevaisuuden ammateissa painottuu kaksi teemaa a)matematiikka ja b) sosiaaliset taidot. Kyllä pitkä matematiikka kannattaa ottaa vaikkei ole siinä ihan kirkaimmassa kärkisarjassa. Matematiikan opiskelu toki teettää töitä.
https://www.weforum.org/agenda/2016/09/jobs-of-future-and-skills-you-need/ - mihintarvitset
Mun kaveri luki pitkän matikan työllä ja tuskalla. Kävi kesälukiokursseja avuksi. Lopputulos päättötodistuksessa 6 ja ylppäreissä B. Mutta oli se niin hienoa ja hyödyllistä, pitkä matikka kuitenkin.
No hän pääsi sitten kolmannella yrityksellä oikikseen, ei tarvittu matikkaa.
Itse luin kevyesti vain lyhyen matikan. Päättötodistuksen arvosana 9 ja ylppäreistä E. Pääsin oikikseen ekalla yrityksellä.
Mikä sitten sinulle kannattaa? Mieti sitä!- ilman_muuta
Matematiikka on tulevaisuuden juttu ihan oikeasti. Maailma muuttuu valtaisaa kyytiä. Jos vain on itsellä matemaattisia lahjoja niin kannattaa panostaa matematiikkaan. Toki muitakin vaihtoehtoja on. Sellaista pitää lukea ja opiskella mihin oma lahjakkuus ja into antaa rahkeet.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005108138.html
- awb
Ehdottomasti, vaikka kokisitkin olevasi sysipaska matikassa. Pitkä avaa niin monia ovia jatko-opintoihin, että aina kannattaa valita se.
Ei kannata itselläni oli ysi ja kahden ekan kurssin jälkeen sain pelkästään nelosia.
- Alottaja
No opo suositteli mulle tänään pitkää matematiikkaa joten aion todennäköisesti ottaa sen. Ja muutenkin matematiikka on mulle helpoin aine ja eikä mun tarvitse paljoa päntätä että saan kokeesta ysejä. Ja tiedän kyllä että lukiossa matematiikka on vaikeampaa kuin peruskoulussa. Mutta matematiikka kiinnostaa mua oikeasti ja taas esim enkussa olen 7 oppilas niin mun ei tarvis ottaa sitten paljoa enkun kursseja. Ja vielä olis yks kysymys paljonko pitkän matematiikan kirjat maksaa yhteensä ja paljonko maksaa laskin?
- Hyvä_valinta_on
Hyvä valinta. Oma lahjakkuus kannattaa hyödyntää.
Matematiikan taitajista on pulaa. Robotisaatio etenee.
- luostabivuori
Fyysistä laskinta ei tarvitse ostaa ylioppilaskokeiden sähköistymisen myötä, sillä laskinta käytetään koneella
Fyysinen maksaisi sen ~200 euroa, mutta pelkkä ohjelmisto, mitä nyt tarvitaan, tulee huomattavasti halvemmaksi
Sähköiset oppimateriaalit ovat myös halvempia kuin fyysiset kirjat, mutta lisenssien pituudet ovat jokseenkin tyhmiä, joten niitä voi joutua uusimaan
Normikirja on kuitenkin sen 20~25 euroa (kuten oikeastaan kaikissa aineissa)
Eka lukiokurssi on joka tapauksessa yhteinen ja sen jälkeen jakaannutaan lyhyeen ja pitkään matikkaan
Mutta jos matikka oikeasti kiinnostaa, niin siitä vaan
Itse luen pitkää matikkaa ja kirjoitan sen nyt tänä keväänä. Vaikeaakin se välillä on, mutta palkitsevaa kunhan aiheesta pitää - 3789937
Peruskoulusta minulla taisi olla matematiikasta 8. Lukion pitkä matematiikka 7. Ylioppilaskirjoituksista m (eli 8).
Kun kotitehtävät tekee, niin kyllä siellä useimmat pärjäävät.
Myös teknisille aloille ajautuu nykyään pelkän lyhyen matematiikan lukeneita, vaikka pitkästä olisi selvästi hyötyä. Epäilevän kannattaa ehkä lähteä yrittämään pitkää matematiikkaa, jos ei vielä tiedä tulevaa ammattiaan. - Wueejdjfbf
Ehdottomasti otat. Jos pitkä ei suju, vaihdat lyhyeen.
- kjhv
Vain pieni osa pitkän matikan lukeneista hyötyy siitä ikinä mitään. Sen sijaan kaikki tarvitsevat englantia, siitä ei pitäisi tinkiä.
- niinhän_luulet
kenellä nykymaailmassa on ongelmia englannin kielen kanssa ?
Sitähän tulee joka tuutista jopa liikaa valtavia määriä.Koulussa, vapaa-ajalla,netistä. Englannin kielen osaaminen ei vielä tuo yhtään työpaikkaa. Oletuksena kun on, että jokainen osaa ja pärjää hyvin englannin kielellä.
Englannin kielen opetusta voisi jopa vähentää laadun kärsimättä. Saataisiin
tilaa muille aineille.
- OPKH_jäsen
Oikein loustava kysymys. Vaikka olenkin vasta lukion ensimmäisellä luokalla niin voin sanoa, että kyllä se pitkä matematiikka kannattaa ottaa, sillä kaikissa lukioissa voi aina vaihtaa pitkästä lyhyeen, muttei toisinpäin. Ja sen mitä itse tunneilla on on huomaanut, että erittäin samanlaisia ovat molempien kurssit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1001753- 591150
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4401117- 1701043
- 58821
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän130804- 84753
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä47741- 51708
- 57671