Osaatteko neuvoa,kun tuli pieni pulma saunajakkara

19.11

Siis saunajakkara pitää ostaa, kylpyhuoneeseen ja ihan tarpeeseen tulee!
Löysin netistä kaiken näköisiä ja kokoisia jakkaroita. Yksi oli kuitenkin ylitse muiden selvästikin parempi vaihtoehto tänne mökille, kylppäriin. Kesällä sen paikka saunalla.
Se soveltuisi niin mammalle kuin lastenlapsillekin istuimeksi, yhden aikuisen toimiessa kylvettäjänä.

Tietääkö kukaan mistä voisi saada ostaa Antti Nurmesniemen suunnittelema Sauna-jakkaran? Se on suunniteltu jo vuonna 1951. Aikoinaan hotelli Palaceen suunniteltu saunajakkara on suomalaista puuta, istuin koivua ja jalat mäntyä.

En harmikseni löytänyt yhtään kauppaa jossa sellainen olisi myynnissä, enkä mainintaa kuka sitä valmistaisi nykyään.
Vai pitäisikö ottaa yhteyttä puuseppään, jotta kyseinen jakkara saadaan hankituksi?

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeeseen!

38

1904

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googlasin huvikseni. On sulla kallis maku kun mökkijakkaraks aika hinnakas näyttäis olevan. Joitain löyty jotka oli jo myyty, tuo pari kai ois vielä vapaana:

http://www.originalinberlin.com/pair-of-antti-nurmesniemi-sauna-stools-for-g-soder

Varmaankin niin kuin vähän jos meinasit jos joku paikallinen puuseppä tekaseis kopion tulis halvemmaksi ja melkeen yhtä hyvä ois varmaan. Voisit teettää vaikka useemmankin, sitten teetä, kahvia tms. imeyttämällä vanhentasit ja euroopan markkinoilla myisit ylimääräset pois niin vois tulla kivasti voittookin :D

• 19.11

Kiitos tiedosta. Menee kyllä kopion teettämiseksi ja ihan vain yhden, koska se tosiaan tulisi käyttöä varten hankituksi. En minä sitä hintaa edes tiennyt... noin paljonko tosiaan? (Ziisus, varmaan muotoon kasvatetusta puusta tuo istuinosa!)

Ainoastaan mallin näin Googlaamalla kuvahaulla: puinen saunajakkara!

Tuolla hinnalla saataisiin pesijäkin varmaan saunalle viikoksi töihin, kaikkine kustannuksineen ihan laillisesti. Toisi varmaan oman pesujakkarankin mukanaan!
        Kiitos, taas vaivan näöstäsi!

• AjatustenRein

Näppärä puuseppä osaa tehdä vastaavia pikkuhinnalla.

• 19.11 kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Menee kyllä kopion teettämiseksi ja ihan vain yhden, koska se tosiaan tulisi käyttöä varten hankituksi. En minä sitä hintaa edes tiennyt... noin paljonko tosiaan? (Ziisus, varmaan muotoon kasvatetusta puusta tuo istuinosa!)

Ainoastaan mallin näin Googlaamalla kuvahaulla: puinen saunajakkara!

Tuolla hinnalla saataisiin pesijäkin varmaan saunalle viikoksi töihin, kaikkine kustannuksineen ihan laillisesti. Toisi varmaan oman pesujakkarankin mukanaan!
        Kiitos, taas vaivan näöstäsi!

Juu, aika suolanen on hinta mutta jos noita ei kukaan enää valmista niin tavallaan ymmärrettävää, tai no joo, ei oo :D ihan hiton kova hinta jakkarasta. Osoittaa tuo ainakin sen että sulla on silmää tyylille kun osasit valita tuollasen arvostetun design tuotteen. Teinpä vielä tuossa yhden Googlauksen joutessani saunajakkarasta, täs ois minusta siisti ja kuitenkin vielä tavallaan ihan kohtuuhintanen design-jakkara:

https://luumutar.wordpress.com/2012/06/20/minimi/

Kommenteissa sanotaan:

"Hinnat on alkaen 155 €, tarkoittaa 45 cm korkeaa koivuisenaja käsittelemättömänä. Sama vahattuna 175 €. Hinnaston yläpäässä on 65 cm korkea tammesta, jalavasta tai saarnista valmistettuna 225 €."

Tuolta varmaankin vois tilata:

http://www.wood.fi/galleria.htm

Onhan toikin vielä aika hintava mökkikäyttöön, sun silmäänhän toi ei välttämättä toimi mutta minusta kyllä ihan siisti ja varmaankin edukkaampi kuin jos alkais ihan erikseen valmistuttaan nurmesniemi kopiota.

• 19.11
        Harmaaritari kirjoitti:

Juu, aika suolanen on hinta mutta jos noita ei kukaan enää valmista niin tavallaan ymmärrettävää, tai no joo, ei oo :D ihan hiton kova hinta jakkarasta. Osoittaa tuo ainakin sen että sulla on silmää tyylille kun osasit valita tuollasen arvostetun design tuotteen. Teinpä vielä tuossa yhden Googlauksen joutessani saunajakkarasta, täs ois minusta siisti ja kuitenkin vielä tavallaan ihan kohtuuhintanen design-jakkara:

https://luumutar.wordpress.com/2012/06/20/minimi/

Kommenteissa sanotaan:

"Hinnat on alkaen 155 €, tarkoittaa 45 cm korkeaa koivuisenaja käsittelemättömänä. Sama vahattuna 175 €. Hinnaston yläpäässä on 65 cm korkea tammesta, jalavasta tai saarnista valmistettuna 225 €."

Tuolta varmaankin vois tilata:

http://www.wood.fi/galleria.htm

Onhan toikin vielä aika hintava mökkikäyttöön, sun silmäänhän toi ei välttämättä toimi mutta minusta kyllä ihan siisti ja varmaankin edukkaampi kuin jos alkais ihan erikseen valmistuttaan nurmesniemi kopiota.

Kun sen jakkaran valinnassa oikeastaan oli hieman myös ajateltu äijiä, eikä yksistään naisia ja muksuja. Kun hoitoalalla sitä on nähnyt ja kuullut kaikenlaista tarinaa... noista tapaturmista/vahingoista!
        Tuo 155 € maksava jakkara olis muuten aivan hyvä, mutt siinä keskellä oleva reikä on liian pieni, tai ehkä liian iso.

Jollekulle äijälle siis saattaisi olla sopivan kokoinen ikävään tapaturmaan, koska siitä jos jotain sattuu tipahtamaan äijän istuessa niin... Samaa vaaraa ei naisilla ole!
        Sairaalassa on ollut hoidossa mies jolle oli sattunut kyseinen vahinko saunan lauteinen kanssa.
        Lauteissa oli ollut kunnon raot ettei likaa kerry laudelautojen väliin, ne olivat olleet myös siten helppo pestä harjalla... mutt osoittautuivat lopulta vaarallisiksi.
        Eikä kyllä hymyilyttänyt tapaturman uhria... pallit turvoksissa ja nahat kasassa.

Siinä mun valitsemassa mallissa ei sitä vaaraa ole ja esteettiseti se on kaunis!
        Pitänee valita varmaan perinteinen penkki ja pienillä noin 1cm raoilla!
        Turvallisin malli ja sopii varmaan kaikille.
        Kiitoksia mielenkiinnosta ja tiedoista, kaikille keskusteluun osalistujille.

Nyt menen kattamaan ruokapöytiä, meitä on täällä 14 kpl viettämässä laskiaista.
        Kaikki sisarukset eivät ole täällä tänään, mutt huomenna varmaan nyt puuttuvat ovat käymässä täällä.

• 19.11 kirjoitti:

Kun sen jakkaran valinnassa oikeastaan oli hieman myös ajateltu äijiä, eikä yksistään naisia ja muksuja. Kun hoitoalalla sitä on nähnyt ja kuullut kaikenlaista tarinaa... noista tapaturmista/vahingoista!
        Tuo 155 € maksava jakkara olis muuten aivan hyvä, mutt siinä keskellä oleva reikä on liian pieni, tai ehkä liian iso.

Jollekulle äijälle siis saattaisi olla sopivan kokoinen ikävään tapaturmaan, koska siitä jos jotain sattuu tipahtamaan äijän istuessa niin... Samaa vaaraa ei naisilla ole!
        Sairaalassa on ollut hoidossa mies jolle oli sattunut kyseinen vahinko saunan lauteinen kanssa.
        Lauteissa oli ollut kunnon raot ettei likaa kerry laudelautojen väliin, ne olivat olleet myös siten helppo pestä harjalla... mutt osoittautuivat lopulta vaarallisiksi.
        Eikä kyllä hymyilyttänyt tapaturman uhria... pallit turvoksissa ja nahat kasassa.

Siinä mun valitsemassa mallissa ei sitä vaaraa ole ja esteettiseti se on kaunis!
        Pitänee valita varmaan perinteinen penkki ja pienillä noin 1cm raoilla!
        Turvallisin malli ja sopii varmaan kaikille.
        Kiitoksia mielenkiinnosta ja tiedoista, kaikille keskusteluun osalistujille.

Nyt menen kattamaan ruokapöytiä, meitä on täällä 14 kpl viettämässä laskiaista.
        Kaikki sisarukset eivät ole täällä tänään, mutt huomenna varmaan nyt puuttuvat ovat käymässä täällä.

Se saunanlauteiden kanssa sattunut onnettomuus on varmaan johtunut siitä että liian pitkä jänneväli laudoilla ja lauteet on sitten joustaneet alla, jakkararassa tuskin tulee samanlaista ongelmaa, tuohon minimin koloseen tuskin saa mitään vahingossa tungettua mutta joo, ehkä semmoinen perinteinen malli vaikka jostain torilta ostettuna möksäkäyttöön paras. Hyvästihän siellä on väkeä jo nyt sitten, ei kun hyviä laskiaisia vaan.

• 19.11
        Harmaaritari kirjoitti:

Se saunanlauteiden kanssa sattunut onnettomuus on varmaan johtunut siitä että liian pitkä jänneväli laudoilla ja lauteet on sitten joustaneet alla, jakkararassa tuskin tulee samanlaista ongelmaa, tuohon minimin koloseen tuskin saa mitään vahingossa tungettua mutta joo, ehkä semmoinen perinteinen malli vaikka jostain torilta ostettuna möksäkäyttöön paras. Hyvästihän siellä on väkeä jo nyt sitten, ei kun hyviä laskiaisia vaan.

Kyllä, täällä omaa väkeä riittää ja naapurikin on käynyt! Yhden jälkeen syötiin ja se oli varsinainen show!
        Pienimmäinen mukulista oli siinä vaiheessa jo ihan väsy, eikä ruokailu tahtonut häneltä millään sujua onnistuneesti. Vaihdoin istumapaikkaa; yhden isommista muksuista lähetin aikuisten pöytään ja istuin kakkurujen joukueeseen kapteeniksi!
        Ja sain korjata kaatuneen maitolasin sisällön pöydältä ja lattialta, ensi töikseni.

Muksulauma ja mä käytiin kylppäri reissulla pesemässä soosit naamalta ja käsistä! Pyyhin vielä nuorimmaisen paidaltakin suurimmat sattumat, ennen kuin otin sen paidan hänen yltään. Porukan naiset korjas ruokailun jäljiltä ruokia säilöön ja lautasia ym. tiskiin.

Mulle jäi kolme päikkäreille lähtiää huolletavaks untenmaille.
        Parisängyn kammarista miehet oli nostaneet; laidan seinää vasten ja tyynyt sinne
        ... eli meille tuli 2m leveä ja vain 1,60m pitkä sänky käyttöön, mahduttiin hyvin.
        Mitä nyt mun jalat oli vähän koukussa tai sojotti yli laidan...=))
        Sitkeä sissi tämä pienin... niin väsynyt ett välin nauraa kihersi... ja taas hetkessä itkua tuhersi... häiritsi toistenkin nukahtamista.

Siinä oli vähällä pinna palaa muiltakin, isänsä jo tuli kammariin... "Olen lopen kyllästynyt kuuntelemaan tätä meininkiä!" :hän ilmoitti kiukkuisella äänellä!
        Ilmoitin yhtä äänekkäästi ett suosittelen ulos menoa jos korvasi eivät kestä, mutt mene nyt ainakin pirtin puolelle: me yritetään täällä kovasti päästä uneen kiinni.
        Sen jälkeen kammarissa tulikin hiljaista ja pienin kiersi sormellaan hiljaa mun hiuksiani sormensa ympäri... 5-10 min. luultavasti ja hänkin nukahti lopulta.

Tuvan puolella kammarista häädetty, sitten katseli kiukkuisesti mua kun tuvan puolelle tulin. Sanoin hänelle: ett kiitos avustasi, se tuli tarpeeseen, mutt mun oli häädettävä sunt sieltä, anteeksi vain!
        Koska: Mä olin se hyvä poliisi ja Sä se paha poliisi... tässä leikissä,tällä kertaa!
        Toinen noista vanhemmista muksuista jo tuli kammarista, kaks pienintä vielä nukkuu.

Aamulla ennen yhdeksää tulleet tänne... syötiin aamupalaa kaikki yhdessä, siksi lounas oli niin myöhään ja ulkona oltu todella paljon. Mukulat riehuneet
        koko lauma keskenään ja aikuistenkin kanssa. Liukumäki tehty ja siitä laskettu liukureilla ja pulkalla.
        Ja alle neljä vuotiaskin kiivennyt mäkeen monta monituista kertaa... aikataulunsa mukaan hänen olis pitänyt olla nukkumassa jo ennen ruokailua.
        Joten turha äijien on ihmetellä pienimmän lapsen käytöstä, kun me itse ei olla huolehdittu päivärytmistä... itse me ollaan syyllistytty möhlintään!

Ja Ikis; mä en noista laude jutuista ymmärrä nyt höläyksen pöläystä...
        Hyvä kun naulan saan puuseinään lyötyä, jotta vihta pysyy siinä saunalla.
        Rakennus jutut jätän suosiolla äijien harteille... teillä kaikilla on taatusti leveemmät hartiat kuin mulla!(sanokoot pikkukakkonen mitä tahansa!)

Kahvit on tulossa ja laskiaspullia; mansikkahillolla ja vaniliakermavaahdolla!
        Leivoin eilen päivällä 41kpl pikkupullia ja ne ovat nyt mukana... niitä kun täyttää vaan sitä mukaa kun tavitaan, niiden pitäisi kyllä riittää joka päiväkahville.

Kiitokset laskiaisen toivotuksestasi ja samoin Hyvää laskiaista sinullekin!

Hyvää laskiaista myös muille palstalaisille!

• puuseppä-ätmi

Olen puuseppä. Tekisin sellaisen jakkaran nopeesti.

• puuseppänen

Sinä et osaisi tehdä edes muottia jolla tehtäisiin istuinosa.

Yksittäiskappaleena tuollaisen teettäminen ammattipuusepällä maksaisi vähintään 3000€, ja senkin jälkeen kun muotit olisi valmiina, käsintehtynä istuimet maksaisi tonnin kappale.

Vaikka nuo taivuttamalla tehdyt puiset huonekalut tuntuvat kalliilta, niin totuus on silti se että niiden tekeminen käsin olisi vieläkin kalliimpaa.

• Jaunasakkara

Alapesujakkarahan tuo on.
      Oikea saunajakkara on ihan eri. Tein aikanaan pari kappaletta kansalaisopiston puutöissä ja hyviä teinkin. Tule saunaani testaamaan ellet usko; saat selänpesunkin ilmaiseksi! Nyt en enää pysty tekemään: kerrostalossa et voi puita kuivailla ja kansalaisopiston puutyöpiiriin on tulijoita moninkertaisesti sen kapasiteettiin nähden.
      Saunajakkarassa ei saa olla tuota alapesulovea. Saunajakkara on se jakkara, mille saunan alalauteelta laskeudutaan ja minkä päällä voi oikeasti istua. Se pitää olla oikean korkuinen (40 cm) eikä se saa kaatua vaikka reunallekin laskeutuisit ja vähän viistoon. Tekevä mies sellaisen tekaisee vaikka rautakaupassa (!) myytävästä valmiiksihöylätystä puusta, vaikka ei siitä hyvää tule. Se kaupan puu kun ei ole kuivaa ja kuivuessaan se vääntyilee!
      Ja saunajakkaran jaloissa pitää olla ne noin sentin korkuiset muovipalat jotka pitävät puiset jalat irti saunan mahdollisesti märästä lattiasta ja siten estävät lahomisen. Jakkaran kansiosa pitää sitten olla joko haapaa tai leppää ja jo kannen lautakin maksaa parikymppiä, mutta hyvää ei saa halvalla vaikka itse tekeekin.

• tietäjä-

Sopiva koivupölli kelpaa aivan hyvin.

• Juuri tuonhintaisia kalusteita naiset aina ostelevat. :-/

• Aika moni mies varmaan pariuduttuaan on tullut huomaamaan että ihan tavalliset kalusteet joita ennen osteltiin käytettynä, ale-myynneistä tai saatiin kavereilta ovatkin oikeastaan aika kalliita. Samoin kauppareissuilla huomaa että jatkossa varsinaista "oikeaa" ruokaa on kassin sisällöstä enää korkeintaan 50% ja loput on sitten kaikenlaista kallista höttöä jota sullotaan milloin mihinkin lisäkkeeksi.

• Harmaaritari kirjoitti:

Aika moni mies varmaan pariuduttuaan on tullut huomaamaan että ihan tavalliset kalusteet joita ennen osteltiin käytettynä, ale-myynneistä tai saatiin kavereilta ovatkin oikeastaan aika kalliita. Samoin kauppareissuilla huomaa että jatkossa varsinaista "oikeaa" ruokaa on kassin sisällöstä enää korkeintaan 50% ja loput on sitten kaikenlaista kallista höttöä jota sullotaan milloin mihinkin lisäkkeeksi.

En olisi osannut aavistaa, että että.silleen onkin noin korkeiden huoltokustannusten nainen. :-I

• HC-ätmel kirjoitti:

En olisi osannut aavistaa, että että.silleen onkin noin korkeiden huoltokustannusten nainen. :-I

Vähän luulen että että.silleen sulhanen aikanaan tulee huomaamaan kauppalaskuissa huomattavan notkahduksen ylöspäin päätellen ruokaresepteistä, ei niihin ihan perusvermeet aina riitä ja jos heppu on ennestään tottunut askeettisempaan tarjontaan saattaa alkuun hieman ihmetellä kauppakassin kokoa & hintaa. Toisaalta taas jos on tottunut usein ulkona syömään huomaa pian pääsevänsä halvemmalla kun kotona toimii muonitus hyvin.

• 19.11
        Harmaaritari kirjoitti:

Vähän luulen että että.silleen sulhanen aikanaan tulee huomaamaan kauppalaskuissa huomattavan notkahduksen ylöspäin päätellen ruokaresepteistä, ei niihin ihan perusvermeet aina riitä ja jos heppu on ennestään tottunut askeettisempaan tarjontaan saattaa alkuun hieman ihmetellä kauppakassin kokoa & hintaa. Toisaalta taas jos on tottunut usein ulkona syömään huomaa pian pääsevänsä halvemmalla kun kotona toimii muonitus hyvin.

No niin äijät, ihan ensiksi... takaan ettei ole teidän huolenne miten kallista kauppakassia kannan. Olen tähänkin asti itse kaivannut kukkarostani ne rahat, jotka olen kaupassa menettänyt!
        Samoin tulen tekemään tulevaisuudessakin, oli mulla mies tai ei.
        Äijä käykööt kaupassa ja ostakoot mitä itse mielii, katotaan sitten mitä niistä aineksista saan aikaseksi. Kunhan nyt edes jotain soppa ainesta joskus tuo!

Ensinäkin minä kalastan suurimman osan käyttämistäni kaloista... ihan itse ja se on sekä huvia samalla kertaa, että ulkoilua. No kalasta joutuu maksamaan kalastusluvan n. 40 euroa vuodessa ja mun Faija hankkii sen mulle.

Käytän paljon kotimaisia kausiluontoisia vihanneksia juureksia ja kaaleja.
        Erittäin harvoin hummeria, ehkä 2-3kpl vuodessa, katkarapuja useammin.
        Kerma ei ole kallista ja jo tilkka aitoa kermaa parantaa ruuan makua.
        Aito kuohukermapurkki säilyy avattunakin jääkaapissa 4 vrk ainakin jos sen tuoreena ostaa!
        Parasta ennen..tarjouskerma litran purkissa edullisesti;ostan aina teen smetanaa!
        Sopii mätitahnaan ja kalan kanssa, leivonnaisiin, borschkeittoon, sienisalaattiin...

Metsällä käyn ja riistaakin ammun Faijalta saan lisää riistaa ja kalaa, vaihdossa leivonnaisiin ja laatikkoruokiin.
        Valmiista hirvenliha palapaisteista taas saan osani...tehdystä työstä ja juureksista mausteista joita niihin käytän,eli suht halpaa vaihtokauppaa käydään.

Lyön vetoa ett osaan tehdä halvemmat ruoka ostokset mitä miehet!
        Käytän ruokaan rahaa vähemmän mitä yleensä ihmisiltä kuluu koska hankin luonnosta todella paljon ilmaiseksi: sieniä, marjoja,lintuja, jäniksiä!

Ja mitä tulee näihin eväisiin Faijan mökillä, loppupeleissä hän maksaa ruokalaskun; on aina kustantanut syötävät koko porukalle kun on isäntänä.
        että.silleen... mua alkoi närästämään turha kitinä!

• 19.11 kirjoitti:

No niin äijät, ihan ensiksi... takaan ettei ole teidän huolenne miten kallista kauppakassia kannan. Olen tähänkin asti itse kaivannut kukkarostani ne rahat, jotka olen kaupassa menettänyt!
        Äijä käykööt kaupassa ja ostakoot mitä itse mielii, katotaan sitten mitä niistä aineksista saan aikaseksi. Kunhan nyt edes jotain soppa ainesta joskus tuo!

Ensinäkin minä kalastan suurimman osan käyttämistäni kaloista... ihan itse ja se on sekä huvia samalla kertaa, että ulkoilua. No kalasta joutuu maksamaan kalastusluvan n. 40 euroa vuodessa ja mun Faija hankkii sen mulle.

Aito kuohukermapurkki säilyy avattunakin jääkaapissa 4 vrk ainakin jos sen tuoreena ostaa!
        Parasta ennen..tarjouskerma litran purkissa edullisesti;ostan aina teen smetanaa!
        Sopii mätitahnaan ja kalan kanssa, leivonnaisiin, borschkeittoon, sienisalaattiin...

Metsällä käyn ja riistaakin ammun Faijalta saan lisää riistaa ja kalaa, vaihdossa leivonnaisiin ja laatikkoruokiin.
        Valmiista hirvenliha palapaisteista taas saan osani...tehdystä työstä ja juureksista mausteista joita niihin käytän,eli suht halpaa vaihtokauppaa käydään.

Käytän ruokaan rahaa vähemmän mitä yleensä ihmisiltä kuluu koska hankin luonnosta todella paljon ilmaiseksi: sieniä, marjoja,lintuja, jäniksiä!

Ja mitä tulee näihin eväisiin Faijan mökillä, loppupeleissä hän maksaa ruokalaskun; on aina kustantanut syötävät koko porukalle kun on isäntänä.

Elikkä siis halvalla saat, koska pappa betalar. Taidatkin olla semmoinen isin pikku silmäterä. Se ei varmaan kuitenkaan osta sulle tuota kahden tonnin jakkaraa. Joudut varmaan aika usein tekemään olutkeittoa, jos jätät ruokaostokset miehen vastuulle.

Kannattaa ottaa happolääkettä siihen närästykseen. >:-)

• 19.11 kirjoitti:

Vai närästämään turha kitinä :D No vähän kyllä arvelinkin että niin saattaa käydä mutta minun havaintojen mukaan tosiaan ruokakassit pullistuu, monipuolistuu ja kallistuu naisen kanssa ostoksilla käydessä enkä minä nyt välttämättä sitä pelkästään huonon asiana pidä kun kyllähän ne kassit myös terveellistyy siinä samalla.

No juu, sorry, en mitenkään tosiaan arvostella tarkoittanut. Varmaan osaa, laittaa edukkaasti ja toisaan hyödyntää noita itse pyydettyjä juttuja niin olet ehkä sitten keskimääräistä edullisempi pitää kauppareissuilla messissä, se nyt kuitenkin vaan on varmaan että se tuleva sulhanen saa kyllä olla tarkkana linjojensa kanssa. Sulla sen verran kuitenkin on tuota ruuanlaittotaitoa että pelkäänpä että saattaa heppu alkaa pikkuhiljaa pullistumaan sun reseptejä maistellessaan, ne laittamukset kun enimmäkseen taitaa olla melkoisen hyviä maultaan niin saattaa tulla ylensyödyksi jos ei osaa pitää varaansa.

• 19.11
        Harmaaritari kirjoitti:

Vai närästämään turha kitinä :D No vähän kyllä arvelinkin että niin saattaa käydä mutta minun havaintojen mukaan tosiaan ruokakassit pullistuu, monipuolistuu ja kallistuu naisen kanssa ostoksilla käydessä enkä minä nyt välttämättä sitä pelkästään huonon asiana pidä kun kyllähän ne kassit myös terveellistyy siinä samalla.

No juu, sorry, en mitenkään tosiaan arvostella tarkoittanut. Varmaan osaa, laittaa edukkaasti ja toisaan hyödyntää noita itse pyydettyjä juttuja niin olet ehkä sitten keskimääräistä edullisempi pitää kauppareissuilla messissä, se nyt kuitenkin vaan on varmaan että se tuleva sulhanen saa kyllä olla tarkkana linjojensa kanssa. Sulla sen verran kuitenkin on tuota ruuanlaittotaitoa että pelkäänpä että saattaa heppu alkaa pikkuhiljaa pullistumaan sun reseptejä maistellessaan, ne laittamukset kun enimmäkseen taitaa olla melkoisen hyviä maultaan niin saattaa tulla ylensyödyksi jos ei osaa pitää varaansa.

Mulla on työtilat alakerrassa, eli pienimuotoinen kuntosali olemassa. Löytyy juoksumatto, nyrkkeilysäkki ja päärynäpallo. Sivutanko painon nostoon... tosin siihen pitäisi varmaan sitten ostaa lisää muutamia juttuja. Kuntopyörä .
        Nojapuutkin vois virittää korkeammalle... nyt ne toimii kuntoradan käsijohteina, kävelyharjoituksissa, kun rollaattoria ei käytetä
        Painimattoja muutama...toimivat alustoina nyt lattiajumpassa.
        Ja mun ikioma ja ihan yksityinen hyppynaru jota hoitsut tykkäävät näköjään lainata... se on usein eripaikassa mihin sen olen jättänyt!
        Lyön vaikka vetoa ettei hoivan asukkaista kukaan käy hyppimässä narulla! =)))

Joten helppo nakki, omistan myös tampuriinin sillä saan lyötyä kyllä tahtia vaikka punnerruksiin! Joko vahtii lautastaan niin ettei ihan muodottomaksi lihoa, tai rehkii hiki otsassa noiden välineiden kanssa. Ja ulkolenkeille lähden kyllä mukaan, eli kaljalle ei silloin mennä.
        Jos kaljoille mielii, niin siitä voi rehellisesti kertoa menevänsä bubiin silloin, sinne mä en tunkeudu/lähde mukaan.

No juu, sorry, en minäkään ihan tosissani vielä raivaria saanut... kunhan huomautin.
        En ole mikään Faijan erikoissuojeluksen kohde... maksaa siinä mun kulujani kuin muidenkin mukuliensa ja tekee samanlaisia vaihtokauppoja myös minijöidensä kanssa. Eli laitattaa ruokiaan suvun naisilla tai syö ulkona.

Omat eväät hänellä kun tahtoo olla paistettua tai savustettua kalaa ja makkaroita leipää ja maitoa. Hirviporukasta saa hirvenlihaa ja peuraa mutt ei ole koskaan laittanut sitä itse... Emo kun aikoinaan teki kaiken ruuan, jopa lämmitti sen faijalle vaikka yöllä, kun tämä tuli kotiin nälissään! Sama ei onnistu minun kohdallani.

• 19.11 kirjoitti:

Mulla on työtilat alakerrassa, eli pienimuotoinen kuntosali olemassa. Löytyy juoksumatto, nyrkkeilysäkki ja päärynäpallo. Sivutanko painon nostoon... tosin siihen pitäisi varmaan sitten ostaa lisää muutamia juttuja. Kuntopyörä .
        Nojapuutkin vois virittää korkeammalle... nyt ne toimii kuntoradan käsijohteina, kävelyharjoituksissa, kun rollaattoria ei käytetä
        Painimattoja muutama...toimivat alustoina nyt lattiajumpassa.
        Ja mun ikioma ja ihan yksityinen hyppynaru jota hoitsut tykkäävät näköjään lainata... se on usein eripaikassa mihin sen olen jättänyt!
        Lyön vaikka vetoa ettei hoivan asukkaista kukaan käy hyppimässä narulla! =)))

Joten helppo nakki, omistan myös tampuriinin sillä saan lyötyä kyllä tahtia vaikka punnerruksiin! Joko vahtii lautastaan niin ettei ihan muodottomaksi lihoa, tai rehkii hiki otsassa noiden välineiden kanssa. Ja ulkolenkeille lähden kyllä mukaan, eli kaljalle ei silloin mennä.
        Jos kaljoille mielii, niin siitä voi rehellisesti kertoa menevänsä bubiin silloin, sinne mä en tunkeudu/lähde mukaan.

No juu, sorry, en minäkään ihan tosissani vielä raivaria saanut... kunhan huomautin.
        En ole mikään Faijan erikoissuojeluksen kohde... maksaa siinä mun kulujani kuin muidenkin mukuliensa ja tekee samanlaisia vaihtokauppoja myös minijöidensä kanssa. Eli laitattaa ruokiaan suvun naisilla tai syö ulkona.

Omat eväät hänellä kun tahtoo olla paistettua tai savustettua kalaa ja makkaroita leipää ja maitoa. Hirviporukasta saa hirvenlihaa ja peuraa mutt ei ole koskaan laittanut sitä itse... Emo kun aikoinaan teki kaiken ruuan, jopa lämmitti sen faijalle vaikka yöllä, kun tämä tuli kotiin nälissään! Sama ei onnistu minun kohdallani.

No joo, en arvellutkaan sinun ihan tosissasi hernestyneen, varulta vaan sorryttelin kun olet vissiin vielä virallisesti toipilaana vaikkakin näyttää tuota tapahtumaa jo sen verran olevan että taidat mennä jo ihan täyttä vauhtia taas.

Toi onkin kyllä hyvä toi oma kuntonurkkaus ja tosiaan van hyvä sekin jos hoitsutkin sitten tykkää sitä käyttää, pysyvätpähän kunnossa hekin sitten.

Ätmelikin tuossa vaan ihan lämpimikseen taitaa kuittailla, oikeastihan se on hyvä juttu kun teillä suvussa toimii nuo jutut. Varmaankin isälles kyllä hyvin sopii että saa toimia ruuan hankkijana ja ne jotka osaa sitten toimii laittajina eikä siinäkään mitään vikaa ois vaikka nuorimmaisena vähän olisitkin silmäterä, sitä vartenhan ne vanhemmat on että saavat holhota ja auttaa.

Minusta tuossa mitä äitisi on tehnyt on jotain hemmetin hienoa. Ei tänä päivänä varmaan juuri missään vaimo ala yöllä ruuanlaittoon mutta tuollaisessa ilmenee sellainen välittäminen jota miehet kyllä kaipaa nykyäänkin vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan.

• 19.11
        Harmaaritari kirjoitti:

No joo, en arvellutkaan sinun ihan tosissasi hernestyneen, varulta vaan sorryttelin kun olet vissiin vielä virallisesti toipilaana vaikkakin näyttää tuota tapahtumaa jo sen verran olevan että taidat mennä jo ihan täyttä vauhtia taas.

Toi onkin kyllä hyvä toi oma kuntonurkkaus ja tosiaan van hyvä sekin jos hoitsutkin sitten tykkää sitä käyttää, pysyvätpähän kunnossa hekin sitten.

Ätmelikin tuossa vaan ihan lämpimikseen taitaa kuittailla, oikeastihan se on hyvä juttu kun teillä suvussa toimii nuo jutut. Varmaankin isälles kyllä hyvin sopii että saa toimia ruuan hankkijana ja ne jotka osaa sitten toimii laittajina eikä siinäkään mitään vikaa ois vaikka nuorimmaisena vähän olisitkin silmäterä, sitä vartenhan ne vanhemmat on että saavat holhota ja auttaa.

Minusta tuossa mitä äitisi on tehnyt on jotain hemmetin hienoa. Ei tänä päivänä varmaan juuri missään vaimo ala yöllä ruuanlaittoon mutta tuollaisessa ilmenee sellainen välittäminen jota miehet kyllä kaipaa nykyäänkin vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan.

Huomenta!
        "...näyttää tuota tapahtumaa jo sen verran olevan että taidat mennä jo ihan täyttä vauhtia taas."
        -Näyttää, miltä näyttää, mutt mä sammahdin taas... patterit loppui kuin Duracell pupusta! Nukahdin varmaan jo siinä klo21.
        Kuudelta syötiin illallinen jonka jälkeen naiset kävi äkkiä saunassa, minä ja Emo ei menty saunaan. Mulla oli tiski hoidettavana ja Emo seurusteli ja leikki muksujen kanssa. Naisten palattua, pääsi Emo iltapesulle kälyn kanssa. Miehet olivat vuorostaan saunomassa vähän pidemmän kaavan mukaan, vihtojen kera!

Ja minäkin ehdin jo käydä kylppärissä kevyemmällä iltapesulla, (en käynyt koko vartalosuihkussa) ja puin oloasun ylleni. Saunakahvit keitettiin sekä teetä ja ennen yhdeksää oli mökki hiljentynyt, ainoastaan vanhempani katsoivat TV:tä.

Minä kömmin tuvan sänkyyni ja vedin päiväpeitteen ylleni ja ajattelin torkahtaa hetkeksi.Mulla ei ole tietoa milloin vanhemmat ovat menneet kammariin ja sammuttaneet TV:een sekä valot. Heräsin hetki sitten säkkipimeässä, ihmetellen pimeyttä kunnes tajusin missä olen.
        Eikä mulla tietenkään ollut taskulamppua vieressä... valokatkaisijalle oven pieleen olisi tarvinnut suunnistaa sokkona. Nousin istumaan ja silloin huomasin... parin metrin päässä paloi pieni pistemäinen valo! Mun läppärini jäi avonaisena kirjoituspöydälle ja siinä paloi tämä pelastava pikku piste!

Sain läppärin herätettyä ja tämän valossa suunnistin lopulta kohti valkeeta ovea ja sähkökatkaisijaa. Hittolainen ett pimeessä on vaikeaa ja tulee epävarma tunne lähteä edes liikkeelle... etsimään sähkökatkaisijaa! Etsin myös taskulampun itselleni, tämä on ihan must, näissä olosuhteissa... kun ulkovalot eivät pala läpiyön antaen edes valon kajoa sisälle taloon.

".. eikä siinäkään mitään vikaa ois vaikka nuorimmaisena vähän olisitkin silmäterä, sitä vartenhan ne vanhemmat on että saavat holhota ja auttaa."

- Olen ihan samaa mieltä! Ja kyllä Faija pitää hyvää huolta eteenkin pikkusiskostani. Nyt sairauslomallanikin kävin ostamassa pikkusiskolle luistimet hänen kanssaan ja käytiin baarissa kaakaoilla, Faija antoi meille rahat siihen!
        Minä kun en ole Faijan nuorin tytär... täällä mökilläkin on nyt laskiaisena muut sisarukseni käymässä... paitsi nuorin, joka ei kuulu Emon pesueeseen!

Emo ja Faija ovat löytäneet jonkinlaisen yhteisen säveleen ja sovinnon keskenään.
        Miten pikkusisko mahtuu tähän sovintoon? Millä ehdoilla mennään?
        Vaikka turha minun on pohtia tätä tilannetta...keskellä yötä... mä en voi tehdä yhtään mitään ratkaisevaa, eikä tämän pitäisi olla mun bropleema.
        Tuli vaan mieleen näistä teidän mulle antamistanne kommenteista.
        Taidan kuoria mandariinin syödä sen ja mennä takaisin nukkumaan vielä!

Hyvää aamuyötä!

• hienopuuseppä

Puuseppä ei ole kaveri joka tekee tuollaisia kalusteita, puuseppä tekee lähinnä melamiinilevystä huonekaluja.

Jos teetät tuollaisen jakkaran, niin käänny hienopuusepän puoleen, he tekevät puusta mitä vaan.

• Sinkkumies---

Olen käynyt amiksen puupuolen. Olen ollut töissä firmassa joka teki hyttikalusteita laivoihin. Olin siellä 6 vuotta hommissa. Sitten menin keittiöfirmaan jossa tein keittiön kaapistoja, siellä olin kaks vuotta ja se firma meni konkkaan ja sen jälkeen olenkin ollut työttömänä. Saa tuollaiseen tuoliin hintaa vaikka kymppi tonnin mutta se ei ole sen arvoinen. Tuolin puu maksaa varmaan parisataa euroa jos on jotain erikoispuuta tuotu ulkomailta.

• ei.onnistu.kaikilta

Ammattimies ei tee tuollaisia tuoleja sahaamalla liimapuulevystä hevosenkengän mallista istuinosaa, sillä sellaisessa tuotantamenetelmässä puunsyyt eivät kestä käyttöä vaan risahtavat halki.

Hevosenkengän mallisessa istuinosassa puu pitää taivuttaa siihen muotoon ja käyttää sellaista taivutusmenetelmää jossa kappaleeseen ei jää jännitystä joka pyrkisi muuttamaan kappaleen muotoa.

Ei siis ole huonekalupuusepän töitä, vaan vaatii kokeneen hienopuusepän taidot.

• jjkjkjkjkjk
        ei.onnistu.kaikilta kirjoitti:

Ammattimies ei tee tuollaisia tuoleja sahaamalla liimapuulevystä hevosenkengän mallista istuinosaa, sillä sellaisessa tuotantamenetelmässä puunsyyt eivät kestä käyttöä vaan risahtavat halki.

Hevosenkengän mallisessa istuinosassa puu pitää taivuttaa siihen muotoon ja käyttää sellaista taivutusmenetelmää jossa kappaleeseen ei jää jännitystä joka pyrkisi muuttamaan kappaleen muotoa.

Ei siis ole huonekalupuusepän töitä, vaan vaatii kokeneen hienopuusepän taidot.

No höpö höpö. Olen nainen ja silloin tällöin kansalaisopiston puutyökurssilla käyn - myös tällä hetkellä ja onnistuu tommosen teko ihan millon tahansa.

• kourananutta

on24 -liikkeestä minä tilasin kätevän jakkaran

nyt huomasin että olisi pitäny 2 tilata

kestää n. 120 kg painon muistaakseni että ihan ok moneen tarpeeseen muualleki voi lainata, jos nousta pitää

• OpinJotain

Minä luulin että puuseppä on naisten ihanneammatti poikaystävälle, kun sinkkuelämässäkin se hevosennaama seurusteli puusepän kanssa. Tässä ketjussa on jo puolitusinaa puuseppiä, jotka viettävät aikaansa sinkut palstalla.

• oon.nähnyt

Tavallisesta huonekalupuusepästä ei ole mitään iloa kenellekään, sen tehtävä on vain latoa levyä sahauspöydälle ja huolehtia siitä että melamiinipinnotteisiin lastulevynpalasiin tehdään koneella reiät tappiliitoksia varten.

• pillllu

Kallista on! Kuulkaapas asia on niin että tuollaisen tekee ihan vaan taivuttamalla vanerilevyn hevosenkengän muotoon! ja laittamalla siihen jalat! Vanerin pitää vaan olla kosteaa ja sitten työntää 20 000 tonnin tunkilla sellaisella holstilla sitä kaarelle! Sitten vaan hioo perseen muotoon!

• lamelleista.tehdään

Olisi mielenkiintoista nähdä tuo kötöstys.

• Rupelihattu_

Liimalla puukapuloita yhteen levyksi ja höylän kautta sahataan hevosenkengän muotoon. Puiden väliin tarvittaessa salakiinnikkeet.

• rupeli_

Ihanko tappiliitoksilla tekisit?

• Rupelihattu_
        rupeli_ kirjoitti:

Ihanko tappiliitoksilla tekisit?

Esimerkiksi.

• Vähän niin kuin tuohon tapaan palikat ja sitten muotoon sahaus & hionta?:

https://cdn-a.verkkokauppa.com/images/58/2_278288-1485x628.jpeg

Itse tein mutsille tuon tyyppisen leikkuulaudan peruskoulussa, on vielä käytössä eikä ole halkeillut niin saattaisi kestää ilman tapituksiakin jos ei kovin siroksi leikkaa muotoiluvaiheessa.

Saunajakkaraa varten ostaisin varmaan tuollaista 40 millistä liimapuulevyä josta muotoilisin:

https://www.bauhaus.fi/liimapuulevy-manty-40-x-300-x-1000-mm.html

Joku kohta sanoo että männystä tarttuu pihkaa, no katsoo pihkattoman kohdan sitten tai ostaa vaikka koivulevyä sitten.

• Rupelihattu_
        Harmaaritari kirjoitti:

Vähän niin kuin tuohon tapaan palikat ja sitten muotoon sahaus & hionta?:

https://cdn-a.verkkokauppa.com/images/58/2_278288-1485x628.jpeg

Itse tein mutsille tuon tyyppisen leikkuulaudan peruskoulussa, on vielä käytössä eikä ole halkeillut niin saattaisi kestää ilman tapituksiakin jos ei kovin siroksi leikkaa muotoiluvaiheessa.

Saunajakkaraa varten ostaisin varmaan tuollaista 40 millistä liimapuulevyä josta muotoilisin:

https://www.bauhaus.fi/liimapuulevy-manty-40-x-300-x-1000-mm.html

Joku kohta sanoo että männystä tarttuu pihkaa, no katsoo pihkattoman kohdan sitten tai ostaa vaikka koivulevyä sitten.

Ei ehkä ihan jämäpalikoita, vaan hanurin levyisiä kapuloita, ~50cm ja mallin mukaan muotoilee.

• kouravääntäjä

haloo, muovia sen olla pitää. Ei saunassa tarvi ku lauteet olla puuta, siihenki vois tietysti joku keksiä muutaki patenttia, vaika semmoiset katosta riippuvat keinut olis super hyvät.

• 09.11

Voisko siihen keskelle reikää kiinnittää sarana-akseliin jäykän tekokullin suvun naisia varten ja voishan Faija ottaa kanssa sitä suoleen?

Ja Emo toki nauttisi mennen tullen!

Kuka tekee ja toteuttaa saa panon!

Nyt syömään torttuhyrriä omnomnom!

• 19.11

Kuules nyt ipana täm on aikuisten palsta, alahan laputtaa täältä kirjoittelemasta ruokottomuuksia! Korvillesi sietäisit saada!
        että.silleen

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1370
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      951
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      945
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      922
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      865
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      835
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    Aihe