Housu jalkoihin?

housuJalkoihin

Miksi sanotaan "housut jalkaan", eikä housu jalkoihin?

29

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niintaisitten

      Jalat housuihin, kädet hanskoihin ja pää pipoon?

    • Olivatkohan housut aluksi vain sellaiset kaksi letkua, jotka vedettiin jalkaan, kumpikin letku omaansa?

      Housujen nimen etymologiahan on samaa kantaa kuin esimerkiksi englannin letkua tarkoittava hose.

    • hgfhghgfhghg

      Housu on luultavasti ennen tarkoittanut vain yhtä lahjetta.

    • Irwin_Leukanen

      Ällistelepä saman tien, miksi panet kengät jalkaan, etkä jalkoja kenkiin.

    • Kauko.Putki

      Sanotaan myös shortsit, legginsit, sakset, silmälasit, kiikarit. Yhteistä on että niitä käytetään johonkin parillisen kohteeseen tai pareina👖👓

      Kun urheiluselostaja Pekka Tiilikainen sanoi kollegalleen: "Kuule annappas välillä tänne se kiikari! 🍺", voitiin päätellä että kisatunnelma oli selvästi nousussa.

      • Ryystäinen

        Pekka Tiilikaisen kiikarointia: "Kohta alkaa kymmenentuhannen kilometrin juoksu, urheilijat riisuvat viimeisiä vatteitaan".


      • tsiigarit
        Ryystäinen kirjoitti:

        Pekka Tiilikaisen kiikarointia: "Kohta alkaa kymmenentuhannen kilometrin juoksu, urheilijat riisuvat viimeisiä vatteitaan".

        ... "ja tuolla näkyy Togon tyttö jo kyyristyvän lähtöasentoon... jaa-a, ovatpas nuo urheiluasut käyneet pieniksi... annappas Paavo tännekin niitä kiikareita!"


      • Lyssnare
        tsiigarit kirjoitti:

        ... "ja tuolla näkyy Togon tyttö jo kyyristyvän lähtöasentoon... jaa-a, ovatpas nuo urheiluasut käyneet pieniksi... annappas Paavo tännekin niitä kiikareita!"

        Kerran Noponen sanoi: Tämä 160-vuotias tyttö.


      • "Kiikari" nimenomaan on oikein, kun kyseessä on yksi kiikari. En tiedä onko englannin vaikutusta, että porukka tunkee siihen monikkoa. Kiikari on kaksiosainen kaukoputken tapainen laite.

        Puhekielessä ennen käytettiin videonauhurille monikollista motoa videot. Tuossa taitaa olla sanan "stereot" vaikutusta


      • putkinäköä
        okaro kirjoitti:

        "Kiikari" nimenomaan on oikein, kun kyseessä on yksi kiikari. En tiedä onko englannin vaikutusta, että porukka tunkee siihen monikkoa. Kiikari on kaksiosainen kaukoputken tapainen laite.

        Puhekielessä ennen käytettiin videonauhurille monikollista motoa videot. Tuossa taitaa olla sanan "stereot" vaikutusta

        Binokulaareiksikin taidetaan kiikareita kutsua. Okulaari tosin on ainoastaan yksi kaukoputken osa, eikä pelkästään kahdella okulaarilla näe juuri mitään.


      • ökylaari

        Vain silmillä näkee; yksittäin tai pareittain...


      • Kiikaristi

        "Kiikari" onkin se kielellisesti oikea muoto.Se tarkoittaa koko laitetta, ei erillisiä ulokkeita.
        Jos ulokkeita on vain yksi, se on jo kaukoputki. Näin mitään sekaannusta ei synny.
        Nimitys tule epäilemättä ruotsin "kikaresta", sekin siis yksikkömuoto.


      • putkinäköä kirjoitti:

        Binokulaareiksikin taidetaan kiikareita kutsua. Okulaari tosin on ainoastaan yksi kaukoputken osa, eikä pelkästään kahdella okulaarilla näe juuri mitään.

        Ei kutsuta.


    • yhdestä_kaksi

      Housut taitavatkin olla ainoa vaatekappale, joka on ylhäällä yksikkö ja alhaalla monikko.

      • Dghgg

        Trikoot taas ovat vaatekappale, jossa yksikkö ja monikko vaihtelevat henkilön painon mukaan. Trikoot hoikalla ja rikoo riskillä.


    • Miksi me myöskin sanomme "housut jalkaan" eikä "housut jaloille"?

    • Uljailunystävä

      Penkkiurheiluvaisuuteen taipuvaista kansaamme ovat taas hauskuuttaneet urakalla toista viikkoa niin selostajat, kommentaattorit kuin urheiluttelijat itsekin. Lahdessa ollaan oltu liikkeellä ”hyvällä jalalla” ja ”hyvällä suksella” ja silti on tullut Suomellekin melkoista sukseeta ”mitaleita myöden”. Ja kyseessä eivät suinkaan ole olleet alaraajojen osalta toispuoleisesti amputoidut vammaisurheiluttelijat!

      • Lahdessa ollaan urheilun ja ulkoilun lisäksi uskoakseni viihdytty myös viihteellä, jopa yöjalassa.


      • sauvasuoja
        Kollimaattori kirjoitti:

        Lahdessa ollaan urheilun ja ulkoilun lisäksi uskoakseni viihdytty myös viihteellä, jopa yöjalassa.

        Riittiköhän ne spärdärit? Joka ikinen sulttaani sinne kuulemma toimitettiin.


      • Uljailunystävä
        sauvasuoja kirjoitti:

        Riittiköhän ne spärdärit? Joka ikinen sulttaani sinne kuulemma toimitettiin.

        Skordareitako tarkoitia? Yöjalkasukkia? No, sprägäreitä tuskinkaan.

        Rantasalmen sulttaani, rinssieversti, kiljuvan karhun komentaja ja kuun varakuningas tuskin kuitenkaan tuollaista sanastoa käytti.


    • zzz.ggg

      Minäpä työnnän jalat puntteihin, yhden kuhunkin.
      Eikä nyt ole kysymys mistään pieleen menneestä painonnosto-operaatiosta.

      • puntittaa

        Jalkojen puntittaminen olisikin osuvampi ilmaisu verrattuna tuohon "laittaa housut jalkaan", mikä herättää täälläkin vain kummastusta.

        Jos haluttaisiin korostaa housujen laittamista vain yhteen jalkaan, voitaisiin sanoa "puntittaa jalka".

        Monesti kuitenkin riittäisi pelkkä puntittaa. Esimerkiksi:
        - Meillä on sovituskoppi tuolla, voitte puntittaa siellä.


    • maximinishorts

      Jos housuista leikataan lahkeet pois, niin miksi kutsutaan jäljelle jäävää osaa?

      • pikku.pikku.bikineissä

        Miten paljon lahkeita pois?
        Lopputuloksena ensin shortsit ja viimeiseksi kai sitten stringit.


      • Ovathan alushousutkin vielä housut, vaikkei niissä olisi lahkeita lainkaan.


      • Hfujk

        Jos isoista housuista leikataan lahkeet pois, niistä tulee pikku-housut.


      • Mental_loss
        pikku.pikku.bikineissä kirjoitti:

        Miten paljon lahkeita pois?
        Lopputuloksena ensin shortsit ja viimeiseksi kai sitten stringit.

        Takamuksesta käytetään jossakin päin Suomea nimitystä puo. Ehkä ei niinkään Kainuussa, mutta silti sopinee miettiä nimen Puolanka etymologiaa tältä kannalta.

        Puolanka = persnaru? Stringit = puolankapöksyt?

        Hammaslankabikineiksikin (tai sellaisten alaosaksi) tuollaista minimalistista vaatekappaletta taidettiin joskus kutsua, engl. dental floss bikini.

        https://tinyurl.com/h3bf7ag


      • Mental_loss
        Mental_loss kirjoitti:

        Takamuksesta käytetään jossakin päin Suomea nimitystä puo. Ehkä ei niinkään Kainuussa, mutta silti sopinee miettiä nimen Puolanka etymologiaa tältä kannalta.

        Puolanka = persnaru? Stringit = puolankapöksyt?

        Hammaslankabikineiksikin (tai sellaisten alaosaksi) tuollaista minimalistista vaatekappaletta taidettiin joskus kutsua, engl. dental floss bikini.

        https://tinyurl.com/h3bf7ag

        Tuo ”Persnarun” pitäjä eli Puolangan kunta saattaa monen mielestä olla kaukaista periferiaa, mutta se on itse asiassa mitä keskeisintä Suomea.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Manner-Suomen_keskipiste

        Tuo yhden määrittelytavan mukainen manner-Suomen keskipiste siis sijaitsee – missäpäs muualla kuin Puolangan Housuvaarassa! Lienevätkö nuo stringit eli puolankapöksyt sitten vaarallisetkin ja kenen kannalta, eos.


      • Mental_loss
        Mental_loss kirjoitti:

        Tuo ”Persnarun” pitäjä eli Puolangan kunta saattaa monen mielestä olla kaukaista periferiaa, mutta se on itse asiassa mitä keskeisintä Suomea.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Manner-Suomen_keskipiste

        Tuo yhden määrittelytavan mukainen manner-Suomen keskipiste siis sijaitsee – missäpäs muualla kuin Puolangan Housuvaarassa! Lienevätkö nuo stringit eli puolankapöksyt sitten vaarallisetkin ja kenen kannalta, eos.

        Uudempana ollessa, 1980-luvulla, jopa Mental_loss sai itsensä useammankin kerran ladulle rehkimään pitkää matkaa (2 × Dolomitenlauf 60 km, 5 × Finlandia-hiihto 75 km, 2 ×Tervahiihto 75 km). Noista massahiihtotapahtumista jäi sellainenkin muistijälki, että somarakenteisen hiihtelijättären perässä saattoi viihtyä useampiakin kilometrejä ihailemassa valkoisen, tyköistuvan, vienosti läpikuultavan hiihtoasun alta paljastuvia muotoja ja alusasun mallia.

        Olisin kovin mielelläni nähnyt MM-mitalisti Tuulikki Pyykkösen, Puolangan Ryhdin kasvatin, edessäni puolankapöksymannekiinina, mutta siihen leikkiin hän olisi varmasti ollut aivan liian nopea. Itse lynkyttelin noita maratoneja tahtiin 10 km/h.

        Tässä Tuulikki Pyykkönen kuitenkin nähdään esittelemässä vähemmän onnistunutta hiihdäntäasua:

        http://m.iltalehti.fi/talviurheilu/2016100522418671_tl.shtml


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe