Keskisormitettu

Reijo-Setä

Ajelinpa tuossa hiljattain kaupunkimme katua autolla, tietysti. No, sieltä vasemmalta tuuppasi polkupyöräilijä eteen. Hiukan jarruttelin siinä, mutta määrätietosesti pyöräilijä tunkee eteeni, vaikka katsekontakti oli saatu jo aikaa sitten. Ajatelin, antaa tulla jos sille tuntuu, pyöräilijästä. Saihan tuo laitteensa kaadettua, ettei alle jäänyt. Keskikormea kuitenkin näytti, neitokainen topakasti. Jotain lienen tehnyt väärin?

Pyöräilijä tuli vasemmalta. Lienee minulla väistämisvelvollisuus?
Pyöräilijä tuli kärkikolmion takaa. Lienee minulla väistämisvelvollisuus?
Pyöräilijä tuli pihakadulta. Lienee minulla väistämisvelvollisuus?
Pyöräilijä ajoi suojatiellä. Lienee minulla väistämisvelvollisuus?

Jokohan pitäisi luopua ajokortista suosiolla? Perusväistämis-säännöistä tietämättömänä, tai väärin ymmärtäneenä.
Annanko itseni ilmi poliisille. Ottaako ne kortin pois, heti ja ikiajoiksi?
Jospa pyöräilijä neiokaisen kyydissä olisi ollut lapsi, äidin turvallisessa hoivassa päiväkotiin. Minustako olisi tehty lastensuojeluolmoitus sosiaalitoimistoon, ehkäpä annettu liikenteelinen lähestymiskielto äitiä ja lasta kohtaan. perusteena säämöistä piittaamattomuus ja holtiton liikennekäyttäytyminen.

Yst. vast, odtt. Reijo-Setä

54

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konsnaapelissa

      Pyöräilijälle on aina annettu tietä, etuajo-oikeus johon hän on tottunut. Pyörilijä varmaankin luulee olevasa aina oikeutettu menemään, autoilioiden väistäessä. Joku sitten ei väistä. Pyöräilijä ei tiedä tai ymmärrä rikkoneensa neljää väistämis-sääntöä samassa risteyksessä.
      Autoilijana olet kuitenkin täysi m**kku, kun kiusaat ihmisiä noinkin vakavasti. Sinulle sakon paikka.

      • Päinpersettä

        Ei ole aina annettu tietä, tämä joka paikassa väärin väistely on ollut nyt parikolme vuotta.


    • o.h.o

      Onkohan keksitty juttu? Okei, tuli pihakadulta mutta onko pihakatuja jotka vievät suojatielle? Tuntuu oudolta jos pihakadun päässä olisi suojatie kiinni. Miten moottoriajoneuvot pääsevät sinne ja sieltä pois?

      Ei siinä mitään. Jo pelkästään siinä pyöräilijä tekee väärin että pyöräilee suojatiellä, Suojatie kun on jalankulkijoiden käytettäväksi tarkoitettu tien osa. Pyörätien jatkeella sen sijaan saa pyöräillä.

      • Robatti

        Onhan niitä, yksi pahimmista vastaavista on H:gin Iso-Roban ja Annankadun risteys. Päivittäin kammottavia tilanteita. Jouhtuu osaksi siitä, että autotkin ajavat Roballe pysäköimään luvattomasti. Nyt rauhallisempaa, kun Roba auki.


      • Väistelijä
        Robatti kirjoitti:

        Onhan niitä, yksi pahimmista vastaavista on H:gin Iso-Roban ja Annankadun risteys. Päivittäin kammottavia tilanteita. Jouhtuu osaksi siitä, että autotkin ajavat Roballe pysäköimään luvattomasti. Nyt rauhallisempaa, kun Roba auki.

        https://www.google.fi/maps/@60.1634109,24.9419613,3a,75y,253.35h,84.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWPFPs70lBxGu-LRCWjvB8w!2e0!7i13312!8i6656
        Tarkoitatko tätä, kyllä karmea ansa!


      • Väistelijä

    • Sormitettu
      • o.h.o

        Aika mielenkiintoisen näköinen paikka kun autot joutuvat ajamaan suojatien kohdalta pihalle. En ole ennen nähnyt moista härdelliä.

        Ei myöskään ole vielä merkattu että tuossa kohtaa on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke. Nåh, tämä vuosi aikaa muuttaa merkintä.


    • 675567464456654r

      vasen..? ja oikea...? ja väistämissäännöt..? saattanu mennä sekaisin..
      mistä näistä tietää aina..

      On se kun mummokin painaa eteen vanhasta tottumuksestaan,
      kun moni antaa tietä ja mummo oppii sitten että hän saa mankeloida ensin tien yli
      ikään kuin jalankulkijakin..

      Tästä se lähtee, monen nuoremmankin oppi sitten liikenteessä liikkumiseen, opitaan vääriä tapoja. Sitten joku kauni päivä mummo on sairaalassa luut säpäleinä, kuntoutuuko vai eikö niin iän huomioiden niin iso juttu.. terveys saattaa romahtaa siellä sairaalasängyssä kun ei pääse liikkumaan kuukauteen, saa vielä jonkun liikkumista rajoittavan lopunikäisen vaivan kaupan päälle jos kuntoutuukin.

      Näin kävi minunkin mummolle, tosin itse teki epähuomiossa virheen ja meni päin punaisia, ratikan eteen. Selvisi ns säikähdyksellä mutta siinä oli noutaja jo aika liki, onneksi vauhti oli hiljainen, juuri pysäkiltä lähtenyt ratikka.

      Kannattaa joskus puhella näistä ruokailun ohella yms, kuulostella että mitä liikenneoppeja siellä kullakin on.. ei tule näitä ikäviä sairaala reissuja ja ennen aikaisia hautajaisia sen takia.

      • nytkytellään

        Näistä on vasta NYT alettu uutisoida, poliisi kertoo että liikennesääntöjen sekaannusta aiheuttaa juuri sekin että osa toimii väärin liikenteessä ja antaa virheellisen vaikutelman.
        Tuohon kun lisää vielä tyhmyyden että ei älytä edes tervettä järjen käyttöä, eteen vaan niin lopputulos voi olla aika ikävä.

        Tämä ilmenee monessa muussakin asiassa liikenteessä, moni tuore kuljettaja ottaa
        mallia muista liikenteessä ja toimii sen mukaan. Huono puoli tässä on se että mallia otetaan liiankin kanssa niistä ketkä toimii väärin. Vähän itseluottamusta vaan lisää eikä oteta mallia huonosti ajavilta, juuri kun olet oppinut ajamaan oikein niin sitten alatkin ajamaan väärin.
        Sen jälkeen tulee vähän sellainen kysmysmerkki olotila ehkä joskus että miten oikein pitää toimia, sitten hermoillaan ja tehdään mitä sattuu..


      • turvallinen_autoilija

        Kyllä omista oikeuksista saa luopua, näin teen itse usein, pyöräilijä on se heikompi osapuoli.


    • hohhoijaaaa

      Se on taas pyöräilykausi alkanut, kannattaa varoa näitä ketkä ei tunne liikennesääntöjä.
      Ei se ole niin kiva jäädä siihen sitten pitkäksi aikaa selvittää sitä tilannetta, oottelee ambulanssia jopa ja poliisia, pahimmillaan jos käy tosi huonosti..

      Kaikkea ei voi aina varoa.


      Työmaan toimipiste oli aikoinaan hesan tilkassa, tilkanviertoa alaspäin tulee kevyenliikenteenväylä suojatielle yli tilkankadun ja välillä oli sellaisia viikatemies takatarakalla suhauttajia että kyllä se vielä napsahtaa. Ja kyllä siellä napahtikin, kerran näin siellä ambulanssin ja polkupyörän että jotain oli sattunut.. Tässä osa pyöräilijöistä laskee senkin varaan että auto hiljentää juuri ennen suojatietä sen hidastetöyssyn takia, että kyllä minä sitten kerkiän juuri ja juuri, entäs jos ei hiljennäkkään! Kyllä nää on...

      On jokusen pyöräilijän terveys annettu säilyä, mene nyt ensin kun et enää kerkiä pysähtyäkkään..

    • Sormitettu

      Katsokaapas Kuopio. Kuninkaankatu Koljoniemenkatu risteys. Kuvista näkyy Kojonniemenkadun olevan pihakatu, joka päättyy Kuninkaankatuun. Koljonniemenkadulla on liikennemerkit. Pihakatu päättyy. Kärkikolmio. Kuninkaankadulla näkyy suojatien maalaukset Koljonniemen kadulle. Lisäksi pyöräilijä tuli vasemmalta.
      Kai se länkytys loppuu nyt tähän. Autoilijana olin varmasti väärässä.

      • PientäEpätarkkuutta

        Olit väärässä.

        Toisen tekemä virhe ei anna sinulle yliajo-oikeutta.

        Ja kun vielä selvästi kerrot havainneesi tilanteen, ja päätit että ajetaan päälle.

        Olisitko toiminut samoin, jos sieltä olisi tullut rekka-auto 80 km/h?


    • UncleBen

      Ymmärrän hyvin aloituksesi. Et ole ainoa, jota on alkanut korpeamaan näiden kaikkien turvallisuudesta piittaamattomien rikollisten hyysääminen.

      Ja koskaan ei tähän tule parannusta, jos aina vaan väistellään.
      Oli hyvä, että pakotit pp:n pysäyttämään, mutta olisit voinut jäädä paikkaan keskustelemaan asiasta. Tytölle jäi todnäk tilanne epäselväksi ja revittelee ympäriinsä miten paskoja autoilijat ovat.

      Edes väitettyä pyörätien jatketta ei tuossa ole.
      Ole kuitenkin tarkkana 80 km/h kolmion takaa tulevista rekoista, joista sinua ketjussa ystävällisesti varoiteltiinkin.

      • Hohhoijakkaa

        "Ymmärrän hyvin aloituksesi. Et ole ainoa, jota on alkanut korpeamaan näiden kaikkien turvallisuudesta piittaamattomien rikollisten hyysääminen.

        Ja koskaan ei tähän tule parannusta, jos aina vaan väistellään. "

        Seuraavan kerran kun näet fillaristin, joka mielestäsi ajaa väärin, tähtää kohti, paina kaasua. Siinä vaiheessa kun kolahtaa, jatka matkaa, pysähdy vasta siinä vaiheessa kun tunnet takarenkaiden ylittävän fillaristin.

        Siinähän oppi kerralla liikennesäännöt.

        Saatat kyllä joutua edesvastuuseen oikeudessa, koska et ehkä ollutkaan 100% oikeassa asiassasi, mutta pääasia että ei enää korpea rikollisten hyysääminen.

        Vakavasti sanottuna, jos asenne on se, että muut liikenteeseen osallistujat on rikollisia ja asianomainen onlähes ainoa joka ei tee koskaan virheitä ja osaa varmuudella kaikki liikennesäännöt, on ehkä parempi jäädä kotiin.


    • ekavuosiratissa

      On olemassa liikennesäännöt. Niitä noudattaen liikenne sujuu jouheasti ja turvallisesti. Kohteliaisuus on rikollista toimintaa. Luopumalla omasta etuajo oikukeudesta, luodaan väärä mielikuva pyöräilijöille, että heillä on joku oikeus rikkoa liikennesääntöjä. Olla piittaamatta säänöistä.
      Kerran olin kääntymässä liikennevaloissa, kääntyville paloin vihreä valo. Edelläni oleva autoilia pysähtyi antamaan tietä jalankulkijalle, jolle paloi punainen jalankulku valo. Siinä sitä sitten seisottiin. Jalankulkia ei lähtenyt punaisia päin kulkemaan, eikä autoilija kohtelijaisuudestaan luopunut.
      Joillekkin näyttää olevan hyvinkin tärkeää tehdä päivittäin hyvä teko, olla kohtelijas. Luopumalla oikeuksistaan liikenteessä? Siitä varmaankin voimaantuu ja saa hyvän mielen loppupäiväksi, tuntee itsensä tärkeäksi kerrankin.
      Ennakoimaton käyttäytyminen liikenteessä on rangaistava teko.

      • JärkiKäteenNyt

        Kannattaa sitten olla absoluuttisen tarkka siitä että oma laintulkinta on oikea, jos on valmis ajamaan päälle, sen vuoksi että liikennesäännöt on jotakin muuta kuin mitä toinen on tulkinnut ne olevan.

        Punainen valo nyt on tietysti selvä, mutta risteyksessä ajo, kuka väistää ja ketä. Se tilanne tulee joskus nopeasti, ja jos paikka on outo, risteyksen tuleekin 6 tietä eri suunnista ja sen päälle kevyenliikeenteenväylät...

        Itse en ajaisi tuossa tilanteessa kenenkään päälle, mutta jos juuri Sinä olet varma siitä että tieliikennelaki on puolellasi niin runttaa niin että tietää saaneensa isän kädestä.

        Ennakoimaton käyttätyminen liikenteessä ei suoranaisesti ole rangaistava teko, Ainakaan tuota asiaa ei ole mainittu tieliikennelaissa.


      • 4899

        Ja sen pysähtyneen auton taakse pysähtyneen autoilijan täytynee muistaa, että sen kääntyneen autoilijan näkökenttään ei ehkä ulottunut se jalankulkijan valo riippuen auton rakenteesta.
        Tosin, autoilijan valon tuossa tapauksessa pitäisi olla vihreä nuoli.


    • Semi-Pro-Walker

      Ihan yleisellä tasolla:

      - liikennöinti herättää intohimoja, jopa raivoa
      - sormi liikenteessä on todella ruma tapa, osoittaa huonoja hermoja
      - sovinistisen ajattelun mukaan (nuorelle) neitokaiselle sormi liikenteessä on vieläkin rumempi tapa
      - fiksumpi väistää
      - polkupyörä häviää autolle
      - polkupyöräilijöille myös ajokorttipakko
      - ajokortti - vähintään pyöräkortti - voisi olla osa yleissivistystä
      - liikennesäännöt autoilijan ja pyöräilijän kesken ovat vaikeaselkoiset
      - suojatien PITÄISI uusilla asetuksilla turvata sekä jalankulkijaa että pyöräilijää AINA yhtäläisesti samanlaisin oikeuksin ja samanlaisin velvollisuuksin

      Jokainen autoilija on myös jalankulkija, mutta jokainen jalankulkija ei kuitenkaan ole autoilija.
      Jokainen autoilija ei ole pyöräilijä, eikä jokainen pyöräilijäkään ole autolija.
      Jokainen jalankulkija ei ole pyöräilijä.

      Paikkaa vaihtamalla olisi helpompaa ymmärtää toisiaan.

      • res.kulj.au

        Liikennesäännöt pyöräilijän ja autoilijan välillä on erittäin selvät ja yksinkertaiset.

        Missään tapauksessa pyöräilijälle ei saa antaa jalankulkijan statusta suojatiellä.
        Ehkä ymmärrät tilanteen, kun kuvittelet pyöräilijän kaupungin keskustaan.
        Jos pyöräilijä tulee talon nurkan takaa, oikealta puolelta, 25 km/h nopeudella.
        Jalkakäytävä, jonka pyöräilijä ylittää, on 3 metriä leveä ja sen jälkeen pyöräilijä onkin jo ajoradalla.
        Kauanko autoilijalla on aikaa havaita pyöräilijä?
        Niinpä, ei ehdi edes jalka jarrupolkimelle, kun pyöräilijä on jo auton konepellillä.
        Eikä auta, vaikka pysähtyisi ennen suojatietä, nousisi autosta ulos ja kävisi katsomassa, näkyykö pyöräilijää.
        Ennen kun pääsisi uudestaan liikkeelle, ehtisi pyöräilijä ajaa alle.

        Nyt pyöräilijät sanovat yhteen ääneen, ettei pyöräilijät niin ajaisi, vaan ne tulisivat varovasti sieltä nurkan takaa.
        Ei tulisi! Ne tulisivat sieltä niin lujaa kuin pääsevät, koska siihen olisi oikeus.
        He tekevät sitä jo nyt, vaikka siihen ei ole oikeutta.

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
        Sillä, ettei jokainen pyöräilijä ole autoilija, ei ole mitään merkitystä. Ajoneuvon kuljettajan on tiedettävä vähintään itseään koskevat lain velvoitteet.


      • JoopatiJoopa
        res.kulj.au kirjoitti:

        Liikennesäännöt pyöräilijän ja autoilijan välillä on erittäin selvät ja yksinkertaiset.

        Missään tapauksessa pyöräilijälle ei saa antaa jalankulkijan statusta suojatiellä.
        Ehkä ymmärrät tilanteen, kun kuvittelet pyöräilijän kaupungin keskustaan.
        Jos pyöräilijä tulee talon nurkan takaa, oikealta puolelta, 25 km/h nopeudella.
        Jalkakäytävä, jonka pyöräilijä ylittää, on 3 metriä leveä ja sen jälkeen pyöräilijä onkin jo ajoradalla.
        Kauanko autoilijalla on aikaa havaita pyöräilijä?
        Niinpä, ei ehdi edes jalka jarrupolkimelle, kun pyöräilijä on jo auton konepellillä.
        Eikä auta, vaikka pysähtyisi ennen suojatietä, nousisi autosta ulos ja kävisi katsomassa, näkyykö pyöräilijää.
        Ennen kun pääsisi uudestaan liikkeelle, ehtisi pyöräilijä ajaa alle.

        Nyt pyöräilijät sanovat yhteen ääneen, ettei pyöräilijät niin ajaisi, vaan ne tulisivat varovasti sieltä nurkan takaa.
        Ei tulisi! Ne tulisivat sieltä niin lujaa kuin pääsevät, koska siihen olisi oikeus.
        He tekevät sitä jo nyt, vaikka siihen ei ole oikeutta.

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
        Sillä, ettei jokainen pyöräilijä ole autoilija, ei ole mitään merkitystä. Ajoneuvon kuljettajan on tiedettävä vähintään itseään koskevat lain velvoitteet.

        Meitä pyöräilijöitä on aika monenlaista, että kun nyt oikein tuossa koitat yleistää, herjaat meitä sääntöjenmukaan ajaviakin, aivan suotta.

        Autoilijoissakin on monenlaista kuskia, mutta en silti lähtisi arvioimaan sen naapurin 18v pojan ajamisen vuoksi koko autoilijakuntaa.

        Joskus pyöräilijänä on pikkasen vaikeampaa kuin muilla tielläliikkujilla, reitit voi olla epäselviä tai autojen seassa, ja pitäisi luottaa siihen että kaikki autoilijat tietää säännöt. Siinä meinaan napsahtaa pikkasen kovemmin jos joutuu toisen töytäisemäksi, kuin että istuisi peltilaatikon sisällä.

        Kannattaisi sinunkin kokeilla pyöräilyä niin pääset makuun siitä, minkälaista se on autojen seassa puikkelehtia henkensä kaupalla. Kuntokin siinä kasvaa mukavasti samalla.


      • UncleBen
        res.kulj.au kirjoitti:

        Liikennesäännöt pyöräilijän ja autoilijan välillä on erittäin selvät ja yksinkertaiset.

        Missään tapauksessa pyöräilijälle ei saa antaa jalankulkijan statusta suojatiellä.
        Ehkä ymmärrät tilanteen, kun kuvittelet pyöräilijän kaupungin keskustaan.
        Jos pyöräilijä tulee talon nurkan takaa, oikealta puolelta, 25 km/h nopeudella.
        Jalkakäytävä, jonka pyöräilijä ylittää, on 3 metriä leveä ja sen jälkeen pyöräilijä onkin jo ajoradalla.
        Kauanko autoilijalla on aikaa havaita pyöräilijä?
        Niinpä, ei ehdi edes jalka jarrupolkimelle, kun pyöräilijä on jo auton konepellillä.
        Eikä auta, vaikka pysähtyisi ennen suojatietä, nousisi autosta ulos ja kävisi katsomassa, näkyykö pyöräilijää.
        Ennen kun pääsisi uudestaan liikkeelle, ehtisi pyöräilijä ajaa alle.

        Nyt pyöräilijät sanovat yhteen ääneen, ettei pyöräilijät niin ajaisi, vaan ne tulisivat varovasti sieltä nurkan takaa.
        Ei tulisi! Ne tulisivat sieltä niin lujaa kuin pääsevät, koska siihen olisi oikeus.
        He tekevät sitä jo nyt, vaikka siihen ei ole oikeutta.

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
        Sillä, ettei jokainen pyöräilijä ole autoilija, ei ole mitään merkitystä. Ajoneuvon kuljettajan on tiedettävä vähintään itseään koskevat lain velvoitteet.

        @res.kulj.au komppaan täysin.
        ***

        Ensi vuonna tuosta "hanhitien" jatkeesta ehkä tulee uusi merkki. Ei siihen mennytkään kuin lähes 100 vuotta, että joku hiffasi "hei, jatkeestahan vois kertoa selkeästi jopa autoilijallekin".


      • ei_mulla_muuta
        res.kulj.au kirjoitti:

        Liikennesäännöt pyöräilijän ja autoilijan välillä on erittäin selvät ja yksinkertaiset.

        Missään tapauksessa pyöräilijälle ei saa antaa jalankulkijan statusta suojatiellä.
        Ehkä ymmärrät tilanteen, kun kuvittelet pyöräilijän kaupungin keskustaan.
        Jos pyöräilijä tulee talon nurkan takaa, oikealta puolelta, 25 km/h nopeudella.
        Jalkakäytävä, jonka pyöräilijä ylittää, on 3 metriä leveä ja sen jälkeen pyöräilijä onkin jo ajoradalla.
        Kauanko autoilijalla on aikaa havaita pyöräilijä?
        Niinpä, ei ehdi edes jalka jarrupolkimelle, kun pyöräilijä on jo auton konepellillä.
        Eikä auta, vaikka pysähtyisi ennen suojatietä, nousisi autosta ulos ja kävisi katsomassa, näkyykö pyöräilijää.
        Ennen kun pääsisi uudestaan liikkeelle, ehtisi pyöräilijä ajaa alle.

        Nyt pyöräilijät sanovat yhteen ääneen, ettei pyöräilijät niin ajaisi, vaan ne tulisivat varovasti sieltä nurkan takaa.
        Ei tulisi! Ne tulisivat sieltä niin lujaa kuin pääsevät, koska siihen olisi oikeus.
        He tekevät sitä jo nyt, vaikka siihen ei ole oikeutta.

        Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
        Sillä, ettei jokainen pyöräilijä ole autoilija, ei ole mitään merkitystä. Ajoneuvon kuljettajan on tiedettävä vähintään itseään koskevat lain velvoitteet.

        Paikkaa vaihtamalla olisi helpompaa ymmärtää toisiaan.


      • Res.kulj.au
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        Meitä pyöräilijöitä on aika monenlaista, että kun nyt oikein tuossa koitat yleistää, herjaat meitä sääntöjenmukaan ajaviakin, aivan suotta.

        Autoilijoissakin on monenlaista kuskia, mutta en silti lähtisi arvioimaan sen naapurin 18v pojan ajamisen vuoksi koko autoilijakuntaa.

        Joskus pyöräilijänä on pikkasen vaikeampaa kuin muilla tielläliikkujilla, reitit voi olla epäselviä tai autojen seassa, ja pitäisi luottaa siihen että kaikki autoilijat tietää säännöt. Siinä meinaan napsahtaa pikkasen kovemmin jos joutuu toisen töytäisemäksi, kuin että istuisi peltilaatikon sisällä.

        Kannattaisi sinunkin kokeilla pyöräilyä niin pääset makuun siitä, minkälaista se on autojen seassa puikkelehtia henkensä kaupalla. Kuntokin siinä kasvaa mukavasti samalla.

        Minä kuljen suurimman osan työmatkoistani juosten tai pyöräillen.
        Vapaa-ajallani ajelen moottoripyörällä.

        Ainoat "ongelmat" pyöräillessä on sellaiset autonkuljettajat, jotka ovat epävarmoja väistämissäännöistä ja sen vuoksi väistävät kaikkea mikä liikkuu.
        Se on vaarallista, vaikka he itse varmaan kuvittelevat olevansa turvallisia hyväntekijöitä.
        Liikenne ei toimi, jos kaikilla on omat sääntönsä, koska ne olisi kuitenkin jokaisella erilaiset.

        Meille on annettu yhdet säännöt, tieliikennelaki, sen määräyksiä noudattamalla, liikenne on turvallista ja sujuvaa.


      • JoopatiJoopa
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Minä kuljen suurimman osan työmatkoistani juosten tai pyöräillen.
        Vapaa-ajallani ajelen moottoripyörällä.

        Ainoat "ongelmat" pyöräillessä on sellaiset autonkuljettajat, jotka ovat epävarmoja väistämissäännöistä ja sen vuoksi väistävät kaikkea mikä liikkuu.
        Se on vaarallista, vaikka he itse varmaan kuvittelevat olevansa turvallisia hyväntekijöitä.
        Liikenne ei toimi, jos kaikilla on omat sääntönsä, koska ne olisi kuitenkin jokaisella erilaiset.

        Meille on annettu yhdet säännöt, tieliikennelaki, sen määräyksiä noudattamalla, liikenne on turvallista ja sujuvaa.

        "Meille on annettu yhdet säännöt, tieliikennelaki, sen määräyksiä noudattamalla, liikenne on turvallista ja sujuvaa."

        Olen varma siitä, että rikot jokainen päivä tieliikennelakia, kun olet liikenteessä mukana. Sen tekee meinaan jokainen.

        Tieliikennelaki on niin laaja, ja osittain vaikeaselkoinen, että liikenteessä, joskus nopeastikin vastaantulevat tilanteet, aiheuttavat sen, että osaavinkin menee joskus tieliikennelain ulkopuolelle.

        Mm. lähes jokainen autoilija rikkoo tieliikennelakia, kun ryhmitytään risteyksessä kääntymistä varten.


      • Res.kulj.au
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        "Meille on annettu yhdet säännöt, tieliikennelaki, sen määräyksiä noudattamalla, liikenne on turvallista ja sujuvaa."

        Olen varma siitä, että rikot jokainen päivä tieliikennelakia, kun olet liikenteessä mukana. Sen tekee meinaan jokainen.

        Tieliikennelaki on niin laaja, ja osittain vaikeaselkoinen, että liikenteessä, joskus nopeastikin vastaantulevat tilanteet, aiheuttavat sen, että osaavinkin menee joskus tieliikennelain ulkopuolelle.

        Mm. lähes jokainen autoilija rikkoo tieliikennelakia, kun ryhmitytään risteyksessä kääntymistä varten.

        Tieliikennelaki, liikennesääntöjen osalta, ei ole kovinkaan laaja ja mielestäni se on suurimmalta osalta hyvinkin yksiselitteinen.
        Äkkiä mieleeni tulee joitain kohtia, joita ei edes voi noudattaa; suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. -Laissa ei kerrota matkaa, kuinka kaukana suojatiestä pysähtynyt ajoneuvo, lasketaan lain tarkoittamaksi pysähtyneeksi ajoneuvoksi. Se 5 metriä koskee vain pysäköintiä ja pysähtymistä.

        Toinen on suojatietä lähestyvän ajoneuvon nopeus. Lain mukaan, ajonopeus pitää olla sellainen, että ajoneuvon saa tarvittaessa pysäytettyä ennen suojatietä.
        Vastimushan on täysin mahdoton.
        Vaikka ajoneuvon nopeus olisi 1 km/h, ei sitä saa pysäytettyä ennen suojatietä, jos matka suojatiehen on alle 10 cm.

        Mutta ellei tuollaisia huomioida, niin väitän että jokapäiväisessä ajossani, ainoa inssiajon hylkäämisen peruste, olisi nopeusrajoituksen noudattamatta jättäminen. Tosin ylinopeuteni on yleensä niin pieni, ettei se ylitä sakotuskynnystä.


      • UncleBen
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        "Meille on annettu yhdet säännöt, tieliikennelaki, sen määräyksiä noudattamalla, liikenne on turvallista ja sujuvaa."

        Olen varma siitä, että rikot jokainen päivä tieliikennelakia, kun olet liikenteessä mukana. Sen tekee meinaan jokainen.

        Tieliikennelaki on niin laaja, ja osittain vaikeaselkoinen, että liikenteessä, joskus nopeastikin vastaantulevat tilanteet, aiheuttavat sen, että osaavinkin menee joskus tieliikennelain ulkopuolelle.

        Mm. lähes jokainen autoilija rikkoo tieliikennelakia, kun ryhmitytään risteyksessä kääntymistä varten.

        Kerrotko enemmän tuosta ryhmittymisestä?


      • ldkfjnkdlfkn
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Tieliikennelaki, liikennesääntöjen osalta, ei ole kovinkaan laaja ja mielestäni se on suurimmalta osalta hyvinkin yksiselitteinen.
        Äkkiä mieleeni tulee joitain kohtia, joita ei edes voi noudattaa; suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä. -Laissa ei kerrota matkaa, kuinka kaukana suojatiestä pysähtynyt ajoneuvo, lasketaan lain tarkoittamaksi pysähtyneeksi ajoneuvoksi. Se 5 metriä koskee vain pysäköintiä ja pysähtymistä.

        Toinen on suojatietä lähestyvän ajoneuvon nopeus. Lain mukaan, ajonopeus pitää olla sellainen, että ajoneuvon saa tarvittaessa pysäytettyä ennen suojatietä.
        Vastimushan on täysin mahdoton.
        Vaikka ajoneuvon nopeus olisi 1 km/h, ei sitä saa pysäytettyä ennen suojatietä, jos matka suojatiehen on alle 10 cm.

        Mutta ellei tuollaisia huomioida, niin väitän että jokapäiväisessä ajossani, ainoa inssiajon hylkäämisen peruste, olisi nopeusrajoituksen noudattamatta jättäminen. Tosin ylinopeuteni on yleensä niin pieni, ettei se ylitä sakotuskynnystä.

        besserwisser


      • JoopatiJoopa
        UncleBen kirjoitti:

        Kerrotko enemmän tuosta ryhmittymisestä?

        Kääntyvän auton tulisi ryhmittyä käyttämänsä kaistan siihen laitaan, johon suuntaan on kääntymässä.

        Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin.

        Minäkin ymmärsin syyn tuohon vasta sillä hetkellä kun takana oli ambulanssi vilkut päällä, pyrkimässä ohi ahtaassa paikassa.


      • Res.kulj.au
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        Kääntyvän auton tulisi ryhmittyä käyttämänsä kaistan siihen laitaan, johon suuntaan on kääntymässä.

        Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin.

        Minäkin ymmärsin syyn tuohon vasta sillä hetkellä kun takana oli ambulanssi vilkut päällä, pyrkimässä ohi ahtaassa paikassa.

        On siihen ryhmittymiseen vielä toinenkin syy.
        Kun vasemmalla kääntyessä ryhmittyy keskiviivan viereen, niin takana ajavat näkevät sen vilkun.
        Muutenhan sen näkee vain ensimmäinen takana ajava.

        Ryhmittymisen lisäksi, myös useat kääntyvät väärään reunaan (risteyksen jättäminen).


      • Res.kulj.au
        ldkfjnkdlfkn kirjoitti:

        besserwisser

        Laki on siitä ikävä, että kun jotain sattuu, niin lakia luetaan kirjaimellisesti.
        Siksi laissa ei saisi käyttää ilmaisuja, jotka jättävät tulkinnanvaraa.


      • UncleBen
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        Kääntyvän auton tulisi ryhmittyä käyttämänsä kaistan siihen laitaan, johon suuntaan on kääntymässä.

        Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin.

        Minäkin ymmärsin syyn tuohon vasta sillä hetkellä kun takana oli ambulanssi vilkut päällä, pyrkimässä ohi ahtaassa paikassa.

        """Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin."""
        Hienoa, että edes sinä n. 3,6 miljoonasta toimit oikein.


      • UncleBen
        JoopatiJoopa kirjoitti:

        Kääntyvän auton tulisi ryhmittyä käyttämänsä kaistan siihen laitaan, johon suuntaan on kääntymässä.

        Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin.

        Minäkin ymmärsin syyn tuohon vasta sillä hetkellä kun takana oli ambulanssi vilkut päällä, pyrkimässä ohi ahtaassa paikassa.

        """Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin."""
        Hienoa, että edes sinä n. 3,6 miljoonasta toimit oikein.

        Täytyy korjata. Ethän puhunut suomalaisista, niin silloin sinä toimit oikein ainoana kait 4 miljardista kortillisesta. Melko vaatimatonta.


      • JoopatiJoopa
        UncleBen kirjoitti:

        """Käytännössä kukaan (muu kuin minä), ei toimi noin."""
        Hienoa, että edes sinä n. 3,6 miljoonasta toimit oikein.

        Täytyy korjata. Ethän puhunut suomalaisista, niin silloin sinä toimit oikein ainoana kait 4 miljardista kortillisesta. Melko vaatimatonta.

        Tuo "muut kuin minä" tarkoitti tottakai pääkaupunkiseudulla tekemiäni havaintoja.

        Voit toki laajentaa pohdinnan muihin galaxeihin niin saat luvun vielä suuremmaksi.


    • 37mäni

      Ajelinpa tuossa hiljattain pyörällä ja tulin klv / suojatielle. Siinä seisoi iso musta Audi tuulilasia myöten suojatiellä.
      Minä koukkasin sen keulan ympäri ja näytin ihan ystävällisesti, että auton paikka odottaa vuoroaan on siellä taaempana.
      Ei se Audin kuljettaja ymmärtänyt, soitti vain torvea ja huusi jotain siellä sisällä.
      Kai se yritti selittää , että minkäs sille mahtaa, kun Audissa on niin huonot jarrut.

      • Toinen.pyörä-ääliö

        Ja sinä idiootti et edes ymmärtänyt olevasi väistämisvelvollinen.
        Mutta se on ymmärtettävää, olethan pyöräilijä.


      • 37mäni

        Sillä Audillahan oli punaiset. Etkö tuon vertaa tajunnut, vai olitko sinä sillä ratissa? Näytät tutulta


      • UncleBen

        @37mäni tuosta tilanteesta ei tullut sinulle mitään vaaraa vaan haitta tai vaiva, mutta katsoit kuitenkin aiheelliseksi kirjoittaa.

        Kun minä kirjoitan, että en tiedä yhtään jalankulkijaa, joka pitäisi kliffana jalkakäytävillä pyöräilyä ja olen kertonut omakohtaistakin kokemusta vaaratilanteista ja iäkkäämmät jopa suorastaan pelkäävät, niin sinulta on tullut vastausta tyyliin:
        - Mitä sitten? Montax jalankulkijaa on kuollut?

        On kyse elämänlaadusta - ei raadoista.


      • 37mäni

        Niin UncleBen, eihän niille jalankulkijoillekaan ole mitään varaa, kun pyöräilijät ovat niin taitavia väistelemään ja sama koskee myös noita suojateiden päälle pysähtyviä autoilijoita. Ei heillekään mitään vaaraa synny siitä, koska jalankulkijat ja pyöräilijät yleensä nöyrästi väistävät, mutta otin esimerkin siksi esiin, koska monella autoilijalla on tuollainen tapa. Jopa, kun suojatien eteen on maalattu valkoinen viiva parin metrin etäisyydelle, niin siitäkään ei välitetä. Jopa bussikuskitkin näyttävät luulevan, että se viiva on kuskin kohta, Bussln etupuskurihan silloin jo lähes suojatiellä.
        Ymmärrän täysin niitä suojatielle pysähtyviä autoilijoita, jotka puskien tai muiden näköesteiden takia ovat pakotettuja niin tekemään nähdäkseen niiden taakse. Toisaalta en ymmärrä niitä, jotka sallivat sellaiset näköesteet.


      • UncleBen
        37mäni kirjoitti:

        Niin UncleBen, eihän niille jalankulkijoillekaan ole mitään varaa, kun pyöräilijät ovat niin taitavia väistelemään ja sama koskee myös noita suojateiden päälle pysähtyviä autoilijoita. Ei heillekään mitään vaaraa synny siitä, koska jalankulkijat ja pyöräilijät yleensä nöyrästi väistävät, mutta otin esimerkin siksi esiin, koska monella autoilijalla on tuollainen tapa. Jopa, kun suojatien eteen on maalattu valkoinen viiva parin metrin etäisyydelle, niin siitäkään ei välitetä. Jopa bussikuskitkin näyttävät luulevan, että se viiva on kuskin kohta, Bussln etupuskurihan silloin jo lähes suojatiellä.
        Ymmärrän täysin niitä suojatielle pysähtyviä autoilijoita, jotka puskien tai muiden näköesteiden takia ovat pakotettuja niin tekemään nähdäkseen niiden taakse. Toisaalta en ymmärrä niitä, jotka sallivat sellaiset näköesteet.

        @37mäni Täytyy myöntää, että näppärästi käänsit asian sivuraiteelle.
        ***

        Noista näköesteistä olen samaa mieltä. Käytännössä kaikista pensaista ja puista tiedetään minkä kokoiseksi ne tulevat kasvamaan. Niiden sijoittelun pitäisi saada enemmän huomiota liikenteen kannalta ja välittömästi risteyksen viereiset alueet pitäisi olla puhtaita kaikista ½ m korkeammista istutuksista ja valojenohjauskaapeista yms. kaupungissa 10 – 20 metrin matkalta.
        Onhan pensaat söpöjä, mutta ei joka paikassa.

        Tosin tilanne on paljon parempi verraten 20 – 30 v takaiseen, mutta vieläkin riittää fixattavaa.

        Tähän joku välkky tietenkin keksii, että autojen pysäköinti kaupungeissa pitää kieltää...


      • 37mäni

        Tähän sormitteluun liittyen sattui eilen.
        Henkilöauto oli pysäytetty suojatien eteen noin parin metrin päähän. Minä ajoin autollani rinnalle, pysähdyin niin muin laki sanoo ja katsoin sitä kuljettajaa, joka katsoi minua kummeksuen. Nostin oikean käden ylös sormet harallaan hymyillen ja jatkoin matkaa läheiselle parkkipaikalle. Takaisin kävellessäni sama auto seisoi edelleen siinä, mutta muutaman metrin taaempana. Kuski hymyili siihen malliin, että uskalsin mennä sanomaan, anteeksi tarkoitin vain, että se olisi voinut olla 80€ paikka, Johon hän, kiitos huomasin.
        Somittelua sekin, vaikka olisihan se toinen osapuoli voinut loukkaantuakin


      • oppoulo

        Minä aukaisin kerran sellaisen auton takaoven joka oli pysähtnyt keskelle suojatietä.
        Aloin tunkemaan pyörää sisään niin kuski huusi mihin oot menossa.
        Sanoin että ylitän tään tien suojatietä pitkin tungin jopon takapenkille
        ja paiskasin oven kiinni.Oli uusi auto ja varastettu pyörä.


    • liikennesäännöt

      Syyttäkää Esko Riihelää, se mies on jankuttanut vuosikymmenet Liikenneradiossa jalankulkijoille,
      että menkää vaan rohkeasti suojatielle, autoilijan on väistettävä.
      Nyt sitten tulee näitä tilanteita, että niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin menevät rohkeasti
      suojateille ilman, että tuntisivat liikennesäännöt.

    • sinäkötiedätkaiken

      Ketä syytetään siitä, että autoilijat ajelee ja parkkeeraa jalkakäytävillä ja seisovat suojateillä?
      Olisikohan se vaikka EU-direktiivi, niin sitten kukaan ei ole syyllinen.

      • Trala.lalallaa

        Syytä vaikka poikaystävääsi.


    • sopu-sijaa-antaa

      Paikkaa vaihtamalla (jalankulkija, pyöräilijä, autoilija) olisi helpompaa ymmärtää toisiaan.

      Laki määrää sitä, maan tapa toista.

      • 37mäni

        Olet, sopu-sijaa-antaa, varmaan oikeassa.
        Olen ajanut suunnilleen kaiken laatuisa moottoriajoneuvoja mopedista rekkaan ja ihan laillisesti, joten on minulla kai riittävä koulutus myös polkupyörällä ajoon, jota toki olen myös harrastanut aika paljon.
        Kun tuolla kokemuksella miettii, miten paljon polkupyöräilijöillä on kohtaamisia jalankulkijoiden ja muiden ajoneuvojen kanssa ilman vahinkoja, niin täytynee myöntää, että polkupyöräilijät kaikista moitteista huolimatta taitavat olla liikenteen eliittiä.


      • tätämieltäolen

        "Maan tavan" saisi työntää sinne missä aurinko ei paista.


    • pyröilijä

      Kovaa on väittely...toivoisin, että kaikki kunnioittaisivat kuitenkin ensisijaisesti toisten ihmisten henkeä ja terveyttä, eivätkä pitäisi itsepintaisesti kiinni oikeuksistaan. Nimimerkillä pihasta tulleen auton alle jäänyt.

    • KaksXpoks

      Vasemmalta tulija väistää.
      Kolmion takaa tulija väistää.
      Pihakaduta tulija väistää.
      Suojatiellä ei saa polkupörällä ajaa.
      Pyörätien jatkeella ajava väistää.

      Mikä tässä on vaikeaa polkupyöräilijan ymmartää. Jos vahinko sattuu, mitä sitten?
      Jos pyöräiliä tulee vasemmalta, kolmion takaa, pihakadulta suojatietä pitkin. Jää siinä auton tönäisemäksi. Kuinka ja kuka sen pystyy autoilijan syyksi kääntämään?
      Oikeus on mennä ja velvollisuus on väistää. Tarkkaan on nämä laissa säädetty, määrätty. Niitä lienee noudattaminen.
      Tieliikennelakia selatessani ei vielä ole tullut esiin pykälää joka antaisi ehdottoman etuajo-oikeuden polkupyörälle kaikkissa tilanteissa.

    • 37mäni

      Polkupyöräilijän kannattaa väistää, vakka ei tarttiskaan. sillä muutoin voi käydä hassusti.
      Autoilija selviä useimmiten rahalla ja nuhteilla, mutta polkupyöräilijältä voi mennä henki, niin kuin niiltä 116 meni kolmen-neljän viime vuoden aikana. (muistaakseni)

      • tarkoitatkaitätä

        Polkupyöräilijän kannattaa mennä tilanteisiin sellaisella tilannenopeudella että voi tarvittaessa väistää.


      • 37mäni

        "Polkupyöräilijän kannattaa mennä tilanteisiin sellaisella tilannenopeudella, että voi tarvittaessa väistää."

        On polkupyöräilijän terveydenhoito-ohje n:o 1


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9646
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3095
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2861
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2659
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2065
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      109
      1986
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1903
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      54
      1470
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe