Vapariliitossa halutaan keskittää valtaa

Vapaampaan.liittoon

Turkissa on vastikään äänestetty vallan aiempaa suuremmasta keskittämisestä presidentille. Vastaava vallan keskittämishanke on käynnissä Vapaa-ajattelijain liitossa.

Keski-Suomen vapaa-ajattelijat ry:n (KSVA) jäsen Kari Pasanen on esittänyt sääntömuutoksia, jossa liittovaltuustosta tehdään yhtä iso kuin liittohallituksesta. Tavallisesti hallitus on toimeenpanevana elimenä pienempi kuin valtuusto. Kokomuutosesitys viittaa siihen, että hallituksen painoarvoa halutaan lisätä. Liittovaltuuston valtaoikeuksia halutaan rajata.

Pasanen tahtoo poistaa liittovaltuuston valintaperusteista alueellisuuden. Alueellisuusajatuksen hylkääminen tukee vallankeskitystä. Pasanen myös esittää, että liittovaltuuston jäsenesitykset tekisi ennen liittokokousta valittu vaalivaliokunta. Ei käy ilmi, kuka tällaisen vaalivaliokunnan valitsisi. Ilmeisesti näin kasvatetaan liiton johdon mahdollisuuksia ohjata itselleen mieleisiä henkilöitä luottamustehtäviin.

Jori Mäntysalo TAVA:sta ja TAVA:n hallitus saivat muita aiemmin tutustua sääntömuutosesitykseen. Molemmat kannattavat esitystä. Erikoista, mutta jos muistaa, että vallan keskitys palvelee lähinnä Tampereen ja Helsingin vapareita, asia tulee ymmärrettäväksi. Pasasen esitys ei ole KSVA:n esitys, joten Pasanen hyökkää esityksellään omaa yhdistystään vastaan.

Muissa yhdistyksissä kannattaakin valmistella eroa liitosta. Irtautuvat yhdistykset voisivat Karkkilan liitosta eronneen yhdistyksen kanssa perustaa aidosti demokraattisen, uuden ja vapaamman liittokokonaisuuden.

77

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä sinusta olisi sopiva hallituksen ja valtuuston koko?

      • miksityttää

        Mikä vika on nykyisessä koossa? Miksi sitä pitää muuttaa? Muuttamisen ilosta? Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin? Oliko yleisvarajäsenyydessä jokin vika? Jos oli, niin miksi Pasanen haluaa palata yleisvarajäseniin?


      • miksityttää kirjoitti:

        Mikä vika on nykyisessä koossa? Miksi sitä pitää muuttaa? Muuttamisen ilosta? Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin? Oliko yleisvarajäsenyydessä jokin vika? Jos oli, niin miksi Pasanen haluaa palata yleisvarajäseniin?

        Et vastannut kysymykseen.

        Jos argumentin vuoksi oletetaan, että sääntöjä muutetaan joka tapauksessa, mikä sinusta olisi sopiva koko?


      • onseainavaankiero
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen.

        Jos argumentin vuoksi oletetaan, että sääntöjä muutetaan joka tapauksessa, mikä sinusta olisi sopiva koko?

        Jori "vaihteeksi" johtaa keskustelua pois ketjun aiheesta: sääntömuutosesityksestä.


      • onseainavaankiero kirjoitti:

        Jori "vaihteeksi" johtaa keskustelua pois ketjun aiheesta: sääntömuutosesityksestä.

        Sääntömuutoksessa eräs muutos olisi hallituksen ja valtuuston koko. Oliko sinulla mielipidettä siihen?


      • vastaapa.itse
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen.

        Jos argumentin vuoksi oletetaan, että sääntöjä muutetaan joka tapauksessa, mikä sinusta olisi sopiva koko?

        "Mikä vika on nykyisessä koossa?" Lukisin tuon niin, että nykyinen koko on sopiva. Vaikka sääntöjä muutettaisi joka tapauksessa, niin eihän se tarkoita, että on pakko muuttaa noiden kokoa. Jori sen sijaan ei vastaa miksityttää-nimimerkin kysymyksiin. Vastaatko, Jori, vaikka siihen viimeiseen kysymykseen: miksi hallitus yleisvarajäsenistä siirryttiin henkilökohtaisiin ja nyt pitäisi siirtyä takaisin?


      • onseainavaankiero
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Sääntömuutoksessa eräs muutos olisi hallituksen ja valtuuston koko. Oliko sinulla mielipidettä siihen?

        Kuten sanoin, Jori yrittää muuttaa keskustelua muuksi. Kerropa nyt, miksi sinä olet muutoksen kannalla.


      • vastaapa.itse kirjoitti:

        "Mikä vika on nykyisessä koossa?" Lukisin tuon niin, että nykyinen koko on sopiva. Vaikka sääntöjä muutettaisi joka tapauksessa, niin eihän se tarkoita, että on pakko muuttaa noiden kokoa. Jori sen sijaan ei vastaa miksityttää-nimimerkin kysymyksiin. Vastaatko, Jori, vaikka siihen viimeiseen kysymykseen: miksi hallitus yleisvarajäsenistä siirryttiin henkilökohtaisiin ja nyt pitäisi siirtyä takaisin?

        Samassa viestissä oli myös "Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin?"

        Niin että oliko tässä nyt mikä se tavoitetila, johon sinun mielestäsi pitäisi hallituksen ja valtuuston koon mennä?


      • einiinhyväjätkä
        miksityttää kirjoitti:

        Mikä vika on nykyisessä koossa? Miksi sitä pitää muuttaa? Muuttamisen ilosta? Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin? Oliko yleisvarajäsenyydessä jokin vika? Jos oli, niin miksi Pasanen haluaa palata yleisvarajäseniin?

        Pasanen: " Merkittävintä esityksessä on liiton luottamuselimiin valittavien henkilöiden määrän väheneminen, mikä helpottaa paikkojen täyttämistä..." Onko paikkojen täyttämisessä ollut vaikeuksia? Eikö se ole kuitenkin ollut niin, että kaikki ehdokkaat eivät ole tulleet valituiksi? Jos ehdokkaita kerran on ollut enemmän kuin paikkoja, niin mikä siinä on ongelma? Onko tässä kuitenkin takana se, että rupeaa tulemaan pula "sopivista" ehdokkaista? Ei ole niitä "hyviä jätkiä" enää tarpeeksi?


      • vastaapa.itse
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Samassa viestissä oli myös "Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin?"

        Niin että oliko tässä nyt mikä se tavoitetila, johon sinun mielestäsi pitäisi hallituksen ja valtuuston koon mennä?

        Miksi on pakko mennä? Voi myös pysyä. Älyttömintä on mennä a:sta b:hen ja seuraavaksi b:stä a:han.


      • ilman.mixejä
        miksityttää kirjoitti:

        Mikä vika on nykyisessä koossa? Miksi sitä pitää muuttaa? Muuttamisen ilosta? Miksi 2005 on siirrytty hallituksessa yleisvarajäsenistä henkilökohtaisiin varajäseniin? Oliko yleisvarajäsenyydessä jokin vika? Jos oli, niin miksi Pasanen haluaa palata yleisvarajäseniin?

        Miksejä ei kannata kysellä. Esityksen on laatinut Kari Pasanen. Sama Pasanen oli ollut mukana tekemässä kolme vuotta sitten kaatunutta esitystä, ja liittokokouksessa asiaa käsiteltäessä todennut, että hän ei vastaa miksi-kysymyksiin. En tiedä kysyikö kukaan, että miksi hän ei vastaa miksi-kysymyksiin.


      • perusasioita
        ilman.mixejä kirjoitti:

        Miksejä ei kannata kysellä. Esityksen on laatinut Kari Pasanen. Sama Pasanen oli ollut mukana tekemässä kolme vuotta sitten kaatunutta esitystä, ja liittokokouksessa asiaa käsiteltäessä todennut, että hän ei vastaa miksi-kysymyksiin. En tiedä kysyikö kukaan, että miksi hän ei vastaa miksi-kysymyksiin.

        Minusta asioita pitäisi pystyä perustelemaan.


      • harkitkaapa

        Eikö valtuusto voisi muodostua automaattisesti yhdistysten puheenjohtajista? Voisivat sitten valita keskuudestaan valtuuston puheenjohtajan. Silloin valtuuston koko olisi sama kuin yhdistysten lukumäärä, ja tällä taattaisiin, että kaikilla yhdistyksillä on paikka valtuustossa. Yhdistykset olisivat siten tasavertaisia keskenään valtuuston osalta. Hallitukseen voisi sitten kuulua vaikka suunnilleen nykyinen lukumäärä erikseen valittuja henkilöitä. Jos hallitukseen valittava sattuisi olemaan yhdistyksensä puheenjohtaja, hänen tilalleen valtuuston tulisi sen yhdistyksen varapuheenjohtaja. Kahta saman yhdistyksen jäsentä ei missään tapauksessa valittaisi hallitukseen.


      • harkitkaapa kirjoitti:

        Eikö valtuusto voisi muodostua automaattisesti yhdistysten puheenjohtajista? Voisivat sitten valita keskuudestaan valtuuston puheenjohtajan. Silloin valtuuston koko olisi sama kuin yhdistysten lukumäärä, ja tällä taattaisiin, että kaikilla yhdistyksillä on paikka valtuustossa. Yhdistykset olisivat siten tasavertaisia keskenään valtuuston osalta. Hallitukseen voisi sitten kuulua vaikka suunnilleen nykyinen lukumäärä erikseen valittuja henkilöitä. Jos hallitukseen valittava sattuisi olemaan yhdistyksensä puheenjohtaja, hänen tilalleen valtuuston tulisi sen yhdistyksen varapuheenjohtaja. Kahta saman yhdistyksen jäsentä ei missään tapauksessa valittaisi hallitukseen.

        Yhdistyslaki ei suoraan salline tuollaista, mutta toki käytännössä voisi olla tuollainen vahva tapa.

        Mutta ei hyvä -- Esimerkiksi Oulun yhdistyksellä oli pitkään pj, joka nimenomaan ei halunnut liiton tasolla tehtäviä.


      • JokuMuuSitten
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Yhdistyslaki ei suoraan salline tuollaista, mutta toki käytännössä voisi olla tuollainen vahva tapa.

        Mutta ei hyvä -- Esimerkiksi Oulun yhdistyksellä oli pitkään pj, joka nimenomaan ei halunnut liiton tasolla tehtäviä.

        Tuossa systeemissä henkilö, joka ei halua liiton tehtäviä, ei rupea puheenjohtajaksi, kun tietää valtuuston jäsenyyden siihen puheenjohtajuuteen sisältyvän. Tai sitten voisi sallia sellaisen, että pj delegoi sen valtuustojäsenyyden vpj:lle tai jollekin muulle. Tai sitten niin, että kukin yhdistys valitsisi erikseen edustajansa valtuustoon, eli voisi olla muukin kuin pj. Yhdistyslaista en tiedä.


    • nytonjotainmätää

      Ylikoski venkoaa nyt ja yrittää estää sääntömuutoksen käsittelyn.

      Esa vastasi Pasaselle ja jäsenyhdistyksille, että liittohallitus antaa lausunnot liittokokoukselle tulevista esityksistä. Sääntöuudistusta ei ole kuitenkaan mainittu ”liittokokouksen työjärjestyksessä”. Ylikoski kirjoittaa: ”Sääntöjä ei siis muuteta Oulun kokouksessa.”

      Outo väite, koska liittohallituksella ei ole valtaa jättää huomiotta minkäänlaisia liittokokousesityksiä, jos ne saapuvat sääntöjen kertomassa määräajassa. Pasasen esitys on tullut ajoissa.

      Rupeaako Esa diktaattoriksi?

    • Tämä on kyllä kiva automaatti. Pienennä kokoa --> "keskitetään valtaa"; suurenna kokoa --> "hallintohimmeli paisuu".

      Kertokaahan joku va-liikkeen *tavoitteita* vastustava mikä olisi oikea koko, ettei *siitäkin* olisi valittamista.

      • Va-liikkeen tavoitteiden vastustajan kommenttia en voi antaa, kun olen itsekin vapariyhdistyksen jäsen. Mutta otan vapauden kommentoida siitä huolimatta. Saa kai täällä vaparitkin ottaa kantaa?

        Eikö tuosta automaatistasi ole helppo laskea keskiarvo, että viisainta olla tekemättä mitään muutosta. Kun tässä koko ketjussa et ole vieläkään vastannut siihen moneen kertaan esitettyyn kysymykseen, että mikä pakko sitä kokoa on muuttaa. Oikeasti minulle on kyllä ihan sama, tehtiin minkäsuuntainen muutos vaan, mutta olisihan se kiva, jos kerrottaisi miksi se muutos tehdään.
        Et ole vastannut vieläkään myöskään siihen varajäsen-kysymykseen. Mitkä olivat vuonna 2005 perusteet siirtyä henk.koht. varoihin, ja ovatko ne silloiset perusteet nyt poistuneet, kun halutaan palata takaisin?

        Mitä jos nyt vaan yrittäisit vastata näihin kysymyksiin jollain muulla kuin vastakysymyksellä. Autan alkuun: hallituksen ja valtuuston kokoa kannattaa muuttaa, koska.... Vuonna 2005 luovuttiin yleisvarajäsenistä ja siirryttiin henkilökohtaisiin, koska...., mutta nyt haluan palata vanhaan, koska tilanne on muuttunut 2005:stä siten että....
        Nyt sinun ei tarvitse enää muuta kuin täydentää nuo ....kohdat.


      • ei.tästä.mitään.tule
        antiantivapari kirjoitti:

        Va-liikkeen tavoitteiden vastustajan kommenttia en voi antaa, kun olen itsekin vapariyhdistyksen jäsen. Mutta otan vapauden kommentoida siitä huolimatta. Saa kai täällä vaparitkin ottaa kantaa?

        Eikö tuosta automaatistasi ole helppo laskea keskiarvo, että viisainta olla tekemättä mitään muutosta. Kun tässä koko ketjussa et ole vieläkään vastannut siihen moneen kertaan esitettyyn kysymykseen, että mikä pakko sitä kokoa on muuttaa. Oikeasti minulle on kyllä ihan sama, tehtiin minkäsuuntainen muutos vaan, mutta olisihan se kiva, jos kerrottaisi miksi se muutos tehdään.
        Et ole vastannut vieläkään myöskään siihen varajäsen-kysymykseen. Mitkä olivat vuonna 2005 perusteet siirtyä henk.koht. varoihin, ja ovatko ne silloiset perusteet nyt poistuneet, kun halutaan palata takaisin?

        Mitä jos nyt vaan yrittäisit vastata näihin kysymyksiin jollain muulla kuin vastakysymyksellä. Autan alkuun: hallituksen ja valtuuston kokoa kannattaa muuttaa, koska.... Vuonna 2005 luovuttiin yleisvarajäsenistä ja siirryttiin henkilökohtaisiin, koska...., mutta nyt haluan palata vanhaan, koska tilanne on muuttunut 2005:stä siten että....
        Nyt sinun ei tarvitse enää muuta kuin täydentää nuo ....kohdat.

        Olisi kovasti kiinnostavaa kuulla vastauksia noihin kysymyksiin. Noinkohan mitään tulee. Venkoilua, venkoilua vain vastauksena ellei sitten täysi hiljaisuus. Mikä ihme Joria ja muita liiton kellokkaita vaivaa??


      • antiantivapari kirjoitti:

        Va-liikkeen tavoitteiden vastustajan kommenttia en voi antaa, kun olen itsekin vapariyhdistyksen jäsen. Mutta otan vapauden kommentoida siitä huolimatta. Saa kai täällä vaparitkin ottaa kantaa?

        Eikö tuosta automaatistasi ole helppo laskea keskiarvo, että viisainta olla tekemättä mitään muutosta. Kun tässä koko ketjussa et ole vieläkään vastannut siihen moneen kertaan esitettyyn kysymykseen, että mikä pakko sitä kokoa on muuttaa. Oikeasti minulle on kyllä ihan sama, tehtiin minkäsuuntainen muutos vaan, mutta olisihan se kiva, jos kerrottaisi miksi se muutos tehdään.
        Et ole vastannut vieläkään myöskään siihen varajäsen-kysymykseen. Mitkä olivat vuonna 2005 perusteet siirtyä henk.koht. varoihin, ja ovatko ne silloiset perusteet nyt poistuneet, kun halutaan palata takaisin?

        Mitä jos nyt vaan yrittäisit vastata näihin kysymyksiin jollain muulla kuin vastakysymyksellä. Autan alkuun: hallituksen ja valtuuston kokoa kannattaa muuttaa, koska.... Vuonna 2005 luovuttiin yleisvarajäsenistä ja siirryttiin henkilökohtaisiin, koska...., mutta nyt haluan palata vanhaan, koska tilanne on muuttunut 2005:stä siten että....
        Nyt sinun ei tarvitse enää muuta kuin täydentää nuo ....kohdat.

        En ole ihan varma vuoden 2005 muutoksen syistä, mutta taisi olla ajatuksena tarjota useammalle paikka toimia. Se on minusta väärin ajateltu. Olavi Korhoselta voit kysyä tarkemmin.

        Mielestäni muodollinen hallinto saa olla nykyistä pienempi. Silloin ensinnäkin paikat tulevat varmemmin täytetyksi tekijöillä, eikä niillä jotka suostuvat kun jonkun pitää. Lisäksi LH tai LV jäsenyys on kuitenkin aina jostain poiskin -- jos LV kokoustaa 2 tuntia ja paikalla on 8 eikä 10 ihmistä, se on laskennallisesti 4 tuntia lisää aikaa tehdä lehdistötiedotetta, haravoida hautausmaata, kirjoittaa VA-lehteen jne.

        Olennaisempaa kuin koko on se, että LH jäsenyydellä ei pitäisi olla paljonkaan väliä. Asiat kannattaa tehdä tiimeinä, jotka päättävät itse miten toimivat. Eihän nytkään esimerkiksi eroakirkosta.fi-palvelun taustatiimi mitenkään virallisesti kysy minkään ry:n hallitukselta kantaa tms.


      • Lakkautetaan.liitto
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En ole ihan varma vuoden 2005 muutoksen syistä, mutta taisi olla ajatuksena tarjota useammalle paikka toimia. Se on minusta väärin ajateltu. Olavi Korhoselta voit kysyä tarkemmin.

        Mielestäni muodollinen hallinto saa olla nykyistä pienempi. Silloin ensinnäkin paikat tulevat varmemmin täytetyksi tekijöillä, eikä niillä jotka suostuvat kun jonkun pitää. Lisäksi LH tai LV jäsenyys on kuitenkin aina jostain poiskin -- jos LV kokoustaa 2 tuntia ja paikalla on 8 eikä 10 ihmistä, se on laskennallisesti 4 tuntia lisää aikaa tehdä lehdistötiedotetta, haravoida hautausmaata, kirjoittaa VA-lehteen jne.

        Olennaisempaa kuin koko on se, että LH jäsenyydellä ei pitäisi olla paljonkaan väliä. Asiat kannattaa tehdä tiimeinä, jotka päättävät itse miten toimivat. Eihän nytkään esimerkiksi eroakirkosta.fi-palvelun taustatiimi mitenkään virallisesti kysy minkään ry:n hallitukselta kantaa tms.

        Miksi mitään hallintoa edes on?


      • PuhuukoJoriPalturia
        Lakkautetaan.liitto kirjoitti:

        Miksi mitään hallintoa edes on?

        Tuo on kyllä hyvä kysymys, jos hommat hoituvat noin ihanasti kuin Jori sanoo.



      • Riittäisi.hyvin

    • väärä.laskukaava

      " jos LV kokoustaa 2 tuntia ja paikalla on 8 eikä 10 ihmistä, se on laskennallisesti 4 tuntia lisää aikaa tehdä lehdistötiedotetta, haravoida hautausmaata, kirjoittaa VA-lehteen jne."
      Periaatteessa ja laskennallisesti noin, mutta käytännössä ei. Vaparitoimintaan käytettävä aika ei varmaankaan ole mikään vakio, vaan käytännössä tuosta tulee 4 tuntia lisää aikaa katsoa tv:tä, siivota, käydä lenkillä jne. eli unohtaa koko vapaa-ajattelijat. Sen sijaan se 2 tunnin kokouksessa istuminen saattaa inspiroida muuhunkin vaparitoimintaan. Ei ne kokoukset varmaan kovin inspiroivia ole sinänsä, mutta kun siellä käy istumassa sen 2 tuntia, niin vaparitoiminta on sen ansiosta ehkä sitten paremmin mielessä, mikä taas voi johtaa muuhunkin aktiivisuuteen.

      • Lukija.lis

        ... aktiivisuuteen myös omassa yhdistyksessä.

        Vapaaehtoistyöhön käytettävä aika ei ole staattinen resursssi.


      • Jorilla.aloogiikka
        Lukija.lis kirjoitti:

        ... aktiivisuuteen myös omassa yhdistyksessä.

        Vapaaehtoistyöhön käytettävä aika ei ole staattinen resursssi.

        Jorin sepustukset voisi jättää omaan arvoonsa ellei se johtaisi ihmisiä harhaan. Hänen ajattelunsa on täynnä tämmöisiä sekoiluja.


    • pelkkä.esitys

      "Muissa yhdistyksissä kannattaakin valmistella eroa liitosta". Logiikka huipussaan: ero liitosta, koska yksi liittovaltuuston varajäsen on tehnyt jonkin esityksen.

      • liittoeroa.harkitaan

        Et ehkä ole huomannut, mutta vinkiksi: liiton toiminta on aiheuttanut kasvavaa tyytymättömyyttä. Sitä taustaa vasten aloitus tarkoittaa, että "tämäkin vielä". Eikä eroaminen ole ihan ennen kuulumatonta. Päätyihän siihen maineikas Karkkilakin. Karkkilan kanssa voisi lähteä kehittämään toista liittoa.


      • EsanEnnuste
        liittoeroa.harkitaan kirjoitti:

        Et ehkä ole huomannut, mutta vinkiksi: liiton toiminta on aiheuttanut kasvavaa tyytymättömyyttä. Sitä taustaa vasten aloitus tarkoittaa, että "tämäkin vielä". Eikä eroaminen ole ihan ennen kuulumatonta. Päätyihän siihen maineikas Karkkilakin. Karkkilan kanssa voisi lähteä kehittämään toista liittoa.

        Tyytymättömyys ei ole kasvavaa. Sitä on ollut aina. Karkkilan eron todelliset syyt kyllä ovat liitossa yleisessä tiedossa. Muilla yhdistyksillä ei ole vastaavia tilanteita ollut. Mutta kyllähän maailmaan esityksiä mahtuu, vaikka tuo on minustakin huono esitys. Vai toivotko liittooon sellaista diktatuuria, että kiellettäisi tekemästä esityksiä? Koska esitys on huono, sitä ei todennäköisesti tulla hyväksymään. Ja senhän on ennustaja-Esa jo kertonutkin, että esitys ei mene läpi.


      • Demokratiavaje
        EsanEnnuste kirjoitti:

        Tyytymättömyys ei ole kasvavaa. Sitä on ollut aina. Karkkilan eron todelliset syyt kyllä ovat liitossa yleisessä tiedossa. Muilla yhdistyksillä ei ole vastaavia tilanteita ollut. Mutta kyllähän maailmaan esityksiä mahtuu, vaikka tuo on minustakin huono esitys. Vai toivotko liittooon sellaista diktatuuria, että kiellettäisi tekemästä esityksiä? Koska esitys on huono, sitä ei todennäköisesti tulla hyväksymään. Ja senhän on ennustaja-Esa jo kertonutkin, että esitys ei mene läpi.

        Mitkä ne Karkkilan eron syyt sitten muka ovat?

        Esitys sinänsä ei ole ongelma. Ongelma on se, että se näyttää olevan orkestroitu Tampereen kanssa. Tampere ja Helsinki ovat liiton keskittymiä, jotka jo muutenkin pyörittävät muita. Esitys vain vahvistaisi sitä. Jostain syystä Helsinki on nyt tätä vastaan, kuten Esan kommentista voi päätellä. Sinänsä vallan keskittäminen on Esan intresseissä.

        Yleisesti ottaen näyttää siltä, että kannattaisi perustaa nykyiselle liitolle vastapooli, jos haluaa demokraattista päätöksentekoa. Muuten vapaa-ajattelu kuolee maakunnissa.


      • Aika.vaihtaa.johtoa
        Demokratiavaje kirjoitti:

        Mitkä ne Karkkilan eron syyt sitten muka ovat?

        Esitys sinänsä ei ole ongelma. Ongelma on se, että se näyttää olevan orkestroitu Tampereen kanssa. Tampere ja Helsinki ovat liiton keskittymiä, jotka jo muutenkin pyörittävät muita. Esitys vain vahvistaisi sitä. Jostain syystä Helsinki on nyt tätä vastaan, kuten Esan kommentista voi päätellä. Sinänsä vallan keskittäminen on Esan intresseissä.

        Yleisesti ottaen näyttää siltä, että kannattaisi perustaa nykyiselle liitolle vastapooli, jos haluaa demokraattista päätöksentekoa. Muuten vapaa-ajattelu kuolee maakunnissa.

        Nimenomaan vallankeskitys kasvattaa tyytymättömyyttä. Ei liiton johto erityisesti loista. Päinvastoin.


      • Onxselvä
        Aika.vaihtaa.johtoa kirjoitti:

        Nimenomaan vallankeskitys kasvattaa tyytymättömyyttä. Ei liiton johto erityisesti loista. Päinvastoin.

        Tyytymättömät ovat vapaita lähtemään. Liitto ei kaipaa ruikuttajia ja valittajia vaan ripeitä toimeenpanijoita. Vähemmän keskustelua, enemmän toimintaa.


      • semiaktiivivapari
        Demokratiavaje kirjoitti:

        Mitkä ne Karkkilan eron syyt sitten muka ovat?

        Esitys sinänsä ei ole ongelma. Ongelma on se, että se näyttää olevan orkestroitu Tampereen kanssa. Tampere ja Helsinki ovat liiton keskittymiä, jotka jo muutenkin pyörittävät muita. Esitys vain vahvistaisi sitä. Jostain syystä Helsinki on nyt tätä vastaan, kuten Esan kommentista voi päätellä. Sinänsä vallan keskittäminen on Esan intresseissä.

        Yleisesti ottaen näyttää siltä, että kannattaisi perustaa nykyiselle liitolle vastapooli, jos haluaa demokraattista päätöksentekoa. Muuten vapaa-ajattelu kuolee maakunnissa.

        En tiedä mitä ne Karkkilan eron syyt "muka" olivat, eli en edes tiedä millä tekosyyllä eronsa perustelivat. Todellinen syy on kaikkien tuolloin toiminnassa mukana olleiden tiedossa, ja liittyivät asioihin, joilla ei pitäisi olla yhdistystoiminnan kanssa mitään tekemistä. En tiedä mitä sen jälkeen on tapahtunut, mutta jo tuolloin oli selvää, että Karkkilakin tulee liittymään takaisin sen jälkeen, kun siellä tapahtuu sukupolvenvaihdos, joka luonnollisesti on väistämättä joskus edessä. Vielä siihen on aikaa.
        Mitä se sellainen liiton vastapooli sitten tekisi? Saahan sellaisen toki perustaa. Mutta ajaisiko se samoja asioita kuin liitto vai eri asioita? Vai olisiko sen ainoa tarkoitus saada valtaa siirrettyä jostakin johonkin? Kuka se siinä tapauksessa on vallanhimoinen osapuoli?
        Nämä puheet vallan keskittymisestä tai vapaa-ajattelun kuolemisesta maakunnissa ovat kyllä ihan puuta heinää. Katsoin juuri liiton hallintoon kuuluvien kotipaikkoja liiton nettisivuilta: va. puheenjohtaja on Oulusta, pääsihteeri Vantaalta, valtuuston puheenjohtaja Luumäeltä, valtuuston varapuheenjohtaja Helsingistä, ja lisäksi löytyy ihmisiä myös Turusta, Jyväskylästä, Seinäjoelta, Imatralta, Tampereelta, Kotkasta, Valkeakoskelta, Lahdesta, Porista, Eurajoelta, Kuopiosta. Kaikkien kotipaikkaa ei mainita, mutta aika lailla ympäri Suomen tuntuu olevan. Ja se esitys, on tullut jostain Keski-Suomesta. Miksi k-suomalaiset haluaisivat siirtää valtaa Treen tai Hgin suuntaan. Teoria on järjetön..


      • Karkkilajamuuta
        semiaktiivivapari kirjoitti:

        En tiedä mitä ne Karkkilan eron syyt "muka" olivat, eli en edes tiedä millä tekosyyllä eronsa perustelivat. Todellinen syy on kaikkien tuolloin toiminnassa mukana olleiden tiedossa, ja liittyivät asioihin, joilla ei pitäisi olla yhdistystoiminnan kanssa mitään tekemistä. En tiedä mitä sen jälkeen on tapahtunut, mutta jo tuolloin oli selvää, että Karkkilakin tulee liittymään takaisin sen jälkeen, kun siellä tapahtuu sukupolvenvaihdos, joka luonnollisesti on väistämättä joskus edessä. Vielä siihen on aikaa.
        Mitä se sellainen liiton vastapooli sitten tekisi? Saahan sellaisen toki perustaa. Mutta ajaisiko se samoja asioita kuin liitto vai eri asioita? Vai olisiko sen ainoa tarkoitus saada valtaa siirrettyä jostakin johonkin? Kuka se siinä tapauksessa on vallanhimoinen osapuoli?
        Nämä puheet vallan keskittymisestä tai vapaa-ajattelun kuolemisesta maakunnissa ovat kyllä ihan puuta heinää. Katsoin juuri liiton hallintoon kuuluvien kotipaikkoja liiton nettisivuilta: va. puheenjohtaja on Oulusta, pääsihteeri Vantaalta, valtuuston puheenjohtaja Luumäeltä, valtuuston varapuheenjohtaja Helsingistä, ja lisäksi löytyy ihmisiä myös Turusta, Jyväskylästä, Seinäjoelta, Imatralta, Tampereelta, Kotkasta, Valkeakoskelta, Lahdesta, Porista, Eurajoelta, Kuopiosta. Kaikkien kotipaikkaa ei mainita, mutta aika lailla ympäri Suomen tuntuu olevan. Ja se esitys, on tullut jostain Keski-Suomesta. Miksi k-suomalaiset haluaisivat siirtää valtaa Treen tai Hgin suuntaan. Teoria on järjetön..

        No mitkä ne "kaikkien tiedossa" olevat syyt Karkkilan eroon ovat? En minä ainakaan tiedä, joten kerro nyt.

        Sehän tässä ihmetyttää, että Keski-Suomesta on tämmöinen esitys tullut. Joko siinä pedataan goodwilliä sille yhdistykselle tai sitten kyseessä on oman yhdistyksen pettäjästä.


      • huvikseen.näpertelee
        Karkkilajamuuta kirjoitti:

        No mitkä ne "kaikkien tiedossa" olevat syyt Karkkilan eroon ovat? En minä ainakaan tiedä, joten kerro nyt.

        Sehän tässä ihmetyttää, että Keski-Suomesta on tämmöinen esitys tullut. Joko siinä pedataan goodwilliä sille yhdistykselle tai sitten kyseessä on oman yhdistyksen pettäjästä.

        Ihmettelen minäkin mutta esitys on yhden henkilön, jolle tuollainen sääntöjen kanssa askarteleminen näyttää olevan mielipuuhaa, kun kerran 3 v sitten kaatunutta esitystäkin on ollutt tekemässä. En ottaisi kovin vakavasti. Voi olla täysin provokin koko esitys: yrittää saada aikaan keskustelua säännöistä keinolla millä hyvänsä.


      • Johdonvaihtoon
        Aika.vaihtaa.johtoa kirjoitti:

        Nimenomaan vallankeskitys kasvattaa tyytymättömyyttä. Ei liiton johto erityisesti loista. Päinvastoin.

        Aika.vaihtaa.johtoa, nimimerkkisi on sikäli on outo, että johtohan vaihtuu kesällä. Jos tämän palstan juttuihin on mitään uskomista, niin puheenjohtaja on kieltäytynt jatkopestistä. On sen Jori M:kin myöntänyt. Myös valtuuston puheenjohtajan uudelleenvalintaa Jori sanoi epätodennäköiseksi.


      • Perusvaatimus
        Johdonvaihtoon kirjoitti:

        Aika.vaihtaa.johtoa, nimimerkkisi on sikäli on outo, että johtohan vaihtuu kesällä. Jos tämän palstan juttuihin on mitään uskomista, niin puheenjohtaja on kieltäytynt jatkopestistä. On sen Jori M:kin myöntänyt. Myös valtuuston puheenjohtajan uudelleenvalintaa Jori sanoi epätodennäköiseksi.

        Pääsihteerin pestin nykyinen haltija pitää jättää luottamustoimien ulkopuolelle.


      • Vaatimust
        Perusvaatimus kirjoitti:

        Pääsihteerin pestin nykyinen haltija pitää jättää luottamustoimien ulkopuolelle.

        Sinut voisi jättää tämän palstan ulkopuolelle.


      • kylläPATtietää
        Karkkilajamuuta kirjoitti:

        No mitkä ne "kaikkien tiedossa" olevat syyt Karkkilan eroon ovat? En minä ainakaan tiedä, joten kerro nyt.

        Sehän tässä ihmetyttää, että Keski-Suomesta on tämmöinen esitys tullut. Joko siinä pedataan goodwilliä sille yhdistykselle tai sitten kyseessä on oman yhdistyksen pettäjästä.

        Lukisit niitä PAT:n sivuja. Siellä tämäkin on kerrottu. Jatkokertomus suositellaan lukemaan tässä järjestyksessä: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090510.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090520b.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090606a.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti091029.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti100104.html Nuo luettuasi varmaan rupeaa hahmottumaan tausta. Nyt ehkä voit luulla, että kyse oli kiusaamisesta, vainosta tai jostain, mutta: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti101115b.html Sitten: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti110613.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti120223.html Joten lopuksi http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti130406.html Tuo viimeinen linkki sisältää myös ne Muka-syyt eli viralliset tekosyyt. Mutta jos jaksat lukea tämän koko jatkokertomuksen, niin voit tehdä ihan itse johtopäätöksiä. PAT ei ainakaan mitenkään vaparilliittoa puolustele, joten ei ole syytä epäillä kertomuksen todenperäisyyttä.


      • PATllePisteet
        kylläPATtietää kirjoitti:

        Lukisit niitä PAT:n sivuja. Siellä tämäkin on kerrottu. Jatkokertomus suositellaan lukemaan tässä järjestyksessä: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090510.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090520b.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090606a.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti091029.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti100104.html Nuo luettuasi varmaan rupeaa hahmottumaan tausta. Nyt ehkä voit luulla, että kyse oli kiusaamisesta, vainosta tai jostain, mutta: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti101115b.html Sitten: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti110613.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti120223.html Joten lopuksi http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti130406.html Tuo viimeinen linkki sisältää myös ne Muka-syyt eli viralliset tekosyyt. Mutta jos jaksat lukea tämän koko jatkokertomuksen, niin voit tehdä ihan itse johtopäätöksiä. PAT ei ainakaan mitenkään vaparilliittoa puolustele, joten ei ole syytä epäillä kertomuksen todenperäisyyttä.

        Hassua, että näitä asioita pitää lukua PAT:n sivuilta. Miksi liiton oma tiedotus salaa?


      • PATllePisteet kirjoitti:

        Hassua, että näitä asioita pitää lukua PAT:n sivuilta. Miksi liiton oma tiedotus salaa?

        Liiton ulkoisen tiedotuksen asia ei ole ruotia sen tarkemmin sisäisiä asioita. Esimerkiksi nyt esitetty liittohallituksen koon supistaminen on tällainen sisäinen asia.

        Tiedotuksella kun on tarkoitus: Kertoa liiton tavoitteista ja edistää niitä. Saada kirkko irti valtiosta, avata ET yms, ja levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa.


      • vanhajuttujo
        PATllePisteet kirjoitti:

        Hassua, että näitä asioita pitää lukua PAT:n sivuilta. Miksi liiton oma tiedotus salaa?

        Varmaan siksi, että liitto ei ole halunnut osoittaa sormella yksittäisiä henkilöitä, mutta juuri se on PAT.n erikoisosaamisalue. Sitä paitsi asia on vanha. Annetut linkit johtavat 8 vuoden takaisiin aikoihin. Ja se sanottiin jo tässä ketjussa monta päivää sitten, että asiat ovat liiton sisällä tiedossa. Ulkopuolellehan asia ei kuulukaan.


      • Hassu.yhteistyö
        vanhajuttujo kirjoitti:

        Varmaan siksi, että liitto ei ole halunnut osoittaa sormella yksittäisiä henkilöitä, mutta juuri se on PAT.n erikoisosaamisalue. Sitä paitsi asia on vanha. Annetut linkit johtavat 8 vuoden takaisiin aikoihin. Ja se sanottiin jo tässä ketjussa monta päivää sitten, että asiat ovat liiton sisällä tiedossa. Ulkopuolellehan asia ei kuulukaan.

        Mutta on se kumma, miten vaparitkin turvautuvat Patin sivuihin.


      • yhdenkö.vuoksi
        kylläPATtietää kirjoitti:

        Lukisit niitä PAT:n sivuja. Siellä tämäkin on kerrottu. Jatkokertomus suositellaan lukemaan tässä järjestyksessä: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090510.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090520b.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti090606a.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti091029.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti100104.html Nuo luettuasi varmaan rupeaa hahmottumaan tausta. Nyt ehkä voit luulla, että kyse oli kiusaamisesta, vainosta tai jostain, mutta: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti101115b.html Sitten: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti110613.html http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti120223.html Joten lopuksi http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti130406.html Tuo viimeinen linkki sisältää myös ne Muka-syyt eli viralliset tekosyyt. Mutta jos jaksat lukea tämän koko jatkokertomuksen, niin voit tehdä ihan itse johtopäätöksiä. PAT ei ainakaan mitenkään vaparilliittoa puolustele, joten ei ole syytä epäillä kertomuksen todenperäisyyttä.

        Melko iso homma lukea kaikki. Jos nuo PAT:n kertomat tiedot ovat totta, niin lapselliselta Karkkilan touhu vaikuttaa.


    • Toimintaaeihallintoa

      Ehdotan Vapariliiton lakkauttamista. Perusteena ylempänä ketjussa Jorin esittämä näkemys, että toiminta pelaa, kun on tekijöitä. Muuten mikään ei pelaa.

      • Mielestäsi vaparit ovat hyvin onnistuneet tässä. Eihän heiltä muuten pyydettäisi lausuntoja yms.
        Mutta jos vaparijärjestö lakkautetaan, niin kuka alkaisi ajamaan uskonnottomien asioita? PAT on itsekin myöntänyt ettei ei saa mitään aikaiseksi, joten siitäkään ei ole näitä asioita hoitamaan.


      • Toimintaaeihallintoa
        Ei.luotu kirjoitti:

        Mielestäsi vaparit ovat hyvin onnistuneet tässä. Eihän heiltä muuten pyydettäisi lausuntoja yms.
        Mutta jos vaparijärjestö lakkautetaan, niin kuka alkaisi ajamaan uskonnottomien asioita? PAT on itsekin myöntänyt ettei ei saa mitään aikaiseksi, joten siitäkään ei ole näitä asioita hoitamaan.

        Yhdistykset voivat toimia itsekseen tai tarpeen mukaan yhteistyössä. Liittoa ei tarvita lausuntojen näppäilyyn vai toimiiko sinun tietokoneesi näppäimistö vain, jos liitto on olemassa?


      • Jaskan.kaveri
        Toimintaaeihallintoa kirjoitti:

        Yhdistykset voivat toimia itsekseen tai tarpeen mukaan yhteistyössä. Liittoa ei tarvita lausuntojen näppäilyyn vai toimiiko sinun tietokoneesi näppäimistö vain, jos liitto on olemassa?

        On se pikkuisen eri asia, antaako lausunnon valtakunnallinen järjestö vai joku Taka-Hikiän vapaa-ajattelijat ry, tai Möttösen Jaska (keksitty nimi, ei mitään Möttösen Jaskoja vastaan). Mikään ei tietenkään estä sitä että voihan se Jaska siellä Taka-Hikiällä sillä omalla pikku näppiksellään sen kirjoitustyön tehdä. Joku sen kuitenkni jossakin tekee.


      • Toimintaaeihallintoa
        Jaskan.kaveri kirjoitti:

        On se pikkuisen eri asia, antaako lausunnon valtakunnallinen järjestö vai joku Taka-Hikiän vapaa-ajattelijat ry, tai Möttösen Jaska (keksitty nimi, ei mitään Möttösen Jaskoja vastaan). Mikään ei tietenkään estä sitä että voihan se Jaska siellä Taka-Hikiällä sillä omalla pikku näppiksellään sen kirjoitustyön tehdä. Joku sen kuitenkni jossakin tekee.

        Takahikiöiden vapaa-ajattelijayhdistykset ovat jo sammuneet. Yhteistyössä lista eri yhdistyksistä riittäisi allekirjoitukseen.


      • Lähtöruutuun
        Toimintaaeihallintoa kirjoitti:

        Takahikiöiden vapaa-ajattelijayhdistykset ovat jo sammuneet. Yhteistyössä lista eri yhdistyksistä riittäisi allekirjoitukseen.

        No niinhän nyt juuri tehdäänkin. Sen yhteistyön nimi vaan on Liitto. Ei tarvitse jokaista Etu-Hikiän yhdistystä (jos Taka-hikiä on sammunut) erikseen lausunnossa luetella, kun se Liitto ne sisältää.


      • Asia.aivan.selvä
        Lähtöruutuun kirjoitti:

        No niinhän nyt juuri tehdäänkin. Sen yhteistyön nimi vaan on Liitto. Ei tarvitse jokaista Etu-Hikiän yhdistystä (jos Taka-hikiä on sammunut) erikseen lausunnossa luetella, kun se Liitto ne sisältää.

        Turhan kallis allekirjoituksen muoto. Ei moista hallintohimmeliä tarvita allekirjoitukseen.


      • liittoa.tarvitaan
        Asia.aivan.selvä kirjoitti:

        Turhan kallis allekirjoituksen muoto. Ei moista hallintohimmeliä tarvita allekirjoitukseen.

        Ei tarvitakaan allekirjoitukseen. Voihan se Jaska sen allekirjoittaa ilman liittoakin. Siitä Jaskan allekirjoittamasta lappusesta ei vain kukaan ole kiinnostunut. Kuten yllä jo todettin, on valtakunnallinen järjestö vähän eri asia.


      • Kallisnimmari
        liittoa.tarvitaan kirjoitti:

        Ei tarvitakaan allekirjoitukseen. Voihan se Jaska sen allekirjoittaa ilman liittoakin. Siitä Jaskan allekirjoittamasta lappusesta ei vain kukaan ole kiinnostunut. Kuten yllä jo todettin, on valtakunnallinen järjestö vähän eri asia.

        Eri puolilta eri yhdistysten nimet. Se ajaa saman asian.


      • Kallisnimmari kirjoitti:

        Eri puolilta eri yhdistysten nimet. Se ajaa saman asian.

        Oletko samaa mieltä yleisesti liitoista? SAK pois pelistä, Luonnonsuojeluliiton sijaan riittävät paikallisyhdistykset jne?


      • lisäperusteluatarvitaan
        Kallisnimmari kirjoitti:

        Eri puolilta eri yhdistysten nimet. Se ajaa saman asian.

        Oletko ihan tosissasi? Luettelo yhdistyksistä sieltä sun täältä (onko niitä joku 20-25 tai sitä luokkaa) on mielestäsi sama kuin koko Suomen kattava organisaatio.
        Nimimerkkiisi viitaten: esittäisitkö vielä laskelman, joka todistaa esittämäsi mallin olevan halvempi.


      • Sukulaissuus
        lisäperusteluatarvitaan kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi? Luettelo yhdistyksistä sieltä sun täältä (onko niitä joku 20-25 tai sitä luokkaa) on mielestäsi sama kuin koko Suomen kattava organisaatio.
        Nimimerkkiisi viitaten: esittäisitkö vielä laskelman, joka todistaa esittämäsi mallin olevan halvempi.

        Jotkut tahot toivovat Akavan, STTK:n ja SAK:n lakkauttamista ja ay-toiminnan jäämistä vain alakohtaisten liittojen alueosastojen tasolle.


      • kallisnimmari
        lisäperusteluatarvitaan kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi? Luettelo yhdistyksistä sieltä sun täältä (onko niitä joku 20-25 tai sitä luokkaa) on mielestäsi sama kuin koko Suomen kattava organisaatio.
        Nimimerkkiisi viitaten: esittäisitkö vielä laskelman, joka todistaa esittämäsi mallin olevan halvempi.

        Esimerkiksi liittokokoukseen on budjetoitu 24000 euroa - siis kaksikymmentäneljätuhatta! Raha on kynitty yhdistyksiltä.


      • yrittäisit.käsittää
        kallisnimmari kirjoitti:

        Esimerkiksi liittokokoukseen on budjetoitu 24000 euroa - siis kaksikymmentäneljätuhatta! Raha on kynitty yhdistyksiltä.

        Kuulepa kun ne on just niiden yhdistysten edustajia jotka sinne liittokokoukseen menee.


      • Herkkupöytä
        yrittäisit.käsittää kirjoitti:

        Kuulepa kun ne on just niiden yhdistysten edustajia jotka sinne liittokokoukseen menee.

        Voitaisiin vaikka tehtailla tiedotteita yhdistyksissä tuolla rahalla, joka menee matkoihin, majoituksiin ja runsaisiin ruokiin. Miten lienee juomapuoli. Tuolla ei vapaa-ajattelu etene, mutta liekö tarkoituskaan. Ehkä liitto on jotain muuta varten.


      • Vapaa-ajattelijallt
        Herkkupöytä kirjoitti:

        Voitaisiin vaikka tehtailla tiedotteita yhdistyksissä tuolla rahalla, joka menee matkoihin, majoituksiin ja runsaisiin ruokiin. Miten lienee juomapuoli. Tuolla ei vapaa-ajattelu etene, mutta liekö tarkoituskaan. Ehkä liitto on jotain muuta varten.

        Alkoholia ei tarjota. Kokous on kolmen vuoden välein ja valitsee johdon ja määrittää linjan. Samalla vuorovaikutuksen ja kokemusten vaihtamisen paikka.


      • Herkkupöytä
        Vapaa-ajattelijallt kirjoitti:

        Alkoholia ei tarjota. Kokous on kolmen vuoden välein ja valitsee johdon ja määrittää linjan. Samalla vuorovaikutuksen ja kokemusten vaihtamisen paikka.

        KOkemusta voisi vaihtaa vähän halvemmin. Tämäkään kokemusten vaihto tällä palstalla ei vaadi mitään budjetointia.

        Nyt vaikuttaa siltä, että muutamat viettävät hauskan viikonlopun - kodeissaan istuvien rahoilla.


      • hauskempaa.kotona
        Herkkupöytä kirjoitti:

        KOkemusta voisi vaihtaa vähän halvemmin. Tämäkään kokemusten vaihto tällä palstalla ei vaadi mitään budjetointia.

        Nyt vaikuttaa siltä, että muutamat viettävät hauskan viikonlopun - kodeissaan istuvien rahoilla.

        Olen ollut liittokokouksessa 2 kertaa. Ei ollut hauskaa. En jaksa enää mennä. Kesäviikonloppu sisätiloissa jauhamassa jotain toimintasuunnitelmia tai budjettia (tämä syytä mainita, kun olet siitä rahapuolesta niin kiinnostunut) tai julkilausumaa tai sitä kenet valitaan jokskikin liittovaltuuston varajäseneksi. Sai siellä kyllä ruokaa, mutta muutapa ei. Mielenkiintoistahan se oli vapareita muualta maasta tavata, mutta sen verran raskasta se oli, että saa nyt mennä muut niitä kokemuksia vaihtelemaan. Jos "Herkkupöytä" on tuosta noin kateellinen, miltä kirjoituksensa perusteella voisi päätellä, miksei itse mene sinne "viettämään hauskaa viikonloppua"?


      • Herkkupöytä kirjoitti:

        KOkemusta voisi vaihtaa vähän halvemmin. Tämäkään kokemusten vaihto tällä palstalla ei vaadi mitään budjetointia.

        Nyt vaikuttaa siltä, että muutamat viettävät hauskan viikonlopun - kodeissaan istuvien rahoilla.

        Oletko sinä valmis soppakauhan varteen? Tosiaan kokoustaa voi halvemmallakin.


      • Herkkupöytä
        hauskempaa.kotona kirjoitti:

        Olen ollut liittokokouksessa 2 kertaa. Ei ollut hauskaa. En jaksa enää mennä. Kesäviikonloppu sisätiloissa jauhamassa jotain toimintasuunnitelmia tai budjettia (tämä syytä mainita, kun olet siitä rahapuolesta niin kiinnostunut) tai julkilausumaa tai sitä kenet valitaan jokskikin liittovaltuuston varajäseneksi. Sai siellä kyllä ruokaa, mutta muutapa ei. Mielenkiintoistahan se oli vapareita muualta maasta tavata, mutta sen verran raskasta se oli, että saa nyt mennä muut niitä kokemuksia vaihtelemaan. Jos "Herkkupöytä" on tuosta noin kateellinen, miltä kirjoituksensa perusteella voisi päätellä, miksei itse mene sinne "viettämään hauskaa viikonloppua"?

        Jos tuo on noin tympeää, miksei hommaa hoideta helpommin. Kukin yhdistys tekee omaa työtään ja tarvittaessa sähköpostit ja skype laulaa yhteistyön merkeissä. Ei semmoiseen liittoa ja sen hikisiä kokouksia tarvita - ja sitä järjetöntä rahanmenoa. Jos tuolla rahantuhlauksella saadaan vain jotain todella tympeää aikaiseksi, liitto on todellakin menettänyt otteensa.


      • herkkupöydän.kertomaa
        Herkkupöytä kirjoitti:

        Jos tuo on noin tympeää, miksei hommaa hoideta helpommin. Kukin yhdistys tekee omaa työtään ja tarvittaessa sähköpostit ja skype laulaa yhteistyön merkeissä. Ei semmoiseen liittoa ja sen hikisiä kokouksia tarvita - ja sitä järjetöntä rahanmenoa. Jos tuolla rahantuhlauksella saadaan vain jotain todella tympeää aikaiseksi, liitto on todellakin menettänyt otteensa.

        Tiivistetäänpä: liitto pitää lakkauttaa, koska liittokokouksessa vain pidetään hauskaa muiden rahoilla, paitsi että siellä ei ole hauskaa, joten liitto pitääkin lakkauttaa, koska liittokokouksessa on tympeää.


    • ei.vallanhimoisille

      Ketjun otsikosta: onko sillä loppujen lopuksi edes väliä, kuka käyttää "valtaa" jossain vapariliitossa? Eikö olennaisempaa ole, mitä liitto saa aikaan? Keskitetään valtaa tai hajautetaan valtaa. Ihan sama. Liitto on kuitenkin niin pieni, että ei siihen mitään valtaa edes kovin paljon voi mahtua.

      • Näin juuri. Liitolla on yksi työntekijä, joten "valta" on lähinnä valtaa tehdä itse. Tämä on järjestö, ei kunta, valtio tai yritys.

        Liiton tavoitteistahan ei vastapuoli tällä palstalla halua puhua juurikaan mitään. En muista vuosiin juttua joka alkaisi "Va-liitto on esittänyt, että ..., ks. vapaa-ajattelijat.fi/lausunnot/... Olen tästä eri mieltä, sillä...".


      • hallintohimmeli.pois

        Valta voitaisiin hajauttaa yhdistyksille, jotka itsenäisinä tekisivät tarvittaessa yhteistyötä. Ei siihen kallista hallintohimmeliä tarvita.



      • hallintohimmeli.pois
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Vapaa Ajattelija -lehdestä vastaisi tällöin...?

        Esim. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2017/04/05/kannanotto-tyoaikalaista/ olisi laadittu s.e. ...?

        Eduskunnasta kutsu valiokunnan kuultavaksi tulisi...?

        Vapaa Ajattelijasta voisi vastata mikä tahansa halukas taho, jolta yhdistykset tilaisivat lehtensä. Tällöin tilausmäärät osoittaisivat pettämättömästi, onko lehti tilaamisen arvoinen. Tulisi tietty tasovaatimus lehdelle, mikä olisi hyvä.

        Kannanoton voi laatia kuka tahansa, joka tarjoaa sitä yhdistyksille allekirjoitettavaksi. Tulisi iso lista.

        Asiantuntijat eivät katoa mihinkään vaikka liitto katoaisikin.


      • hallintohimmeli.pois kirjoitti:

        Vapaa Ajattelijasta voisi vastata mikä tahansa halukas taho, jolta yhdistykset tilaisivat lehtensä. Tällöin tilausmäärät osoittaisivat pettämättömästi, onko lehti tilaamisen arvoinen. Tulisi tietty tasovaatimus lehdelle, mikä olisi hyvä.

        Kannanoton voi laatia kuka tahansa, joka tarjoaa sitä yhdistyksille allekirjoitettavaksi. Tulisi iso lista.

        Asiantuntijat eivät katoa mihinkään vaikka liitto katoaisikin.

        Asiantuntijat eivät katoa, mutta käytännössä valiokunnista tulee kutsuja vain joko yhdistysten edustajille tai professoreille tms. Enkä muista ikinä nähneeni valiokunnan kuulleen "vain" paikallisen järjestön edustajaa. Tämä nyt sattuu olemaan se todellisuus jossa elämme.

        Miksi ihmeessä kannanottoa pitäisi kierrättää yhdistysten kautta? Tämä on juuri sellainen asia, jossa on mielekästä olla liitto.

        Ja lopuksi: Ovatko sinusta yleisesti liitot tarpeettomia, siis tyyliin SAK, Luonnonsuojeluliitto, Astma- ja allergialiitto...?


      • yhdistyshimmeli.pois
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Asiantuntijat eivät katoa, mutta käytännössä valiokunnista tulee kutsuja vain joko yhdistysten edustajille tai professoreille tms. Enkä muista ikinä nähneeni valiokunnan kuulleen "vain" paikallisen järjestön edustajaa. Tämä nyt sattuu olemaan se todellisuus jossa elämme.

        Miksi ihmeessä kannanottoa pitäisi kierrättää yhdistysten kautta? Tämä on juuri sellainen asia, jossa on mielekästä olla liitto.

        Ja lopuksi: Ovatko sinusta yleisesti liitot tarpeettomia, siis tyyliin SAK, Luonnonsuojeluliitto, Astma- ja allergialiitto...?

        Minä voisin puolestani lopettaa kaikki paikallisyhdistykset. Yksi valtakunnallinen yhdistys vain. Se olisi ratkaisu kaikkeen (paitsi paikallisyhdistysten tyypeille, jotka luulevat olevansa merkittäviä, kun johtavat muutamankymmenen ihmisen yhdistystä).


      • yhdistyshimmeli.pois kirjoitti:

        Minä voisin puolestani lopettaa kaikki paikallisyhdistykset. Yksi valtakunnallinen yhdistys vain. Se olisi ratkaisu kaikkeen (paitsi paikallisyhdistysten tyypeille, jotka luulevat olevansa merkittäviä, kun johtavat muutamankymmenen ihmisen yhdistystä).

        Noinhan esimerkiksi Protu ja Skepsis toimivat. Luulisin, että jos va-liitto perustettaisiin nyt, sekin olisi tuollainen.

        Mutta saako organisaatiota muutettua, epäilen. Erityisesti hautausmaiden hallinta pitäisi selvittää.


      • Lukijan.kysymys
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Noinhan esimerkiksi Protu ja Skepsis toimivat. Luulisin, että jos va-liitto perustettaisiin nyt, sekin olisi tuollainen.

        Mutta saako organisaatiota muutettua, epäilen. Erityisesti hautausmaiden hallinta pitäisi selvittää.

        Miksei selvitetä ja tehdä? Miksi vain jahkaillaan?


    • erkki.sakari

      Nykyinen pääsihteeri haluaa kaiken vallan itselleen. Tunnettu kansandemokraattinen hallintomalli.

      • halutkoon

        Saahan sitä aina haluta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6044
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      56
      3036
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1817
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1760
    7. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1522
    8. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      49
      1495
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1463
    Aihe