Bentsodiatsepiinit pois

LllSA

Aloitin ko. lääkkeen (stilnoct) käytön vuonna -99. Tuolloin oli tarkoitus käyttää vain muutama päivä, mutta elämäntilanteesta johtuen käyttö jatkui. Nyt 59 mittarissa ollessa käyttövuosia on kertynyt kahdeksantoista. Lääke on ollut pysyväislääke 1,0-1,5 kpl/vrk iltaisin nukkumaan mennessä.

Minä, lääkäri tai muu ulkopuolinen taho ei ole havainnut, tai edes epäillyt mitään haittavaikutuksia. Elämä rullaa päivästä toiseen ja kaikki toimii ja miksipä ei toimisi kun öisin saa nukkua.

Mitä ilmeisimmin lääkevalmistajat ovat heränneet kiristyvässä kilpailussa huomaamaan, että edullinen vaikkakin toimiva tuote ei ole nyt heidän etu. Ko. tuote mukaanlukien rinnakkaistuotteet on päätetty poistaa myynnistä. Näin ainakin Suomessa. Monessa maassahan nämä ovat täysin reseptivapaita kuin pastillikarkit.

Nyt lääkärini ilmoittaa, että lääkitykseni lopetetaan. Syy tähän on että näihin voi tulla riippuvuus?? Taloudellisesti tämä riippuvuus ei ole iso, koska kustannus on noin 3 eur/kk. Terveydellisiäkään syitä lääkäri ei osaa kovin antaa.

Kertakaikkinen lopettaminen seinään tietää kuulemma hengen menoa ja minun pitäisikin alkaa hoitamaan unettomuuttani masennuslääkkeillä ja psykooteilla. Nämä aiheuttavat voimakkaamman riippuvuuden ja mahdollisesti sivuvaikutuksia, joita nyt minulla ei ole.

Olen päättänyt että en vaihda lääkitystäni.

Käyn muutaman kerran vuodessa etelässä. Ostan stilejä aina sieltä, jossa asia hoituu apteekkireissulla ilman lääkärin vastaanottoa. Toimin yrittäjänä ja nyt kiireiden vuoksi reissaamiseen ei ole kovin aikaa. Yritänkin tässä selvittää vaihtoehtoisia ostokanavia ko. lääkkeelle. Tallinnasta saa myös aika hyvin, mutta miten on täällä kotimaassa. Mihin kannattaisi ottaa yhteyttä?
Tuonne pimeille markkinoille TOR-verkkoon en haluaisi mennä, siellä 20 kpl levystä pyydetään 50 eur. En viitsisi lähteä tuollaisia riistohintoja maksamaan, mikäli ei ole pakko.
Ikävä että Valvira on ajanut meidät unettomat seinää vasten ja lääkäreiltä sitoneet kädet antaa hoitoa mihin heidät on koulutettu tehden heistä pellejä, vaikka pelleilyähän tämä on ollut jo muutoinkin.

Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia.

Kiitos jo etukäteen.

66

2848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djdjdjd

      "Tuolloin oli tarkoitus käyttää vain muutama päivä, mutta elämäntilanteesta johtuen käyttö jatkui. "

      Tarkoitus on todellakin käyttää tämän luokan lääkkeitä maksimissaan viikkoja putkeen, koska sitten on hankala sanoa johtuuko unettomuus lääkkeen vieroitusoireista ja pahentaako lääke oireita mitä sen kuuluisi hoitaa ja sen auttavuus voi perustua vain siihen että se poistaa vieroitusoireet. Unettomuus on yksi vieroitusoire ja se että lääke tuo unen, ei ole silti osoitus että se välttämättä hyväksi on. Unilääkeuni ei ikinä ole lääkkeettömän veroista ja usein ns koiran unta jossa heräilee helpommin, eikä pääse syvään uneen samalla tavoin kuin ilman lääkkeitä. Syvä uni on pollalle, muistille ja terveydelle tärkeää.

      Nykyään ns. nukahtamislääkkeisiin ja unilääkkeisiin suhtaudutaan huomattavasti kriittisemmin kuin aikanaan ja lääkkeettömät hoitokeinot on etusijalla. Mirtatsapiineja syötetään mielummin koska niissä ei ole pienellä annoksella syvän unen heikentävyyttä. Toisaalta mielestäni kaikki psyykenlääkkeet aiheuttaa tottumista ja vieroitusoireita ja pitkäaikaiskäyttö on huonosti tutkittu.

      Olet kumminkin siinä oikeassa että jos sinulle noin kauan on noita syötetty ilman suurempia haittoja, niiden purkaminen vastoin tahtoasi on väärin ja korvaaminen ns masennuslääkkeillä tai antipsykooteilla. Psykoosilääkkeet unettomuuden hoidossa ovat hyvin kiistanalaisia. Potilaan pitäisi saada vaikuttaa siihen haluaako hän vieroittautua vai ei riskit lääkkeen käytöstä tietäen eikä siihen tai lääkärin määrittelemään nopeaan vieroitukseen tulisi koskaan painostaa.

    • Lääkebisnes_Ryökäle

      Kiitos kauheasti aloittajalle, niin tosi hyvästä kirjoituksestasi! Se oli kuin minun päästä, minunkin ajatukseni nykytilanteesta. Meillä se ero, että mulla käytössäni Xanor 0,25 mg iltaisin ja sitäpä nyt ollaan painostamalla viemässä. Aivan samoin olen funtsannut, että perusteet heppoiset, eivät nekään todistetut. En usko tutkimuksiinsa juuri näiden bentsolääkkeiden vaarallisuudesta. Kuuma peruna on lääkkeiden hinnan nykyinen alhaisuus!

      Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi. Mun muisti sekä muu ymmärrys pelaa hyvinkin sharppina. Pikemminkin joudun usein huokailemaan ikäluokkani aivojen sumentumisen takia, kun eivät muista juttujen juonia, kuten mistä viimeksi puhuttiinkaan, sekä kuullun ymmärtämisessä todella kömpelyyttä ja huomattavaa hitautta. Näin ajatellen, en voi uskoa että juuri minua päätäni olisivat vuosikymmenten rauhoittavien oireisiin /sairauteen ottaminen vaurioittanut. Nytkin tuo Xanor mennyt kai yli kymmenen vuotta, en edes muista, sillä niin luontaisen sopivana lääkkeen tarve kohdallani esiintyy. Ikinä ei ole ollut vaikutuksen heikkenemistä tai sietokyvyn nousua. Ei mitään ole kohdallani ilmennyt siitä, mitä nyt vouhotetaan. Riippuvaisuus on vähän laaja käsite, huono peruste, ja koskee muuten kaikkiakin lääkkeitä kaikkiinkin vaivoihin. Bentsoista voi päästä halutessaan eroon, mutta ssri-kategoriaan kuuluvista masis-ihmelääkkeistä ei pääse! Tästä kirjoittavat kaikki yrittäneet. Miksi tähän ei kiinnitetä huomiota? Mitä myrkkyä ne ovat? Niitä pelkään enemmän, ja kokemusta on, kun olen yrittänyt fluoksetiinista eroon!

      Samalla tavalla skeptinen olen minäkin tähän 'lääketieteen' uusimpaan suuntaukseen. En usko. Vielä. Ajattelen myös, että lääkkeen erittäin halpa hinta on se varsinainen syy, sillä lääkkeen myyminen potilaille ei kannata. Siis rahallisesti ei todellakaan kannata, kenelle ! :) Mutta potilaalle hyvinkin kannattaa taloudellisesti.

      Minullekin riemullisin houkuttelevin ilmein tyrkätään masennuslääkettä Xanorin tilalle pieneen nukkumisvaikeuteeni sekä psyyken oireisiini. 'He' suorastaan palvovat näitä masislääkkeitään. Kuitenkin minun ihan tosi kokemus on, että niistä ei pääse irti, mutta bentsoista pääsee. Molemmat em. tilanteet olen ihan itse kokenut, mutta sitä stooria en jaksa nyt tarkentaa tässä.

      Minua ottaa samoin päähän tämä tilanne, mikä on falski. Myös toisena vastanneen kirjoitus varteenotettava.. Minullekin suositeltu mirtaa illalla! Siitä kuitenkin olen lukenut käyttäjien tuumaukset, voi ei! Enkä ole vaihtamassa mirtaan. Myös olen samaa mieltä, että painostaminen ja pakottaminen on väärin!

    • väärin..00

      Kukaan ei haluaisi vaihtaa noihin mirtaan ym. Mutta Valvira on laittanut lääkärit niin seurantaan näiden bentsopohjaisten lääkkeitten kirjoittajat. Tämä on väärin sikäli kun ajattelee, että alunperin nämä bentsolääkkeet ovat tehty ihmistä auttaakseen.

      • Lääkebisnes_Ryökäle

        Joo, niin on. Yhtä pientä tk-lääkäri-poikaa tai -tyttöä ei voi syyttää, sillä heitä valvotaan 'monessa kerroksessa'! Sikäli ymmärrän. Haluaisimpa vain nähdä perusteellisen selvityksen tämän käänteen syistä, siis perustelut nykypolitiikalle Valvirassa.

        Mirtatsapiinia käyttäneet tietävät, että siitä ei pääse irti, vaikka elämä olisi muutoin kohentunut. Mitäs Valvirassa tähän sanotaan?

        Ja me tiedämme, että bentson voi jättää vähitellen pois, jos elämä ja olo muutoin siihen kannustaa. Tästä on vuosikymmenten (kokemus)tiedot olemassa, kun taas ssri- ja snri-lääkkeistä ei juuri mitään tietoa ole missään suhteessa ja irti siitä myrkystä ei pääse.


      • leske

        Stilnoct ei ole bentso. Mirtatsapiini on helppo lopettaa ja SSRI-lääkkeistä tulee helvetinmoiset vieroitusoireet.


    • tuotanoinn

      Ei pidä paikkaansa. Mirtatsapiinista (pieni annos) vieroitus oli minulle ainakin lasten leikkiä verrattuna bentsoihin. Samaten oli unettomuus mikä tuli Mirtatsapiinin jälkeen ja mikä bentsojen. Mirtatsapiinin jälkeen tuli pienet uniongelmat vieroituksessa, bentsojen jälkeen valvoin öitä tuskaisessa olossa. Mistä tämä harhaanjohtava info että bentsovieroitus olisi jotenkin yksiselitteisesti helpompaa kuin masennuslääkkeistä?

      Avainsana kaikessa vieroituksessa on hitaus ja pienet pudotukset. Kaikista lääkkeistä voi päästä eroon mutta aikaa se voi ottaa.

      • tuotanoinn

        Lisättäköön, että haitat mitä Mirtatsapiinista koin olivat pienempiä kuin bentsoista. Kyse oli siis kohdallani 1/4 tai 1/2 tabletista Mirtatsapin - lääkettä. Suurin ongelma oli painonnousu, joka kylläkin pysyi kurissa liikkuessani ja tarkkaillessani, mitä syön.


      • hahhahh

        Itse sanot avainsanat oikein hitaasta vieroituksesta jne, mutta et sitten noudattanut viisauttasi vieroittautuessasi bentsoista? Oikeaoppinen bentovieroitus ei ole tuollaista kuin kokemasi.

        SSRI/SNRI-moskaan en koske.


      • ei_ole_bentso

        Miratsapiinikaan EI ole bentso eikä rauhoittava. Se on tetrasyklinen masennuslääke, jolla hieman väsyttävä vaikutus. Sotkee kuitenkin aivokemiasi.


    • tosiasijjaaa

      Et ole ainut, kaikilta ollaan lopettamassa bentsot
      . Vanhat bentsoja kirjottaneet lääkärit ovat jääneet eläkkeelle ja uusille valmistuneille on pidetty sellanen koulutus, että eivät enää uskolla tosissan kirjoittta kun Valvira seuraa.

    • Lääkebisnes_Ryökäle

      Hei, varsinkin sinulle 'tuotanoinn'. Kiitos välittämästäsi lisä-kokemustiedosta. Hienoa tietää, että just sinulla on mennyt noin, kokemukset bentson ja mirtan välillä. Mikähän bentso se sit sulla oli, kun siis alpratsalomaani on kai hankalin niistä.
      Tietoni oli siis - korostan - kokemustietoa, mitä olin mirtaa käyttäneiden kokemuksista saanut mieleeni. Myös mun oma kokemus, ettei ssri/snri-lääkkeistä pääse eroon perustuu kokemukseeni, omaani, sillä en päässytkään eroon fluoksetiinista! Mutta pari vuosikymmentä sitten olen päässyt vuosien käytöstä alp.-bentsoa eroon ja nyt hommaa taas todella hitaasti teen, käyttämäni bentsomäärä pienin milli. Ihan mun on mielenkiintoista tietää, että sinä kokenut noi asiat päinvastoin.

      Mitä tulee mullekin ehdolla olevaan mirtaan, niin juuri sen mahdollisuus nostaa painoa on mulle ihan kaunistus. Tuota samaa määrää, neljännes tai puolikas, ehdotettu unen apuun, mutta en nyt ainakaan vielä ole aloittanut ja en ole tarvinnut, kiitollista. Kuitenkin viestisi mirtasta on minulle tervetullut. Mulla taas ei yhtään mitään haittaavaa sivuvaikutusta ole koskaan ollut alpratsolaamista.
      Ihan on hyvä, että kokemustietoja täällä jaamme, niitä syntyy näin mahdollisimman monipuolisesti. Kokemustiedoissahan sekin puoli, että siinähän kaikkien eri yksilöiden reaktiot lääkkeeseen eroavat aina.

      • Lääkebisnes_Ryökäle

        Korjaus: kaunistus-sanan tilalla pitää olla sana kauhistus !


    • uskoisinnäin

      Ei niitä niin vain voi lopettaa,mutta uusia alkajia voisi kai vähentää.Niitähän käytetään niin moneen vaivaan.

    • joskus.uneton

      Eipä ole tullut julki esim. mitä mirtan vaikutus pidemmällä aikavälillä tekee? Ketipinorista on jotain tietoa. Itse ottanut mirtaa silloin tällöin univaikeuksiin.

    • eikukaanjoopajoo

      Jos unenlaatu on huonompaa lääkkeillä, niin silloinhan niitä on syönyt turhaan. Itse en tajua tuota itkua siitä, että bentsoilla unenlaatu huononisi. Kunnon unettomuudesta kärsivällä se aivan varmasti paranee huomattavasti lähtötilanteeseen verrattuna. Monella esim fyysiset kivut pätkii unta ja tilanteen hoito ei välttämättä onnistu blasebo pillereillä

      • vuorotyöduunari

        Tämä on pointti, joka unilääkekeskustelussa on tuntunut unohtuneen kokonaan. Onko terveellisempää ja turvallisempaa nukkua kuukaudesta ja vuodesta toiseen 2-3 tunnin pätkäunia kuin ottaa nukahtamislääke, jonka turvin saa virkistävät yöunet? Maallikko voisi kuvitella, että käyttäköön ihminen vaikka Stilnoctia, jos se häntä auttaa, lääkemäärä pysyy kohtuullisena ja pää toimii.

        Vuorotyöläisillä ei ole mahdollisuutta säännölliseen nukkumisrytmiin, paitsi loma-aikoina. Joillekin tästä aiheutuu todella vaikeita uniongelmia. Jos näitä voidaan helpottaa sopivalla unilääkkeellä, se voi olla elämänlaadun sekä työkyvyn pelastaja. Pohdittaessa lääkkeiden haittoja, pitäisi jaksaa erottaa väärinkäyttäjät ja todelliset lääkkeen tarvitsijat, jotka pystyvät vastuulliseen käyttöön.


      • eikukaanjoopajoo

        Lisäksi saa sitten hoitamattoman unettomuuden aiheuttamat muut sairaudet.


      • Lääkebisnes_Ryökäle

        eikukaanjoopajoo 7:55 , sanos muuta!
        Voiko ristiriidan / typeryyden enää paremmin ilmaista!


    • nukahtamisvaivainen

      Minulla on sama ongelma kuin aloittajalla. Olen 66 vuotias ja ollut vuoden eläkkeellä. Olen käyttänyt Stilnoctia säännöllisesti noin 20 vuotta, 1 tabletti illassa. Tästä ei ole ollut minulle mitään haittaa. Stilnoct on auttanut saamaan unen. Minulla on ollut unettomuutta nuoresta asti, ja keski-ikäisenä valvottujen öiden jälkeen ei tahtonut enää jaksaa mennä töihin. Tähän sain Stilnoctia joka on ollut minun työkykyni pelastus.

      En kerta kaikkiaan pysty käsittämään tätä nukahtamislääkkeisiin kohdistunutta vainoa. Nukahtamislääkkeet ovat turvallisia eikä niillä ole paljon mitään haittavaikutuksia. Ja jos joku väittää, että jotkut narkomaanit niitä käyttävät, niin se ei kuulu minun hoitooni. Minä saan Stilnoctia nukahtamisvaikeuksiin, ja niihin Stilnoct on minulla auttanut ja olen niillä pystynyt käymään työurani kunnialla eläkkeelle asti.

      Nyt haluaisin hyvin ansaitulla eläkkeelläkin pystyä nukkumaan. Stilnoctit ovat edullisia ja turvallisia. En suostu vaihtamaan Stilnoctia joihinkin omituisiin masennuslääkkeisiin saatikka vielä omituisempiin psykoosilääkkeisiin. Omituisia siis nukahtamishäiriöihin, ihan paikallaan varmasti masennukseen ja psykoosiin. Minulla ei ole masennusta eikä psykoosia. Minulla on nukkumisvaikeus, joka minulla on ollut koko elämäni, ja johon Stilnoct on auttanut.

      Mistä ihmeestä tässä on kyse? Voisiko joku selittää minulle tämän ymmärrettävästi? Onko tosiaan syynä se, että nukahtamislääkkeet ovat liian halpoja eivätkä enää tuota tarpeeksi voittoa lääkeyhtiöille? En olisi ikinä uskonut että tällaiset väitteet voisivat olla totta, mutta mitään muutakaan järjellistä syytä nukahtamislääkkeiden vainoon en ole löytänyt.

      • Lääkebisnes_Ryökäle

        Hyvä kirjoitus!


      • jane61
        Lääkebisnes_Ryökäle kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus!

        Hyvä kirjoitus. Olen myös kärsinyt unettomuudesta yli 30 vuotta ja käytän imovanea puoli/1 tabletin iltaisin, nyt on kuitenkin todella vaikea saada reseptiä uusittua. Mitä haittaa siitä on kenellekkään jos saan nukuttua lääkkeen avulla enkä valvo aamuyöhön saakka. Ihan hirveä ressi koko ajan kun miettii miten saa seuraavat lääkkeet. Ikää minulla on kohta 60 vuotta, joten en ole mikään tytönhuitukkanarkkari ja olen sitä mieltä että itse tiedän mikä minulle on hyväksi. Ei todellakaan se että valvoo ja valvoo, on päivät kuin zombi mutta kun saa hyvät yöunet on virkeä ja jaksaa taas arjessa mukana. Joku kertoi ostavansa ulkomailta nukahtamislääkkeitä, missähän maassa niitä saa ilman reseptiä, voisin varata matkan heti.


    • kfkdkkfk

      Masennuslääkkeet esim doksepiini ja Mirtazapin ovat pienellä annostuksella lähinnä antihistamiineja vaikutukseltaan. Samaten myös Ketipinor, vaikkakin antipsykootit ovat liian kiistanalaisia unettomuuden hoidossa. Kaikkien näiden unettava vaikutus perustuu histamiiniin. Mirtazapiinia käytetään unettomuuden hoidossa masennuksen hoitoannosta pienempää määrää, isompi annos voi olla jopa huonompi unettomuudessa. Pienemmässä annoksessa vaikutus on erilainen kuin isossa. Mirtazapin ei vaikuta heikentävästi REM-uneen pienellä annoksella, eikä myöskään syvään uneen. Syvän unen jakso on tärkeä muistille ja terveydelle ja immuunijärjestelmälle ja silloin esim kuona-aineet siivoutuvat aivoista pois.

      Bentsodiatsepiinit heikentävät syvän unen jaksoa. Se on fakta. Siksi niitä ei käytetä nykyään enää unettomuuden hoidossa. En tiedä onko tämä sama ilmiö nukahtamislääkkeissä, kuten Stilnoct, mutta toisaalta ne ovat bentsodiatsepiinijohdannaisia ja yhteneväisyyksiä löytyy. Niitä määrätään vieläkin joskus tilapäiseen unettomuuteen tai satunnaiseen käyttöön, mihin ne sopivatkin, mutta ei niin kuin ennen yhtä avokätisesti jolloin moni koukuttui päivittäiskäyttöön.

      • nukahtamisvaivainen

        Olen kirjoittaja nukkumisvaivainen. En pysty käsittämään sinun kirjoitustasi. Pyysin josko joku voisi antaa ymmärrettävän selvityksen nukahtamislääkkeiden vainoille. Ainakaan tämä kirjoitus ei selventänyt asiaa.

        Minä pystyin käymään 19 vuotta kokopäivätöissä Stilnoctin ansiosta. Minun uneni on Stilnoctin kanssa täysin riittävää, kaikkine REM ym vaiheineen, koska kerran nukun Stilnoctilla hyvin. Sekö on ainoa selitys nukahtamislääkkeiden vainoon, tämä REM? Minulle Stilnoctin REM riittää. Voin hyvin, pystyin käymään töissä ja nyt eläkkeellä harrastuksissa ja sukulaisten kanssa.

        Olen seurannut aihetta koska Stilnoct on minulle tärkeä. Hyvä yöuni on tärkeä kaikille, ilman sitä ei voi täysipainoisesti käydä töissä tai harrastuksissa. En enää usko näihin syihin, että tämä REM olisi jotenkin syynä vainoon. Se kuulostaa keinotekoiselta selitykseltä, koska minulla se REM oli hyvä, koska kerran nukuin ja voin hyvin. Mitään REMiä minulta ei ole koskaan mitattu, koska ei ole ollut tarvetta.

        En ole aloittamassa näitä masennuslääkkeitä tai psykoosilääkkeitä nukahtamisvaivaani. En ole masentunut enkä psykoottinen. Olen nukahtamisvaivainen, ja minulle on jo 20 vuotta sopinut hyvin nukahtamisvaivaan tarkoitettu lääke Stilnoct. Stilnoctista ei ole ollut minulle mitään haittavaikutuksia.

        Olen alkanut kimpaantumaan tähän kummalliseen vainoon ja nyt kirjoitan tälle palstalle. Voiko todella olla kyse siitä, että nukahtamislääkkeet ovat liian halpoja? Se olisi tietysti järkeenkäypä syy että lääketehtaat eivät saa tarpeeksi voittoja, mutta minusta valtion pitäisi olla mukana subventoimassa hyviä lääkkeitä niin, että ihmiset voisivat niitä käyttää. Stilnoctiin ei edes tarvittaisi paljon valtion subventiota, koska se on vanha ja halpa lääke. Ilmeisesti kenelläkään ei ole kerrottavana hyvää syytä tähän vainoon, koska sellaista selitystä ei ole tullut.


      • eikukaanjoopajoo

        Ei nuo mirtazapiinit, melatoniinit, ketipinorit jne yksinkertaisesti auta kaikille, tai aiheuttavat liian pahoja haittoja.


      • Lääkebisnes_Ryökäle
        nukahtamisvaivainen kirjoitti:

        Olen kirjoittaja nukkumisvaivainen. En pysty käsittämään sinun kirjoitustasi. Pyysin josko joku voisi antaa ymmärrettävän selvityksen nukahtamislääkkeiden vainoille. Ainakaan tämä kirjoitus ei selventänyt asiaa.

        Minä pystyin käymään 19 vuotta kokopäivätöissä Stilnoctin ansiosta. Minun uneni on Stilnoctin kanssa täysin riittävää, kaikkine REM ym vaiheineen, koska kerran nukun Stilnoctilla hyvin. Sekö on ainoa selitys nukahtamislääkkeiden vainoon, tämä REM? Minulle Stilnoctin REM riittää. Voin hyvin, pystyin käymään töissä ja nyt eläkkeellä harrastuksissa ja sukulaisten kanssa.

        Olen seurannut aihetta koska Stilnoct on minulle tärkeä. Hyvä yöuni on tärkeä kaikille, ilman sitä ei voi täysipainoisesti käydä töissä tai harrastuksissa. En enää usko näihin syihin, että tämä REM olisi jotenkin syynä vainoon. Se kuulostaa keinotekoiselta selitykseltä, koska minulla se REM oli hyvä, koska kerran nukuin ja voin hyvin. Mitään REMiä minulta ei ole koskaan mitattu, koska ei ole ollut tarvetta.

        En ole aloittamassa näitä masennuslääkkeitä tai psykoosilääkkeitä nukahtamisvaivaani. En ole masentunut enkä psykoottinen. Olen nukahtamisvaivainen, ja minulle on jo 20 vuotta sopinut hyvin nukahtamisvaivaan tarkoitettu lääke Stilnoct. Stilnoctista ei ole ollut minulle mitään haittavaikutuksia.

        Olen alkanut kimpaantumaan tähän kummalliseen vainoon ja nyt kirjoitan tälle palstalle. Voiko todella olla kyse siitä, että nukahtamislääkkeet ovat liian halpoja? Se olisi tietysti järkeenkäypä syy että lääketehtaat eivät saa tarpeeksi voittoja, mutta minusta valtion pitäisi olla mukana subventoimassa hyviä lääkkeitä niin, että ihmiset voisivat niitä käyttää. Stilnoctiin ei edes tarvittaisi paljon valtion subventiota, koska se on vanha ja halpa lääke. Ilmeisesti kenelläkään ei ole kerrottavana hyvää syytä tähän vainoon, koska sellaista selitystä ei ole tullut.

        nukahtamisvaivainen, en minäkään usko tuollaiseen REM-selitykseen! Höpöhöpö.
        Minun ikioma kokemustietoni puhuu ihan toista. Taustani aika samanmoinen kuin sinulla, ja minulla iltalääkkeenä pienin pilleri alpratsolaamia. Aikoinaan vielä työelämässäkin käyneenä, stressaantuneena, minulla meni iltaisin kaksi kertaa tämä millimäärä, joka nyt siis pieni. Niinä jaksoina kun sitä hieman isompaa käytin, niin muistan erityisesti sen niin mahtavan hyvän tunteen aamulla herättyäni, kun olin nukkunut todella hyvin, virkistävästi, ja varsinkin se, että olin ihanasti häärännyt unimaailmassa, mitkä unet aamulla muistin ja tuntuivat ihan mielenkiintoisilta, hassuilta! Kaikista hulluinta onkin ollut, että minä joka yleensäkään en näe unia, niin otettuani 0,50 mg em. lääkettäni näin terveellisellä tavalla unia! Yleensä en näe unia siis niin, että aamulla mitään niistä tietäisin, tai se on melko harvinaista, ja painajaisia ei ollenkaan. Mutta otettuani hiukan enemmän bentsoa, unimaailma toimi hienosti ja olo aamulla kaikin puolin hyvin levännyt. Tällaista nytkin tahtoisin, mutta se ei vain ole mahdollista, kun näyttää siltä, että meitä on lopetettu auttamasta parempaan elämään.


      • jane61
        nukahtamisvaivainen kirjoitti:

        Olen kirjoittaja nukkumisvaivainen. En pysty käsittämään sinun kirjoitustasi. Pyysin josko joku voisi antaa ymmärrettävän selvityksen nukahtamislääkkeiden vainoille. Ainakaan tämä kirjoitus ei selventänyt asiaa.

        Minä pystyin käymään 19 vuotta kokopäivätöissä Stilnoctin ansiosta. Minun uneni on Stilnoctin kanssa täysin riittävää, kaikkine REM ym vaiheineen, koska kerran nukun Stilnoctilla hyvin. Sekö on ainoa selitys nukahtamislääkkeiden vainoon, tämä REM? Minulle Stilnoctin REM riittää. Voin hyvin, pystyin käymään töissä ja nyt eläkkeellä harrastuksissa ja sukulaisten kanssa.

        Olen seurannut aihetta koska Stilnoct on minulle tärkeä. Hyvä yöuni on tärkeä kaikille, ilman sitä ei voi täysipainoisesti käydä töissä tai harrastuksissa. En enää usko näihin syihin, että tämä REM olisi jotenkin syynä vainoon. Se kuulostaa keinotekoiselta selitykseltä, koska minulla se REM oli hyvä, koska kerran nukuin ja voin hyvin. Mitään REMiä minulta ei ole koskaan mitattu, koska ei ole ollut tarvetta.

        En ole aloittamassa näitä masennuslääkkeitä tai psykoosilääkkeitä nukahtamisvaivaani. En ole masentunut enkä psykoottinen. Olen nukahtamisvaivainen, ja minulle on jo 20 vuotta sopinut hyvin nukahtamisvaivaan tarkoitettu lääke Stilnoct. Stilnoctista ei ole ollut minulle mitään haittavaikutuksia.

        Olen alkanut kimpaantumaan tähän kummalliseen vainoon ja nyt kirjoitan tälle palstalle. Voiko todella olla kyse siitä, että nukahtamislääkkeet ovat liian halpoja? Se olisi tietysti järkeenkäypä syy että lääketehtaat eivät saa tarpeeksi voittoja, mutta minusta valtion pitäisi olla mukana subventoimassa hyviä lääkkeitä niin, että ihmiset voisivat niitä käyttää. Stilnoctiin ei edes tarvittaisi paljon valtion subventiota, koska se on vanha ja halpa lääke. Ilmeisesti kenelläkään ei ole kerrottavana hyvää syytä tähän vainoon, koska sellaista selitystä ei ole tullut.

        Juurikin olen samaa mieltä kanssasi, meidän nukahtamisvaivaisten elämästä halutaan tehdä helvettiä. Miedän pitäisi nousta kapinaan hyvän unen ja elämänlaadun puolesta!


    • jotain-vastauksia

      Tuolla on hyviä selityksiä miksi unilääkkeet on huonoja:

      http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002898642.html

      Tuolla nykyaikasesta unettomuuden hoidosta ja miksi unilääkkeitä ei enää käytetä:https://www.aivosaatio.fi/unettomuuden-hoito-muuttuu/

      Ja täällä lisää rautalangan vääntämistä miksi unilääkkeet on huonosta ja mitä riskejä niissä on ja miksi nykyään määrätään masennuslääkkeitä unettomuuteen: http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/otatko_unilaakkeen_lisaksi_nama_riskit

      • Hys.hys.siis

        Hys hys, siis noissa viitatuissa artikkeleissahan on se tietty suunta sisälle kirjoitettu. Ne varmaan ovat jokin näkökulma moneen, mutta vain yksi näkökulma!


      • Hys.hys.siis

        Heip, avatkaapa nuo "aivosäätiön" sivut ja sieltä edelleen katso, mitkä tahot, herrat professorit ja liike-elämään ja kaikenlaiseen kannattavuuteen sidotut ovatkaan siis asiain ns. takana...? Mitä mieltä olette tästä säätiöstä, joka saa määrätä meidän pienten ihmisten elämän? Ei, ei tämä ole kuvittelua, kysyn vain. Nykyään ei oikeasti voi luottaa, ettei bisnes kaiken takana... Ajatellaan vain kaikkea paljastunutta, uutisiin tullutta, kaikilta aloilta!, poliitikkojen ja poliisin kiinnijäämistä. Tutki itse asioita sinä, joka puollat lääkitysten lopettamista ihmisiltä. Raha-asiaa? Minä joka kirjoitan, olen ihan terveiden kirjoissa, riittävästi.


      • Rakastan-pöhkojä

        Pöhköjä on vaikea ymmärtää. Siinä mennään uskomustiedon puolelle, millä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Pidän silti pöhköjä arvokkaina. Heiltähän EI tule oletuksen mukaisia näennäis-viisauksia,. kuten useimmilta, itseään fiksuina pitäviltä täällä lentelee.


    • esim-näin

      Eli taustalla ei ole kuvittelemanne salaliitto uni- ja nukahtamislääkkeiden halpuudesta miksi niitä ei enää suositella.

      1. Unilääkkeet kuuluu bentsoihin ja nukahtamislääkkeet on niiden kaltaisia valmisteita. Molemmat vaikuttaa keskushermostossa samoin tavoin

      2. Unilääkkeisiin ja nukahtamislääkkeisiin kuuluu riippuvuus ja toleranssin kasvu riski. Siksi niiden käyttöä rajataan eritoten nykyään ajallisesti. Pitkäaikaiskäytössä teho voi mennä, toleranssi kasvaa, iskeä riippuvuus ja vieroitusoireisiin voi kuulua että ei saa unta ilman lääkettä, unihäiriöt pahenee ja siksi voi tulla koukku lääkkeeseen. Moni luulee silloin tarvitsevansa lisää unilääkettä vaikka unilääke on itseasiassa pahentanut uniongelmia.

      3. Nukahtamislääkkeiden vuosikausien käyttö voi altistaa dementialle

      4. Uni unilääkkeillä voi olla joillain pitempää muttei laadukkaampaa vaan heikkolaatuisempaa. Syvä uni heikentyy ja vähenee.

      Lainaus unitutkija Partiselta:

      "Unen vaiheista alkuyön syvä uni on tärkeintä, ja iäkkäälle se on erityisen tärkeää.
      Syvän unen aikana aivot saavat energiaa ja niistä poistetaan kuona-aineita. Esimerkiksi Alzheimerin tautiin liittyy olennaisesti haitallisen amyloidi-proteiinin kertyminen aivoihin.
      Syvän unen häiriintyminen järkyttää pitkän päälle myös elimistön immuunijärjestelmää.
      Partinen painottaakin, ettei unilääkkeitä pitäisi käyttää ilman suurta harkintaa, koska unen pituuden sijasta pitäisi turvata unen laatu." "Bentsodiatsepiinit ja niiden kaltaiset lääkkeet ovat meillä yleisimmin käytettyjä unilääkkeitä.

      Kuitenkin ne häiritsevät juuri tärkeää syvää unta eikä niiden hyödyistä unettomuudessa ei ole näyttöä. Varsinkin ikääntyvillä haitat ovat hyötyä suuremmat. Unilääkkeet saattavat jopa lisätä muistisairauden riskiä."

      5. Toisen unitutkija Stenbergin sanomaa Hesarissa: "Nukahtamislääkkeet voivat olla ihmiselle yhtä haitallisia kuin unilääkkeet. ”Lääkkeet toimivat kuin lievemmän asteen yleisanestesia eli nukutus. Niiden käyttäminen nukahtamiseen on sama kuin tappaisi lekalla kärpäsen”, unitutkija Tarja Stenberg sanoo."

      6."varsinkin iäkkäille ihmisille voi tulla haitallisia sivuvaikutuksia: tarkkaavaisuushäiriöitä, muistin häiriöitä, keskittymisvaikeuksia ja tasapainon horjumista.

      Joillekin kehittyy aito fyysinen riippuvuus, addiktio. Jos sitten yrittää päästä unilääkkeistä eroon, saa vastaavia oireita kuin huumeista vierotuksessa."

      7. Nykyaikana lääkkeetön unettomuuden hoito on ensisijaista. Unettavia masennuslääkkeitä pidetään turvallisempana unettomuuden pitemmässä lääkehoidossa kuin bentsoja. Mutta huom., niitä ei käytetä kuin murto-osaa masennuksen hoidossa käytettävästä annoksesta, jolloin ne ei ole samaa kokoa annokselta kuin mielialalääkkeenä käytettäessä. Isompi annos voi olla jopa huonompi unelle.

      8." Pitkään kestäneessä uniongelmassa tietynlaiset masennuslääkkeet toimivat toden totta paremmin kuin nukahtamislääkkeet. " (tietenkin voi olla joitaakin joille masennuslääke ei sovi)

      9.ET-lehti:" Viikon tai parin käytössä, kun ­jokin äkillinen syy valvottaa, nukahtamislääkkeet auttavat nukkumaan eheämpää unta. Mutta jos lääke jää päälle, unen laatu heikkenee.

      Syvän unen vaiheiden sekä unien näkemiseen liittyvien REM-unijaksojen määrä vähenee ja unesta tulee kevyempää. Yöunien pituus saattaa lisääntyä, mutta unen laatua se ei paranna."

      10. "Tsopiklonin käyttäjien suorituskyky- ja muisti­testeissä on havaittu, että lääkkeen käyttäjä on vielä 10 tunnin kuluttua tabletin ottamisesta lääketokkurassa. Hän suoriutuu ajosimulaattorikokeesta yhtä heikosti kuin jos olisi 0,5–0,8 promillen alkoholi­humalassa."

      • Lääkebisnes_Ryökäle

        Voi anna mun jaksaa. Ihmiselle VOI tulla sitä ja tätä, SAATTAA aiheuttaa, voi edesauttaa, riski siitä ja tai tästä ja EHKÄ tuostakin. Ihan hassua "perustelua".
        - Siis: Ihan kaikkea tuota, mitä edellä kirjoitat ja lainaat noista tutkituista jutuista VOI TODELLAKIN tulla ihan yhtä paljon ja yhtä monelle ihmiselle, sellaiselle joka ei ole koskaan ollut missään tekemisissä bentsojohdannaisten kanssa! Tilastollisesti varmasti näitä kaikkia vaaroja, riskejä, vaivoja, voi tulla sitä ja tätä -sarjaa, tapahtuu joka tapauksessa yhtä paljon kaikien ihmisten kesken riippumatta lääkityksestä. Psyykkisesti vammautuneiden, sillä tavalla kipeiden, ihmisten bentsojohdannaisten täydellinen poistaminenko maasta eliminoi nuo kaikki luettelemasi vaivat, vaarat, riskit, ihmisten täysin normaalit vaivat, varsinkin vanhentumiseen kuuluvat?

        Minulla vuosikymmenten erillisten lääkitystarvejaksojen aikana ei ole milloinkaan minkään niin kutsutun rauhoittavan teho laskenut eikä ole sietokyky koskaan noussut! Mitä tutkitut jutut siihen sannoo?

        Minulla on ollut kolme kertaa syöpä, erilliset syövät. Nyt olen terve. Kukaan koskaan missään ei näe vaivaa siitä, etten nyt mahdollisesti vieläkin saisi - syövän. Miksi kukaan ei holhoa ja yritä ylisuojella minua saamasta vieläkin syövän? Kallistakin se tauti on yhteiskunnalle. Millään tavoin tämä asia ei ole esillä koskaan käydessäni terveydenhuollossa. Jos itse haluan tarkastukseen, se minun pitää perustellusti pyytää.


      • sanopa.se

        "erillisten lääkitystarvejaksojen aikana ei ole milloinkaan minkään niin kutsutun rauhoittavan teho laskenut eikä ole sietokyky koskaan noussut!" Minulla sama juttu! Joskus vähän ihmetyttää tutkijoiden johtopäätökset.


      • HyväVaroiksiTutkia

        Naiivi opetustuokio (nimim. esim-näin ) tuo jäsentely.
        Ja, mikä on auktoriteetin antava tutkimus, joka sanoo "voi, saattaa, ehkä, joskus, yleensä, häiriötä, riski, vaara"... ja ilmoittaa vastaavasti että bentsojen "hyödyistä ei ole näyttöä! "sekä "voi tulla haitallisia sivuvaikutuksia".
        Jokainen tässä kirjoittava apua pitkään saanut IHMINEN ON NÄYTTÖ.
        Ilmaisu 'lääketokkura' koskee ketä vain ja ihan kaikkia lääkkeitä, JA varsinkin ssri/snri-lääkityksiä, ne vasta kamalia ovat, eikä mitään tutkimusta niistä, mitä NE tekevät ihmiselle oikeasti. EIKÄ NIITÄ VOI LOPETTAA.
        Ja, kunnioitus Partisen työlle, mutta hän ei ole mikään auktoriteetti, sori, on vain yksi ajattelija. Hänhän on uniapneaan erikoistunut.
        Lyhyesti: ns. näytöt eivät ole oikeita.


      • jjkkkjhh

        Partinen tuskin on yksin väitteidensä kanssa.

        Tässä yksi artikkeli ikäihmisten unilääkkeen käyttöön liittyen:

        http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/unilaake-voi-pahentaa-unettomuutta/

        Lainaus:"unilääkkeiden käytön on osoitettu aivosähkökäyrätutkimuksin keventävän unenlaatua eli potilas voi nukkua unilääkkeiden kanssa kevyttä koiran unta. Kun tällainen potilas alkaa vähentää liian nopeasti unilääkkeitään tai lopettaa unilääkkeet äkisti, vieroitusoireet vievät yöunen ja tekevät olon tukalaksi. Silloin potilas herkästi ajattelee, että tarvitsee nukkuakseen unilääkettä ja pyytää uutta reseptiä lääkäriltään, Puustinen sanoo."


    • mutta.näin

      En kyllä minäkään voi tajuta miksi noin pitkiä aikoja käyttäneeltä toimiva lääke vietäisiin pois ja uusia tilalle. Mutta kannatan silti unilääkkeiden määräämisen uusille ihmisille rajoitusta ettei niitä varsinkaan aleta määrätä yli suositellun rajan.

    • sattuuhansitä108

      Osasin odottaa että jotain tällaista on tulossa ja tapahtumassa jonkun luonnonkatastrofin tai sodan syttyessä, mutta että tällaisena aikana. Nytkin valvon, uni ei vain tule, kolme kertaa olen pyytänyt lääkäriä uusimaan reseptin mutta ei uusi. Lääkäri on alentunut kiristäjän tasolle, että jos käyn juttelemassa sairaanhoitajan kanssa niin sitten hän uusii reseptin. Nyt olen käynyt kahdesti ja kolmas aika odottaa ,mutta ei vaan kirjoita reseptiä stilnoctista jota olen käyttänyt noin 35 vuotta. Eli lääkäri on vielä valehtelijakin. Minulle 56 vuotiaalle tämä on ollut tosi nöyryyttävää. Voimat alkavat uupumaan. Mielellään kirjoitti pari viikkoa sitten levomeppromatsin, kokeilin yhtenä iltana ja olin kuolla pyörryin vessan lattialle, paskat alle hengitys ei kulkenut, kurkku turposi. Jalat kantoivat vasta seuraavana aamuna. Ja olo oli kuin viimeisiä hengenvetoja vetäisi. Tähän on tultu, kuolemaa en pelkää vaan sitä edeltävää aikaa jos pitkittyy kovin tuskaiseksi.

      • Hohhoijjjaa

        Kiitos, kun kerrot. Hmm?


      • jane61

        Voi että kuulostaa niin tutulle. Voimia taisteluun lääkärien kanssa.


    • djjdkfj

      Kiusaamista kai tuollainen on 35 käyttövuoden jälkeen pakkovieroittaa, kun yhtäkkiä bentsot on todettukin huonoksi. Ja alkaa tunkea muuta tilalle. Erityisesti jos toleranssi ei ole noussut ja toimintakyky lääkettä käyttäessä parempi kuin ilman. Ihmisellä tulisi olla oikeus päätökseen tuollaisessa tilanteessa jatkaako vai ei, riskit tietäen.

    • maalaisjärki.käyttöön

      Ongelma tässäkin on, että lääketiede ei tiedä kaikkea kaikesta, vaan toivottavasti kehittyy kaiken aikaa. Tutkimukset lääkeaineiden ja ainemäärien vaikuttavuudesta erilaisiin ihmisiin, ovat alkuvaiheissaan. Panadol sopii joillekin, toisille ehdottomasti Burana. Jokainen isommassa leikkauksessa ollut on varmaan nähnyt tai kokenut osastohoidossa, miten vahvat särkylääkkeet laittavat pään täysin sekaisin joiltakin ihmisiltä, kun taas toisilla ne toimivat vain hyvänä kivunlievityksenä ilman sivuvaikutuksia.

      Unilääkekeskustelu hyppäsi laukoille jokunen vuosi sitten. Todellisuudessa henkilölle sopivaksi ja hyödylliseksi jo todettu lääke auttaa häntä edelleen. Pitkäaikaisvaikutuksista on vaikea sanoa. Kuinka järjestätään tutkimus, jossa eliminoidaan kaikki muut, vaikkapa dementoitumiseen vaikuttavat tekijät, ja siten voidaan todeta vuosikymmeniä käytetty valmiste syylliseksi tai syyttömäksi? Minä en tiedä.

    • nukahtamisvaivainen

      Olen yhä nimimerkki nukahtamisvaivainen. Yllä joku tuli esittämään mitä kaikkea voi sattua, jos käyttää Stilnoctia. En ymmärtänyt kyseisen kirjoituksen tarkoitusta. Tällaisillako hatarilla perusteilla lääkärit toimivat? Jotakin voi sattua?

      Minulle ei kuitenkaan ole sattunut mitään 20 vuoden aikana, kun olen käyttänyt Stilnoctia. Minun unenlaatuni määritän tietysti itse. En usko ollenkaan noihin REM ja muihin juttuihin joilla väitetään, että jonkun toisen uni ei olisi tarpeeksi hyvää. Minä en nuku kuin aamuyöstä vähän ilman Stilnoctia. Sekö on hyvää unen laatua?

      Kaikkea ihan hullua oli tuossa kirjoituksessa, jossa kerrottiin, mitä kaikkea voi sattua. Dementiakin tulee. Minulla ei ole dementiaa, vaikka olen 20 vuotta käyttänyt Stilnoctia. Suvussa on joillakin ollut dementiaa, mm. isoäitini dementoitui, mutta hänellä taas tuskin oli nukahtamislääkkeitä, kun oli syntynyt edellisvuosisadan vaihteessa. Äitini ei ole dementoitunut ja vieläkin iäkkäänä elossa. Kyllä tämä dementia menee jonkun ihan muun syyn takia kuin Stilnoctin.

      Ajaakaan ei voisi jos on ottanut Stilnoctin. En ole ajanut elämässäni yhtään kolaria. En koskaan. Olen aikuisikäni ajanut työmatkat ja nytkin käytän autoa päivittäin, mutta ei yhtään kolaria. Todella kummallinen väite se, että ajaisin paremmin parin tunnin aamuyön unilla kuin koko yön unilla Stilnoctin avulla. Minä ainakin ajan paremmin koko yön unilla.

      Ketjuun ei ole tullut mitään todisteitä siitä, että Stilnoctin käyttö olisi jotenkin haitallista. Ja nyt toistan, että ilmeisesti jotkut väärinkäyttävät, mutta se ei kuulu minulle eikä minun nukahtamisvaivaani. Perustelut Stilnoctin haitallisuudesta ovat minusta mielikuvituksellisia, ainakin ne mitä tässä ketjussa on kirjoitettu. Mietin yhä miksi valtio tai Kela ei voisi subventoida nukahtamislääkkeitä lääkeyhtiöille niin, että niiden tuotanto kannattaisi. Tai voisi hintoja vähän nostaakin, ovat nyt halpoja ainakin Stilnoct, voisin maksaa enemmänkin jos lääke sillä saataisiin pysymään myynnissä.

    • waweru

      Siis bentsot ovat kaikista parhaimpia. Nyt on vaan niin kova painostus Valvirasta lääkäreitä kohtaan että he pelkäävät kirjoittaa resp. bentsoihin ja tämän on kertonut lääkäri itse. Suositellaan vain näitä mirtoja-ketipinor jne. Kaikki bentsot on alun alkaen kehitetty auttamaan ihmisiä ja eivät todellisuudessa ole myrkkyjä. MT-potilaille sitten vasta syötetäänkin ns. myrkkyjä.

      • puoliintumisaika

        Täytyy varmaan ruveta tehtailemaan ketipinorin haittavaikutuksia kanteluita että loppuu sen määrääminen saatana. Ketipinor on huomattavasti vaarallisempi ja vaikeampi lopettaa kuin joku lyhytaktiivinen bentso.


    • kxkkfkkx

      Tänään, 11.7., on kansainvälinen päivä bentsojen vahingoista informoimiseksi, "World benzodiazepine awareness day". http://w-bad.org/
      Kyseisellä sivustolla on infoa bentsojen haitoista ja ihmisten tarinoita jotka ovat käyneet läpi karmean vieroituksen niistä (sivusto on englanniksi) Kun youtubesta hakee sanalla "benzo withdrawal", voi nähdä kuinka paljon tuskaa vieroitus ja bentsot voi tehdä ihmisille.

      Bentsot ovat erittäin suurta myrkkyä joillekuille eritoten säännöllisesti käytettynä ja niistä vieroitus voi olla helvetillistä. Ne voivat täysin tuhota ihmisen eritoten väärin käytettynä. Kuka muuta väittää, ei tajua asian laitaa. Nykyiset suositukset ovat vastaan bentsojen pitkäaikaista määräämistä (lyhyitä aikoja niitä määrätään) koska niihin muodostuu riippuvuus viikoissa ja tällöin myös vieroitusoireet iskee. Yksi vieroitusoire on jopa alkuperäistä pahemmat univaikeudet. Riippuvuudesta on merkki tarve nostaa annosta ja käyttää lääkettä joka päivä. Mielestäni on oikein että vältetään kenenkään riippuvaiseksi tekoa bentsoihin vaikkakin suurimman osan riippuvaisista ovat tehneet lääkärit määräyksillään. On vastuullista rajoittaa potilaan käyttö lyhyeen jottei riippuvuutta synny. Mielestäni enemmän tulisi myös informoida muiden lääkkeiden pitkäaikaiskäytön tutkimuksen puutteellisuuksista ja käytön riskeistä paremmin, kuin vain bentsojen. Ei olekaan haitatonta ja riskitöntä lääkettä. Mutta uskon että oikeilla linjoilla ollaan kun nukahtamis- ja unilääkereseptejä pantataan. Antipsykootteja en suosittele unilääkkeeksi vaikkakin jotkut sanovat että Ketipinor on ainoa joka on auttanut nukkumaan.

      Joillakin harvoilla sama bentsoannos voi sopia vuosia, kuten jotkut tällä palstalla sanoo ja lähtökohtaisesti epäilisin että varmasti löytyy lääkäri joka jatkaa määräämistä jos annos on pieni, sitä ei ole nostettu ja toimintakyky lääkkeellä on hyvä. Toivottavasti näin on. Se ei silti tarkoita että bentsojen pitkäaikaiskäytössä ei ole riskejä terveydelle. Käyttäjän tulee saada tietää ne.

      Kun on kyse jo riippuvaisesta käyttäjästä. On väärin painostaa ketään vieroittautumaan pitkäaikaiskäytöstä jos potilas kokee lääkkeen parantavan elämänlaatuaan ja vieroitus tulisi tehdä aina potilaan tahdissa.

      Ongelma on tosissaan se että ihmiset eivät aina tajua että unilääkkeet voi pahentaa uniongelmia pitkässä juoksussa ja johtaa siihen että uni ei tule kuin pillerillä. He luulevat että lääke auttaa vaikka todellisuudessa lääke on voinut jopa pahentaa unettomuutta.

    • Xyzq0540

      Ok , joku viettää bentzojen vahingoista informoisen päivää. Hyvä niin, juhlikoot.
      Kuitenkin, jos olisi päivä, jolloin juhlittaisiin bentzojen erinomaisuutta, juhlivien määrä olisi miljoonissa tai peräti miljardeissa. Totuus on, että bentzot eivät sovi kaikille. Suurimmalle osalle väestöstä ne kuitenkin ovat ainoa pelastusrengas maailmassa. Halutaanko tämäkin viimeinen pelastusrengas viedä niiltä, jotka sitä välttämättä tarvitsevat? Jotenkin tulee mieleeni Natzi-saksan vainot sairaita kohtaan. Heidäthän siellä tuhottiin - polttamalla.

      • mkfkfkfkfk

        "Suurimmalle osalle väestöstä ne kuitenkin ovat ainoa pelastusrengas maailmassa. " jos tarkoitat leikkaukseen liittyvää huumaamista tai ehkä joissain tapauksissa hyvin lyhyttä/satunnaista käyttöä niin sillon ehkä mutta muuten kyllä mielipiteesi on ihan hatusta temmattu. Joku syy siihen kai on ollut alkaa rajoittaa niitä ja laittaa rajoitusaikoja käytöstä pakettiin, eh? Eikä vain salaliittoteoriat niiden halpuudesta ole ollut syynä vaan muut syyt.
        Bentsot kyllä reilummin käytettynä eivät ole mikään pelastus vaan näyttävät kyllä silloin todellisen luonteensa jossain vaiheessa.

        Mistä joku bentsoriippuvainen joka ei nuku ilman lääkettään tietää jos ilman sen käyttöä nukkuisi ihan hyvin nykyään?


      • kfkkdkkd

        Toisaalta, onhan alkoholikin joidenkin "pelastusrengas"


      • Harhaan-johtajako
        mkfkfkfkfk kirjoitti:

        "Suurimmalle osalle väestöstä ne kuitenkin ovat ainoa pelastusrengas maailmassa. " jos tarkoitat leikkaukseen liittyvää huumaamista tai ehkä joissain tapauksissa hyvin lyhyttä/satunnaista käyttöä niin sillon ehkä mutta muuten kyllä mielipiteesi on ihan hatusta temmattu. Joku syy siihen kai on ollut alkaa rajoittaa niitä ja laittaa rajoitusaikoja käytöstä pakettiin, eh? Eikä vain salaliittoteoriat niiden halpuudesta ole ollut syynä vaan muut syyt.
        Bentsot kyllä reilummin käytettynä eivät ole mikään pelastus vaan näyttävät kyllä silloin todellisen luonteensa jossain vaiheessa.

        Mistä joku bentsoriippuvainen joka ei nuku ilman lääkettään tietää jos ilman sen käyttöä nukkuisi ihan hyvin nykyään?

        En tarkoita leikkaussalikäytäntöä, koska sehän on aina täysin välttämätöntä. Tarkoitan normaalia käyttöä lääkärin valvonnassa ja normaalia uusimiskäytäntöä. Vai kuvitteletko, että esim. neuroosi parantuisi yhdellä purkillisella Diapamia? Ei todellakaan parannu! Siihen vaaditaan monta vuotta kestävä psykoanalyysi, jolloin on mahdollista saadaan aikaan täydellinen parantuminen. Jos ei ole mahdollisuutta analyysiin tai terapian, on oiretta hoidettava lääkityksin. And that's it!


      • mitäpäsiihensanot

        Diapam pakkausseloste:

        "Diapam-tablettien hoitojakson on oltava mahdollisimman lyhyt, koska lääkkeen pitkäaikainen käyttö altistaa tottumiselle ja riippuvuudelle. Unettomuuden hoidossa hoitojakson pitäisi olla alle neljä viikkoa ja ahdistuneisuuden hoidossa korkeintaan 8–12 viikkoa, sisältäen hoidon asteittaisen lopettamisen."

        Turhaa hössötystä ja varoittelua? Salaliitto?


    • huonot_geenit

      Jospa vain nukkuisit ilman huumeita. Säästät sen 3€/kk.

      Ei meillä veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta kustantaa sinun huumeriippuvuudestasi aiheutuvia kustannuksia.

      Ethän vain ole lisääntynyt?

    • Ymmärrys-hoi

      "Mistä joku bentzo riippuvainen ei tiedä, ettei nuku?" Vastaus: Siitä, että hän on valveilla. Hän nukkuu silloin, kun hän näkee unia eikä valvo. Muulloin hän on hereillä.

      En ole bentzo-riipuvainen ja nukun oikein hyvin. Olen vain oikealla tavalla ajatteleva, enkä mikään rasisti-persu. Ja siinä on suuri ero, jota et ehkä koskaan ymmärrä.

    • Don-dos

      "Ei meillä veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta ´huume-riippuvuudestasi."
      Mistä ihmeen riippuvuudesta, Minulla ei ole mitään riippuvuutta. Ehkä persuilla sitten on, koska noin hanakasti puutuit asiaan . Koittakaa pysyä kahtena, koska kohta teitä saattaa olla kolme ????

    • ei_ole_bentso

      Ei stella ole mikään bentso. Mitä oikein höpiset. Se on nukahtamislääke, joka naksauttaa uneen. Bentsot ovat rauhoittavia hyponoottisia lääkkeitä, joihin nousee nopeasti toleranssi ja saman tehon saadakseen pitää syödä jatkuvasti enemmän. Siksi niitä kutsutaan koukuttaviksi.

      • ei_ole_bentso

        Ny on teillä eläkeläisillä lääketietämys ihan hanurista! Kuulkaas nyt. Bentsoja EI määrätä nukkumiseen, koska se on kuin kännissä nukkuisi paskaa unta. Huonoin mahdollinen vaihtoehto. Stilnoct eli STELLA on nukahtamislääkei eikä bentso. Mirtasapiini on TETRASYKLINEN MASENNUSLÄÄKE eikä bentso.

        Ette ole mitään bentsoja syöneetkään.


      • Benzzo

        Tenoxia määrätään lyhyitä aikoja nukkumiseen. Se on bentso. Olisiko syytä määrätä? Ei. Mielummin jotain muuta.


    • Ninninnyy

      Stilnoct on bentsojohdannainen, vaikuttaa saman mekanismin kautta aivoissa. Identtisiä vieroitusoireita bentsojen kanssa.

    • Petterijä

      Itse käytin bentsoja hieman yli vuoden ja nyt olen vieroittunut niistä puoli vuotta. Vieroitusoireita, joita olen kokenut en soisi kenellekkään! Itselläni lääke on nyt taakse jäänyttä elämää enkä jatkossa bentsoihin koske. Luvassa minullakin vielä lienee usean kuukauden tai jopa vuoden mittainen toipumisjakso, jonka aikana vieroitusoireita on vielä odotettavissa. En suosittele bentsoja unilääkkeiksi. Kyllä luonnollinen uni tulee kun riittävästi on valvonut.

    • psyyke-eläkeläinen

      Olin 3 viikkoa vieroituksessa.Kaikki bentsot pois.
      Vaati vielä toiset 3 viikkoa kuntotus-osastolla.
      Bentsot korvattiin Ketipinor lääkityksellä.
      100mg/aamu.100 mg/päivä.300mg/ ilta.Illalla myös puolikas Mirtazapin 30mg.
      Nyt voin paljon paremmin.Ei juurikaan ole psyykeongelmaa enää.
      Sain psyyke-eläkkeen.

      • Miegti

        Hyvät sulle. Bentson käyttöä ei läheskään aina tarvi korvata lääkkeillä joka joissain tapauksissa voi olla hyvin haitallista vaan ajaa ne hitaasti alas. Kolmen viikon bentsovieroitus on hyvin nopea jos niitä on käyttänyt pitkään. Muut lääkkeet ei pääsääntöisesti auta bentsovieroitusoireisiin jotka kestää jopa kuukausia - vuoden. On hyvin hankala sanoa mikä johtuu mistäkin jos vaihtaa lääkkeen lennossa toiseen. Siinä on riskinsä.


    • Lääkebisnes_Ryökäle

      MITÄ KUULUU nyt teille kaikille? Varsinkin aloittaja?
      Tämä on niin tosi hyvä, antoisa keskustelu!

      Minulla bentso alpratsolaamin vieroitus sujunut onnistuneesti, nyt iltaisin vain puolikas xanor 0,25:stä eli käytän 0,13 mg. Välillä tulee ihan huonoja öitä, mutta taistelen, muilla keinoin. Lisäksi mulla menee aamuisin 20 mg fluoksetiini, jota ilman viime vuonna jo onnistuin yli puoli vuotta olemaan. -Näistä molemmista haluaisin itseni puhtaaksi. Olen kuitenkin hyvin vihainen nyky-lääkepolitiikalle, kuten tästä keskustelusta käy kokonaisuudessaan ilmi, on niin hyvää kokemustenvaihtoa! Olen petetty ja väheksytty vaivojeni takia. Miten onkin muuttunut tällaiseksi aika!

    • perttiprkl

      Kyllä minulla unilääkkeenä käyttämäni bentsodiatsepiini (alusta alkaen suurenpi annos kuin pharmaca fennica:ssa) toimii edelleen aivan täsmälleen samalla annoksella ja samalla lailla kuin sen tultua säännölliseen käyttöön n.20 vuotta sitten! Väärinkäyttäjillä annokset nousevat koko ajan ei niillä kuka käyttää lääkkeensä asianmukaisesti siihen tarkoitukseen mihin se on määrätty! En viitsi sen kummemmin nimetä käyttämääni hyvin lyhytvaikutteista bentsodiatsepiini (unilääkettä) mutta sen verran voin sanoa että se on kaikkein voimakkain bentsodiatsepiini... Se on väärin että lääkettä asianmukaisesti käyttävät henkilöt joutuvat kärsimään k.o.lääkettä väärinkäyttävien takia!!!

    • perttiprkl

      Mitäpä ihmiset luulette että tapahtuu kun tälläistä turhanpäiväistä " bentsohysteriää" levitellään...
      Totean vain samoin kuin eräs terveydenhuoltoalalla työskentelevä henkilö kirjoitti aikoinaan! Lääkkeet eivät tunne rajoja! Eli toisin sanoen lääkäreiden monopoli siirtyy vain rikollisille tahoille!

    • wwituiX_meni

      Koko saakelin lääkesysteemi meni vituralleen kun tämä sähköinen järjestelmä tuli. Mitä tulee betsoin niin mielestäni ihmiset saavat niistä oikean avun itselleen. Valvirassa häärää vanhaa kukkahattuTätiä ja setää jotka näitä ikäviä muutoksia tekevät. Lääkärit ovat saaneet "ukaasit" näiden resp.kirjoittamisesta heitä tarkkaillaan kuka mitäkin ja paljonko on kirj.reseptejä.

    • otayhteyttä

      -mene vaikka A-klinikalle, siellä hoidetaan kaikkia vieroitusoireita, siis ei pelkästään alkoholi, vaan myös lääkeriippuvuus, siellä olettaisin takuuvarmasti tietävän, että ko. lääkettä ei saa lopettaa kerralla, vaan asteittain vähentämällä. Äläkä ota mitään muutakaan lääkettä tilalle, tulevaisuudessa täällä lekurit voivat tehdä ihan mitä vaan täysin Mielivaltaisesti !!! Ei nykyään enää lääkäreitä kiinnosta mikään oikeasuuntainen lääkitys, vaan ovat Lääketehtaiden Käskytettävissä. Ihmisistä tehdään jos milläkin tavalla jonkinlaista voittoa, nykyään kaikki mitataan rahassa.


      p.s. SSRI - lääkkeet on karmivin keksintö, sen verran läheltä seurannut !!!!


      Lisäksi: = olemassa myös Potilasasiamies, - tarvittaessa yhteyttä sinnekin)

    • comoel

      Potilasasiamiehellä ei ole mitään virkaa eli apua ei saa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe