Kun Jumala loi ihmisen, tiesikö hän, mitä tapahtumaan tulee?
Jos tiesi, miksi hän loi ihmiskunnan kärsimään ja kuolemaan? Vain siksikö, että ne "oikeat uskovaiset" löytyvät?
Jos taas Jumala EI tiennyt tulevia, mitä SE kertoo hänestä?
Laitan tämän avauksen tännekin, koska liittyy olennaisesti kreationismiin.
Ja Jumala loi ihmisen?
53
472
Vastaukset
- korona
Jumala tiesi, mitä tulee käymään. Se että hän antoi ihmiselle vapaan tahdon, tarkoitti myös sitä, että hän antoi ihmiselle myös vastuun valinnoistaan. Jos ihminen poikkeaa Jumalan suunnitelmasta, ei vastuu ole Jumalalla. Hän tahtoisi kyllä kaikkien pelastuvan, koska Jeesus sovitti jokaisen synnit ristillä.
Näyttää siltä, että olet oikeilla jäljillä siinä, että Jumala suunnitteli kaiken saadakseen itselleen kuitenkin ne, jotka ottavat vastaan hänen tarjoamansa pelastuksen. Miten hän muuten olisi voinut osoittaa täydellistä rakkauttaan, kuin Poikansa kautta ristillä? Rakkaushan on täydellistä epäitsekkäänä. Ja Jeesus osoitti täydellistä Jumalan rakkautta ottamalla vapaaehtoisesti vastaan muiden rangaistuksen omalle päälleen. Hän kuoli, jotta me saataisiin elää. Ilman syntiinlankeemusta ei siis olisi voinut tapahtua syntien sovitustakaan.
Paavali sanoo:
niin kuin hän (Jumala) ennen maailman perustamista(!) oli hänessä (Jeesuksessa) valinnut meidät (uskossa syntien anteeksisaamisen vastaanottaneet) olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5. edeltäpäin(!) määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
6. sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
7. jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
Joten jopa paha palvelee Jumalan tarkoitusperiä.- nakki.aivot
Lakkaa vartiksi uskomasta jumalaan tai rakastamasta äitiäsi/lapsiasi – siinä vapaan tahdon olemattomuus kärjistettynä, joten lakatkaa jo toitottomasta sen olemassa oloa.
- ValtaJaVastuu
Jos Jumala tiesi ennakkoon, että 99 % ihmiskunnasta kituu iankaikkisesti helvetissä, puheet vapaasta tahdosta ovat pelkkää liirumlaarumia. Antaako isä tai äiti lapsensa mennä heikolle jäälle taatakseen lapselle vapaan tahdon. Lpasen hukkuessa ja vanhempien ollessa syytteessä vetoaminen lapsen vapaaseen tahtoon taitaa olla turhaa.
Vapaa tahto ei ratkaise teodikean ongelmaa. Jos asia olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi. Jumala tiesi ihmisen lankeavan ja salli sen. Hän olisi kyennyt estämään, vaan ei estänyt. Vapaa tahto on kestämätön veruke. Jumalalla on vastuu myös kaikesta maailmassa tapahtuvasta pahasta, jos hän on kaikkivaltias ja kaiken luoja. - korona
nakki.aivot kirjoitti:
Lakkaa vartiksi uskomasta jumalaan tai rakastamasta äitiäsi/lapsiasi – siinä vapaan tahdon olemattomuus kärjistettynä, joten lakatkaa jo toitottomasta sen olemassa oloa.
Olet osittain oikeassa siinä, ettei ole täyttä vapaata tahtoa. Paavali kysyy:
16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
Kyse on siis siitä, että ihmisellä on vapaa tahto valita, ketä palvelee. Mutta sitten kun hän on valintansa tehnyt, joutuu hän alistumaan "herransa" tahtoon. Synnintekijä joutuu tekemään syntiä, koska hän on synnin orja. Siinä mielessä hänellä ei ole vapaata tahtoa olla syntiä tekemättä. Aatami ja Eeva valitsivat synnin, siksi he myös joutuivat sen alaisuuteen.
Mutta jos ihminen antautuu tottelemaan kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan, pääsee hän vapaaksi synnin orjuudesta. Silloin hänen Herranaan on Jeesus, jota hän tottelee. Se on vapautta, koska ei tarvitse elää synnin orjana enää. Hän on nyt vanhurskauden palvelija ja vaeltaa Jumalan tahdossa. - korona
ValtaJaVastuu kirjoitti:
Jos Jumala tiesi ennakkoon, että 99 % ihmiskunnasta kituu iankaikkisesti helvetissä, puheet vapaasta tahdosta ovat pelkkää liirumlaarumia. Antaako isä tai äiti lapsensa mennä heikolle jäälle taatakseen lapselle vapaan tahdon. Lpasen hukkuessa ja vanhempien ollessa syytteessä vetoaminen lapsen vapaaseen tahtoon taitaa olla turhaa.
Vapaa tahto ei ratkaise teodikean ongelmaa. Jos asia olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi. Jumala tiesi ihmisen lankeavan ja salli sen. Hän olisi kyennyt estämään, vaan ei estänyt. Vapaa tahto on kestämätön veruke. Jumalalla on vastuu myös kaikesta maailmassa tapahtuvasta pahasta, jos hän on kaikkivaltias ja kaiken luoja.Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa.
14. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15. Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18. Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20. Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?" - nakki.aivot
korona kirjoitti:
Olet osittain oikeassa siinä, ettei ole täyttä vapaata tahtoa. Paavali kysyy:
16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
Kyse on siis siitä, että ihmisellä on vapaa tahto valita, ketä palvelee. Mutta sitten kun hän on valintansa tehnyt, joutuu hän alistumaan "herransa" tahtoon. Synnintekijä joutuu tekemään syntiä, koska hän on synnin orja. Siinä mielessä hänellä ei ole vapaata tahtoa olla syntiä tekemättä. Aatami ja Eeva valitsivat synnin, siksi he myös joutuivat sen alaisuuteen.
Mutta jos ihminen antautuu tottelemaan kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan, pääsee hän vapaaksi synnin orjuudesta. Silloin hänen Herranaan on Jeesus, jota hän tottelee. Se on vapautta, koska ei tarvitse elää synnin orjana enää. Hän on nyt vanhurskauden palvelija ja vaeltaa Jumalan tahdossa.Eli olemme samaa mieltä; sinä et voi olla uskomatta jumalaan, enkä minä samassa mielessä voi usko jumalaan? Silti minä, täysin ilman omaa syytäni, olen se kuka joutuu jumalasi päätöksellä kärsiä ikuisuuden kuoltuani. Älä sano että tässä on jotain oikeudenmukaisuutta tai hyvyyttä esillä.
"Kyse on siis siitä, että ihmisellä on vapaa tahto valita, ketä palvelee."
Eli minun pitäisi esittää elämässäni uskovaa, ja tämä olisi jumalallesi mieleen ja säästyisin, vaikka hän tietäisi minun vain näyttelevän. Kaukana mistään kunnioitettavaksi luokiteltavasta. - korona
nakki.aivot kirjoitti:
Eli olemme samaa mieltä; sinä et voi olla uskomatta jumalaan, enkä minä samassa mielessä voi usko jumalaan? Silti minä, täysin ilman omaa syytäni, olen se kuka joutuu jumalasi päätöksellä kärsiä ikuisuuden kuoltuani. Älä sano että tässä on jotain oikeudenmukaisuutta tai hyvyyttä esillä.
"Kyse on siis siitä, että ihmisellä on vapaa tahto valita, ketä palvelee."
Eli minun pitäisi esittää elämässäni uskovaa, ja tämä olisi jumalallesi mieleen ja säästyisin, vaikka hän tietäisi minun vain näyttelevän. Kaukana mistään kunnioitettavaksi luokiteltavasta.Jeesus sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, ellei Isä häntä vedä. Jumala siis Pyhän Hengen kautta antaa ihmiselle ns. etsikkoajan, jolloin hän monien asioiden kautta kutsuu tätä parannukseen. Esimerkiksi monet nuorena pohtivat paljon eri uskontoja ja asioita. He siis etsivät totuutta elämäänsä. Se on Jumalan vetoa totuutta kohti. Jeesus sanoi olevansa itse Totuus. Varmasti sinullakin on ollut tälläisia aikoja elämässäsi. Nyt ei ilmeisesti ole.
Vai onko niin, ettet ole koskaan etsinyt Jumalaa? Jos niin on, niin Raamattu kehottaa sinua etsimään häntä. Ei hän ole ollut antamatta todistusta itsestään. Koko universiumikin todistaa hänestä niin selvästi, ettei sitä todistusta vastaan voi mitenkään puolustautua.
Ei sinun mitään pidä esittää tai yrittää olla. Mutta omatuntosi todistaa sinun toimineesi elämässäsi joskus väärin. Jos sinulla olisi kerran Jumalan edessä täysin puhdas omatunto, voisit ehkä esittää hänelle vastalauseen. Mutta näin on kirjoitettu:
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. korona kirjoitti:
Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa.
15. Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16. Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
19. Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20. Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"Höpön höpön.
ValtaJaVastuu kirjoitti:
Vapaa tahto ei ratkaise teodikean ongelmaa. Jos asia olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi. Jumala tiesi ihmisen lankeavan ja salli sen. Hän olisi kyennyt estämään, vaan ei estänyt. Vapaa tahto on kestämätön veruke. Jumalalla on vastuu myös kaikesta maailmassa tapahtuvasta pahasta, jos hän on kaikkivaltias ja kaiken luoja.Tai sitten Jumala on vain selitys, joka on keksitty asioiden taustalle.
- Knark5
korona kirjoitti:
Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa.
20. Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?""Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa."
Eli jos kysyy Jumalalta, miksi hän katsoi hyväksi antaa 21-vuotiaan kuolla sydänhalvaukseen, hänellä ei ole moraalista velvollisuutta vastata. Vai kuinka? Knark5 kirjoitti:
"Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa."
Eli jos kysyy Jumalalta, miksi hän katsoi hyväksi antaa 21-vuotiaan kuolla sydänhalvaukseen, hänellä ei ole moraalista velvollisuutta vastata. Vai kuinka?Juuri näin. "Osaatko kertoa miksi Jumala katsoi hyväksi antaa 21-vuotiaan kuolla sydänhalvaukseen" on hyvä tenttikysymys kaikille käytettyjen jumalien katukauppiaille. En ainakaan tällä syönnillä usko, että kukaan heistä pystyy vastamaan millään järjellisellä tavalla.
- korona
Knark5 kirjoitti:
"Yksi asia on varma. Ja se on se, ettei Jumala ole kenellekään pienimämmässäkään vastuussa."
Eli jos kysyy Jumalalta, miksi hän katsoi hyväksi antaa 21-vuotiaan kuolla sydänhalvaukseen, hänellä ei ole moraalista velvollisuutta vastata. Vai kuinka?Katso tähtitaivaalle ja mieti hetken aikaa kenen kanssa olet tekemisissä. Ehkä saat hieman jumalanpelkoa. Ei Luoja luodulle velkaa ole missään asiassa.
Mutta meidän kaikkien elämä on Jumalan kädessä. Ja hän on määrännyt jokaisen elämän pituuden tarkalleen. korona kirjoitti:
Katso tähtitaivaalle ja mieti hetken aikaa kenen kanssa olet tekemisissä. Ehkä saat hieman jumalanpelkoa. Ei Luoja luodulle velkaa ole missään asiassa.
Mutta meidän kaikkien elämä on Jumalan kädessä. Ja hän on määrännyt jokaisen elämän pituuden tarkalleen.Hyi saatana, miten tuollaisia taikauskoisia todellisuuden kieltäjiä voi olla vielä nykyaikana. Puheesi muistuuttaa taikauskoista kivikautista puheenpartta, jota älykkäämpiä ovat nykyään jo 5 -vuotiaat lapset.
- IlkimyksenTeologitäti
korona kirjoitti:
Katso tähtitaivaalle ja mieti hetken aikaa kenen kanssa olet tekemisissä. Ehkä saat hieman jumalanpelkoa. Ei Luoja luodulle velkaa ole missään asiassa.
Mutta meidän kaikkien elämä on Jumalan kädessä. Ja hän on määrännyt jokaisen elämän pituuden tarkalleen."Ei Luoja luodulle velkaa ole missään asiassa."
Mistä sinä tämän voit kuolevaisena ihmisenä tietää?
Miksi Jumalaa muuten pitäisi pelätä? - aivotnarikassa
ValtaJaVastuu kirjoitti:
Vapaa tahto ei ratkaise teodikean ongelmaa. Jos asia olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi. Jumala tiesi ihmisen lankeavan ja salli sen. Hän olisi kyennyt estämään, vaan ei estänyt. Vapaa tahto on kestämätön veruke. Jumalalla on vastuu myös kaikesta maailmassa tapahtuvasta pahasta, jos hän on kaikkivaltias ja kaiken luoja.Ongelma on siinä, että miksi Jumala loi ihmisistä niin tyhmiä, että he menevät mieluummin helvettiin, kun parempikin vaihtoehto olisi saatavana ilmaiseksi? Siinä sitä teodikean ongelmaa.
korona kirjoitti:
Mutta meidän kaikkien elämä on Jumalan kädessä. Ja hän on määrännyt jokaisen elämän pituuden tarkalleen.Kun katson tähtitaivaalle, ihailen tosiaankin avaruuden suuruutta.
Jos satun olemaan lomamatkalla Välimerellä, ihmettelen sitä, että on lämmintä ja pimeää. Siinä on minulle riittämiin.- korona
IlkimyksenTeologitäti kirjoitti:
"Ei Luoja luodulle velkaa ole missään asiassa."
Mistä sinä tämän voit kuolevaisena ihmisenä tietää?
Miksi Jumalaa muuten pitäisi pelätä?Paljon kärsimyksen mysteeriä pohtineelle Jobille Jumala sanoi: "Kuka on minulle ensin antanut jotakin, joka minun olisi korvattava?" Siinä siis vastaus siihen, onko Jumala jossain tilivelvollinen meille.
Jumalaa ei pidä pelätä, mutta kannattaa, koska meidän elämämme on hänen kädessään ja teemme kerran elämästämme hänelle tiliä. Jumalan pelko on lisäksi meille itsellemme hyödyksi, koska se on kaiken pahan vihaamista. Paasikivi sanoi, että tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Mutta Raamattu sanoo, että Herran pelko on viisauden alku. Se on myös tiedon alku. Tällä palstalla kun ollaan niin tiedonjanoisia, niin on hyvä tietää, että tiedon alku on Herran pelko. Sen pohjalta sitten voi lähteä rakentamaan tietoa, kuten esim. ROT tekee.
Voihan asiaa rukoilla Jumalaltakin. Täällä on valheellisesti väitetty, ettei Mooses osanut laskea. Hän pyysikin Jumalalta: "Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että saisimme viisaan sydämen." Tämä laskutaito on tärkeämpää kuin matemaatikkojen käyttämä. Mooses myös kysyy varmaan ihmetellen, kun niin vähän on jumalanpelkoa: "Kuka ajattelee sinun vihasi ankaruutta, sinun kiivauttasi, niin että sinua pelkäisi?" - korona
InhottavaRealisti kirjoitti:
Kun katson tähtitaivaalle, ihailen tosiaankin avaruuden suuruutta.
Jos satun olemaan lomamatkalla Välimerellä, ihmettelen sitä, että on lämmintä ja pimeää. Siinä on minulle riittämiin.Sinulle riittää pelkästään sieluntarpeet. Mutta henki on meidän sisin olemuksemme. Hengellinen tarve on siksi tärkeintä. Sinä nautit Luojan teoista, muttet kuitenkaan itse Luojasta. Jeesus täyttää kaikista syvimmän tarpeen ihmisessä, eli hengen tarpeet.
korona kirjoitti:
Paljon kärsimyksen mysteeriä pohtineelle Jobille Jumala sanoi: "Kuka on minulle ensin antanut jotakin, joka minun olisi korvattava?" Siinä siis vastaus siihen, onko Jumala jossain tilivelvollinen meille.
Jumalaa ei pidä pelätä, mutta kannattaa, koska meidän elämämme on hänen kädessään ja teemme kerran elämästämme hänelle tiliä. Jumalan pelko on lisäksi meille itsellemme hyödyksi, koska se on kaiken pahan vihaamista. Paasikivi sanoi, että tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Mutta Raamattu sanoo, että Herran pelko on viisauden alku. Se on myös tiedon alku. Tällä palstalla kun ollaan niin tiedonjanoisia, niin on hyvä tietää, että tiedon alku on Herran pelko. Sen pohjalta sitten voi lähteä rakentamaan tietoa, kuten esim. ROT tekee.
Voihan asiaa rukoilla Jumalaltakin. Täällä on valheellisesti väitetty, ettei Mooses osanut laskea. Hän pyysikin Jumalalta: "Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että saisimme viisaan sydämen." Tämä laskutaito on tärkeämpää kuin matemaatikkojen käyttämä. Mooses myös kysyy varmaan ihmetellen, kun niin vähän on jumalanpelkoa: "Kuka ajattelee sinun vihasi ankaruutta, sinun kiivauttasi, niin että sinua pelkäisi?""Paljon kärsimyksen mysteeriä pohtineelle Jobille Jumala sanoi: "Kuka on minulle ensin antanut jotakin, joka minun olisi korvattava?" Siinä siis vastaus siihen, onko Jumala jossain tilivelvollinen meille."
Oletko sitä mieltä, että kaikkiin muihinkin lauseisiin Jobin kirjassa on suhtauduttava samalla tavalla kuin sinä suhtaudut tuohon ylläolevaan eli että ne Jobin kirjan lauseet ovat objektiivisesti samanarvoisia?korona kirjoitti:
Paljon kärsimyksen mysteeriä pohtineelle Jobille Jumala sanoi: "Kuka on minulle ensin antanut jotakin, joka minun olisi korvattava?" Siinä siis vastaus siihen, onko Jumala jossain tilivelvollinen meille.
Voihan asiaa rukoilla Jumalaltakin. Täällä on valheellisesti väitetty, ettei Mooses osanut laskea. Hän pyysikin Jumalalta: "Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että saisimme viisaan sydämen." Tämä laskutaito on tärkeämpää kuin matemaatikkojen käyttämä. Mooses myös kysyy varmaan ihmetellen, kun niin vähän on jumalanpelkoa: "Kuka ajattelee sinun vihasi ankaruutta, sinun kiivauttasi, niin että sinua pelkäisi?"Kerrotko, miksi Herraa pitää pelätä tai mitä ovat ne herran konkreettiset teot, joita pitää pelätä? Mitä ovat ne Herran teot, joista hänen ei tarvitse vastata kenellekään?
Itse jakaisin teot ainakin kolmeen kategoriaan, joka vaikuttaa suhtautumiseeni:
1. Merkityksettömät teot, joita ei voida todistaa edes luojan teoiksi, esim. bensa riittääkin huoltokselle eikä loppunut kesken autosta =>minulle on aivan sama, jos hän ei ole näistä tilivelvollinen.
2. Sattumanvaraisena pidetyt pahat tapahtumat kuten esimerkiksi syöpä ja onnettomuudet =>en usko, että syövälle on "teologinen selitys", minulle aivan sama, jos herra ei vastaa näistä.
3. Fundamentalisti räjäyttää itsensä Herran nimissä ja tappaa vääräuskoisia sikoja tai kansan johtaja ryhtyy hyökkäyssotaan Herran nimissä laajentaakseen Herran heille osoittamaa maata. => pidän Herraa vastuullisena ja pidän Herran välikappaleita vastuullisina. Heidät voidaan lopettaa saunan takana herransa kanssa.
Mielestäni en voi oikeuttaa mitään tekojani Herralla, en voi toimia Herran välikappaleena. Miten voin tietää, että hän tarkoittaa hyvää ja teko on hyvä, jos hänestä tuskin on edes todisteita.korona kirjoitti:
Sinulle riittää pelkästään sieluntarpeet. Mutta henki on meidän sisin olemuksemme. Hengellinen tarve on siksi tärkeintä. Sinä nautit Luojan teoista, muttet kuitenkaan itse Luojasta. Jeesus täyttää kaikista syvimmän tarpeen ihmisessä, eli hengen tarpeet.
Toisilla tarve uskonnollisuuteen on. Toisilla ei.
- nakki.aivot
korona kirjoitti:
Jeesus sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, ellei Isä häntä vedä. Jumala siis Pyhän Hengen kautta antaa ihmiselle ns. etsikkoajan, jolloin hän monien asioiden kautta kutsuu tätä parannukseen. Esimerkiksi monet nuorena pohtivat paljon eri uskontoja ja asioita. He siis etsivät totuutta elämäänsä. Se on Jumalan vetoa totuutta kohti. Jeesus sanoi olevansa itse Totuus. Varmasti sinullakin on ollut tälläisia aikoja elämässäsi. Nyt ei ilmeisesti ole.
Vai onko niin, ettet ole koskaan etsinyt Jumalaa? Jos niin on, niin Raamattu kehottaa sinua etsimään häntä. Ei hän ole ollut antamatta todistusta itsestään. Koko universiumikin todistaa hänestä niin selvästi, ettei sitä todistusta vastaan voi mitenkään puolustautua.
Ei sinun mitään pidä esittää tai yrittää olla. Mutta omatuntosi todistaa sinun toimineesi elämässäsi joskus väärin. Jos sinulla olisi kerran Jumalan edessä täysin puhdas omatunto, voisit ehkä esittää hänelle vastalauseen. Mutta näin on kirjoitettu:
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.Kysyin sinulta kysymyksen...
"Jeesus sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, ellei Isä häntä vedä."
No niin, vapaalla tahdollani ei olisi hölkäsen pöläystä tekemistä uskoon tulon kanssa. - korona
nakki.aivot kirjoitti:
Kysyin sinulta kysymyksen...
"Jeesus sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, ellei Isä häntä vedä."
No niin, vapaalla tahdollani ei olisi hölkäsen pöläystä tekemistä uskoon tulon kanssa.Ei, vaan sitten kun saat taivaallisen kutsun, saat itse valita otatko sen vastaan vai et. Kyse on vapaasta valinnastasi. Jeesusta ei yksikään ole koskaan seurannut pakosta, koska hän aina painotti sitä, että jos joku t a h t o o, niin ottakoon ristinsä ja seuratkoon häntä. Ei sinun tietenkään edes tarvitse odottaa, koska kutsu on jo annettu. Se kuuluu näin:
1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. - nakki.aivot
korona kirjoitti:
Ei, vaan sitten kun saat taivaallisen kutsun, saat itse valita otatko sen vastaan vai et. Kyse on vapaasta valinnastasi. Jeesusta ei yksikään ole koskaan seurannut pakosta, koska hän aina painotti sitä, että jos joku t a h t o o, niin ottakoon ristinsä ja seuratkoon häntä. Ei sinun tietenkään edes tarvitse odottaa, koska kutsu on jo annettu. Se kuuluu näin:
1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.Vastaatko kysymykseeni vai et. Jeesus-höpinäsi ei voisi vähempää kiinnostaa.
- tieteenharrastaja
nakki.aivot kirjoitti:
Vastaatko kysymykseeni vai et. Jeesus-höpinäsi ei voisi vähempää kiinnostaa.
Mielestäni hän kyllä vastasi:
"Ei, vaan sitten kun saat taivaallisen kutsun, saat itse valita otatko sen vastaan vai et. "
Tykövetoon ei vapaan tahdon ole pakko lähteä mukaan. - nakki.aivot
tieteenharrastaja kirjoitti:
Mielestäni hän kyllä vastasi:
"Ei, vaan sitten kun saat taivaallisen kutsun, saat itse valita otatko sen vastaan vai et. "
Tykövetoon ei vapaan tahdon ole pakko lähteä mukaan.Tämä oli kysymys:
"Eli olemme samaa mieltä; sinä et voi olla uskomatta jumalaan, enkä minä samassa mielessä voi usko jumalaan? " - k.orona
nakki.aivot kirjoitti:
Tämä oli kysymys:
"Eli olemme samaa mieltä; sinä et voi olla uskomatta jumalaan, enkä minä samassa mielessä voi usko jumalaan? "Minun on mahdotonta uskoa, ettet sinä Jumalan luomana ihmisenä olisi edes joskus aavistanut Jumalan olevan olemassa. Ateisteja on uskoakseni historian aikana ollut todella vähän. Nykyinen darwinistinen suuntaus, jota voi sanoa aivopesuksi, on saanut tietenkin aikaan enemmän ateisteja kuin menneinä vuosisatoina.
- k.orona
k.orona kirjoitti:
Minun on mahdotonta uskoa, ettet sinä Jumalan luomana ihmisenä olisi edes joskus aavistanut Jumalan olevan olemassa. Ateisteja on uskoakseni historian aikana ollut todella vähän. Nykyinen darwinistinen suuntaus, jota voi sanoa aivopesuksi, on saanut tietenkin aikaan enemmän ateisteja kuin menneinä vuosisatoina.
...joten meissä on sisäänrakennettuna tietoisuus Luojasta. Myöskin koko luomakunta todistaa hänestä. Sen jo pitäisi saada aikaan Jumalan etsimistä.
k.orona kirjoitti:
...joten meissä on sisäänrakennettuna tietoisuus Luojasta. Myöskin koko luomakunta todistaa hänestä. Sen jo pitäisi saada aikaan Jumalan etsimistä.
Valitettavaa kannaltasi on se, että mikään tosiasia ei tue väitettäsi.
k.orona kirjoitti:
Minun on mahdotonta uskoa, ettet sinä Jumalan luomana ihmisenä olisi edes joskus aavistanut Jumalan olevan olemassa. Ateisteja on uskoakseni historian aikana ollut todella vähän. Nykyinen darwinistinen suuntaus, jota voi sanoa aivopesuksi, on saanut tietenkin aikaan enemmän ateisteja kuin menneinä vuosisatoina.
Viimeiset vuosikymmenet ovat olleet maallistumisen kautta länsimaissa. Ei ole nähtävissä mitään merkkiä siitä, että kehityssuunta muuttuisi. Vain järjesstelmän totaalinen romahtaminen, koulutustason lasku ja yhteiskunnan taantuminen keskiaikaan voisivat tilannetta muuttaa.
- nakki.aivot
k.orona kirjoitti:
Eli et vastaa suoriin kysymyksiin, vaan puhut vain omiasi. Keskustelu kanssasi on epärehellisyydessään turhaa ja sitä myöten loppu.
- tieteenharrastaja
Kysymiäsi asioita ei voi tietää,. joten vastaan sen mukaa , miten uskon:
"Kun Jumala loi ihmisen, tiesikö hän, mitä tapahtumaan tulee?" Ei ehkä kaikkea, koska Hän ei halunnut pakko-ohjata ihmisen tahtoa. Tai, jos tiesi, mukana oli asioita, joita Hän ei voinut tai
halunnut estää.
"Jos tiesi, miksi hän loi ihmiskunnan kärsimään ja kuolemaan? Vain siksikö, että ne "oikeat uskovaiset" löytyvät?" Yksilöiden kärsimisen ja kuolemisen mahdollisuus oli välttämätön ihmislajin tietoisuuden sellaisen kehityksen turvaamiseksi, jota varten se oli luotu.
"Jos taas Jumala EI tiennyt tulevia, mitä SE kertoo hänestä?!" Se kertoo , että Jumalan kaikkitietävyys ja kaikkivaltius ovat ihmisten Hänestä luomia epärealistisen absoluuttisia mielikuvia, jotka tuottavat loogisia paradokseja.
Siis oman uskonoppini mukaan.Raamattu kylläkin antaa ymmärtää ihan muuta kärsimyksen ja kuoleman syistä. Pulmka on se vanha tuttu: jos ja kun Luomiskertomus ei ole totta, koko tarinalta putoaa tavallaan pohja.
En tiedä, haluatko uskovaisena myöntää, mutta kyllähän Jumala kovasti inhimilliseksi värittyy Sinun versiossasi. Hän ikäänkuin suorittaa ihmiskunnalla jonkinlaista koetta löytääkseen ne valioyksilöt.- tieteenharrastaja
Raamattu kylläkin antaa ymmärtää ihan muuta kärsimyksen ja kuoleman syistä. Pulmka on se vanha tuttu: jos ja kun Luomiskertomus ei ole totta, koko tarinalta putoaa tavallaan pohja.
En tiedä, haluatko uskovaisena myöntää, mutta kyllähän Jumala kovasti inhimilliseksi värittyy Sinun versiossasi. Hän ikäänkuin suorittaa ihmiskunnalla jonkinlaista koetta löytääkseen ne valioyksilöt.Noin kapeasti en tietenkään ajattele:
"Hän ikäänkuin suorittaa ihmiskunnalla jonkinlaista koetta löytääkseen ne valioyksilöt."
Vähän oikeampi vertauskuva voisi olla koe Kosmoksen kaikella elämällä löytääkseen korkeaan tietoisuuteen yltävät lajit sekä nähdäkseen, mitä niistä voisi kehittyä.
Todellinen kuvaus ei sekään ole, sillä mitä ihmisyksilö voisi ymmärtää jumalallisista asioista. tieteenharrastaja kirjoitti:
Noin kapeasti en tietenkään ajattele:
"Hän ikäänkuin suorittaa ihmiskunnalla jonkinlaista koetta löytääkseen ne valioyksilöt."
Vähän oikeampi vertauskuva voisi olla koe Kosmoksen kaikella elämällä löytääkseen korkeaan tietoisuuteen yltävät lajit sekä nähdäkseen, mitä niistä voisi kehittyä.
Todellinen kuvaus ei sekään ole, sillä mitä ihmisyksilö voisi ymmärtää jumalallisista asioista.Sinun Jumalasi toimii silti täysin ihmisen tapaan.
- tieteenharrastaja
Miksei. Hänhän loi meidät (henkiseksi) kuvakseen, vaikka se syntiinlankeemuksessa vääristyikin
Miksei. Hänhän loi meidät (henkiseksi) kuvakseen, vaikka se syntiinlankeemuksessa vääristyikin
Missä syntiinlankeemuksessa? Tarinahan on myytti.
"Kun Jumala loi ihmisen, tiesikö hän, mitä tapahtumaan tulee?"
Ei voi kuin viitata lempparikirjailijaani uskovaisten puolelta eli Tapio "Tapsa" Nousiaiseen (ihan lakimies eli Jumalasta seuraava joidenkin mittapuussa), joka teoksessaan, tai okei "teoksessaan" Yksi Ainoa Elämä kertoi meille kuolevaisille, että Jumala elää ikuisuudessa eli jokainen hetki on hänen ulottuvillaan. Voimme siis päätellä (ainakin kreationistisessa filosofiassa voimme päätellä), että Jumala näki miten tulee käymään jo ennen kuin hän loi yhtään mitään.
Jos nyt haluaa leikitellä taivaspaikallaan, niin voi pohtia tuota Nousiaisen visiota ajatellen, että huolimatta siitä, että Kaveri elää ikuisuudessa, niin hän olisi kuitenkin orja Syyn ja Seurauksen laille. Koska muutenhan Kaveri kelaisi takaisin päin ja ottaisi sen Puun pois sieltä puutarhasta, jolloin kukaan ei kuolisi typeriin sotiin eikä tauteihin. Voihan olla, ettei Kaveri tee niin, koska bakteerit ja virukset jäisivät työttömiksi, nythän ne ovat erinomaisen hyvin työllistettyjä.- Miksisiisolapaaha
Aadamin synnin takia täällä hetkinen kärsitää, siis harva elää yli 100 v.
Mitä tuo nyt on ikuiseen elämään verrattuna, joka on hyviksille varattuna, ei evokeille.
Ja mietippäs vähän sitä että jos kaikki ihmiset olisivat hyviä niin olisiko täällä pahuutta? Eipä tietenkään joten eikö se ole silloin hyvä juttu että tämä toteutuu aivan pian Raamatun ajanlaskun mukaan:
Ps 37:9 " Sillä pahat hävitetään, mutta jotka Herraa odottavat, ne perivät maan."
Voisiko sitä Luojalta vähempää odottaa?"Mitä tuo nyt on ikuiseen elämään verrattuna, joka on hyviksille varattuna, ei evokeille. "
No miettippäs vähän tätä:
"22 Sitten Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" 23 Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty."- IlkimyksenTeologitäti
"Mitä tuo nyt on ikuiseen elämään verrattuna, joka on hyviksille varattuna, ei evokeille."
Sinäkö se määrittelet kuka on hyvis? Älähän ota jumalasi valtuuksia, jumala ei tykkää sellaisesta.
- Outojakovaimitä
Mistäköhän se johtuu että evoluution kannattajat ovat pääsääntöisesti pahoja ja luomiuskoiset hyviä?
- Eitsiisus
Joo. Mikään raamatullinen sanasalaatti ei poista sitä faktaa, että tämä kaikkitietävä rakkauden jumala tiesi jo etukäteen, että miljoonia ja taas miljoonia tietoisia olentoja tulee kitumaan ikuisesti helvetin tulissa. Ja sitten tuommoselta hirviöltä jotain moraalia ammennetaan. Kyllä te ootte keskimäärin ymmärtämättömiä, mutta myöskin sairaita. Vastasin aloitukseen mutta ymmärrät pointin.
- tieteenharrastaja
Niin, jos nyt faktaa Jumalasta on se, mitä ihmiset kirjoittavat ja sitten päättävät olevan Hänen kirjaimellista sanaansa ja lopuksi tulkitsevat niinkuin tuossa sinä.
Niin, jos nyt faktaa Jumalasta on se, mitä ihmiset kirjoittavat ja sitten päättävät olevan Hänen kirjaimellista sanaansa ja lopuksi tulkitsevat niinkuin tuossa sinä.
Mitä me Sinusta loppujen lopuksi tiedämme Jumalasta?
- tieteenharrastaja
Mitä me Sinusta loppujen lopuksi tiedämme Jumalasta?
Luonnontieteellisessä mielessä emme tiedä mitään.
Ihmistieteellisesti lienee mahdollista muodostaa erilaisia synteesejä subjektiivisten jumalauskomusten merkittävimmistä yhtäläisyyksistä. Tulos voisi olla vaikkapa ihmistä merkittävästi tietävämpi ja ja taitavampi henkiolento, joka on suopea ihmisyksilöille ja voi kommunikoida heidän kanssaan. Tämäkään malli ei tietenkään sovi kaikkiin uskomuksiin. tieteenharrastaja kirjoitti:
Luonnontieteellisessä mielessä emme tiedä mitään.
Ihmistieteellisesti lienee mahdollista muodostaa erilaisia synteesejä subjektiivisten jumalauskomusten merkittävimmistä yhtäläisyyksistä. Tulos voisi olla vaikkapa ihmistä merkittävästi tietävämpi ja ja taitavampi henkiolento, joka on suopea ihmisyksilöille ja voi kommunikoida heidän kanssaan. Tämäkään malli ei tietenkään sovi kaikkiin uskomuksiin.Kuitenkin niin Sinun kuin muidenkin usko perustuu jonkinlaiselle näkemykselle Jumalasta.
- tieteenharrastaja
Kuitenkin niin Sinun kuin muidenkin usko perustuu jonkinlaiselle näkemykselle Jumalasta.
Tietenkin. Tavoitteeni on, ettei oma näkemykseni Jumalasta ole ristiriidassa luonnontieteellisen tiedon kanssa eikä sisäisesti merkittävän epälooginen.
Tietenkin. Tavoitteeni on, ettei oma näkemykseni Jumalasta ole ristiriidassa luonnontieteellisen tiedon kanssa eikä sisäisesti merkittävän epälooginen.
Miten Sinä sovitat sitten yhteen ajatuksen siitä, että ihminen on lähtökohtaisesti syntinen ja sen, että Luomiskertomus on vain myytti?
- tieteenharrastaja
Miten Sinä sovitat sitten yhteen ajatuksen siitä, että ihminen on lähtökohtaisesti syntinen ja sen, että Luomiskertomus on vain myytti?
Synti tarkoittaa mielestäni pahan tekemistä sen ja hyvän välisen eron ymmärtäen. Evoluutiopsykologisesti tämä merkitsee oivallusta " älä tee toiselle sitä, mitä et toivo itsellesi tehtävän".
Tässä mielessä nykyihminen on ollut hyvän- ja pahantiedon saannista (eräs korkean tietoisuuden kehitysvaihe) alkaen "lähtökohtaisesti syntinen" ja on edelleen. Ja Raamatun luomiskertomus on nähdäkseni tämän kertova vertauskuvallinen myytti. tieteenharrastaja kirjoitti:
Synti tarkoittaa mielestäni pahan tekemistä sen ja hyvän välisen eron ymmärtäen. Evoluutiopsykologisesti tämä merkitsee oivallusta " älä tee toiselle sitä, mitä et toivo itsellesi tehtävän".
Tässä mielessä nykyihminen on ollut hyvän- ja pahantiedon saannista (eräs korkean tietoisuuden kehitysvaihe) alkaen "lähtökohtaisesti syntinen" ja on edelleen. Ja Raamatun luomiskertomus on nähdäkseni tämän kertova vertauskuvallinen myytti.Mielenkiintoista. Joudun ihan miettimään asiaa.
- OleTarkkaVäitteissäsi
Jumala näki, että miten enkelit toimivat saadessaan vapaan tahdon.
Siitä huolimatta hän loi ihmisen ja antoi ihmisellekin vapaan tahdon.
Ihminen on testattava, jotta nähdään, että miten hän toimii.
Ahneus on ihmisten ja myös enkeleiden perisynti. Itse "se suurin langennut" oli ahne ja halusi tulla Luojaansa suuremmaksi.
Jos ihmistä ei testattaisi niin miten voisi olla varma, että hän ei kavalla täydellisessä maailmassa kaveriaan.
Nyt voidaan ottaa esimerkki juhlista ja niiden pitäjistä.
Kun pitäjät päättävät pitää juhlat, he suunnittelevat juhlat kokonaisuudessaan ja haluavat pitää hienot kekkerit, jossa kaikki viihtyvät ja hyvää ruokaa olisi yltäkyllin.
He tietävät, että vieraiden joukossa saattaa olla kuokkavieraita tai huonosti käyttäytyviä vieraita.
Siitä huolimatta he pitävät juhlat.
Juhlapäivä tulee ja kattaus on täydellinen. Ruoka ja juoma ovat hyvää, erinomaista.
Jotkut vieraat eivät osaa lopettaa viinin juontia ajoissa vaan alkavat öykkäröidä.
Näin he pilaavat pitäjien ja vieraiden ilon.
Oliko syy ahneessa vieraassa vai juhlien pitäjissä?
Olisiko pitäjien pitänyt varmuuden vuoksi tarjoilla vain kuivia leivänkänttyjä ja vettä, jotta ahneus ei pääse valloilleen?
Vai olisiko syy itse juhlissa? Onko aika kieltää kaikki juhlat ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei mitään vaan pääse tapahtumaan?
Monet kyselevät, että miksi minulle tai hänelle tapahtui joitain ikävää.
Miksi ihmiset eivät kysele, että miksi juuri hänelle sattui jotain niin ihanaa?
No, tämä aika on ihmiselle tiukka testi.
Jumalan silmissä tämä aika maan päällä on lyhyt, kesti se sitten 1 vrk:n tai 100 vuotta.
Ijäisyydessä ihmisenkin silmissä maan päällä vietetty aika kesti vain hetken.
Jumala päättää, milloin on kenenkin aika jättää tämä maailma.
Se on Jumalan ja ko. henkilön välinen asia. Muiden ei pitäisi siihen puuttua.
Toki aina tulee kyseltyä, ja kyllä Jumala meidän kyselyt kestää.
Täytyy muistaa, että asia on kuitenkin vain heidän välinen.
Toki läheisen poismeno monesti vaikuttaa myös omaisiin. Meillä on silloinkin oikeus ja mahdollisuus kääntyä Jumalan puoleen, rukoillen ja kysellen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930