Puhutaan vaikka säistä

Kysynpä.vain

Suomi on saanut kärsiä koko kevään ja kesän kylmästä, vaika muualla Euroopassa on kylvetty aikakauden kovimmista helteistä.
Onkohan Jumala hyljännyt meidät jostain syystä?

24

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukko suojelee meitä tukalilta helteiltä.

• jääkausi

"Ukko suojelee meitä tukalilta helteiltä."
        Niin eipähän nahkapala. Vilja kasvaa hyvin ja metsät pursuu marjoja jahka kypsyvät. Mutta minua kyllä potuttaa, ei tästä voi enää käyttää nimitystä KESÄ. Koska kesään kuuluu lämpö , helle, ihana akkujen lataaminen rannalla, uiminen.
        Ei tonne "jäiden sekaan" hirveämennä, en ole käynyt rannalla vielä kertaakaan. ja kohta on jo Elokuu....
        Olen keksinyt uuden nimityksen tälle ajalle: VIHREÄAIKA !

"Onkohan Jumala hyljännyt meidät jostain syystä?"
        EI. Jumala ei hylkää koskaan!
        Mutta voihan tämä olla pieni näpäytys, siitä "paskalaista"..? Sitä saatte mitä tilaatte.

• jääkausi kirjoitti:

Niin eipähän nahkapala. Vilja kasvaa hyvin ja metsät pursuu marjoja jahka kypsyvät. Mutta minua kyllä potuttaa, ei tästä voi enää käyttää nimitystä KESÄ. Koska kesään kuuluu lämpö , helle, ihana akkujen lataaminen rannalla, uiminen.
        Ei tonne "jäiden sekaan" hirveämennä, en ole käynyt rannalla vielä kertaakaan. ja kohta on jo Elokuu....

Mutta voihan tämä olla pieni näpäytys, siitä "paskalaista"..? Sitä saatte mitä tilaatte.

Suomalaiseen peruskesään kuuluu työtä vuorokaudet ympäri, esim. heinänteko ja kaikki muut sellaiset maataloustyöt, jotka valmistavat jatkuvuuteen elintarvikkeiden saannissa. Vahditaan aamuyöstä, onko halla pyrkimässä terrorisoimaan viljaa ja perunanvarsia. Kitketään, korjataan marjasatoa, laidunnetaan karjaa, paarmoista, sääskistä, kärpäsistä, mäkäräisistä huolimatta.

Jumala sallii sen, joka haluaa maata kylkiluut kohti kärventävää taivasta hedonismissa lilluen, matkustaa Espanjaan halpalennolla. Siellä paperittomat raatavat vihannesfarmeilla. Jumala sallii suomalaisemme pureskelevan ravitsevia euron seteleitä.

Kaikki elinkeinot, mikä ei ole elintarviketuotantoa, ovat tässä maailmassa ihmiskunnalle luksusta. Lomailu on tuplaluksusta. "Lomailmat"?!

• Näin.on
        jääkausi kirjoitti:

Niin, kohta Jaakko heittää kylmän kiven veteen. Taitaa vedet jäätyä kerralla, kun kylmään heittää vielä kylmempää.
        Kyllähän se panee miettimään. Sen jälkeen kun laki tuli voimaan on kylmää piisannut.

• Näin.on kirjoitti:

Niin, kohta Jaakko heittää kylmän kiven veteen. Taitaa vedet jäätyä kerralla, kun kylmään heittää vielä kylmempää.
        Kyllähän se panee miettimään. Sen jälkeen kun laki tuli voimaan on kylmää piisannut.

Tässä maassa kyllä kesällä tarkenee: ei pökerry kuumuuteen eikä turkkiakaan toisaalta tarvitse, ja vettä on riittämiin. Kuka vaihtaisi Arabian aurinkoon?

• jääkausi
        jjeeves kirjoitti:

Tässä maassa kyllä kesällä tarkenee: ei pökerry kuumuuteen eikä turkkiakaan toisaalta tarvitse, ja vettä on riittämiin. Kuka vaihtaisi Arabian aurinkoon?

" Kuka vaihtaisi Arabian aurinkoon? "MINÄ !
        En ehkä Arabian, mutta Italian, Espanjan, Kreikan ym. vaihtaisin kyllä heti. Nyt vain ei ole varaa matkustaa, eli on tyydyttävä tähän Suomen pakkaseen. Ei ole edes sieniä, vaikka on jo heinäkuun puoliväli. Kamalinta on tuo jatkuva tuuli ja pilvinen ilma. Sataiskunnolla ja sitten aurinko esiin ja lämmintä 25C/ varjo. No onneksi tulee syksy, niin ei e n ä ä tarvitse odottaa, että ilmat lämpenesivät.
        "Suomalaiseen peruskesään kuuluu työtä vuorokaudet ympäri, esim. heinänteko "
        Se kuului "ed.elämääni". Ja olen kyllä siitä onnellinen ettei kuulu nykyelämääni. Mutta oliko ne kesät oikeasti niin lämpimiä,kuin muistan vai johtuiko se siitä, että itse oli lapsi ja veri kiersi nopeammin suonissa?
        Miksi muuten suomalaiset perunankasvattajat myyvät multaa ?Miksi uusia perunoita ei ole pesty,keitin niitä juuri äsken.. Ulkolaiset on.

• jääkausi kirjoitti:

" Kuka vaihtaisi Arabian aurinkoon? "MINÄ !
        En ehkä Arabian, mutta Italian, Espanjan, Kreikan ym. vaihtaisin kyllä heti. Nyt vain ei ole varaa matkustaa, eli on tyydyttävä tähän Suomen pakkaseen. Ei ole edes sieniä, vaikka on jo heinäkuun puoliväli. Kamalinta on tuo jatkuva tuuli ja pilvinen ilma. Sataiskunnolla ja sitten aurinko esiin ja lämmintä 25C/ varjo. No onneksi tulee syksy, niin ei e n ä ä tarvitse odottaa, että ilmat lämpenesivät.
        "Suomalaiseen peruskesään kuuluu työtä vuorokaudet ympäri, esim. heinänteko "
        Se kuului "ed.elämääni". Ja olen kyllä siitä onnellinen ettei kuulu nykyelämääni. Mutta oliko ne kesät oikeasti niin lämpimiä,kuin muistan vai johtuiko se siitä, että itse oli lapsi ja veri kiersi nopeammin suonissa?
        Miksi muuten suomalaiset perunankasvattajat myyvät multaa ?Miksi uusia perunoita ei ole pesty,keitin niitä juuri äsken.. Ulkolaiset on.

No hyvä, kun olet saanut perunoita.

Suosittelen lomalukemiseksi historioitsija Mirkka Lappalaisen tutkimusta "Jumalan vihan ruoska". Se käsittelee erittäin hyvin ja eloisasti (ollakseen historiaa) 1600-luvun nälkävuosia, jotka osittain johtuivat maanviljelylle erittäin epäedullisista säistä.

Oikeuden pöytäkirjoista löytyy karmaisevia tapauksia; perheissä oli syöty lapsia pienimmästä alkaen. Vähemmän väkivaltaisena tapauksena kuvataan sellainen, että mies oli murtautunut kirkkoon ja ahminut nälissään kymmeniä öylättejä. Suuret joukot suomalaisia kuoli nälkään, tiloja ja kyliä autioitui. Katovuosia oli kolme peräkkäin, viljaa ei saatu edes Baltiasta, sielläkin kävi kato. Baltiaa kuului silloin Ruotsi-Suomeen. Syötiin pettua ja myrkyllistä vehkaa.

Meillä ei ole edes maanjäristyksiä. Olen säihin ihan tyytyväinen. Koettakaa kaikki kärsivät kestää tekin.
        http://www.goodreads.com/book/show/16142488-jumalan-vihan-ruoska

• Näin.on kirjoitti:

"Kun laki.. niin kylmää on riittänyt".

Espanjassa on paskalaki ollut jo 12 vuotta, mutta lämmitä piisaa. Laki vaikuttaa eri maihin eri tavoin.

• kui2
        Näin.on kirjoitti:

Eikö "kiven heittäminen veteen" kuulu hieman niinkuin taikauskon piiriin? :D Saakos sitä..

• Jääkausi
        jjeeves kirjoitti:

No hyvä, kun olet saanut perunoita.

Suosittelen lomalukemiseksi historioitsija Mirkka Lappalaisen tutkimusta "Jumalan vihan ruoska". Se käsittelee erittäin hyvin ja eloisasti (ollakseen historiaa) 1600-luvun nälkävuosia, jotka osittain johtuivat maanviljelylle erittäin epäedullisista säistä.

Oikeuden pöytäkirjoista löytyy karmaisevia tapauksia; perheissä oli syöty lapsia pienimmästä alkaen. Vähemmän väkivaltaisena tapauksena kuvataan sellainen, että mies oli murtautunut kirkkoon ja ahminut nälissään kymmeniä öylättejä. Suuret joukot suomalaisia kuoli nälkään, tiloja ja kyliä autioitui. Katovuosia oli kolme peräkkäin, viljaa ei saatu edes Baltiasta, sielläkin kävi kato. Baltiaa kuului silloin Ruotsi-Suomeen. Syötiin pettua ja myrkyllistä vehkaa.

Meillä ei ole edes maanjäristyksiä. Olen säihin ihan tyytyväinen. Koettakaa kaikki kärsivät kestää tekin.
        http://www.goodreads.com/book/show/16142488-jumalan-vihan-ruoska

"Meillä ei ole edes maanjäristyksiä."
        On muuten ollut Suomessa maanjäristys, oliko -80 lukua, tämä minkä muistan. Mutta ei onneksi mitään tuhoisia, kuten Japanissa ect.
        Luettavaa, mulla on omasta takaa ja historiaakin kivikaudelta alkaen, liittyy nykyiseen asuinpaikkaani. Todella mielenkiintoista, kun ois vain enemmän tunteja vrk:ssa

• Jääkausi kirjoitti:

"Meillä ei ole edes maanjäristyksiä."
        On muuten ollut Suomessa maanjäristys, oliko -80 lukua, tämä minkä muistan. Mutta ei onneksi mitään tuhoisia, kuten Japanissa ect.
        Luettavaa, mulla on omasta takaa ja historiaakin kivikaudelta alkaen, liittyy nykyiseen asuinpaikkaani. Todella mielenkiintoista, kun ois vain enemmän tunteja vrk:ssa

Olet pärjäävä ja henkisesti virkeä ihminen.

Luetaan edelleenkin ja ihmetellään maailman menoa.

• jääkausi
        jjeeves kirjoitti:

Olet pärjäävä ja henkisesti virkeä ihminen.

Luetaan edelleenkin ja ihmetellään maailman menoa.

"Olet pärjäävä ja henkisesti virkeä ihminen."
        Kiitos ! Rakastan lukemista, se avartaa mielenmaisemaa. Luen juuri Donna Tartin tuotantoa, luin ekaksi Tiklin, se oli hänentuotannostaan paras kirja, siinä näkyy elämänkokokirjo, etenkin se nurjapuoli. Nyt olen lukenut muita, mutta eivät ole senveroisia. Olen lukenut laidasta laitaan. Usein vain huomaaa, kun lukee useamman saman kirjailijan teoksia, ne alkavat toistaa itseään. Elämäkerrat myös kiinostavat.
        Ja historia, en tiedä miten se kouluaikaan tuntui niin tylsältä, puhuttiin vain sodistasunmuista tylsistä asioista, mutta nyt kun itse siihen pääsee käsiksi ja voi lukea mitä haluaa, niin on kiinostavaa.
        "Luetaan edelleenkin ja ihmetellään maailman menoa."
        maailmanmenossa kyllä ihmettelimistä riittää, joka päivä, siitä pitää huolen Trump, Putin ym. Toivottavasti saisimme viettää rauhaisaa aikaa tulevinakin vuosina, kaikesta huolimatta.
        Ja sitä hellettä odotellessa ja perunoita keitellessä..

• jääkausi kirjoitti:

>> Mutta voihan tämä olla pieni näpäytys, siitä "paskalaista"..? Sitä saatte mitä tilaatte. <<

Tämän on jo kolmas kylmä kesä peräkkäin eli oliko Jumalasi niin kaukaa viisas, että näpäytti meitä jo vuosi pari etukäteen. Vai olisiko mennyt tulevaisuus ja historia sekaisin. Hänhän tiesi, että se laki tulisi meillekin.

Lisäksi ihmettelen, että mikä se sellainen kaikkivoipa ja oikeamielinen Jumala muka on, joka rankaisee kylmällä kesällä jokaista suomalaista, rutolla, maanjäristyksellä tai maapallon laajuisella tulvalla milloin mitäkin porukkaa yhtään välittämättä, että täysin syyttömätkin saa kärsiä. Aika suurpiirteinen ja kylmä kaveri.

• Olen niitä harvinaisia ihmisiä, jotka eivät pidä helteistä. :D JOten tämä kesä on ollut juuri passeli.

• mummomuori kirjoitti:

Olen niitä harvinaisia ihmisiä, jotka eivät pidä helteistä. :D JOten tämä kesä on ollut juuri passeli.

On tutkittu, että 14 astetta on sopivin lämpötila suomalaisille; silloin kuollaan kaikkein vähiten,

• torre12 kirjoitti:

On tutkittu, että 14 astetta on sopivin lämpötila suomalaisille; silloin kuollaan kaikkein vähiten,

Jee! Palsta ei ole vaarassa kuolla!

• Ierika

Syytetään säistä ulkovaltoja. Niinhän Putistanissakin tehdään.

• Näin.on

Kyllähän siitä selvästikin vaikuttaisi olevan kysymys. Lämmin säähän näyttäisi suorastaan karttavan Suomea.

• Näin.on

• malagenja

Ilman muuta seurausta homoliittolaista. Tulen muuten aina Espanjasta kesäksi Suomeen, ei niitä helteitä kestä, mutta tollaset 22 olis kiva pari kertaa viikossa edes.

• malagenja kirjoitti:

Ilman muuta seurausta homoliittolaista. Tulen muuten aina Espanjasta kesäksi Suomeen, ei niitä helteitä kestä, mutta tollaset 22 olis kiva pari kertaa viikossa edes.

Itse en kyllä tulisi Espanjasta kesäksi Suomeen kuin pakolla. Synkät ilmat väsyttävät ihmistä.

Jumala ei tykkää Pohjoisen Jäämeren tienoilla asuvista?

• kui2

Teillä ihan lämmintä ja mukavaa ;)

• kui2

Jotenkin olen uumoillut tuon kaltaista aloitusta ja nyt se sitten hoksattiin ;)

• :D Tuohan tämä vähän vaihtelua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      59
      778
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      763
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      636
    4. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      212
      565
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    6. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      513
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      51
      508
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      496
    9. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      82
      473
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      37
      470
    Aihe