Mikä on tämän sanan etymologia? Minua kutsuttiin Jukka Savorinen-faniksi fysiikka-palstalla. Ruotsin kielessä on kai semmoinen kirosana, ja autoissa merkitään tuulehtinta usein sanalla"fan".
Fani sana?
6
403
Vastaukset
- Ohman
Eiköhän tuo tule englanninkielen sansasta "fan". Oxford Advanced Learner's Dictionary selittää sanan näin:
a person who admires or supports sb/sth very strongly
Ohman Ruotsin kielessä se on taasen "perkele, piru, saatana, jumalauta...". Heh
Katsoin sanakirja.org ista.- Fin_Fiin
Joku joka tuulettaa, heiluttelee käsiä ja hyppelehtii. Eli tuulettaa. Fan = tuuletin.
Ruotsin fan, lausutaa faan, pitkällä aa:lla. Piru - fanittajanna
Die fane hoch - vanha saksalainen sanonta ,siis lippua korkealle ,eli liputtaa verbistä se.
Engl. fan <- fanatic.
- gjkjh
Nuori mies, joka seisoo lippu tanassa. Fanittaa eli liputtaa jotain.
Fanjunkkari (Saksa): alunpitäen nuori mies, joka kantoi rykmenttinsä lippua. Fan = lippu. Junkkari = nuori mies. Sittemmin sotilasarvo, joka on yhä käytössä Ruotsissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058859Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723268- 171744
- 771136
- 761068
- 271055
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641011Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79975- 55973
- 65920