Huonoin satokausi 30 vuoteen

Holodna

"Kesän viljasatoa ovat koetelleet sadekaudet ja kylmät jaksot. On arvioitu, että sadonkorjuun olosuhteet eivät ole olleet näin kehnot 30 vuoteen." kertoo TS. Armoton lämpeneminen päällänsä...

9

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsoin eilen paikallista kaurapeltoa. Useat tähkät olivat vielä vihreitä. Nuo kaurat jäävät kyllä kypsymättä. Samaan aikaan valtio kerää veroja ilmaston lämpenemisen estämiseksi. Onko mitään järkeä kurjistaa kansalaisten ja yritysten elämää ylimääräisillä veroilla, kun samaan aikaan edes vilja ei ehdi kypsyä?

      • UuniinTavallaTaiToisella

        Kauran voi käyttää polttoaineena....eikä ole ensimmäinen vuosi.
        https://yle.fi/uutiset/3-7424589

        Tosin kaikki biotuotteet jotka ovat kasvaneet nopeasti ovat hieman ongelmaisia ainakin vanhemmille polttolaitoksille. Tuhka sulaa ja tukkii poistokanavat sekä savukaasun yhdisteet voidat aiheuttaa korroosiota ja tiettyjen teräslaatujen haurastumista.


    • Mittasuhteet

      Jos ilmastonmuutos olisi luvatun mukainen. CO2 tason ja lämpötilan sekä kosteuden muutokset pitäisi tukea voimakkaasti kasvua. Kylmin kesä vuosiin ja kasvukausi sen mukainen.

      Ilmasto muuttuu ja on aina muuttunut. Mikä on ihmisen osuus asiaan - esim sademetsien hillittömät hakkuut ja kasvava väestö se on toinen juttu. Suomen hiilinielut ovat lähes naurettava asia sen rinnalla mitä esim Argentiinassa ja Brasiliassa sekä monessa muussa latino maassa tapahtuu. Sama meno jatkuu Indonesiassa ja monessa muussakin maassa.

      Pelkästään (Brasilian) Amazonin sademetsää tuhottiin elokuusta 2013 heinäkuuhun 2014 lähes 5 000 neliökilometriä. Tähän pitää laskea vielä "lailliset" metsänhoitotoimet jotka ovat yksi suuri vitsi - korruptio on niin suurta, että hakkuuluvat liki mihin tahansa saa rahalla. Sama meno on jatkunut vuosikymmeniä ja vaikutukset alkavat näkyä karulla tavalla.

      Ei vaikuta hyvältä.

    • ikäväsääkokokesän

      Jep. Tosi paska SÄÄ tänä kesänä ja viime vuonnakaan ei SÄÄ ollut kovin hyvä. Aikanaan tämä olisi ollut selvä katovuosi ja ihmisiä kuollut nälkään.

      Ilmasto on kolmenkymmenen vuoden säätilastojen keskiarvo eikä siinä yksittäisen tai edes muutaman vuoden huono sää juurikaan näy. Säästä keskustelemista varten on oma palstalta https://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tiede/saa

      • höpöhöphöpö

        Ilmasto on ollut olemassa reilun 4 miljardia vuotta.
        Siinä ei tuollainen 30 vuoden silmänräpys tunnu missään, eikä sellainen voi kuvata yhtään mitään.


      • höpöhöphöpö kirjoitti:

        Ilmasto on ollut olemassa reilun 4 miljardia vuotta.
        Siinä ei tuollainen 30 vuoden silmänräpys tunnu missään, eikä sellainen voi kuvata yhtään mitään.

        Kun pitää nähdä pidempien ajanjaksojen kuluessa tapahtuva muutos joudutaan laskemaan keskiarvoja pidemmältä ajalta. Sään ja ilmaston erosta on jo keskusteltu täältä. Tuo 30 vuoden keskiarvoistus on ilmastosta puhuttaessa ollut käytössä vuodesta 1934 asti.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14996745/ilmastosta-saahan-on-matkaa-30-vuotta

        Tarkemmin

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15000635/kiihtyva-kuumuus-aiheuttaa-ongelmia#comment-91194140


      • höpöhöphöpö
        ExB kirjoitti:

        Kun pitää nähdä pidempien ajanjaksojen kuluessa tapahtuva muutos joudutaan laskemaan keskiarvoja pidemmältä ajalta. Sään ja ilmaston erosta on jo keskusteltu täältä. Tuo 30 vuoden keskiarvoistus on ilmastosta puhuttaessa ollut käytössä vuodesta 1934 asti.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14996745/ilmastosta-saahan-on-matkaa-30-vuotta

        Tarkemmin

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15000635/kiihtyva-kuumuus-aiheuttaa-ongelmia#comment-91194140

        Ja on edelleen virheellinen jakso, joka ei kerro mistään mitään.


      • ExB kirjoitti:

        Kun pitää nähdä pidempien ajanjaksojen kuluessa tapahtuva muutos joudutaan laskemaan keskiarvoja pidemmältä ajalta. Sään ja ilmaston erosta on jo keskusteltu täältä. Tuo 30 vuoden keskiarvoistus on ilmastosta puhuttaessa ollut käytössä vuodesta 1934 asti.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14996745/ilmastosta-saahan-on-matkaa-30-vuotta

        Tarkemmin

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15000635/kiihtyva-kuumuus-aiheuttaa-ongelmia#comment-91194140

        Selvennetään vielä: Ajatus siitä, että hitaasti muuttuvia mutta kohinaisia ilmiöitä tutkittaessa dataa joudutaan keskiarvoistamaan pitkältä ajalta ei ole mikään "ilmastouskovaisten" salaliitto vaan käytössä kaikkialla, missä kohina häiritsee mittauksia. Sää on tunnetusti kaoottinen ja kohinainen ilmiö, jossa vaihtelua näkyy tunti-, vuorokausi-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla. Kohinaa näkyy vielä vuosikymmenienkin tasolla, jolloin tuo jäännöskohina usein määrää ilmastokeskusteluissa esiin tulevien keskiarvojen mittaustarkkuuden.

        Aivan oma keskustelunaiheensa on sitten se, minkä lämpötilan pitkien aikojen keskiarvon seuraaminen kertoisi eniten ilmaston muutosten suuruudesta ja suunnasta. Valitettavasti meillä ei ole käytössämme syvien merien kattavia lämpötilojen mittaustuloksia pitkältä ajalta ja suuri osa historiallisista tuloksista joudutaan päättelemään välillisesti.


      • kerrokerrokuvastin
        höpöhöphöpö kirjoitti:

        Ja on edelleen virheellinen jakso, joka ei kerro mistään mitään.

        Jos sinulla on tiedossasi joku sopivampi jakson pituus keskiarvoistamista varten niin kerro se mutta samalla myös perustele miksi se olisi parempi kuin nyt käytössä oleva 30 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe