Kielikukkanenko?

Nimetön

Onpa alkanut tosissaan kiukuttamaan ilmaus "saada aikaiseksi". Olen oppinut ilmaisemaan saman asian muodossa "saada aikaan". Onko tällainen muutos hyväksytty nykykieleen. (Vrt. aikainen/aikaiseksi)

Sainko aikaan keskustelun?

3

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielipollari

      alkanut tosissaan kiukuttamaan ilmaus "saada aikaiseksi".

      Niin minuakin , ja tuo alkaa-kiukuttamaan. Sehän
      pitäisi sanoa 'alkaa kiukuttaa', tai sitten rupeaa
      kiukuttamaan.

      Ruvetahan ei ole sama kuin alkaa. Hienoa verbiä
      turhaan vältetään.

      Ruveta sisältää vivahteen 'set out to do sth',
      kuten myös 'ryhtyä', kun taas alkaminen on
      konkreettisempaa.

      Hei nimetön, ihan sama kuinka haldaat
      kieliopin, edellytän taitoa vain media-ammattilaisilta.

      • Kiukuttaako myös, jos joku sanoo vihtaa vastaksi tai iltaa ehtooksi?

        Kyse on vanhoista murre-eroista, ja yleiskieleen on melko mielivaltaisesti valittu yksi muoto. Tosin viime aikoina on ruvettu suvaitsemaan myös muita muotoja, joskin tavattoman epäjohdonmukaisesti. Pelkästä arpapelistä ei ole kyse, vaan jostain sotkuisemmasta.

        Esimerkiksi "tuli tehdyksi" on nykyisin hyväksytty, "saada aikaiseksi" ei ole, ja "alkaa tekemään" on myös virallisesti väärin vaikka lähes yhtä virallisesti on todettu, ettei ole mitään muuta syytä pitää kiinni säännöstä kuin kielenhuollon arvovalta. (On aina ennenkin sanottu, ettei saa alkaa tekemään, joten jos tästä säännöstä luovuttaisiin, niin ties mitä tapahtuisi. :-))

        Mutta miksi vääriksi julistetut muodot kiukuttavat?

        Mitä alkamiseen ja rupeamiseen tulee, niin ehkä niissä on jokin murre-ero. Ehkä savolaisittain tekemisen alkaminen on sitä, että vähitellen harkitaan ryhtymistä jonkinlaisiin valmisteleviin toimiin sitä varten, että saatettaisin miettiä tekemistä, ja rupeaminen on ihan sitä, että vähän evää liikautetaan. :-)


      • onpi
        Yucca kirjoitti:

        Kiukuttaako myös, jos joku sanoo vihtaa vastaksi tai iltaa ehtooksi?

        Kyse on vanhoista murre-eroista, ja yleiskieleen on melko mielivaltaisesti valittu yksi muoto. Tosin viime aikoina on ruvettu suvaitsemaan myös muita muotoja, joskin tavattoman epäjohdonmukaisesti. Pelkästä arpapelistä ei ole kyse, vaan jostain sotkuisemmasta.

        Esimerkiksi "tuli tehdyksi" on nykyisin hyväksytty, "saada aikaiseksi" ei ole, ja "alkaa tekemään" on myös virallisesti väärin vaikka lähes yhtä virallisesti on todettu, ettei ole mitään muuta syytä pitää kiinni säännöstä kuin kielenhuollon arvovalta. (On aina ennenkin sanottu, ettei saa alkaa tekemään, joten jos tästä säännöstä luovuttaisiin, niin ties mitä tapahtuisi. :-))

        Mutta miksi vääriksi julistetut muodot kiukuttavat?

        Mitä alkamiseen ja rupeamiseen tulee, niin ehkä niissä on jokin murre-ero. Ehkä savolaisittain tekemisen alkaminen on sitä, että vähitellen harkitaan ryhtymistä jonkinlaisiin valmisteleviin toimiin sitä varten, että saatettaisin miettiä tekemistä, ja rupeaminen on ihan sitä, että vähän evää liikautetaan. :-)

        'alkamisen' ja 'rupeamisen' suurin ero on siinä, että toinen järjestyy 1. infinitiivillä ja toinen 3. infinitiivin illatiivilla. ei siis sanottavasti merkityseroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe