Onpa alkanut tosissaan kiukuttamaan ilmaus "saada aikaiseksi". Olen oppinut ilmaisemaan saman asian muodossa "saada aikaan". Onko tällainen muutos hyväksytty nykykieleen. (Vrt. aikainen/aikaiseksi)
Sainko aikaan keskustelun?
Kielikukkanenko?
3
334
Vastaukset
- kielipollari
alkanut tosissaan kiukuttamaan ilmaus "saada aikaiseksi".
Niin minuakin , ja tuo alkaa-kiukuttamaan. Sehän
pitäisi sanoa 'alkaa kiukuttaa', tai sitten rupeaa
kiukuttamaan.
Ruvetahan ei ole sama kuin alkaa. Hienoa verbiä
turhaan vältetään.
Ruveta sisältää vivahteen 'set out to do sth',
kuten myös 'ryhtyä', kun taas alkaminen on
konkreettisempaa.
Hei nimetön, ihan sama kuinka haldaat
kieliopin, edellytän taitoa vain media-ammattilaisilta.Kiukuttaako myös, jos joku sanoo vihtaa vastaksi tai iltaa ehtooksi?
Kyse on vanhoista murre-eroista, ja yleiskieleen on melko mielivaltaisesti valittu yksi muoto. Tosin viime aikoina on ruvettu suvaitsemaan myös muita muotoja, joskin tavattoman epäjohdonmukaisesti. Pelkästä arpapelistä ei ole kyse, vaan jostain sotkuisemmasta.
Esimerkiksi "tuli tehdyksi" on nykyisin hyväksytty, "saada aikaiseksi" ei ole, ja "alkaa tekemään" on myös virallisesti väärin vaikka lähes yhtä virallisesti on todettu, ettei ole mitään muuta syytä pitää kiinni säännöstä kuin kielenhuollon arvovalta. (On aina ennenkin sanottu, ettei saa alkaa tekemään, joten jos tästä säännöstä luovuttaisiin, niin ties mitä tapahtuisi. :-))
Mutta miksi vääriksi julistetut muodot kiukuttavat?
Mitä alkamiseen ja rupeamiseen tulee, niin ehkä niissä on jokin murre-ero. Ehkä savolaisittain tekemisen alkaminen on sitä, että vähitellen harkitaan ryhtymistä jonkinlaisiin valmisteleviin toimiin sitä varten, että saatettaisin miettiä tekemistä, ja rupeaminen on ihan sitä, että vähän evää liikautetaan. :-)- onpi
Yucca kirjoitti:
Kiukuttaako myös, jos joku sanoo vihtaa vastaksi tai iltaa ehtooksi?
Kyse on vanhoista murre-eroista, ja yleiskieleen on melko mielivaltaisesti valittu yksi muoto. Tosin viime aikoina on ruvettu suvaitsemaan myös muita muotoja, joskin tavattoman epäjohdonmukaisesti. Pelkästä arpapelistä ei ole kyse, vaan jostain sotkuisemmasta.
Esimerkiksi "tuli tehdyksi" on nykyisin hyväksytty, "saada aikaiseksi" ei ole, ja "alkaa tekemään" on myös virallisesti väärin vaikka lähes yhtä virallisesti on todettu, ettei ole mitään muuta syytä pitää kiinni säännöstä kuin kielenhuollon arvovalta. (On aina ennenkin sanottu, ettei saa alkaa tekemään, joten jos tästä säännöstä luovuttaisiin, niin ties mitä tapahtuisi. :-))
Mutta miksi vääriksi julistetut muodot kiukuttavat?
Mitä alkamiseen ja rupeamiseen tulee, niin ehkä niissä on jokin murre-ero. Ehkä savolaisittain tekemisen alkaminen on sitä, että vähitellen harkitaan ryhtymistä jonkinlaisiin valmisteleviin toimiin sitä varten, että saatettaisin miettiä tekemistä, ja rupeaminen on ihan sitä, että vähän evää liikautetaan. :-)'alkamisen' ja 'rupeamisen' suurin ero on siinä, että toinen järjestyy 1. infinitiivillä ja toinen 3. infinitiivin illatiivilla. ei siis sanottavasti merkityseroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482