Entalpia, fysikkaa ja kemiaa

Onko_näin

Onko entalpia sama kuin kemiallinen energia? Siis aineen rakenneosien kemiallisiin sidoksiin sitoutunut energia.

13

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no.ei

      Ei ole.

    • Jep, ei ole. Jatka lukemista

    • Onko_näin

      Tästä linkistä saisi toisenlaisen käsityksen:

      https://peda.net/kemi/kemin-lyseon-lukio/oppiaineet2/kemia/k3rje/arkisto-ke3/k3j5k/orbitaali3/orbitaali3-130115/ekrjs/reem

      Olen kyllä suorittanut termodynamiikan opintojakson yliopistossa, mutta 4 opintopisteen laajuisessa kurssissa ei voitu kuin raapaista eri käsitteiden pintaa, joten aika paljon tietoa jäi pimentoon. Nyt opiskelen fysikaalisen kemian peruskurssia, jossa käsitellään termodynamiikan sovelluksia, ja fysiikan kurssin tiedot saavat aivan uuden ulottovuuden, kun asioita ruvetaan todella soveltamaan oikeisin käytännän elämän ilmiöihin. Olisikin suositeltavaa, että korkeakouluissa olisi teorian lisäksi huomattavasti enemmän sovelluksia. Kovin etäisiksi ovat jääneet monet aivan perusasiatkin.

      Mutta vielä entalpiasta: toki se voi olla laajempikin käsite kuin pelkkä kemiallinen energia, mutta ainakin jossakin tapauksissa kemiallisen reaktioyhtälön mukainen kemiallisen energian muutos saadaan entalpian muutoksen avulla. Näin ainakin em. linkistä voisi päätellä.

      • Hmmmm.... voi muuten olla totta. Siinä tapauksessa menen nurkkaani häpeilemään


    • Joo, piti ottaa selvää... H = U PV, eli entalpia lasketaan vain lisäämällä paine kertaa tilavuus
      sisäiseen energiaan.

    • Häpeilin nurkassa :(

    • Nyt on pakko kysyä sinulta. Olet koko ajan tiennyt entalpian määritelmän ja uskoisin, että myös miten se kokeellisesti ilmenee. Miksi tulet kysymään meiltä tuollaisia, ne on jo kirjoissa ja olet ne lukenut?

    • Onko_näin

      Luentomonisteessa asia ei ollut aivan täysin selvä, joten mietin, kysynkö luennoitsijalta vai netistä. Koska luulin saavani tiedon nopeammin täältä, kysyin täältä. Kesti myös jonkin aikaa ennen kuin löysin netistä hyviä sivustoja. Ja varma on aina varmaa, jos on vähänkin epävarma.

      • Hyvä pointti!


    • Jos saa kysyä, oletko kemman opiskelija?

      • Onko_näin

        Itse asiassa olen suorittanut jo FM-tutkinnon fysiikan alalta, mutta nyt opiskelen toista tutkintoa (sähkötekniikka) ja siihen kuuluu suuntautumisvaihtoehdossani yksi kemian opintojakso, joka on ollut kyllä hyvin avartava.


    • Hienoa, kumarrus sinulle!
      Pääset kyllä lopuistakin läpi, ei epäilystä.
      Kysy jos voin auttaa. Yleensä en lue tätä palstaa, kuin
      kerran viikossa, hieman riippuu.

      Jos on ylivoimaisen vaikea lasku, niin heitä tänne.
      En ole mikään guru matematiikassa enkä fysiikassa
      mutta joo, saan kyllä lasketua ne fysiikan tehtävät
      jotka ovat tällä palstalla. Kemian tehtävistä yritän
      järkeillä atomin uloimman "kuoren" sen minkä
      fysiikalla voi

      • Onko_näin

        Kiitos vain paljon. Nyt tosin joululoma alkaa jo häämöttämään (viikon päästä), joten tammikuussa pitänee palata asiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe