Mitä luterilaisuudessa ajatellaan kielillä

Charismasta

puhumisen armolahjasta? Harvemmin kuulee opetusta tms. tästä aiheesta. Onko luterilaisessa opissa ja traditiossa millainen suhtautuminen tähän aiheeseen?

5

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No Raamattuhan kertoo tuohon vastauksen, eli sellainen "kieli" joka ei ole kieltä ollenkaan, eikä tulkkia sille löydy, on pelkkää siansaksaa mikä ei siis ole mitään oikeilla kielillä puhumista. Vaan ihan pelkkää huijausta.

Oikea kielillähän puhuminen olisi , että vaikka minä alkaisin puhumaan ranskaksi hyvinkin viisaita, kieli jota en taatusti osaa kolmea sanaa enempää.

En sano kielillä puhumisen olevan aina pelkkää huijausta mutta silloin on jos nuo Raamatussakin sanotut asiat täyttyvät, eli älkää hyvät ihmiset suostuko huijattaviksi.

• muutaentiedä

Olen puhunut kielillä ja olen luterilainen. En tiedä mitä papit ja piispat ajattelevat. Kiinnostaisi puhuiko Luther kielillä itse ja kirjoittiko hän siitä mitään.

• ksenolalia

Minäkin haluaisin tietää, mikä oli itse Lutherin kanta kielillä puhumiseen. Oliko sitä?

• Raamattu.ennen.Lutheria

1.Kor.14:1-5

"Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.

Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle, kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu salaisuuksia.

Mutta se, joka profetoi, puhuu ihmisille: hän rakentaa, kehottaa ja lohduttaa. Kielillä puhuva rakentaa itseään, profetoiva rakentaa seurakuntaa.

Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin toivoisin teidän profetoivan.

Profetoiva on arvokkaampi kuin kielillä puhuva, ellei tämä sitten osaa myös tulkita puhettaan, niin että se koituu seurakunnan parhaaksi."

Apostolien teot 2:14-18

"Silloin Pietari astui esiin, ja muut yksitoista hänen kanssaan. hän alkoi puhua kuuluvalla äänellä:

Kuulkaa minua, juutalaiset, te kaikki jotka asutte Jerusalemissa! Tietäkää tämä:
      Eivät nämä miehet ole juovuksissa, niin kuin te luulette- nythän on vasta aamu, päivän kolmas tunti.

Tämä on sitä, mikä profeetta Joelin suulla on ilmoitettu:
      Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin.
      Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset enneunia.

Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini minä vuodatan Henkeni niinä päiviä ja he profetoivat."

Te vl:t sanotte noudattavanne Raamattua juuri täsmälleen kuin siihen on kirjoitettu. Miksi te ette sitten puhu kielillä tai profetoi? Ettekö olekaan täyttyneet Pyhällä Hengellä kun ette ole tällaisia armolahjoja saaneet?!

• glossa

Eiköhän noita kielilläpuhujia ja muutenkin "karismaattisia" ole ev.lut.kirkossakin. Muitakin kuin viidesläiset joilla ne taitavat olla melko esillä. Luterilaisen kirkon herätysliikkeistä herännäisyyden ”syntytapahtumaan” eli ns. Telppäs-niityn ihmeeseen 1796 kerrotaan liittyneen myös kielilläpuhumista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Telppäs-niityn_ihme

Mikä sitten on Lutherin tai kirkon "virallisempi" kanta tai opetus asiasta niin siitä olisi tosiaan ihan mielenkiintoista tietää enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      13
      2537
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      76
      2358
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1334
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      117
      1194
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      75
      1142
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      266
      1099
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      939
    8. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      7
      936
    9. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      11
      894
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      54
      816
    Aihe