Kyseessä on vuoden 1992 YO t. 4.
Tää on varmaan ihan perustehtävä... mutta en osaa.
Kalsium voidaan analysoida saostamalla se liuoksesta vaihtelevan määrän kidevettä sisältävänä oksalaattina CaC204 * nH2O, Oksalaatin määrä saadaan selville titrauksella, jossa yhdiste hajotetaan permanganaatti-ionin avulla happamassa liuoksessa hiilidioksidiksi.
Tasapainoitettu reaktioyhtälö:
5C2O4^2- 2MnO4^- 14 H^ ----> 10CO2 2Mn^2 8H2O
Kuinka monta grammaa kalsiumia näyte sisälsi, kun titrauksessa kului 18,2 ml permanganaattiliuosta, jonka konsentraatio oli 0,102 mol/l .
Arvostaisin tosi paljon apua! Oon siis ihan "aloittelija" kemiassa, joten saa niin tarkasti/idioottivarmasti selittää kuin vain itse jaksaa :) Tuntuu siltä, että tähän on varmasti joku melko helppo tapa ratkaista, mutta en vain ihan saa siitä kiinni.
Kalsiumin ainemäärän selvittämisessä ongelmia
ahkeramuttanoviisi
1
344
Vastaukset
- ahkeramuttanoviisi
* merkki symboloi sitten kertomerkkiä, jos joku ei tajunnut! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137872- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704