Sapatti on iloa Herrassa

Jesaja58

Raamattu puhuu sapatista ilon päivänä ja sitä se on. On se surkeaa, kun tämä ilo ei kelpaa muille kuin Jeesuksen todellisille seuraajille.

93

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut." (Jes. 58:13,14)

      Antinomistit eivät ymmärrä, että sapatti on rauhan, levon ja ilon päivä. Heille on saatana kuiskutellut, että sapatin viettäminen on raskas taakka ja hirmuinen rangaistus. Näin Saatana valehtelee ja viettelee raukkoja tekemään syntiä ja rikkomaan sapattia. Jeesuksessa kuulemma on lepo, ette te tarvitse sapattia enää uudessa liitossa.

      • vääränprofeetankohtalo

        Sinun sapattisi olisi todellakin kirjaimellisesti levon päivä, jos kaikki olisivat kaltaisiasi toraisteja. Saisit nauttia "levostasi" aivan joka päivä maan povessa.


      • vääränprofeetankohtalo kirjoitti:

        Sinun sapattisi olisi todellakin kirjaimellisesti levon päivä, jos kaikki olisivat kaltaisiasi toraisteja. Saisit nauttia "levostasi" aivan joka päivä maan povessa.

        Sapattina on suuri lepo, rauha ja ilo. Tätä eivät antinomistit ymmärrä. Minä nautin suuresti sapatista ja vietän sitä ilolla. Tänään taas alka klo 17:13 sapatti.


    • sapatti123

      Sapatisti judaistit on lain alla!

    • Jesaja58

      Kiitos Jualalle, sapatti on taas kohta alkamassa ja saamme Jumalan kansana antaa Jumalalle kunnian ja levätä Luojamme yhteydessä sapatin (lauantain) pyhät hetket. Halleluja!!

      • Masisteltu

        Kiittele sitten minunkin puolestani, joka vakavan masennukseni takia en kykene tuntemaan iloa mistään. En sapatista, en Jumalasta enkä mistään muustakaan. Tämä on lahja minun Vapahtajaltani, joka haluaa minun olevan sairas.


      • Masisteltu kirjoitti:

        Kiittele sitten minunkin puolestani, joka vakavan masennukseni takia en kykene tuntemaan iloa mistään. En sapatista, en Jumalasta enkä mistään muustakaan. Tämä on lahja minun Vapahtajaltani, joka haluaa minun olevan sairas.

        "Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." (Ps. 34:19)


      • RakkaudellisetSapatistit
        Kristitty.net kirjoitti:

        "Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli." (Ps. 34:19)

        Voi mitä tyhjää paskanjauhamista!

        Miten olisi, jos te uskikset tuon onton sanahelinän sijaan kävisitte ihan henkilökohtaisesti lohduttamassa niitä masentuneita ja niitä, jotka eivät kykene tulemaan muiden joukkoon?

        "Minä olin sairas ja te kävitte katsomassa minua" vai miten se nyt menikään...

        Hyvää sapattia vaan!


      • RakkaudellisetSapatistit kirjoitti:

        Voi mitä tyhjää paskanjauhamista!

        Miten olisi, jos te uskikset tuon onton sanahelinän sijaan kävisitte ihan henkilökohtaisesti lohduttamassa niitä masentuneita ja niitä, jotka eivät kykene tulemaan muiden joukkoon?

        "Minä olin sairas ja te kävitte katsomassa minua" vai miten se nyt menikään...

        Hyvää sapattia vaan!

        <<Miten olisi, jos te uskikset tuon onton sanahelinän sijaan kävisitte ihan henkilökohtaisesti lohduttamassa niitä masentuneita ja niitä, jotka eivät kykene tulemaan muiden joukkoon?>>

        Niinhän me käymmekin. Sapatti on oikein hyvä päivä käydä katsomassa masentuneita ja yksinäisiä.


      • Masisteltu
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Miten olisi, jos te uskikset tuon onton sanahelinän sijaan kävisitte ihan henkilökohtaisesti lohduttamassa niitä masentuneita ja niitä, jotka eivät kykene tulemaan muiden joukkoon?>>

        Niinhän me käymmekin. Sapatti on oikein hyvä päivä käydä katsomassa masentuneita ja yksinäisiä.

        No eipä ole näkynyt vaikka asun kolmen adventtiseurakunnan vaikutusalueella.


      • RakkaudellisetSapatistit
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Miten olisi, jos te uskikset tuon onton sanahelinän sijaan kävisitte ihan henkilökohtaisesti lohduttamassa niitä masentuneita ja niitä, jotka eivät kykene tulemaan muiden joukkoon?>>

        Niinhän me käymmekin. Sapatti on oikein hyvä päivä käydä katsomassa masentuneita ja yksinäisiä.

        Totta puhut. Kun adventistit menevät sapattina Adventtikirkkoon, niin he käyvät katsomassa toisia masentuneita ja yksinäisiä, jotka jaksavat vielä heidän itsensä lailla joten kuten raahautua kirkkoon.


      • aikansa-kutakin
        Masisteltu kirjoitti:

        Kiittele sitten minunkin puolestani, joka vakavan masennukseni takia en kykene tuntemaan iloa mistään. En sapatista, en Jumalasta enkä mistään muustakaan. Tämä on lahja minun Vapahtajaltani, joka haluaa minun olevan sairas.

        Masennuksesta toipuminen on kiinni henkilöstä itsestään. Ei kukaan voi toisen masennusta poistaa.
        Ymmärättevä on kuitenkin se, että kyse on sairaudesta/elimistön epätasapainosta ja toipumiselelle on annettava aikaa.
        Stressin vältäminen ja säännöllinen päivärytmi tuo apua arkeen. Riittävä lepo ja yksinkertaisten asioiden tekeminen rutiinomaisesti, vaikka ne voimaa vievät. Ulkoilu ja säännöllinen ravinto. Ei alkomahoolia masennukseen sairastuneelle tai muuta vastaavaa. Terapia ja lääkkeistäkin saattaa olla apua joillekin. Hyvät ystävät ovat tietysti kullanarvoinen apu, joille ei tarvitse esittää mitään, ottavat mukaan lenkille ym. Patisatavat yläs sänkystä.


      • Oikeasti_masentunut
        aikansa-kutakin kirjoitti:

        Masennuksesta toipuminen on kiinni henkilöstä itsestään. Ei kukaan voi toisen masennusta poistaa.
        Ymmärättevä on kuitenkin se, että kyse on sairaudesta/elimistön epätasapainosta ja toipumiselelle on annettava aikaa.
        Stressin vältäminen ja säännöllinen päivärytmi tuo apua arkeen. Riittävä lepo ja yksinkertaisten asioiden tekeminen rutiinomaisesti, vaikka ne voimaa vievät. Ulkoilu ja säännöllinen ravinto. Ei alkomahoolia masennukseen sairastuneelle tai muuta vastaavaa. Terapia ja lääkkeistäkin saattaa olla apua joillekin. Hyvät ystävät ovat tietysti kullanarvoinen apu, joille ei tarvitse esittää mitään, ottavat mukaan lenkille ym. Patisatavat yläs sänkystä.

        Vaarallinen väite, joka ei aina pidä paikkaansa. Masennuksesta toipuminen ei yleisesti ottaen ole kiinni itsestä. Väitteesi syyllistää masentuneita turhaan. Meitä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia masentuneita on Suomessa tuhansia. Ilmeisesti et ole kuullut, että joidenkin parantumattomien sairauksien seuraus on masennus. Ilmeisesti et ole kuullut, että on olemassa hoitoresistentti masennus, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ei toivuta. Jotkut masennukset johtuvat luonteenpiirteistä ja niitähän ei ihminen itse pysty muuttamaan. Kaikki eivät siis todella toivu masennuksesta.


      • vuohetjalampaat
        aikansa-kutakin kirjoitti:

        Masennuksesta toipuminen on kiinni henkilöstä itsestään. Ei kukaan voi toisen masennusta poistaa.
        Ymmärättevä on kuitenkin se, että kyse on sairaudesta/elimistön epätasapainosta ja toipumiselelle on annettava aikaa.
        Stressin vältäminen ja säännöllinen päivärytmi tuo apua arkeen. Riittävä lepo ja yksinkertaisten asioiden tekeminen rutiinomaisesti, vaikka ne voimaa vievät. Ulkoilu ja säännöllinen ravinto. Ei alkomahoolia masennukseen sairastuneelle tai muuta vastaavaa. Terapia ja lääkkeistäkin saattaa olla apua joillekin. Hyvät ystävät ovat tietysti kullanarvoinen apu, joille ei tarvitse esittää mitään, ottavat mukaan lenkille ym. Patisatavat yläs sänkystä.

        "Masennuksesta toipuminen on kiinni henkilöstä itsestään. Ei kukaan voi toisen masennusta poistaa....Hyvät ystävät ovat tietysti kullanarvoinen apu, joille ei tarvitse esittää mitään"

        Hyvät ystävät todellakin ovat sellaisia, joille ei tarvitse esittää mitään ja jotka eivät myöskään syyllistä sairaita.

        Room. 12:15
        Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

        Sinä et sanahelinästäsi päätellen aivan ilmeisestikään ole tällainen ystävä, kuten eivät useimmat muutkaan adventistit tai uskovat yleensäkään.

        Matt.25
        34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'


      • aikansa-kutakin
        Oikeasti_masentunut kirjoitti:

        Vaarallinen väite, joka ei aina pidä paikkaansa. Masennuksesta toipuminen ei yleisesti ottaen ole kiinni itsestä. Väitteesi syyllistää masentuneita turhaan. Meitä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia masentuneita on Suomessa tuhansia. Ilmeisesti et ole kuullut, että joidenkin parantumattomien sairauksien seuraus on masennus. Ilmeisesti et ole kuullut, että on olemassa hoitoresistentti masennus, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ei toivuta. Jotkut masennukset johtuvat luonteenpiirteistä ja niitähän ei ihminen itse pysty muuttamaan. Kaikki eivät siis todella toivu masennuksesta.

        ""Ilmeisesti et ole kuullut, että on olemassa hoitoresistentti masennus, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ei toivuta....... Kaikki eivät siis todella toivu masennuksesta. ""

        Ehkä ajattelet, että masentuneelle on hyväksi sanoa näin ja se ei heitä syyllistä?.

        Itse olen antanut aina masentuneelle toivoa paranemisesta. En pidä yhtäkään masentunutta toivottomana tapauksena, oli hänen diaknoosinsa mikä tahansa.


      • Oikeasti_masentunut
        aikansa-kutakin kirjoitti:

        ""Ilmeisesti et ole kuullut, että on olemassa hoitoresistentti masennus, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ei toivuta....... Kaikki eivät siis todella toivu masennuksesta. ""

        Ehkä ajattelet, että masentuneelle on hyväksi sanoa näin ja se ei heitä syyllistä?.

        Itse olen antanut aina masentuneelle toivoa paranemisesta. En pidä yhtäkään masentunutta toivottomana tapauksena, oli hänen diaknoosinsa mikä tahansa.

        Ei todellakaan syyllistä.

        Anteeksi, en tiennytkään, että keskustelen alan erikoislääkärin kanssa. Muussa tapauksessa antamasi toivo on ollut väärää. Kukaan, joka ei ole sairastanut kliinistä masennusta, ei voi ymmärtää masennuksen päälle puhumattakaan, että ymmärtäisi erilaisten masennuksien päälle. Pahimmillaan voit tietämättömyydelläsi aiheuttaa myös hallaa masentuneelle.


      • Ei_oo_lääkäri_ei
        Oikeasti_masentunut kirjoitti:

        Ei todellakaan syyllistä.

        Anteeksi, en tiennytkään, että keskustelen alan erikoislääkärin kanssa. Muussa tapauksessa antamasi toivo on ollut väärää. Kukaan, joka ei ole sairastanut kliinistä masennusta, ei voi ymmärtää masennuksen päälle puhumattakaan, että ymmärtäisi erilaisten masennuksien päälle. Pahimmillaan voit tietämättömyydelläsi aiheuttaa myös hallaa masentuneelle.

        Et todellakaan keskustele erikoislääkärin kanssa. Hän ei ole lääkäri lainkaan kun ei osaa kirjoittaa edes diagnoosi-sanaa oikein.


      • 9.3.2017käymisistä
        Masisteltu kirjoitti:

        No eipä ole näkynyt vaikka asun kolmen adventtiseurakunnan vaikutusalueella.

        Minun luonani ei ole käynyt yksikään entinen kaljakaverini, kun olen sairastunut.
        Mutta, entinen koulukaveri kyllä, evl. kirkon piiristä.
        Tosin, adventtikirkosta ei ole kukaan käynyt, kun eivät edes tunne.
        Velimies, kun muutti entiselle kotipaikkakunnalle, totesi, ettei paikkakunnan luterilainen pappi ole käynyt morjestamassa, mutta jahvettilais- naisia kyllä.
        Eli ei käy tasan onnenlahjat.


    • oleiloinen

      Jeesus tuli sinuakin varten "antamaan...iloöljyä murheen sijaan ja ylistyksen viitan masentuneen hengen sijaan" Jes.61:3 Liiku raittiissa ulkoilmassa ja katsele Luojan töitä luonnossa, niin kyllä siinä mieli piristyy ja masennus siistyy takavasemmalle.

      • lampaita.vai.vuohia

        "Liiku raittiissa ulkoilmassa ja katsele Luojan töitä luonnossa, niin kyllä siinä mieli piristyy ja masennus siistyy takavasemmalle."

        Entä jos ei pysty?

        Ja entä jos se masennus johtuu sen vuoksi yksinäisyydestä?

        En puhu itsestäni, vaan esitän tämän kysymyksen ihan teoriatasolla, koska tällaisia ihmisiä on varmasti vaikka kuinka paljon. Riittääkö silloin tuo tyhjä sanahelinä ja Raamatun lauseiden hokeminen?


      • Masennuksen_kokenut

        Taidat "oleiloinen" luulla puhuvasi tavallisesta masiksesta. Kuule on sellasia kliinisiä masennuksia, joiden takia ei ulos pysty lähtemään. Sinä et näköjään ymmärrä niiden päälle mitään. Kun tuollaiselle kliinisesti masentuneelle menet syöttämään noita ideoitasi, niin saat hänet vain masentuneemmaksi ja huonolla tuurilla suuttumaan koko uskovaisporukalle. Komentele siinä sitten iloitsemaan. Se on sama kun sanoisit jalattomalle, että kasvata jalat ja juokse!


    • Shabbat shalom! Juutalaisten tradition mukaan sapatti alkaa tänään kello 17:13 Helsingissä. Meille muille riittää, että viettää sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun. Siunattua sapattia! Muistakaa, että sapatti on suuri ilon, rauhan ja riemun juhla.

      • Adventisti

        Mun sapattini alkaa viikosta toiseen samaan aikaan: klo 18.00.


      • vääränprofeetankohtalo

        Minusta sinä joutaisit viettämään sitä sapattiasi ruumisarkussa. Toivottavasti oikeus voittaa ja tähän yhteiskuntaan saataisiin raamatulliset lait, jotta kaltaisistasi lainrikkojista päästäisiin eroon. Silloin meillä muilla toraisteilla voisi todellakin olla ilon päivä.


      • Adventisti kirjoitti:

        Mun sapattini alkaa viikosta toiseen samaan aikaan: klo 18.00.

        Raamatun mukaan sapatti alkaa auringonlaskusta ja päättyy auringonlaskuun.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatun mukaan sapatti alkaa auringonlaskusta ja päättyy auringonlaskuun.

        Niin, Israelissa....


      • Adventisti kirjoitti:

        Niin, Israelissa....

        Koko maapallolla.


      • Utsjoelta
        Kristitty.net kirjoitti:

        Koko maapallolla.

        Jaa, milloinkhas se meidän sapatti alkhaa täällä Utsjoella keskitalvella kun aurinkho ei nouse eikä laskihe? Tai kesällä kun aurinkho ei lainkhan laskihe? Jos sattuu sapattina kaamos alkamahan nii onko sitten yhtä sapattia putkehen koko kolome kuukhautta?


      • Utsjoelta kirjoitti:

        Jaa, milloinkhas se meidän sapatti alkhaa täällä Utsjoella keskitalvella kun aurinkho ei nouse eikä laskihe? Tai kesällä kun aurinkho ei lainkhan laskihe? Jos sattuu sapattina kaamos alkamahan nii onko sitten yhtä sapattia putkehen koko kolome kuukhautta?

        Kysyin Helsingin juutalaiselta seurakunnalta tätä asiaa ja he sanoivat, että Lapin juutalaiset aloittavat sapatin Helsingin aikaan. Tämä on juutalaisten perinnäissääntö, mutta mielestäni varsin toimiva.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kysyin Helsingin juutalaiselta seurakunnalta tätä asiaa ja he sanoivat, että Lapin juutalaiset aloittavat sapatin Helsingin aikaan. Tämä on juutalaisten perinnäissääntö, mutta mielestäni varsin toimiva.

        Niin, osa suomalaisista adventisteistakin aloittaa sapattinsa Jeesuksen ajan pääkaupunkinsa (Israelin) mukaan. Aurinko laskee siellä melkolailla samoihin aikoihin joka ilta...noin klo 18 maissa. Adventistien perinnäissääntö mutta mielestäni varsin toimiva.


    • bertilperversson

      On se sapatti tosiaankin vain pelkkää iloa ilman herrojakin, varsinkin näin eläkeläisen kannalta katsottuna, jopa ilman kirkon aneita vrt. kirkollisverot.

    • PasiToivonen

      >>Raamatun mukaan sapatti alkaa auringonlaskusta ja päättyy auringonlaskuun.>>

      Nuorgamissa?

    • Ristin.kansalainen

      Jeesus kumosi lauantaisapatin. Sunnuntai on kristityille se oikea pyhäpäivä. Levon ja ilonkin päivä!

      • Kerropas missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa sapatin. Annas tulla luku ja jae. Ja kerro samalla, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on se oikea pyhäpäivä?


      • Apostolinen.opet.l
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kerropas missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa sapatin. Annas tulla luku ja jae. Ja kerro samalla, missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sunnuntai on se oikea pyhäpäivä?

        Juuri tuo oli avain löytämään itselleni sapattipäivän.
        Helluntaipappi kun mäyhäsi sunnuntaina aamukokouksessa, että olemme 9 - käskyläisiä ja sapatti on kumottu, lähti silmäni tutkimusmatkalle raamattuun.
        Toden totta. Sunnuntaita ei sana tunne, mutta raamatullisen sapatin kyllä.
        Siksi esim. Apostolinen seitsemännepäivän seurakunta on olemassa eri maissa.
        *so- helluntalainen, vaikkakin kirkko ei pelasta, mutta kirkolla on raamatullinen lepopäivä, Sapatin Herran päivä, ja Herra palvelee omiaan Sanassa, ei tarvita mennä Jumalan palvelukseen, väittäen, vaikka sunnuntai- levon perään.
        Että palvellaan sunnuntaiherraa. Vaan Herra palvelee Luojana- omiaan.
        Siksi lepopäivä on myös luomisen suhteen osoittamassa aikaa, jossa Herra teki kaiken täydellisen, ja pisti kruunun työnsä päähän. Levon.


      • Joku voisi kertoa vihdoin, missä kohtaa Raamattua Jeesus kumoaa sapatin?


    • PasiToivonen
    • sapattihoukatiloitsevat

      Mistään sapatinilosta Raamatussa ei ole mainintaa. Korkeintaan AHNE pastori voi iloita rahasta joka on kerätty sapattina.
      Sapattihoukat iloitsevat sunnuntai pedonmerkistä ja profeetastaan.

      PITÄKÄÄ ILOA SEITSEMÄN PÄIVÄÄ
      3. Moos. 23:40
      Ensimmäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, Jumalanne edessä.

      SAPATTILEVYN PYÖRITYS ON TYHMYYTTÄ
      Sananl. 17:21
      Tyhmä on murheeksi siittäjällensä, ja houkan isä on iloa vailla.

      • Vai ei ole sapatin ilosta mitään mainintaa Raamatussa?

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut." (Jes. 58:13,14)

        Lehtimajanjuhlassa iloitaan seitsemän päivää. Liittyy aiheesen miten? Kristityt eivät tietysti tästäkään ilon juhlasta nauti, vaan surkuttelevat ja paastoavat pääsiäisenä.


      • Ei.juutalainen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Vai ei ole sapatin ilosta mitään mainintaa Raamatussa?

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut." (Jes. 58:13,14)

        Lehtimajanjuhlassa iloitaan seitsemän päivää. Liittyy aiheesen miten? Kristityt eivät tietysti tästäkään ilon juhlasta nauti, vaan surkuttelevat ja paastoavat pääsiäisenä.

        Menehän juutas takasin sinne Ausvitsiin. Juutalaisilla on juutalaisten juhlat ja kristityillä kristittyjen juhlat.


      • Ei.juutalainen kirjoitti:

        Menehän juutas takasin sinne Ausvitsiin. Juutalaisilla on juutalaisten juhlat ja kristityillä kristittyjen juhlat.

        Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää joulua, kristittyjen pääsiäistä, helatorstaita, juhannusta tai sunnuntaita? Aivan niin, ei yhtään missään. Kristityillä on omasta päästä keksittyjä juhlia, jotka ovat vain perinnäissääntöjä. Jumala ei siunaa juhlia, jotka perustuvat valheeseen. Joulu perustuu valheeseen, että Jeesus olisi syntynyt joulukuun 25. päivä. Pääsiäinen perustuu valheeseen, että Jeesus olisi ristiinnaulittu perjantaina. Pelkkiä valheita.

        Raamatussa Jumala on antanut Herran pyhät juhlat. Nämä juhlat Jumala on siunannut ja pyhittänyt, ja ne ovat kaikille kansoille, myös pakanoille.

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)


      • valhevelikristitylle

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta".
        - sitten se on sinulle ilon päivä jos et riko sapattikäskyä kävelemällä enemmän kuin sapatinmatkan, ajamalla autoa, olemalla netissä, katsomalla TV tai laittamalla ruokaa jne...


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua käsketään viettää joulua, kristittyjen pääsiäistä, helatorstaita, juhannusta tai sunnuntaita? Aivan niin, ei yhtään missään. Kristityillä on omasta päästä keksittyjä juhlia, jotka ovat vain perinnäissääntöjä. Jumala ei siunaa juhlia, jotka perustuvat valheeseen. Joulu perustuu valheeseen, että Jeesus olisi syntynyt joulukuun 25. päivä. Pääsiäinen perustuu valheeseen, että Jeesus olisi ristiinnaulittu perjantaina. Pelkkiä valheita.

        Raamatussa Jumala on antanut Herran pyhät juhlat. Nämä juhlat Jumala on siunannut ja pyhittänyt, ja ne ovat kaikille kansoille, myös pakanoille.

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        On ihan hyvä, että ihmisillä on juhlia. Perinnäissääntö ei tarkoita, että kyse olisi välttämättä huonosta asiasta. Heinänteon kahveet ja mitalikahveet on tullu ihan perintönä monelle ja ne on ihan mukava juhlahetki keskellä arkea. Itse olen aloittanut useita perinteitä ja kehitellyt jos jonkinlaisia syitä juhlimiseen. Ei sitä Jumalaa ihan joka juhlaan tarvitse kutsuakaan.


      • valhevelikristitylle kirjoitti:

        "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta".
        - sitten se on sinulle ilon päivä jos et riko sapattikäskyä kävelemällä enemmän kuin sapatinmatkan, ajamalla autoa, olemalla netissä, katsomalla TV tai laittamalla ruokaa jne...

        Missä kohtaa Raamattua määritellään sapatin matka? Missä kohtaa kielletään autolla ajaminen, netissä oleminen tai TV:n katselu sapattina?


      • Adventisti kirjoitti:

        On ihan hyvä, että ihmisillä on juhlia. Perinnäissääntö ei tarkoita, että kyse olisi välttämättä huonosta asiasta. Heinänteon kahveet ja mitalikahveet on tullu ihan perintönä monelle ja ne on ihan mukava juhlahetki keskellä arkea. Itse olen aloittanut useita perinteitä ja kehitellyt jos jonkinlaisia syitä juhlimiseen. Ei sitä Jumalaa ihan joka juhlaan tarvitse kutsuakaan.

        Jumala ei ole siunannut ja pyhittänyt niitä juhlia, jotka olemme keksineet omasta päästä. Raamatussa on Jumala antanut meille Herran pyhät juhlat, joita meidän tulee juhlia.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Jumala ei ole siunannut ja pyhittänyt niitä juhlia, jotka olemme keksineet omasta päästä. Raamatussa on Jumala antanut meille Herran pyhät juhlat, joita meidän tulee juhlia.

        Ehkei mutta onko sillä nyt niin väliä?


      • Adventisti kirjoitti:

        Ehkei mutta onko sillä nyt niin väliä?

        Kyllä sillä on väliä jos me noudatamme omasta päästämme keksittyjä perinnäissääntöjä ja ihmiskäskyjä emmekä välitä Jumalan säädöksistä.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Kyllä sillä on väliä jos me noudatamme omasta päästämme keksittyjä perinnäissääntöjä ja ihmiskäskyjä emmekä välitä Jumalan säädöksistä.

        Kuten juutalaiset tekevät Lapin sapatin aloitusajan suhteen? Mikä on sinusta kuitenkin kaiketi OK.


      • Adventisti kirjoitti:

        Kuten juutalaiset tekevät Lapin sapatin aloitusajan suhteen? Mikä on sinusta kuitenkin kaiketi OK.

        Johonkin aikaan se sapatti täytyy aloittaa, joten juutalaiset ovat keksineet oivan ratkaisun tähän ongelmaan.


      • Adventisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        Johonkin aikaan se sapatti täytyy aloittaa, joten juutalaiset ovat keksineet oivan ratkaisun tähän ongelmaan.

        Kuten myös ne adventistit, jotka aloittavat sapatin aina klo 18.00.


      • Adventisti kirjoitti:

        Kuten myös ne adventistit, jotka aloittavat sapatin aina klo 18.00.

        No ne adventistit tekevät kyllä väärin, koska sapatti tulee aloittaa auringonlaskun aikaan, jos aurinko laskee paikkakunnallasi, sinulla ei ole mitään syytä aloittaa sen viettoa johonkin toiseen aikaan.


    • PasiToivonen

      >>Koko maapallolla.>>

      Et sitten pidä Maata litteänä?

    • PasiToivonen

      Utsjoella aurinko laskee 17.5. kello 0:51 ja seuraavan kerran 27.7. kello 1:09.

      Raamatun mukaista sapattia ei voi pitää tällöin, jos oletamme että keskiyön aurinko ja keskitalven kaamos ovat edes totta.

      Entä sitten jos 17.5. olisikin lauantai? Silloin sapatti kestäisi kaksi kuukautta.

      • tyhmät.toraistit

        Kristitty.net on liian tyhmä tajutakseen tätä asiaa ja niin taitavat olla myös jotkut adventistitkin.


      • Lapin juutalaiset aloittavat sapatin viettonsa Helsingin aikaan.


    • PasiToivonen

      Onko Jumala määrännyt että nimenomaan Helsingin aikaan? Mikä siinä Helsingissä on niin pyhää?

      Mitenkäs Etelämantereella? Se manner ei kuulu millekään valtiolle.

      • Asutko sinä Utsjoella tai Etelämantereella?


      • tyhmät.torailijat
        Kristitty.net kirjoitti:

        Asutko sinä Utsjoella tai Etelämantereella?

        Miksi kysyt tuollaista?

        Eikö sapatti ole tarkoitettu Utsjoella tai Etelämantereella asuvalle? Missä Raamatussa näin sanotaan?


      • tyhmät.torailijat kirjoitti:

        Miksi kysyt tuollaista?

        Eikö sapatti ole tarkoitettu Utsjoella tai Etelämantereella asuvalle? Missä Raamatussa näin sanotaan?

        Säälittävää, että ollaan niin kovasti huolissaan siitä, miten sapatti vietetään Utsjoella tai Etelämantereella. Juutalaiselta seurakunnalta kun kysyin tätä asiaa, he sanoivat että Lapin juutalaiset aloittavat sapatin vieton Helsingin aikaan. Täysin järkevä ja toimiva ratkaisu. Ei ole mitään tekosyytä rikkoa sapattia, asui sitten missä hyvänsä.


      • herättää_kysymyksen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Säälittävää, että ollaan niin kovasti huolissaan siitä, miten sapatti vietetään Utsjoella tai Etelämantereella. Juutalaiselta seurakunnalta kun kysyin tätä asiaa, he sanoivat että Lapin juutalaiset aloittavat sapatin vieton Helsingin aikaan. Täysin järkevä ja toimiva ratkaisu. Ei ole mitään tekosyytä rikkoa sapattia, asui sitten missä hyvänsä.

        Millä oikeudella kyseinen seurakunta (Suomessa vain kaksi juutalaista seurakuntaa) voi sanella että mikä on oikea aika? Onko kyseessä jokin perinnäissäädös lain helpottamiseksi?


      • herättää_kysymyksen kirjoitti:

        Millä oikeudella kyseinen seurakunta (Suomessa vain kaksi juutalaista seurakuntaa) voi sanella että mikä on oikea aika? Onko kyseessä jokin perinnäissäädös lain helpottamiseksi?

        Juutalaisilla on omat perinnäissääntönsä. Pitäisikö tahallaan rikkoa sapattia, kun kerta aurinko ei Utsjoella laske? Johonkin aikaanhan se sapatin vietto täytyy aloittaa.


      • herättää_kysymyksen
        Kristitty.net kirjoitti:

        Juutalaisilla on omat perinnäissääntönsä. Pitäisikö tahallaan rikkoa sapattia, kun kerta aurinko ei Utsjoella laske? Johonkin aikaanhan se sapatin vietto täytyy aloittaa.

        Mutta eikö tuo juurikin ole juutalaisten perinnäissääntö, että sovelletaan kun ei laissa selkeästi sanota? Eihän sellaiseen ole sopivaa sortua. Sun täytyy ite keksiä. Esim. ihmisten pitää mennä talveksi paikkaan missä aurinko laskee. Ei tommonen perinnäisääntö voi olla hyväksi kenellekään.


      • Adventisti
        herättää_kysymyksen kirjoitti:

        Mutta eikö tuo juurikin ole juutalaisten perinnäissääntö, että sovelletaan kun ei laissa selkeästi sanota? Eihän sellaiseen ole sopivaa sortua. Sun täytyy ite keksiä. Esim. ihmisten pitää mennä talveksi paikkaan missä aurinko laskee. Ei tommonen perinnäisääntö voi olla hyväksi kenellekään.

        Jännää, että Kristitty.net hyväksyy juutalaisen perinnäissäännön sapatin alkamisajasta Lapissa mutta ei adventistien perinnäissääntöä sapatin alkamisajasta Suomessa.


    • PasiToivonen

      Raamattu ei puhu mitään Helsingistä. Ainoa Helsinkiä muistuttava paikka sijaitsee maan alla. Helsinki on perinnäissääntö.

      • Raamatussa Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän. Aiotko esittää Jumalalle tuomionpäivänä, että rikoit sapattia koska aurinko ei laske Utsjoella?


      • kirjanoppineiden.ongelma
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän. Aiotko esittää Jumalalle tuomionpäivänä, että rikoit sapattia koska aurinko ei laske Utsjoella?

        No sehän nyt ei ole minun ongelmani, jos en voi viettää sapattia järkevällä tavalla. Jos Jumala vaatii viettämään sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun, niin olisi sitten luonut sellaisen maailman, että se on mahdollista.

        Vai olisiko kenties niin, että se sapatti sittenkin oli vain liitto Jumalan ja teokratiassa elävän Israelin välillä? Meille pakanoille kun tuo auringonlaskujen ja kellonaikojen kyttääminen ja elämän ja sapatin sovittaminen niihin on niin vaivalloista hommaa.


      • kirjanoppineiden.ongelma kirjoitti:

        No sehän nyt ei ole minun ongelmani, jos en voi viettää sapattia järkevällä tavalla. Jos Jumala vaatii viettämään sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun, niin olisi sitten luonut sellaisen maailman, että se on mahdollista.

        Vai olisiko kenties niin, että se sapatti sittenkin oli vain liitto Jumalan ja teokratiassa elävän Israelin välillä? Meille pakanoille kun tuo auringonlaskujen ja kellonaikojen kyttääminen ja elämän ja sapatin sovittaminen niihin on niin vaivalloista hommaa.

        Sapatti ei ole vain liitto Israelin kanssa, sillä sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan Israelilaista. Kymmenessä käskyssä sanotaan, että myös muukalaisten tulee viettää sapattia. Jesajan mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten, eli koko ihmiskuntaa varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten. Vain juutalaisetko muka tarvitsevat viikottaista lepopäivää? Pakanat tulevat toimeen ilman? Ja todellakaan auringonlaskujen ja kellonaikojen kyttääminen ei ole vaikeaa. Aiotko sinä rikkoa sapattia, koska eihän aurinko laske Utsjoella?


      • fariseusten.ongelma
        Kristitty.net kirjoitti:

        Sapatti ei ole vain liitto Israelin kanssa, sillä sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan Israelilaista. Kymmenessä käskyssä sanotaan, että myös muukalaisten tulee viettää sapattia. Jesajan mukaan sapatti on myös muukalaisille. Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten, eli koko ihmiskuntaa varten, hän ei sano, että sapatti on juutalaista varten. Vain juutalaisetko muka tarvitsevat viikottaista lepopäivää? Pakanat tulevat toimeen ilman? Ja todellakaan auringonlaskujen ja kellonaikojen kyttääminen ei ole vaikeaa. Aiotko sinä rikkoa sapattia, koska eihän aurinko laske Utsjoella?

        "Aiotko sinä rikkoa sapattia, koska eihän aurinko laske Utsjoella?"

        Jokainenhan voi päättää aivan itse, alkaako viettämään sapattia Israelin vai Helsingin (vai kenties jonkun muun kaupungin) auringonlaskun mukaan, koska eipähän siitä ole pienintäkään ohjetta Raamatussa koskien esimerkiksi juuri Utsjokea tai Etelämannerta. Eikä Sinulla ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista.

        Mahtaa ottaa pätemisen haluista oikeaoppista torailijaa päähän.


      • fariseusten.ongelma kirjoitti:

        "Aiotko sinä rikkoa sapattia, koska eihän aurinko laske Utsjoella?"

        Jokainenhan voi päättää aivan itse, alkaako viettämään sapattia Israelin vai Helsingin (vai kenties jonkun muun kaupungin) auringonlaskun mukaan, koska eipähän siitä ole pienintäkään ohjetta Raamatussa koskien esimerkiksi juuri Utsjokea tai Etelämannerta. Eikä Sinulla ole siihen asiaan mitään nokan koputtamista.

        Mahtaa ottaa pätemisen haluista oikeaoppista torailijaa päähän.

        Siellä missä minä asun aurinko laskee ja minulla ei ole mitään ongelmaa sapatin pyhittämisen suhteen.


      • fariseusten.ongelma
        Kristitty.net kirjoitti:

        Siellä missä minä asun aurinko laskee ja minulla ei ole mitään ongelmaa sapatin pyhittämisen suhteen.

        No sinähän oletkin koko kristinuskon napa, jonka ympärillä kaikki pyörii. Mitäpä muista.


      • fariseusten.ongelma kirjoitti:

        No sinähän oletkin koko kristinuskon napa, jonka ympärillä kaikki pyörii. Mitäpä muista.

        Naurettavaa olla huolissaan Etelämantereesta kun kukaan ei siellä asu. Jos aurinko laskee paikkakunnallasi, sinulla ei ole mitään syytä olla viettämättä sapattia.


      • illasta-iltaan
        Kristitty.net kirjoitti:

        Naurettavaa olla huolissaan Etelämantereesta kun kukaan ei siellä asu. Jos aurinko laskee paikkakunnallasi, sinulla ei ole mitään syytä olla viettämättä sapattia.

        Sapatti ei ole aurinkonlaskusta kiinni. Sapatin alkamisajankohta ei liity mitenkään Helsingissä tapahtuvaan aurinkonlaskuun, vaikka juutalaiset niin väittäisivät.
        Sapatti alkaa Suomessa kaikilla samaan aikaan, eli illasta pe klo 18:00. Sapatti kestää koko sapatin päivän, eikä lopu päivällä tai iltapäivällä tai yöllä, vaan illalla ja ilta alkaa klo 18:00.


      • illasta-iltaan kirjoitti:

        Sapatti ei ole aurinkonlaskusta kiinni. Sapatin alkamisajankohta ei liity mitenkään Helsingissä tapahtuvaan aurinkonlaskuun, vaikka juutalaiset niin väittäisivät.
        Sapatti alkaa Suomessa kaikilla samaan aikaan, eli illasta pe klo 18:00. Sapatti kestää koko sapatin päivän, eikä lopu päivällä tai iltapäivällä tai yöllä, vaan illalla ja ilta alkaa klo 18:00.

        Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että sapatti alkaa kello 18:00?


    • kysynpävaa

      On västämätöntä, että laki tunnettiin ennen Siinain ukkosenjyrinää ja salamoita. Vai eikö tuona ajanjaksona,joka kesti noin 2000 vuotta-ollut lainkaan oikean ja väärän mittapuuta eli kymmenet käskyt

      • Ei niitä käskyjä ole "kymmeniä". Tuo sanonta "kymmenet käskyt" on niin aivokuolleena syntynyt idea, etten jaksa olla nauramatta sille a-kirkon ilmaisun typeryydelle, jota se edustaa.

        Sillähän on alunperin koetetttu saattaa "määräiseen muotoon" englannin kielen ilmaisua THE ten commandments.

        Mutta itse kysymykseen; ei, lakia ei annettu ennen Siinaita, sen sanoo Raamattu aivan selkeästi. Sapatti annettiin hieman ennen, mannan antamisen yhteydessä.

        Kaikki muu on haihattelua, eikä perustu Raamattuun vaan ihmisten omaan vilkkaaseen mielikuvitukseen.


      • Exap kirjoitti:

        Ei niitä käskyjä ole "kymmeniä". Tuo sanonta "kymmenet käskyt" on niin aivokuolleena syntynyt idea, etten jaksa olla nauramatta sille a-kirkon ilmaisun typeryydelle, jota se edustaa.

        Sillähän on alunperin koetetttu saattaa "määräiseen muotoon" englannin kielen ilmaisua THE ten commandments.

        Mutta itse kysymykseen; ei, lakia ei annettu ennen Siinaita, sen sanoo Raamattu aivan selkeästi. Sapatti annettiin hieman ennen, mannan antamisen yhteydessä.

        Kaikki muu on haihattelua, eikä perustu Raamattuun vaan ihmisten omaan vilkkaaseen mielikuvitukseen.

        Raamatun mukaan Aabraham noudatti Jumalan käskyjä, säädöksiä ja opetuksia (1. Moos. 26:5) joten laki oli jossakin muodossa olemassa jo ennen Moosesta. Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta? Tietysti Nooa ja kaikki hurskaat noudattivat Jumalan käskyjä jo ennen Moosesta. Ja sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapatti oli pyhä ja siunattu jo luomisesta alkaen, joten tietysti kaikki pyhät ennen Moosesta noudattivat sitä.


      • jankkaajalle
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatun mukaan Aabraham noudatti Jumalan käskyjä, säädöksiä ja opetuksia (1. Moos. 26:5) joten laki oli jossakin muodossa olemassa jo ennen Moosesta. Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta? Tietysti Nooa ja kaikki hurskaat noudattivat Jumalan käskyjä jo ennen Moosesta. Ja sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapatti oli pyhä ja siunattu jo luomisesta alkaen, joten tietysti kaikki pyhät ennen Moosesta noudattivat sitä.

        "Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta?"

        Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että laki annettiin ennen Moosesta?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatun mukaan Aabraham noudatti Jumalan käskyjä, säädöksiä ja opetuksia (1. Moos. 26:5) joten laki oli jossakin muodossa olemassa jo ennen Moosesta. Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta? Tietysti Nooa ja kaikki hurskaat noudattivat Jumalan käskyjä jo ennen Moosesta. Ja sapatti annettiin jo luomisviikolla, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista. Sapatti oli pyhä ja siunattu jo luomisesta alkaen, joten tietysti kaikki pyhät ennen Moosesta noudattivat sitä.

        "Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta?"

        Gal 3:17 "Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."


      • jankkaajalle kirjoitti:

        "Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta?"

        Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että laki annettiin ennen Moosesta?

        "sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani." (1. Moos. 26:5)


      • pyhpyh2387482374
        Exap kirjoitti:

        "Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta?"

        Gal 3:17 "Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."

        Exap on taas väärässä. Paavali ei sano, että 10 käskyä olisi annettu vasta Siinailla, vaan että koko laki annettiin osana liittoa vasta Siinailla. Laki itse on silti aina ollut olemassa. Älä vääristele Paavalin sanoja.


      • pyhpyh2342341
        jankkaajalle kirjoitti:

        "Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että lakia ei annettu ennen Moosesta?"

        Missä kohtaa Raamattua muka sanotaan aivan selvästi, että laki annettiin ennen Moosesta?

        Laki on ikuinen, sanoo Raamattu.


      • jankkaajalle
        Kristitty.net kirjoitti:

        "sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani." (1. Moos. 26:5)

        Ei siinä sanota selvästi "laki annettiin ennen Moosesta".


      • Kristitty.net kirjoitti:

        "sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani." (1. Moos. 26:5)

        Niin, itse asiassa Aabrahamille annetut käskyt, säädökset ja opetukset ovat kyllä ihan kirjattuna 1 Moos kirjassa, joten jos haluat etsiä ne, niin tajuat ettei siinä ole kymmenestä käskystä kyse lainkaan.


    • Shabbat shalom! Hyvää sapattia kaikille!

      • pyhpyh236472634

        Sitä samaa.


    • Lepään-hyvin

      Antaa niiden beduiinien ja kamelinpurijoiden levätä milloin haluavat.
      Minulle lauantai on liiketaloudellisesti viikon parasta aikaa ja siksi paiskin töitä lauantaisin ja teen hyvää tulosta aivan samoin kuten adventtikirkon pastoritkin, joille lauantai on se palkan kotiutus päivä.
      Lepään sitten kun olen tehnyt työni ja silloin kun tuntuu siltä, että on hyvä levätä.
      Mitään stressiä en ota siitä, että tuijottelisin jotakin päivää ja pitäisin sitä levon kannalta jotenkin parempana kuin muita viikon päiviä.

      • Miksi kerskailet sillä, että teet syntiä ja rikot Jumalan käskyä? Raamatussa kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän.


      • Uskonharhat.julki
        Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi kerskailet sillä, että teet syntiä ja rikot Jumalan käskyä? Raamatussa kymmenessä käskyssä Jumala käskee meidän pyhittää sapatinpäivän.

        En usko yhteenkään beduiinisatuun, joita on Raamattuun raapustettu. Sitäpaitsi ne kaikki siinä sadussa siellä erämäässä kuolivat sinne erämaahan satujumala Jahvensa tappamina, vaikka olivat viettäneet sapattiaan 40 vuotta.


    • Shabbat shalom! Sapatin rauhaa, lepoa ja riemua kaikille!

      • levätään.Sapatinpäivänä

        Niin myös.


      • YlistysHerralle1

        Shabbat shalom ! myös sinulle Kristitty.net


    • PasiToivonen
    • Shabbat shalom! Sapatin rauhaa kaikille adventisteille, presbyteereille, helluntailaisille, katolisille, ortodokseille, luterilaisille, kalvinisteille, babtisteille ja mitä muita harhaoppisia teitä nyt onkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      33
      2929
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      92
      1988
    3. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      9
      1409
    4. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      103
      1352
    5. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1239
    6. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      77
      1177
    7. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      69
      1038
    8. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      12
      989
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      31
      877
    10. Kaikkea hyvää sulle

      Elämään. Toivottavasti löydät vierellesi ihanan naisen, jonka kanssa olet onnellinen. Se en ollut minä. Viimeiset heipa
      Ikävä
      36
      824
    Aihe