... Pääsiäisen ruokalistaa suunnittelen otsikkona on noita vaihtoehtoja;
Lammascurrya ainakin tehdään ja pataatticurrua kasvissyöjille.
Kanan voisi tehdä ohutleikkeenä tai kokonaisia sitruunakanan tissejä.
Kalaa vois olla... uunilohta keitetyt perunat ja haukipullia sekä selleri/porkkanarisottoa... sama risotto käy myös kanan kanssa tai perunat. Kattilallinen hapanimelä porkkana/persiljakastiketta.
Salaattipöydästä löytyy lisää kasvispuolta ja voita ja yrttilevitettä ...korista 2-3 lajia leipää.
Jälkiruuaksi...suklaata muffiineissa, sitruunaa ja rahkaa kääretortussa, baba kahvia tai teetä. Mangorahkaa tai kulitsaa, ja pashaa...
Kiusaan teitä ruoka ja jälkiruoka aiheilla... naiset kun on mitä on; tiedättehän te!
Yksiä kiusankappaleita ollaan, tiedetään.
Kana-,lammas-,kala- vai pataatticurrya pääsiäisenä
47
594
Vastaukset
- Gnuk
Konjakkia tai calvadosta. Näillä pääsee alkuun... :D
- mansikkakakkua
Voi surkeeta, onko joku paha lyönyt sulta hampaat kurkkuun? Tuli mieleen, jos desinfioivalla nesteruokinnalla kerran olet?
- Gnuk
mansikkakakkua kirjoitti:
Voi surkeeta, onko joku paha lyönyt sulta hampaat kurkkuun? Tuli mieleen, jos desinfioivalla nesteruokinnalla kerran olet?
Niinku sanoin. Niillä pääsee alkuun. Kokkailee sit myöhemmin jotain mitä sattuu tekemään mieli. Tai sitten käy jossain ulkona syömässä... :D
Kun mä en tajua miksi täytyy miettiä jotain kokkaamista viikkoja etukäteen. Siinä ajassa ehtii mieli muuttua monta kertaa... :D - mansikkakakkua
Gnuk kirjoitti:
Niinku sanoin. Niillä pääsee alkuun. Kokkailee sit myöhemmin jotain mitä sattuu tekemään mieli. Tai sitten käy jossain ulkona syömässä... :D
Kun mä en tajua miksi täytyy miettiä jotain kokkaamista viikkoja etukäteen. Siinä ajassa ehtii mieli muuttua monta kertaa... :DNoi safkat on kyllä harkinnassa tuonne ruokasalin puolelle tarjottaviksi ja hoivan asukkaille... ja kun ne kerran julkaistaan ruokalistallamme... saa aika paljon tapahtua ettei ne siellä pysyisi!
Kaikki ainekset kun melkein on kotimaisia... pataatti on USA ja curry ties mistä!
Sitruunat Israel tai Kreikka... en nyt muista, yrtit on kotimaisia ja liha on myös AINA!
KonnaKetulle jo vastasin mitä mä teen kotona tarjottavaksi... lue sieltä jos kiinnostaa. - kokkaanenkäkyselemuilta
Noi safkat on kyllä harkinnassa tuonne ruokasalin puolelle tarjottaviksi ja hoivan asukkaille... ja kun ne kerran julkaistaan ruokalistallamme... saa aika paljon tapahtua ettei ne siellä pysyisi!
Kaikki ainekset kun melkein on kotimaisia... pataatti on USA ja curry ties mistä!
Sitruunat Israel tai Kreikka... en nyt muista, yrtit on kotimaisia ja liha on myös AINA!
KonnaKetulle jo vastasin mitä mä teen kotona tarjottavaksi... lue sieltä jos kiinnostaa.EVVK
Lammascurrya ainakin tehdään ja pataatticurrua kasvissyöjille. // No joo, varmaan ok
Kanan voisi tehdä ohutleikkeenä tai kokonaisia sitruunakanan tissejä. //Tykkääköhän vanhukset kaikki tuosta kanasta? no onneksi on vaihtoehtoja
Kalaa vois olla... uunilohta keitetyt perunat ja haukipullia sekä selleri/porkkanarisottoa... // Tätä ehdottomasti, kala on terveellistä eikä ole vanhuksille liian eksoottista.
Ei haittaa kiusaaminen, mukavaa vaihtelua palstalla aina nämä ruoka-aiheiset.- mansikkakakkua
"Tykkääköhän vanhukset kaikki tuosta kanasta? "
Suurinosa tykkää kanasta, mutt siinä on pieni niksi monen kohdalla... se kanaviilokki ajetaan melkein soseeksi useammankin huonosti nielevän asukkaan kohdalla.
Perunakin on usein litistetty haarukalla melkein muusiks tai valmiiksi valittu kattilasta muusi.
Keitetty riisi ja juuresrisotto on monelle jo tarpeeksi pehmeää nieltävää, ainoastaan kastike on oltava sitten niin pieni rakeista ettei vaikeuksia tule niellä sitä. Sauvasekoitin ja kastikelihat pieniksi, kastiketta sopiva määrä ja uus sekoitus, kipataan riisin tai muusin päälle.
Toisella sauvasekoittimella peinennetään vihannekset tai kurpitsasalaatti, jopa puolukkasurvos joillekin! Ettei tartu puolukan kuoret nieluun... keinot on monet!
Nämä on ihan jokapäiväistä käytäntöä vanhusten ja vammaisten ruuan tarjoilussa tai syötetäessä heitä. Vältytään yökkäilyiltä, oksentelulta tai pahimmassa tapauksessa keuhkokuumeelta jos ruokaa joutuu keuhkoihin... tukehtumis vaarakin aina olemassa.
Eli hoitajien on tiedettävä/opittava tasapainoittamaan käytännössä moni asia uudelleen, verrattavissa normaaliin ruokailuun.
Oikeesti melkein mitä tahansa voi antaa nielemis vaikeuksissa olevalle ihmiselle syötäväksi, kun tietää miten sen ruuan käsittelee; siten ettei siihen tukehduta toista. Eli joillekin lähes vesimäiseen muotoon, toisille vellinä ja... sosemaisena jo usealle.
Eilen illalla syötin pizzan palan yhdelle ukolle kun poika oli tuonut kotoa vaimonsa tekemää kanapizzaa. Leikkasin sen pieniksi palasiksi loraus kiehuvaa vettä, tippa kana fondia ja loraus kermaa ja sauvasekoitin teki ihmeitä. Sose mukiin ja muki mikroon, hetken lämmitys ja lusikalla nokare käteni selkämykselle... ei ollut liian kuumaa,eikä suolaistakaan. Sen soseen sitten syötin pappalle, joka säteili tyytyväisyyttä.
Jaksoi itse imeä mehua pillillä... rintataskussaan olevasta n.2dl taskumatista; josta pilli ulkona, pystyy itse juomaan omin avuin silloin kun on jano ja istuu pyörätuolissaan.
- hyväkaakku
Aika tiiseri, vaikken kulinaristi ole. Lammas om. Ilman currya minttuhyytelöllä, ehkä, nom. Loput omonomsskis. Juomapuoleen kahven kera lasi konjakkia on tietysti aina hännän huippu.
Eiköhän pysytellä vaan mämmissä
- mansikkakakkua
Taidat ollakin Juha Mieto! =))
Hänellä kymmeniä rovioita mämmiä menee pääsiäisen aikoihin, kuulemma. - tarkkanakuporkkana
Taidat ollakin Juha Mieto! =))
Hänellä kymmeniä rovioita mämmiä menee pääsiäisen aikoihin, kuulemma."Rovioita"?
Eiköhän se ole rove, roveita. Roviot roihuaa ; )
- ripulilentääjo
Ihan tarpeeksi on jo noroa liikenteessä, pitäkää vaan perinteinen menu voimassa, niin ei mene hukkaan tuotoksenne.
Lammasta ehottomasti. :D
- mansikkakakkua
Jep, jep ja kotona teen lampaanviulun, valkosipulilla ja rosmariinilla... voita ja merisuolaa tiraus punaviiniäkin voiteluun. Puikulaperunia ja madeirakastiketta, keitettyjä juureksia jos joku niitäkin vielä haluaa. Saaristolaisleipää tai ohra/piimä rieskaa ja yrttivoita notkistettu öljyllä.
Pashaa ja kulitsaa... ja hyvää teetä! Teineille Valion Aino jäätelöä ja teetä.
Sitä mä tarjoan pääsiäispäivänä kotona vanhemmilleni ja vanhimman veljeni perheelle. - PalstaTrolli
Ole tänä vuonna erilainen
Tee kahvi-kerma-hunajalla valelttu lampaanpaisti.
Ohje löytynee interwebistä ja minusta se oli viime pääsiäisenä piristävä vaihtoehto ehdottamallesi herkulliselle standardi-lampaalle.
- joskuskanaa
Ei punaista lihaa, kala tai kasvis käy.
Kun sun juttuja välillä lukaisee, tulee mieleen, että kiihdytätkö vauhtia kokoajan lisää? Milloin leikkaa kiinni?
Suosittelen villasukkiin kuminauhoja, muuten ei kestä tuossa vauhdissa jaloissa.
Heh..- mansikkakakkua
"Kun sun juttuja välillä lukaisee, tulee mieleen, että kiihdytätkö vauhtia kokoajan lisää? "
Mä olen lähinnä tehnyt "paperi hommia" ja ruokalistan suunnittelu nyt pääsiäiseksi ei paljon mua rasita... kyllä keittiön porukka sen joutuu toteuttamaan.
Leiponut mä olen ihan omasta halustani... se on mulle lähinnä rentouttavaa, mä todella tykkään siitä hommasta. Babat ja kulitsat teen taatusti itse... paistaa ne pullat saattavat saada tehdä, mutt muuten sen työn varaan itselleni.
Kyllä mun aikani nyt on mennyt aika tarkkaan muualla kuin täällä työskennellessä, enemmän olen panostanut opiskeluun ja vapaa aikaan kuin töihin. Ja työtkin ovat olleet fyysisesti sieltä kevyemmästä päästä... ihan lääkäreiden ohjeistusten mukaan olen toiminut ja nukkunut kuin laikiainen... vähintään sen 8h useinmiten 10-12h per vuorokausi.
Nyt olin tuomassa tuota ehdotelmaa keittiön vastaavalle, kun hän on siihen perehtynyt huomiseen mennessä, keskustellaan se ruokalista valmiiksi ja tulostetaan.
Ruokalista on vielä julkaistava hyvissä ajoin, jotta tietävät ruokahuollon asiakkaat mitä ruokaa minäkin päivänä on tilattavissa... ja saavat itse tai hoitajien kanssa tehdä ruokatilauksensa.
Saadaan hieman tietoa mekin... miten paljon sitä ruokaa valmistamme ja miten paljon aineksia kaikkiaan pitää varata noin suunnilleen... ja vielä varuiltakin.
Älä ole huolissasi... ei karkaa mopo käsistä ....samalla tavalla kuin motskari!
Jospa hakisin kesäkeittoa kulhollisen ja juustosämpylän tai palasen ohrarieskaa. Eilisestä kun jäi vielä tuota keittoa...
On kylmäkaapissa ja vapaasti henkilökunnan (ilmaiseksi) syötävissä; ei kipata meillä roskiin syötäväksi kelpaavaa ylijäämä ruokaa, myynnissä sitä ei kyllä ole!
Olen lähdössä vielä tänään kaupungille omille asioilleni; töitä täällä paiskii nyt täysi miehitys. mansikkakakkua kirjoitti:
"Kun sun juttuja välillä lukaisee, tulee mieleen, että kiihdytätkö vauhtia kokoajan lisää? "
Mä olen lähinnä tehnyt "paperi hommia" ja ruokalistan suunnittelu nyt pääsiäiseksi ei paljon mua rasita... kyllä keittiön porukka sen joutuu toteuttamaan.
Leiponut mä olen ihan omasta halustani... se on mulle lähinnä rentouttavaa, mä todella tykkään siitä hommasta. Babat ja kulitsat teen taatusti itse... paistaa ne pullat saattavat saada tehdä, mutt muuten sen työn varaan itselleni.
Kyllä mun aikani nyt on mennyt aika tarkkaan muualla kuin täällä työskennellessä, enemmän olen panostanut opiskeluun ja vapaa aikaan kuin töihin. Ja työtkin ovat olleet fyysisesti sieltä kevyemmästä päästä... ihan lääkäreiden ohjeistusten mukaan olen toiminut ja nukkunut kuin laikiainen... vähintään sen 8h useinmiten 10-12h per vuorokausi.
Nyt olin tuomassa tuota ehdotelmaa keittiön vastaavalle, kun hän on siihen perehtynyt huomiseen mennessä, keskustellaan se ruokalista valmiiksi ja tulostetaan.
Ruokalista on vielä julkaistava hyvissä ajoin, jotta tietävät ruokahuollon asiakkaat mitä ruokaa minäkin päivänä on tilattavissa... ja saavat itse tai hoitajien kanssa tehdä ruokatilauksensa.
Saadaan hieman tietoa mekin... miten paljon sitä ruokaa valmistamme ja miten paljon aineksia kaikkiaan pitää varata noin suunnilleen... ja vielä varuiltakin.
Älä ole huolissasi... ei karkaa mopo käsistä ....samalla tavalla kuin motskari!
Jospa hakisin kesäkeittoa kulhollisen ja juustosämpylän tai palasen ohrarieskaa. Eilisestä kun jäi vielä tuota keittoa...
On kylmäkaapissa ja vapaasti henkilökunnan (ilmaiseksi) syötävissä; ei kipata meillä roskiin syötäväksi kelpaavaa ylijäämä ruokaa, myynnissä sitä ei kyllä ole!
Olen lähdössä vielä tänään kaupungille omille asioilleni; töitä täällä paiskii nyt täysi miehitys.Eli todellisuudessa hölläätkin tavallaan ja sijoitat itseesi, kun opiskelet. Hyvä niin.
Touhukkuuttahan sulta ei tietenkään tarvitsekaan pois nyppästä, kun lienee synnynnäistä. Mutta sen suuntaaminen itsekkäämmin tuo yleensä myös läheisille pirteämmän ja iloisemman ihmisen.
Itse saan loppuviikosta suunnattua toimintaa itseeni ja lapsiin, kun lähdetään pidennetylle viikonloppureissulle mutkamäkeen. Tulis vaan hyvät kelit sinne, vaikka kyllä sitä jo huonoissakin viihtyy.
Ps. Vaikutat jotenkin erikoispirteälle...sutinoita?- mansikkakakkua
Dissident kirjoitti:
Eli todellisuudessa hölläätkin tavallaan ja sijoitat itseesi, kun opiskelet. Hyvä niin.
Touhukkuuttahan sulta ei tietenkään tarvitsekaan pois nyppästä, kun lienee synnynnäistä. Mutta sen suuntaaminen itsekkäämmin tuo yleensä myös läheisille pirteämmän ja iloisemman ihmisen.
Itse saan loppuviikosta suunnattua toimintaa itseeni ja lapsiin, kun lähdetään pidennetylle viikonloppureissulle mutkamäkeen. Tulis vaan hyvät kelit sinne, vaikka kyllä sitä jo huonoissakin viihtyy.
Ps. Vaikutat jotenkin erikoispirteälle...sutinoita?Kai tässä on piristynyt, kun on nukkunut kuin tukki. Kyllä mulle on huomautettu mun väsymyksestä... yks sun toinen... mä itse vaan en sitä tunnistanut! Jaksaa... jatkaa... jne.
"...sutinoita?"
Riipuu mitä sä sutinoilla tarkoitat. Yks raksaporukka käy tässä lounaalla. Yks miehistä on tässä kassalla ollessani alkanut "hakkailla sanallisesti" mua... Kyllä sekin on vaihtelua ja piristää kummasti elämää... Ei mitään vakavaa... eikä varmaan ole kehittymässäkään, poskisolisti hän on vaan... mutt; osaa imarrella oikealla tyylillä mua. Käy päivittäisestä viihdykkeestä!
Mutt pankin kiinteistö välittäjän kanssa mä ne varsinaiset "sutinat" tänään hoidin.
Ostin 1800m² tontin, 16-17 km päässä työpaikastani, kaupungin laitamailta edullisesti, velaksi toistaiseksi. Mulla on 3kk:ta aikaa maksaa kauppa tai käsirahani jää myyjälle ja tonttikin. mansikkakakkua kirjoitti:
Kai tässä on piristynyt, kun on nukkunut kuin tukki. Kyllä mulle on huomautettu mun väsymyksestä... yks sun toinen... mä itse vaan en sitä tunnistanut! Jaksaa... jatkaa... jne.
"...sutinoita?"
Riipuu mitä sä sutinoilla tarkoitat. Yks raksaporukka käy tässä lounaalla. Yks miehistä on tässä kassalla ollessani alkanut "hakkailla sanallisesti" mua... Kyllä sekin on vaihtelua ja piristää kummasti elämää... Ei mitään vakavaa... eikä varmaan ole kehittymässäkään, poskisolisti hän on vaan... mutt; osaa imarrella oikealla tyylillä mua. Käy päivittäisestä viihdykkeestä!
Mutt pankin kiinteistö välittäjän kanssa mä ne varsinaiset "sutinat" tänään hoidin.
Ostin 1800m² tontin, 16-17 km päässä työpaikastani, kaupungin laitamailta edullisesti, velaksi toistaiseksi. Mulla on 3kk:ta aikaa maksaa kauppa tai käsirahani jää myyjälle ja tonttikin.No untahan tarttee. Just tais olla, että apinatkin vetelee hirsiä pitempään kuin ihminen. Ja kyllä näin keväällä sitä unta tarviiskin. Vois tuota itsekin alkaa harrastamaan. Noh, päikkäreitä tulee otettua välillä.
Joo, no tuollaisia sutinoita just. Nehän piristää kivasti. Ja mikäs siinä on raksamiehen jututtaa iloista naista. Pikkuflitti tekee kummallekin hyvää.
Ohos. Meinasitko ihan talon tuuppasta tontille? Mulle reilu 800 neliötäkin riittää saamaan hien pintaan. Just kävin ampumassa tunnin lumia penkalle. Tuo märkä sohjo ei meinaa lingon putkesta tulla pihalle. Saa ihan oikeesti temppuilla, että saa pihan puhtaaks. Jokapuolella 2-2,5 m kasat. Saa torvi suorana jo ajaa. Mutta kolalla ois tullut jo itku.
Kävin samalla naapurin tätykän pihan kurmauttamassa puhtaaks myös. Sillä kuulemma 3 viikkoa ollut influenssa. Pari kylkiluuta pätkyttänyt yskiä poikki ja astmakin haittaa, ei ollut yhtään pahoillaan kun työnsin pihan puhtaaks.
Sitten pitäis kohta lähtä toinen leidi pelastamassa työpaikaltaan. On jäänyt valot päälle vissiin autoon. Viskasin kaapelit kyytiin ja käyn sen pelastaa vielä ennen viittä. Sit taidan käydä jossain syömässä..tai syömistä. Ei jaksa laittaa. Huomenna sit miettii muksujen ksnssa menun sinne lasketteluhommiin. Teen sapuskat itse ja käy mökillä välillä evästämässä. Torstains tekee ruuat ja perjantain ja lauantain laskettelee. Sunnuntaina mökin siivous ja pois. Varmaan on rättipoikki sitten, mutta taatusti tulee kiva reissu.- mansikkakakkua
Dissident kirjoitti:
No untahan tarttee. Just tais olla, että apinatkin vetelee hirsiä pitempään kuin ihminen. Ja kyllä näin keväällä sitä unta tarviiskin. Vois tuota itsekin alkaa harrastamaan. Noh, päikkäreitä tulee otettua välillä.
Joo, no tuollaisia sutinoita just. Nehän piristää kivasti. Ja mikäs siinä on raksamiehen jututtaa iloista naista. Pikkuflitti tekee kummallekin hyvää.
Ohos. Meinasitko ihan talon tuuppasta tontille? Mulle reilu 800 neliötäkin riittää saamaan hien pintaan. Just kävin ampumassa tunnin lumia penkalle. Tuo märkä sohjo ei meinaa lingon putkesta tulla pihalle. Saa ihan oikeesti temppuilla, että saa pihan puhtaaks. Jokapuolella 2-2,5 m kasat. Saa torvi suorana jo ajaa. Mutta kolalla ois tullut jo itku.
Kävin samalla naapurin tätykän pihan kurmauttamassa puhtaaks myös. Sillä kuulemma 3 viikkoa ollut influenssa. Pari kylkiluuta pätkyttänyt yskiä poikki ja astmakin haittaa, ei ollut yhtään pahoillaan kun työnsin pihan puhtaaks.
Sitten pitäis kohta lähtä toinen leidi pelastamassa työpaikaltaan. On jäänyt valot päälle vissiin autoon. Viskasin kaapelit kyytiin ja käyn sen pelastaa vielä ennen viittä. Sit taidan käydä jossain syömässä..tai syömistä. Ei jaksa laittaa. Huomenna sit miettii muksujen ksnssa menun sinne lasketteluhommiin. Teen sapuskat itse ja käy mökillä välillä evästämässä. Torstains tekee ruuat ja perjantain ja lauantain laskettelee. Sunnuntaina mökin siivous ja pois. Varmaan on rättipoikki sitten, mutta taatusti tulee kiva reissu."Ohos. Meinasitko ihan talon tuuppasta tontille?"
Ensteks pitää löytää se varakas mies joka kustantaa kaiken... eiks se niin mene ajatuksen juoksu tällä palstalla?
Mulla on tontti nyt varattuna edullisesti, jos joskus vaikka pienen asunnon siihen saisin pystytettyä. Sellaisen jota voi tarvittaessa vaikka joskus laajentaa... jos siihen löytyy syytä.
Saan pappan perintöni... kun täytän 30 vuotta, toiset sisaruksista ovat jo saaneet osuutensa.
Siinä testamentissa kun oli noita erityisehtoja ja kriteereitä... milloin perinnöstä jotain saa.
Oli avioliitosta, lapsen synnyttyä ja perheen perustamisesta ym. ym. ja sitten lopuksi tuo ikäraja jolloin sen saa lopulta käyttöönsä vaikka oisin ikäneito.
Eli tuon tontin ainakin itselleni lunastan... en siinä ainakaan mitään voi hävitä. Maassa aina arvo pysyy, jos ei ole ylihintaa maksanut... korkeintaan sen arvo kasvaa.
Mukavaa viikonloppua sulle ja muksuillesi, toivottavasti säät suosivat.
Mä olen kastunut tänään vesisateessa kun kävin Pojua ulkoiluttamassa. Jos huomenna vielä päivällä sataa kunnolla vettä, meillä on taas ne vähätkin lumet sulaneet... ja öisten pakkas asteiden jäljeltä ain aamuisin pääkallokelit. Sepeliä kaupungin kaduille ja suolaa valtaväylille... sepeli jauhautuu kevään mittaan kivipölyksi silmät ja keuhkot kärsii... niin ihmisillä kuin eläimilläkin. Ja luonto sekä autot tykkää valtavasta määrästä suolaa...
Illanjatkoja kaikille... lopetan rutinat tähän,käyn suihkussa ja menen nukkumaan.
Hyvää yötä!
- Kurmeeta
Kalkkunaa 🦃 ja munaa mulle 🐔🐣kalaa ja piirakkaa sulle🐡🥧😉
- Kaisanoasaa
Minä syön lammasta ja teen siitä kebabbia kunhan olen ensin teurastanut naapurilta yhden lampaan.
- mansikkakakkua
Pulttipyssylläkö? Varo sitten koskemasta sen lampaan villaan... kun se liha alkaa maistumaan tosi herkästi "vanhalle villasukalle", jos ett ylkemisessä sitä hommaa lampaan kanssa osaa!
Toivottavasti naapurisi on tietoinen sun hankinta hommistasi... eli olette yhteisymmärryksessä tuon lampaan tulevasta roolista!
.. Hyvältä kuulostaa.. Niin kuin yleensäkin.. ;P`
.. Taisit taas vain haluta kiusia meidän MakuHermoja.. ;D- mansikkakakkua
Minäkö kö, kö? Kiusaisin... äläs nyt aloita! Ihan pääsiäisen ruokalistaa vakavissani suunnittelin, eikä tosiaan mitään mämmiä tai rahkaa joka päivä tarjota kaikille. Parille ihmiselle vois.... niitäkin tarjota ainaisten luumujen ja päärynän korvikkeena... joillekin kun sekin sopii paremmin mitä yleensä taas muille. JoKo tuli kerrottua tarpeeks sekavasti viestini?
Näkyilee vielä tänään... kunhan luku hommat on hoidettu... pian on tulossa tentti. mansikkakakkua kirjoitti:
Minäkö kö, kö? Kiusaisin... äläs nyt aloita! Ihan pääsiäisen ruokalistaa vakavissani suunnittelin, eikä tosiaan mitään mämmiä tai rahkaa joka päivä tarjota kaikille. Parille ihmiselle vois.... niitäkin tarjota ainaisten luumujen ja päärynän korvikkeena... joillekin kun sekin sopii paremmin mitä yleensä taas muille. JoKo tuli kerrottua tarpeeks sekavasti viestini?
Näkyilee vielä tänään... kunhan luku hommat on hoidettu... pian on tulossa tentti... NoNiinNo.. Et varmaan sit.. ;D.. Musta vain sitten tuntuu siltä, joten OmaVika.. Jos/kun alkaa suu Kostua ja Miäli Vaeltaa Makujen Maassa.. Ja Masukin prkl alkaa herkästi nurisemaan.. "MulleKans" Matraansa.. ;D
.. Hyviä LukuHetkiä.. Keskity niihin vain rauhassa ja puuhastele sitten sen päälle sitä mikä mielekkäälle tuntuu.. =)- mansikkakakkua
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. NoNiinNo.. Et varmaan sit.. ;D.. Musta vain sitten tuntuu siltä, joten OmaVika.. Jos/kun alkaa suu Kostua ja Miäli Vaeltaa Makujen Maassa.. Ja Masukin prkl alkaa herkästi nurisemaan.. "MulleKans" Matraansa.. ;D
.. Hyviä LukuHetkiä.. Keskity niihin vain rauhassa ja puuhastele sitten sen päälle sitä mikä mielekkäälle tuntuu.. =)Kotona keittiössä kävin syömässä, illallisen...
Faija oli paistanut kampelafileitä paistinpannulla voissa ja uunissa oli Oolannin valkosipuli ranskalaisia. 200g herneitä pakasteesta oli vielä kipannut sinne kuumalle pannulle kalan seuraksi. Tulihan sillä vatsa täytettyä... ei kyllä kovin terveellistä, usein syötynä. Kampela oli oikeastaan aivan hyvää paitettuna... pelkällä voilla&suolallakin.
Cittarissa oli ollut kampela tarjouksessa... olivat Emon kanssa käyneet ostoksilla, kahdestaan.
. mansikkakakkua kirjoitti:
Kotona keittiössä kävin syömässä, illallisen...
Faija oli paistanut kampelafileitä paistinpannulla voissa ja uunissa oli Oolannin valkosipuli ranskalaisia. 200g herneitä pakasteesta oli vielä kipannut sinne kuumalle pannulle kalan seuraksi. Tulihan sillä vatsa täytettyä... ei kyllä kovin terveellistä, usein syötynä. Kampela oli oikeastaan aivan hyvää paitettuna... pelkällä voilla&suolallakin.
Cittarissa oli ollut kampela tarjouksessa... olivat Emon kanssa käyneet ostoksilla, kahdestaan.
... Noh, Ei ollut myöskään EpäTerveellisemmästä päästä.. Eikä ne Syödyt Kalorit mitään merkkaa, jos/kun ne menee Kulutukseen, eikä Tarpeettomaan Varastointiin.. ;P
Ja sitten se osoite mihin voimme tulla syömään kaiken tämän. 😇
No lampaasta en kyllä tykkää, en purjosta enkä currystakaan. Muut maistuu. Nam.- mansikkakakkua
Niin, laitankos mä osoitteeni lisäksi nimeni ja sosiaaliturvatunnukseni samalla? XD =)))
Lammas ei maistu vanhalle villasukalle, jos se on osattu nylkeä oikein.
Eikä se myöskään saa olla vanha pässi... se kelpaa vain koiran ruuaksi.
Olen minäkin joskus syönyt aivan hirveän makuista kaalikeittoa, joka oli valmistettu lampaasta! Se kysyi luontoa lusikoida edes osa keitosta lautaselta, ... kunnes olin niin kylläinen ettei nyt mahdu enempää... mansikkakakkua kirjoitti:
Niin, laitankos mä osoitteeni lisäksi nimeni ja sosiaaliturvatunnukseni samalla? XD =)))
Lammas ei maistu vanhalle villasukalle, jos se on osattu nylkeä oikein.
Eikä se myöskään saa olla vanha pässi... se kelpaa vain koiran ruuaksi.
Olen minäkin joskus syönyt aivan hirveän makuista kaalikeittoa, joka oli valmistettu lampaasta! Se kysyi luontoa lusikoida edes osa keitosta lautaselta, ... kunnes olin niin kylläinen ettei nyt mahdu enempää...Juuh, sen voisit laittaa ja vielä jos saisi pankkikortin numeronkin samalla. :D
En tiedä mitä ihmettä kerran söin pääsiäislounaalla, mutta se maistui hikiselle sukalle ja oli sitkeetä. Ihan järkyttävä kokemus, siitä lähtien olen vältellyt lammasta. Noin niinkun ruokana. :)
Yffän, voin vaan kuvitella korkeintaan liemi katosi lautaselta. Tai kaalinpalat. Yleensä ruokaa odottaa hyvänä makunautintona, mutta joskus saa nenänsä eteen lähinnä järkytyksen. No eihän kaikki kaikesta tykkää...vaikka ruoka olis ihan oikeesti hyvin tehtyäkin.- mansikkakakkua
Nicitönnä kirjoitti:
Juuh, sen voisit laittaa ja vielä jos saisi pankkikortin numeronkin samalla. :D
En tiedä mitä ihmettä kerran söin pääsiäislounaalla, mutta se maistui hikiselle sukalle ja oli sitkeetä. Ihan järkyttävä kokemus, siitä lähtien olen vältellyt lammasta. Noin niinkun ruokana. :)
Yffän, voin vaan kuvitella korkeintaan liemi katosi lautaselta. Tai kaalinpalat. Yleensä ruokaa odottaa hyvänä makunautintona, mutta joskus saa nenänsä eteen lähinnä järkytyksen. No eihän kaikki kaikesta tykkää...vaikka ruoka olis ihan oikeesti hyvin tehtyäkin.Lampaanvillassa on lanoliinia eli jotain rasvan&öljyn tapaista joka on kyllä hyväksi esim. rohtuneelle iholle... suojaa sen ja veresnahalle hiertyneelle iholle ihan ihgu paras aine; vie kirvelyn ja kivun tunteen ja tekee suojaavan kalvon kaikkea kosteaa vastaan.
Pienten (vähän suurempienkin) pissapyllyjen paras mahdollinen suoja-aine,(lanoliini) mummut ja isoisomummut ovat asian joskus muinoin kyllä tiedostaneet, mutt aatokset ovat kadonneet jo mun ikäisiltäni... kiitos laboratorioiden ja kosmetiikkateollisuuden ym. teknologisen yhteiskuntamme.
Nännivoiteessa sitä muistaakseni oli... ensimmäisen kerran kun siihen törmäsin,... olin harjoittelijana naistenosastolla opiskeluaikanani. Huulirasvoissakin sitä löytyy nykyään myös, mutt millä siitä saadaan se kammottava maku pois... se on mulle arvoitus.
Kuoleesta lampaan ruhosta kun lasketaan veri ulos ja kiskotaan sen yltä talja pois, niin missään kohtaa ei saa sen turkkiin koskea ja samoilla käsineillä taas lihaan.
Se liha on saman tien "maustettu" sillä lampaan villarasvalla... tarttuu pahemmin kiinni kuin valkosipuuli, tai bensan maku! Vähän karkas taas kauas mun selitykset aiheesta, mutt joo...
Niin sen kaalikeiton lientä tai lihaa... hyi hitto... en syönyt oikeesti kuin sen yhden lusikallisen, mutt urhoolliseti ne kaalinpalat ja porkkanat yritin nielaista ja maustepippurit olivat "kirsikoita" siinä keitossa... niissä kun oli muutakin makua kuin lammasta! =))
Ostas joskus lampaan- tai karitsanjauhelihaa ja tee lihapullia muksuille, mukulat rakastaa niitä. mansikkakakkua kirjoitti:
Lampaanvillassa on lanoliinia eli jotain rasvan&öljyn tapaista joka on kyllä hyväksi esim. rohtuneelle iholle... suojaa sen ja veresnahalle hiertyneelle iholle ihan ihgu paras aine; vie kirvelyn ja kivun tunteen ja tekee suojaavan kalvon kaikkea kosteaa vastaan.
Pienten (vähän suurempienkin) pissapyllyjen paras mahdollinen suoja-aine,(lanoliini) mummut ja isoisomummut ovat asian joskus muinoin kyllä tiedostaneet, mutt aatokset ovat kadonneet jo mun ikäisiltäni... kiitos laboratorioiden ja kosmetiikkateollisuuden ym. teknologisen yhteiskuntamme.
Nännivoiteessa sitä muistaakseni oli... ensimmäisen kerran kun siihen törmäsin,... olin harjoittelijana naistenosastolla opiskeluaikanani. Huulirasvoissakin sitä löytyy nykyään myös, mutt millä siitä saadaan se kammottava maku pois... se on mulle arvoitus.
Kuoleesta lampaan ruhosta kun lasketaan veri ulos ja kiskotaan sen yltä talja pois, niin missään kohtaa ei saa sen turkkiin koskea ja samoilla käsineillä taas lihaan.
Se liha on saman tien "maustettu" sillä lampaan villarasvalla... tarttuu pahemmin kiinni kuin valkosipuuli, tai bensan maku! Vähän karkas taas kauas mun selitykset aiheesta, mutt joo...
Niin sen kaalikeiton lientä tai lihaa... hyi hitto... en syönyt oikeesti kuin sen yhden lusikallisen, mutt urhoolliseti ne kaalinpalat ja porkkanat yritin nielaista ja maustepippurit olivat "kirsikoita" siinä keitossa... niissä kun oli muutakin makua kuin lammasta! =))
Ostas joskus lampaan- tai karitsanjauhelihaa ja tee lihapullia muksuille, mukulat rakastaa niitä.Lanoliini on tuttu, käytössäkin tänä päivänäkin. Nännirasvaa ja hyvää huulirasvaa rohtuneille haavaisille huulille. :)
En tiennyt mistä se on kotoisin, kiitos seikkaperäisestä kertomuksesta. Nyt tiedän. Mua ei rönsyily haittaa ollenkaan, päinvastoin. Tekstistä tulee mielenkiintoista ajatuksenvirtaa.
Mun täytyy koittaa rohkaista mieleni ja kokeilla. Jos vaikka olis jo ensi pääsiäisenä rohkee ja kokeilis. Lihapullat kun on niiden lempparia. :)- mansikkakakkua
Nicitönnä kirjoitti:
Lanoliini on tuttu, käytössäkin tänä päivänäkin. Nännirasvaa ja hyvää huulirasvaa rohtuneille haavaisille huulille. :)
En tiennyt mistä se on kotoisin, kiitos seikkaperäisestä kertomuksesta. Nyt tiedän. Mua ei rönsyily haittaa ollenkaan, päinvastoin. Tekstistä tulee mielenkiintoista ajatuksenvirtaa.
Mun täytyy koittaa rohkaista mieleni ja kokeilla. Jos vaikka olis jo ensi pääsiäisenä rohkee ja kokeilis. Lihapullat kun on niiden lempparia. :)Se lampaanliha kannattaa ostaa jostain lihaliikkeestä, ei missään nimessä mistään marketin pakastealtaasta mitään brasilialaista (vuonna papu) vakumiin pakattua lihaa.
Joka on kyllä huomattavasti halvempaa lampaan lihaa... ja tuurilla ihan syötävääkin, mutt...
ehkä se edellinen kerta kun söit lammasta... toistuu sen brassilihan myötä...taas kerran.
Kotimaisesta lihasta voi aina reklamoida... ja tapella oikeuksistaan kunnon tuotteisiin tai hyvityksiin jos oikeesti valittamista tuotteesta.
Lihapullat pottumuusi ...lasten ja miesten suursuosiossa, ainakin meidän suvussa, jos siihen annat vielä Heinzin ketsuppi pullon ja sulatetui vihreitä herneitä, olet MestariKokki! Vaatimukset ei ole suuret... sillä tasolla silloin kun heillä on nälkä.
Saksalainen DR WOLFF tekee muuten saman tyyppistä voidetta esim. vaippa ihottumista kärsiville, vaikka se käyttää tuotenimenä Linola, se on synteettistä tuotetta.
Hyvä Tuote On kuitenkin... mekin käytämme sitä inkontinenssista kärsiville vanhuksille.
Siinä ei kuitenkaan ole aitoa lanoliinia, jotkut saattaa olla sille allergisia. (ihotautilääkäri) mansikkakakkua kirjoitti:
Se lampaanliha kannattaa ostaa jostain lihaliikkeestä, ei missään nimessä mistään marketin pakastealtaasta mitään brasilialaista (vuonna papu) vakumiin pakattua lihaa.
Joka on kyllä huomattavasti halvempaa lampaan lihaa... ja tuurilla ihan syötävääkin, mutt...
ehkä se edellinen kerta kun söit lammasta... toistuu sen brassilihan myötä...taas kerran.
Kotimaisesta lihasta voi aina reklamoida... ja tapella oikeuksistaan kunnon tuotteisiin tai hyvityksiin jos oikeesti valittamista tuotteesta.
Lihapullat pottumuusi ...lasten ja miesten suursuosiossa, ainakin meidän suvussa, jos siihen annat vielä Heinzin ketsuppi pullon ja sulatetui vihreitä herneitä, olet MestariKokki! Vaatimukset ei ole suuret... sillä tasolla silloin kun heillä on nälkä.
Saksalainen DR WOLFF tekee muuten saman tyyppistä voidetta esim. vaippa ihottumista kärsiville, vaikka se käyttää tuotenimenä Linola, se on synteettistä tuotetta.
Hyvä Tuote On kuitenkin... mekin käytämme sitä inkontinenssista kärsiville vanhuksille.
Siinä ei kuitenkaan ole aitoa lanoliinia, jotkut saattaa olla sille allergisia. (ihotautilääkäri)Oukkidoukki, tiedän yhden lihapuodin, jossa omalta tilalta tulee lihat. Sinne siis.
Ruoka nyt voi kalliimpaa ollakin, se kun on peruselintarvike. Siinä en hirmusti säästele. Ravintoarvollisesti hyvää ruokaa ja siitä voi maksaakin.
Käykö linola tuote atopiaan?- mansikkakakkua
Nicitönnä kirjoitti:
Oukkidoukki, tiedän yhden lihapuodin, jossa omalta tilalta tulee lihat. Sinne siis.
Ruoka nyt voi kalliimpaa ollakin, se kun on peruselintarvike. Siinä en hirmusti säästele. Ravintoarvollisesti hyvää ruokaa ja siitä voi maksaakin.
Käykö linola tuote atopiaan?"Käykö linola tuote atopiaan?"
Mä en ole alan asiantuntija... noita mutu tuntuja on sieltä täältä, eri asioista...
Riippuu varmaan millainen atopia sulla on... taiveihottuman tapaiseen hilseilevään ja kutiavaan ihon hoitoon oon joskus laittanut merisuolaliuokseen kastetun liinan muutamaks minuutiksi.
(teelusikallinen merisuolaa liotetaan litraan keitettyä vettä ja jäähdytetään:liinan kasteluun)
Antanut ihon kuivua itselleen, se pehmentää ihoa ja auttaa siihen kutinaankin vähentävästi.
Jos kokeilisit Linola ihoemulsiota.... sen pitäis normalisoida ja tasapainottaa ihon kosteutta.
Se Linolan suojaava balsami on taas tarkoitettu vaippapepuille suojaamaan koteushautumiselta.
Kysy kuule apteekista... hyvä apteekkari kyllä pystyy selvittämään montakin asiaa.. kun tarttuu hänen hihaansa ja pyytää häneltä asiantuntevaa apua.
Mä en mielelläni alkaisi oikein puoskaroimaan ketään... mä kysyn noita neuvoja aina mua paljon fiksummilta alansa ammattilaisilta. Mä olen vain lähihoitaja ja fysioterapeutti jolla on tuota mutu tuntumaa, kun oon noitten asiantuntijoiden ohjeistamia neuvoja noudattanut aina potilaskohtaisesti.
Niin tääkin jo alkaa liippaamaan läheltä puoskarointia... vaikka Linola on reseptivapaa tuote.
Mukavaa loppu iltaa teille sinne... jonnekin! mansikkakakkua kirjoitti:
"Käykö linola tuote atopiaan?"
Mä en ole alan asiantuntija... noita mutu tuntuja on sieltä täältä, eri asioista...
Riippuu varmaan millainen atopia sulla on... taiveihottuman tapaiseen hilseilevään ja kutiavaan ihon hoitoon oon joskus laittanut merisuolaliuokseen kastetun liinan muutamaks minuutiksi.
(teelusikallinen merisuolaa liotetaan litraan keitettyä vettä ja jäähdytetään:liinan kasteluun)
Antanut ihon kuivua itselleen, se pehmentää ihoa ja auttaa siihen kutinaankin vähentävästi.
Jos kokeilisit Linola ihoemulsiota.... sen pitäis normalisoida ja tasapainottaa ihon kosteutta.
Se Linolan suojaava balsami on taas tarkoitettu vaippapepuille suojaamaan koteushautumiselta.
Kysy kuule apteekista... hyvä apteekkari kyllä pystyy selvittämään montakin asiaa.. kun tarttuu hänen hihaansa ja pyytää häneltä asiantuntevaa apua.
Mä en mielelläni alkaisi oikein puoskaroimaan ketään... mä kysyn noita neuvoja aina mua paljon fiksummilta alansa ammattilaisilta. Mä olen vain lähihoitaja ja fysioterapeutti jolla on tuota mutu tuntumaa, kun oon noitten asiantuntijoiden ohjeistamia neuvoja noudattanut aina potilaskohtaisesti.
Niin tääkin jo alkaa liippaamaan läheltä puoskarointia... vaikka Linola on reseptivapaa tuote.
Mukavaa loppu iltaa teille sinne... jonnekin!Jep, kyselen apteekista. Lapsella on atopiaa ja siihen on kokeiltu jo vaikka mitä, eikä tunnu mikään tepsivän. Liekö joku ruokaiane allergiakin taustalla. Pitää mennä lääkäriin, kunhan se aika on. Aattelin, jos oisit törmännyt linola atopia yhdistelmään, kun ihmisiä hoidat työksesi. :)
Heh, mä olen kans Lähihoitaja ekalta perustutkinto koulutukseltani. Mutta keskittynyt enemmän sosiaalipuoleen. :)
Kiitos, sulle myös!- mansikkakakkua
Nicitönnä kirjoitti:
Jep, kyselen apteekista. Lapsella on atopiaa ja siihen on kokeiltu jo vaikka mitä, eikä tunnu mikään tepsivän. Liekö joku ruokaiane allergiakin taustalla. Pitää mennä lääkäriin, kunhan se aika on. Aattelin, jos oisit törmännyt linola atopia yhdistelmään, kun ihmisiä hoidat työksesi. :)
Heh, mä olen kans Lähihoitaja ekalta perustutkinto koulutukseltani. Mutta keskittynyt enemmän sosiaalipuoleen. :)
Kiitos, sulle myös!Mulla taas koulutus menee liikunnanohjaaja, fysioterapeutti, lähihoitajan tutkinto, ja viimeeks hankkisin hygieniapassin... noiden suurkeittiö hommien takia. Nyt mä pänttään liiketaloutta ...tradenomin koulutus tähtäimessä, helpottaa ainakin firman pyöritystä kun on pohjalla jotain tietoa... se taito tulee kyllä kylmänä suihkuna jälkeenpäin jos törppöilee.
Mä otin tavallaan vakuutuksen itselleni... tätä firmaa johtaa osaava ihminen ja mä peesaan vanavedessä... Hänellä on alle 10vuotta eläkeikään, eli mulla on hieman aikaa opetella alalle.
Allergioista ensimmäisenä tulee mieleen;... maito, muna ja kala sekä sitrushedelmät, ne onkin helppo ohittaa... korvaavia tuotteita helppo käyttää.
- fkfkgkh
Mitähän varten tämä on sinkkupalstalla? Eikö tälläiselle soopalle oo omakin palsta, tv.stä tulee aivan riittävästi ruokaohjelmia mutta täällä joku yrittää päteä..
.. Täällä käsitellään paljon muitakin aiheita ja rupatellaan mistä milloinkin.. Ja mitä tulee "PätemisenTarpeeseen", niin kyllä Myyn "päteminen" on Aikast pientä vrt. joihinkin muihin.. Joten hieman ihmettelen, että miksi Just Nyt ja Miksi Just Hän alkaa risomaan.. ;D
- mansikkakakkua
.. Täällä käsitellään paljon muitakin aiheita ja rupatellaan mistä milloinkin.. Ja mitä tulee "PätemisenTarpeeseen", niin kyllä Myyn "päteminen" on Aikast pientä vrt. joihinkin muihin.. Joten hieman ihmettelen, että miksi Just Nyt ja Miksi Just Hän alkaa risomaan.. ;D
Epäilen ett gentsulla meni herne nenään; kokkaillessaan.
13.3.2018 10:58.... kokkaan.enkä.kysele.muilta EVVK...
Jokaisella meillä on oikeus mielipiteisiimme... ja kyllä hän tällä kertaa oli hiukan asian jäljilläkin; "mutta täällä joku yrittää päteä.."
Kyllä jaksaa, jaksaa... kaikesta huolimatta... eikä anna periksi! mansikkakakkua kirjoitti:
Jokaisella meillä on oikeus mielipiteisiimme... ja kyllä hän tällä kertaa oli hiukan asian jäljilläkin; "mutta täällä joku yrittää päteä.."
Kyllä jaksaa, jaksaa... kaikesta huolimatta... eikä anna periksi!Minäpä taas veikkaan ettei noi muut oo gentsulta, sillä on kyllä pokkaa ihan omallakin nimimerkillä ilmoittaa jos ei kiinnnosta. No eihän kaikkia pakko olekaan kiinnostaa eikä kaikkia voi aina kaikki miellyttää, on täällä kuitenkin paljon niitäkin jotka tykkää lukea näitä ruoka-aiheisia, niiden joita ei kiinnosta on helppo lukee sitten jotain muuta.
Kyllä jaksaa, jaksaa... kaikesta huolimatta... eikä anna periksi!.. Eipäs Taas Innostuta Liiaksi.. Perskules.. Olet jo selvästi Tajuamassa itsekin jotain, joten katokin, että sillä tiellä Pysyt mahdollisimman hyvin, etkä Sun Vanhoja MöröKölliPolkuja liiaksi Vaella.. Että Tiedä Sä Se!!!.. ;D
- mansikkakakkua
.. Eipäs Taas Innostuta Liiaksi.. Perskules.. Olet jo selvästi Tajuamassa itsekin jotain, joten katokin, että sillä tiellä Pysyt mahdollisimman hyvin, etkä Sun Vanhoja MöröKölliPolkuja liiaksi Vaella.. Että Tiedä Sä Se!!!.. ;D
En mä mitään innostu... paitsi ehkä vähän rutisemaan taas. Öitä sulle ja Harmikselle myös!
En mä mitään innostu... paitsi ehkä vähän rutisemaan taas. Öitä sulle ja Harmikselle myös!
.. Ei saa Piätellä.. Ettei, joku paikka Puhkea.. Jotkut rutinat on vaan sellaisia, että niiden on päästävä "ulostautumaan".. ;P
.. ÖitäMöitä.. NukuHyvin.. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun624529KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1623459Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?582787- 1432716
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492654- 241913
- 241781
- 301646
- 1741620
- 421322