..jotta psykoterapiasta olisi mitään merkittävää hyötyä? Minä olen ollut masentunut viimeiset 20 vuotta (olen kolmekymppinen), ja käynyt terapiassa reilun vuoden. Terapeutti on kehuttu ja pidetty tapaus, eikä hänessä minusta ole varsinaista vikaa. Mutta kun koen jatkuvasti, etten hyödy terapiasta.
Itse terapiaan meneminen tuntuu ikävältä mutta tarpeelliselta askareelta. Istunnon aikana ei ärsytä, puhun ja vuorovaikutan aktiivisesti, terapeutti kuuntelee ja havannoi hyvin. Jälkikäteen on keventynyt olo parin tunnin ajan, kunnes vajoan pikkuhiljaa takaisin masennukseen.
Itse terapiassa puhutaan vähän aikaa aiheesta x, sitten hypätään aiheeseen y. Mitään erityistä logiikkaa tässä ei tunnu olevan. Jos päästään vauhtiin jossain aiheessa, terapeutti toteaa että palaamme aiheeseen myöhemmin, ja sitten puhutaan jostain muusta.
Tuntuu myös, että hän tarjoaa samoja juttuja ratkaisuksi jokaiseen ongelmaani/pohdintaani: esim. kysyy, mitä tunteita jokin asia herättää, johon vastaan että sitä ja tätä. Terapeutti jatkaa: "ja ehkä myös pelkoa?" Tuo "pelko" on se, mitä hän hokee vastauksena aivan jatkuvasti! En tiedä, ehkä olen joskus lapsena ollutkin peloissani tietystä tilanteesta, mutta koska en siitä mitään nyt aikuisena muista enkä mielestäni huomaa pelkoa tunteena, tuntuu todella turhauttavalta kuulla tuo sana! Samoin terapeutti haluaa tehdä kanssani dissosiaatio-työkirjaa, vaikka en ole dissosiaation takia terapiassa. Minulla on kyllä joitakin oireita siihen liittyen, mutta ne ovat hyvin toissijaisia vrt. ne ongelmat, joihin kaipaisin apua/helpotusta. Silti terapeutti keskittyy hyvin paljon dissosiaatioon ja antaa neuvoja siihen liittyen.
Mitä ajatuksia tämä herätti lukijoissa?
Voiko ihminen olla liian "urautunut"...
emt
1
201
Vastaukset
- en.siis.ole.alalla
Milloin viimeksi pysähdyitte pohtimaan, miltä psykoterapia on sinusta tuntunut?
Hyvä psykoterapeutti tätä välillä kysyy ja silloin tarkastellaan juuri noita esille nostamiasi asioita.
Dissosiaatiotehtäväkirjassa on erinomaisia harjoituksia oman itsen hahmottamiseen, tunteiden tunnistamiseen, kehotuntemuksiin. Nämä ovat kaikille hyödyllisiä, mutta näidenkin tekemisen mielekkyydestä pitäisi yhdessä keskustella....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990