Helvetti irti!!Maapallon pintalämpötila laskee!!

PerttiKoskela

Selailin juuri NASAn GISSTEMPin käyriä ja huomasin maapallon pintalämpötilan laskeneen hälyyttävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Se laski 0.56 astetta celciusta, siis enemmän kun edellisemmäl vuosisadalla ikinä! Oiskohan täl jotain tekemistä sen jonkun ihmeen aurinkosyklin kanssa, pitäskö huolestuu? Oikeest jätkät ja muijat, nyt nopeesti lisää sitä CO2zta kehiin, muuten me kohta jäädytään!! Jos tää sama linja jatkuu niin koko helskutin ilmaston lämpeneminen on peruttu sitten 80-luvun. Täs vielä linkki tohon NASA dataan, mä niin toivon et oon vääräs, mä vihaan talvee:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/graph_data/Monthly_Mean_Global_Surface_Temperature/graph.pdf

14

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutustupa sellaiseen globaaliin sääilmiöön kuin ENSO: El Niño Southern Oscillation.

      Selviää, miksi on globaalisti ollut pari vuotta viileämpää ja sekin, että viileneminen on vain väliaikaista.

      • PerttiKoskela

        Noinha mäkin just ekaks kelasin, mut kun se perkeleen lämpö putos enemmän kun viimevuosisadalla vastaavan ninon aikana. Ja sit viel saharas sato lunta ja NYCssä kylmintä tyyliin sataan vuoteen!!! Ei oi mun mielestä ihan normi juttu, sais ola enemmän aurinkoo kiitos


      • PerttiKoskela kirjoitti:

        Noinha mäkin just ekaks kelasin, mut kun se perkeleen lämpö putos enemmän kun viimevuosisadalla vastaavan ninon aikana. Ja sit viel saharas sato lunta ja NYCssä kylmintä tyyliin sataan vuoteen!!! Ei oi mun mielestä ihan normi juttu, sais ola enemmän aurinkoo kiitos

        Huhtikuun data käynnissä olevasta ENSO:n syklistä kertoo viileän La Niñan olevan nyt päättymässä. Sitä ei vielä osata varmuudella sanoa pomppaako indeksi saman tien lämpimän El Niñon puolelle vai seuraako jatkossa enemmän tai vähemmän tasainen neutraali vaihe, mutta jokseenkin varmaa on, että globaali lämpötila alkaa nousemaan joulua kohti lähestyttäessä.

        Olisi todella hyvä jos ei tulisi mitään, ainakaan voimakasta El Niñoa. Voimakkaalla El Niñolla on huomattavasti ikävämpiä seurauksia kuin La Niñalla.

        ENSO:llahan ei sinänsä ole mitään vaikutusta taustalla jatkuvaan hitaaseen globaaliin lämpenemiseen, mutta El Niño aiheuttaa ilmoissa eli säässä lämpenemistä, mikä näin ilmaston lämpenemisen kanssa kertautuneena on ikävä juttu.


      • frfrrrrrrrrf
        Kollimaattori kirjoitti:

        Huhtikuun data käynnissä olevasta ENSO:n syklistä kertoo viileän La Niñan olevan nyt päättymässä. Sitä ei vielä osata varmuudella sanoa pomppaako indeksi saman tien lämpimän El Niñon puolelle vai seuraako jatkossa enemmän tai vähemmän tasainen neutraali vaihe, mutta jokseenkin varmaa on, että globaali lämpötila alkaa nousemaan joulua kohti lähestyttäessä.

        Olisi todella hyvä jos ei tulisi mitään, ainakaan voimakasta El Niñoa. Voimakkaalla El Niñolla on huomattavasti ikävämpiä seurauksia kuin La Niñalla.

        ENSO:llahan ei sinänsä ole mitään vaikutusta taustalla jatkuvaan hitaaseen globaaliin lämpenemiseen, mutta El Niño aiheuttaa ilmoissa eli säässä lämpenemistä, mikä näin ilmaston lämpenemisen kanssa kertautuneena on ikävä juttu.

        siis mielestäsi kasvien ja satojen huononeminen kylmyyden takia on parempi kuin lämpimät kesät. Olet jotenkin harhassa.


    • Greenman_
      • höpötihöpö

        Mitään "lämpenemistrendiä" ei ole havaittavissa.


    • totuudenlöytäjä

      Minä olen jo jonkin aikaa uskonut, että edessä on kylmempi kaus,i koska läpötilan nousua ei todellakaan ole aiheuttanut hiilidioksidi. Se on selvästi heikompi kasvihuonekkaasu kuin happi ja typpi. Ilmastotiede vaan pitää kiinni sadusta, joka keksittiin 1800-luvulla.

      En koskaan ole pitänyt niin vanhaa tietoa luotettavana, paitsi jos on myöhempää tutkimustulosta. Sen takia kaivoin esille todelliset faktat kaasujen kyvystä sitoa lämpöä. Ne on mitattu plus 20 asteen lämmössä menetelmällä, jota pystyisi käyttämään jopa kotioloissa. Kaasuyhtiö voi käyttää eri lämpötilaa. Laitetaan painepullosta kaasu virtaamaan vesiastiaan ja mitataan lämpötilamuutos. Valmiit arvot kaasujen kyvystä sitoa lämpöä löytyy kyllä kaasuyhtiöistä.

      Keskustelulle ilmastonmuutoksesta on tyypillistä että kannattajat huomioi ainoastaan heidän näkemystään tukevat tiedot. Luin eilen vahvasti väriteyn jutun joka on ollut Satakunnan kansan nettisivulla viime kuussa. Jutun okessa oli taulukko eri vuosien lämpötilosita ja otsikossa väitettiin että lämpötila nousee hurjaa vauhtia.

      Tiedot ai olleet järjestyksessä joten epäilin heti vedätystä. Laitoin ne järjestykseen ja piirsin käyrän, Käyrä todisti, että otsikko oli valetta. lämpötila oli kyllä noussut jyrkästi vuodesta 2012 vuoteen 2015. Seuraavana vuonna nousu oli taittunut ja 2017 jo laskenut kymmenesosa-asteen.

      • LeningradinLehmipoika

        Että asteen nousu ja sit kymmenesosan pudotus. Sillä lailla se "escalator" menee. Eli sinäkin sen nyt tunnustit. Lämpenee....


    • Kökkiäinen

      Hienoa! Vihdoinkin on todistusaineistoa alkavalle jääkaudelle. Olen alkanut tässä epäilemään, että denialistien blogit hölöttävät hömppää, eivätkä tiedä tieteestä tuon taivaallista. Nyt joku Suomi24:n professoritason klikkailija löysi selkeät todisteet, että viilenee ja kovasti. Jostain oudon syystä hiihtokausi vaan lyhenee vuosi toisensa jälkeen. Olisiko ituhippien ja niiden ehtymättömien resurssien talvisabotoinnilla jotain tekemistä asian kanssa?

    • Niinistö12345678

      Denialistien aivotonta lässytystä taas.

      Hohhoijaa.

    • seontaassitä

      Minusta taas helvetin ovet ovat auki, kun on niin kuuma.

      • näin.se.on

        Jaa, mulla on parvekkeen ovi auki, eikä ole ollenkaan kuuma.
        Ulkona on niukin naukin 10 astetta.
        Mukava nukkua viileämmässä.


      • pitkäkestoisempaasäätä
        näin.se.on kirjoitti:

        Jaa, mulla on parvekkeen ovi auki, eikä ole ollenkaan kuuma.
        Ulkona on niukin naukin 10 astetta.
        Mukava nukkua viileämmässä.

        Täällä toukokuun keskilämpötilan pitäis olla 10 astetta. Ekan viikon jälkeen yöllä on saattanut hetken olla 10 asteen pinnassa mutta muuten on lämpötilat huidelleet 20 asteessa ja välillä melkein 30 kohdalla. Harvinaista herkkua ollut vilukissalle ja näyttää jatkuvan kesäkuun puolelle.

        Yksittäistapahtumana tämä ei ole todiste ilmaston muuttumisesa, mutta minusta näitä pitkäkestoisia säätiloja on Suomessa alkanut esiintymään aiempaa useammin. Pitkää kylmää ja pitkää lämmintä. Sääilmiöiden keston muuttuminen olisi ilmastoilmiö.


      • vaihtelevaasäätä
        pitkäkestoisempaasäätä kirjoitti:

        Täällä toukokuun keskilämpötilan pitäis olla 10 astetta. Ekan viikon jälkeen yöllä on saattanut hetken olla 10 asteen pinnassa mutta muuten on lämpötilat huidelleet 20 asteessa ja välillä melkein 30 kohdalla. Harvinaista herkkua ollut vilukissalle ja näyttää jatkuvan kesäkuun puolelle.

        Yksittäistapahtumana tämä ei ole todiste ilmaston muuttumisesa, mutta minusta näitä pitkäkestoisia säätiloja on Suomessa alkanut esiintymään aiempaa useammin. Pitkää kylmää ja pitkää lämmintä. Sääilmiöiden keston muuttuminen olisi ilmastoilmiö.

        Niin ne säät vaihtelee.
        Ihan normaalia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe