sitä uv-säteilyltä! Siis mikä kumma se on ettei aikuiselle ihmiselle mene jakeluun auringon säteiden vaarallisuus?
Lapsien kohdalla mä vielä ymmärrän ettei heillä ole käsitystä miten suojautua liialta auringon valolta/lämmöltä ihollaan, ja siksi kaikkien aikuisten pitäisi huolehtia heidän terveydellisistä olosuhteistaan. Joka aamu lasten iholle aurinkovoidetta, kun ne kersat kuitenkin sinne aurinkoon pihalle pian kirmaavat.
Aamiaista ennen kuin rasvaa muksut ja juottaa nesteitäkin paljon ennen pihaleikkejä... pitkähihaista ohutta vaatekertaakin voi yrittää niille pienemmille ylle, suojaamaan myös sitä arkaa ohutta lapsen ihoa.
Eikä se aikuisenkaan iho mitään elefantin nahkaa ole, suojaat sitt itse oman ihosi myös!
Tuli tänään aamulla ystävältä soitto; ett hänellä on hirveän paha olo ja huimaakin... "ilmeisesti oon saanut hiukan liikaa aurinkoa!" Voisitko sä tulla levittämään vähän voidetta mun selkääni, kun itse mä en sinne pysty levittämään mitään rauhoittavaa... ja se kutisee ja kirvelee... vuorotellen.
Viime yökin oli mennyt melkein valvoen.
Olis mulla ollut muutakin tekemistä mutt... kaveri nyt on kaveri ja pitää yrittää jelsata tällaisissa kohdissa toista.
Juman klavita... ei tarvinnut kuin nähdä äijän naama hänen avatessaan ovea... niin tiesin jo ett ihan pikkujutusta tuskin kysymys. Posket helottivat, korvalehdykät tulipunaiset ja ihottumalla ellei sitt vesikelloja ihan tulossa... Valkoinen T-paita peitti selän jonka hän käänsi mulle kävellessään edeltä asuntoonsa peremmälle. Reidet takaakin päin punoittivat aika tavalla. Käsivarret ei nyt niin pahalle näyttäneet... ilmeisesti sen verran karaistuneemmat, ettei ainakaan ihan palaneet olleet.
Pyysin ett kiskaisitkos paitas pois ja näyttäisit sen selkäs?
Joopa joo... kaivoin kännyn esille ja soitin kälylle! Keitin teetä ja juotin sitä ystävälleni ja join myös itse... odotellesamme kälyäni. En voidellut selkää Bepanthenilla vaikka tuubin sitä olin ottanutkin mukaani, kaiken varalta... Sai ensin lääkäri katsoa ja päättää mitä tehdään ja missä ja milloin... selkä oli vesikelloilla ja särkyneillä vesikelloilla... veresnahalla osittain.
Ystävämme oli tehnyt asennustoitä paidatta yhdellä kesämökillä auringossa ja pienessä tuulessa päivällä... pelkät sortsit jalassa ja lippis päässään...eikä ollut edes huomannut polttaneensa ihonsa...kuin vasta viime yönä, kotona.
Sairaslomalle tuo aikuinen mies siitä joutui... ja sisarensa luo sairastamaan... yksin ei häntä valvovaa ihmistä vaille voinut jättää. En minäkään tarjonnut hänelle intervallipaikkaa, mummojen joukkoon hoivalle, kun sisarensa luota tiesin hänen löytävän kyllä apua.... perään katsojan ja toipilasajan hoitajan!
Ja nyt mä voin jatkaa omaa päivääni juhlien muiden mukana... on ylioppilasjuhlia ja ammatillisia valmistumisjuhlia... sekä yhdet 75vuotis päivätkin... joten juhlittavaa riittää tämä viikonloppuna.
Aurinkoista kesää... mutt älkää polttako pintaanne!
Nyt on kesä, aurinko polttaa ihosi jos ett suojaa
16
339
Vastaukset
.. Noh, Kai ne kaikki "syyt" voi Tiivistää yhteen Sanaan.. Tyhmyys.. ;P
.. Itse olen älyttömän "huono" Itseni Rasvaaja.. Eipä ole siis tullut käytettyä PalYhtään.. Mitään rasvoja.. Paitsi silloin, kun on "ihan pakko".. Eli Just JälkiHoitona.. ;D
.. Auringon Polttamia&Kärventymiä harvemmin on ollut, kun en ole mikään AuringonOttaja.. Mieluummin olen varjossa silloin, kun aurinko oikein porottaa, jos on vain suinkin mahdollista.. ;P
.. Jeps.. Aurinko saa paistaa.. Kunhan ei Helteilis liiaksi.. ;D- trollikka
No niin, nyt on tullut käytyä pippaloissa jos toisissakin ja juotua kahvia niin ett vatsassa hölskyy!
Mansikkakakkua, suolaisella täytettyjä tuulihattuja ja muuta hyvää tullut maisteltua. Olin autolla liikenteessä joten helppo kieltäytyä alkoholipitoisista juomista... kuten viinistä tai kuohuviinistä, sitähän oli vissiin jokapaikassa tarjolla.
Vain yhdessä juhlassa oli sangriaa tarjolla, muuten suoraan pullosta kaatoivat laseihin juotavaa.
Huomenna käyn siellä syntymäpäivä sankarittaren luona kyläilemässä, kielokimpun kanssa.
Vaihdan asusteita ja lähden juoksumatolle sekä hakkaamaan hetkeksi päärynää... hartiat kun hiukan jumittaa! Olen kaivanut lapiolla maata, muutamia kottikärryllisiä... siinä luultavasti syy.
".. Itse olen älyttömän "huono" Itseni Rasvaaja.. Eipä ole siis tullut käytettyä PalYhtään.. "
-Samoin, mutt muuten kyllä olen varovainen jo nykyään, kun tiedän herkkyyteni palaa auringossa. Rasvaa tulee käytettyä lähinnä silloin kun menen merelle, tai uimarannalle.
Leveä lierihattu on mun vakio varuste kesäisin... ainakin päivisin ulkona ollessani.
Ei toivota helteitä... ei! Mutt aurinkoisia 18- 22 asteisia päiviä ja öisin tihkusateita tai pieniä sadekuuroja... sellain sopivasti, ett luontokin saa vesi tarpeensa luonnollisesti!
Illanjatkoja... kaikille tasapuolisesti! trollikka kirjoitti:
No niin, nyt on tullut käytyä pippaloissa jos toisissakin ja juotua kahvia niin ett vatsassa hölskyy!
Mansikkakakkua, suolaisella täytettyjä tuulihattuja ja muuta hyvää tullut maisteltua. Olin autolla liikenteessä joten helppo kieltäytyä alkoholipitoisista juomista... kuten viinistä tai kuohuviinistä, sitähän oli vissiin jokapaikassa tarjolla.
Vain yhdessä juhlassa oli sangriaa tarjolla, muuten suoraan pullosta kaatoivat laseihin juotavaa.
Huomenna käyn siellä syntymäpäivä sankarittaren luona kyläilemässä, kielokimpun kanssa.
Vaihdan asusteita ja lähden juoksumatolle sekä hakkaamaan hetkeksi päärynää... hartiat kun hiukan jumittaa! Olen kaivanut lapiolla maata, muutamia kottikärryllisiä... siinä luultavasti syy.
".. Itse olen älyttömän "huono" Itseni Rasvaaja.. Eipä ole siis tullut käytettyä PalYhtään.. "
-Samoin, mutt muuten kyllä olen varovainen jo nykyään, kun tiedän herkkyyteni palaa auringossa. Rasvaa tulee käytettyä lähinnä silloin kun menen merelle, tai uimarannalle.
Leveä lierihattu on mun vakio varuste kesäisin... ainakin päivisin ulkona ollessani.
Ei toivota helteitä... ei! Mutt aurinkoisia 18- 22 asteisia päiviä ja öisin tihkusateita tai pieniä sadekuuroja... sellain sopivasti, ett luontokin saa vesi tarpeensa luonnollisesti!
Illanjatkoja... kaikille tasapuolisesti!.. Noh, Sullapa on ollut sitten kiireinen päivä.. Ja Makea.. ;D
Tarkoitin tuolla "Rasvauksella" kaikkea rasvausta yms.. En siis pelkästään AurinkoMömmöjä.. ;P
.. Jeps.. Just tuollaisia päiviä Me laitetaan Tilaukseen.. =).. HelteidenPalvojat lähtekööt PippuriMaahan, jos tämä ei miellytä.. ;D
.. IllanJatkoja.. =)Mä oon Nuuska sun kanssa niin samoilla linjoilla tästä aurinkoasiasta, jopa aivan täsmälleen sanasta sanaan, että olisin hyvin saattanut kirjoittaa seuraavan täysin omin päin;
No, kai ne kaikki "syyt" voi tiivistää yhteen sanaan; tyhmyys. Itse olen älyttömän "huono" itseni rasvaaja. Eipä ole siis tullut käytettyä paljon yhtään mitään rasvoja, paitsi silloin, kun on "ihan pakko". Eli just jälkihoitona :) Auringon polttamia ja kärventymiä harvemmin on ollut, kun en ole mikään auringonottaja. Mieluummin olen varjossa silloin, kun aurinko oikein porottaa, jos on vain suinkin mahdollista.
Jeps, aurinko saa paistaa, kunhan ei helteilis liiaksi :)
- Totuus-
Minä oon ihan punainen kun käsi paloi jo viikko sitten merellä kun olin kalassa ja tänäänkin oli t-paita päällä merellä ja paloin lisää. Ei se haittaa koska yksin elän ja kuolen.
- ätminelämää
Ei se haittaa koska oon ätmi. Ätminä minulla ei ole menetettävää.
- jeesustelua
Se paras aika on klo 11-15, silloin aurinko lähettää oikeanlaista säteilyä joka aktivoi ihon d-vitamiinituotannon.
Auringonsäteily ei ole yhtään niin vaarallista kuin huoneilma, nyt äkkiä ulos peräkammarista... Noin 15 minuuttia kädet ja kasvot auringossa riittää kattamaan päivittäisen tarpeen.. ;P
.. EtSillee.. ;D- jeesustelua
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. Noin 15 minuuttia kädet ja kasvot auringossa riittää kattamaan päivittäisen tarpeen.. ;P
.. EtSillee.. ;DTalvea varten varastoon täytyy kerätä yliannostus, kesä on niin lyhyt. ;P
jeesustelua kirjoitti:
Talvea varten varastoon täytyy kerätä yliannostus, kesä on niin lyhyt. ;P
.. VoeElämä.. Näitä PseudoTieteellisiä SeliSelityksiä.. ;D
.. Mut joo.. LumeVaikutuksen Voimaa ei Pirä AliArvioira.. ;D
Käytän pitkähihaista paitaa, ja lippistä
- trollikka
Muuten järkevää, mutt entäs ne korvat... etteivät vaan kärähdä.
Mä näin tänään aamusta niin järkyttävän auringon polttamat posket ja korvat...äijällä joka käyttää lippistä auringon suojanaan. Eikä siinä kaikki, selkä se oli hänellä pahemmin kärsinyt alue! Mahtaa olla kipee... ja on mahallaan maattava mahdollisimman paljon pitkän aikaa, kun kylkiasennossakin menee iho rikki...vähänkin kääntyessä.
Oishan se ollut mahdollista ihotaudeillekin lähettää hänet saamaan asianmukaista hoitoa, ensiavun kautta... nykyään tietenkin.
Mutt kun potilas itse vastusti sairaalaan menoa... saatiin hänen sisareensa yhteys ja hän haki veljensä luokseen sairastamaan... valvotusti. Vaihtaa myös hengittävät rasvalaput pahimpiin kohtiin aamuin - illoin päivittäin, ja toimittaa veljensä lääkäriin jos tilanne pahenee tästä. Pitää huolta myös nesteytyksestä... tarvitsee nyt normaalia enemmän juotavaa.
Nämä ovat kurjia juttuja ihan oikeesti, kun aikuista miestä ei oikein voi pakolla alkaa hoitaa... eikä mies itse ymmärrä täysin... olevansa "ymmärtämätön potilas" tällä hetkellä!
Illanjatkoja sinullekin... ja muista olla varovainen sen auringon uv-säteilyn kanssa päivällä! trollikka kirjoitti:
Muuten järkevää, mutt entäs ne korvat... etteivät vaan kärähdä.
Mä näin tänään aamusta niin järkyttävän auringon polttamat posket ja korvat...äijällä joka käyttää lippistä auringon suojanaan. Eikä siinä kaikki, selkä se oli hänellä pahemmin kärsinyt alue! Mahtaa olla kipee... ja on mahallaan maattava mahdollisimman paljon pitkän aikaa, kun kylkiasennossakin menee iho rikki...vähänkin kääntyessä.
Oishan se ollut mahdollista ihotaudeillekin lähettää hänet saamaan asianmukaista hoitoa, ensiavun kautta... nykyään tietenkin.
Mutt kun potilas itse vastusti sairaalaan menoa... saatiin hänen sisareensa yhteys ja hän haki veljensä luokseen sairastamaan... valvotusti. Vaihtaa myös hengittävät rasvalaput pahimpiin kohtiin aamuin - illoin päivittäin, ja toimittaa veljensä lääkäriin jos tilanne pahenee tästä. Pitää huolta myös nesteytyksestä... tarvitsee nyt normaalia enemmän juotavaa.
Nämä ovat kurjia juttuja ihan oikeesti, kun aikuista miestä ei oikein voi pakolla alkaa hoitaa... eikä mies itse ymmärrä täysin... olevansa "ymmärtämätön potilas" tällä hetkellä!
Illanjatkoja sinullekin... ja muista olla varovainen sen auringon uv-säteilyn kanssa päivällä!Ei oo ainakaan vielä korvat kärähtäneet
- Kuikelo
Vuosienkin päästä runsaasta auringonotosta voi seurata jälkitoimituksena luomia, joko vaarattomia tai vakavampaa.
- trollikka
Niin sinä tarkoitat nyt varmaan melanoomaa... iho syöpää. Saattaa se melanooma tulla ilman luomiakin ihon pintaan... tai vuosienkin jälkeen jonkun luomen reunaan ilmestyä. Kannattaa seurata ihoaan, jos siihen tulee outoja muutoksia... niistä pitäisi kertoa terveydenhoitajalle tai lääkärille.
Ammattilainen kyllä nopeaan kertoo pitääkö olla huolestunut... ja epävarmoissa tapauksissa ottavat ohutneulanäytteen ja labrassa kyllä asiat selviää. Terveyskeskuksissa terveydenhoitaja selvittelee tällaiset asiat, hakien labralähetteen lääkäriltä... jollei nyt lääkäri ehdi vilkaisemaan sitä ihomuutosta.
Useimmat lääkärit kyllä käyvät itse toteamassa tilanteen ja päättävät sen jälkeen aiheutuvat jatkotoimet jos sellaisia tulee.
Hyvää yötä, kaikille ja kauniita unia!
No enpä käytä suotta aurinkovoiteita, jos ei ole ihan pakko. Ennemmin vaikka sitten pidän pitkähihaista paitaakin, mutta aurinkovoiteista tulee monesti ikäviä sivuoireita. Tulee pyyhittyä silmiin sitä ja osaa se sotkea vaatteetkin.
Tietty jossain vesillä se on miltei pakollinen....siellä se heijastaa auringonvalon vedestä, eikä siinä auta mitkään lippikset tai aurinkolasitkaan... pärstä ja korvat palaa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1996110Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442307
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2301425- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256