Kuinka haitallista miroaaltosäteilyllä lämmitetty ruoka on ihmiselle? Syy miksi tälläistä kysyn on se että sain tässä yhtenä päivänä tietää että olen syönyt vuosia tietämättäni tälläistä ruokaa, eli tapanani on syödä paikallisessa huoltamossa silloin tällöin lihapiirakka. Heidän näppärän oloinen grillinsä on jo pidemmän aikaa kiinnostanut minua ja tässä taannoin oma sähkögrillini rikkui kysyinkin mistä tuollaisia ovellisia grillejä saa. Silloin minulle selvisi ettei kyseessä ollut mikään grilli ensinkään, vaan tälläinen mikroaaltouuni, joka siis lämmittää ruuan säteilyttämällä! Sanoivat että heillä on ollut ko. laite jo vuosikaudet käytössä, eli olen syönyt säteilemällä lämmitettyä ruokaa tämän ajan aavistamatta mitään. Luonnollisesti lopetin tuolla syömisen, mutta kertokaa nyt joku mitä haittavaikutuksia tuollaisella voi olla? Mahtaako olla ihan laillista tällälailla käsitellyn ruuan myynti?
Kuinka vaarallista mikrouunilämmitetty ruoka
9
741
Vastaukset
- Pelkokerroin 0
Mikroaaltouunin kuumentava vaikutus perustuu siihen, että suuritaajuinen (2,4 gigahertsiä) sähkömagneettinen kenttä saa ruuan sisältämät vesimolekyylit värähtelemään. Kun virta katkaistaan, värähtely lakkaa. Ruoka on vain kuumentunut, mutta ei muuttunut muulla tavalla. Mikroaallot eivät todellakaan saa ruuassa aikaan mitään ihmiselle haitallisia muutoksia - ruokaan ei esim. synny minkään aineen radioaktiivisia isotooppeja.
Mikroaaltouuni on tavallaan radiolähetin, jonka taajuus on korkeampi kuin tavanomaisissa radio- ja TV-lähetyksissä käytettävä. Sen radioaaltojen ei myöskään anneta säteillä antennin kautta avaruuteen vaan "mölyt pidetään mahassa" eli laitteen metallikuorien sisällä.
Mikroaalloilla lämmitetty ruoka on tasan tarkkaan yhtä turvallista syötävää kuin muillakin tavoin kuumennettu ruoka. Sen ei voi osoittaa olevan millään tavoin haitallista (ellei haitaksi lueta esim. sitä, että polttaa suunsa syödessään ruokaa liian kuumana).
Itse olen käyttänyt mikroaaltouunia kotonani lähes 20 vuotta täysin levollisin mielin. - Salli
Lämmitin kokonaisen, keitetyn ja kuoritun kananmunan mikrossa. Oli onni ettei se räjähtänyt silmilleni, silla se nimittäin poksahti vasta sitten kun olin ottanut sen ulos mikrosta.
Teepussinkin laittaminen mikrossa kuumennettuun kiehuvaan veteen voi saada aikaan sen, että kuuma vesi lentää kasvoille. Olkaa varovaisia. - mieleen
että jos syöt huoltiksella lihapiirakan niin se on lähes poikkeuksetta aina lämmitetty mikrossa...? Ja ei, se ei ole vaarallista.
- Saivartelija
Se itse lihapiirakka usein nautittuna on aika rasvapommi, eli sisältö voi olla vaarallinen =)
- alpo
Lihapiirakat lämmitettiin höyrykattilassa! Ei tarvittu mitään säteilyjä.
- ruoka@fani
alpo kirjoitti:
Ootko vanhus vai muuten vaan ajasta jäljessä? Tarkoitan vain että mikrot ovat olleet jo kauan olemassa ja semmoinen on todellakin laillista! Kaikki valmis ruoat lämmitetään yleensä mikrossa ja me ainakin syömme mikro poppreita jotka ovat kovin yleisiä eli ei siin äkyllä ole mitään hämminkiä! Kun luin tekstisi ajattelin että onko joku täällä mielen vikainen vai näenkö omiani! Microsta siis kysellään... Minäkun luulin että kaikki ihmiset ovat kehityksessä mukana!
ps. en sitten todellakaan halua loukata kunhan vain ihmetyttää vain! - Jim
alpo kirjoitti:
Lämpö on lämpösäteilyä...luonteeltaan yhtä vaarallinen kuin mikronkin sätely...samanlainen reaktio tapahtuu höyrykattilassa ja mikrossa lämmitetylle lihapiirakalle eli piirakan atomit alkavat värärähtelemään voimakkaammin lämpötilan noustessa..
- alpo
Jim kirjoitti:
Lämpö on lämpösäteilyä...luonteeltaan yhtä vaarallinen kuin mikronkin sätely...samanlainen reaktio tapahtuu höyrykattilassa ja mikrossa lämmitetylle lihapiirakalle eli piirakan atomit alkavat värärähtelemään voimakkaammin lämpötilan noustessa..
Mikrouunissa on tiemmä ihan oikeaa säteilyä, eikä mitään lämpösäteilyä. Jos esim. laittaa käden kattilaan niin siinä voi nahka palaa, mutta laitappa mikrouuniin, luulempa että syöpä tulee vähintään!
- ...
niinhän sitä on puhuttu ja tutkittu, että mikron säteily olisi vaarallista.
on ollu vauvoja, joille muutaman ensimmäisen kuukauden ajan on lämmitetty maito mikrossa, ja kuinka ollakkaan, jostain kumman syystä heiltä on löydetty syöpä. en tiedä onko syynä ollut mikro vai ei, onko se mahdollisesti ollut perinnöllistä vai onko syitä ollut useita...
tietysti nämä jutut voivat olla myös "urbaaneja legendoja", koska tällaiset tapahtuman sattuvat tutun tutun tutun tutulle...
en osaa vastata kysymykseen, kun en ole tiedemies. mutta sen tiedän, että itse välttelen mikron käyttöä. lämmitän kaikki ruoat hellalla, jos se on vain mahdollista. mikro on periaatteessa turha kapistus, vaikka kieltämättä kyllähän se joissain tilanteissa on kätevä.
tuskin sulla mitään hätää sen säteilyn suhteen on, eiköhän se lihiksen rasva oo vaarallisempaa! ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241