Kittilässä ei ole metsälappalaisten jälkeläisiä, koska koko Suomessa ei ole henkilöitä, joiden esivanhempia olisi vir anpmaiskirjoihin merkitty metsälappalaisiksi. Metsälappalasia toivotaan syntyvän metsälappalaispäivillä. He äänestävät vaaleissa tapahtuman järjestäjiä ja myöhemmässä vaiheessa julistautuvat järjestäjien antamien ohjeiden mukaan saamelaisiksi. ”Saamelais”pukuja löytyy aitoista ja ammoin kuollut isoisä ”on puhunut saamea”. Hänen saamankielen taitoaan ovat todistaneet muut metsälappalaispuolueaktiivit.
Metsälappalaisten synnytys
58
10757
Vastaukset
- saamelaislappalainen
Olisiko tuo noin yksinkertaista? Kittilässä asuneet metsästyksellä, kalastuksella, maanviljelyllä ja poronhoidolla eläneet saamelaiset/lappalaiset saivat 1760 luvun jälkeen luvan perustaa verotiloja. He saivat kuitenkin pitää saamelais-/lappalaisoikeuksiin kuuluvat pyyntialueet, mitä oikeutta ei ollut eteläisestä suomesta tulleilla uudistilallisilla.
Saamelaisuus/lappalaisuus ei ollut välttämättä ylpeilynaihe, joten sitä ei korostettu jokapäiväisessä elämänmenossa vaan pikemminkin peiteltiin. Myös kieli hukattiin, koska hävettiin saamelaisuutta/lappalaisuutta. Käytettiin mielummin suomen kieltä. Käkti olosuhteisiin sopivana käyttövaatteena ja nutukkaat jalkineina olivat arkipäivää ja koristrellumpina ne olivat juhlavaatteina. En usko, että 1900 luvun alussa syntynyt tilallisen poika Kelontekemästä koki olevansa jotenkin moderni käyttäessään em. asusteita, koska saamelaisuus/lappalaisuus ei ollut mikään ylpeilynaihe. Kuitenkin nämä vaatteet olivat hänen perheen ja suvun perinnettä monen sukupolven ajalta.
1960 luvulla saamelaisten/lappalaisten oikeuksia heräsivät ensimmäisenä puolustamaan etelästä tulleet opettajat. Enontekiön Hetassa kansakoulun miesopettaja moitti vaaleatukkaista kymmenvuotiasta saamentyttöä saamenpuvun käytöstä, koska se ei hänen mielestään kuulunut vaaleille suomalaisille. Muutaman kuukauden kuluttua hän seisoi luokan edessä piirustustunnilla mallina mittatilaustyönä tehty miehen saamenpuku päällä. Nuo etelästä tulleet lantalaiset opettajat ja heidän jälkeläisensä ovat enemmän saamelaisia/lappalaisia, kuin alkuperäisväestö.
Tänään saamelaisuuteen/lappalaisuuteen viittaavien tunnusmerkkien käyttäjä leimataan yleisesti kulttuurivarkaaksi ja häntä paheksutaan julkisesti.
Kittilässäkin on jo muinaisista ajoista alkaen asunut ja asuu edelleenkin alkuperäisiä saamelaisia/lappalaisia ja heidän jälkeläisiään, joita kutsutaan nyt metsälappalaisiksi. Heidän olemassaoloa norjasta muuttaneet nykysaamelaiset ja heidän jälkeläisensä ei tunnusta.
Perimältään puhdasrotuisia saamelaisia/lappalaisia ei ole. Saamelaisuus on ensisijaisesti politiikkaa.- Lappalainen
Metsälappalaisia ei ole, vaan ne on Etelästä tulleita lantalaisia.
Lappalaisia ei myöskään ole. - TuristiTässä
Niinpä Kittilässä on naamansa noenneita mm. Uuttu ja
Nulituinen. Ennen vouhotuksia nämä olivat pelkkää turistirekvisiittaa ja tiesivät sen itsekin. Rummuttamalla sitten Nulituisesta tuli metsä”saamelainen”, noin niinkuin osana poliittista liikettä, sen rekvisiittana. - Faktaa
Lappalainen kirjoitti:
Metsälappalaisia ei ole, vaan ne on Etelästä tulleita lantalaisia.
Lappalaisia ei myöskään ole.Eliittisaamelaisiksi metsä"saamelaiset" haukkuvat niitä, joiden esi-isät ovat eläneet saamelaista elämää ja siirtäneet saamen kansan kulttuurin ja kielen sukupolvien ajan jälkipolville. Nämä "eliittisaamelaiset" asuvat omilla maillaan. He ovat käyttäneet alueitaan jo paljon ennen valtakuntien rajojen muodostumista ja ennen mitään tulokasinvaasiota. Valtioiden rajojen tulon jälkeen heidän oli valittava missä maassa rupeavat asumaan, rajasulku oli lopullinen 1880- luvulla.
Suomalainen talollisporonhoitokin on kehittynyt saamelaisten myötävaikutuksella.
Kaikki nämä edellä mainitut tosiasiat ovat luettavissa arvostettujen tutkijoiden ja historiankirjoittajien teoksista. - Että...silleen
Eliittisaamelaisiksi kutsutaan saamelaisten kanssa naimisissa tms. vastaavassa suhteessa olevia henkilöitä, jotka eivät ole saamelaisia, mutta ovat opetelleet jonkun saamenkielistä.
Useat saamelais tutkijat valitettavasti vääristävät saamelaistutkimuksiaan omaksi eduksi.
- Että...silleen
Mihinkä ne lappalaiset muka on kadonneet ? Ottaahan se koville noille eliittisaamelaisille tunnustaa että Suomen lappia on asuttaneet lappalaiset satoja vuosia ennen kuin Norjan saamelaiset tulivat Inariin ja Vuotsoon asti. Eihän ne tykkää kun meillä on jopa virallisia papereita näyttää mistä ja milloin esi vanhempamme on tänne lapin perukoille tulleet
- HistoriaEiVääristellä
Ei minnekään. Lappalaisten jälkeläiset asuvat Etelä-Suomessa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lappalaiset#/media/File:Suomen_asutus_keskiajan_alussa.png
Yksi paperi ei korvaa useamman tutkimuksen johtopäätöstä. - Että...silleen
HistoriaEiVääristellä kirjoitti:
Ei minnekään. Lappalaisten jälkeläiset asuvat Etelä-Suomessa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lappalaiset#/media/File:Suomen_asutus_keskiajan_alussa.png
Yksi paperi ei korvaa useamman tutkimuksen johtopäätöstä.Tottakai osa asuu sielä työn perässä muuttaneet. Samoin Helsingissä on Suomen suurin ns. saamelais keskittymä. Mitähän ne sielä tekee ? Opiskelevatko poron hoitoa ja saanen käsitöitä ? Vai omaa kulttuuria ? Lapista joutuu yhä muuttamaan opiskelun ja työn perässä etelään. Lappi tyhjenee kovaa vauhtia saamelaisista ja muistakin. Kuolleisuus on korkeampa kuin mitä syntyy uusia asukkaita. Maat ja talot ei kelpaa kellekkään. Suku ei halua palata kuin ehkä lomilla ja muut ei huoli vaikka taloja ja maita on myynnissä pilkka hinnalla.
- saamelaislappalainen
Onko tämä se omakustannekirja?
http://www.suonttavaara.se/Niilo Tervo.htm
Lappalaisuudesta /saamelaisuudesta on väitelty tohtoriksi, mutta väitöskirjoja vaivaa yksisilmäisyys. Arvostetut tohtori K Korpijaakko-Labba on tarkastellut lappalaisuutta/saamelaisuutta oman sukunsa näkökulmasta. - VainFaktaa
saamelaislappalainen kirjoitti:
Onko tämä se omakustannekirja?
http://www.suonttavaara.se/Niilo Tervo.htm
Lappalaisuudesta /saamelaisuudesta on väitelty tohtoriksi, mutta väitöskirjoja vaivaa yksisilmäisyys. Arvostetut tohtori K Korpijaakko-Labba on tarkastellut lappalaisuutta/saamelaisuutta oman sukunsa näkökulmasta.Opistoinsinööriin en niinkään luottaisi saamelaisten oikeusasemaa selvittelyssä. Oikeustieteen tohtori Korpijaakko on luotettava tutkija.
- LatinaaArvostelu
VainFaktaa kirjoitti:
Opistoinsinööriin en niinkään luottaisi saamelaisten oikeusasemaa selvittelyssä. Oikeustieteen tohtori Korpijaakko on luotettava tutkija.
Korkeamman tason tutkija.
- tittelistäviis
http://www.suonttavaara.se/Niilo Tervo.htm
Opistoinsinööri tai ei, Tervon esille nostamat asiat löytyy Enontekiön ja Kittilän käräjien pöytäkirjoista, joita Korpijaakko-Labba ei ole huomioinut korostaessaan tutkimuksessaan puolisonsa suvun näkökulmaa. - tttelistäviis
Tämä systeemi ei huoli tuota Tervon linkkiä, mutta se löytyy googlesta haulla: Niilo Tervo --> Ensinnäkin Kyrön suku on ollut Lapissa jo......
Kokeilkaapa siitä. - Arvostelija
Päinvastoin! Korpijaakko on ottanut huomioon informaation kaikista lähteistä.
- Tyhjäntutkija
tttelistäviis kirjoitti:
Tämä systeemi ei huoli tuota Tervon linkkiä, mutta se löytyy googlesta haulla: Niilo Tervo --> Ensinnäkin Kyrön suku on ollut Lapissa jo......
Kokeilkaapa siitä.Tervon linkkiä... tiedättekö mitä oikeushistorioitsijoiden ym. tieteenharjoittajien Matthias Calonius-Seura on kirjoittanut näistä Tervon ns. tutkimuksista?
No mm. seuraavaa:
-selvityksestä puuttuu varsinainen tutkimuskysymys, jota on pidettävä kaiken historiantutkimuksen peruslähtökohtana. Tervolla on vahva ennakko-oletus, jota hän pyrkii todistamaan oikeaksi. Tutkimuksellisesti lähtökohta on ongelmallinen.
-tutkimuksen sisällölliset epäjohdonmukaisuudet
-Tervo esittää väitteitä ilman riittäviä todisteita, Hän esim. kirjoittaa, että kaikista Enontekiön ja Pohjois-Kittilän asukkaista on tehty tarkat sukuselvitykset alkaen 1500-luvulta. Hän ei kuitenkaan mainitse kuka tai ketkä ovat tehneet näitä tutkimuksia, mistä suvuista ja mistä kyseiset tutkimukset olisivat löydettävissä. Tervo mainitsee suvut Mujo, Musta, Paadar, Kuuva, Palto ja Saijets ja toteaa niiden olevan Inarin alkuperäisiä lapinsukuja. Kaikista puuttuu viittaus aineistoon, mihin toteamus perustuu. Historiantutkimuksessa voi jättää viitaten pois puhuttaessa jostain yleisesti tunnetusta asiasta, kuten talvisodan syttyminen vuonna 1939. Ei voida olettaa, että em. sukujen alkuperä olisi samalla tavalla yleisesti tiedossa oleva asia.
- tapa millä Tervo esittää Sara-suvun polveutumisen. Kuvion, jossa esitetään suvun kantaisät, hän on ottanut suoraan Adolf Steeniltö. Kuviossa on kantaisät Michel Aslacson, Michel Jonsson ja Jon Jonsson, heidän isänsä Aslak Michelsson sekä heidän isänsä Michel. Siteen on kuitenkin päätellyt, että näillä kolmella kantaisänään on sama isoisä ja isoisän nimen täytyy olla Michel. Polveutumiskuvio on siis pelkkä hypoteesi, mutta Tervo esittää sen faktana.
- Tervo jättää huomioimatta saamelaisten bilateraalisia eli kaksipuolisen polveutumislaskennan. Tänä tarkoittaa että sukulaisuus lasketaan sekä isän että äidin puolelta. Tervo esittää suvut nimen mukaan kulkevina linjasukuina. Äidin puoleista polveutumista ei ole huomioitu.
- todisteiden epämääräisyys: esim. väitettään Kyrö-suvun kveeneihin ulottuvasta alkuperästä hän perustelee viittauksellaan Jouko Vahtolaan. Vahtola kuitenkin kirjoittaa birkarleista ha kveeneistä ryhmänä mainitsematta yhtään sukua nimeltä. Jomppasen suvun kohdalla hän toteaa ”sukunimeä Jumppanen esiintyy Itä-Suomessa, joten suku on ilmeisesti suomalainen”. Vastaanvanlaisia esimerkkejä Tervon selvityksestä löytyy useita.
- esim. pyrkiessään osoittamaan tiettyjen sukujen saamelaisuuden ja heidän nautintaoikeutensa Pöyrisjärven alueella bilateraalista polveutumista ei huomioida ja todistelu on puutteellista. Tervo kirjoittaa: ”vuonna 1685 ilmestyi Peltojärvem veroluetteloihin Amund Amundinoika, jolla oli vaimona Kerstin Michelintytör, joka puolestaan polveutuu TODENNÄKÖISESTI Peltojörven Mikkel Olofinpojasta”. Seuraavalla sivulla todennäköisyys muuttuu jo tosiasiaksi kun Tervo kirjoittaa: ” Peltojärven maakirjoihin ilmestyy 1685 Per Amundinpoika-niminen henkilö, joka jo Mikho-suvun yhteydessä todettiin äitinsä puolelta peltojärveläiseksi”. (Tässä kohden äidinpuoleinen polveutuminen poikkeuksellisesti kelpasi...)
-Tervon historiankäsityksestö ja historioitsijan taidoista kertoo myös se, että hän ei tiedä mitä käsite loinen tarkoittaa. Loinen tarkoitti toisen talossa asuvaa ihmistä. Käsitettä on käytetty kaikkialla Suomessa eikö se pitänyt sisällään negatiivista arvolatausta. Tervo kuitenkin kirjoittaa:”Esimerkiksi vuosilta 1882-1884 on Enontekiöllä säilynyt luetteloita rippikoulunuorista, joista jokainen voi todeta kuinka monia alueen vanhojen lappalaisten lapsia kutsuttiin loisiksi isiensä harjoittaman kulttuurin perusteella kun he eivät panostaneet uusistakin ylläpitoon viranomaisten edellyttämällä tavalla. Nykyisille saamelaisten pääryhmälle, jotka olivat usein rikkaita suurporonhoitajia käytettiin yhteiskunnallisesti hyväksyttyä termiä lappalainen”. - Anonyymi
Näin on!
- jylppys
Eihän täälä olekhan ku tunturimustalaisia ja mettämustalaisia.
- einiitäoolluaikoihin
Pirkkalaiset tappoivat metsälappalaiset sukupuuttoon jo keskiajalla.
- totuusonkarua
Sittenhän ei ole aitoja saamelaisia Suomessa ollenkaan. Kari G. kertoi pirkkalaisten käyneen veron keruussa jopa Tenojoen pohjois puolella . Pirkkalaisten ei kyllä kannattanut "lypsävää lehmää " tappaa. Eikä ole Suomessa yhtään saamelais sukua jossa ei virtaa myös muualta tulleiden verta
- KeskiaikaHistoria
Tuo metsälappalaisuus perustuu yhteen kirjaan.
Kirja on oma kustanne.
Tutkija piireissä on todettu että kirja ei edes kelpaa opetuskäyttöön.
Täynnä asiavirheitä jopa kirjan kirjoittajan motiiveja on kyseenalaistettu.- jookostajaa
Kittilässä ei ole muuta saamelais sukua kuin Vasaran suku. Johon kuuluu esim Kallon kreetan jälkeläiset joita on aika paljon. Vasaran suku oli kittilän viimeinen vaeltava poropaimen suku. Metsälappalaisuus on yhtä höpötystä. Muualta tulleet lantalaiset omaksuivat osan saamelaisten elintavoista ja puvuista. Ei se tee heistä mitään metsälappalaista.
- KielenTaito
Ainoa saamen kielen näyte Kittilästä on Jakob Fellmanin muistiinpanemat joikutekstit 1800-luvun alussa. Ne ovat Ruotsin puolen raitiolappalaisten puhumaa
Jukkasjärven saamea. Kittilän alkuperäinen saamen kieli on kadonnut jäljettömiin jo ennen Fellmanin aikaa, eikä puhujia ole koskaan ollut suuria määriä.- totuusonkarua
Ruotsin lappalaiset on kulkeneet isoja jokia myöten vanhan Sallan puolelle ja matkan varrelle on osa jäänyt. Sekoittuneet nykyisen Suomen lappalaisten kanssa. Vasta 1600 Ruotsin kuningas antoi lapin rajan yli luvan tulla.
- Ihokka
Kittilässä käytettiin nimitystä ihokkaansa tai umpitakki vaatekappaleestani, joka oli yleinen vaateparsi Rovaniemelläkin vielä 1800-luvun alussa. Sanaa ”kätki” ei Kittilässä ole koskaan perinteisesti käytetty, vaan se on tuore laina ”eliitti”saamelaisten kielestä kuten koko lapinkyläväen saamelaisuushömpöytys.
- Ihmetystä
Metsä-; kalastaja- ja tunturi”saamelaiset” on selvästi puolue. Eivät he ole etninen ryhmä. Eikö se Maijalalla vielä kymmenen vuotta sitten ollut kuin kuka tahansa Sodankylän/Savukoskella asukas? Mikä siihen sitten meni, tietääkö joku?
- kusti
Voi olla niinkin että "metsälappalaisuus" on keksitty siksi että sillä voisi kusettaa
valtiolta apurahoja, korvauksia ja muita luontaisetuja. - FIMMtutkimus
Geneettisesti on jo todistettu metsälappalaiset ihan huuhaa keksinnöksi.
DNA:ta ei voi kirjoittaa uudelleen kuten historiaa.
http://www.g3journal.org/content/7/10/3459- totuusonkarua
Arveletko sie että meidän olisi tarvis kaikkien käydä DNA testissä jotta voidaan todistaa mistä esi-isämme on tulleet. Kallista lystiä ja pieneltä porukalta testejä on otettu. Näitä testejä voidaan kyllä tulkita ja tulokseksi saadaan ettei sellaista kuin saamelainen ole olemassakaan. Osa on tullut Espanjasta , osa jopa kiinasta. Tällaisiakin testi tuloksia on eräät saamelaiset saaneet;)
- Ruijaan
Espanjan baskit ja saamelaiset ovat euroopan alkuperäiskansoja jotka geeneissä
on yhtäläisyyksiä. - FINN-tutkimus
totuusonkarua kirjoitti:
Arveletko sie että meidän olisi tarvis kaikkien käydä DNA testissä jotta voidaan todistaa mistä esi-isämme on tulleet. Kallista lystiä ja pieneltä porukalta testejä on otettu. Näitä testejä voidaan kyllä tulkita ja tulokseksi saadaan ettei sellaista kuin saamelainen ole olemassakaan. Osa on tullut Espanjasta , osa jopa kiinasta. Tällaisiakin testi tuloksia on eräät saamelaiset saaneet;)
Ei niitä DNA-testejä tarvitse ottaa. Nämä metsälappalaisten sukulinjat ovat jäljitetty Tornioon ja siitä Etelä-Ruotsiin ja Saksaan.
Tämä selvisi DNA-testeillä. - tamppi
totuusonkarua kirjoitti:
Arveletko sie että meidän olisi tarvis kaikkien käydä DNA testissä jotta voidaan todistaa mistä esi-isämme on tulleet. Kallista lystiä ja pieneltä porukalta testejä on otettu. Näitä testejä voidaan kyllä tulkita ja tulokseksi saadaan ettei sellaista kuin saamelainen ole olemassakaan. Osa on tullut Espanjasta , osa jopa kiinasta. Tällaisiakin testi tuloksia on eräät saamelaiset saaneet;)
DNA testi maksaa 69 euroa , joten ei kovin kallista
- savunahkat
jos tehdään dna testi ja kukaan muu savunahka ei ole teettänyt kuinka saadaan selville olenko savunahka sukuun kuuluva.
- Opiksi
savunahkat kirjoitti:
jos tehdään dna testi ja kukaan muu savunahka ei ole teettänyt kuinka saadaan selville olenko savunahka sukuun kuuluva.
Kiinnostaa tietää, mihin firmaan Kittilän juhlilla otetut geeninäytteet lähetettiin, jos näytteitä otettiin. Aina pitää tarkistaa, että on hyvä kaupallinen firma, josta saa haluamansa tulokset.
- keijo76
Kovasti herättää tunteita tämä mettälappalais keskustelu. Hyvä vain että tätä keskustelua käydään
- TÖTTERMAN
Hyvä Kusti ajattelin samoin,saisiivat anoa Petäjäselän kämpälle jatkoaikaa ja perinneseuralle rahaa /eläköityvät ja pussit tyyhjät.
- HulluusEiKatoa
Pitää ihmisten vaan pitää varansa, ettei mene pää sekaisin.
Historian hämäristä vuoteen 1990 porukka nimitti itseään lantalaisiksi , suomalaisiksi tai peräpohjalaisiksi.
Vuodesta 1996 olivatkin lappalaisia ja 2000- luvun alussa saamelaisia.
Eli vasta 22 vuotta on kulunut siitä, kun tarjoaminen alkoi.
Suurta hämminkiä ja vahinkoa saamelaisille on aiheutettu jo tähän mennessä, eikä saamelaisia puolusta yksikään Suomen valtion elin.- Aslakkipoika
Kyllä sinä ’hulluus ei katoa’ olet väärässä siinä että kukaan ei puolusta saamelaisia! Jumalauta harva se päivä saavat jotain avustusta valtiolta! Ovat etnisenä ryhmänä valtion suoieluksessa! Eihän ne ala ryyppäämäänkään ilman ’ ävustusta’! 😡
- Bonavä
No niin, luuletko tosiaan, että tässä avustuksilla eletään? Rajan takana työpaikka, verot maksetaan Suomeen. Ja näin on monen saamelaisen tilanne. Luontoiselinkeinot saavat avustuksensa oli sitten saamelainen tai suomalainen.
Ei tarvitse harmistua siitä, jos saamelainen ei ala Ryyppykaveriksi. Kaipa hän itse tietää, mitä rahoillaan tekee. - enväitämuttakysyn
Vai ei saamelaisten oikeuksia puolusta yksikään Suomen valtion elin ??? Suomen valtoi on säätänyt kolttalain, jolla tuetaan kolttien perinteisen elämänmenon säilymistä. Vuosittain Suomen valtio antaa liki 2,5 moljoonaa euroa saamelaiskäräjille. Saamelaiskäräjät saa toteuttaa koko rahalla rasistista saamelaispolitiikkaa. Inarinsaamelaiset on jatkuvasti saamelaisenemmistön sortamana. Nykyisin käräjät valittavat ettei raha riitä kaiken vastustamiseen. Senkö vuoksi kaivoksia vastustavat lausunnot monistetaan, eikä edes tilanumeroita viitsitä korjata oikeaan paikkaan.
Jos tarkastellaan kolme sukupolvea taaksepäin, niin tänään ei taida löytyä yhtään molempien vanhempien kautta perimältään "puhdasrotuista" saamelaista. - osuitoikeaan
Niin totta ja asiaa! Näin se juuri on mennyt.
- Anonyymi
Aslakkipoika kirjoitti:
Kyllä sinä ’hulluus ei katoa’ olet väärässä siinä että kukaan ei puolusta saamelaisia! Jumalauta harva se päivä saavat jotain avustusta valtiolta! Ovat etnisenä ryhmänä valtion suoieluksessa! Eihän ne ala ryyppäämäänkään ilman ’ ävustusta’! 😡
Just näin!
- Tutkimuskertootoisin
Luetaanpas Oikeusministeriön tilaamaa maaoikeusselvitystä; Matti Enbuske: Asutuksen ja maankäytön historia keskisessä Lapissa ja Enontekiöllä 1900-luvun alkuun.
MItähän siellä sanotaan Kittilän asutushistoriasta:
No sanotaan siellä muun muassa että
- Kittilän lapinkylä oli 1600-luvulla jo vahvasti suomalaistunut niin kieleltään kuin tavoiltaankin. On ilmeistä, että 1700-luvulle tultaessa Kittilän lapinveroa maksavien perhekuntien joukossa oli miespolvisesti periytyneitä vanhoja lapinkylän sukuja ainoastaan yksi tai korkeintaan kaksi perhekuntaa.
- Kaiken kaikkiaan Kittilän lapinkylän asutuspohja on perin merkillinen. Siinä on pohjalla vankka karjalainen väritys, josta kertovat niin nimistö kuin perimätieto.
Ja tämä Enbusken tutkimushan on se, minkä saamelaiskäräjät on tuominnut puolueelliseksi.- 1400luvulla
1600-luvulla tuli karjalaisia Kittilään. Tietysti he puhuivat suomea.
Aikaisemmin paikalla oli alkuperäisasukkaiden pyhiä paikkoja.
- Kusti__
Luulen että "metsälappalaiset" jos eivät jo ole kuolleet sukupuuttoon niin ainakin ovat
jo lantalaistuneet ja pelleytyneet siinä määrin etteivät enään täytä kriteerijä.
Viimemainitusta on todisteena valtuuston koheltaminen. - riukuvaimot
Kittihlään on tullut ja on tuotu niin paljon etelän-riuku vaimoja ja lantalais-miehiä että ei ole lappalaisuuvesta ennää jäljelä ko mukavat muistot
- Että...silleen
Samaa on tapahtunet kaikissa lapin suvuissa. Yhtään täysin "puhdasta" saamelaista tai lappalaista ei elä Suomessa. Vaikka kovasti on ensimmäiset serkukset perheitä perustaneet ja siitä maksetaan tänä päivänä kovaa hintaa mm. eriasteiset kehitys vammaisuudet ja osa siitä on pahasti korvien välissä.
- HuonoTsäkä
Kärnä aikoo kait jostain kaivaa itselleen monta tuhatta uutta saamelaista, jotka järjestää saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Sillä se Kataloonian keikka ei ottanut kunnolla tulta. Sieltähän olisi voinut löytyä herralle satoja tuhansia kyykytettäväksi.
- Laserilta
En väitä mutta kysyn:
Nyt levität väärää tietoa saamelaiskäräjistä. Olet trolli, kansani haja, joka haluaa riitaa ja saamelaisten vainoa. Olet samaa riitelijäporukkaa, joka lappalaisliikkeen edustajana hokee kuinka Saamelaiskäräjät sortavat inarinsaamelaisia.
Siinä olet oikeassa, että kuulut saamelaiskäräjien suomalaisryhmään ja totta kai tunnet saamelaisten olevan käräjillä enemmistönä. Suomalaisryhmässäsi on sinun lisäksesi eräs, joka löysi saamelaisuudesta poliittisen esilläolonsa avittajan kokoomuslaisen eläkelehtimiehen ja eläkeläispolitrukin avustamina.- enväitämuttakysyn
Mikä on väärää tietoa? Valtion budjetissa on liki 2,5 milj euroa käräjien toimintaan. Vaaleissa ääniharava Avaskari sai 205 ääntä ja Kyrö vaalien kolmanneksi eniten 189 ääntä. Kumpikaan ei mahtunut käräjien hallitukseen eikä saanut ainuttakaan lautakuntapaikkaa. Muutamat kehtasi istua nuttu nurin käännettynä avauskokouksessa. Mitä muuta tämä on kuin sikamaisen rasistista saamelaispolitiikkaa???
- Neuvoja
Faktalavvu.net -osoitteessa on tarkkaa faktatietoa myös saamelaiskäräjistä. Enväitämuttakysyn: siivoa pois tuo rasistinen kommenttisi luettuasi Faktalavvu.net artikkelin.
- Anonyymi
Minulla eikä äidilläni ole minkäänlaista metsäsaamelaista tms. identiteettiä. Asia kiinnostaa minua kuitenkin teorian tasolla, koska muistan keskusteluja isoäitini kanssa. Isoäiti kertoi, että oma isoäitinsä osasi vielä hyvin kadonnutta kieltä. Tuo tuntui minusta valtavan ihmeelliseltä: kuinka kieli saattoi kadota? En ole 100% varma tarkoittiko isoäitini kokonaan kadonnutta kieltä vai kieltä, joka oli kadonnut häneltä osaamisesta (pari hassua sanaa enää osasi!). Kertoi, että tällaisia kieliä vielä puhuttiin pohjoisessa, ja siinä yhteydessä puhuimme saamelaisista. Tämän lisäksi kertoi toisessa yhteydessä (kun kyselin 'lappalaisista'), että esi-isämme ja - äitimme olivat lappalaisia, mutta että kun tulivat uskoon, muuttuivat lappilaisiksi. Me olimme siis lappilaisia - EMME lappalaisia. Tämä oli hyvin tärkeää rajanvetoa sekä ämmilleni että äidilleni. Saamelaisistakin tosiaan muistan keskustelua, mutta sen ämmini siis veti kieleen. Hänen mukaansa saamelaiset olivat heitä, jotka vielä osasivat vanhoja kieliä - me emme enää. Kun kieli katosi, katosi saamelaisuus hänen mukaansa. Tai näin asia ainakin minulle - tuolloin vielä lapselle- yksinkertaistaen esitettiin. Äitini alleviivaa kaikille täällä etelässä, että on lappilainen ja peräpohjalainen. Mistään metsälappalaisuudesta ei ole puhuttu mitään eikä äidin kautta ole mitään viitteitä tuohon. Kuitenkin, keskustelua lukiessani, nämä isoäidin sanat ovat käyneet mielessä. Isoäidilläni oli pohjoinen, mutta täysin suomalainen ja peräpohjalainen identiteetti. Saamelainen hän ei kokenut olevansa, koska kieltä ei enää osannut, ja 'lappalainen' taas vaikutti hänen kielikuvissaan olevan synonyymi 'pakanalle' ja hän oli 'kunnon kristitty' /lestadiolainen jo useampaa sukupolvea: lappalaisuus (tämän mukana ehkä 'pakanalliset' tavat?) siis katosi jo ennen saamelaisuutta eli kieltä. Itselläni tällaista identiteettiä ei ole eikä ole tarvetta sellaista rakentaa. Silti jotenkin omien muistojeni kautta loukkaa 'metsäsaamelaisten' kohtaama vähättely. Äiti on heittänyt jo parikymmentä vuotta sitten pois vaatekappaleita, joiden olisin tahtonut säilyvän. Jotain olen kuitenkin löytänyt, autenttisuudesta en tiedä mitään. Minulle ne kuitenkin merkitsevät omaa historiaani peilattuina näihin arvokkaisiin keskusteluihin isoäitini kanssa, mutta jos erehtyisin kulkemaan jotain 'feikkiä' päälläni, minut varmaan tänä päivänä lynkattaisiin, koska en ole saamelainen. Se on minusta väärin ajatuksen tasolla, ja nimenomaan sen ajatuksen, että kokisin yhteyttä tiukemmin juuriini. Identiteetti liittyen saamelaisuuteen on vahvistunut viime vuosikymmeninä, mikä on hienoa. Tässä vain unohtuu historiasta se, että kaikki ei ole niin mustavalkoista sieltä ihan ytimestä käsin. Ja se, että tällaisella vahvistumisella on se kääntöpuolensa. Kulttuuria ja kieltä tulee tukea vahvasti, ja yhä elävää perinnettä suojella tiukasti. Kuitenkin kiihkoilun puolelle menevä toiseuttaminen on arveluttavaa, vaikka se lähtisikin tällä kertaa sieltä marginaalista. Ja mikä kaikkein tärkeintä: jokaisella on oikeus omiin muistoihinsa, juuriinsa ja identiteettiin, joka näille pohjautuu. Jos äitini olisi suhtautunut juuriinsa toisin eikä häpeillyt niitä, minäkin varmaan kokisin olevani 'metsäsaamelainen'. Ken tietää. Ja silloin voisin kokea tärkeäksi pukeutua niihin 'aitasta löytyneisiin' vaatteisiin.
- Anonyymi
Minun suku se tullee 1700 luvulla Jukkasjärven Idivuomasta. Panen vaatheet pääle.
- Anonyymi
Mikä on tämä "metsälappalaisten" puolue Kittilässä?
- Anonyymi
Olen kuullu että niitä olis vielä ainaki Loma- ja Molkojärvillä, ja
sitten Saukoskella tietennii. - Anonyymi
Matti Enbuske: Vanhan Lapin valtamailla, asutus ja maankäyttö Kemin Lapin ja Enontekiön alueella 1500-luvulta 1900-luvun alkuun, s. 333: ”Kittilän lapinkylä oli 1600-luvulla jo vahvasti suomalaistunut niin kieleltään kuin tavoiltaankin.”
- Anonyymi
Mikä Jeesus sie muka olet joka nämä asiat tietää! Naurettava etelän harakka!
- Anonyymi
Mene nukkumaan hölmö lapin juntti!
- Anonyymi
Uskon että lappalainen kyllä tunnistaa itsensä lappalaiseksi. Siihen ei tarvita historian kirjoja tai Norjasta vaeltaneitten saamelaiskäräjöitä.
Ite kävin kokeilemassa elää etelämmässä. Ei ollu minusta siihen. Vaikka itekki kirkonkylässä kasvanu eikä minua ole ainutta kertaa raahattu vanhempien toimesta kalaan, marjaan tai metsään niin silti ainut paikka missä tunnen olevani kotona on jokien varsilla, tuntureilla ja kairoilla.
En usko että on alkuperäisväestöä missään päin maailmaa. Miljoonien vuosien ajan on eläimet liikkunut aina paikasta toiseen syystä jos toisesta. Viimein ovat pysähtyneet sinne missä tuntee olonsa hyväksi ja asettuneet osaksi paikallista luontoa. Ja taas paikkaansa vaihtaneet jos siihen on tarve tullut.
Samoja geenejä löytyy ympäri maailmaa kaikista ihmisistä. Aina ollaan ristiin rastiin maailmaa liikuttu.
Mie kalastelen joilla, vaeltelen tuntureilla ja työviikollaki käyn välissä lähi jängällä jäähyllä jos ihmiset alkaa ahistamaan. Tunnen itse tänne kuuluvani. En lappalaisuuteeni muitten tunnustuksia tarvi.
Minusta puhutulla kielellä, murteella, kansallispuvuilla tai sukujuurilla ole vitunkhan väliä. Omatkin sukujuuret juontavat metsälappalaisiksi niin kaukaa historiasta kuin tietoa löytyy mutta se ei minusta lappilaiseksi tee. Ainoa mikä määrittää onko maantieteellisesti oikeassa paikkaa on se elääkö tasapainossa ympärillään olevan luonnon kanssa.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793