Sosiaalisen ja pidetyn ihmisen kääntöpuoli

Turpiintuli

Olen pistänyt merkille, että kun missä tahansa ryhmässä on ihminen joka on taitava sanankäyttäjä, sosiaalinen ja hyvin vakuuttavan oloinen sanomisissaan ja tekemisissään, hänestä pitävät kaikki ja häntä ihaillaan ilman epäilyksiä. Harva haluaa ymmärtää, että hänelläkin on kääntöpuoli, ja hän voi samanaikaisesti olla esim. henkisesti/moraalisesti tvs hyvinkin jälkeenjäänyt ihminen.

Tulee mieleen esimerkki vanhasta koulukaveristani aikuiskoulutuksessa. Meilläkin synkkasi ensi alkuun, ennen kuin aloin huomata hänen luonteensa kieron puolen. Kaikkiin muihin hän meni kuitenkin loppuun asti täydestä, tuntui että kaikki ympärillä olivat tulleet sokeaksi. Henkilö todella oli kadehdittavan aidon oloinen ja sosiaalisesti taitava sekä -älykäs, mutta auta armias jos joku hänen täydellisyytensä kyseenalaisti... Sain ennen tätä hänen ystävänään kuulla niitä hänen todellisiakin mielipiteitään, kuinka tyhmiä ja vajaita muut hänen mielestään olivat. Oli hämmentävää kuinka aidon oloisesti hän kuitenkin viihtyi näiden lampaiden seurassa ja osasi peittää todelliset ajatuksensa, ihan joka ikinen piti tästä tyypistä.

Jossain vaiheessa kyllästyin tähän kaksinaamaisuuteen ja otin häneen hajurakoa, mikä oli virhe. Hän muuttui mulle tosi tympeäksi, ja ilmeisesti puhui muille ihan potaskaa siitä, mikä meidän välimme oli rikkonut. Kaikki toki uskoivat siihen mitä hän sanoi, ja ehkä jopa säälivät minua raukkaa joka en enää kelvannut ystäväksi tälle maailman ihanimmalle ihmiselle. Jos puolikkaalla sanallakaan yritti tuoda omaa puolta asiasta esille, sitä ei uskonut kukaan, minua pidettiin paskanpuhujana. Ko ihminen petti miestään minkä ehti, oli tunne-elämältään tosi kylmä, eikä häntä kiinnostanut opiskelemallamme sosiaalialalla ihmisten auttaminen, vaan heidän manipuloimisensa ja vallankäyttö.

Tuli mieleen että Hitlerillä oli varmaan samoja piirteitä.... Kova karisma ja sairas, manipuloiva mieli. Ja ihmiset ovat enimmäkseen ihan lampaita tällaisten tyyppien edessä. Työelämässä olen saanut tutustua muutamaan muuhunkin vastaavaan tyyppiin, jotka sosiaalisilla taidoillaan hurmaavat kaikki, mutta selän takana kieroilevat minkä ehtivät. Onko kukaan muu huomannut tällaisen ihmistyypin olemassa oloa tai ärsyyntynyt kyseisestä ilmiöstä ? En usko että kyseessä on mikään psykopaatti Hitlerin tyyliin, vaan vain ihminen jolle on siunattu sosiaalista lahjakkuutta muita enemmän, mutta ilmeisesti kaikkea muuta sitten muita vähemmän... ja todellakin suuri osa meistä menee tähän halpaan, minäkin alkujani.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mitä ihmettä

        Kaipaat hänessä
        Ikävä
        103
        1575
      2. Välillä käy mielessä

        olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
        Ikävä
        78
        1214
      3. Mitä oikein

        Näet minussa? Kerro.
        Ikävä
        88
        1137
      4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

        Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
        Ikävä
        139
        1046
      5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

        Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
        Raamattu
        580
        995
      6. Mika Muranen juttu tänään

        Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
        Sananvapaus
        1
        987
      7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

        Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
        Tv-sarjat
        8
        902
      8. Kotipissa loppuu

        Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
        Kuhmo
        20
        890
      9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

        Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
        Tv-sarjat
        9
        734
      10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

        On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
        Kokkola
        8
        680
      Aihe