Crossover-villityksen syyt?

Markkinavoimat

Mistä johtuu tämä nykyinen crossover (SUV) villitys? En ole oikein päässyt perille, vaikka paria sellaista olen laina-autona ajanutkin. Tuntuu, että ns. tavalliset autot on pitkälti häviämässä markkinoilta, mitä nyt joku Volkswagen Golf vielä kohtuuvahvasti sinnitteleekin. Mielestäni crossoverit eivät ole tavallisessa arkikäytössä mitenkään käytännöllisiä eikä edes hyvän näköisiä (makuasia toki), eri asia jos tarvitsisi oikeaa maasturia esim. nelivedon takia niin sitten sellaisen hankkisin.nta olisi järkevää. Onko kyse muuten suomalaisesta ilmiöstä vai yleismaailmallisesta ilmiöstä?

106

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trendi

      Muualla enemmän kuin Suomessa.

    • eiKannataVaivataPäätään

      Ei kait niitä valmistettaisi jos vain Suomessa olisi kysyntää niille, voihan dorka. Näkee paremmin ja helpompi kulkea, siinä yleisimmät syyt ja tietysti muotien mukaan kulkijat.

    • muoti-ilmiö

      Joo, kyllähän niistä näkee hyvin ulos ja 'lihat' solahtaa helpommin kyytiin kun se istuin on korkeammalla. Siinä päällimmäiset edut. Oikeasta maasturista nuo ei huonoille teille käy.

      Mielenkiintoista sinänsä, että premium-merkit taidetaan kuitenkin enimmäkseen myydä edelleen perinteisinä sedan malleina.

    • BusinestäPitkälti

      Veikkaan, että valmistajat saa crossover-malleista paremman katteen. Valmistuskustannukset ei varmaan ole esim. farmari tai HB malleja kovemmat, mutta asiakkaat maksaa niistä enemmän kaupassa.

    • Neli.Veto

      “Crossover-villityksen syyt?”

      Itsellä nousi esiin tarve saada laskettua ja nostettua, ja siirrettyä venettä omin toimenpitein, ja siinä katse kääntyi nelivetoautoihin. Samalla oli jo parisenkymmentä vuotta itänyt ajatus siirtyä automaattivaihteiseen jossain vaiheessa. Kuinka ollakaan, selvittelyjen myötä kävi myös ilmi että momentinmuunnin-automaatti on tavattoman kova sana tässä hommassa.
      Montaa vaihtoehtoa ei ollut omassa budjettikehyksessä, kun uuteen tähtäsi. Päädyin monen koeajon ja taustaselvittelyn jälkeen sitten Suzuki Vitaraan 1.4 turbomoottorilla ja automaattivaihteella.

      Oheen copypastetusta aiheeseen liittyneestä ketjusta Suzuki-foorumilla. Sitaateissa on kysymyksiä, joihin vastailin.

      "Kuinka moni ajaa nelivedolla kuivalla asfaltilla ??”

      -Tuskin kukaan. Kuten tuolla jo mainittiin niin Suzuki on lähtökohtaisesti etuvetoinen ja käyttää kyllä taka-akseliakin kun tarvetta tulee; ihan automaattisesti.

      ”Kuinta usein sitä nelivetoa todella tarvitaan ?? ja missä tilanteissa ???”

      -Lumikeleillä het’ aamulla kun nousee kotipihasta vilkkaalle kadulle ylämäkeen, johon on huono näkyvyys. Neliveto on todella siunaus tässä kohtaa.

      -Lumikeleillä eka vilkkaampi liittymä. Nelivedolla ei tee tuskaa ehtiä jonon vauhtiin mukaan tavalliseen aukkoon autojonossa. Oikeastaan eroa kesän ja talven välillä ei enää ole.

      -Lumikeleillä ekat liikennnevalot, ei sudittelua. Oikeastaan eroa kesän ja talven välillä ei enää ole tässäkään asiassa. No, ehkä jotain 0,3 sekuntia kun systeemi huomaa että eturengas lipsahti ja ottaa taka-akselin mukaan. Tämä siis ”auto-modella” ja taka-akselin mukaan tulon huomaa kun oikein kuuntelee. Snow-modella ei tietenkään huomaa koska taka-akseli vetää jo valmiiksi.

      -Kun lumikeleillä tien pinta on liukkaan kuhmurainen niin snow-moden eli jatkuvan nelivedon päälle kytkentä tekee ainakin Vitarasta uskomattoman suuntavakaan.

      -Töissä auraamaton parkkipaikka ei aiheuta ongelmia silloin kun sattuu menemään töihin heti liukuman etureunaan. Välillä kun sattuu jalkaan pikku kengät niin tulee tampattua autolla kävelyurat ettei sukat kastu.

      -Huhtikuun lopulta marraskuulle venettä veteen ja ylös. Suzukin momentinmuunnin -automaatti yhdistettynä nelivetoon on huima paketti veneen ramppioperaatioihin. Sellainen asia menneisyydessä kuin loivempien veneramppien kyttääminen on jäänyt täydellisesti pois, kun siirtyi etuvedosta nelivetoon.

      -Kerroin jo hiukan aikaisemmin miten "piece of cake" oli käydä hakemassa pirun liukkaalla kelillä Mazda 6 pois tienvarresta. Siihen ei olisi ollut mitään jakoa etuvetoisella.

      Ei ikinä enää etuvetoista autoa. Eikä enää ikinä enää manuaalivaihteista autoa.

      ”Susukin pahin puute on etuvetoisten puute. Näin on marjat.”

      Erilaisia tarpeita autolle kieltämättä on ja nekin vaihtelevat eri elämäntilanteen mukaan. Vaikka itsellä esimerkiksi joskus veneilyinto sammuisi kokonaan, niin en mitenkään usko, että koskaan palaisin etuvetoautoihin takaisin.

      Tuolla neliveto vs. etuveto-ero on havainnollistettu oikein hyvin:

      4WD vs 2WD on snow: https://www.youtube.com/watch?v=zRwF4hB0b4g
      - - - - - - - -
      Asia minkä olin unohtanut mainita on autoon nousemisen täydellinen helppous korkeuden johdosta.

    • lksdfjdsjljsklfjlkjl

      Nykyäänhän tavallisetkin henkilöautot ovat korkeampia kuin esim. 80-90-luvun autot ja muutenkin kookkaampia. 80-luvulla hivenen alle neljä metriä pitkä viistoperä saattoi kelvata perheen ainoaksi autoksi jolla tehtiin kesälomareissut ja kaikki, nykyään samanpituista autoa pidetään B-segmentin pikkuautona joka kelpaa korkeintaan kauppakassiksi tai kakkosautoksi.
      Joku mammuttivillitys on iskenyt autokauppaan että pitää saada isoja möhkäleitä ajoon vaikka parkkiruudutkin on mitoitettu 70-luvun kapoisille kotteroille. Sitten vituttaa jokapäivä kun on ahdasta parkkipaikoilla ja naapurit kolhii ovilla kylkeen yms.
      Minäkään en ymmärrä enkä tarvitse katumaasturia enkä sellaista halua, rumia möhköjä ovat minun mielestä. Muutenkin automuotoilu on mennyt mielestäni niin rumaksi että yhä harvempaa autoa kelpuuttaisin omakseni...

    • Pätemisen.tarve

      Ihmisten tarve ylemmyydentunteeseen.

      • Hhehheh

        "Ihmisten tarve ylemmyydentunteeseen. "

        -Eihän tuo nyt millään ilveellä onnistu B-segmentin pikkuautolla. Pöljäkö olet?


      • Nimenomaan on kyse itsetehostustarpeesta ja siitä että monilla on turhaa rahaa heitettäväksi kaivoon.


    • kysyntää

      Ilmeisesti vaan se korkeudesta tuleva parempi näkyvyys ja helpompi kulku autoon merkkaa monille paljon. Etenemiskyvystäkään tuskin on kyse, koska iso osa varsinkin noista pienemmistä SUVeista myydään etuvetoisina. Muutenhan tuollainen SUV on monelta muulta ominaisuudeltaan vastaavaa henkilöautoa heikompi.

      Lisäksi valmistajat panostavat noiden markkinointiin kun hinta on kuitenkin selvästi henkilöautoa kalliimpi, mutta valmistuskustannuksissa tuskin on kovin isoa eroa kun perustekniikka yms. kuitenkin on samaa kuin henkilöautomalleissa.

    • lapsetNeitkeeJokaAsiasta

      No ensinäkin ei ne yleensä ole yhtään leveämpiä tai pidempiä, eli mahtuvat parkiruutuihin ihan yhtä hyvin, poistuminen on helpompaa ja silloin ei ole tarvetta aukoa ovea niin paljon kuin perinteisissä autoissa ja Suvit taitaa olla poikkeuksetta viisiovisia ja näin ovet aukeaa paremmin kuin kolmiovisissa. Ajoltaan Suvit ei juurikaan poikkea sedanista tai farkusta. Talvella niillä pääsee paremmin aurauspaakkujen yli rikkomatta autoaan. On lukuisia asioita jotka puoltavat Suveja, joten lapset älkää nillittäkö taas kerran tyhmyysisänne. Sen verran sanon perään, että itse tilasin juuri uuden farkun, en siis Suvia.

      • Kkkfkfkffkfkf

        Kolmiovisia ei muutenkaan enää juuri tehdä, eikä muinoinkaan autoa tarvinnut korottaa saadakseen siihen viisi ovea. Toisaalta jostain syystä kolmiovisiin laitettiin isommat olet, ei varmaan kiusallaan? Olisihan niihinkin voinut laittaa vaikka kuinka pienet ovet.

        Aurauspaakkuihin en ole yhtäkään autoa rikkonut, älytön peruste suville.

        Se on kyllä totta, että suvit eivät ole pidempiä. Itse asiassa samantapaiset istumatilat saadaan suvissa lyhyempään autoon johtuen pystyssä pönöttävästä istuma-asennosta.

        Sinulta tuli ketjun lapsellisimmat perusteet, etenkin nuo ovet jo klassikkokamaa.


      • tarkkuutaItkuihinKiitos
        Kkkfkfkffkfkf kirjoitti:

        Kolmiovisia ei muutenkaan enää juuri tehdä, eikä muinoinkaan autoa tarvinnut korottaa saadakseen siihen viisi ovea. Toisaalta jostain syystä kolmiovisiin laitettiin isommat olet, ei varmaan kiusallaan? Olisihan niihinkin voinut laittaa vaikka kuinka pienet ovet.

        Aurauspaakkuihin en ole yhtäkään autoa rikkonut, älytön peruste suville.

        Se on kyllä totta, että suvit eivät ole pidempiä. Itse asiassa samantapaiset istumatilat saadaan suvissa lyhyempään autoon johtuen pystyssä pönöttävästä istuma-asennosta.

        Sinulta tuli ketjun lapsellisimmat perusteet, etenkin nuo ovet jo klassikkokamaa.

        Niin, jos tajuaisit mihin vastattiin. Vastaus liittyi autojen leveyteen, koska tuossa edellä joku itki kun uudet autot ei mahdu hyvin parkkiruutuihin ja kolmiovisissa ovet on paljon isommat, eli niitä ei saa yhtä paljon auki ahtaissa väleissä ja jos istuu kovin alhaalla vaikeusaste kasvaa. Joko nyt meni perille? Ehkä aurauskaakut ei välttämättä riko autoa jos ajaa oikein varovasti tai väistelee ne, mutta kyllä sivistyksessä niitä joutuu välttelemään varsinkin risteyksissä ja suojateiden kohdilla, metsäläisten ajoja en tunne. Monet myös haluavat istua pystymmässä asennossa. Itse ajelen matalalla pikkusportilla, joten en ole jäävi puolustaessani ihmisiä jotka ovat erimieltä kansssasi.


      • Kfkgkgkgkgkgkg
        tarkkuutaItkuihinKiitos kirjoitti:

        Niin, jos tajuaisit mihin vastattiin. Vastaus liittyi autojen leveyteen, koska tuossa edellä joku itki kun uudet autot ei mahdu hyvin parkkiruutuihin ja kolmiovisissa ovet on paljon isommat, eli niitä ei saa yhtä paljon auki ahtaissa väleissä ja jos istuu kovin alhaalla vaikeusaste kasvaa. Joko nyt meni perille? Ehkä aurauskaakut ei välttämättä riko autoa jos ajaa oikein varovasti tai väistelee ne, mutta kyllä sivistyksessä niitä joutuu välttelemään varsinkin risteyksissä ja suojateiden kohdilla, metsäläisten ajoja en tunne. Monet myös haluavat istua pystymmässä asennossa. Itse ajelen matalalla pikkusportilla, joten en ole jäävi puolustaessani ihmisiä jotka ovat erimieltä kansssasi.

        Se parin-muutaman sentin maavaralisä ei todellisuudessa isosti muuta väistelyn tarvetta. Eikä ole mennyt sen enempää stadissa, lähiöissä kuin maalla asuessanikaan auto lumesta rikki. Hyvin harvoin jos koskaan sitä edes kuulee kenellekään tapahtuneen. Tässähän ei nyt siis suvilla tarkoista kai mitään Suburbania, millä jo huomattavasti vankempi rakenne paakkujen läpäisyyn?

        Korkeampi asento kai jollekin jees, mutta minusta siitä joutuu muiden ominaisuuksien heikentymisen myötä maksamaan liikaa. Itse sitäpaitsi tykkään mieluummin matalasta asennosta, mutta makuasia.

        Neliovisia pikkuautoja saa edelleen matalinakin. Ja siis lyhyinä, jolloin ovetkin lyhyet. Toisaalta aika tekaistu ongelma tämäkin, kolmeovisellakin pärjätty kaikkialla aikoinaan.


    • muutosvastarintaako

      Hauskaa kuinka toiset eivät sopeudu uuteen asiaa ja muutokseen. Silloin kun noita alkoi tulla markkinoille, niin toiset suoraan sanoen huusivat ettei kukaan noita osta ja nuo loppuvat ennen kuin alkoivat, kuinkas kävikään?

      • ihmettelyävaan

        Mihin tuossa muutokseen tuossa pitäisi sopeutua? Kysymyshän oli vaan siitä miksi SUV on nykyään niin suosittu.

        Jokainen ostaa sellaisen auton kun haluaa vaikka en itsekään ymmärrä SUVien suosiota - henkilöautoa kalliimpi sekä ostaa että omistaa, laiskempi, huonompi ajaa maantiellä, ahtaampi jne.


    • SuurinSyy

      Koska Kim Kardashian ajaa myös sellaisella.

      • dsdklsfjkdskfjsdkl

        minua ei ainakaan kiinnosta paskankaan vertaa millä joku kimmo kardaaniakseli ajaa.


    • Ajanhenkee

      Väittäisin, että niiden suosion taustalla suurimmaksi osaksi ei ole mikään käytännön asia, vaan halutaan vaan että auto on mahdollisimman ison ja "komeen" näköinen. Tuollainen citymaasturi sopii tähän paisuttelevaan ja omaa egoa korostavaan aikaan.

    • 346463

      Minäkin ihmetellyt crossover villitystä, ovat ahtaita pikkuautoja joissa ei minkäänlaisia maasto-ominaisuuksia, ajettavuus kuitenkin pilattu korkeudella. Hyvässä tapauksessa voi olla neliveto josta pientä hyötyä, mutta enemmän siitä nelivedosta olisi iloa normaalikorkuisessa jossa ajettavuuskin hyvä. Harvoin se normaalikorkuisen pohja mihkään koskettaa joten korkeasta autosta ei juuri hyötyä, vain haittaa kun ajettavuus heikkenee.

      • 34643634

        Korkean auton ostaisin vain siinä tapauksessa jos siinä:
        1. Kunnon neliveto, ei tarvi ihan jatkuva olla mutta teknisesti edistynyt älykäs neliveto kuitenkin, esim takapyörille siirtyy pientä vääntöä koko ajan jotta reagoi salamannopeasti etupyörien pidonmenetykseen ja sitä voimaa pitää mennä taakse jo tyhjäkäynnistä lähtien, ei vasta kun kierrättää 2000rpm. Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs. Monet valitettavasti huonosti toteutettuja.
        2. Tilaa pitää olla, naurettavia kun joku pikkuauto vain korotettu
        3. Voimaa ja vetokykyä pitää löytyä, toisin sanoen minimissään 2.0 turbodiesel.


      • 4534543643
        34643634 kirjoitti:

        Korkean auton ostaisin vain siinä tapauksessa jos siinä:
        1. Kunnon neliveto, ei tarvi ihan jatkuva olla mutta teknisesti edistynyt älykäs neliveto kuitenkin, esim takapyörille siirtyy pientä vääntöä koko ajan jotta reagoi salamannopeasti etupyörien pidonmenetykseen ja sitä voimaa pitää mennä taakse jo tyhjäkäynnistä lähtien, ei vasta kun kierrättää 2000rpm. Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs. Monet valitettavasti huonosti toteutettuja.
        2. Tilaa pitää olla, naurettavia kun joku pikkuauto vain korotettu
        3. Voimaa ja vetokykyä pitää löytyä, toisin sanoen minimissään 2.0 turbodiesel.

        Kun nämä kriteerit täyttyy, niin vasta sitten se korkeuden heikentämä ajettavuus ei haittaa.


      • Neli.Veto
        34643634 kirjoitti:

        Korkean auton ostaisin vain siinä tapauksessa jos siinä:
        1. Kunnon neliveto, ei tarvi ihan jatkuva olla mutta teknisesti edistynyt älykäs neliveto kuitenkin, esim takapyörille siirtyy pientä vääntöä koko ajan jotta reagoi salamannopeasti etupyörien pidonmenetykseen ja sitä voimaa pitää mennä taakse jo tyhjäkäynnistä lähtien, ei vasta kun kierrättää 2000rpm. Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs. Monet valitettavasti huonosti toteutettuja.
        2. Tilaa pitää olla, naurettavia kun joku pikkuauto vain korotettu
        3. Voimaa ja vetokykyä pitää löytyä, toisin sanoen minimissään 2.0 turbodiesel.

        "Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs"

        https://www.youtube.com/watch?v=eIsTsQRJMwM

        Siinä 1.00 ja eteenpäin.... jokainen voi antaa oman arvionsa.

        ps. mitä ihmettä sinä oikein vetelet kun 1.4 bensakoneella saa 800...900kg vene-traileriyhdistelmän ylös vedestä kuin tyhjää vaan, ja siiretyksi 1000 km toiseen päähän Suomea?


      • 43636346
        Neli.Veto kirjoitti:

        "Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs"

        https://www.youtube.com/watch?v=eIsTsQRJMwM

        Siinä 1.00 ja eteenpäin.... jokainen voi antaa oman arvionsa.

        ps. mitä ihmettä sinä oikein vetelet kun 1.4 bensakoneella saa 800...900kg vene-traileriyhdistelmän ylös vedestä kuin tyhjää vaan, ja siiretyksi 1000 km toiseen päähän Suomea?

        Tässä Mazda 4wd päihittää jopa Subarun jatkuvan nelivedon https://www.youtube.com/watch?v=J66v5hdHAxw

        Subaru kohdassa 0:40 ja Mazda 1:50

        Kyllä kaikenlaisia viedoita löytyy jos vain etsii


      • 43635745
        Neli.Veto kirjoitti:

        "Esim Mazdan neliveto tällainen älykäs"

        https://www.youtube.com/watch?v=eIsTsQRJMwM

        Siinä 1.00 ja eteenpäin.... jokainen voi antaa oman arvionsa.

        ps. mitä ihmettä sinä oikein vetelet kun 1.4 bensakoneella saa 800...900kg vene-traileriyhdistelmän ylös vedestä kuin tyhjää vaan, ja siiretyksi 1000 km toiseen päähän Suomea?

        Meidän 8hv ruohonleikkuritraktorillakin vetää 2200 kiloista autoa. Mutta kyllä pikkukoneet kuten 1.4 bensat ja ruohonleikkurit kärsii tuollaisesta rasituksessa ja varmasti tuntuu perässä ja näkyy kulutuksessa. 2.0 dieselillä ei huomaakaan, edes kulutuksessa. Naurettava koko väite ettei 1.4 bensalla 900kg perävaunu tuntuisi missään. Tuskin olet peräkäyrryä koskaan vetänytkään.


      • Edellinen
        43635745 kirjoitti:

        Meidän 8hv ruohonleikkuritraktorillakin vetää 2200 kiloista autoa. Mutta kyllä pikkukoneet kuten 1.4 bensat ja ruohonleikkurit kärsii tuollaisesta rasituksessa ja varmasti tuntuu perässä ja näkyy kulutuksessa. 2.0 dieselillä ei huomaakaan, edes kulutuksessa. Naurettava koko väite ettei 1.4 bensalla 900kg perävaunu tuntuisi missään. Tuskin olet peräkäyrryä koskaan vetänytkään.

        "Tuskin olet peräkäyrryä koskaan vetänytkään. "

        -Esimerkiksi pelkästään tänä vuonna lähes 3.000km. Homma käy niin että automaattivalitsin manuaalille ja nopeus todellinen 80km/h ja vakkari päälle. Kierrokset on siinä 2.700/min ja ja tosiaan tulee perässä kuin tyhjää vaan. Suomi lähes päästä päähän traileri perässä ja tosiaan tuli perässä yhtään sen enempää itsestään muistuttamasta, kulutus tietysti kasvoi. jJuu, ei näin pienillä kuormilla tarvita mitää diisseliä, ne taidetaan sitä paitsi kieltää lähitulevaisuudessa. Ainakin taajamakiellot on tulossa muun maailman malliin.

        Niin tosiaan, mitä mahtikuormia oikein vetelet?


      • Kfkfkfkfkfkf
        Edellinen kirjoitti:

        "Tuskin olet peräkäyrryä koskaan vetänytkään. "

        -Esimerkiksi pelkästään tänä vuonna lähes 3.000km. Homma käy niin että automaattivalitsin manuaalille ja nopeus todellinen 80km/h ja vakkari päälle. Kierrokset on siinä 2.700/min ja ja tosiaan tulee perässä kuin tyhjää vaan. Suomi lähes päästä päähän traileri perässä ja tosiaan tuli perässä yhtään sen enempää itsestään muistuttamasta, kulutus tietysti kasvoi. jJuu, ei näin pienillä kuormilla tarvita mitää diisseliä, ne taidetaan sitä paitsi kieltää lähitulevaisuudessa. Ainakin taajamakiellot on tulossa muun maailman malliin.

        Niin tosiaan, mitä mahtikuormia oikein vetelet?

        Totta kai kulutus jonkin verran kasvaa, mutta verrattavissa siihen, että ajaisi vaan kovempaa. Varmaan kärryllä 80km/h kulutus on alempi kuin ilman kärryä 120km/h.

        Dieselillä kulutus ei varmaan kasva niin paljon, mutta kasvaa kuitenkin.

        Itse olen vetänyt kärryä 1.4 vm. 1999 vaparillakin. Ihan hyvin se perässä tuli. Eli jos tarve on satunnaista, niin sujuu millä vaan autolla. Jatkuvaan kärrynvetoon ehkä kannattaisi miettiä vaikka sitä dieseliä.


    • meikäläinentässävaan

      TM-testissä vertailtiin vastaavaa farkkua ja SUV keskenään.
      3 kertaa SUV huonompi, hävisi oman merkin vastaavalle farmariversolle

      • pieniäErojaLöytyi

        Entäpä sitten? Mittailtiin tavaratilan kokoja ja joitain arvoja joissa ei ollut isoja eroja. Harva niitä tiloja tarvitsee kun 95% ajele itsekseen tai kaksikseen ilman matkatavaroita.
        En omista S.


      • oliniitäerojakyllä
        pieniäErojaLöytyi kirjoitti:

        Entäpä sitten? Mittailtiin tavaratilan kokoja ja joitain arvoja joissa ei ollut isoja eroja. Harva niitä tiloja tarvitsee kun 95% ajele itsekseen tai kaksikseen ilman matkatavaroita.
        En omista S.

        niin, yleensä SUV vie enemmän polttoainetta ja on huonompi ajaa
        sekä usein myös kalliimpi


    • Kkkfkfkfkkfkf

      Naurettavaa, kun kulutusta pyritään laskemaan keinolla millä hyvänsä, mutta sitten ihan turhaan korotetaan autoja, jolloin ilmanvastus väistämättä kasvaa.

      Näkyvyys ainoa kiistaton hyöty korkeudesta, mutta sekin kuulostaa siltä kuin epävarma 18-vuotias valkkaisi autoa. Korkeudesta ei edes juuri ole hyötyä enää sitten, kun kaikilla on korkeammat autot. No sitten kai korotetaan lisää?

      Pientä hyötyä sujuvammasta kulkemisesta ehkä, mutta harva oikeasti niin vammainen on. Ehkä jollekin lähetille tai postikustille, joka saattaa joutua jatkuvasti jumppaamaan ulos ja sisään, voisin ymmärtää korkeuden edut.

      Maavara jonkinlainen selitys, mutta löytyy tavallisia matalia autoja, joissa melkein yhtä korkea maavara. Ja harva oikeasti sellaisilla kinttupoluilla ajelee. Meillä mökki pienen yksityistien päässä Kuusamon perukoilla ja hyvin sinne on päästy kaikilla autoilla, jopa urheilumalleilla.

      Kiistattomia kaikille osuvia haittoja taas ovat huonompi ajettavuus painon, korkeamman painopisteen ja asennon vuoksi, korkeampi kulutus, kovempi hinta, koska tarvitaan enemmän materiaalia. Jonkun verran vaikuttaa myös suorituskykyyn, mutta sen verran marginaalisesti laillisissa nopeuksissa, että olkoon.

      Eli lähinnä kyseessä laumaeläinten vouhotus.

      • ei-Laumaeläin

        "Eli lähinnä kyseessä laumaeläinten vouhotus. "

        Eikös se paremminkin silloin ole laumaeläinten märehdintää kun mennään vuodesta toiseen yhdellä samalla sapluunalla eteenpäin. Aamulla ja päivällä ruohoa, illalla sitten märehditään, ei mitään muutosta...?

        Kyllä paikallaan pysyminen on taantumista, vaikka välillä kokeilussa menisi välillä huonompaan suuntaan. Vielä löytyy niitä jotka vannovat Ladan hyvyyden nimiin.


      • Mmfmfmfmfmf
        ei-Laumaeläin kirjoitti:

        "Eli lähinnä kyseessä laumaeläinten vouhotus. "

        Eikös se paremminkin silloin ole laumaeläinten märehdintää kun mennään vuodesta toiseen yhdellä samalla sapluunalla eteenpäin. Aamulla ja päivällä ruohoa, illalla sitten märehditään, ei mitään muutosta...?

        Kyllä paikallaan pysyminen on taantumista, vaikka välillä kokeilussa menisi välillä huonompaan suuntaan. Vielä löytyy niitä jotka vannovat Ladan hyvyyden nimiin.

        Ei, lauma säntäilee sinne tänne trendien eli muun lauman perässä.

        Yksilö voi vaikka jäädä paikalleen vuodesta toiseen, jos ei näe syytä vouhottaa trendien perässä.

        Taantuminen taas on oma lukunsa. Joskus yksilökin voi taantua verrattuna laumaan. Tapauskohtaista. Älykäs yksilö osaa jäädä paikalleen ja liikkua tarpeen mukaan. Ääliö yksilö taas toimii miten sattuu oman päänsä mukaan. Joko jää paikalleen ihan vaan paikalleenjäämisen ilosta tai sitten vouhottaa vouhottamisen ilosta. Laumaeläimellä taas ei omia aivoja olekaan, joten se SUV on saatava, jos muutkin. Sinä taas kuulostat tuolta muutosta muutoksen vuoksi kannattavalta eli ääliöltä yksilöltä. Tai sitten laumaeläimeltä, joka yrittää perustella laumamaisuutensa.


      • Teinityttöjen.hommia

        Edellenkin pidän kaikkein pelleimpänä juttuna pohtia näitä trendijuttuja tai SUVien järkevyyttä.
        Mies ajaa sellaisella autolla jonka on itse valinnut ja vitut välittää millä naapuri ajaa. Vielä vähemmän kiinnostaa myyntitilastot.
        Te kuulostatte teini-ikäisiltä pikkutytöiltä jotka miettivät keskenään mitä laittaa päällensä limudiskoon.


      • Kfkkfkfkfk
        Teinityttöjen.hommia kirjoitti:

        Edellenkin pidän kaikkein pelleimpänä juttuna pohtia näitä trendijuttuja tai SUVien järkevyyttä.
        Mies ajaa sellaisella autolla jonka on itse valinnut ja vitut välittää millä naapuri ajaa. Vielä vähemmän kiinnostaa myyntitilastot.
        Te kuulostatte teini-ikäisiltä pikkutytöiltä jotka miettivät keskenään mitä laittaa päällensä limudiskoon.

        No ei sinun käytöksellesi kyllä sen parempaa syytä löydy. Sellainen tosimies, jota esität, ei pyörisi näillä palstoilla lukemassa mitä teinit ovat asioista mieltä.


      • pohjimmiltaan
        Kfkkfkfkfk kirjoitti:

        No ei sinun käytöksellesi kyllä sen parempaa syytä löydy. Sellainen tosimies, jota esität, ei pyörisi näillä palstoilla lukemassa mitä teinit ovat asioista mieltä.

        Mun motiivit pyöriä täällä on mun oma asia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten tyttömäisiä SUV-kommentointi tässä ketjussa on ollut.
        Voisin olla itse 13-vuotias pikkulikka joka näkee yhtäläisyyden oman elämänsä ja näiden kommenttien kanssa.
        Pointti on se että olen minä mitä tahansa, useat kommentit tässä ketjussa ovat olleet akkamaisia muiden elämän kommentoimista.
        Se kuka tämän kommentin akkamaisuudesta sanoo ei ole olennaista. Nmä viestit ovat akkamaisia joka tapauksessa.


      • 345345
        Mmfmfmfmfmf kirjoitti:

        Ei, lauma säntäilee sinne tänne trendien eli muun lauman perässä.

        Yksilö voi vaikka jäädä paikalleen vuodesta toiseen, jos ei näe syytä vouhottaa trendien perässä.

        Taantuminen taas on oma lukunsa. Joskus yksilökin voi taantua verrattuna laumaan. Tapauskohtaista. Älykäs yksilö osaa jäädä paikalleen ja liikkua tarpeen mukaan. Ääliö yksilö taas toimii miten sattuu oman päänsä mukaan. Joko jää paikalleen ihan vaan paikalleenjäämisen ilosta tai sitten vouhottaa vouhottamisen ilosta. Laumaeläimellä taas ei omia aivoja olekaan, joten se SUV on saatava, jos muutkin. Sinä taas kuulostat tuolta muutosta muutoksen vuoksi kannattavalta eli ääliöltä yksilöltä. Tai sitten laumaeläimeltä, joka yrittää perustella laumamaisuutensa.

        Sama asia päteen bemariin tai audiin. Se on saatava jotta voisi samaistaa itseään näihin porukoihin ja kuvitella olevansa jotain . Suurin osa auton ostajista ostaa auton ... perheen käyttöön ei samaistussymboliksi.

        Kumpaan tämän ketjun sankarit kuuluu?


    • kädetönautonkorjaaja

      Se on ihmisen tarve olla toista ylempänä. Meikäläisen pitää kohta kiinnittää jakkara Escortin katolle, jotta näkee paremmin eteensä. Nämä korkeat fallossymbolit estävät tehokkaasti risteysalueen näkyvyyttä, no, pakettiautot ovat vielä pahempia. Pakko on itsekin kohta hommata korkeampi egon jatke, jotta näkee eteensä.

      • paskakalvot.laseissa

        Ja farmariautoissakin se kun mulkut tummentavat B-pilarista taaksepäin ikkunat ihan sysipaskamustaksi niin viereinenkään autoilija ei näe parkkiruudusta peruuttaessaan semmoisen tuningpellen laittamien kalvojen läpi.


      • tyhmä.peruuttaa
        paskakalvot.laseissa kirjoitti:

        Ja farmariautoissakin se kun mulkut tummentavat B-pilarista taaksepäin ikkunat ihan sysipaskamustaksi niin viereinenkään autoilija ei näe parkkiruudusta peruuttaessaan semmoisen tuningpellen laittamien kalvojen läpi.

        Parkkiruutuun mennään aina niin että siitä pääsee pois etuperin. Aivan perusasia joka kannattaa opetella.


      • Kersantti.res

        "Parkkiruutuun mennään aina niin että siitä pääsee pois etuperin. Aivan perusasia joka kannattaa opetella"

        -Mulla tuo on kyllä viesti- intissä radioautojen kanssa päähän taottu tapa. Autot piti asemiin ajaettaessa aina parkeerata siten että liikkeelle pääsi suoraan pois.

        Varsin jännä juttu tämä, miten joku voi nähdä jotain negatiisista siinä että toiset parkeeraa autonsa siten ettei tarvitse peruutella tms. liikkeelle lähtiessään.


      • KäteiselläOstin
        Kersantti.res kirjoitti:

        "Parkkiruutuun mennään aina niin että siitä pääsee pois etuperin. Aivan perusasia joka kannattaa opetella"

        -Mulla tuo on kyllä viesti- intissä radioautojen kanssa päähän taottu tapa. Autot piti asemiin ajaettaessa aina parkeerata siten että liikkeelle pääsi suoraan pois.

        Varsin jännä juttu tämä, miten joku voi nähdä jotain negatiisista siinä että toiset parkeeraa autonsa siten ettei tarvitse peruutella tms. liikkeelle lähtiessään.

        Varsin jännä juttu tämä, miten jotkut voi nähdä SUV:ssa jotain negatiivista. Ja varsinkin siksi, kun se ei ole niiltä kuitenkaan mitenkään pois. Päin vastoin. Niillähän ajelevat ne, joilla on sellainen varaa ostaa, ja "ne" maksavat korkeina autoveroina valtiolle sievoisen summan euroja, joilla taas rahoitetaan valtion hyvinvointipalveluja. Joten ei jaksa ymmärtää näitä kaikesta valittajia.


      • Kkgkgkgkgkgkg
        KäteiselläOstin kirjoitti:

        Varsin jännä juttu tämä, miten jotkut voi nähdä SUV:ssa jotain negatiivista. Ja varsinkin siksi, kun se ei ole niiltä kuitenkaan mitenkään pois. Päin vastoin. Niillähän ajelevat ne, joilla on sellainen varaa ostaa, ja "ne" maksavat korkeina autoveroina valtiolle sievoisen summan euroja, joilla taas rahoitetaan valtion hyvinvointipalveluja. Joten ei jaksa ymmärtää näitä kaikesta valittajia.

        Päästöt ja näkyvyyden blokkaava korkeus niistä on vikaa muillekin. Jos siis päästöistä välittää, eikä ajattele verojen kattavan päästöjen aiheuttamia vahinkoja.
        Näkyvyyden blokkaaminen on yhtä totta kuin parempi näkyvyys korkeammista suveista matalien yli. Se näkyvyys ei siis tule ilman, että kukaan häviäisi.

        Mutta ei tässä itselleni ole kyseessä se, että muiden suveja kokisin haitallisiksi itselleni, nuo em. haitat kuitenkin sen verran pieniä. Mutta vaikkeivat suvit minua juuri haittaakaan, niin saan minä niitä melko hölmöinä valintoina silti pitää.


      • KäteiselläOstin
        Kkgkgkgkgkgkg kirjoitti:

        Päästöt ja näkyvyyden blokkaava korkeus niistä on vikaa muillekin. Jos siis päästöistä välittää, eikä ajattele verojen kattavan päästöjen aiheuttamia vahinkoja.
        Näkyvyyden blokkaaminen on yhtä totta kuin parempi näkyvyys korkeammista suveista matalien yli. Se näkyvyys ei siis tule ilman, että kukaan häviäisi.

        Mutta ei tässä itselleni ole kyseessä se, että muiden suveja kokisin haitallisiksi itselleni, nuo em. haitat kuitenkin sen verran pieniä. Mutta vaikkeivat suvit minua juuri haittaakaan, niin saan minä niitä melko hölmöinä valintoina silti pitää.

        "Päästöt ja näkyvyyden blokkaava korkeus niistä on vikaa muillekin"

        Sinua ei siis mitkään muut korkeat ajoneuvot, kuten esim. rekat, pakettiautot, ja kuorma.autot haittaa. Ainoastaan SUV:eista on sinulle haittaa.

        Muiden korkeiden ajoneuvojen, kuten rekkojen, kuorma-autojen, ja pakettiautojen päästöt ei sinua haittaa. Ainoastaan SUV:n päästöt.
        Nuo rekat, pajettiautot, ja kuorma-autot tuottavat Valtiolle veroeuroja, vaikka paljon saastuttavatkin. Pitäisikö ne sinun mielestäsi jotenkin kieltää?
        Ei minua sinänsä sinun mielipiteesi hetkauta pennin vertaa, mutta saan minä siitä huolimatta sinun sepustuksiasi katkeran persaukisen vuodatuksina pitää.


      • Kgkgkgkgkgkg
        KäteiselläOstin kirjoitti:

        "Päästöt ja näkyvyyden blokkaava korkeus niistä on vikaa muillekin"

        Sinua ei siis mitkään muut korkeat ajoneuvot, kuten esim. rekat, pakettiautot, ja kuorma.autot haittaa. Ainoastaan SUV:eista on sinulle haittaa.

        Muiden korkeiden ajoneuvojen, kuten rekkojen, kuorma-autojen, ja pakettiautojen päästöt ei sinua haittaa. Ainoastaan SUV:n päästöt.
        Nuo rekat, pajettiautot, ja kuorma-autot tuottavat Valtiolle veroeuroja, vaikka paljon saastuttavatkin. Pitäisikö ne sinun mielestäsi jotenkin kieltää?
        Ei minua sinänsä sinun mielipiteesi hetkauta pennin vertaa, mutta saan minä siitä huolimatta sinun sepustuksiasi katkeran persaukisen vuodatuksina pitää.

        Ku-ka vit-tu si-nul-le sa-noi, etteivät muut korkeat haittaisi? Rekkojen korkeudelle vaan on hyvä perustelu. Mutta jos naapuri ostaa rekannupin työmatka-ajojaan varten, koska sieltä ”näkee paremmin”, ”on turvallisempaa” ja ”pikkuautoilla ajavat katkerat kateelliset köyhät”, niin vähän hitaasti katson.

        Hyvin tuot esiin, että aito syy suville sinulla on pätemisenhalu, muutenhan tuota ”katkera persaukinen” - korttia ei tarvitsisi vetää. Kuitenkin ikäväksesi ilmoitan, etteivät ne suvit ole vuosikausiin mitään rikkaiden kalliita leluja olleet, vaan niiden lisähinta verrattuna perus-hatchbackiin on suunnilleen metallivärin tai suksiboksin verran. Joudut siis etsimään vähän parempia tapoja korostaa paremmuuttasi jatkossa.


      • KäteiselläOstin
        Kgkgkgkgkgkg kirjoitti:

        Ku-ka vit-tu si-nul-le sa-noi, etteivät muut korkeat haittaisi? Rekkojen korkeudelle vaan on hyvä perustelu. Mutta jos naapuri ostaa rekannupin työmatka-ajojaan varten, koska sieltä ”näkee paremmin”, ”on turvallisempaa” ja ”pikkuautoilla ajavat katkerat kateelliset köyhät”, niin vähän hitaasti katson.

        Hyvin tuot esiin, että aito syy suville sinulla on pätemisenhalu, muutenhan tuota ”katkera persaukinen” - korttia ei tarvitsisi vetää. Kuitenkin ikäväksesi ilmoitan, etteivät ne suvit ole vuosikausiin mitään rikkaiden kalliita leluja olleet, vaan niiden lisähinta verrattuna perus-hatchbackiin on suunnilleen metallivärin tai suksiboksin verran. Joudut siis etsimään vähän parempia tapoja korostaa paremmuuttasi jatkossa.

        Katkeraa kateellisen persaukisen AITOA vitutuksen julki tuomista. Otan osaa....


      • Kgkggkfkgkg
        KäteiselläOstin kirjoitti:

        Katkeraa kateellisen persaukisen AITOA vitutuksen julki tuomista. Otan osaa....

        Tyypillinen itsetuntovammainen. Jos joku on eri mieltä autostasi, niin sen täytyy olla katkera jne.. No, jos tuo sinulle toimii elämäsi ja itsekunnioituksesi pohjana, niin siitä vaan.

        Huomautan vielä, että korkeammat autot, tila-autot sekä katumaasturit, ovat jo sen verran ikiaikainen keksintö, että sellaisen ”kateudenherättäjän” voi ostaa ihan kuka vaan, kuka nyt muutenkaan autoilee.


      • KäteiselläOstin
        Kgkggkfkgkg kirjoitti:

        Tyypillinen itsetuntovammainen. Jos joku on eri mieltä autostasi, niin sen täytyy olla katkera jne.. No, jos tuo sinulle toimii elämäsi ja itsekunnioituksesi pohjana, niin siitä vaan.

        Huomautan vielä, että korkeammat autot, tila-autot sekä katumaasturit, ovat jo sen verran ikiaikainen keksintö, että sellaisen ”kateudenherättäjän” voi ostaa ihan kuka vaan, kuka nyt muutenkaan autoilee.

        "katumaasturit, ovat jo sen verran ikiaikainen keksintö, että sellaisen ”kateudenherättäjän” voi ostaa ihan kuka vaan, kuka nyt muutenkaan autoilee."

        Paitsi sinunlaisesi katkeruutta vuodattava persaukinen, eikä varsinkaan uutta...


      • Kgkgkgkgkgkkg
        KäteiselläOstin kirjoitti:

        "katumaasturit, ovat jo sen verran ikiaikainen keksintö, että sellaisen ”kateudenherättäjän” voi ostaa ihan kuka vaan, kuka nyt muutenkaan autoilee."

        Paitsi sinunlaisesi katkeruutta vuodattava persaukinen, eikä varsinkaan uutta...

        Käteisellä voisin ostaa GLS:n. Mutta tykkään S:stä enemmän. En tiedä herättääkö sinunlaistesi älykääpiöiden parissa korkeampi enemmän kunnioitusta, kateutta tai vihaa, enkä välitä.


      • KäteiselläOstin
        Kgkgkgkgkgkkg kirjoitti:

        Käteisellä voisin ostaa GLS:n. Mutta tykkään S:stä enemmän. En tiedä herättääkö sinunlaistesi älykääpiöiden parissa korkeampi enemmän kunnioitusta, kateutta tai vihaa, enkä välitä.

        Jos sinulla olisi oikeasti varaa ostaa mainitsemasi CLS, et olisi edes trollaamassa täällä. Ihminen jolla on varaa ostaa haluamansa auto, ei syyllisty arvostelemaan muiden autovalintoja.Se on myös syy siihen, miksi olet pelkkä rahaton kiukuttelija. Jos käyttäisit tämänkin ajan rahan tekemiseen, mitä käytät täällä muiden autovalintoja arvostellen, tuon voisi jopa jossain vaiheessa ehkä uskoakin, mutta suoli24 palstalla päivystäminen ei tuo lompakkoosi yhtään euroa, eikä mainetta jonkunlaisena "muka" autoasiantuntijana.


      • Kfkffkkfkfkfllf
        KäteiselläOstin kirjoitti:

        Jos sinulla olisi oikeasti varaa ostaa mainitsemasi CLS, et olisi edes trollaamassa täällä. Ihminen jolla on varaa ostaa haluamansa auto, ei syyllisty arvostelemaan muiden autovalintoja.Se on myös syy siihen, miksi olet pelkkä rahaton kiukuttelija. Jos käyttäisit tämänkin ajan rahan tekemiseen, mitä käytät täällä muiden autovalintoja arvostellen, tuon voisi jopa jossain vaiheessa ehkä uskoakin, mutta suoli24 palstalla päivystäminen ei tuo lompakkoosi yhtään euroa, eikä mainetta jonkunlaisena "muka" autoasiantuntijana.

        Vitun köyhä, GLS, ei CLS.

        Huvittavaa arvuuttelua satatonnisen käteistä omaavista, ikään kuin olisi kyseessä aivan eri ihmislaji, jos on tavalla tai toisella satkun tai muutaman onnistunut keräämään :)

        Minulle rahaa tekevät muut, joten on aikaa. Ja ne GLS-rahat on jo taskussa, ei niitä enää tarvitse tienata. Minun taikka muiden.

        Pillitä Elli, pillitä!


    • Hameväenlaitteita

      Naurattaa nää hiirulaiset mahtipontisissa citykotteroissaan, eihän ne osaa edes parkkiruutuun niitä ajaa.

    • X6ainakin

      Tiet alkaa olemaan niin karseassa kunnossa, että kohta tarvitaan venäjän malliin maastureita.

    • Kyylääjät

      Aika köyhää pitää olla oma elämä jos jää noin paljon aikaa funtsia toisten ihmisten valintoja ja ostamisia.

    • ToukoAaltonen

      Hyvä että niitä on enenemissä määrin eri automerkeillä tarjolla, on mistä valita itselle mieleinen, ihankuin perus sedan/hatch back/farmari malleissakin, jokainen ostakoon oman mieltymysten/tarpeitten mukaisen kulkineen ja kun itse tarvitsen n. 10 kertaa vuodessa "SUV:n" ominaisuuksia, niin siksi sellaisella ajan, enkä tosiaankaan mieti mitä muut ovat siitä mieltä.

      • Kkfkgglgllg

        Valinnanvara on tosiaan hyvä juttu. Tosin sedanien osalta se alkaa olla menetetty tavisautojen luokassa.

        Jos sinulla on tarvetta suville kymmenen kertaa vuodessa, niin ymmärrän hyvin autovalintasi. Silti väitän, että suurimmalla osalla suvin tarve on keksittyä. Siis tekosyy. Tarve, josta ei ollut tietoakaan ennen kuin, ahh, niin tyylikkäät suvit tulivat tarjolle. Sen verran harvinaisia ne paikat nimittäin ovat, joihin pääsee suvilla, muttei ”normaaleilla” matalilla henkilöautoilla. Esimerkiksi maavaraa omassa sedanissani 16cm. Useassa suvissa saman verran. Rengaskokoa kasvattamalla saisin vielä sentin tjsp. lisää.


      • 192cm-110kg

        Kun on nuoruudessa taustalla kansallisen tason koripallo- ja kuulantyöntöura, niin nyt 25-vuotta ja 30-kilogrammaa myöhemmin SUV:n kyytiin meneminen on linnunmaitoa verrattuna useimpin tavallisiin henkilöautoihin. Audit on yksiä pahimpia, jonkun mainitakseni.

        Ken arvostaa hyvää näkyvyyttä ja vaivatonta autoon nousemista, ja poistumista, ja pitää tavisautoja hankalina, kannattaa käydä SUV:t tsekkaamassa.

        Mainitakoon että olen luontaisesti vielä notkea, spagaati meni nuorempana, ja kämmenet lattiaan noin 10cm korokkeen päältä. Invalidivitsit voi tällä kertaa siten sivuuttaa.


      • Mikäkaivaakenenkinnapaa
        Kkfkgglgllg kirjoitti:

        Valinnanvara on tosiaan hyvä juttu. Tosin sedanien osalta se alkaa olla menetetty tavisautojen luokassa.

        Jos sinulla on tarvetta suville kymmenen kertaa vuodessa, niin ymmärrän hyvin autovalintasi. Silti väitän, että suurimmalla osalla suvin tarve on keksittyä. Siis tekosyy. Tarve, josta ei ollut tietoakaan ennen kuin, ahh, niin tyylikkäät suvit tulivat tarjolle. Sen verran harvinaisia ne paikat nimittäin ovat, joihin pääsee suvilla, muttei ”normaaleilla” matalilla henkilöautoilla. Esimerkiksi maavaraa omassa sedanissani 16cm. Useassa suvissa saman verran. Rengaskokoa kasvattamalla saisin vielä sentin tjsp. lisää.

        "Silti väitän, että suurimmalla osalla suvin tarve on keksittyä. "

        Miksi se sinua noin riepoo, tai ylipäätään kuuluu jonkun toisen autohankinta. Ihteä ei voisi vähempää kiinnostaa tuttujen tai naapurien autot. No sen verran että tiedän suhteellisen läheltä tapauksia kun lapsille ei riitä vaatetta päälle mutta isukin pitää ajella bemarilla. Hiukan vituttaa katsella kun kersa menee ala-asteelle kolme numeroa liian pienissä vatteissa, ja tuodaan just uudella tuonti- bemarilla kouluun.


      • Kfkgflflgllg
        Mikäkaivaakenenkinnapaa kirjoitti:

        "Silti väitän, että suurimmalla osalla suvin tarve on keksittyä. "

        Miksi se sinua noin riepoo, tai ylipäätään kuuluu jonkun toisen autohankinta. Ihteä ei voisi vähempää kiinnostaa tuttujen tai naapurien autot. No sen verran että tiedän suhteellisen läheltä tapauksia kun lapsille ei riitä vaatetta päälle mutta isukin pitää ajella bemarilla. Hiukan vituttaa katsella kun kersa menee ala-asteelle kolme numeroa liian pienissä vatteissa, ja tuodaan just uudella tuonti- bemarilla kouluun.

        Minä huomioin ympäristöäni. Sinun ei ole pakko.

        Koripallo ja kuulantyöntö lajivalintana ilmeisesti rampauttaa? Itse olen 187cm/106kg, eikä tavalliseen sedaniin ole mitään ongelmaa istua. Tietty jos siinä joutuisi kymmeniä kertoja päivässä ramppaamaan, voisi korkeutta arvostaa. Nuorena ajoin taksia, autoina oli korkeita tila-autoja sekä tavallisia matalia. Ei koskaan käynyt mielessä, että Touran on kivempi, koska korkeampi.
        Mutta, meitähän on erilaisia, eri maut, eri nivelet ja ehkä se minulta puuttuva 5cm ja 5kg ratkaisee? Joka tapauksessa, itse en korkeutta arvosta. Saa nähdä sitten pappana. Ja sittenkin se tila-auto on kuitenkin kitumaasturia käytännöllisempi, koska paremmat tilat.


      • Mikäkaivaakenenkinnapaa

        ”Ja sittenkin se tila-auto on kuitenkin kitumaasturia käytännöllisempi, koska paremmat tilat.”

        Jopas on tässä järjen riemuvoitto, jos ei siis tarvitse muuta kuin korkeamman istuma-asennon autoon pääsyn helpottamiseksi, niin hankkia sitten tila-auto vaikkei tarvitse sitä lisätilaa..?? Olipa löysä ja perustelematon heitto.

        Kuten eräs tuossa jo mainitsi, näyttää sille, että SUV:n kohdalla on pahasti jokin malka silmässäsi kaivertamassa. Olisikohan se aikaisemmin mainittu pikkusieluisuutesi?


      • Kkfkfkfkfkfkffk
        Mikäkaivaakenenkinnapaa kirjoitti:

        ”Ja sittenkin se tila-auto on kuitenkin kitumaasturia käytännöllisempi, koska paremmat tilat.”

        Jopas on tässä järjen riemuvoitto, jos ei siis tarvitse muuta kuin korkeamman istuma-asennon autoon pääsyn helpottamiseksi, niin hankkia sitten tila-auto vaikkei tarvitse sitä lisätilaa..?? Olipa löysä ja perustelematon heitto.

        Kuten eräs tuossa jo mainitsi, näyttää sille, että SUV:n kohdalla on pahasti jokin malka silmässäsi kaivertamassa. Olisikohan se aikaisemmin mainittu pikkusieluisuutesi?

        Aina mieluummin ottaa tilaa kuin ei-tilaa. Jos muuten olennaisilta osiltaan mitat, suorituskyky ja kulutus pysyvät samoina, hinta jopa alempana.

        Sinullahan se malka on, kun mitään järjellistä ei tule, pelkkää itkua.


      • Mikäkaivaakenenkinnapaa
        Kkfkfkfkfkfkffk kirjoitti:

        Aina mieluummin ottaa tilaa kuin ei-tilaa. Jos muuten olennaisilta osiltaan mitat, suorituskyky ja kulutus pysyvät samoina, hinta jopa alempana.

        Sinullahan se malka on, kun mitään järjellistä ei tule, pelkkää itkua.

        Jahas, toinen "järjen riemuvoitto" !

        "Jos muuten olennaisilta osiltaan mitat, suorituskyky ja kulutus pysyvät samoina"

        -no niin, annapa kuulua mitkä SUV:t ovat mitoiltaan samansuuruisia mainitsemiesi tila-autojen kanssa?

        Odotan mielenkiinnolla listaustasi jossa esität riti-rinnan samankokoisia tila-autoja ja SUV:a rinnakkain.

        Vai voidaankos tästä kirjata jo "toinen löysä heitto"


      • Kkfkfkfkfkfkf
        Mikäkaivaakenenkinnapaa kirjoitti:

        Jahas, toinen "järjen riemuvoitto" !

        "Jos muuten olennaisilta osiltaan mitat, suorituskyky ja kulutus pysyvät samoina"

        -no niin, annapa kuulua mitkä SUV:t ovat mitoiltaan samansuuruisia mainitsemiesi tila-autojen kanssa?

        Odotan mielenkiinnolla listaustasi jossa esität riti-rinnan samankokoisia tila-autoja ja SUV:a rinnakkain.

        Vai voidaankos tästä kirjata jo "toinen löysä heitto"

        En minä niitä lähde kaivelemaan, mutta päivänselvästihän niitä on. Mikä tässä edes on pointtisi? Että suv pitää saada, koska se on kaksi senttiä korkeampi kuin tila-auto ja sentin lyhyempi? Koska OOT AINA HALUNNUT just sen kokoisen?


      • Kkfkfkffkkfkkf
        Kkfkfkfkfkfkf kirjoitti:

        En minä niitä lähde kaivelemaan, mutta päivänselvästihän niitä on. Mikä tässä edes on pointtisi? Että suv pitää saada, koska se on kaksi senttiä korkeampi kuin tila-auto ja sentin lyhyempi? Koska OOT AINA HALUNNUT just sen kokoisen?

        No, kaivelin kuitenkin. Tiguan ja Touran lähes identtisiä ulkomitoiltaan.

        Tiguanissa parempaa:

        - 2-4cm korkeampi maavara.
        - Kalliimpi, jotta saisi kateutta.
        - Trendikäs, jotta saisi suosiota.

        Touranissa parempaa:

        - Kevyempi - parempi ajettavuus ja suorituskyky, alempi kulutus.
        - Alempi painopiste - parempi ajettavuus
        - Enemmän tilaa
        - Halvempi


      • Mikäkaivaakenenkinnapaa
        Kkfkfkfkfkfkf kirjoitti:

        En minä niitä lähde kaivelemaan, mutta päivänselvästihän niitä on. Mikä tässä edes on pointtisi? Että suv pitää saada, koska se on kaksi senttiä korkeampi kuin tila-auto ja sentin lyhyempi? Koska OOT AINA HALUNNUT just sen kokoisen?

        Hieno esimerkki!

        Kun sitä tarkastelee lähemmin niin huomaa että on valittava SUV-Tiguan jos haluaa nelivedon kun Touraniin sitä ei saa.

        Sitä kaiketi ajoit takaa esimerkilläsi?

        Lisäksi seuraava kommenttiisi paljasti sen, missä oikeasti mennään:

        " Kalliimpi, jotta saisi kateutta"

        Miten se fraasi jenkkielukuvista menikään: "No further questions" eli eipä oikeastaan ole tarve kysellä asiasta lisää, selkis jo.


      • Kfkkkfkfkkfk
        Mikäkaivaakenenkinnapaa kirjoitti:

        Hieno esimerkki!

        Kun sitä tarkastelee lähemmin niin huomaa että on valittava SUV-Tiguan jos haluaa nelivedon kun Touraniin sitä ei saa.

        Sitä kaiketi ajoit takaa esimerkilläsi?

        Lisäksi seuraava kommenttiisi paljasti sen, missä oikeasti mennään:

        " Kalliimpi, jotta saisi kateutta"

        Miten se fraasi jenkkielukuvista menikään: "No further questions" eli eipä oikeastaan ole tarve kysellä asiasta lisää, selkis jo.

        Nojoo, jos välttämättä haluaa korkeamman istuma-asennon VW-nelivedon, niin ainakin Tiguan on parempi kuin Touran. Sen sijaan muilta merkeiltä kyllä löytyy nelivetoina muitakin kuin katumaastureja, VW:ltä löytyy nelivetona ainakin Passat ja Sharan noista tilankäytöltään järkevistä malleista. Ja vieläkö sitä Golf :aa tehdään?

        Eikä löytynyt selitystä etuvetoisille sitäkään vähää.

        Hyvä, että selkis.


    • 4535345

      Tarve on monasti vain oma fiilis ja hyvä niin. Miksi sittaria ei saisi ostaa fiiliksen vuoksi mutta urheiluauton saa?

      On hyvin vähän syitä miksi tavallinen neliovinen 100hp koneella ei riittäisi kaikille. Ne syyt on kaikki keksittyjä mutta mitä sitten. Itsekin asun omakotitönössä vaikka varmasti kenkälaatikkotalon laatikkokin riittäisi. On asioita mitä haluaa ja jos on kykyä hankkia niin miksipä ei?
      Kyllähän moni käy laskettelemassakin vaikka ei se ole millään tapaa tarpeellista. Myös viinakset maistuu aika monille vaikka sekään ei ole tarpeellista.

      Jokaisen elämässä on jotain mikä ei ole tarpeellista mutta ...

      • Kfkkfkkfkgkg

        Kyse on omalla kohdallani siitä, etten saa sittarista mitään. Isommasta asunnosta, laskettelusta ja viinaksista saan ja ymmärrän muidenkin saavan. Sittarista saa näemmä vain tunnetta rikkaudesta, ketjun perusteella. Ja sekin valheellista, kun ne about samanhintaisia kuin matalammatkin.


      • RikasRakasRujo
        Kfkkfkkfkgkg kirjoitti:

        Kyse on omalla kohdallani siitä, etten saa sittarista mitään. Isommasta asunnosta, laskettelusta ja viinaksista saan ja ymmärrän muidenkin saavan. Sittarista saa näemmä vain tunnetta rikkaudesta, ketjun perusteella. Ja sekin valheellista, kun ne about samanhintaisia kuin matalammatkin.

        Mitä ihmeen "Sittarista saa näemmä vain tunnetta rikkaudesta" ??


      • Kfkfkfkkfgkkg
        RikasRakasRujo kirjoitti:

        Mitä ihmeen "Sittarista saa näemmä vain tunnetta rikkaudesta" ??

        Siis että city-maastureita ostavat näyttävät sanovan useimmiten ensisijaiseksi perusteekseen rikkautensa esittelyn. Mikä on vähän hassua, kun suurin osa city-maastureista kuitenkin vain vähän normaaliautoja kalliimpia.

        Näin siis ainakin tämän ketjun perusteella.


    • toisten.asiat.kiinnostaa

      "Sittarista saa näemmä vain tunnetta rikkaudesta, ketjun perusteella. Ja sekin valheellista, kun ne about samanhintaisia kuin matalammatkin."

      Tätä mantraa tässä nyt on hoettu jo aika monta kertaa. On hyvin selkeää mistä tuollainen tarve kommentoida toisten valintoja tulee. Kyse ei ole rahasta vaan pienestä sielusta. Pienisieluinen löytää aina tonkimista toisten asioista.

      • Kfkfkfkgkgkgkg

        Entä moneenko kertaan sinä aiot tuon toistaa?

        Omasta(kin) asiasta tässä sitäpaitsi on kyse. Jos kokisin suvin parempana kuin matalat autot, niin toki sellaisen ostaisin tai edes aikoisin ostaa. Koska kuitenkaan esittämieni argumenttien mukaisesti en koe suvia parempana, vaan hölmömpänä vaihtoehtona, niin en osta. Ja kun tämä on keskustelupalsta, niin täällä sitten toivottavasti argumentoidaan omien näkemyksien puolesta. Ties vaikka joskus oppisi jotain. Ainakin tässä ketjussa on vahvistunut se, että joillekin suv todella on munanjatke, joillekin laumakäytöstä, mutta onpa järkiperusteitakin esitetty, oma lukunsa sitten, että ovatko ne todellisia syitä vai selittelyjä?

        Ja mikäs siinä, joku tulee suv-keskusteluun sanomaan, että keskustelu suveista on ihan tyhmää muiden asioiden miettimistä. Kai sinulla täysi oikeus on tuotakin hokea, vaikka ehkä joku psykologiaan liittyvä palsta jo sopisi aiheellesi paremmin?


    • Pakko.avautua

      "Koska kuitenkaan esittämieni argumenttien mukaisesti en koe suvia parempana, vaan hölmömpänä vaihtoehtona, niin en osta. Ja kun tämä on keskustelupalsta, niin täällä sitten toivottavasti argumentoidaan omien näkemyksien puolesta."

      Juurikin näin. Se iso pointti on se että et argumentoi oman valintasi järkevyyttä matalista autoista vaan toisten ihmisten valinnan typeryyttä korkeasta autosta. Ymmärrät varmaan pienellä sielullasikin mikä ero näillä kahdella asialla on.
      Itse ajan matalalla Golfilla joten kiinnostukseni SUVeihin on puhtaasti akateemisella tasolla. Huvittaa vaan nähdä miten joidenkin ihon alle voi mennä asia että toinen auto on 10 cm korkeampi kuin toinen.

      • Kfkfkkfkfkfkkkggkg

        Ei noilla ole mitään eroa, eikä mikään ole mennyt ihon alle. Jos joku menisi ihon alle, se olisi tuo sinun urputuksesi, mikä ei perustu mihinkään tai sitten suv-kuskien ulina kateudesta jne..

        Olen useampaan kertaan maininnut, että suv voi joskus joillekin olla ihan järjelläkin perusteltu valinta. Ymmärrettävästi nämä suvia ymmärtävät lauseeni sinä ja nuo elämäntehtävikseen kateuden herättämisen ottaneet reppanat ohitatte, sillä ne eivät sovi ennakkoasenteisiinne katkerasta, kateellisesta jne..


      • vanha.vitsi

        Sinä sotket itsesi lillukanvarsiin ja sivulauseisiin. Iso juttu on se että olet yleensä alkanut miettimään muiden autovalintoja sen sijaan että olisit tyytyväinen omaasi. Täysin akkamaista hommaa ja sille Chaplinkin nauraa. Jos on tyytyväinen oman tuolinsa korkeuteen niin ei ala takamään pelleä itsestään.
        Ja siitä sketsistä ja oivalluksesta on jo noin sata vuotta.


      • Kfkfkfkkfkfkg
        vanha.vitsi kirjoitti:

        Sinä sotket itsesi lillukanvarsiin ja sivulauseisiin. Iso juttu on se että olet yleensä alkanut miettimään muiden autovalintoja sen sijaan että olisit tyytyväinen omaasi. Täysin akkamaista hommaa ja sille Chaplinkin nauraa. Jos on tyytyväinen oman tuolinsa korkeuteen niin ei ala takamään pelleä itsestään.
        Ja siitä sketsistä ja oivalluksesta on jo noin sata vuotta.

        Miksi sinä tule suv-keskusteluun keskustelemaan minusta ja ikävän matalasta autostani? Suveista et ole tainnut sanoa mitään? Voisitko avata minulle oman ketjun, niin ei tämä menisi pilalle?


    • terve.itsetunto

      https://www.youtube.com/watch?v=z8qo-uiAq58

      Tästä voi katsoa miten meitä kaikkia paljon fiksumpi ihminen ilmaisi asian. Jos miettii penkin korkeutta niin on jo vajonnut sille tyhmemälle osastolle jolle tässäkin nauretaan.

    • Haluttavia.autoja

      "Suveista et ole tainnut sanoa mitään?"
      SUV on yksi autokategoria muiden joukossa. Siinä on omat plussansa ja omat miinuksensa. Niinkuin kaikissa. En ymmärrä miksi SUVeja pitäisi alkaa erikseen kommentoimaan. Pitäisi samantien ottaa kantaa farkkuihin, coupeihin, hatchbackeihin, sedaneihin ja ties mihin.
      SUVeilla näyttää riittävän ottajia. Minä en ole niìden joukossa mutta ymmärrän hyvin miksi ne menevät kaupaksi.

      • Kdkdkffkfllf

        Luepa tuo ketjun avausviesti, niin ehkä saat vastauksesi.
        Noita muita varten on varmasti aikojen saatossa ollut omia ketjujaan ja uusiakin saat aloittaa vapaasti. Ei tässä ketjussa tarvitse kaikkia maailman asioita käsitellä. Ei edes kaikkea autoista.

        Eikä ole mikään pakko kommentoida suveja, jos ei halua. Mutta aiheessa olisi kiva pysyä.

        Minäkin ymmärrän: laumailmiö ja egot ovat suuri syy, toinen ovat hatarasti perustellut näennäiset järkisyyt, joilla niitä markkinoitu, kolmantena löytynee sitten oikeitakin järkisyitä.
        Aikalailla tässä järjestyksessä tässäkin ketjussa suveilla ajavat valintaansa esiintuovat.


    • Sokea.piste

      "Minäkin ymmärrän: laumailmiö ja egot ovat suuri syy,"
      Tässä taas näke kuinka sulla puskee päällimmäisenä SUVin ostajien kommentointi. Ei itse auton ominaisuudet.
      Sulla on iso malka silmässä jota et itse pysty näkemään.

    • fghgfhgfh

      Katumaasturi vain tuo turvaa lapsiperheelle?

    • jullileIhmettelemistä

      Kauanko tuo "villitys" on kestänyt, varmaan sen kymmenen vuotta ja kiihtyy vaan. Jotain hyvää niissä pitää olla kun niiden kuolemista on ennustettu ihan alkuvuosista alkaen ja päin vastoin on käynyt?

    • Käytännöllisiä.perheelle

      Ihmetyttää edelleen yhden yksilön ristiretki SUVeja ja varsinkin niiden omistajia vastaan. SUVit ovat tiloiltaan monikäyttöisiä autoja joissa on miellyttävä ajoergonomia. Miinuspuolena korkeampi bensankulutus varsinkin moottoritienopeuksissa.
      Ja ovathan ne tyylikkään näköisiä. Niissä on hyvin paljon tila-autojen hyvistä ominaisuuksista ilman soccer-mom-leimaa. Ymmärrän hyvin että SUV on uusi musta.

      • Fjjccghjjk

        Vi-tun idari. Nyt olet viimein jo samaa mieltä, että syy ostaa katumaasturi on imago, kun järkiperustein ostaisi tila-auton. Silti minä muka käyn ristiretkeä, kun olen kehdannut esittää samaisen ajatuksen eli että kylmällä järjellä katumaasturia ei useimmiten voi perustella. Mene itkemään äidille, että setä ei rakastunut autoosi.


      • Huolestunut.lääkäri

        Ja siinä aakkosmies kaiva "imagon" vaikka kiven silmästä vaikkei asiaa edes varsinaisesti mainittu edellisessä viestissä.

        Veikkaan että aakkosmiestä harmittaa jostain syystä tuore tila-autohankintansa ja hän yrittää nyt leipoa sitä paremmaksi käymällä tuulimyllyjä, eli katumaastureita vastaan heppoisilla "järkiperusteilla".

        Tai sitten jamppa on suoraan alenevasta polvesta, isoäitinään sentraali-Santra joilla oli tapana työntää sormensa salakuuntelulla kuulemiinsa asioihin. Tämän aakkosjampan kiinnostus muiden autovalintoihin on samaa alhaista tasoa kuin salakuuntelija-Santroilla oli aikanaan.

        Mistä noita sikiää, eiko jampalla ole omaa elämää kun pitää kantaa huolta muiden autovalinnoista?


      • Kddkkdkdkfkkf
        Huolestunut.lääkäri kirjoitti:

        Ja siinä aakkosmies kaiva "imagon" vaikka kiven silmästä vaikkei asiaa edes varsinaisesti mainittu edellisessä viestissä.

        Veikkaan että aakkosmiestä harmittaa jostain syystä tuore tila-autohankintansa ja hän yrittää nyt leipoa sitä paremmaksi käymällä tuulimyllyjä, eli katumaastureita vastaan heppoisilla "järkiperusteilla".

        Tai sitten jamppa on suoraan alenevasta polvesta, isoäitinään sentraali-Santra joilla oli tapana työntää sormensa salakuuntelulla kuulemiinsa asioihin. Tämän aakkosjampan kiinnostus muiden autovalintoihin on samaa alhaista tasoa kuin salakuuntelija-Santroilla oli aikanaan.

        Mistä noita sikiää, eiko jampalla ole omaa elämää kun pitää kantaa huolta muiden autovalinnoista?

        Ei minulla ole tila-autoa ja tuskin tuleekaan. Farkussa riittää tilat yhtä hyvin, mutta paremmilla ajo-ominaisuuksilla. Ei minulla kyllä farkkuakaan ole, mutta ehkä seuraavaksi.

        Se, ettet sinäkään ymmärrä mitä imago tarkoittaa, ei ole minun vastuullani.


    • Fjjccghjjk

      " eiko jampalla ole omaa elämää kun pitää kantaa huolta muiden autovalinnoista?"

      Ei tietenkään ole! Kaikki muut autot, kuin sellaiset joilla minä ajan, tulisi lailla kieltää!!!

    • Vasta.osavoitto

      "Nyt olet viimein jo samaa mieltä, että syy ostaa katumaasturi on imago, kun järkiperustein ostaisi tila-auton."
      Et ole kovin hyvä ymmärtämään lukemaasi. Samoin työnnät sanoja toisten suuhun.
      Jos luet ajatuksella niin ymmärrät että kirjoitin että tila-autoilla on ikävä soccer-mom-leima. SUVilla tai muilla autoilla sitä ei ole.
      Tämä tila-autojen leimaantuminen loputoman tylsäksi, elämään kyllästyneiden ja täysin intohimottomien luusereiden autoksi on pelkästään tila-autojen ongelma eikä liity mitenkään SUVeihin. Eikä muihinkaan autokategorioihin.
      Välttääkseen tuon soccer-mom leiman voi myös ostaa esim. Coupen. Ei tarvitse ostaa välttämättä SUVia. SUVin ostamiseen tarvitaan enemmän, pitää päihittää esim myös farkut ja hatchbackit.

      • Kfkfkfkfkfkfkkf

        Niin, pitääkö taas tavuttaa? Se soccer-mum on nimenomaan imagotekijä. Toisekseen soccer-mumit ovat Amerikassa. Kolmannekseen soccer-mumit sukupuoleen katsomattahan niillä katumaastureillakin ajavat, ei se kenenkään soccer-mumiutta poista, että valitsee epäkäytännöllisemmän auton, jolla kuitenkin ihan samalla tavalla roudaa niitä junnuja kamoineen.

        Täytyy olla itsetunnossa ja älyssä vikaa, jos se tasan samankokoinen Touran, tasan samalla moottorilla, vaihdettuna Tiguaniin muuttaa elämän intohimottomasta luuserista voittajaksi. Mutta, niinhän suurella osalla on. Hyvä, että heillekin on nyt tarjolla naamioitu tila-auto vain vähän huonommilla ominaisuuksilla ja vain vähän kalliimmalla.


    • tapajänkkääjä

      "Täytyy olla itsetunnossa ja älyssä vikaa, jos se tasan samankokoinen Touran, tasan samalla moottorilla, vaihdettuna Tiguaniin muuttaa elämän intohimottomasta luuserista voittajaksi. Mutta, niinhän suurella osalla on. "

      Vain ja ainoastaan sinä olet vouhkannut SUVien ja SUVistien imagosta, egosta ja laumasiuluisuudesta. Vain sinulla on noin suuri arvolataus SUVeihin. Meille kaikille muille SUVit ovat vain yksi autokategoria.
      Tila-autojen luuseri-status on aivan toinen juttu eikä sillä ole mitään tekemistä SUVien kanssa.
      Taidat ole se sama jänkkääjä joka huvikseen jänkkää milloin mistäkin täysin yhdenpäiväisestä jutusta vaikka maailman tappiin. Kukaan ei taaskaan ole oikein lähtenyt sun trollauksiin mukaan muuten kuin näillä "chillaa pahvi"-kommenteilla

    • niromies

      Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin kun puhutaan crossovereista ja suveista. Ne on kaksi eri asiaa.
      Mulla on crossover ja tykkään siitä. Joskus oli neliveto avolava, mutta turhaa oli se neliveto. En kuitenkaan joudu ajamaan sellaiseen paikkaan mistä ei ilman nelivetoa selviäisi. Enkä edes raaskisi. Maavaraa saisi autossani olla reilusti enemmän mutta nelivetoa en tarvitse. Kaikkein turhimpia autoja on mielestäni lähes henkilöauton maavaralla olevat nelivedot. Silti. Jokainen ostakoon mitä haluaa.

      • Kkkkkkkk

        Henkilöauton maavaralla olevasta nelivedosta on apua talvella. Varsinkin muutoin takavetoisille autoille. Siis ihan normiliukkaalla, liikkeellelähdöissä ja ylämäissä. Ei tosin mielestäni niin paljon verrattuna etuvetoon, että juuri viitsisin nelivedosta extraa maksaa.
        Minulle maavara on turhaa, mutta ei varmaan kaikille. Itse pääsen mökillekin vaikka urheilumallisella, vaikka aika kinttupolkua onkin. No, talvella ei tule edes käytyä.

        Jenkeissähän SUV tarkoittaa jotain jättimäistä möhkälettä, kuten Suburbania. Tai no, näemmä niillä nykyään termit ”subcompact SUV” ja ”compact SUV” jne..


      • Neli.Veto

        - " Kaikkein turhimpia autoja on mielestäni lähes henkilöauton maavaralla olevat nelivedot."

        - " Ei tosin mielestäni niin paljon verrattuna etuvetoon, että juuri viitsisin nelivedosta extraa maksaa."

        Kahta en vaihda pois, automaattilaatikko ja neliveto. Yksi talvi takana ja asia on itselle kristallisoitunut täydellisesti. Ja en näe että asia muuksi muuttuisi, vaikka trailerinvetotarpeet joskus loppuisivat. Asiasta enemmän tuolla viidennessä vastauksessa tätä topiccia.


    • miksi.nillität

      Ihmelliistä nillittää muiden ihmisten tekemistä valinnoista. Jos joku on päätynyt ostamaan SUVin niin mikä ajaa tämän nillittäjän ja kyylän avautumaan siitä?
      Jos SUV ei nappaa niin jätä ostamatta sellainen. Ihmeellistä alkaa avautumaan asiasta näin laajasti.

      • Kfkfkkkffkfkkfkf

        Varmaan sama koskee vaikka tupakointia tai ryyppäämistä? Että jos keskustelupalstalla avataan ketju noiden haitoista,,niin en saa niiden haittoja esitellä, koska pitää antaa ihmisten ryypätä ja tupakoida? Oma valinta.

        Joku itsetuntovammahan sinulla on, kun et kestä tietyn automallin haittojen esiintuomista. Ei niitä kukaan ole kieltämässä ollut.


      • Oma.Valinta.Kullakin

        "Joku itsetuntovammahan sinulla on"

        Hyvä pistemies, on hyvin ilmiselvää, ettei sinun turhan nillittäjänä kannata aloittaa keskustelua mistään itsetuntovammasta, eikä muistakaan itsetuntoon liittyvistä asioista.

        Keskustelu olisi epäilemättä ollut huomattavasti hedelmällisempää jos se olisi vaikka alkanut otsikolla "Crossover-suosion syyt?" Veikkaan että tajuat tästä näkokannasta suunnilleen saman verran kuin sika satelliitista?


      • Kfkfkkfkfkffk
        Oma.Valinta.Kullakin kirjoitti:

        "Joku itsetuntovammahan sinulla on"

        Hyvä pistemies, on hyvin ilmiselvää, ettei sinun turhan nillittäjänä kannata aloittaa keskustelua mistään itsetuntovammasta, eikä muistakaan itsetuntoon liittyvistä asioista.

        Keskustelu olisi epäilemättä ollut huomattavasti hedelmällisempää jos se olisi vaikka alkanut otsikolla "Crossover-suosion syyt?" Veikkaan että tajuat tästä näkokannasta suunnilleen saman verran kuin sika satelliitista?

        Minulla on sedan. Jos joku avaa sedan-kriittisen ketjun, argumentoiden vaikkapa sedanien tehottoman tilankäytön olevan ongelma, jota ei ole farkuissa tai viistoperäisen, niin alanko nyyhkimään viestitolkulla kuinka ilkeä hän on? Tuskin. Kasvata munat itkupilli.


      • Oma.Valinta.Kullakin

        "....niin alanko nyyhkimään viestitolkulla kuinka ilkeä hän on?"

        No sinähän se nillität täällä koko ajan ihan katkeamattomasti muiden tekemiä valintoja, etkö itse huomaa ?


      • Kkfkfkfkfkfkf
        Oma.Valinta.Kullakin kirjoitti:

        "....niin alanko nyyhkimään viestitolkulla kuinka ilkeä hän on?"

        No sinähän se nillität täällä koko ajan ihan katkeamattomasti muiden tekemiä valintoja, etkö itse huomaa ?

        Ei, minä olen vastannut näkemykseni otsikossa mainittuun kysymykseen. Näkemykseni ei eräitä itsetuntovammaisia miellyttänyt, mistä alkoi täysin otsikon ohi menevä itkuvirsi.

        Veikkaanpa, että itkun määrä olisi vähäisempää, jos vastaavan avauksen tekisi viistoperästä tai farkusta. Niitä kun ei osteta laastariksi itsetuntovammaan, joten niiden omistajat eivät alkaisi vastaavaa itkuvirttä. Ei sillä, että ihan jokainen katumaasturikuski olisi vammautunut, mutta moni.


      • Oma.Valinta.Kullakin

        "...Veikkaanpa, että itkun määrä olisi vähäisempää..."

        -Et siis olisi NIIN innokkaasti kommentoinut viistoperätopiccia?

        Mikähän asennevamma sinulla oikein on SUV:a kohtaan, ja ennen kaikkea, mistä ihmeestä se juontaa oikein alun perin?


      • Kgkgkgkgkgkg
        Oma.Valinta.Kullakin kirjoitti:

        "...Veikkaanpa, että itkun määrä olisi vähäisempää..."

        -Et siis olisi NIIN innokkaasti kommentoinut viistoperätopiccia?

        Mikähän asennevamma sinulla oikein on SUV:a kohtaan, ja ennen kaikkea, mistä ihmeestä se juontaa oikein alun perin?

        Ei, vaan viistoperien omistajat eivät vinkuisi kuin pistetyt siat, jos joku ei osoita suurta ihailua ja nöyrää kateutta heitä ja autojaan kohtaan.


    • kauheaIhmeelinenAsia

      Jos tuohon aloitukseen vastaa asiallisesti, niin minä olen monen kertoneen syyksi helpomman kulun autoon ja paremman näkyvyyden kun istuu hieman korkeammalla ja usein hieman pystymmässä.
      Myös on kiitelty talvisia ominaisuuksia lähinnä korkeamman maavaran ansiosta, ei pauku sohjopaakut ja muut jääpaakut keulaan ja pohjaan niin helposti.

    • Kyylänillittäjä

      "Ei, minä olen vastannut näkemykseni otsikossa mainittuun kysymykseen. "
      Sinun kirjoituksesi ei juurikaan liity SUVeihin vaan niillä ajabiin ihmisiin ja omaann arvioosi heidän motiiveistaan. Se osuus kirjoituksestasi on kyylän nillitystä. Eli noin 95%.

    • Oma.Valinta.Kullakin

      "Ei, vaan viistoperien omistajat eivät vinkuisi kuin pistetyt siat, jos joku ei osoita suurta ihailua ja nöyrää kateutta heitä ja autojaan kohtaan"

      Ei, ei tuonne päinkään. Eihän täällä ole vinkunut ja nillittänyt kukaan muu kuin tämä aakkosjamppa toisten autovalintojen perusteista.

      Voisitko antaa pienen vihjeen, mistä tämä asennevammasi SUV:a kohtaan juontaa oikein alun perin? Ja onko ehkä olemassa myös jokin toinen ajoneuvotyyppi- tai merkki, joka saa sinut noin pois tolaltaan?

      • Lffllflffllflf

        Tässä ketjussa on otsikosta lähtien kyse autovalintojen perusteista. Jos aihe ei kiinnosta tai sitä ei kestä, niin voi pysyä poissa.


      • Ihmettelevä

        "Tässä ketjussa on otsikosta lähtien kyse autovalintojen perusteista. Jos aihe ei kiinnosta tai sitä ei kestä, niin voi pysyä poissa. "

        Sitä juuri ollaan tuolle aakkosjampalle yritetty porukalla taivuttaa rautalangasta, vaan ei se mene perille, harvinaisen kovapäinen pässinpää.

        Mistähän se on mahtanut niin mielensä pahoittaa SUVien suhteen, kun niistä se jaksaa itkeä ja vinkua ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4090
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2101
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1405
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1127
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe