Sinkku ja lapseton nainen omasta tahdosta

livelife

Varmaan olen yksi niistä harvoista ja oudoista naisista jotka ei halua lapsia, omakotitaloa velkaksi, naimisiin ja kaikkea sitä mitä yhteiskunta meiltä odottaa. Miksi haluaisin kun haluan elämältä paljon suurempaa. Ja olen miettinyt paljon sitä, että millaista se olisi jos valitsisin perinteisen elämän mutta en näe itseäni esimerkiksi äitinä. En halua valita sitä normaalia tietä. Iästä sen verran, että olen 30. Olen "vakituisessa" työssä. Heittomerkit siksi koska en ole naivi, että uskoisin pysyvään. Tiedostan sen kuinka julma elämä osaa välillä olla. En ole siis mikään haahuilija joka tuijottaa elämää ruusunpunaisten lasien läpi. Haluan keskittyä itseni kehittämiseen ja töihin. Haluan nähdä maailmaa. Haluan kokea ja tuntea. Haluan olla vapaa. En halua olla kahlittu. Olen kerran elämässäni asunut avoliitossa. Olen jopa päätynyt kihloihin. Ja kun pääsin niistä kahleista en ole niihin enää kaivannut. Päinvastoin. Luojalle kiitos, että en mennyt silloin tekemään lapsia. Elämäni olisi hyvin erilaista nyt. Nautin aamuista yksin ja illoista yksin. Kun saan olla omassa seurassa hektisen työpäivä jälkeen. Kun on lupa vaan olla ja hengittää. Olla oma itsensä eikä kukaan tuomitse, arvostele tai vaadi olemaan jotain muuta mitä on. En osaa tehdä kompromisseja enkä halua. Halun tehdä oman pääni mukaan. Minulle itsekkyys ei ole kirosana. Ennen en kokenut näin. Olin kynnysmatto kaikille. Mietin vain, että missä vaiheessa muutuin vai muutoinko vai olenko vihdoin oma itteni.

Kuinka moni voi yhtyä tähän?

110

1127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No en voi yhtyä, mutta voin väittää että ymmärrän mitä tarkoitat.

      Tuo oli minunkin toinen vaihtoehto tälle elämälle mitä nyt elän.

    • Aika hyvin tuohon voi yhtyä, joskaan itse en ole koskaan kynnysmatto ollutkaan, mutta selvästi samanhenkisyyttä itseni kanssa..
      Joskin kyllähän tuota juttukaveriakin tässä välillä kaipailisi, että ei se tämä sinkkuelämäkään pelkästään onnelliseksi tekevä asia ole. Sanotaanko näin, että vähänkään jos menee kumppanin valinta pieleen, niin elämä muuttuisi parisuhteessa huonommaks, mutta jos nappiin osuu, niin voisi olla jopa parempaa. Kysehän onkin siitä, että pitäisi löytää sellainen kaveri kenen kans ei tarttis tehä kauheasti kompromisseja..Samanhenkinen, joka ei muuta koko elämääsi toiseen suuntaan, vaadi asioita, arvostele, kitise, mutta tuo siihen mukavia asioita niihin hetkiin kun sitä seuraa kaipaa..Kaveri pitääkin olla juurikin sellainen, että voi vaan olla ja hengittää.

      • hooopoppph

        Susta ei voi sanoa ettet kitise, arvostele, vaadi asioita mutta ajattelit kai että se koskee vain naisia?


      • hooopoppph kirjoitti:

        Susta ei voi sanoa ettet kitise, arvostele, vaadi asioita mutta ajattelit kai että se koskee vain naisia?

        En tiedä mistä puhut, mutta en ole kyllä kitisijä typpi, eikä minua toisten tekemiset kauheasti kiinosta. Keskutelupalstat nyt on tarkoitettukin siihen, että täällä otetaan kantaa asioihin, joskin harvemmin täällä tulee edes käytyäkään..


    • "Varmaan olen yksi niistä harvoista ja oudoista naisista jotka ei halua lapsia, omakotitaloa velkaksi, naimisiin ja kaikkea sitä mitä yhteiskunta meiltä odottaa"

      No eiköhän se näin 2000-luvulla mene niin että likimanin kaiki naiset yliopistokoulutuksensa juovuttamina ovat juuri kuin sinä, feministit kiitttää. Sitten joskus nelikymppisenä, jännämieshisrtorian ruintelemana kurppana tilaat jostain jäädytettyjä munasoluja jotta pääsisit äidiksi mutta teepä niinkuin tykkäät, kunnollisena äitinä saisit vaan olla oma itsesi koko ajan eikä tarvitsisi esittää siellä hektisellä uratyöpaikallasi.

      • tosimuijaa

        "Kunnollisena äitinä saisit vaan olla oma itsesi koko ajan eikä tarvitsisi esittää siellä hektisellä uratyöpaikallasi"

        Mutta aloittajahan ei halua niitä kersoja jos hän niitä haluaisi vain sen takia koska muut niin sanoo niin sittenhän se olisi muiden miellyttämistä eikä omana itsensä olemista. Huomaa, että mies siellä vikisee. Kasvatappa munia vähän enemään ennenkuin tulet tänne vinkumaan. Aloittajallakin on enemmän munaa.


      • tosimuijaa kirjoitti:

        "Kunnollisena äitinä saisit vaan olla oma itsesi koko ajan eikä tarvitsisi esittää siellä hektisellä uratyöpaikallasi"

        Mutta aloittajahan ei halua niitä kersoja jos hän niitä haluaisi vain sen takia koska muut niin sanoo niin sittenhän se olisi muiden miellyttämistä eikä omana itsensä olemista. Huomaa, että mies siellä vikisee. Kasvatappa munia vähän enemään ennenkuin tulet tänne vinkumaan. Aloittajallakin on enemmän munaa.

        Aloittajan viesti on niin kliseinen että veikkaan sen olevan trollin tuotosta. Äitinä hän olisi oma itsensä koska noudattaisi silloin biologian hänelle luomaa tehtävää. Miksi muuten luulet että eläinkunta parittelee ja tekee poikasia säännöllisesti? koska biologia. Miksi ei länsinainen? Koska e-pillerit ja feminismi, suora seuraus henkinen pahoinvointi ja masennuslääkkeet, nelikymppisenä ap yrittää korjata virheensä mutta se saattaa olla sitten jo myöhäistä.


      • NainenRuudunTakaa
        Harmaaritari kirjoitti:

        Aloittajan viesti on niin kliseinen että veikkaan sen olevan trollin tuotosta. Äitinä hän olisi oma itsensä koska noudattaisi silloin biologian hänelle luomaa tehtävää. Miksi muuten luulet että eläinkunta parittelee ja tekee poikasia säännöllisesti? koska biologia. Miksi ei länsinainen? Koska e-pillerit ja feminismi, suora seuraus henkinen pahoinvointi ja masennuslääkkeet, nelikymppisenä ap yrittää korjata virheensä mutta se saattaa olla sitten jo myöhäistä.

        Miten oot Harmaaritari noudattanut biologian sulle määräämää tehtävää jälkeläisten saannin suhteen?


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Miten oot Harmaaritari noudattanut biologian sulle määräämää tehtävää jälkeläisten saannin suhteen?

        En oo noudattanu kun ei ole sopivaa naista löytynyt, vika ei siis ole minussa vaan naisissa. Jos ajattelet asiaa vaikka niin että jos miehet hallitsisi tässä asiassa, kaikki naiset haluaisivat tehdä lapsia mutta yksikään mies ei suostuisi saattamaan niitä raskaaksi, eikös se olisi aika paskamainen temppu? No vastaavan tempun 2000-luvun naiset on tehneet meille k&k miehille.


      • No minusta taas on vain hyvä, että ei tee lapsia siks kun muutkin, osta ok-taloa siks kun muutkin, ei seurustele/avioidu siks kun muutkin. Mikä ei tunnu omalle ja hyvälle elämälle, niin miksipä sitä pitäis elää toisin, kun hyvälle tuntuu, siks kun muutkin?


      • LadyZorro kirjoitti:

        No minusta taas on vain hyvä, että ei tee lapsia siks kun muutkin, osta ok-taloa siks kun muutkin, ei seurustele/avioidu siks kun muutkin. Mikä ei tunnu omalle ja hyvälle elämälle, niin miksipä sitä pitäis elää toisin, kun hyvälle tuntuu, siks kun muutkin?

        No siks kun biologia nyt vaan on sen suvunjatkamisen ikäänkuin suunnitellut jotta laji/rotu säilyisi, se ei oikeastaan ole mikään "mua ei huvita" -juttu vaan biologian määräämä tehtävä. Tuossa telkarissa tuli eläinohjelmaa jossa mainittiin amurin leopardi, niitä on jotain 60-70 jäljellä koko maailmassa. Mitäpä lúulet miten käy jos niistä naaraat päättäisi alkaa popsimaan e-pillereitä ja panorinkelöisivät vaan kunnes niistä ei ole enää synnyttäjiksi?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No siks kun biologia nyt vaan on sen suvunjatkamisen ikäänkuin suunnitellut jotta laji/rotu säilyisi, se ei oikeastaan ole mikään "mua ei huvita" -juttu vaan biologian määräämä tehtävä. Tuossa telkarissa tuli eläinohjelmaa jossa mainittiin amurin leopardi, niitä on jotain 60-70 jäljellä koko maailmassa. Mitäpä lúulet miten käy jos niistä naaraat päättäisi alkaa popsimaan e-pillereitä ja panorinkelöisivät vaan kunnes niistä ei ole enää synnyttäjiksi?

        Jospa biologia muuttuu ja ihmisiä ei kohta ole " tarkoitus" enempää syntyäkään?

        Ehkä on hyvä, että populaa ei tule kuin sieniä sateessa, vain sen verran että ihmislaji säilyy. ☺️

        Ei se määrä, vaan se laatu sanoi yksi tuttavani, kun puhuimme tästä syntyvyyden laskusta. Laatu siksi, että vastentahtoinen lisääntyminen altistaa kaikenlaisille ikäville ahdistuksille ja näkyy myös lasten elämässä, jos he ovat ei toivottuja ja ehkä siksi myös riesa vanhemmilleen.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Jospa biologia muuttuu ja ihmisiä ei kohta ole " tarkoitus" enempää syntyäkään?

        Ehkä on hyvä, että populaa ei tule kuin sieniä sateessa, vain sen verran että ihmislaji säilyy. ☺️

        Ei se määrä, vaan se laatu sanoi yksi tuttavani, kun puhuimme tästä syntyvyyden laskusta. Laatu siksi, että vastentahtoinen lisääntyminen altistaa kaikenlaisille ikäville ahdistuksille ja näkyy myös lasten elämässä, jos he ovat ei toivottuja ja ehkä siksi myös riesa vanhemmilleen.

        Ja kun aina puhutaan rakkaudettomasta lapsuudesta, niin se vaarahan pakkolisääntymisessä on. Tulee rakkaudettoman lapsuuden eläneitä ja kokeneita traumaattisia ihmisiä.

        Ankea lapsuus lisää myös aikuisiän ongelmia ja paikkansa löytämistä...tulee jänniksiä, uhmaavia aikuisia, itsetuhoisuutta, ihmisvihaa etc. Itsetunnottomuutta yms.

        Jos hyvä lapsuus on tärkeä osa hyvää aikuisuutta, niin ehkäpä emme ala pakkoraskauksiin.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Jospa biologia muuttuu ja ihmisiä ei kohta ole " tarkoitus" enempää syntyäkään?

        Ehkä on hyvä, että populaa ei tule kuin sieniä sateessa, vain sen verran että ihmislaji säilyy. ☺️

        Ei se määrä, vaan se laatu sanoi yksi tuttavani, kun puhuimme tästä syntyvyyden laskusta. Laatu siksi, että vastentahtoinen lisääntyminen altistaa kaikenlaisille ikäville ahdistuksille ja näkyy myös lasten elämässä, jos he ovat ei toivottuja ja ehkä siksi myös riesa vanhemmilleen.

        Siinähän sitä laatua syntyy kun kehitysmaalaiset lisääntyy kuin sienet sateella ja länsimaanaiset ei lisäänny ollenkaan.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Ja kun aina puhutaan rakkaudettomasta lapsuudesta, niin se vaarahan pakkolisääntymisessä on. Tulee rakkaudettoman lapsuuden eläneitä ja kokeneita traumaattisia ihmisiä.

        Ankea lapsuus lisää myös aikuisiän ongelmia ja paikkansa löytämistä...tulee jänniksiä, uhmaavia aikuisia, itsetuhoisuutta, ihmisvihaa etc. Itsetunnottomuutta yms.

        Jos hyvä lapsuus on tärkeä osa hyvää aikuisuutta, niin ehkäpä emme ala pakkoraskauksiin.

        Ei tässä mistään pakkolisääntymisestä ole puhuttu vaan luonnon luomasta kutsumukseksesta, kun se ehdointahdoin itseltä kielletään seuraa siitä varmaan monenlaista ongelmaa.


      • NainenRuudunTakaa
        Harmaaritari kirjoitti:

        En oo noudattanu kun ei ole sopivaa naista löytynyt, vika ei siis ole minussa vaan naisissa. Jos ajattelet asiaa vaikka niin että jos miehet hallitsisi tässä asiassa, kaikki naiset haluaisivat tehdä lapsia mutta yksikään mies ei suostuisi saattamaan niitä raskaaksi, eikös se olisi aika paskamainen temppu? No vastaavan tempun 2000-luvun naiset on tehneet meille k&k miehille.

        Vika on sussa kun et ole etsinyt, vaan käyttänyt aikaasi hömpän lukemiseen netissä ja palstailuun.

        Ihan ittees saat syyttää.

        Tosin eipä sua näytä palstajuttujen perusteella perhe-elämä kiinnostavan, vaan toisten tekemien asioiden kauhistelu. Jos perhe-elämä jne arvot sua oikeesti kiinnostais, lukisit niistä etkä jännänaisista.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Ja kun aina puhutaan rakkaudettomasta lapsuudesta, niin se vaarahan pakkolisääntymisessä on. Tulee rakkaudettoman lapsuuden eläneitä ja kokeneita traumaattisia ihmisiä.

        Ankea lapsuus lisää myös aikuisiän ongelmia ja paikkansa löytämistä...tulee jänniksiä, uhmaavia aikuisia, itsetuhoisuutta, ihmisvihaa etc. Itsetunnottomuutta yms.

        Jos hyvä lapsuus on tärkeä osa hyvää aikuisuutta, niin ehkäpä emme ala pakkoraskauksiin.

        Yks unohtui!!!

        AAMEN!

        heh...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei tässä mistään pakkolisääntymisestä ole puhuttu vaan luonnon luomasta kutsumukseksesta, kun se ehdointahdoin itseltä kielletään seuraa siitä varmaan monenlaista ongelmaa.

        Mut jos sitä kutsumusta ei yksinkertaisesti ole? Kaikki ei koe vauvakuumetta, ei pakottavaa seksuaalista tarvetta, ei vahvaa kiintymyksen tunnetta ja tarvetta.

        Minusta se ei ole ehdointahdoin kieltämistä, mitä ei kaipaa. Jotkut puhuu jumaluskostakin ja uskonnoista, että jokaisella ihmisellä on tarve jumaliin. Ketut on.

        Mulla ei ole esim ollut ikinä tarvetta uskonnolle eikä uskoa jumaliin. Ei hetkeäkään. Täysin tyhjä kohta minussa, enkä koe olevani hukassa tai onneton.

        Sama homma muissakin asioissa, myös tässä aloittajan skaalassa. ☺️


      • Dissident kirjoitti:

        Yks unohtui!!!

        AAMEN!

        heh...

        Etkä taida olla muuten ainoa mörököllääjä tänään... Harmis on selkeen kiukkunen tänään....


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Siinähän sitä laatua syntyy kun kehitysmaalaiset lisääntyy kuin sienet sateella ja länsimaanaiset ei lisäänny ollenkaan.

        No se jää nähtäväksi. Isot ikäluokat kuolee, väkiluku vähän kutistuu hetkellisesti. En kyllä vauhkoontuis tämmösistä notkahduksista...tyyliin nasdaq. 😂


      • teitä

        Kun ei ole kaipuusta ja rääkymisestä huolimatta saanut niin varmasti kiinnostus suuntautuu ennen pitkää muualle ja edellinen merkityksellistyy jopa ei- toivottavaksi. Siihen prosessiin ei kannata sekaantua ja antaa mokomien olla rauhassa omine maailmoineen. Ei ne välttämättä huonompia ole.


      • Dissident kirjoitti:

        Etkä taida olla muuten ainoa mörököllääjä tänään... Harmis on selkeen kiukkunen tänään....

        No ehkä sitä on liikkeellä. Mä syyttelen miestäni mörököllimäisyydestäni, ketäs Harmis syyttää mörökölläämisestään?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        En oo noudattanu kun ei ole sopivaa naista löytynyt, vika ei siis ole minussa vaan naisissa. Jos ajattelet asiaa vaikka niin että jos miehet hallitsisi tässä asiassa, kaikki naiset haluaisivat tehdä lapsia mutta yksikään mies ei suostuisi saattamaan niitä raskaaksi, eikös se olisi aika paskamainen temppu? No vastaavan tempun 2000-luvun naiset on tehneet meille k&k miehille.

        Aika ylimielistä tekstiä kyllä tulee nyt sulta, kun itsesi mukaan sussa itsessäsi ei muka ole mitään vikaa ja miten se vika on muka pelkästään vaan niissä naisissa.

        Ei se lasten hankinta ole mikään pakko ja velvollisuus, johon kaikkien pitäisi ryhtyä, vaikka ei itse haluaisi. Mutta kyllä sä varmasti jostain löytäisit sellaisen naisen, joka niitä lapsia haluaisi, jos se lasten hankinta on sun mielestä niin pakollista, josta ei saisi kieltäytyä.


      • LadyZorro kirjoitti:

        No ehkä sitä on liikkeellä. Mä syyttelen miestäni mörököllimäisyydestäni, ketäs Harmis syyttää mörökölläämisestään?

        No mä syytin mun töissä asiakkaita mun kiehumisesta... sitten kun oikeesti aloin miettimään, niin eihän ne asiakkaat oikeastaan tiennyt toimivansa tyhmästi... mua ketutti ihan joku muu. Mua selkeesti ketutti tää firman toiminta. Työjohto tekee työnsä todella hutiloiden ja niitä pitää huomautella todella paljon. Varsinaisen työtehtävän lisäksi pitää monottaa pomoja, että tekisivät omat hommansa.... Sitten mietin, että on me sanottu siitä, mutta ne on vaan lakastu maton alle joka vuosi ne asiat...

        Ajattelin, että mä marssin isomman pomon juttusille lomien jälkeen...varaan ajan oikein ja sit latasen kaiken tiskiin. Jotain on muututtava. Tai sitten jos tää osaa olla vaan tällästä pelleilyä, niin mä nostan sit itse kytkintä. Ei enää tähän ikään tartte tällästä shaibaa katella...nih..

        No Harmishan syyttää tietty 2000-luvun naisia...heh


      • LadyZorro kirjoitti:

        No ehkä sitä on liikkeellä. Mä syyttelen miestäni mörököllimäisyydestäni, ketäs Harmis syyttää mörökölläämisestään?

        Kaikkia naisia tietysti :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kaikkia naisia tietysti :D

        Enpä oliskaan arvannut. :)


      • Dissident kirjoitti:

        No mä syytin mun töissä asiakkaita mun kiehumisesta... sitten kun oikeesti aloin miettimään, niin eihän ne asiakkaat oikeastaan tiennyt toimivansa tyhmästi... mua ketutti ihan joku muu. Mua selkeesti ketutti tää firman toiminta. Työjohto tekee työnsä todella hutiloiden ja niitä pitää huomautella todella paljon. Varsinaisen työtehtävän lisäksi pitää monottaa pomoja, että tekisivät omat hommansa.... Sitten mietin, että on me sanottu siitä, mutta ne on vaan lakastu maton alle joka vuosi ne asiat...

        Ajattelin, että mä marssin isomman pomon juttusille lomien jälkeen...varaan ajan oikein ja sit latasen kaiken tiskiin. Jotain on muututtava. Tai sitten jos tää osaa olla vaan tällästä pelleilyä, niin mä nostan sit itse kytkintä. Ei enää tähän ikään tartte tällästä shaibaa katella...nih..

        No Harmishan syyttää tietty 2000-luvun naisia...heh

        Nostat kissan pöydälle ja annat tupenrapista. :D

        Mjoo, kyllä asioista kannattaa puhua. Edellyttää tietty, että vastapuoltakin kiinnostaa kuulla ja käsitellä asia läpi. Mmmmrrrr. >:(


        Mä olen vähän väsynyt taas siihen, että kaikki mun ideat torpataan toistuvasti ja systemaattisesti. Tosta vaan. Ihan sama mistä mä tykkäisin, niin ei. Ja sehän tässä ketuttaa....tällä kertaakin ja varsinkin tällä kertaa.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Nostat kissan pöydälle ja annat tupenrapista. :D

        Mjoo, kyllä asioista kannattaa puhua. Edellyttää tietty, että vastapuoltakin kiinnostaa kuulla ja käsitellä asia läpi. Mmmmrrrr. >:(


        Mä olen vähän väsynyt taas siihen, että kaikki mun ideat torpataan toistuvasti ja systemaattisesti. Tosta vaan. Ihan sama mistä mä tykkäisin, niin ei. Ja sehän tässä ketuttaa....tällä kertaakin ja varsinkin tällä kertaa.

        Mikä se tämänkertainen idea oli, voiko paljastaa? me palstalla tykätään analysoida ja riepotella :D


      • LadyZorro kirjoitti:

        Nostat kissan pöydälle ja annat tupenrapista. :D

        Mjoo, kyllä asioista kannattaa puhua. Edellyttää tietty, että vastapuoltakin kiinnostaa kuulla ja käsitellä asia läpi. Mmmmrrrr. >:(


        Mä olen vähän väsynyt taas siihen, että kaikki mun ideat torpataan toistuvasti ja systemaattisesti. Tosta vaan. Ihan sama mistä mä tykkäisin, niin ei. Ja sehän tässä ketuttaa....tällä kertaakin ja varsinkin tällä kertaa.

        Tuota sanotaan toisen ylikävelyksi. Mitä hän sanoisi, jos toimisit itse samoin? Tekisit vain kuin itse haluaisit, kyselemättä ja viivyttelemättä?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Mikä se tämänkertainen idea oli, voiko paljastaa? me palstalla tykätään analysoida ja riepotella :D

        En viitti alkaa, lista on pitkä. :D

        Yhtikäs mikään ei tunnu herralle kelpaavan, mikä tulee minun suusta tai päästä. Ei niin mikään, ei edes makkara ole oikein leivällä.

        Nipottaja koko äijä!


      • elisakettu kirjoitti:

        Tuota sanotaan toisen ylikävelyksi. Mitä hän sanoisi, jos toimisit itse samoin? Tekisit vain kuin itse haluaisit, kyselemättä ja viivyttelemättä?

        Luultavasti alkaisi tiukemmin jallittaa.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Luultavasti alkaisi tiukemmin jallittaa.

        Ei tuo reilulta tilanteelta vaikuta. Kyse pitäisi olla kumppanuudesta. Ja kumppanuuteen sitoudutaan, se on yhteistä elämää ja päätöksetkin pitäisi tehdä yhdessä. Ei se silleen voi mennä, että toinen on altavastaajan roolissa toistuvasti.


      • DarkFear kirjoitti:

        Aika ylimielistä tekstiä kyllä tulee nyt sulta, kun itsesi mukaan sussa itsessäsi ei muka ole mitään vikaa ja miten se vika on muka pelkästään vaan niissä naisissa.

        Ei se lasten hankinta ole mikään pakko ja velvollisuus, johon kaikkien pitäisi ryhtyä, vaikka ei itse haluaisi. Mutta kyllä sä varmasti jostain löytäisit sellaisen naisen, joka niitä lapsia haluaisi, jos se lasten hankinta on sun mielestä niin pakollista, josta ei saisi kieltäytyä.

        Kyllä se oikeastaan on velvollisuus, tuonne toiseen ketjuun oli nimimerkki "jamesss" laittanut mainion kommentin, lainaan sen tähän:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15343217/rappioituvan-sivilisaation-merkit

        "On tutkittu mm. Rooman yhteiskuntaa ja on pantu merkille, että rappioituvat yhteiskunnan merkkejä oin mm. sirkushuvien lisääntyminen ja korostuminen yhteiskunnassa. Vertaa Rooman ajan gladiaattoritaistelut ja nykypäivän urheilu.

        Tuloerot ovat korkeat. Työnteon merkitys vähenee ja eletään ns. parasiitteina.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Loinen_(biologia)

        Nykykielellä voisi sanoa, että eletään erilaisilla tuilla tekemättä mitään yhteiskunnallisesti hyödyllistä.

        On tutkittu mm. rappioituvan Rooman yhteiskunnan ilmentymiä ja on pantu merkille, että kokit ja erilainen ruualla mässäily ovat olleet suosiossa romahtamaisillaan olevassa yhteiskunnassa. Ehkä tämä symboloi yltäkylläisyyden ja hedonismin aikakautta.

        Rooman yhteiskunnan romahtamisen syyt ovat olleet historijoitsien mielenkiinnon kohteena vuosia. On esitetty erilaisia teorioita myrkyllisistä vesijohdoista alkaen. Väehmmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt Rooman yhteiskunnan alhainen syntyvyys ja korkea maahanmuutto.

        "Historioitsija William McNeill on teoksessaan The Rise of the West selittänyt, että Rooman valtakunnan yläluokan biologinen itsemurha heikensi klassista sivilisaatiota. Historioitsija Karl Gottlob Zumpt jäljitti Rooman valtakunnan väestön pienenemisen syyt luksukseen ja pilallehemmoteltujen parien haluttomuuteen kasvattaa lapsia. Rooman valtakunnassa kuolleisuus oli korkea ja väestön pitämiseksi edes tasaisena parien olisi pitänyt hankkia tietty määrä lapsia. Rooman kansalaiset eivät hankkineet lapsia yhteiskunnan edun nimissä, vaan lapsimäärä oli yksityinen päätös. Pienet muutokset kuolleisuuden ja syntyvyyden keskinäisessä suhteessa tarkoittavat väestön koon puolittumista alle 60 vuodessa.

        Vuosina 165-180 jaa. koetun väestöä pienentäneen epidemian myötä valtakunnan hallinto teki rationaalisen päätöksen barbaarien maahanmuuton kannattamisesta väestövajeen paikkaamiseksi. Valtakunta alkoi tukeutua maahanmuuton edistämiseen ja muukalaisten assimilaatioon. 200-luvun kriisi oli Rooman valtakunnassa vuosina 235–275, jolloin valtakunta kävi lähes tuhon partaalla. Valtakunta koki ensimmäiset vakavat sotilaalliset tappionsa vuosisatoihin. Vuosina 376-382 käyty goottisota, johon kuului käänteentekevä Adrianopolin taistelu sai alkunsa siitä, että valtakunnan hallinto oli muukalaisten assimiloinnin kannalla, mutta Tonava-joen paikkeille asuttuneet gootit päättivätkin hyökätä. Goottien assimilaatio epäonnistui."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Syntyvyys_Rooman_valtakunnan_tuhon_syynä

        Vain valkoiset maat "monikulttuuristuvat".

        Kiinassa valtaväestö valloittaa mm. tiibetiläisten ja uiguurien alueet. Intiassa hindunationalistit ovat vallassa ja vähemmistöt siten heikoilla. Afrikassa väestöräjähdys lisää juuri maiden pääväestöjen määrää. Arabi- ja muslimimaissa etniset ja uskonnolliset vähemmistöt ovat uhan alla ja pakenevat alueelta( Eurooppaan!), Latinalaisessa Amerikassa pääväestöt myös lisääntyvät, vahvistuvat ja suuntaavat ylijäämäväestön Pohjois-Amerikkaan.

        Eli muu maailma selvästi on yksikulttuuristumassa! Vain valkoisen väestön (vielä) hallitsemat maat ns. monikulttuuristuvat eli pääväestöjen osuus pienenee. Ja se on juuri vasemmistoliberaalien eliitin, valtamedioiden ja poliitikkojen tavoite.

        Mihin tämä kehitys johtaa pitemmän päälle? No tietysti siihen, että vain valkoinen sivilisaatio tulee tuhoutumaan, mutta kaikki muut sivilisaatiot vahvistuvat ja jäävät jäljelle.

        Kysehän ei ole mistään muusta kuin valkoisen sivilisaation itsemurhasta, mikä on sen rappion merkki. Tunnetun sanonnan mukaan kala alkaa mätänemään päästä. Länsimaiden kulttuurimarxistiset eliitit ovat mädättämässä perinteistä arvopohjaa, jotta kansat eivät puolustaisi itseään ja kulttuurejaan. Kun siihen lisätään massiivinen maahanmuutto, niin tuho alkaa olla täydellinen."


      • elisakettu kirjoitti:

        Ei tuo reilulta tilanteelta vaikuta. Kyse pitäisi olla kumppanuudesta. Ja kumppanuuteen sitoudutaan, se on yhteistä elämää ja päätöksetkin pitäisi tehdä yhdessä. Ei se silleen voi mennä, että toinen on altavastaajan roolissa toistuvasti.

        No ei tunnukaan reilulta. Tämä on mennyt ihan mahdottomaksi yksinvaltiaan meiningiksi. Anoppikin sanoo vaan, että se on tommonen...kyllähän sä tiedät. Aina ollut ykspäinen…

        Mjoo...eli siis rasittava. Ei ole aina ollut, pikkuhiljaa on alkanut...ei kysy mielipidettä ja jos kysyy, ei se kelpaa. Pikkusen alkaa joskus korpee.


      • LadyZorro kirjoitti:

        No ei tunnukaan reilulta. Tämä on mennyt ihan mahdottomaksi yksinvaltiaan meiningiksi. Anoppikin sanoo vaan, että se on tommonen...kyllähän sä tiedät. Aina ollut ykspäinen…

        Mjoo...eli siis rasittava. Ei ole aina ollut, pikkuhiljaa on alkanut...ei kysy mielipidettä ja jos kysyy, ei se kelpaa. Pikkusen alkaa joskus korpee.

        Mitähän tästä vielä tuleekaan. Turhautuneita ihmisiä?


      • LadyZorro kirjoitti:

        En viitti alkaa, lista on pitkä. :D

        Yhtikäs mikään ei tunnu herralle kelpaavan, mikä tulee minun suusta tai päästä. Ei niin mikään, ei edes makkara ole oikein leivällä.

        Nipottaja koko äijä!

        "Ei niin mikään, ei edes makkara ole oikein leivällä. "

        Tähän sanoisin että jos sulla on tapana laittaa makkara alle ja juusto päälle niin silloin saat syyttää vain itseäsi koska kaikkihan tietää että juusto tulee ensin. Taas sitten jos mies on sitä mieltä että mielipuolisesti pitäisi laittaa makkara ensin suosittelen avioeroa, ei vajakin kanssa kannata loppuikäänsä naimisissa olla :D


      • LadyZorro kirjoitti:

        Nostat kissan pöydälle ja annat tupenrapista. :D

        Mjoo, kyllä asioista kannattaa puhua. Edellyttää tietty, että vastapuoltakin kiinnostaa kuulla ja käsitellä asia läpi. Mmmmrrrr. >:(


        Mä olen vähän väsynyt taas siihen, että kaikki mun ideat torpataan toistuvasti ja systemaattisesti. Tosta vaan. Ihan sama mistä mä tykkäisin, niin ei. Ja sehän tässä ketuttaa....tällä kertaakin ja varsinkin tällä kertaa.

        No en siis tiedä muuta kuin sen, että näistä työssäjaksamisista ja vastuista jauhetaan väsyttämiseen asti, mutta todellisuudessahan se on sananhelinää...
        Koitan oikeasti sanoa asian niin, että se koskettaa, eikä jätä mahdollisuuksia matonalle lakaisuun. Selitän asiat nenätysten ja lopuksi liitän kaikki sähköisessä muodossa usealle. Näin kaikesta puhumisesta jää myös jälki, josta voidaan katsoa mitä niille esim, kuukauden kahden päästä kuuluu....

        No toi torppaaminen masentaa varmasti. Sitä on vaikea niellä määräänsä enempää... Siihenkin pitää joskus ottaa jämäkkä asenne... minusta...ei se muutos tapahdu itsestään...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Ei niin mikään, ei edes makkara ole oikein leivällä. "

        Tähän sanoisin että jos sulla on tapana laittaa makkara alle ja juusto päälle niin silloin saat syyttää vain itseäsi koska kaikkihan tietää että juusto tulee ensin. Taas sitten jos mies on sitä mieltä että mielipuolisesti pitäisi laittaa makkara ensin suosittelen avioeroa, ei vajakin kanssa kannata loppuikäänsä naimisissa olla :D

        Omalle leivälle pitäs saaha laittaa, vaikka mitä. Ei se sille kuulu. :D

        En ole naimisissa.


      • LadyZorro kirjoitti:

        No ei tunnukaan reilulta. Tämä on mennyt ihan mahdottomaksi yksinvaltiaan meiningiksi. Anoppikin sanoo vaan, että se on tommonen...kyllähän sä tiedät. Aina ollut ykspäinen…

        Mjoo...eli siis rasittava. Ei ole aina ollut, pikkuhiljaa on alkanut...ei kysy mielipidettä ja jos kysyy, ei se kelpaa. Pikkusen alkaa joskus korpee.

        Te jaatte yhdessä elämää. Poisajaminen tai karkuunlähtö ei muuta tilannetta miksikään. Ja toisen kunniiottamiseen kuuuluu myös huomioida hänenkin mielipiteensä, toiveensa jne.

        Parisuhdeneuvojalle? Jos kerran keskusteluyritykset eivät tuota tulosta?


      • Dissident kirjoitti:

        No en siis tiedä muuta kuin sen, että näistä työssäjaksamisista ja vastuista jauhetaan väsyttämiseen asti, mutta todellisuudessahan se on sananhelinää...
        Koitan oikeasti sanoa asian niin, että se koskettaa, eikä jätä mahdollisuuksia matonalle lakaisuun. Selitän asiat nenätysten ja lopuksi liitän kaikki sähköisessä muodossa usealle. Näin kaikesta puhumisesta jää myös jälki, josta voidaan katsoa mitä niille esim, kuukauden kahden päästä kuuluu....

        No toi torppaaminen masentaa varmasti. Sitä on vaikea niellä määräänsä enempää... Siihenkin pitää joskus ottaa jämäkkä asenne... minusta...ei se muutos tapahdu itsestään...

        Toivotaan, että tuo tepsii työpaikalla. Ainakin yrittää kannattaa. Mihis sitten, jos ei tepsi?

        Nojuu, jääräpään kanssa on tämmöstä.


      • elisakettu kirjoitti:

        Te jaatte yhdessä elämää. Poisajaminen tai karkuunlähtö ei muuta tilannetta miksikään. Ja toisen kunniiottamiseen kuuuluu myös huomioida hänenkin mielipiteensä, toiveensa jne.

        Parisuhdeneuvojalle? Jos kerran keskusteluyritykset eivät tuota tulosta?

        Luulen, että hänellä itsellä on vaikeaa ja tylsää..se purkautuu näin. En usko, että kolmansia osapuolia haluaa mukaan.

        Mä en selvästikään ole hänestä yhtä pätevä päättämään asioista. Tai arvosta mun näkemystä.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Omalle leivälle pitäs saaha laittaa, vaikka mitä. Ei se sille kuulu. :D

        En ole naimisissa.

        No joo, voisihan sen noinkin ajatella mutta kyllä jos täällä asuisi nainen joka laittaisi makkaran ensin ja juusto sitten kyllä siitä tulisi varmaan huomautettua, olis se niin härskin näköistä ja luonnon vastaista :D


      • LadyZorro kirjoitti:

        Luulen, että hänellä itsellä on vaikeaa ja tylsää..se purkautuu näin. En usko, että kolmansia osapuolia haluaa mukaan.

        Mä en selvästikään ole hänestä yhtä pätevä päättämään asioista. Tai arvosta mun näkemystä.

        Katsotaan taas, nyt tartten mennä lapsen kanssa nukkumaan. Tultiin hakemaan vartavasten, yksin ei uskalla. :)

        Hyvät yöt!


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No joo, voisihan sen noinkin ajatella mutta kyllä jos täällä asuisi nainen joka laittaisi makkaran ensin ja juusto sitten kyllä siitä tulisi varmaan huomautettua, olis se niin härskin näköistä ja luonnon vastaista :D

        Turhasta huomauttelijat on vaan pikkumaisia ja rasittavia besserwissereitä. Ei kaikesta tarvi aina päästä huomauttamaan, voi olla hiljaa vaikka mieli tekiskin sanoa. Sopu säilyy ja se on tärkeämpää, kun turha huomauttelu. :)
        Öitä!


      • Harmaaritari kirjoitti:

        "Ei niin mikään, ei edes makkara ole oikein leivällä. "

        Tähän sanoisin että jos sulla on tapana laittaa makkara alle ja juusto päälle niin silloin saat syyttää vain itseäsi koska kaikkihan tietää että juusto tulee ensin. Taas sitten jos mies on sitä mieltä että mielipuolisesti pitäisi laittaa makkara ensin suosittelen avioeroa, ei vajakin kanssa kannata loppuikäänsä naimisissa olla :D

        Elähän ala keulimaan, eihän se noin päin mene, kyllä juusto on päällä aina ja tarvittavat kurkkusiivut vielä juuston päällä....joku raja tuohonkin hommaan....
        Varmaan käännät vessanpaperinkin seinääpäin avautumaan, eikä rullanpäältä?


      • LadyZorro kirjoitti:

        Katsotaan taas, nyt tartten mennä lapsen kanssa nukkumaan. Tultiin hakemaan vartavasten, yksin ei uskalla. :)

        Hyvät yöt!

        Hyvät yöt! Tsemppihali Lizille.


      • Dissident kirjoitti:

        No mä syytin mun töissä asiakkaita mun kiehumisesta... sitten kun oikeesti aloin miettimään, niin eihän ne asiakkaat oikeastaan tiennyt toimivansa tyhmästi... mua ketutti ihan joku muu. Mua selkeesti ketutti tää firman toiminta. Työjohto tekee työnsä todella hutiloiden ja niitä pitää huomautella todella paljon. Varsinaisen työtehtävän lisäksi pitää monottaa pomoja, että tekisivät omat hommansa.... Sitten mietin, että on me sanottu siitä, mutta ne on vaan lakastu maton alle joka vuosi ne asiat...

        Ajattelin, että mä marssin isomman pomon juttusille lomien jälkeen...varaan ajan oikein ja sit latasen kaiken tiskiin. Jotain on muututtava. Tai sitten jos tää osaa olla vaan tällästä pelleilyä, niin mä nostan sit itse kytkintä. Ei enää tähän ikään tartte tällästä shaibaa katella...nih..

        No Harmishan syyttää tietty 2000-luvun naisia...heh

        Saman palkan saat töissä siitä huolimatta mitä johto tekee, eihän se ole sulta pois. Systeemin takana on monta muuttujaa jotka vaikuttaa kaikkeen.
        Joka työpaikalla on aina jotain parannettavaa mutta kaikkea ei voi tehdä, jos olis oma rahanvalmistuskone, kaikki olisi helpompaa.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Turhasta huomauttelijat on vaan pikkumaisia ja rasittavia besserwissereitä. Ei kaikesta tarvi aina päästä huomauttamaan, voi olla hiljaa vaikka mieli tekiskin sanoa. Sopu säilyy ja se on tärkeämpää, kun turha huomauttelu. :)
        Öitä!

        No joo, onhan se noinkin mutta ei niitä huomautuksia välttämättä aina ilkeyttään sanota, se voi olla vaan paha tapa. Tietysi jos kunnolla kilahdat niin se voi laittaa vähän ajattelemaan että kannattaako aina viisastella :D Mut joo, öitä :)


      • LadyZorro kirjoitti:

        Toivotaan, että tuo tepsii työpaikalla. Ainakin yrittää kannattaa. Mihis sitten, jos ei tepsi?

        Nojuu, jääräpään kanssa on tämmöstä.

        No jos ei muutosta tule, vaikka epäkohdasta olen huomauttanut, niin eipä minun tarvitse täällä olla... On keksittävä muita köyhyydenvälttämismenetelmiä...

        Mutta mieti vaikka jotain ratkaisua, sellaista, että saat korjattua, jos korjattavaa on tuossa suhteessa...elä odota, että asiat vaan suttaantuu...kisu vaan pöydälle oikeasti. Osaat sen kyllä.

        Ja öitä, sekä voimaantumisunia! (harmiksen kiusaks sanoin)


      • Dissident kirjoitti:

        Elähän ala keulimaan, eihän se noin päin mene, kyllä juusto on päällä aina ja tarvittavat kurkkusiivut vielä juuston päällä....joku raja tuohonkin hommaan....
        Varmaan käännät vessanpaperinkin seinääpäin avautumaan, eikä rullanpäältä?

        Se menee tasan just niin kuin kirjoitin. Vessapaperirullan sentään taidat osata laittaa oikeinpäin mikä kyllä tuollaiselta tunarilta on jo ihan hyvä suoritus :D Aattele, et jotain kahvilaakaan kykenis pitämään kun ois aina juustot väärässä paikkaa. Selvennän vielä eli siis tulee 1. Leipä 2. voimariini 3.juusto, kinkku tms. 4. Kurkku, tomaatti tms.,m ei oo kovin vaikeeta.


      • Jiimen kirjoitti:

        Saman palkan saat töissä siitä huolimatta mitä johto tekee, eihän se ole sulta pois. Systeemin takana on monta muuttujaa jotka vaikuttaa kaikkeen.
        Joka työpaikalla on aina jotain parannettavaa mutta kaikkea ei voi tehdä, jos olis oma rahanvalmistuskone, kaikki olisi helpompaa.

        Joo. Saman palkan saankin. Mutta mä nään tässä muitakin kuin itseni. Mulla on aikas hyvin pullat uunissa. Lapset jo isoja ja ei ole talonrakennus/perheenperustamisharmeja, mutta mun nuoremmilla työkamuilla on. Ja ei huvittas nähdä mitään erokriisejä tai jojoon hyppäämisiä työpaineitten takia, kun hommat voisi toimiakin. Jos työnjohtajat ei saa tehtyä töitään, ei koko firman kannata sitä sietää. On kyse myös laatustandardeista ja työturvallisuusasioista yms. Että en mä valita työstä, vaan siitä, että sen tekeminen alkaa käydä v.ttumaiseks....

        Ja sen tiedän, että jonkun on sanottava asiat ääneen kunnolla, ennenkuin niille mitään voi edes tapahtua...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Se menee tasan just niin kuin kirjoitin. Vessapaperirullan sentään taidat osata laittaa oikeinpäin mikä kyllä tuollaiselta tunarilta on jo ihan hyvä suoritus :D Aattele, et jotain kahvilaakaan kykenis pitämään kun ois aina juustot väärässä paikkaa. Selvennän vielä eli siis tulee 1. Leipä 2. voimariini 3.juusto, kinkku tms. 4. Kurkku, tomaatti tms.,m ei oo kovin vaikeeta.

        No tietysti joku kahvila sen laittaa noin, kun se pitää myydä, mutta myllään ne sitten itse oikeaan järjestykseen... Ja teetkö viillon patonkiinkin kylkeen niinkuin kahvilassa ja kaksinkerroin viipaleet, että näyttäis isommalta?
        On sun sormeskin sen jälkeen rasvaiset, kun kunnon saunapalvilla leivänpäällisen vuoraat...


      • Dissident kirjoitti:

        No tietysti joku kahvila sen laittaa noin, kun se pitää myydä, mutta myllään ne sitten itse oikeaan järjestykseen... Ja teetkö viillon patonkiinkin kylkeen niinkuin kahvilassa ja kaksinkerroin viipaleet, että näyttäis isommalta?
        On sun sormeskin sen jälkeen rasvaiset, kun kunnon saunapalvilla leivänpäällisen vuoraat...

        No voi h..i sun kanssa. Varmaan kiva kahvilanpitäjän kattoo kun iso mies näpöstelee nätisti laitettua sämpylää uuteen uskoon. Älä vaan sen morsmaikkus nähden, saattaa palaa hiat justiinsa siltä :D Sitten oot niikun se peflettimies palstalla tilittämässä, "korjasin vaan vähän sämpylää" :D

        Ei oo, leivästä voi ottaa nätisti laidoista kiinni, ei oo pakko survoo peukaloo päälle kun kyllä ne päälliset siinä pysyy.


      • Jiimen
        Dissident kirjoitti:

        Joo. Saman palkan saankin. Mutta mä nään tässä muitakin kuin itseni. Mulla on aikas hyvin pullat uunissa. Lapset jo isoja ja ei ole talonrakennus/perheenperustamisharmeja, mutta mun nuoremmilla työkamuilla on. Ja ei huvittas nähdä mitään erokriisejä tai jojoon hyppäämisiä työpaineitten takia, kun hommat voisi toimiakin. Jos työnjohtajat ei saa tehtyä töitään, ei koko firman kannata sitä sietää. On kyse myös laatustandardeista ja työturvallisuusasioista yms. Että en mä valita työstä, vaan siitä, että sen tekeminen alkaa käydä v.ttumaiseks....

        Ja sen tiedän, että jonkun on sanottava asiat ääneen kunnolla, ennenkuin niille mitään voi edes tapahtua...

        Siksikin juuri koska saman palkan saa jokatapauksessa, turha ottaa työpaineita tms. Ei kaikki pomot oo sydämettömiä mutta minkäs teet jos toinen vaihtoehto olisi konkurssi, sitten ainakin saattaa tulla erokriisejä tai jojoon hyppäämisiä.
        Työsuojeluasioista on turha valittaa pomolle, kutsukaa työsuojelutarkastaja paikalle...


      • Kyllä nuo vela naiset ovat hyvin pieni vähemmistö...Voin kertoa, että elämänkumppani löytyisi miehenä 100x helpommin, jos olisi valmis lapsia hankkimaan.
        Viime viikolla viimeks nettitreffeillä tutustuminen 27v kaunottareen kaatui siihen kun hänellä oli lapsi haave. Välillä sitä on miettinyt, että pitäisikö muuttaa omaa kantaa tuossa asiassa, mutta missä välissä sitä omaa elämää ehtii elämään, jos sulla on lapsi hoidettavana..Töissäkin pitää käydä..Ei vaan ole aikaa. Näin se vaan on. Olenkin sanonut, että lapset sopivat niille, joilla ei ole mitään omia harrastuksia. Kaiken voi toki väkipakolla saada pyörimään jotenkuten, mutta se onkin sitten täyttä oravanpyörä elämää, jossa jää sitten rentoutuminen vajaaks..Vaarana loppuunpalaminen pidemmän päälle.


      • Jiimen kirjoitti:

        Siksikin juuri koska saman palkan saa jokatapauksessa, turha ottaa työpaineita tms. Ei kaikki pomot oo sydämettömiä mutta minkäs teet jos toinen vaihtoehto olisi konkurssi, sitten ainakin saattaa tulla erokriisejä tai jojoon hyppäämisiä.
        Työsuojeluasioista on turha valittaa pomolle, kutsukaa työsuojelutarkastaja paikalle...

        No työpaineita tulee välillä väkisin, eikä niitä tarvitsisi ottaa suotta. Täällä on roppakaupalla todisteita, että työnjohto tyrii ja laiminlyö omia velvotteita ja firma jopa maksaa siitä heille, joten edellytykset on kohentaa sitä osa-aluetta. Kyse on meistä työntekijöistä ja myös tilaajasta. Mutta mielellään mä käyn esittämässä johdolle asiat faktoina....sopii mulle ihan hyvin. Eikä aihauta harmaita hiuksia. Siksipä se onkin hyvä juttu vaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No voi h..i sun kanssa. Varmaan kiva kahvilanpitäjän kattoo kun iso mies näpöstelee nätisti laitettua sämpylää uuteen uskoon. Älä vaan sen morsmaikkus nähden, saattaa palaa hiat justiinsa siltä :D Sitten oot niikun se peflettimies palstalla tilittämässä, "korjasin vaan vähän sämpylää" :D

        Ei oo, leivästä voi ottaa nätisti laidoista kiinni, ei oo pakko survoo peukaloo päälle kun kyllä ne päälliset siinä pysyy.

        Se mun nainen just paljastikin tuon seikan "myyvästä" leivästä ja sämpylästä...

        Ja mähän muuten lonaan ne järjestykseen aina. Jossain työpaikkaruokalassa vielä oli munat ja kurkut laitettu eri päihin sämpylää!!! Pakkohan ne on lonia päällekkäin ja peräkkäin....Mikähän päähänpisto sekin oli???


      • Dissident kirjoitti:

        Se mun nainen just paljastikin tuon seikan "myyvästä" leivästä ja sämpylästä...

        Ja mähän muuten lonaan ne järjestykseen aina. Jossain työpaikkaruokalassa vielä oli munat ja kurkut laitettu eri päihin sämpylää!!! Pakkohan ne on lonia päällekkäin ja peräkkäin....Mikähän päähänpisto sekin oli???

        No oot sinä lonaaja :D Eikä vois aatella että ensin syö kurkulla pätkän ja sitten loput kanamunalla? No joo, makuasioita, ny hyviä öitä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No oot sinä lonaaja :D Eikä vois aatella että ensin syö kurkulla pätkän ja sitten loput kanamunalla? No joo, makuasioita, ny hyviä öitä.

        Joo. No pitää sen suuhun maistua, mutta makuasioista ei voi kiistellä...

        Öitä vaan...


    • masokistiko

      Viisas nainen. Nykyään suurin osa päätyy avioeroon. Kuka hullu haluaa vapaaehtoisesti jäädä yksinhuoltajaksi, kulissiliittoon, siihen velkahelvettiin ja paskavaikkaralliin. Elämässä muutakin tai kaiken tuon ulkopuolellahan se elämä vasta onkin.

    • Kaisanoasaa

      On sulla tylsä elämä kun et halua ätmiä, olet aika tunteeton ihminen kun et halua ketään lähellesi.

    • NainenRuudunTakaa

      Et suinkaan ole ajatustesi kanssa yksin. Täällä toinen lapseton ja lapsia koskaan haluamaton sinkkunainen. Samoin tiiviiseen parisuhteeseen ei ole hinkua ja oma aika ja tietyissä asioissa kompromissittomuus on hieno asia.

      Arvostan suuresti sitä, että eletään aikakautta voi suhteilla "kevyemmin", että ei tarvitse elää suhteessa tai perustaa perhettä tms jos ei halua, vaan tärkeimmät ihmissuhteet voi olla erilaisia ystävyyssuhteita, joissa on sekä jakamista että tilaa sopivassa suhteessa.

    • epäusko

      Täällä toinen samanlainen, voin hyvin yhtyä.

    • Tämä-selvä

      Nyt kannattaa takoa kun miehet on kuumina. Viimeistään 36 vuotiaana alat itkeä kun sulla eiole ketään jota halata aamuisin eikä ketään jolle kertoa kuulumisia. Ei sun kaksi kaveria halua kuulla kuulumisiasi joka aamu koska niillä on jo mies ja pari kakaraa eikä niillä ole aikaa sulle enää. Parisuhde on just sitä että kokee ja tuntee sen kumppanin kanssa itä maailmassa on tarjolla.

      • Mut parisuhde yleensä ja ainakin usein tarkoittaa kompromisseja. Hyvissäkin suhteissa.

        Kun ei ole parisuhteessa, ei tarvitse tehdä kompromissejakaan.

        Sikäli ymmärrän, jos haluaa olla ittekseen.


    • Sisko on kanssa päättänyt elää samanmoisesti ja arvostan hänen päätöstään. Hän kyllä haluaa olla mun muksujen kanssa ja nauttii, kun saa olla haluttu täti heille.

      Eno on taas miespuolinen vastine siskolle ja sulle, eikä hänelläkään tunnu elämästä puuttuvan mitään sellaista, mitä hän haikailisi. Joskus jopa pikkuisen huonoina hetkinä jonkun sydänsurun osuessa, olen ollut kateellisen livakka näille ihmisille.

      Minusta on vaan hienoa, että ihmiset saa tehdä elämällään mitä itse haluaa. Se on hienoa se.

      • Jep, mulla myös tämmösiä tämän tien valinneita lähipiirissä.

        Mielenterveysseurat on vaan tyytyväisiä, kun ihmiset ei menetä elämänsä mielekkyyttä tekemällä muiden mieliksi omaa elämää.


      • LadyZorro kirjoitti:

        Jep, mulla myös tämmösiä tämän tien valinneita lähipiirissä.

        Mielenterveysseurat on vaan tyytyväisiä, kun ihmiset ei menetä elämänsä mielekkyyttä tekemällä muiden mieliksi omaa elämää.

        No eläpä muuta viserrä. Voi kun moni muukin vanhempi olisi joskus miettinyt mihin lähtee mukaan. Vanhemmuus ei ole velvoite ihmiselle, mutta minusta se on lapsen vanhemmille. Omaa järkeä ja sydämmen ääntä pitää osata kuunnella.


      • Dissident kirjoitti:

        No eläpä muuta viserrä. Voi kun moni muukin vanhempi olisi joskus miettinyt mihin lähtee mukaan. Vanhemmuus ei ole velvoite ihmiselle, mutta minusta se on lapsen vanhemmille. Omaa järkeä ja sydämmen ääntä pitää osata kuunnella.

        Mun vuoro sanoa AAMEN. :D


    • Komia

      Et ole yksin ajatuksiesi kanssa. Olen lähes samanikäinen mies joka ei haaveile lapsista vaan nautin vapaudesta.... ja velattomuudesta. Tuleppa istumaan iltaa nii jutellaan lisää x)

      • Oliko mielessäsi parisuhteen perustaminen ap,n kanssa? :)


    • Dggjj

      Noo, evoluutio onneksi karsii itsekkyyttä.

      • eikumpikaa

        Tuskin näillä arvoilla. Ennemminkin altruismia. Toiset rykii kakaroita tulemaan ja toiset hoitaa.


    • kihkjhkhgjhgkhk

      36 -vuotiaana huomasin, ettei vauvakuumetta koskaan tullut. En koskaan tavannut miestä, jonka kanssa olisin halunnut lapsen. (Olen vasta tätä palstaa lukiessani tajunnut, että ilmeisesti olisi pitänyt järkeillä ja laskelmoida asian kanssa alle kolmekymppisenä..) Pari vuotta olin vähän haikea ja ihmettelin, miten elämäni menikin näin.. Nyt olen 44v. Miehet tuntuvat kovasti arvostavan sitä, ettei minulla ole lapsia.

      Olen ollut 2x äitipuoli. Molemmat lapset olivat tosi kivoja.

      Minulle ei nykyään tuota ongelmia 10v ikäero. Miehellä joko "ei lapsia", tai "lapset lentäneet pesästä". Uusioperhehässäkkään en halua. Ei kukaan lapsi oikeasti halua, että joku ulkopuolinen tunkee omaan perheeseen. Valikoimaa on silti paljon. Valitsen niistä.

      Miksi tämä aiheuttaa suuttumusta? Hymähdän vähän ajatukselle.. Lapsi on ISO asia, joka vaikuttaa ihan kaikkeen.

      Olisiko joku lapseton mies minusta kiinnostunut, jos minulla olisi pari lasta?

      "Joo!" Yhtä varmasti (oikeassa elämässä), kuin naiset ovat kiinnostuneita palstan naisettomista miehistä.

      • pätkävanhemmat

        Enpä voisi kuvitellakaan suhdetta lapselliseen mieheen. Olet aika suvitsevainen naisihminen kun olet äitipuoleksi ryhtynyt. Tosin pätkäsuhteitahan nuo on nykyään siinä missä työ- ja paarisuhteetkin.


      • ghgjhkjhkjhjghjh
        pätkävanhemmat kirjoitti:

        Enpä voisi kuvitellakaan suhdetta lapselliseen mieheen. Olet aika suvitsevainen naisihminen kun olet äitipuoleksi ryhtynyt. Tosin pätkäsuhteitahan nuo on nykyään siinä missä työ- ja paarisuhteetkin.

        Olin aika nuori tuohon aikaan.. Molemmat lapset olivat todella ihastuttavia. Oli vaan koko ajan tunne, etten voi olla hetkeäkään oma itseni. Olin k. sukassa, ja täydellinen äitipuoli koko ajan. Pelkäsin, että lapset traumatisoituvat jostain. Uuvuin.

        Ei kiitos tuota elämää enää. Lapselliset olkoot keskenään.


      • uhraus
        ghgjhkjhkjhjghjh kirjoitti:

        Olin aika nuori tuohon aikaan.. Molemmat lapset olivat todella ihastuttavia. Oli vaan koko ajan tunne, etten voi olla hetkeäkään oma itseni. Olin k. sukassa, ja täydellinen äitipuoli koko ajan. Pelkäsin, että lapset traumatisoituvat jostain. Uuvuin.

        Ei kiitos tuota elämää enää. Lapselliset olkoot keskenään.

        Samaa mieltä. Kiitos että olit jollekin asiallisen tärkeä aikuinen jonkin aikaa.


    • " Mietin vain, että missä vaiheessa muutuin vai muutoinko vai olenko vihdoin oma itteni. "

      Voisin yhtyä tähän. Katsoisin kuitenkin että elämä ja miten sen haluaa kokea, on alati muuttuva tekijä. Päätöksiimme ja tekemisiimme kun kuitenkin vaikuttavat eri elämän vaiheet ja muut ihmiset.

      Olen elnyt toisella tapaa elämää kuin aloittaja, mutta itsenäisen kannan ymmärrän hyvin. On hienoa, että tuntee itsensä ja tietää mitä haluaa tai ei halua. Sehän on omana itsenään olemista, oli ne valinnat mitä hyvänsä.

    • Parisuhdemies-

      Suomessa onkin lapsenteko jäänyt vähemmälle ja lapsia siis syntyy paljon vähemmän kun ennen. Ei kannata tehdä lapsia ellei ole varma että pystyy huolehtimaan.

      • Anneliii

        Meleltään terve pärjää lasten kanssa aina. Nyky-yhteiskunnassa paremmin kuin koskaan ennen. Hoivavietin kieroutumisesta tarkoituksellinen lapsettomuus lähinnä kertoo.
        Hyvä on tietysti että tunnistaa kyvyttömyytensä jatkaa sukua.


      • totisestihaluton

        No ei pärjää jos on ollut 35 vuotta yhteisöväkivallan ja kierojen toimenpitedien ja aatosten kohteena, ei vaikka olisi yksikseen kuinka terve mieletään. Kuka semmoiseen kieroon todellisuuteen ja sosiaalisuuteen lapsia vielä saattaa? Ei kukkan tervejärkinen. Toisten en ala piikomaan kun en kerta itse mahdollistunut äidiksi. Voisi olla kitkerää eikä olis eettistä laittaa vahinkoa kiertämään.


      • poispelistä

        Minä olen sairaseläkkeellä ja katson että jos en ole työkykyinen niin en taatusti ole vanhemikykyinen.


    • Vahva

      Mielestäni aloittaja on vahva. Pärjää omillaan. Eikä tarvitse miestä täyttääkseen elämää.

    • Prkl

      Mielestäni se ei ole tervettä jos haluaa 10 pentua. Tervettä on olla lapseton. Se ei heti saatana sitä tarkoita että viiraa päässä jos ei halua passata ukkoa ja hoitaa rääkyvää kersaa ja luopua omasta elämästä! Kukaan täyspäinen nainen ei ota sellaista miestä joka väittää edes moista paskaa! Kumpi kuullostaa itsekkäämmältä; minä en halua lapsia vai minä HALUAN lapsia! Ihan uskomatonta että vielä 2018 luvulla jotku juntit ajattelee naisia vain lapsenteko välineenä! Ps. Lapseton nainen täälläkin enkä hanki!

      • ooops

        Eli sun vanhemmat eivät ole täyspäisiä? Ovat kai mananneet että miksi tuokin piti tehdä ja se levy jäi sun pääs soimaan.


    • Mitä tilastoja katselee niin odottele muutama vuosi niin olet ehkä jo enemmistöä. Siihen suuntaan taidetaan olla menossa. Kuva vaan vähän mediassa vääristyy kun paine syntyvyyden laskusta sysätään naisille. Nykypäivänä tuntuu että on asia mikä tahansa niin miesten mielipiteillä ei ole väliä. Paitsi taas keväällä kun on vaalit.

      Mitä itsekkyyteen tulee niin sanoisin että olet itsekäs ihminen. Sinä olet aivan yhtä itsekäs ihminen kuin minä joka halusin vaimon, lapsia ja omakotitalon. En minäkään niistä haaveillut koska yhteiskunta odotti vaan siksi että minä halusin. Niin ja myöhemmin koiran. Koira on nyt kuollut, vaimo lähti mutta muu on tallella.

      Vaikka olen kulkenut erilaista polkua niin hyvin paljon voisin lainata sinun tekstiäsi. Monet asiat ovat yhteisiä vaikka tulokulma saattaa olla eri. Esimerkiksi itseni kehittämisestä en ole koskaan luopunut mutta toki eri elämänvaiheissa painopisteet vähän vaihtuvat. Lasten ollessa pieniä yritin kehittyä mahdollisimman hyväksi isäksi ja nyt kun lapset ovat isompia on taas itsensä kehittämisen painopiste mennyt uuden ammatin opiskelussa. Samoin kokemisen ja tuntemisen tunnistamisessa olen ihan eri tasolla kuin ennen. Esimerkiksi vauvan napanuoran leikkaaminen oli niin vahva tuntemus että en edes uskonut sen olevan mahdollista.
      Itse taas olen oppinut kompromissien jalon taidon ja täytyy sanoa että siitä olen jopa hieman ylpeä. On hieno tunne kun päästään tilanteeseen jossa molemmat kokevat jotakin saaneensa eikä toista ole poljettu mihinkään suonsilmäkkeeseen.

      En myöskään ole kokenut lapsia mitenkään vapautta rajoittavana vaikka toki tilanne on se että asioita on jäänyt tekemättä koska lapset nyt vaativat rahaa ja huolenpitoa. Se hinta toki oli tiedossa kun tälle "uralle" halusi. Kohtahan nuo tuosta lähtevät jo pesästä ja varmaan joitakin sinkkuvuosien suunnitelmia menee toteutukseen. Huolihan ei lapsista lähde vaikka vastuu katoaisi.

      Tämä ei siis missään nimessä ollut puolustuspuheenvuoro lapsiperheen puolesta vaan toin esille että samat asiat tulevat esille molemmissa tavoissa elää.
      Mitä velalliseen omakotitaloon tulee niin katselin tuossa vähän hintoja kun naapurilla on talo myynnissä niin tällä omakotitalon hinnalla ei kovin isoa siivouskomeroa saisi pääkaupunkiseudulta. Kyseessä kuitenkin 90-luvulla rakennettu hyväkuntoinen talo.

      • beyondisti

        Kaikilla ei suinkaan ole edes valinnan mahdollisuutta noissa asioissa, joten ei kai voine puhua lähtökohtaisesti itsekkyydestä tai uhrautumisesta. Väärä käsitejana.


      • beyondisti kirjoitti:

        Kaikilla ei suinkaan ole edes valinnan mahdollisuutta noissa asioissa, joten ei kai voine puhua lähtökohtaisesti itsekkyydestä tai uhrautumisesta. Väärä käsitejana.

        Aloittaja puhui omasta kokemuksesta ja minä omasta elämästäni ja valinnoista. Käsitin että meillä molemmilla on ollut valinnan mahdollisuus.
        Toki totta että kaikilla ei ole näin hyvä tilanne.


    • Anneliii

      Puolet eläkekertymästä pitäisi olla riippuvainen jälkeläisten verokertymästä, puolet omasta. Näin tasattaisiin pieneltä osalta yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta, myös vapaamatkustajien osalta.

    • enablers

      omana itsenä olo vaatii minullla täydellisen yksinäisyyden, kukaan ei sitä kannusta tai edes hyväksy. Eli ei pysty.

    • ytejyyjetyjeyjeyje

      Tohonhan sitä ihmiset ovat menossa, että ajatellaan vain kuinka kivaa mikäkin on itselle.

      • omathalut

        Jep, esim. olis kiva saada perhe ja omakotitalo.


      • eiuutta

        Sillä tiellä ollaan oltu jo vuosikymmeniä-


      • eyeyyeyeyeyey

        Kuka tekee lapsia minkään muun kuin itsensä takia?


    • crux

      Elämä etenee jonkinlaisissa jaksoissa. Jokin vaihe kestää muutaman vuoden, toinen kauemminkin. Sitten hiljalleen kypsyy taas uusi ajatus ja ihminen on valmis muuttumaan. Näin on ainakin minulle käynyt. Olen vaalinut jotain ajatusta suurena aarteenani ja sitten kun aika on kypsä niin se näyttää typerältä ja keskeneräiseltä. Jälkeenpäin en edes ymmärrä miten olen voinut ajatella jotain niin hölmöä. Niin tulee käymään luultavasti myös jatkossa. En sano että sinulla on sama tilanne mutta on sekin mahdollista.

      • sorbus

        Hieno kommentti!


    • Prkl

      Ja tämä. Toiset tietää! Jos olisin pentuja halunnu niin olisin tehny me jo 10 vuotta sitten !

    • Feministi

      Hei, olet tosi vahva ja itsenäinen nainen! Miehet on ihan tyhmii ja turhii! Spermaa saa pankista, dildoja kaupasta ja uroskoiria kennelistä tai Sirpa-Kyllikiltä! :D XD

      Ei miehiä Turkuun! Ei miehiä minnekään!

      #metoo #alaspatriarkaatti #girlpower

      • f_team

        Mä oon jotenki hengessä mukana. xd

        #lickit #noshame


    • #100!

    • Kiltti-Ja-Kunnollinen

      Ei se ketään haittaa jos muutama nainen ei halua lapsia tehdä. Kuitenkin suurin osa naisista tekee lapsia jonkun rikollisen jännämiehen kanssa. Kunnolliset miehet ei pääse perheitä perustamaan.

    • Elämämuuttuu

      Ajattelin täysin samoin kun olin 30. Ja se tuntui ainoalta ja oikealta, muuta vaihtoehtoa ei oikein tullut edes mieleen, Mutta mitä sitten kun mennään 10-20 vuotta eteenpäin. Itse näin "vanhempana" mietin todellakin oliko tuo sittenkään paras vaihtoehto ja päätös, mitä jos olisin valinut toisin, mitä elämäni olisi silloin? Vaikka 30 v:na tuntuukin varmalta, mitä haluaa, kanntaa myös miettiä tulevaisuutta, onko tyytyväinen elämäänsä yksinäisenä keski-ikäisenä ja vanhuksena.

    • Onnea valitsemallesi elämän polulle. Veikkaan, että olet kaupunkilainen koulutettu nainen

      Tosin sanon, että ajatuksesi voivat vielä muuttua, koska olet niin nuori. Nykyinen 30 on entinen 20.

      Ennen lapsia tehtiin n. 20-30 vuuotiaina ja nykyään 30-40 vuotiaina. Tämä tarkoittaa siis, että suurimmalla osalla kavereitasi (jos sinulla sellaisia on) on lapset vasta tulossa ja he ehtivät vielä istua kanssasi kahviloissa juomassa lattea, mutta ei kauaa. Ja koska naiset ovat laumaeläimiä, rupeavat he kokemaan painetta lasten tekemisestä kun kaveritkin tekee. Toisaalta kun kaverit rupeaa pyörimään perhekuvioissa saa sitä latteakin juoda yksin.

      Itse tunnen moniakin sinkkunaisia, jotka vielä 30 vuotiaina elivät Sex and the City-elämää , mutta jotka nyt n. 35-40 vuotiaina ovat menneet parisuhteeseen tai ainakin kovasti toivovat parisuhdetta. Yhteisenä nimittäjänä vielä se, että useimmat näistä naisista ovat olleet jossain vaiheessa vakavassa parisuhteessa vuosia, mutta eronneet.

      En voi myöskään yleistää, mutta olen huomannut, että n. 60 vuotiaina naiset (ja miehet) rupeavat kaipaamaan sitä parisuhdetta.

      • No eikö sen parisuhteen voi etsiä sitten 50-60vuotiaana kun sitä kaipaa?
        Sinkkujahan on kaikenikäisiä..


      • CamelBoots kirjoitti:

        No eikö sen parisuhteen voi etsiä sitten 50-60vuotiaana kun sitä kaipaa?
        Sinkkujahan on kaikenikäisiä..

        Tottakai voi, ja voi jopa löytääkin sen. Jostain syystä se ei kuulemma ole niin helppoa tuon ikäisenä enää. Omakohtaista kokemusta ei ole.


    • huolissaannuoristkin

      Et sinä ap täysin harvinaisuus ole, hieman mutta et täysin. 10 prossaa ei halua suhdetta. Taustalla on yleensä tietynlaisia luonne ym.häiriöitä kuten itsekin mainitsit kompromisseihin kyvyttömyyttä, jyrkkyyttä, pettymyksiä edellisissä suhteissa, lapsuuden tunneilmapiiri, erilaiset mielenterveyden häiriöt ym. Eli tulos siitä, että sinkkuna haluu olla vain 10 prossaa ihmisistä on yllättävä. Aloittajalle vois sopia nykyajan suhdemalli jossa omat kämpät, itsenäisyys, lapsiakin tehdessä kumpikin pitää omat kämpät tai sitten järkiliitto, joku kiva kaveri, jonka kanssa on ihan kivaa tehä juttuja yhes. Tai avoin suhde. Onhan noita malleja olemassa. Musta olis kiva nähdä mullainen tilanne noilla nykyajan vapaa suhteilijoilla on vanhuudessa, kun ei enää ulkonäkö riitä kumppanien vaihtamiseen, mitään pysyvämpää ja vahvaa suhdetta ei ole kehenkään vanhuuden sairauksien ym.kohdatessa.

    • werfwefwefwefwef

      Jaa kuulostaa aivan nykypäivän tavisnaiselta. Enemmän erikoista olisi jos haluaisi perustaa perheen ja olla hyvä kotiäiti, joka iloisesti pitäisi kodista, miehestään ja perheestään huolta ilman että tarttee joka viikonloppu olla "lataamassa".

    • fhjkkh

      Voi olla ihan luonnollista olla haluamatta lapsia. Ihmismieli on niin monimutkainen, ettei sen kaikkia oikkuja nykytiedekään ymmärrä. Siinä voi olla taustalla joku tiedostamaton syy, miksi henkilö x ei halua lapsia. Loppujen lopuksi nykyihminenkin toimii pitkälti vaistojen varassa.

    • Passaustaeikiitos

      Hyvä kirjoitus aloittajalta. Lapset on vähintään 18 vuoden riesa ja uus avuttomat loppuelämän. Ei innosta moinen passaaminen. Suhdetta ei tartte, nainen saa kun haluaa. Tarjontaa on! Ei tartte ottaa sohvannurkkaan hieltä haisevaa passattavaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe