Mtt on nöyryytystoimisto!

Nöyryytetty

Kallonkutistajat eivät tiedä mistää mitää, esittävät vaan omia olettamuksiaan. Pahuutta
ei mukamas ole, vaan kaikki potilaan kokema vääryys ja pahuus
on automaattisesti vainoharhaa. Sitten he tekevät diagnoosin ja potilas saa hullunpaperit. Onneksi kanta-palvelussakin voi estää tietojen luovuttamisen. Minähän kiellän, enkä niitä lue, koska on niin paljon valhetta! Mielenterveystoimistot ovat Nöyryytystoimistoja. Kaiken huippu oli, kun mtt:n tyhmä naislääkäri väitti että seksikyvyn menetys ei johtunut cisordinolista, vaikka se nosti naishormonitason yli viidensadan! Normaaliarvo miehellä on noin 200. Sanoi vaan että se johtuu sinusta. Saman paikkakunnan tk mieslääkäri sanoi heti, että lääkkeestä se johtui. Kestän tämän oikeusmurhan, koska saan eläkkeen.
En halua panna kortta ristiin yhteiskunnan hyväksi koska
tietoista vääryyttä on niin paljon, minä sen tiedän!
Muutin toiselle paikkakunnalle koska vihasin niin paljon niitä nöyryyttäjiä.
En kuitenkaan koskaan enää astu mtt:n ovesta sisään missään!

Syvästi pettynyt

55

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KauheaLeima

      Se on totta. Apua ei ole saatavilla. Itse on pärjättävä. Yksin.
      Stigma seuraa sinua.

      • gammayökkönen

        Mtt:ssä on aika paljon ammattitaidotonta porukkaa. Jos vaan mitenkään pystyt taloudellisesti niin hakeudu yksityiselle psykologille tai psykiatrille. Heissäkin tosin on monenlaisia.

        Älä välitä diagnooseista. Katso tältä palstalta esim. ketju Brittipsykologit haluavat lakkauttaa diagnoosit.

        Psyykediagnoosit ovat turhia leimoja, jotka eivät perustu luotettaviin tutkimustuloksiin. Ihmismielen ongelmat halutaan nähdä lääketieteellisessä viitekehyksessä, sairauksina. Sairausleima lamaa kärsivän ihmisen, lannistaa ja eristää muista.

        Jatka avun etsimistä. Sitä kyllä on olemassa. Tarvitset ammattitaitoisen ihmisen, joka kuuntelee ja ymmärtää sinua. Jokainen tarvii joskus. Ikävä että jouduit nyt pettymään.

        Itselläni myös on huonoja kokemuksia julkisesta mt-järjestelmästä. On siellä varmasti ihan asiallistakin porukkaa töissä, riippuu kenelle osuu, mutta aina kuitenkin tulevat nuo inhottavat kirjaukset joissa yksityisasioita levitellään "hoitotiimille" sekä diagnoosileima. Ilman diagnoosia kun ei siellä voi oikeastaan saada paljon mitään jatkohoitoa. Hakeuduin sitten kuntoutusterapiaan Kelan tuella ja olen saanut siitä paljon apua. Suosittelen. Ota lisää selvää esim. Kelan nettisivuilta.


      • gammayökkönen

        Tuosta lääkityksestä vielä. Mainitsemasi Cisordinolin sivuvaikutuksiin kuuluu sukupuolisen kyvyn heikkeneminen. Ei kaikilla mutta joillakin. Olet siis havainnossasi oikeassa.

        Keroputaan sairaalassa on nk. avoimen dialogin hoitomalli, jota käytetään menestyksellisesti monenlaisten mielen ongelmien hoitoon. Psykooseja hoidetaan siellö lääkkeettömästi ja myös masennusta ym. Mallia on kehuttu sekä Suomessa että kansainvälisesti mutta sitä ei ole otettu käyttöön laajemmin kuitenkaan. Seuraavassa linkki ja lainaus Wikipediasta:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli

        "Avoimen dialogin hoitomalli (Keroputaan hoitomalli) on psykiatrinen hoitotapa, jota on kehitetty 1980-luvun alusta lähtien Keroputaan sairaalassa Torniossa[1], koska seudulla esiintyi aikaisemmin enemmän skitsofreniaa kuin muualla Suomessa[2]. Skitsofrenian hoitoon kehitettyä hoitomallia käytetään nykyisin myös masennukseen, unettomuuteen ja akuutteihin elämän kriiseihin[3][4]. "

        (Karsin tästä välistä tekstiä jotta lainaus ei tule liian pitkäksi... jatkuu:)

        "Epävarmuuden sietäminen

        Kriisitilanteessa pyritään lisäämään asiakkaan ja hänen läheistensä voimavaroja kuuntelemalla – asiakkaan pitäisi pystyä pukemaan sanoiksi vaikeimpia elämänkokemuksiaan. On todettu, että koska psykoottiset harhat eivät vahingoita neurokognitiivista toimintaa, ensimmäisenä hoitotoimenpiteenä ei välttämättä pitäisi olla lääkitys.[8]

        Dialogisuus

        Lääkitys ei ole hoitomallissa keskeisessä roolissa, vaan sen sijaan tärkeimpänä pidetään tasa-arvoista keskustelua. Vain 35 prosentille Tornion seudun psykoosipotilaista määrätään antipsykoottista neuroleptilääkitystä, kun muualla näitä lääkkeitä määrätään kaikille psykoosiin joutuneille.[4] Hoitoprosessin alussa tavoitteena on dialogin synnyttäminen sekä eri ihmisten välille että potilaan erilaisten sisäisten äänten välille[10]. Potilaan hoito tulee rikkaammaksi ja moniäänisemmäksi, kun esitetään erilaisia näkökulmia[10].

        Hoitotulokset

        Avoimen dialogin hoitomalli on osoittautunut selvästi tehokkaammaksi ja halvemmaksi kuin muualla Suomessa käytetty malli. Keroputaan mallilla hoidetuista psykoosipotilaista 82 prosentilla ei ollut kahden vuoden pituisen seurantajakson aikana lainkaan oireita tai ne olivat lieviä. Muualla Suomessa vastaava luku oli 50 prosenttia. Keroputaalla hoidetuista potilaista vain 23 prosenttia oli sairauseläkkeellä, kun muualla luku oli 57 prosenttia. Vain 24 prosenttia Keroputaan mallilla hoidetuista potilaista oli joutunut uudestaan psykoosiin kaksivuotisen seurantajakson aikana, kun psykoosi oli uusinut 71 prosentilla muualla Suomessa hoidetuista potilaista.[4] "


    • y8ptp79

      Kannattaa lopettaa noiden myrkkyjen käyttö heti, ellet halua riskeerata pysyviä seksuaalitoimintojen ja -halujen katoa. Psykiatrisi joko valehtelee tai ei tiedä mistä puhuu.

    • ymmärränkyllä

      Tuo on aivan kammottavaa, mitä ihmisille tehdään MTT toimistoissa.

      Itsekin olen kokenut sitä ja olen vakaasti päättänyt irtaantua kyseisestä toimistosta, pikkuhiljaa. Olen tajunnut, että siellä ei ole olemassa apua, mitä jankataan olevan. Kyseiset toimistot systemaattisesti nöyryyttävät teksteillään ja toteamuksillaan potilaista, leimaavat, stigmatisoivat ja yrittävät jatkuvasti kaivaa diagnoosin piirteitä ihmisistä. Ensiksi ihmisestä tehdään olettamus, hypoteettinen diagnoosi, joka on voitu tehdä hyvin pienellä potilastuntemuksella, sitten sinua mahdutetaan ja mahdutetaan siihen ja tämä on itseisarvo. Auttaminen tai kuunteleminen on toissijaista. Jos on tippaakaan verran kriittinen, ajattelee omilla aivoillaan ja ei vain kuuliaisena kilttinä potilaana ole kiitollinen, kun he siunaavat sinua diagnooseillaan kiittäen niistä kuinka ne auttoivat ymmärtämään itseäsi paremmin ja syö nappeja naamaan ja noudata hoitosuosituksia, niin pian on hankalan potilaan maineessa.

      He väittävät tietävänsä sinusta enemmän kuin itse tiedät itsestäsi ja heidän neuvoillaan ja diagnooseillaan parannut. Mutta mitä kun diagnoosit/diagnosointi käy raskaaksi, lääkkeet haitallisiksi ja sinne vääntyminen tuottaa enemmän pahaa oloa? Olo tuntuu enemmän maahan lyödyltä kuin autetulta? Jos käy pelkän etuuksien takia siellä niin onko tämä ihan oikea suunta? Miten voi ikinä voida paremmin, jos hoito ei oikeasti toimi ja vie enemmän voimavaroja kuin antaa?

      Aina potilaalle sanotaan, että voi jättää hoidon kesken, mutta onko tämä kaikille rahallisesti mahdollista, jos ei kykene työelämään? Työkyvyttömänä ja vähävaraisena on pakko tyytyä mihin tahansa hoitoon.

      Olen itse jämäköitynyt ja alkanut sanoa suoraan, pitää puoliani, vaikka he eivät aina ajattele samalla tavoin kuin minä asioista, koska olen kriittinen. Jos psykiatri sanoo jotain kritiikkiä, sanon että minä olen toista mieltä. Olen päättänyt tämän silläkin uhalla, että minut leimataan hulluksi. Samaten vaadin yleensä korjaukset papereihini vääränlaisista kommenteista, että ne ei jää sinne papereihini pyörimään. Toisaalta tässä riskeeraa itselleen mahdollisia asiattomia merkintöjä ja mahdollista diagnosointia, koska potilas on aina hauraassa asemassa, altis hänestä kirjoitetulle merkinnöille, jos asettuu poikkiteloin psykiatrin tai hoitajan kanssa.

      Pahimmassa tapauksessa kaikki kirjataan ylös, aivan asiattomia kommentteja myöten, yrittäen väännellä kaikesta sanomastasi jotain että se olisi epänormaalia. Joskus voi miettiä näiden funktiota? Mitä funktiota on kaikessa potilaan kannalta mahdollisimman negatiivisessa kirjoittelussa? Mitään lääkärien asiattomuuksia tai heikon potilastuntemuksen varassa tehtyjä olettamuksia ei kirjata papereihin.

      Tuo on aivan hirveää, että sinun kokemaasi seksuaalihaittaa on mitätöity lääkärin toimesta. Monen psykiatrin suhtautuminen lääkkeiden haittoihin on todella vähättelevä. Kun heille kritisoi jotain niin reaktio on tyyliin " ei minun potilaillani ". On äärimmäisen loukkaavaa väittää, että jonkun ongelma on mielenterveydellinen, varsinkin tilanteessa jossa edes voisi epäillä, että se voisi johtua lääkkeestä. Ja jopa lääkepaketissa haitta olisi mainittu. Jos jotain potilaan kannattaa tehdä, on itse hankkia vaikka tutkimuksia yksityiseltä, jos joku asia epäilyttää.

      MTT hoito on pahimmillaan traumatisoiva luonteeltaan. Tässä muutama kokemus minkä itsekin olen kokenut aivan kammottavaksi:

      - Vieroittautuessa lääkkeistä on sanottu ettei oireeni johdu niistä, vaikka tismalleen olen lukenut vertaispalstoja joissa ihmiset potee samantyylisiä oireita vieroittautuessa. En ole koskaan ennen kokenut kyseisiä oireita, mutta ne tuntuu aina vedettävän suuntaan "sinulla on ongelmia, nämä ovat mielenterveyteen liittyviä". Eli siis lääkkeiden ongelmat ovat siis omia mielenterveyden ongelmia. Miten tällaiseen hoitoon voi luottaa
      - Diagnosoinnit yhden henkilön näkemisellä, jonka lukee seuraava Jumalan sanana enemmän satsaten näihin tietoihin, kuin potilaaseen tutustumiseen. Kun yksi saattaa puolisummittaisesti heittää diagnoosin, niin sinne jää. Jos ei muuten, niin kummittelemaan. Sitten sitä kartoitetaan ja kartoitetaan ettei ole sitä.
      - Diagnoosin vääntäminen kaikesta puheistasi. Puhut jotain ja seuraava kysymys on " onko sinulla ollut tällaista? " Tajuat että olet jatkuvan tarkkailun alla siitä että sinulla on joku diagnoosi ja keskusteluissa toinen lähinnä prosessoi tätä mielessään. Tuntuu välillä, että mitäpä jos ei ihan kertoisikaan kaikkea... Tuntuu itseä suojaavalta pitää tietoja itsellään, että ne ei ole kohta taas arkistossa.
      - Lääkehaitat ovat traumaattisia, koska niistä ei välttämättä ole sanallakaan mainittu määrätessä. Sitten vielä niitä vähätellään. Kuinka ahdistavaa?

      Eikä tuossa ole todellakaan kaikki. Läheskään, mitä haittoja olen hoitojärjestelmässä kokonaisuudessaan kokenut. MTT:llä kamppailen paljon, kyse on siitä, että siellä ei kohdata ihmisiä ihmisinä vaan diagnooseina.

      • ymmärränkyyllä

        Ja siis puhumattakaan siitä että MTT toimistoissa on koko lääkkeidenkäyttöaikani vaihtuilleet lääkärit, kunnon kontrolleja lääkkeiden pitkäaikaisesta käytöstä ei ole pidetty koska kun on pitkäaikainen lääkkeenkäyttäjä - mitä väliä, lääkkeiden haitoista ei ole määräämishetkellä mainittu ja tulin todenteolla itsekin satutetuksi lääkkeillä. Hoito voi olla pahempi kuin itse tila mihin niitä alkaa syödä, se on ainakin tullut selväksi, lopetusvaiheessa. Enää en lääkkeitä syö, enkä aio syödä, asiat on simppelimpiä niin.

        Enää en usko niihin perusteisiin, millä minut houkuteltiin aikanaan lääkkeitä syömään. On hankala käydä järjestelmässä josta on kokenut niin paljon haittaa.


      • gammayökkönen

        Tietäisitpä miten paljon samaa olen kokenut kuin sinä!:) Jaksat onneksi taistella. Pidän peukkuja:)

        Pistä jollakin tavalla stoppia niiden diagnosointipyrkimyksille. Vaurioidut siinä prosessissa pahasti. Itse sain nuorena raskaan virhediagnoosin ja traumatisoiduin vuosikausiksi. Elin sen mukaan.

        Ne eivät oikeasti halua edes auttaa, vaan tyydyttää jotain omaa vallankäyttötarvettaan, jota eivät tiedosta.

        Voisiko tuolta kävellä kokonaan ulos? Vaikka Kelan kuntoutuspsykoterapiaan. Oletko harkinnut? Voisit saada yksityiseltä psykiatrilta lausunnon, jolla Kela myöntää 2,5 v. terapiaa 2 krt viikossa valitsemallasi terapeutilla. Siihen lausuntoon ei tarvita mitään ihmeellisiä diagnooseja, tulisi varmasti joku ihan tavallinen, sillä Kela ei edellytä persoonallisuuden kaivelua eikä vikojen etsintää vaan ihan yksinkertaisesti selvitystä siitä ettet jaksa nyt käydä (täysipainoisesti) töissä ja tarvitset terapiaa. Siis työ- tai opiskelukyvyn säilyttämiseksi tai palauttamiseksi. Voisit valita psykiatrinkin.

        Se olisi mainio "ohituskaista".

        Hyvä että jaksat korjata noita kirjauksia. Niin minäkin olen tehnyt ja tappelen paraikaa yhden sairaalan kanssa niistä. :)

        Et sinä tuolla mitään hyödy. Lähde pois, jos voit!

        Nykyään on muuten mahdollisuus valita hoitopaikkansa. Siitä ei ole paljon tiedotettu, vuodesta 2014 asti on ollut. Eli kiireettömän hoidon voi siirtää mihin tahansa paikkaan koko Suomessa. Päivystystapauksia se ei koske. Jos siis ei ole tyytyväinen vaikka psykiatrian avo- tai sairaalahoitoon omalla asuinalueellaan, voi pyytää lähetettä toiseen sairaanhoitopiiriin. Itse siirsin yhden somaattisen sairauteni jatkohoidon toiseen paikkaan aika kaukana nykyisestä., erinäisistä syistä. Se oli ilmoitusasia ja hoito jatkui hyvin siellä.

        Periaatteessa kuka tahansa voisi siis mennä vaikka Keroputaalle psykiatriseen hoitoon!: ) Varmasti saisi parempaa hoitoa kuin missään muualla Suomessa. Taitaa olla vain sairaalahoito, missä avointa dialogia sovelletaan, en tiedä. Voisikohan sieltä saada avohoitopalvelujakin samalla periaatteella?
        Tässä tietoa hoitopaikan valinnasta:
        https://www.hoitopaikanvalinta.fi/?gclid=EAIaIQobChMIx-C68Jvl3AIVQeaaCh2HQwDjEAAYASAAEgK_HfD_BwE


      • köyhäedelleen

        "Voisit saada yksityiseltä psykiatrilta lausunnon, jolla Kela myöntää 2,5 v. terapiaa 2 krt viikossa valitsemallasi terapeutilla."

        Kaunis ajatus, mutta myös se Kelan tukema terapia on maksullista. Kela korvaa vain osa. Itselläni jäi pienituloisena Kelan tukema terapia käymättä.


    • sili

      Psykiatrian tarkoitus ei ole auttaa potilaita,ei ole koskaan ollutkaan.Psykiatrit ovat käytännössä ehdonalaisenvalvojia nuppivikaisille.

      • y8ptp79

        Nuppivikaisille? Pointti on juuri, ettei mitään vikaa "nupissa" eli päässä/aivoissa ole. Tarkoittanet ei-toivotuille ihmisille.

        Fakta on, että psykiatrit kontrolloivat ja rankaisevat yhteiskunnan ei-toivottuja. Se kuka tai mikä on ei-toivottua vaihtelee aikakauden mukaan. Sen takia psykiatriassa "sairauksia" keksitään ja niitä katoaa ajan kuluessa. Oikeassa lääketieteessä näin ei tietenkään tapahdu. Diabeteksen olemassaolo ei ole riippuvainen siitä mitä aikakautta eletään toisin kuin esimerkiksi homoseksuaalisuuden (sairautena) tai skitsofrenian. Ei-toivottuja ovat tai ovat historian saatossa olleet muun muassa homoseksuaalit, poliittinen oppositio, kapitalistit, kommunistit, esiaviollista seksiä harrastavat, mustaihoiset, BDSM-harrastajat, tupakoijat, toisinajattelijat, huumaavia aineita käyttävät, pakoon yrittävät plantaasiorjat, taiteilijat, uhkapeliharrastajat, seksipalveluksia myyvät, köyhät, sosiaalietuuksien varassa elävät, rikokseen syyllistyneet, sinkkunaiset, leikkisät tai villit lapset ja niin edelleen.

        Psykiatria on valtion sosiaalikontrollin väline, lain jatke, ei lääketiedettä tai mitään muutakaan tiedettä.

        Lisää oikeaa faktaa psykiatriasta pääsee lukemaan edesmenneen psykiatrian emeritus professorin yhä ylläpidetyltä sivustolta osoitteesta szasz com.


      • Ex.hoitaja

        Tyypillisiä mt-potilaiden kokemuksia.
        Lääkärit epäpäteviä, hoitajat kiduttajia, lääkkeet myrkkyjä ym sontaa.
        Kaikki diagnoosit koetaan vainoamiseksi, lääkärin dialogi muuttuu vainoharhaksi.
        Heti loukkaantuvat, jos esitetään parannuskeinoja.
        Herkkähipiäisiä, vainoharhaisia.
        Ei myönnetä omaa sairautta.
        Jos sitä ei myönnä, ei paranemisprosessi voi alkaa.


      • fenetre

        Tuon nimimerkin "Ex.hoitaja" kohdalla on hankala päättää, onko kyseessä tälle palstalle tyypillinen trolli vai oikea ex-hoitaja. Osa sen alan työntekijöistä on hyvin paljon tuon karikatyyrin kaltaisia.


      • y8ptp79
        fenetre kirjoitti:

        Tuon nimimerkin "Ex.hoitaja" kohdalla on hankala päättää, onko kyseessä tälle palstalle tyypillinen trolli vai oikea ex-hoitaja. Osa sen alan työntekijöistä on hyvin paljon tuon karikatyyrin kaltaisia.

        Sinun pitäisi tietää paremmin. Olet varmaankin ollut palstalla pidempään ja kyseinen kirjoittaja on trollannut täällä ties kuinka kauan... Itse en jaksa lukea noita heittoja. Jokainen on humppaa.


      • juridiikkaa
        y8ptp79 kirjoitti:

        Nuppivikaisille? Pointti on juuri, ettei mitään vikaa "nupissa" eli päässä/aivoissa ole. Tarkoittanet ei-toivotuille ihmisille.

        Fakta on, että psykiatrit kontrolloivat ja rankaisevat yhteiskunnan ei-toivottuja. Se kuka tai mikä on ei-toivottua vaihtelee aikakauden mukaan. Sen takia psykiatriassa "sairauksia" keksitään ja niitä katoaa ajan kuluessa. Oikeassa lääketieteessä näin ei tietenkään tapahdu. Diabeteksen olemassaolo ei ole riippuvainen siitä mitä aikakautta eletään toisin kuin esimerkiksi homoseksuaalisuuden (sairautena) tai skitsofrenian. Ei-toivottuja ovat tai ovat historian saatossa olleet muun muassa homoseksuaalit, poliittinen oppositio, kapitalistit, kommunistit, esiaviollista seksiä harrastavat, mustaihoiset, BDSM-harrastajat, tupakoijat, toisinajattelijat, huumaavia aineita käyttävät, pakoon yrittävät plantaasiorjat, taiteilijat, uhkapeliharrastajat, seksipalveluksia myyvät, köyhät, sosiaalietuuksien varassa elävät, rikokseen syyllistyneet, sinkkunaiset, leikkisät tai villit lapset ja niin edelleen.

        Psykiatria on valtion sosiaalikontrollin väline, lain jatke, ei lääketiedettä tai mitään muutakaan tiedettä.

        Lisää oikeaa faktaa psykiatriasta pääsee lukemaan edesmenneen psykiatrian emeritus professorin yhä ylläpidetyltä sivustolta osoitteesta szasz com.

        Puhut asiaa. Psykiatria on lain jatke, joka ammatikseen rikkoo rikoslakia.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L21
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L22
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L24
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L25
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L28
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L30
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L31
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L33
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L35
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L36
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L38
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L40 (§5-§10)
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L44
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L49
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L50


      • ymmärränkyllä

        Ex-hoitaja on todennäköisesti trolli mutta edustaa sitä ihmistyyppiä minkä takia itse en halua enää MTTllä käydä.

        Miksi kävisin tuollaisten ihmisten luona joiden ajattelu on tuonsuuntaista?

        Hyvä hoitaja osaisi miettiä miksi ihminen suhtautuu asioihin varautuneesti, epäilee, pelkää, ahdistuu. Eikä ala syyttelemään tai leimaamaan heti tai koe itseisarvoksi lyödä potilaalle joku leima otsaan jonka mukaan alkaa heti tulkita potilasta. Kokee ammatillisen ylpeytensä omien koulutusten tekstien mukaan ihmisten analysoimisesta ja kategorisoinnista joka tulee tärkeämmäksi kuin auttaminen. Moni suhtautuu lääkkeisiin myrkkyinä koska heillä on niistä huonoja kokemuksia, diagnoosit voi olla satuttavia monesta syystä joita on monia eikä syy todellakaan ole vainoaminen tai vainoharhat. Niillä voi olla jo käytännön elämässä merkitystä estävinä, tai rajoittavina seikkoina, saatika emotionaalisella tasolla ja suhteessa muihin.

        Hyvä hoitaja on potilaan kanssa yhteistyössä eikä nosta itseään korokkeelle, erityisasiantuntijana. Ymmärtää että kumpikin on ihmisiä, kumpikin oppii elämästä, kumpikin kärsii joskus. Hoitajalla voi olla hyödyllisiä tekniikoita, mutta paranemistyön ja kasvun tekee potilas. Kumpikin voi oppia toiselta jotain. Ketään ei voi auttaa runnomalla apu väkisin toiselle. Hyväkään hoidollinen tekniikka ei auta jos ei osaa kohdata ihmistä tunnetasolla.

        Psykiatria on täynnä lyömäaseita. Yksi on termi sairaudentunnottomuus. Ei ihme että jotkut tuntevat olonsa satutetuksi tuolla.

        On ihan järkyttävää että tuota paranoidisuutta tai harhaluuloisuutta isketään jos näkökannat hiukkaakaan poikkeaa hoitoväen ja hoidettavan välillä. Se tuntuu kuin lyömäaseelta. Enemmän pitäisi selvittää, miksi potilas ajattelee lääkärin mielestä "paranoidisesti", mikä näiden paranoidisten ajatusten taustalla on. Usein ne on väärintulkittu eikä kyse ole edes mistään paranoidisuudesta edes vaan taustalla voi olla ihan järkeväkin logiikka. Potilaalla voi olla hyviä syitä olla varautunut historiansa perusteella, taustalla voi olla vaikka traumat. Tuollaisten lyöminen vaan lisää varautuneisuutta.

        En myönnäkään omaa sairauttani jos sen toteaminen on tehty vähäisellä näkemisellä ja potilastuntemisella, tietämättä syitä taustalla miksi ajattelen kuten ajattelen, mahdollisia vaikuttavia tekijöitä mistä voi olla osasyynä traumat ja jos edes läheiset ei tiedosta niitä piirteitä minussa. Hyväksyisin diagnoosin jonka itsekin allekirjoitan. Ja läheiseni.


      • gammayökkönen
        ymmärränkyllä kirjoitti:

        Ex-hoitaja on todennäköisesti trolli mutta edustaa sitä ihmistyyppiä minkä takia itse en halua enää MTTllä käydä.

        Miksi kävisin tuollaisten ihmisten luona joiden ajattelu on tuonsuuntaista?

        Hyvä hoitaja osaisi miettiä miksi ihminen suhtautuu asioihin varautuneesti, epäilee, pelkää, ahdistuu. Eikä ala syyttelemään tai leimaamaan heti tai koe itseisarvoksi lyödä potilaalle joku leima otsaan jonka mukaan alkaa heti tulkita potilasta. Kokee ammatillisen ylpeytensä omien koulutusten tekstien mukaan ihmisten analysoimisesta ja kategorisoinnista joka tulee tärkeämmäksi kuin auttaminen. Moni suhtautuu lääkkeisiin myrkkyinä koska heillä on niistä huonoja kokemuksia, diagnoosit voi olla satuttavia monesta syystä joita on monia eikä syy todellakaan ole vainoaminen tai vainoharhat. Niillä voi olla jo käytännön elämässä merkitystä estävinä, tai rajoittavina seikkoina, saatika emotionaalisella tasolla ja suhteessa muihin.

        Hyvä hoitaja on potilaan kanssa yhteistyössä eikä nosta itseään korokkeelle, erityisasiantuntijana. Ymmärtää että kumpikin on ihmisiä, kumpikin oppii elämästä, kumpikin kärsii joskus. Hoitajalla voi olla hyödyllisiä tekniikoita, mutta paranemistyön ja kasvun tekee potilas. Kumpikin voi oppia toiselta jotain. Ketään ei voi auttaa runnomalla apu väkisin toiselle. Hyväkään hoidollinen tekniikka ei auta jos ei osaa kohdata ihmistä tunnetasolla.

        Psykiatria on täynnä lyömäaseita. Yksi on termi sairaudentunnottomuus. Ei ihme että jotkut tuntevat olonsa satutetuksi tuolla.

        On ihan järkyttävää että tuota paranoidisuutta tai harhaluuloisuutta isketään jos näkökannat hiukkaakaan poikkeaa hoitoväen ja hoidettavan välillä. Se tuntuu kuin lyömäaseelta. Enemmän pitäisi selvittää, miksi potilas ajattelee lääkärin mielestä "paranoidisesti", mikä näiden paranoidisten ajatusten taustalla on. Usein ne on väärintulkittu eikä kyse ole edes mistään paranoidisuudesta edes vaan taustalla voi olla ihan järkeväkin logiikka. Potilaalla voi olla hyviä syitä olla varautunut historiansa perusteella, taustalla voi olla vaikka traumat. Tuollaisten lyöminen vaan lisää varautuneisuutta.

        En myönnäkään omaa sairauttani jos sen toteaminen on tehty vähäisellä näkemisellä ja potilastuntemisella, tietämättä syitä taustalla miksi ajattelen kuten ajattelen, mahdollisia vaikuttavia tekijöitä mistä voi olla osasyynä traumat ja jos edes läheiset ei tiedosta niitä piirteitä minussa. Hyväksyisin diagnoosin jonka itsekin allekirjoitan. Ja läheiseni.

        Minulla on tällä hetkellä voimassa diagnoosit, joita pidän oikeina. Ymmärrän ja olen samaa mieltä niiden perusteista. Mutta en silti ajattele että ongelmiani pitäisi tai edes saisi kuvata sairauksina. Ne ovat elämän ongelmia. Kärsimystä ja psyykkisiä ristiriitoja, jotka ovat syntyneet ylivoimaisissa stressitilanteissa ja traumaattisissa ympäristöolosuhteissa. Kuten kaikessa psyykkisessä, niissä on mukana myös biologisia reaktioita, sillä ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Biologia ei kuitenkaan ole ongelmieni syy, vaan elämä, jossa olen koettanut sopeutua olosuhteisiin ja kohdalleni osuneisiin vaikeisiin tilanteisiin parhaani mukaan. Aina voimani eivät ole riittäneet.

        Mielen ongelmien nimeäminen sairaudeksi johtaa siihen että ihmisen vaikeudet ja kärsimys nähdään poikkeamana "normaalista," Hänet nähdään avuttomana sairauden uhrina, jolla on vähemmän tietoa ja ymmärrystä tilastaan kuin toisilla, parantamisen asiantuntijoilla. Parantuakseen hän joutuu noudattamaan auktoriteettien ohjeita. Sairausajattelu vie inhimillisiltä kokemuksilta niiden mielekkyyden ja merkityksen. Tunteilla ja kärsimyksellä on aina viesti, jota pitäisi kuunnella.

        Psyykkisissä ongelmissa ihminen useimmiten tarvitsee muiden apua, sillä aina ei ole helppoa kuunnella sisäistä ääntään, jonka avulla löytäisi ratkaisun tilanteeseensa. Se voi painua syvälle piiloon esimerkiksi traumaattisten kokemusten vaikutuksesta. Oikea auttaja tekee tasavertaista yhteistyötä, kuuntelee, rohkaisee ja tarjoaa käytettäväksi oman elämänkokemuksensa sekä mahdollisesti koulutuksessa hankkimansa erityistiedon,

        Se että ei hyväksy ongelmilleen sairauden määritelmää ei tarkoita niiden vähättelyä, päinvastoin. Itse koen että avuntarpeeni on suurempi kuin mitä sairausajatteluun kuuluu. Olen tarvinnut ja tarvitsen yhä paljon apua, esimerkiksi intensiivistä terapiaa, johon päästäkseni olen suorastaan taistellut.

        Se että en hyväksy sairausajattelua, jossa minun välttämättä pitäisi luovuttaa itseni paras asiantuntemus muille, ei tarkoita myöskään sitä että ajattelisin olevani aina oikeassa omissa asioissani. Päinvastoin. Koen että monet totunnaisista suhtautumistavoistani esimerkiksi itseeni ja muihin ovat vääristyneitä ja haittaavat elämääni. Ne ovat olleet mielekkäitä aiemmissa, vaikeissa ja vaativissa elämäntilanteissa joissa olen joutunut elämään, mutta eivät välttämättä enää. Joudun tekemään paljon työtä muuttaakseni niitä. Psyykkisessa työssä jota teen selviytyäkseni ongelmistani käytän mahdollisimman paljon hyväkseni kaikkea mielen ongelmista hankkimaani tietoa, alalla koulutettujen ihmisten näkemyksiä sekä muilta ihmisiltä saamaani palautetta ja vertaistukea.

        Diagnooseista ja sairausmallista voitaisiin hyvin luopua, sillä niille on vaihtoehtoinen työtapa. Sitä ei vaan haluta ottaa käyttöön. Britannialainen psykologi Lucy Johnstone on sanonut että diagnoosit ovat psykiatrialle "kuin pyhä Graalin malja, joka mahdollistaa psykiatrian olemassaolon."
        https://www.researchgate.net/publication/318734743_Psychological_Formulation_as_an_Alternative_to_Psychiatric_Diagnosis


      • maljanvartijat
        gammayökkönen kirjoitti:

        Minulla on tällä hetkellä voimassa diagnoosit, joita pidän oikeina. Ymmärrän ja olen samaa mieltä niiden perusteista. Mutta en silti ajattele että ongelmiani pitäisi tai edes saisi kuvata sairauksina. Ne ovat elämän ongelmia. Kärsimystä ja psyykkisiä ristiriitoja, jotka ovat syntyneet ylivoimaisissa stressitilanteissa ja traumaattisissa ympäristöolosuhteissa. Kuten kaikessa psyykkisessä, niissä on mukana myös biologisia reaktioita, sillä ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Biologia ei kuitenkaan ole ongelmieni syy, vaan elämä, jossa olen koettanut sopeutua olosuhteisiin ja kohdalleni osuneisiin vaikeisiin tilanteisiin parhaani mukaan. Aina voimani eivät ole riittäneet.

        Mielen ongelmien nimeäminen sairaudeksi johtaa siihen että ihmisen vaikeudet ja kärsimys nähdään poikkeamana "normaalista," Hänet nähdään avuttomana sairauden uhrina, jolla on vähemmän tietoa ja ymmärrystä tilastaan kuin toisilla, parantamisen asiantuntijoilla. Parantuakseen hän joutuu noudattamaan auktoriteettien ohjeita. Sairausajattelu vie inhimillisiltä kokemuksilta niiden mielekkyyden ja merkityksen. Tunteilla ja kärsimyksellä on aina viesti, jota pitäisi kuunnella.

        Psyykkisissä ongelmissa ihminen useimmiten tarvitsee muiden apua, sillä aina ei ole helppoa kuunnella sisäistä ääntään, jonka avulla löytäisi ratkaisun tilanteeseensa. Se voi painua syvälle piiloon esimerkiksi traumaattisten kokemusten vaikutuksesta. Oikea auttaja tekee tasavertaista yhteistyötä, kuuntelee, rohkaisee ja tarjoaa käytettäväksi oman elämänkokemuksensa sekä mahdollisesti koulutuksessa hankkimansa erityistiedon,

        Se että ei hyväksy ongelmilleen sairauden määritelmää ei tarkoita niiden vähättelyä, päinvastoin. Itse koen että avuntarpeeni on suurempi kuin mitä sairausajatteluun kuuluu. Olen tarvinnut ja tarvitsen yhä paljon apua, esimerkiksi intensiivistä terapiaa, johon päästäkseni olen suorastaan taistellut.

        Se että en hyväksy sairausajattelua, jossa minun välttämättä pitäisi luovuttaa itseni paras asiantuntemus muille, ei tarkoita myöskään sitä että ajattelisin olevani aina oikeassa omissa asioissani. Päinvastoin. Koen että monet totunnaisista suhtautumistavoistani esimerkiksi itseeni ja muihin ovat vääristyneitä ja haittaavat elämääni. Ne ovat olleet mielekkäitä aiemmissa, vaikeissa ja vaativissa elämäntilanteissa joissa olen joutunut elämään, mutta eivät välttämättä enää. Joudun tekemään paljon työtä muuttaakseni niitä. Psyykkisessa työssä jota teen selviytyäkseni ongelmistani käytän mahdollisimman paljon hyväkseni kaikkea mielen ongelmista hankkimaani tietoa, alalla koulutettujen ihmisten näkemyksiä sekä muilta ihmisiltä saamaani palautetta ja vertaistukea.

        Diagnooseista ja sairausmallista voitaisiin hyvin luopua, sillä niille on vaihtoehtoinen työtapa. Sitä ei vaan haluta ottaa käyttöön. Britannialainen psykologi Lucy Johnstone on sanonut että diagnoosit ovat psykiatrialle "kuin pyhä Graalin malja, joka mahdollistaa psykiatrian olemassaolon."
        https://www.researchgate.net/publication/318734743_Psychological_Formulation_as_an_Alternative_to_Psychiatric_Diagnosis

        "diagnoosit ovat psykiatrialle "kuin pyhä Graalin malja, joka mahdollistaa psykiatrian olemassaolon."

        Heti tuli mieleen maailmanlopun graalin maljan vartijat:


        Ilmestyskirjassa on luettelo niistä, jotka eivät pääse taivaassa sijaitsevaan uuteen Jerusalemiin: "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät" (Ilm. 22:15)

        Sana "velhot" tulee alkuperäisen kreikankielisen tekstin sanasta "pharmekia", tarkoittaa rohtojen käyttöä, lääkkeiden valmistusoppia tai lääkkeitä. Lahtisen mielestä ilmaus viittaa epärehelliseen lääketeollisuusbisnekseen!



        On olemassa suuri määrä lääkärien itse tekemiä tutkimuksia, jotka osoittavat, että rokotuksista ja monissa maissa juomaveden fluorauksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Silti fluorausta ja skvaleenia jatketaan.



        "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi. Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta" (Ilm. 18:2-3)



        8. TEMPPELIHERRAIN RITARIKUNTA



        "Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopeilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen." (Kol. 2:8)


        Graalin maljan vartijat

        Ryhmittymiä ja järjestöjä: vapaamuurarien johto, Trilateraalinen komissio, Bilderberg-ryhmä, Rooman klubi, YK ja sen alajärjestöt IMF, Maailmanpankki yms.



        "Sillä tulee aika, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin" (2. Tim. 4:3-4)



        Temppeliherrat uskovat pitävänsä hallussaan Graalin maljaa, jota Jeesus käytti viimeisellä ehtoollisella



        Euroopan parlamentin luominen v. 1979



        Temppeliherrat Suomessa

        Raamatun mukaan käärme eli saatana on poljettu Jeesuksen jalkojen alle. (Ef. 1:22; 1. Kor. 15:25)

        * Tampereen tuomiokirkon ylimpään kohtaan katossa on maalattu käärmeen kuva

        * Suomen luterilaisen kirkon tila?

        Temppeliherrain ritarikuntaan kuuluvia:

        *Turun komentajakunta: hovioikeudenneuvos Heikki Impivaara, ex-verojohtaja Erkki Jääskeläinen

        *Helsingin komentajakunta: piispa Ambrosius, kansanedustaja Seppo Kanerva, ylijohtaja Ilkka Vainio-Mattila

        *Tampereen komentajakunta: kulttuuritoimenjohtaja Lassi Saressalo, eversti Olli Heiskanen, varatuomari Pekka Paavola, ing. grad. Olof Serlachius

        *Vuonna 1998 MOT ohjelma näytti: Ilkka Kanerva jäseneksi

        Muita salaisia ritarikuntia:

        * Maltan ritarit, Johanniittain ritarikunta, Pyhän Lazaruksen ritarikunta ja Pyhän Konstantinuksen ritarikunta

        *Aamulehden artikkelin mukaan yllä olevaan listan viimeiseen ritarikuntaan kuuluu: John Wikström, Jukka Paarma, arkkipiispa Johannes, Raimo Ilaskivi, Harri Holkeri ja Eeva Kuuskoski

        * Paarman kaavun merkki ja lausuma

        * saatananpalvojien ja noitien symboli

        * "EU on Suomen etu"

        * "Ihmisen uudestisyntyminen lapsikasteessa ja sen perusteella taivaaseen" (Raamattu ei kuitenkaan opeta näin)



        " Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." (Joh. 3:20–21)
        (Lähde: http://www.powerwithgod.suntuubi.com/?cat=9&lag=fi&id=3 )


      • köyhäedelleen
        fenetre kirjoitti:

        Tuon nimimerkin "Ex.hoitaja" kohdalla on hankala päättää, onko kyseessä tälle palstalle tyypillinen trolli vai oikea ex-hoitaja. Osa sen alan työntekijöistä on hyvin paljon tuon karikatyyrin kaltaisia.

        Et kai silti kiellä, että joihinkin mielenterveysongelmiin kuuluu sairaudentunnon puuttuminen? Ex.hoitaja ei ole ihan väärässä, olipa trolli tai oikeasti entinen hoitaja. Ei kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi tai haastavat muuten mielipidettäsi ole automaattisesti trolleja.


      • y8ptp79
        köyhäedelleen kirjoitti:

        Et kai silti kiellä, että joihinkin mielenterveysongelmiin kuuluu sairaudentunnon puuttuminen? Ex.hoitaja ei ole ihan väärässä, olipa trolli tai oikeasti entinen hoitaja. Ei kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi tai haastavat muuten mielipidettäsi ole automaattisesti trolleja.

        Mielisairaus on metafora. On vaikea olla sairaudentuntoinen tai -tunnoton sairaudesta tai sairauksista, joita ei tieteellisesti katsoen ole olemassa.


      • gammayökkönen
        köyhäedelleen kirjoitti:

        Et kai silti kiellä, että joihinkin mielenterveysongelmiin kuuluu sairaudentunnon puuttuminen? Ex.hoitaja ei ole ihan väärässä, olipa trolli tai oikeasti entinen hoitaja. Ei kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi tai haastavat muuten mielipidettäsi ole automaattisesti trolleja.

        On eri asia, että ihmisellä on psyykkisiä ongelmia (pahojakin, vaikeitakin), kuin että niitä pitäisi katsoa lääketieteen sairausnäkökulmasta. Britanniassa psykologit jotka hoitavat siis myös näitä kaikkein ongelmallisimpia ihmisiä vaativat sairausmallista luopumista ja diagnosoinnin lopettamista. Se on heidän virallinen kantansa.

        Itse ajattelen että psyykkiset ongelmat voivat aiheuttaa ihmiselle suunnatonta kärsimystä, jolloin niitä voi vertauskuvallisesti kuvata sairaudenkaltaisina. On psyykkistä kipua esim. ja uupumusta. Ihmiset myös ongelmissaan saattavat käyttäytyä tuhoavasti itseään tai muita kohtaan. Psyykkiset ongelmat tekevät myös sitä että ihminen ei pysty toimimaan tavalla jolla haluaisi eikä saavuttamaan kaikkea mihin hänellä olisi edellytykset. Nämä kaikki asiat ovat niitä joita nykyään katsotaan sairauslinssin läpi. Minusta se on huono näkökulma, ja vaikeuttaa ihmisen selviytymistä.

        Ihminen jolla on ongelmia ei läheskään aina tiedosta niitä. Sen voi jokainen todeta katsomalla ympärilleen (ja jos harjoittaa tietoista itsetarkkailua!) En kuitenkaan sitäkään asia nimittäisi sairaudentunnottomuudeksi. On huono asia, jos ihmisen ongelmat aiheuttavat yllä kuvaamani kaltaisia asioita hänen elämässään (kärsimys, itsetuhoisuus, tuhoava käytös muita kohtaan jne.) ilman että hän itse tajuaa sitä. Silloin muut voivat mielestäni koettaa yrittää lähestyä häntä ja keskustella asiasta. Tarvittaessa pyrkiä ohjaamaan avun piiriin. Toivottavasti apu olisi oikeaa eikä nykyisenkaltaista... kemikaaleja. jne.l no, ei siitä enempää...


      • y8ptp79
        gammayökkönen kirjoitti:

        On eri asia, että ihmisellä on psyykkisiä ongelmia (pahojakin, vaikeitakin), kuin että niitä pitäisi katsoa lääketieteen sairausnäkökulmasta. Britanniassa psykologit jotka hoitavat siis myös näitä kaikkein ongelmallisimpia ihmisiä vaativat sairausmallista luopumista ja diagnosoinnin lopettamista. Se on heidän virallinen kantansa.

        Itse ajattelen että psyykkiset ongelmat voivat aiheuttaa ihmiselle suunnatonta kärsimystä, jolloin niitä voi vertauskuvallisesti kuvata sairaudenkaltaisina. On psyykkistä kipua esim. ja uupumusta. Ihmiset myös ongelmissaan saattavat käyttäytyä tuhoavasti itseään tai muita kohtaan. Psyykkiset ongelmat tekevät myös sitä että ihminen ei pysty toimimaan tavalla jolla haluaisi eikä saavuttamaan kaikkea mihin hänellä olisi edellytykset. Nämä kaikki asiat ovat niitä joita nykyään katsotaan sairauslinssin läpi. Minusta se on huono näkökulma, ja vaikeuttaa ihmisen selviytymistä.

        Ihminen jolla on ongelmia ei läheskään aina tiedosta niitä. Sen voi jokainen todeta katsomalla ympärilleen (ja jos harjoittaa tietoista itsetarkkailua!) En kuitenkaan sitäkään asia nimittäisi sairaudentunnottomuudeksi. On huono asia, jos ihmisen ongelmat aiheuttavat yllä kuvaamani kaltaisia asioita hänen elämässään (kärsimys, itsetuhoisuus, tuhoava käytös muita kohtaan jne.) ilman että hän itse tajuaa sitä. Silloin muut voivat mielestäni koettaa yrittää lähestyä häntä ja keskustella asiasta. Tarvittaessa pyrkiä ohjaamaan avun piiriin. Toivottavasti apu olisi oikeaa eikä nykyisenkaltaista... kemikaaleja. jne.l no, ei siitä enempää...

        Mitä vaan voi kuvata metaforisesti sairaudeksi. Sehän se psykiatrian käyttämä vedätys nimen omaan on.

        (Lääke)tieteellisesti katsoen, mielisairauksia ei ole olemassa, eikä voikaan olla, sillä mieli on meidäen ihmisten luoma immateriaalinen abstrakti käsite, kuten sielu. Vain materia, kuten sydän, keuhkot, aivot, maksa, munuaiset ja niin edelleen, voivat olla kirjaimellisesti eli (lääke)tieteellisesti sairaita.

        Voimme yhteiskuntana kuvitella mitä haluamme, mutta riippumatta siitä mitä päätämme parlamentissa tai jossain muussa porukassa ei tee siitä totta. Maapallo kiertää aurinkoa riippumatta siitä mitä Duodecim, Suomen Lääkäriliitto, Hallitus, Poliisi, SUPO, Psykiatrialiitto, THL, Valvira tai korkein oikeusaste siitä sanoo tai on mieltä. Mielisairaus on aina vain metafora, eli näennäissairaus.

        Sairaudentunnottomuus eli anosognosia on neurologian puolelta tuttu käsite, jonka psykiatrit ovat lainanneet omiin poliittisiin tarkoitusperiinsä. Anosognosialla tarkoitetaan oikeassa lääketieteessä tilaa, jossa sairas henkilö ei hahmota kunnolla tai lainkaan omaa tilaansa. Tämä on varsin tyypillistä aivovaurioituneille ihmisille sekä aivoja surkastavia sairauksia sairastaville.

        Koska psykiatrinen sairaus on metafora, ei tietenkään kukaan voi olla sairaudentuntoinen tai -tunnoton näennäissairauksien kanssa kuin leikkimielessä. Psykiatriassa käsitteen käytön tarkoitus on ivata ja pilkata kohdehenkilöä ja ennen kaikkea oikeuttaa psykiatrinen pakottaminen tai sen jatkaminen.


      • Dianetiikka
        y8ptp79 kirjoitti:

        Mitä vaan voi kuvata metaforisesti sairaudeksi. Sehän se psykiatrian käyttämä vedätys nimen omaan on.

        (Lääke)tieteellisesti katsoen, mielisairauksia ei ole olemassa, eikä voikaan olla, sillä mieli on meidäen ihmisten luoma immateriaalinen abstrakti käsite, kuten sielu. Vain materia, kuten sydän, keuhkot, aivot, maksa, munuaiset ja niin edelleen, voivat olla kirjaimellisesti eli (lääke)tieteellisesti sairaita.

        Voimme yhteiskuntana kuvitella mitä haluamme, mutta riippumatta siitä mitä päätämme parlamentissa tai jossain muussa porukassa ei tee siitä totta. Maapallo kiertää aurinkoa riippumatta siitä mitä Duodecim, Suomen Lääkäriliitto, Hallitus, Poliisi, SUPO, Psykiatrialiitto, THL, Valvira tai korkein oikeusaste siitä sanoo tai on mieltä. Mielisairaus on aina vain metafora, eli näennäissairaus.

        Sairaudentunnottomuus eli anosognosia on neurologian puolelta tuttu käsite, jonka psykiatrit ovat lainanneet omiin poliittisiin tarkoitusperiinsä. Anosognosialla tarkoitetaan oikeassa lääketieteessä tilaa, jossa sairas henkilö ei hahmota kunnolla tai lainkaan omaa tilaansa. Tämä on varsin tyypillistä aivovaurioituneille ihmisille sekä aivoja surkastavia sairauksia sairastaville.

        Koska psykiatrinen sairaus on metafora, ei tietenkään kukaan voi olla sairaudentuntoinen tai -tunnoton näennäissairauksien kanssa kuin leikkimielessä. Psykiatriassa käsitteen käytön tarkoitus on ivata ja pilkata kohdehenkilöä ja ennen kaikkea oikeuttaa psykiatrinen pakottaminen tai sen jatkaminen.

        Kuulostat L. Ron Hubbardin kannattajalta.


      • y8ptp79
        Dianetiikka kirjoitti:

        Kuulostat L. Ron Hubbardin kannattajalta.

        Skientologikortti pelattu.

        Olenkohan myös kommunisti, shamaani tai ehkäpä antipsykiatri? Levittelenkö mahdollisesti niitä salaliittoteorioita?

        Humpuukiargumenttisi jääköön omaan arvoonsa.


      • fenetre
        köyhäedelleen kirjoitti:

        Et kai silti kiellä, että joihinkin mielenterveysongelmiin kuuluu sairaudentunnon puuttuminen? Ex.hoitaja ei ole ihan väärässä, olipa trolli tai oikeasti entinen hoitaja. Ei kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi tai haastavat muuten mielipidettäsi ole automaattisesti trolleja.

        En luokitellut häntä trolliksi tai vaihtoehtoisesti huonosti käyttäytyväksi hoitajaksi tuon yhden viestin perusteella, tai sen vuoksi, että hän on eri mieltä jostain asiasta. Olen lukenut hänen muitakin viestejään, kuten tässä samassa ketjussa hänen viestinsä, jossa hän suoraan huutelee minullekin.


      • fenetre
        gammayökkönen kirjoitti:

        On eri asia, että ihmisellä on psyykkisiä ongelmia (pahojakin, vaikeitakin), kuin että niitä pitäisi katsoa lääketieteen sairausnäkökulmasta. Britanniassa psykologit jotka hoitavat siis myös näitä kaikkein ongelmallisimpia ihmisiä vaativat sairausmallista luopumista ja diagnosoinnin lopettamista. Se on heidän virallinen kantansa.

        Itse ajattelen että psyykkiset ongelmat voivat aiheuttaa ihmiselle suunnatonta kärsimystä, jolloin niitä voi vertauskuvallisesti kuvata sairaudenkaltaisina. On psyykkistä kipua esim. ja uupumusta. Ihmiset myös ongelmissaan saattavat käyttäytyä tuhoavasti itseään tai muita kohtaan. Psyykkiset ongelmat tekevät myös sitä että ihminen ei pysty toimimaan tavalla jolla haluaisi eikä saavuttamaan kaikkea mihin hänellä olisi edellytykset. Nämä kaikki asiat ovat niitä joita nykyään katsotaan sairauslinssin läpi. Minusta se on huono näkökulma, ja vaikeuttaa ihmisen selviytymistä.

        Ihminen jolla on ongelmia ei läheskään aina tiedosta niitä. Sen voi jokainen todeta katsomalla ympärilleen (ja jos harjoittaa tietoista itsetarkkailua!) En kuitenkaan sitäkään asia nimittäisi sairaudentunnottomuudeksi. On huono asia, jos ihmisen ongelmat aiheuttavat yllä kuvaamani kaltaisia asioita hänen elämässään (kärsimys, itsetuhoisuus, tuhoava käytös muita kohtaan jne.) ilman että hän itse tajuaa sitä. Silloin muut voivat mielestäni koettaa yrittää lähestyä häntä ja keskustella asiasta. Tarvittaessa pyrkiä ohjaamaan avun piiriin. Toivottavasti apu olisi oikeaa eikä nykyisenkaltaista... kemikaaleja. jne.l no, ei siitä enempää...

        Toisaalta minäkin myönnän, että jotkut potilaat kokevat hyötyneensä diagnoosistaan. Nykyisessä järjestelmässä vaaditaan diagnoosia, jotta saa esimerkiksi etuisuuksia tai pääsee eläkkeelle. Jotkut esimerkiksi kokevat myös, että se diagnoosi jotenkin selittää asioita itselle tai muille ihmisille. Minä en ajattele, että kaikki siellä diagnoosien takana olevat ilmiöt ovat vain "metaforia". Monet myös kokevat hyötyvänsä oikeanlaisesta lääkityksestä. Minulla ei ole esimerkiksi mitään sitä vastaan, että ihmisen kehon tai aivojen toimintaa muutetaan kemikaaleilla, ainakin jos kohdehenkilö on antanut siihen suostumuksensa ja hänen saamansa tieto on neutraalia ja totuudenmukaista ("informed constent").


      • fenetre
        köyhäedelleen kirjoitti:

        Et kai silti kiellä, että joihinkin mielenterveysongelmiin kuuluu sairaudentunnon puuttuminen? Ex.hoitaja ei ole ihan väärässä, olipa trolli tai oikeasti entinen hoitaja. Ei kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi tai haastavat muuten mielipidettäsi ole automaattisesti trolleja.

        Kun nyt sunnuntaina on kai liikaa aikaa, niin vastaan tähän uudestaan vähän pidemmällä viestillä. En kokenut tuon ex.hoitajan heittojen erityisesti haastavan ajatteluani tai muuta sellaista. Hoitajien yleisen maineen kannalta on kenties parempi, että häntä käsitellään pikemminkin trollina kuin oikeana hoitajana. en tahdo leimata kaikkia hoitajia, jotka tekevät usein hyvää työtä. Minunkin katastrofi-käynnillä psykiatrisella hoitajat olivat asiallisia ja esimerkiksi psykiatrin vastaanotolla juuri hoitajat olivat mukana kyseenalaistamassa aikasemmat psykiatrin tai psykologin tekemät kirjaukset. Kiitos siitä. :)

        En ole väittänyt, että mielenterveyden ongelmiin ei koskaan liity sairaudentunnottomuutta, riippuen myös siitä, miten se käsite määritellään tai tulkitaan potilaasta. Mielestäni on kuitenkin turvallista väittää, että sitä käsitettä käytetään ainakin joskus myös esimerkiksi pakkohoidon, injektion tai neuroleptilääkityksen oikeuttamiseen. En ajattele esimerkiksi, että psykiatrit tai muu hoitohenkilökunta käyttää noita käsitteitä väärin kovinkaan tietoisesti tai tahtoo "pahaa" potilaalle. Se on enemmän sen suuntaista, että kun heille on annettu valta käyttää noita käsitteitä, niin he ihmisinä myös usein tukeutuvat niihin käsitteisiin esimerkiksi konflikti-tilanteissa. Esimerkiksi moni potilas kyllä ymmärtää aika hyvin, että asiat eivät mene oikein hyvin. Neuroleptit sellaisilla annoksilla, joita käytetään esimerkiksi psykoosien hoitoon, salpaavat esimerkiksi dopamiini-reseptoreita voimakkaasti. Dopamiini-reseptorien salpaamisen lisäksi niillä on toki erilaisia vaikutuksia muihinkin reseptoreihin.

        Potilaat usein lopettavat lääkityksensä, se on selvää. Usein he joutuvat lopetuksen jälkeen uudestaan hoitoon. Nykyisessä psykiatrian narratiivissa tämä selitetään usein sillä tavalla, että potilas on sairaudentunnoton, koska hän ei ota lääkkeitään. En pidä tuota lähellekään uskottavana selityksena useissa tapauksissa. Yksi merkittävä ja yksinkertainen syy siihen, että potilas ei syö niitä neurolepteja on se, että niiden vaikutuksen vuoksi elämä tuntuu ihan paskalta. Jos lääke olisi saanut heidät tuntemaan itsensä ja maailman sillä tavalla kuin "tavallinen" ihminen sen tuntee, niin tuskin hän tahtoisi silloin lopettaa lääkkeen vain jonkin sairaudentunnottomuuden vuoksi.

        Suuri osa skitsofrenia-diagnoosin alla olevista ihmisistä polttaa valtavat määrät tupakkaa. Joskus terveydenhuollon tahoilta yritetään järjestää ohjelmia, joiden tarkoitus on vähentää potilaiden tupakanpolttoa. Miksi potilaat polttavat niin paljon tupakkaa? Yksi tekijä on se, että neuroleptit saavat olon tuntumaan paskalta, ja nikotiini antaa siihen olotilaan hetken boostin.

        Onko esimerkiksi ahdistuksesta kärsivä sairaudentuntoinen, jos hän tahtoo syödä bentsodiatsepiineja opiaatteja, joskus ehkä liiankin paljon? Mielestäni se sairaudentunnon puuttuminen, tai vaikka "paranoidinen ajattelu liittyen nykylääkitykseen" usein ei ole tärkein syy, miksi potilaat esimerkiksi tahtovat syödä joitain lääkkeitä ja välttää toisia. Usein oikeampi syy on lääkkeiden subjektiivinen vaikutus, joka esimerkiksi korkea-annoksisilla neurolepteilla voi olla hyvin epämiellyttävä.

        USA:ssa anosognosian käsitettä ajaa esimerkiksi tohtori Fuller ja Treatment Advocacy Center. Yksi heidän päällimmäisistä tavoitteistaan on luoda nykyistä paljon tiukemmat lait siihen, että psyykkisesti sairas henkilö voidaan lain voimalla pakottaa esimerkiksi ottamaan säännöllisen neurolepti-injektion. Yksi ongelma heidän kannaltaan varmaankin on se, että monet menevät mieluummin vankilaan kuin myöntyvät säännöllisiin neurolepti-injektioihin.


      • gammayökkönen

        "En ajattele esimerkiksi, että psykiatrit tai muu hoitohenkilökunta käyttää noita käsitteitä väärin kovinkaan tietoisesti tai tahtoo "pahaa" potilaalle. Se on enemmän sen suuntaista, että kun heille on annettu valta käyttää noita käsitteitä, niin he ihmisinä myös usein tukeutuvat niihin käsitteisiin esimerkiksi konflikti-tilanteissa. Esimerkiksi moni potilas kyllä ymmärtää aika hyvin, että asiat eivät mene oikein hyvin. "

        Tässähän se on pähkinänkuoressa.

        Ja jos ihmisen kokemukset lääkkeen vaikutuksista hänen terveyteensä leimataan epätieteellisesti "lääkeparanoiaksi" - jopa potilaskertomuksissa, siis virallisissa asiakirjoissa - niin elämme pelottavassa maailmassa.


    • fenetre

      BTW, huomasin juuri, että tähän aiheeseen liittyvä henkilö Robert Whitaker esiintyy Suomessa ensi viikolla Too Much Medicine -tapahtumassa, johon tapahtumaan liput maksavat aika paljon, mutta myös 18.8. omassa tapahtumassaan Lapinlahden lähteellä. Lisäinfoa sivustolla "Hulluna maailmassa". En linkkaa sinne sivulle, koska se kai aiheuttaa usein viestin katoamisen täältä. En ole missään suorassa yhteydessä tuohon sivustoon.

      • fenetre

        Why is there a grass-roots rebellion against psychiatry as it is practiced today in countries around the world? What are the goals of this rebellion? Personal point of view, Robert Whitaker

        Lauantaina 18.8 klo 17-19 Lapinlahden Lähteellä (Lapinlahdenpolku 8)


      • gammayökkönen

      • fenetre
        gammayökkönen kirjoitti:

        Minä laitan tähän kyseisen linkin. En tiedä miksi ylläpidon se pitäisi poistaa...? Ihan tavallinen kansalaisliike sivustoineen näyttää olevan.

        https://madinfinland.org/robert-whitaker-lapinlahden-lahteella-18-8/

        Joku aika sitten täältä alkoi kadota ihan asiallisia viestejä, ja näytti että ne katosivat usein siinä tapauksessa, että niihin oli lisätty ihan asiallinenkin linkki ulkoiseen sivustoon. Samaan aikaan oli uutisissakin, että Suomi24:ssä oli otettu käyttöön joku tekoälysovellus, joka osasi automaattisesti sensuroida viestejä niiden sisällön perusteella. :) En tiedä, onko tuohon asiaan tullut sen jälkeen muutoksia.


      • hollos

        Englanninkieliset lainaukset lähtee, linkit ei yleensä


      • fenetre

        Voit olla tosiaan trolli, mutta muita varten lisään vielä seuraavan. Muidenkin kuin minun satunnaisten viestien katoaminen alkoi tai tapahtui noin puolitoista vuotta sitten. Usein omissa viesteissäni esimerkiksi lainasin jotain ulkomaista artikkelia ja laitoin suoran linkin siihen. Olen joskus viitannut ehkä hieman turhankin kärkkäästi joihinkin yksittäisiin henkilöihin, mutta sellaisia viestejä ei ole oikeastaan koskaan poistettu.

        Tekoäly alkaa moderoida Suomi24:ää: https://www.iltalehti.fi/digi/201702142200070509_du.shtml

        ALLER PILOTOI TEKOÄLYN KÄYTTÖÄ SUOMI24:N MODEROINNISSA: https://www.aller.fi/aller-pilotoi-tekoalyn-kayttoa-suomi24n-moderoinnissa/

        "Nyt pilotoitava tekoäly imitoi Suomi24:n moderoijien linjaa. Tähän kuuluu esimerkiksi se, että laittomat tai loukkaavat sisällöt poistetaan keskusteluista mahdollisimman tehokkaasti. Tekoäly hyödyntää koneoppimista, minkä avulla se pystyy moderoimaan sisältöjä niin, että epäasialliset viestit saadaan poistettua automaattisesti. Suomi24:n käyttämän moderointilinjan tekoäly oppii verkkoyhteisön datasta ja noudattaa sitä. Rajatapauksissa keskustelu päätyy tekoälyn jälkeen vielä moderoijan tarkastettavaksi."


    • Peppilottakaroliina

      Moikka, te voitte myös toimia itse itsenne hoitajina, eli kirjoittaa vaikka tavoitteet ylös paperille mitä haluatte elämäänne ja mihin suuntaan muuttaa jotakin asiaa. Ollaanko yhtä mieltä, että jonkun on muututtava jos ei oleyhyvä olla. Sitten teette itsellenne lukujärjestyksen tapaisen. Ja ei haittaa jos ei kaikki onnistu, pieni askel on aina edistys. Ja kuulemma kolme kuukautta, niin jostain uudesta tulee tapa. Kuka muukaan tietää paremmin mitä tarvitsee, kuin ihminen itse.

      Kyllä te hyvät suuremmoiset ihmiset osaatte, älkää antako kenenkään horjuuttaa itseluottamustanne itseenne.

      Noissa ajatelmistanne olette aivan oikeassa minunkin mielestäni. Ja jo vuosia sitten kuulin alan työntekijältä, että vaihtuvuus on sillä alalla suurta, koska he joutuvat kohtaamaan omatkin ongelmansa ja lopulta tajuavat jutun mahdottomuuden.

      Ainoo on jos jollekulle tapahtuu väkivaltaa se on paha juttu, ajattelisin. Mut onnea elämäänne ja onnistumisia.

    • sili

      Nuppivikainen on kansankielinen nimitys mt-ongelmista kärsivälle.Käytän tätä nimitystä koska se kuvastaa hyvin psykiatrian piirissä toimivien asennetta potilaita kohtaan.Ex-hoitaja on malli esimerkki tästä asenteesta olipa trolli tahi ei.

    • kdfjaöjk

      Mielenterveyshoitaja, psykologi ja psykiatri ovat ammatteja, joissa ei ole minkäänlaista vastuuta. Tuloksista ei voida edes puhua. Kyseisellä alalla työskentelevä saa sanoa asiakkaalle mitä sylki suuhun tuo, koska asiakastahan pidetään vähintään luuserina, yleensä hulluna. Ei heidän puheitaan oteta vakavasti. Sama meno on vanhustenhoidossa. Koska kaikkia vanhuksia pidetään höperöinä, heitä voi kohdella miten tahansa. Näin ei tietenkään saisi olla, mutta valitettavan usein on.

      • Ex.hoitaja

        Voi h*lvetti teidän "teorioita"!
        Olette kuin mr papu, joka tupsahtaa jostain tyhjyydestä.
        Paitsi, että hän ainakin YRITTÄÄ käsitellä ongelmat.
        Te olette vetäytyneet omaan suojaiseen kuoreenne.
        Kaikki mielipiteet, jotka eivät sovi teidän sokerinmakeaan kiisseliinne, ovat vähintäänkin trollausta.


      • trollion-

        Oletko sama tyyppi joka kehottaa vetämään itsesä hirteen näillä palstoilla? Kirjoitustyyli ainakin täsmää. Melkoinen ex hoitsu ;) No, sille alalle päätyykin monesti hulluimmat


      • Ex.hoitaja

        Seura tekee kaltaisekseen...jos lähtee mukaan harhoihin.
        Just joo.
        Sanot: tuo lattia on katto, katto on lattia.
        Suuren palveluksen teenkin kun myönnän väittämän.
        Ei tule mitään.
        Se on SINUN todellisuus.
        Ei minun.


    • fenetre

      gammayökkönen, ehdin lukea kommenttisi ennen kuin se hävisi tuosta yltä. Nyt kai ymmärrät paremmin, miksi olin varovainen aikaisemmassa viestissäni. Mukavaa kuulla, että tilaisuus oli onnistunut, itse en sinne päässyt.

      • gammayökkönen

        Oho. Kiva että ehdit lukea. Kai se oli se automaatti...

        Tietysti näistä poistoista voisi periaatteessa kysyä perusteluja ylläpidolta.


    • AhdistunutMies

      Sanat kokemukset itselläkin. Pitääkö kohta seota totaalisesti ja pistää koko paikka paskaksi ja alkaa uhkailemaan vai joutuuko siitä pakkohoitoon? Jokatapauksessa en jaksa enää vaan lopullinen hermoromahdus on aivan hiuskarvan varassa.

      • eihitsitjaksahoitajia

        Mene päivystykseen ,ole sekava ja läpsäytä kevyesti ärsyttävää ja inhottavaa hoitaja.Sano,että pelkäät kuolevasi ,kun et muista montako lääkettä otit.Piipaa-auto vie sidottuna sairaalaan,jossa sulle heitetään niin sekavaa settiä lääkettä,että et tajua enää mistään mitään hoitajien luonnollisesti pilkaten sua taustalla. Pari vuorokautta sidottuna ja arvauslääkkeitä suuhun vie kummasti todellisuudentajun.
        Joo, päivystykseen en menisi enää ikinä.Aivan yksi lysti kuolenko vai enkö.
        Mutta siis jos alat riehumaan niin joko sut viedään putkaan tai sut sidotaan neurolepteilla ja tai sekä että lääkkeillä ja lepositeillä. Lepositeet ovat siitä outo termi,että mitään lepoahan se ei ole,että on vaikea nukkuakin sidottuna.Varsinkin jos on muutenkin vaikeuksia nukkua ja se nukkumis-asento ja tyynyt ym. ovat tärkeitä,että saa nukuttua niin ei se sidottuna oleminen ja pelottavat pilkkaavat arvaamattomat hoitajat ja arvaamattomat lääkkeet kauheasti auta.

        Ex-hoitaja muuten .Sellaista asiaa sulle, että kai ymmärrät,että sinua ei kukaan voi enää ottaa vakavasti.Olet tehnyt itsestäsi kaikkien silmissä trollin ja olet jatkuvasti täällä suuna päänä .
        Eli kokeilemalla se selviää,että mitä tapahtuu jos alat riehumaan.Veikkaan kyllä putkaa.


      • Aponoikeassa

        Siitä voi saada narsismidiagnoosin, joten en suosittele.


    • googleta_gang_stalking

      Kaiken lisäksi niihin ohjataan myös ihmisiä, jotka ovat joukkovainoamisen uhreja. Siis ovat oikeasti eivätkä luule olevansa. Sekään ei auta, vaikka vainotulla olisi todisteita vainoamisesta.

      Koko julkinen mt-huolto on korruptoitunut järjestelmä, jossa aivopestyt, persoonallisuushäiriöiset tai muuten vain sadistiset puoskarit latelevat epätieteellisiä diagnooseja vainoamisen uhreille ja siten auttavat peittelemään vainoajien rikoksia.

    • hevyä

      Juu psykkolookit ovat minulla laittaneet kaikenlaiset kameravalvonnat ynnämuut kotiin, pyrkivät ties mitä kontrolloimaan ja oudot hyypiöt tulevat tarkistamaan että mitäs vastailen kaupassa. Suosittelen kaikille, että lopetatte kaiken terveydentilanne seuraamisen vähintäänkin ja lopetatte työnhakemisen. Tämä on vähän sama kuin vankilassa menevät syömälakkoon. Pitää protestoida kaikin mahdollisin keinoin.

    • skullebra

      Kallonkutistajat pistävät lukkojen taakse kaikki sellaiset, jotka luulevat että omena on peruna tai näkevät vaikka ääniä. Mutta sitten vaikka joku sarjakuristaja kulkee vapaana tai joka vaikka nyrkillään tappaa jonkun yöelämässä. Voi herra jestas miten on todellisuudentajun menttäneitä ihmisiä.

    • nepukki

      Niin itse ajattelin että kun ajattelet jotain hullua, normaali ihminen vastaa, että tuohan on hullua, eihän se noin ole koska on näin ja näin. Ja sinä vastaat mahdollisesti että ahaa, tuohan on hyvin perusteltua, niinhän se onkin, ja vaihdat uskomustasi. Psykiatri taas vastaa puhumalla kuin koiralle, sitten keskustelee kollegoidensa kanssa takahuoneessa ja totetaa että kyllä se hulluja ajattelee, tämä ja tämä diagnoosi ja määrää lääkkeet ja seurannan viideksi vuodeksi.

    • mäntypinja

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe