Rahan merkitys

lypsykone

Jos joku väittää että rahalla ei ole merkitystä parisuhteessa tai kumppanin valinalla puhuu paskaa ja näitä paskan puhujia riittää. Tänä päivänä naisilla tietty on rahaa mutta muistan omaa nuoruutta kun oli löytänyt mukavan nuoren naisen joka vielä opiskeli eikä ollut juuri rahaa. Minä sitten työssä kävijänä maksoin tietty treffi iltojen tarjoilua, toki nainenkin jotakin maksoi. Kun muutettiin yhteen minä maksoin vuokrat, laskut ja yleisen elämisen kustannukset, naisella ei ollut kuin lyhyitä työ pätkiä. Kun nainen tarvitsi jotain hän ei pyytänyt vanhemmiltaan vaikka niillä olisi ollut vaan pyysi multa. Nainen vaan sanoi että uudet vaatteet, meikit ja muut naisellisuuteen liittyvät maksaa, minä annoin ja kun en antanut naisen mielestä riittävästi nainen sitten käytti naisellisuuttaan hyväksi kuten sanotaan ja johan kukkaron nyörit aukeni, sitten taas kostea pusu ja nainen kipitti shoppailemaan. Jälkeenpäin mietittynä tein vähän tyhmästi nuori kun olin mutta kun tilanne kääntyi elämässä ja minä olin lomautettuna ja nainen sitten myöhemmin töissä olikin toinen ääni kellossa, nainen rupesi pihiksi, kysyi et mihin mä nyt rahaa tarvitsen, saathan sä ansiosidonnaosita elä sillä, mulla on omat rahat. Olisko munkin pitänyt sanoa vastaavasti silloin alku aikoina et saathan sä kelalta, olisko muija läjtenyt kävelee suhteesta. Tiedän kyllä että mun työ ja uudehko auto vetosi muijaan, onhan tuo sen osittain myöntänyt. Eli rahan takiako suhteessa, rakkautta on jos on raha ratkaisee ja omaisuus...auto, talo jne.

18

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7470

Rahalla on se merkitys, että molempien osapuolten samanlainen suhtautumisen ehkäisee ristiriitoja.

Minä väitän "jokuna", että se on mahdollista sekä TODELLISEN niukkuuden, että löysemmän rahan aikoina.

Vanha klisee. Älä väitä yhtä omaa kokemustasi yleispäteväksi totuudeksi!

• No et taida olla penaalin terväin inkkari. Sinun tyyppisesi miesten takia naisilla on ylivalta parisuhdemarkkinoilla. Mennään vaan munan perässä.

• Ei kaikki naiset tollaisia ole :D

• kaikennevie

Juuuu, ei köyhällä ole varaa väheksyä rahan merkitystä. Sellainen hienostelu on vaan rikkaitten etuoikeus.

• åpå

Köyhä ja köyhä. Itse tiedän monta leikisti "köyhää" eli varsin hyvä tai keskituloista, joilla säästäminen ei onnistu ja luottokortti vinkuu. Sitten valitetaan, kun ei ole rahaa tehdä mitään eikä varaa maksaa velkoja. Joudutaan jopa velkavankeuteen, pahimmillaan useiden vippilainojen maksukierteeseen. "Köyhä" on eri asia kuin "tyhmä".

• Eitarvimiettiänäitä

On sillä. Periaatteessa suomessa kaikkien pitäisi tulla toimeen palkallaan tai avustuksillaan. Kaikki ei vaan osaa suhteuttaa rahan käyttöä tuloihin sopivaksi.
      Ei kukaan halua elättiä jos joka pennin joutuu itse tienaamaan ja vielä lisäksi jos toinen on laiska eikä tee mitään kotitöitä.
      Riidat yleensä kulminoituu rahan ja kotitöiden ympärille.
      Pitää olla kompromisseja ja rahankäytöstäkin pitää sopia. Etukäteen. Kukaan mitään hotellia halua pitemmän päälle pitää.

• 7470

Kumpikin kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan ja kummallekin tarpeidensa ja yhteisten resurssien mukaan. Ei se ole tuon kummempaa.

Jos perusasenteet ovat yhtäläiset niin ei ole tarvetta sopia mistään.

Tuon omillaan toimeen tulemisen periaatteen mukaan vaimoni olisi kuollut nälkään jo 70-luvulla.
        Ei killinkiäkään mistään! Hoiti kodin, lapset ja kaiken maksuliikenteen.
        Rakennusvaiheessa työnsi tenavat kiesissä anopille ja meni timpureiden ja muurareiden hanslankariksi. Ei ollut autoa.

Yhdessä vaiheessa rakentamista huomautti kerran, etteivät rahat riitä laskujen maksuun. Tein 3kk vekselin joka kattoi noin 20% kustannusarviosta.

Yhteiset tavoitteet. Yhteinen puute. Yhteiset varat ja varattomuus. Ei riidan tynkääkään.

12 vuotta vaimoni piti täysihoitolaa jossa olin ainoana asiakkaana viikonloput.

• kismittää

Sosiaalituilla ei tule toimeen, itse ulkona työelämästä sairastelun takia, muija mua elättää, saas nähdä koska haluaa erota. Raha merrkka sitä kaikkea.

• Kiristäjäkiertoon

On oma vika jos haluaa toimia avoimena pankkina muille!
      Jommankumman ollessa rahattomana, tehdään yhdessä asioita jotka eivät maksa mitään. Piknikkejä, lenkkeilyä, taidegallerioita, fillari/ hiihtomatkoja lähitieoille. Ja yhdessä säästetään.
      Sitten kun yhteisessä kassassa on tarpeeksi, sovitaan mihin raha käytetään.

On täysin tarpeetonta hyväksyä kiristysmetodia. Tuollaiset kiristäjät on parasta laittaa kiertoon.

• yli35v.yhdessä

Tietenkin rahalla on merkitystä. Silloin nelisen vuosikymmentä sitten oli tavallista, että mies maksoi treffaillessa. On tuo hieman merkillistä, jos nainen ei tajunnut muuttunutta kuviota miehen jäädessä työttömäksi. Kyllä kunnon nainen tajuaa. Mutta mätäpaiseita löytyy aina molemmista sukupuolista.
      Vaikeuksien tullessa pitää yhdistää voimat ja kannustaa ja tukea toista. Miehen jäädessä työttömäksi naisen pitää kannustaa työnhakuun ja päinvastoin.
      Eri asia sitten äitiysvapaat yms. Silloin miehen pitää vanhanaikaisesti vastata perheen elatuksesta. Voi se mieskin sairastua ja silloin naisen pitää tuoda leipä (enimmäkseen) pöytään.

• 7470

Voimien yhdistäminen olisi syytä tehdä ennen vaikeuksia vaikka niitä ei odottaisikaan. Miksi olisi yhdistämättä?
        Vaimoni korvauksettomat kotivuodet eivät häirinneet tippaakaan eikä vaimoni kiusaantunut tilanteesta jossa työnantajani meni konkurssiin kuten myös seuraava palkkani maksaja.
        Kun näiden jälkeinen työnantajani purki työsopimukseni 6 vuotta myöhemmin, ei vaimoni urputtanut vaikka olin 52 vuotinen.
        Tässä vaiheessa vaimoni oli lihottamassa perheemme kassaa marketin osa-aikaisella kassatyöllä.

Noita aikoja seurasi lukuisia työpätkä - työttömyys jaksoja ja viimein täydellinen lopahtaminen 57 vuotisena.

Kun alusta alkaen kaikki on ollut yhteistä niin missään vaiheessa ei syntynyt närää puolin eikä toisin toisen joutilaisuudesta.

Tosin missään vaiheessa vaimoni ei kuvaannollisesti "tuonut leipää pöytään".

• SamanToistoa
        7470 kirjoitti:

Voimien yhdistäminen olisi syytä tehdä ennen vaikeuksia vaikka niitä ei odottaisikaan. Miksi olisi yhdistämättä?
        Vaimoni korvauksettomat kotivuodet eivät häirinneet tippaakaan eikä vaimoni kiusaantunut tilanteesta jossa työnantajani meni konkurssiin kuten myös seuraava palkkani maksaja.
        Kun näiden jälkeinen työnantajani purki työsopimukseni 6 vuotta myöhemmin, ei vaimoni urputtanut vaikka olin 52 vuotinen.
        Tässä vaiheessa vaimoni oli lihottamassa perheemme kassaa marketin osa-aikaisella kassatyöllä.

Noita aikoja seurasi lukuisia työpätkä - työttömyys jaksoja ja viimein täydellinen lopahtaminen 57 vuotisena.

Kun alusta alkaen kaikki on ollut yhteistä niin missään vaiheessa ei syntynyt närää puolin eikä toisin toisen joutilaisuudesta.

Tosin missään vaiheessa vaimoni ei kuvaannollisesti "tuonut leipää pöytään".

"Vaimoni korvauksettomat kotivuodet eivät häirinneet tippaakaan..."

Olemme keskustelleet tästä jo aiemminkin, mutta aina jaksat mainostaa tätä, että vaimollasi ei ollut aina tuloja.
        Tuolloin oli perheverotus, ja sen ottaisi moni takaisin, jos valita saisi. Tosin se on valtiolle sen verran kallista, että tuskin enää perheverotus palaa. Meidänkin perhe säästäisi tuhansia euroja silloisen mallisessa perheverotuksessa.

Eli ne vaimosi "korvauksettomat" kotivuodet eivät oikeasti sitä olleet.

• 7470
        SamanToistoa kirjoitti:

"Vaimoni korvauksettomat kotivuodet eivät häirinneet tippaakaan..."

Olemme keskustelleet tästä jo aiemminkin, mutta aina jaksat mainostaa tätä, että vaimollasi ei ollut aina tuloja.
        Tuolloin oli perheverotus, ja sen ottaisi moni takaisin, jos valita saisi. Tosin se on valtiolle sen verran kallista, että tuskin enää perheverotus palaa. Meidänkin perhe säästäisi tuhansia euroja silloisen mallisessa perheverotuksessa.

Eli ne vaimosi "korvauksettomat" kotivuodet eivät oikeasti sitä olleet.

Jaksan myös mainostaa, että perheverotuksesta siirryttiin henkilökohtaiseen verotukseen meidän kannaltamme hyvin huonossa vaiheessaa 70-luvulla.
        Maksoin palkastani, paria ensimmäistä vuotta lukuun ottamatta törkeän korkeaa veroa vaimon kotivuodet ja mainostan vielä sitäkin etteivät nuoremmat ymmärrä, ettei silloin ollut mitään kodinhoidon tukia ja 3kk:n välein tulleet lapsilisät olivat todella lapsellisen pieniä.
        Lapsivähennys säilyi joitakin vuosia mutta ehdimme nauttimaan senkin poistumisesta.
        Tämä törkeä epäoikeudenmukaisuus on ollut kymmenien vuosien taakka ja jatkuu edellen.
        Huolimatta vajaasta eläkekertymästäni on tynkäeläkkeeni vero% yli 4 x vaimoni verotus.

Koko juttuhan liittyy siihen, että riittävän suuri epäsuhta puolisoiden tuloissa, tai toisen tulottomuudessa, toimii parhaiten kun ei ole minun rahojani eikä sinun rahojasi vaan rahat ovat yhteisiä ja molempien vapaasti käytettävissä aina tilanteiden mukaan.

Olen mainostanut tilannetta sen vuoksi, että minulla on henkilökohtainen kokemus asiasta eikä tarvitse tyytyä epämääräisiin jos ja kun niin selityksiin.

• åpå

Tottakai rahalla on merkitystä parisuhteessa, mutta se on erilainen eri ihmisten kohdalla.

Itse olen nuoresta, tai oikeastaan lapsesta asti säästellyt rahaa. Muutamia tuhansia tilillä tekee olon miellyttävämmäksi, turvallisemmaksi. Koskaan en ole maksattanut miehillä tai kenelläkään muulla maksujani.

• Gra

On sillä merkitystä, siinäkin tapauksessa vaikka toinen selittäisi mitä.
      Itse erosin viime talvena, oli vittumainen kusipää koko nainen muutenkin suuren osan ajasta. Luuli että normaali ja toimiva suhde on sitä, että mies menee mukisematta miten päin vaan naisen sanan mukaan ja että nainen voi haukkua ja kohdella muutenkin miestään ihan miten törkeästi vain ja miehen taas täytyy kohdella aina naista kuin silkkihansikkain. Muun muassa. Mutta onneksi on nykyään saanut toisen haukuttavan, joka käsittääkseni on juuri niin heikkolahjainen kehari-tasoinen idiootti, joka ottaa kaikki paskat ilolla niskaansa, mitä toinen nyt keksiikin heittää. Koska elämähän on täynnä mahdollisuuksia.
      Mutta no, siitä sen enempää, loppuvuosi 2017 noin syyskuulta jouluun oli hänen ansiostaan todella paska elämänvaihe minulla hänen haukkumisensa ja pettämisensä ansiosta.
      Mutta kuitenkin, sanoin viikko ennen eroa ihan piruuttani, että tienaan vain vajaa 1700€/kk. Ajattelin vähän silläkin, että onko köynyt penkomassa mun tilinauhat kaiken muun henk koht lisäksi ja muutenkin.
      Ajattelin kun puheet oli useimmissa muissakin asioissa täyttä paskaa hänellä, niin ajattelin että nekin puheet oli sitä itseänsä, kun joskus mekkaloi ettei häntä haittaa yhtään toisessa pienet tulotkaan. Kunhan vain pärjää sillä mitä tienaa ja sen verran hyvin, että rahaa jää aina vähän yli kuukausittain edes muutaman euron verran. Ja hänestä on parempi niinkin että on kuitenkin vapaa-aikaakin riittävästi ja jos se näkyy tuloissa niin se näkyy sitten.
      Ja että häntä ei esim. häiritse vuokralla asuminen yhtään, sekin on hänestä parempi kuin velkarahalla hankittu kämppä.
      No, ei ämmä nyt seonnut, mutta reaktiosta näki että varmasti teki häijyä. Oltiin kuitenkin oltu tekemisissä jo noin 8kk ja meidän oli tämän vuoden puolella tarkoitus muuttaa yhteen ja niin päin vielä, että muutan hänen paikkakunnalleen ja hankin töitä sieltä päin.
      Mesoi ja mekkaloi, siis suu kävi kuin papupata ja hän kuuemma tunsi jo itsensä oikein tulokuningattareksi jne. Eli tuosta kaikesta johtuen huomasin taas kerran, että kyllä nuo pirulaiset on kuitenkin rahan peräänkin. Jotkut tietysti vähempi ja jotkut enempi mutta yhtä tyynni.
      Vaikka ei sen puoleen, olen elänyt avoliittoa aikanaan tuon kokoisillakin tuloilla ja hyvin meni vaikka silloinen avokki opiskeli. Eli ei se arki nyt sinänsä ole pelkästään rahasta kiinni.
      Mutta nykyään todellisuudessa tienaan keskimäärin 2700€/kk bruttona, eli aika hyvin omalla mittapuulla mitaten, ja tämän viimeisimmän puheiden perusteella jo myöskin todella hyvin jopa.
      Mutta eipä silti, muija tosiaan kärytti itsensä tuollaisella sitten kun ei muuta oikein tainnut hoksata. Eli helvetin hyvä että sekosi joulun tienoilla lopullisesti ja sai minut ajettua elämästään ulos. Silloin otin puheeksi samalla myös hänen uskottomuutensa ja muutkin paskamaisuudet mua kohtaan, mitä oli jatkunut jo koko syksyn silloin. Niin kuinka ollakaan, hänelle tuli kauhea kiire "omien porukoiden" suojiin ja hän hakee rojunsa mun luota sitten jossain vaiheessa jne. Toivottelinkin hänelle hyvät joulut "kaverin" kanssa ym.

• KysynVaan-76

Mistä te noita sekopäitä oikein löydätte?

• Gra
        KysynVaan-76 kirjoitti:

Mistä te noita sekopäitä oikein löydätte?

Tämä löytyi Suomi24-palstan treffiosiosta.
        Ja oli vielä terveemmästä päästä, joita tapailin.
        2 häntä edellistä oli mitä oli ja kirjoittelin noin 2kk hänen jälkeensä erään miúijan kanssa jonkin aikaa, jolla oli kova halu löytää/saada mies, mutta sitten sanoikin ettei haluakaan ketään eli jos vain kirjoitellaan jne.
        Kuinka ollakaan, en tiedä kyllä liittyykö aiheeseen, mutta tuo sekopää-exäni ja 2 noista muista asuvat vielä samalla paikkakunnalla.

• outoameninkiä

Uhan normi meininkiä, että naiset kinuaa rahaa oli niiden omat tulot mitä tahansa.

Oikea periaate on, että kaikki kulut tasan, jos yhdessä asutaan. Jos ei siihen kykene, se on sitten siinä se suhde. Yleensä osaavat itse ulos ovesta.

Mitään tarvetta ei ole tasata tuloja parisuhteessa, koska siitä ei seuraa kuin, no, turhia kuluja. Niille rahoille voi sanoa hyvästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3888
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1879
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1202
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      980
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      954
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      800
    10. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe