Tämän luettuani
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10156008184779685/
olen iloinen, että ainoa autoni ei ole sähköauto.
Vielä.
Sähköautoilun iloja
40
1199
Vastaukset
- Patteri-Paavo
Joo, siinähän on sähköauton omistajan itsensä kirjoittama kuvaus huvireissustaan. Melkoinen odysseia.
Tämän päivän sähköautot tämän päivän latausinfrassa sopivat parhaiten vannutuneille harrastajille, jotka ovat halukkaita ajoreittien huolellisiin ennakkosuunnitteluihin ja hankkimaan repullisen erilaisia tunnisteita eri firmojen latauslaitteita varten, ja pysymään sitten tiukasti ennakkosuunnitelmissaan. Tai sitten sellaiselle, joka jaa vakioreittiä, esimerkiksi työmatkaa laturien välillä. - niinmiksi
Kyseessä on 2012 vuosimallin Leaf 24kWh akullaan. Ei nyt kuitenkaan pidä provoilla että matkaaminen kaikilla nykyisillä sähköautoilla olisi tuollaista. Tuo Leaf on jo myyntihetkellä ilmoitettu olevan kaupunkiauto eikä se ole tarkoitettukaan pitkille matkoille.
- iouiou
"Kyseessä on 2012 vuosimallin Leaf 24kWh akullaan"
64kWh autoja on tulossa muutamien vuosien sisällä, ilmeisesti ainakin
- Leaf 64 kWh
- Kona 64 kWh
- Niro 64 kWh
- Model3
Toki voi kestää muutaman vuoden lisää ennenkuin näitä saa Suomesta jonottamatta. Ja näyttää siltä, että kaikki ovat vähintään sen 40teur, eli mistään "halvoista" sähköautoista ei ole kyse, vaikka sellaisina niitä saatetaan markkinoida.
Mutta kyllähän 64kWh riittää aika paljon pidemmälle kuin 24kWh - kaha53
iouiou kirjoitti:
"Kyseessä on 2012 vuosimallin Leaf 24kWh akullaan"
64kWh autoja on tulossa muutamien vuosien sisällä, ilmeisesti ainakin
- Leaf 64 kWh
- Kona 64 kWh
- Niro 64 kWh
- Model3
Toki voi kestää muutaman vuoden lisää ennenkuin näitä saa Suomesta jonottamatta. Ja näyttää siltä, että kaikki ovat vähintään sen 40teur, eli mistään "halvoista" sähköautoista ei ole kyse, vaikka sellaisina niitä saatetaan markkinoida.
Mutta kyllähän 64kWh riittää aika paljon pidemmälle kuin 24kWhNissan Leaf 24 kWh akun lataus kestää 13,5 h
https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/nissan-leafin-lataaminen/217/
normaalisukosta ( 8A).
Ei taida vuorokausi riittää 64 kWh akun lataamiseen. Akun koon suurentaminen ei ratkaise tätä latausongelmaa.
Pitkillä matkoillakin sen isomman akun pikalatauskin kestää sitten pitempään. Sähköautot nyt- ryhmässäkin on todettu, että pienempiakkuinen nopeaa latausta käyttävä sähköauto on pitkällä matkalla isoakkuista nopeampi, vaikka niitä latauskertoja tulee useampi. - Sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Nissan Leaf 24 kWh akun lataus kestää 13,5 h
https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/nissan-leafin-lataaminen/217/
normaalisukosta ( 8A).
Ei taida vuorokausi riittää 64 kWh akun lataamiseen. Akun koon suurentaminen ei ratkaise tätä latausongelmaa.
Pitkillä matkoillakin sen isomman akun pikalatauskin kestää sitten pitempään. Sähköautot nyt- ryhmässäkin on todettu, että pienempiakkuinen nopeaa latausta käyttävä sähköauto on pitkällä matkalla isoakkuista nopeampi, vaikka niitä latauskertoja tulee useampi.24 kWh akun ehkä joku joutuu joskus lataamaan melkein tyhjästä täyteen, mutta tuskin normaaliajossa 64 kWh akkua päivittäisessä ajossa tyhjäksi saa. Akkuahan saa ladata aina kun mahdollista, sitä ei tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta kuten yleinen olettamus näyttään olevan. Ja olisihan se aika tarkkaa touhua jos kotiin tulet juuri kun akku on tyhjä. Täyssähköauton kyseessä ollessa kannattaa muutenkin satsata kunnolliseen kotilaturiin eikä käyttää tilapäislaturia.
"Sähköautot nyt- ryhmässäkin on todettu, että pienempiakkuinen nopeaa latausta käyttävä sähköauto on pitkällä matkalla isoakkuista nopeampi, vaikka niitä latauskertoja tulee useampi."
Noin suoraviivaista tulkintaa ei voi tehdä. Oleellista pikalatauksessa on akun lämmönhallinta sekä akun ottama latausvirta, myös auton kulutus on avainasia. Eli pikalatausnopeus kuten normaalilatausnopeuskin riippuu pitkälti kyseessä olevan auton tekniikasta. - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
24 kWh akun ehkä joku joutuu joskus lataamaan melkein tyhjästä täyteen, mutta tuskin normaaliajossa 64 kWh akkua päivittäisessä ajossa tyhjäksi saa. Akkuahan saa ladata aina kun mahdollista, sitä ei tarvitse ajaa tyhjäksi ennen latausta kuten yleinen olettamus näyttään olevan. Ja olisihan se aika tarkkaa touhua jos kotiin tulet juuri kun akku on tyhjä. Täyssähköauton kyseessä ollessa kannattaa muutenkin satsata kunnolliseen kotilaturiin eikä käyttää tilapäislaturia.
"Sähköautot nyt- ryhmässäkin on todettu, että pienempiakkuinen nopeaa latausta käyttävä sähköauto on pitkällä matkalla isoakkuista nopeampi, vaikka niitä latauskertoja tulee useampi."
Noin suoraviivaista tulkintaa ei voi tehdä. Oleellista pikalatauksessa on akun lämmönhallinta sekä akun ottama latausvirta, myös auton kulutus on avainasia. Eli pikalatausnopeus kuten normaalilatausnopeuskin riippuu pitkälti kyseessä olevan auton tekniikasta.Teet sillä isoakkuisella s-autolla pitkän reissun ja palaat kotiin tyhjähköllä akulla, 13,5 tunnin kuluttua sulla on tismalleen saman verran rangea, kuin sillä pikkuakkuisellakin olisi.
Et pysty tekemään ilman välilatausta yhtään pidempää matkaa silla isoakkuisella kuin sillä pikkuakkuisellakaan.
Summa sumarum jos haluaa poistaa rangerajoitusta sillä, että hankkii isoakkuisen s-auton, niin täytyisi olla tehokkaampi (kalliimpi) laturi kotona, mutta sitten taasen pääsulakkeetkin täytyisi uusia suuremmiksi -> isommat kiinteät kulut.
Iso akku ei ole pelastus pitkälläkään matkalla, koska on sama oletko esim. 3 kertaa ½ tuntia lataamassa vai kerran 1½h. - Patteri-Paavo
kaha53 kirjoitti:
Teet sillä isoakkuisella s-autolla pitkän reissun ja palaat kotiin tyhjähköllä akulla, 13,5 tunnin kuluttua sulla on tismalleen saman verran rangea, kuin sillä pikkuakkuisellakin olisi.
Et pysty tekemään ilman välilatausta yhtään pidempää matkaa silla isoakkuisella kuin sillä pikkuakkuisellakaan.
Summa sumarum jos haluaa poistaa rangerajoitusta sillä, että hankkii isoakkuisen s-auton, niin täytyisi olla tehokkaampi (kalliimpi) laturi kotona, mutta sitten taasen pääsulakkeetkin täytyisi uusia suuremmiksi -> isommat kiinteät kulut.
Iso akku ei ole pelastus pitkälläkään matkalla, koska on sama oletko esim. 3 kertaa ½ tuntia lataamassa vai kerran 1½h.Noh, marginaalista eroa isompiakkuisen hyväksi voi tulla siitä, että isompaa akkua pystyy yleensä lataamaan suuremmalla teholla pitempään.
Mutta eihän se siitä muuksi muutu, että P=UI ja E=Pt - Sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Teet sillä isoakkuisella s-autolla pitkän reissun ja palaat kotiin tyhjähköllä akulla, 13,5 tunnin kuluttua sulla on tismalleen saman verran rangea, kuin sillä pikkuakkuisellakin olisi.
Et pysty tekemään ilman välilatausta yhtään pidempää matkaa silla isoakkuisella kuin sillä pikkuakkuisellakaan.
Summa sumarum jos haluaa poistaa rangerajoitusta sillä, että hankkii isoakkuisen s-auton, niin täytyisi olla tehokkaampi (kalliimpi) laturi kotona, mutta sitten taasen pääsulakkeetkin täytyisi uusia suuremmiksi -> isommat kiinteät kulut.
Iso akku ei ole pelastus pitkälläkään matkalla, koska on sama oletko esim. 3 kertaa ½ tuntia lataamassa vai kerran 1½h.Enpä ole kuullut että kenenkään on tarvinnut sähköauton takia sulakekokoa kasvattaa. 16A (3,6kW) on normaali sähköauton latausvirta kotioloissa ja sillä lataakin jo tarpeeksi yön aikana, paremmissa autoissa sitten 3 x 16A (11kW) normaalista kympin maksavasta kolmivaihe pistokkeesta. Taloissa on sähkökiukaat, uunit ja liedet eikä sekään ongelma ole, miksi sähköauton lataus sitten olisi?
Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata. - tesla3
Sähköautoilija kirjoitti:
Enpä ole kuullut että kenenkään on tarvinnut sähköauton takia sulakekokoa kasvattaa. 16A (3,6kW) on normaali sähköauton latausvirta kotioloissa ja sillä lataakin jo tarpeeksi yön aikana, paremmissa autoissa sitten 3 x 16A (11kW) normaalista kympin maksavasta kolmivaihe pistokkeesta. Taloissa on sähkökiukaat, uunit ja liedet eikä sekään ongelma ole, miksi sähköauton lataus sitten olisi?
Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata.Huomaatko että eräällä on elämäntehtävä keksiä sähköauto-ongelmia.
- kaha53
tesla3 kirjoitti:
Huomaatko että eräällä on elämäntehtävä keksiä sähköauto-ongelmia.
Kun ei osaa kommentoida ketjussa olevaa asiaa, niin sitten täytyy haukkua toisia kommentoijia.
Onko koskaan tullut mieleen, että ei se ole toisten vika, että sulla itsellä ei ole faktatietoja sähköautoilusta ja toisia haukkumalla sähköautotietämyksesi ei todellakaan kasva. - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
Enpä ole kuullut että kenenkään on tarvinnut sähköauton takia sulakekokoa kasvattaa. 16A (3,6kW) on normaali sähköauton latausvirta kotioloissa ja sillä lataakin jo tarpeeksi yön aikana, paremmissa autoissa sitten 3 x 16A (11kW) normaalista kympin maksavasta kolmivaihe pistokkeesta. Taloissa on sähkökiukaat, uunit ja liedet eikä sekään ongelma ole, miksi sähköauton lataus sitten olisi?
Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata.Jos lataat 3x16A sähköautoa yön, niin ei taida 25A pääsulakkeet (yleisin sulakekoko omakotitaloissa) riittää sitten siihen kiukaaseen ja lämmityksiin.
16 A kestää 24kWh akun lataus 7h, niin sen 64kWh akun lataus ei sitten yössä onnistukkaan.
https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/nissan-leafin-lataaminen/217/
Normaalista sukosta lataat sen pikkuakkuisen yössä (13,5h) ja isoakkuisen lataamiseen
menisi sitten jo 35h. Siksi se isompi akku ei poista sitä toimintamatkaongelmaa.
Kirjoitit "Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata. "
Väännän rlangasta: Pikkuakkuisella ajat 100 km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h. Olet siis 300 km päässä ja akku on täynnä.
Isoakkuisella ajat 300 km ja akku TYHJÄ. Tai lataa ½h ja akku 1/3 täynnä.
Isosta akusta on hyötyä pienempiakkuiseen verrattuna vain, jos sen isoakkuisen pystyy lataamaan samassa ajassa kuin sen pienen. Tämä vaatisi kuitenkin esim. tässä esimerkkitapauksessa, että laturin virta tai jännite olisi kolminkertainen, koska Teho= VxA.
Tehon nostaminen kominkertaiseksi vaatii siis pääsulakkeiden koon nostamisen kolminkertaiseksi, koska jännitettä on siellä omakotitalossa vaikeampi nostaa. - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
Enpä ole kuullut että kenenkään on tarvinnut sähköauton takia sulakekokoa kasvattaa. 16A (3,6kW) on normaali sähköauton latausvirta kotioloissa ja sillä lataakin jo tarpeeksi yön aikana, paremmissa autoissa sitten 3 x 16A (11kW) normaalista kympin maksavasta kolmivaihe pistokkeesta. Taloissa on sähkökiukaat, uunit ja liedet eikä sekään ongelma ole, miksi sähköauton lataus sitten olisi?
Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata.Suora lainaus Nissanin sivuilta:
"Voit ladata uuden Nissan LEAFin akun alhaisen varaustilan ilmoituksesta 100 %:iin 32A puolinopealla latauksella 7,5 tunnissa."
Kun pääsulakkeet on yleisesti omakotitaloissa 25 A, niin väitteesi, että sulakekokoa ei tarvitse kasvattaa on mutua ei faktaa.
Uusi Leaf akku 40kWh lataus 32A kestää sen 7,5h, niin sen 64kWh akkuisen auton lataaminen kestäisikin sitten samalla laturilla 12h. Eli ei onnistu yössä.
Akun koon kasvattaminen ei ole ratkaisu liian lyhyeen rangeen. - Sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Jos lataat 3x16A sähköautoa yön, niin ei taida 25A pääsulakkeet (yleisin sulakekoko omakotitaloissa) riittää sitten siihen kiukaaseen ja lämmityksiin.
16 A kestää 24kWh akun lataus 7h, niin sen 64kWh akun lataus ei sitten yössä onnistukkaan.
https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/nissan-leafin-lataaminen/217/
Normaalista sukosta lataat sen pikkuakkuisen yössä (13,5h) ja isoakkuisen lataamiseen
menisi sitten jo 35h. Siksi se isompi akku ei poista sitä toimintamatkaongelmaa.
Kirjoitit "Haloo, jos pieniakkuisella joudut lataamaan 3 kertaa puoli tuntia niin samalla matkalla isolla akulla pääset perille lataamatta tai lataat vain kerran puolituntia kun sitä akkua ei enää tarvitse täyteen ladata. "
Väännän rlangasta: Pikkuakkuisella ajat 100 km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h. Olet siis 300 km päässä ja akku on täynnä.
Isoakkuisella ajat 300 km ja akku TYHJÄ. Tai lataa ½h ja akku 1/3 täynnä.
Isosta akusta on hyötyä pienempiakkuiseen verrattuna vain, jos sen isoakkuisen pystyy lataamaan samassa ajassa kuin sen pienen. Tämä vaatisi kuitenkin esim. tässä esimerkkitapauksessa, että laturin virta tai jännite olisi kolminkertainen, koska Teho= VxA.
Tehon nostaminen kominkertaiseksi vaatii siis pääsulakkeiden koon nostamisen kolminkertaiseksi, koska jännitettä on siellä omakotitalossa vaikeampi nostaa."Väännän rlangasta: Pikkuakkuisella ajat 100 km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h. Olet siis 300 km päässä ja akku on täynnä.
Isoakkuisella ajat 300 km ja akku TYHJÄ. Tai lataa ½h ja akku 1/3 täynnä."
Milloinkas olet perillä? Jos matkasi on 300 km isolla akulla et lataa matkalla lainkaan ja pienellä akulla 2 kertaa eli tunnin. 600km.n matkalla isolla akulla lataat kerran 1,5 h (teslalla sc-laturilla n.45min.) mutta sillä pienemmällä akulla oletkin jo ladannut 5 kertaa yhteensä 2,5h.
Sinulla ei näemmä ole kokemusta sähköautoilusta vaan teorisoit ja etsit mielikuvituksessasi ongelmia. Toki sähköautoissa on joskus kaikenlaisia latausongelmia mutta ne vaivaavat käytännössä harvoin. Itse en voisi edes kuvitella enää palaavani polttomoottoriauton käyttäjäksi koska ehdottomasti suuremmat ongelmat autoilussa olen kokenut niillä.
Olen ladannut autoani yöllä klo. 00-06 kotona 3 x 10A virralla kolmivaihe pistokkeesta, voin myös säätää lataustehon autostani vaikka 3 x 6A ihan tarpeen mukaan. Tuohon aikaan ei ole tapanani saunoa tai kokata.Talossani on 25A pääsulakkeet, . Eli ongelmaa ei käytännössä ole.
On totta että useassa täyssähköautossa ei ole kolmivaihelatausta mutta käytännössä useimmille riittää esim.10A 10h. lataus ja sillähän pääseekin jo noin 150km. Kun harva ajaa 150 km joka päivä on akkusi käytännössä aina täysi - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
"Väännän rlangasta: Pikkuakkuisella ajat 100 km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h, ajat 100km ja lataat ½h. Olet siis 300 km päässä ja akku on täynnä.
Isoakkuisella ajat 300 km ja akku TYHJÄ. Tai lataa ½h ja akku 1/3 täynnä."
Milloinkas olet perillä? Jos matkasi on 300 km isolla akulla et lataa matkalla lainkaan ja pienellä akulla 2 kertaa eli tunnin. 600km.n matkalla isolla akulla lataat kerran 1,5 h (teslalla sc-laturilla n.45min.) mutta sillä pienemmällä akulla oletkin jo ladannut 5 kertaa yhteensä 2,5h.
Sinulla ei näemmä ole kokemusta sähköautoilusta vaan teorisoit ja etsit mielikuvituksessasi ongelmia. Toki sähköautoissa on joskus kaikenlaisia latausongelmia mutta ne vaivaavat käytännössä harvoin. Itse en voisi edes kuvitella enää palaavani polttomoottoriauton käyttäjäksi koska ehdottomasti suuremmat ongelmat autoilussa olen kokenut niillä.
Olen ladannut autoani yöllä klo. 00-06 kotona 3 x 10A virralla kolmivaihe pistokkeesta, voin myös säätää lataustehon autostani vaikka 3 x 6A ihan tarpeen mukaan. Tuohon aikaan ei ole tapanani saunoa tai kokata.Talossani on 25A pääsulakkeet, . Eli ongelmaa ei käytännössä ole.
On totta että useassa täyssähköautossa ei ole kolmivaihelatausta mutta käytännössä useimmille riittää esim.10A 10h. lataus ja sillähän pääseekin jo noin 150km. Kun harva ajaa 150 km joka päivä on akkusi käytännössä aina täysiEn jaksa vääntää rlangasta, mutta sinun kommenttisi on ristiriidassa esim Nissanin sivuilta löytyneeseen.
Kirjoitit "On totta että useassa täyssähköautossa ei ole kolmivaihelatausta mutta käytännössä useimmille riittää esim.10A 10h. lataus ja sillähän pääseekin jo noin 150km."
Nissanin sivuilla pikalataus latausasemalla 20-80% vie tunnin ja kotilatausasemalla 32 A lataus vie 7,5h. Ja se on reilut 200 km. Aika kaukana sinun esittämästäsi 10h ja 10A ja 150 km.
Yöllä monessakin omakotitalossa lämmitys (talon ja veden) päällä halvemmalla yösähköllä.
Millä sun talosi ja käyttövesi lämpiää, kun 00-06 sulla ei ole isompaa sähkön kulutusta?
Mikä sauto sulla on, kuin se ottaa 3 vaiheista virtaa? Zoe? - sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
En jaksa vääntää rlangasta, mutta sinun kommenttisi on ristiriidassa esim Nissanin sivuilta löytyneeseen.
Kirjoitit "On totta että useassa täyssähköautossa ei ole kolmivaihelatausta mutta käytännössä useimmille riittää esim.10A 10h. lataus ja sillähän pääseekin jo noin 150km."
Nissanin sivuilla pikalataus latausasemalla 20-80% vie tunnin ja kotilatausasemalla 32 A lataus vie 7,5h. Ja se on reilut 200 km. Aika kaukana sinun esittämästäsi 10h ja 10A ja 150 km.
Yöllä monessakin omakotitalossa lämmitys (talon ja veden) päällä halvemmalla yösähköllä.
Millä sun talosi ja käyttövesi lämpiää, kun 00-06 sulla ei ole isompaa sähkön kulutusta?
Mikä sauto sulla on, kuin se ottaa 3 vaiheista virtaa? Zoe?"Nissanin sivuilla pikalataus latausasemalla 20-80% vie tunnin ja kotilatausasemalla 32 A lataus vie 7,5h. Ja se on reilut 200 km. Aika kaukana sinun esittämästäsi 10h ja 10A ja 150 km.
Yöllä monessakin omakotitalossa lämmitys (talon ja veden) päällä halvemmalla yösähköllä. "
Nissan Leaf.ssa on tiedossa oleva ongelma kun siinä ei ole akun lämmönhallintaa. Tästä syystä latausajat normaalia pidemmät, myös viimeiset kilowatit latautuvat huomattavan hitaasti 100% ladatessa.
Keskikokoinen sähköauto kuluttaa 12-17kWh/100km. ajotavasta ja olosuhteista riippuen, Isot Teslat kuluttavat sitten enemmän.
10A 10h tekee 23 kWh. Siinä ehkä kilowatti häviöitä eli akkuun ladattuna on n. 22KWh.
Minun asunnollani ja automerkillä ei ole merkitystä näihin kertomiini asioihin. - kaha53
sähköautoilija kirjoitti:
"Nissanin sivuilla pikalataus latausasemalla 20-80% vie tunnin ja kotilatausasemalla 32 A lataus vie 7,5h. Ja se on reilut 200 km. Aika kaukana sinun esittämästäsi 10h ja 10A ja 150 km.
Yöllä monessakin omakotitalossa lämmitys (talon ja veden) päällä halvemmalla yösähköllä. "
Nissan Leaf.ssa on tiedossa oleva ongelma kun siinä ei ole akun lämmönhallintaa. Tästä syystä latausajat normaalia pidemmät, myös viimeiset kilowatit latautuvat huomattavan hitaasti 100% ladatessa.
Keskikokoinen sähköauto kuluttaa 12-17kWh/100km. ajotavasta ja olosuhteista riippuen, Isot Teslat kuluttavat sitten enemmän.
10A 10h tekee 23 kWh. Siinä ehkä kilowatti häviöitä eli akkuun ladattuna on n. 22KWh.
Minun asunnollani ja automerkillä ei ole merkitystä näihin kertomiini asioihin.Ei se Leafin rapidgate iske ensimmäiseen lataukseen, koska akku on kylmähkö.
Kirjoitit "10A 10h tekee 23 kWh"
Eli saat sen reilun 100 km yönaikana ladattua ja väittämäni, että isompi akku ei tätä ongelmaa poista, et saa yhtään enempää kilometrejä, ellet nopeuta latausta. - sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Ei se Leafin rapidgate iske ensimmäiseen lataukseen, koska akku on kylmähkö.
Kirjoitit "10A 10h tekee 23 kWh"
Eli saat sen reilun 100 km yönaikana ladattua ja väittämäni, että isompi akku ei tätä ongelmaa poista, et saa yhtään enempää kilometrejä, ellet nopeuta latausta."Eli saat sen reilun 100 km yönaikana ladattua ja väittämäni, että isompi akku ei tätä ongelmaa poista, et saa yhtään enempää kilometrejä, ellet nopeuta latausta."
Ei kai kukaan itsestäänselvyyttä ole kieltänytkään, onko tuo sitten ongelma? 90 %. autoilijoista ei ole. - kaha53
sähköautoilija kirjoitti:
"Eli saat sen reilun 100 km yönaikana ladattua ja väittämäni, että isompi akku ei tätä ongelmaa poista, et saa yhtään enempää kilometrejä, ellet nopeuta latausta."
Ei kai kukaan itsestäänselvyyttä ole kieltänytkään, onko tuo sitten ongelma? 90 %. autoilijoista ei ole.Jos katsot sähköautojen rekisteröintimääriä, niin huomaat, että 99% se on nähtävästi ongelma.
Heinäkuussa rekisteröitiin kokonaista 38 täyssähköautoa. Henkilöautoja rekisteröitiin 9600 kpl. Olisiko s-autojen osuus 0,4% luokkaa? - kaha53
sähköautoilija kirjoitti:
"Eli saat sen reilun 100 km yönaikana ladattua ja väittämäni, että isompi akku ei tätä ongelmaa poista, et saa yhtään enempää kilometrejä, ellet nopeuta latausta."
Ei kai kukaan itsestäänselvyyttä ole kieltänytkään, onko tuo sitten ongelma? 90 %. autoilijoista ei ole.Heinäkuussa 2018 rekisteröitiin prosentuaalisesti vähemmän sähköautoja kuin 2017 heinäkuussa. Heinäkuu 2018 38 kpl s-autoa ja henkilöautoja yhteensä 9541kpl. 2017 vastaavat luvut 34 ja 8811.
Sähköautojen myynti hiipuu, blugareiden sen sijaan kasvussa. - Sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Jos katsot sähköautojen rekisteröintimääriä, niin huomaat, että 99% se on nähtävästi ongelma.
Heinäkuussa rekisteröitiin kokonaista 38 täyssähköautoa. Henkilöautoja rekisteröitiin 9600 kpl. Olisiko s-autojen osuus 0,4% luokkaa?Mikähän yhtäläisyys on sähköauton latausnopeudella ja sähköautojen myynnillä? Outoa logiikkaa.
Odota nyt muutama vuosi niin myynti kasvaa kunhan valmistajat saavat akkutehtaansa kuntoon ja valikoima kasvaa. Käytettyjä sähköautoja tuodaan saksasta ja hollannista suuria määriä, niitä ei noissa luvuissasi varmaankaan ole.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/6gEfCGyg?ref=ampparit:eea4&ext=ampparit - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
Mikähän yhtäläisyys on sähköauton latausnopeudella ja sähköautojen myynnillä? Outoa logiikkaa.
Odota nyt muutama vuosi niin myynti kasvaa kunhan valmistajat saavat akkutehtaansa kuntoon ja valikoima kasvaa. Käytettyjä sähköautoja tuodaan saksasta ja hollannista suuria määriä, niitä ei noissa luvuissasi varmaankaan ole.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/6gEfCGyg?ref=ampparit:eea4&ext=ampparitSähköauton ongelma on hidas lataus verrattuna polttiksen tankkaamiseen.
Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h. - oiiuiou
kaha53 kirjoitti:
Sähköauton ongelma on hidas lataus verrattuna polttiksen tankkaamiseen.
Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h."Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h. "
Tämä harhaluulo minullakin oli ja uskon, että se on erittäin yleinen.
Tosiasia on kuitenkin se, että harva jaksaa ajaa enemmän kuin 400 km kerralla. Itse siihen pystyn (n. 500km on maksimi), mutta käytännössä pysähtymisiä esim. 1000 km matkalla on yleensä vähintään kaksi, useimmiten kolme, mistä voi laskea keskimääriseksi matkaksi 250km.
Sähköautot kehittyvät kovaa vauhtia ja esim. tulevalle Hyundai Konalle luvataan isommalla akulla muistaakseni n. 400km. Hyundai Ioniq:lle taitaa olla 200km:n paikkeilla. Nämä siis kesäajoa. Uskon, että Konalla ajaisi helposti Lappiin kesät ja talvet, siis niillä pakollisilla kolmella pysähtymisillä.
Mieti sitäkin, että kuinka usein ajat päivässä yli 150km? Tietysti toisille sitä saattaa tapahtua päivittäin, mutta oletettavasti ajot ovat hyvin tuttua reittiä, useimmiten työpakalle ja takaisin. Silloin auton voisi ladata kotona ja työpaikalla. Auton laittaminen lataukseen ei ole työlästä, siihen menee muutama sekunti. Vaivan palkaksi saat monta kilometria miellyttävää ajoa. Onko bensan tai dieselin tankkaaminen sinusta miellyttävää? Minusta ei. Kädet haisevat, tankkaamisen aikana tulee ilmaan pahaa hajua. Yök!
Suosittelen plugin-hybridin tai sähköauton koeajoa siten, että "tankkaat" sen sähköllä muutaman kerran, jolloin saat hieman käsitystä siitä, minkälaista sähköllä ajaminen ja sen tankkaaminen on. Kannattaa myös selvittää etukäteen mahdollisuudet pikalatureihin matkojesi varrella, pääset esim. kokeilemaan, vaikkapa Ioniq:lla, millaista on laittaa auto lataukseen, käydä kahvilla ja kokea miltä tuntuu, kun kahvisi aikana autoosi latautui uudet 200 puhdasta kilometria. - kaha53
oiiuiou kirjoitti:
"Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h. "
Tämä harhaluulo minullakin oli ja uskon, että se on erittäin yleinen.
Tosiasia on kuitenkin se, että harva jaksaa ajaa enemmän kuin 400 km kerralla. Itse siihen pystyn (n. 500km on maksimi), mutta käytännössä pysähtymisiä esim. 1000 km matkalla on yleensä vähintään kaksi, useimmiten kolme, mistä voi laskea keskimääriseksi matkaksi 250km.
Sähköautot kehittyvät kovaa vauhtia ja esim. tulevalle Hyundai Konalle luvataan isommalla akulla muistaakseni n. 400km. Hyundai Ioniq:lle taitaa olla 200km:n paikkeilla. Nämä siis kesäajoa. Uskon, että Konalla ajaisi helposti Lappiin kesät ja talvet, siis niillä pakollisilla kolmella pysähtymisillä.
Mieti sitäkin, että kuinka usein ajat päivässä yli 150km? Tietysti toisille sitä saattaa tapahtua päivittäin, mutta oletettavasti ajot ovat hyvin tuttua reittiä, useimmiten työpakalle ja takaisin. Silloin auton voisi ladata kotona ja työpaikalla. Auton laittaminen lataukseen ei ole työlästä, siihen menee muutama sekunti. Vaivan palkaksi saat monta kilometria miellyttävää ajoa. Onko bensan tai dieselin tankkaaminen sinusta miellyttävää? Minusta ei. Kädet haisevat, tankkaamisen aikana tulee ilmaan pahaa hajua. Yök!
Suosittelen plugin-hybridin tai sähköauton koeajoa siten, että "tankkaat" sen sähköllä muutaman kerran, jolloin saat hieman käsitystä siitä, minkälaista sähköllä ajaminen ja sen tankkaaminen on. Kannattaa myös selvittää etukäteen mahdollisuudet pikalatureihin matkojesi varrella, pääset esim. kokeilemaan, vaikkapa Ioniq:lla, millaista on laittaa auto lataukseen, käydä kahvilla ja kokea miltä tuntuu, kun kahvisi aikana autoosi latautui uudet 200 puhdasta kilometria.Olen ajanut koeajanut sähköautoja ja montakin plugaria.
Et nähtävästi ymmärrä sähköstä ja latauksesta mitään. Vertaa sitä akun lataamista siihen, että täytät kahta erisuurta astiaa samalla puutarhaletkulla. Pienemmän astian täyttämiseen menee x sekuntia. Et saa suurempaan astiaan samassa ajasssa yhtään enempää, ellet vaihda isompaan letkuun.->
Jotta siitä isommasta akusta olisi konkreettista hyötyä, tarvitaan tehokkaampia latureita.
Jos sähköauton range on vaikka se 150-200 km, niin se ei tarkoita sitä, että ajat esim. 600 km 3-4 latauksella, koska ne latausasemat ei välttämättä ole juuri sopivilla välimatkoilla. Joudut lataamaan useammin.
Jotta saisit jonkinlaisen todellisen käsityksen sähköautoilusta, niin lue muutama sähköautoilijoiden blogi. - Sähköautoilija
kaha53 kirjoitti:
Sähköauton ongelma on hidas lataus verrattuna polttiksen tankkaamiseen.
Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h."Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h. "
Ei niin, 300 km.n välein latailen mielelläni autoa ja itseäni.
Ja mikä parasta lataus on erittäin halpaa, jopa ilmaista. Siinä eväät kahviossa tulee ilmaiseksi ja jää vielä taskunpohjallekin verrattuna polttoaineiden hintoihin, ts. hyvä tuntipalkka latausajasta. Myös pysyt pirteämpänä kun tauotat matkaasi. - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
Mikähän yhtäläisyys on sähköauton latausnopeudella ja sähköautojen myynnillä? Outoa logiikkaa.
Odota nyt muutama vuosi niin myynti kasvaa kunhan valmistajat saavat akkutehtaansa kuntoon ja valikoima kasvaa. Käytettyjä sähköautoja tuodaan saksasta ja hollannista suuria määriä, niitä ei noissa luvuissasi varmaankaan ole.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/6gEfCGyg?ref=ampparit:eea4&ext=ampparitKirjoitit "Käytettyjä sähköautoja tuodaan saksasta ja hollannista suuria määriä"
Tänä vuonna (1-7) on tuotu 97 kpl sähköautoja. Suuri määrä on suhteellinen käsite.
Ladattavia hybridejä on tuotu n. 1100kpl - kaha53
Sähköautoilija kirjoitti:
"Jos on menossa paikasta A paikkaan B, niin ei mielellään lataile autoa 150 km välein ½-1 h. "
Ei niin, 300 km.n välein latailen mielelläni autoa ja itseäni.
Ja mikä parasta lataus on erittäin halpaa, jopa ilmaista. Siinä eväät kahviossa tulee ilmaiseksi ja jää vielä taskunpohjallekin verrattuna polttoaineiden hintoihin, ts. hyvä tuntipalkka latausajasta. Myös pysyt pirteämpänä kun tauotat matkaasi.Matka Hesasta vaikka Rukalle pääsiäisenä hiihteleen, matka reilu 800 km eli latailet autoa (Teslaa, koska muilla ei taida päästä sitä 300 km) 3-4 kertaa 2-3 h kerralla. Joudut yöpyyn matkalla.
-> ei taida jäädä paljoa aikaa hiihtelyyn? - vain.juntit.ajaa
kaha53 kirjoitti:
Matka Hesasta vaikka Rukalle pääsiäisenä hiihteleen, matka reilu 800 km eli latailet autoa (Teslaa, koska muilla ei taida päästä sitä 300 km) 3-4 kertaa 2-3 h kerralla. Joudut yöpyyn matkalla.
-> ei taida jäädä paljoa aikaa hiihtelyyn?Sähköauton omistaja ei todellakaan lähde autolla Stadista Rukalle. Sitä varten on keksitty lentokone.
- tosi.epäkäytännölistä
kaha53 kirjoitti:
Matka Hesasta vaikka Rukalle pääsiäisenä hiihteleen, matka reilu 800 km eli latailet autoa (Teslaa, koska muilla ei taida päästä sitä 300 km) 3-4 kertaa 2-3 h kerralla. Joudut yöpyyn matkalla.
-> ei taida jäädä paljoa aikaa hiihtelyyn?Kaikenkaikkiaan näiden älyttömien pitkänmatkan esimerkkien papukaijamainen toisto on aivan turhaa. Näillä ei ole mitään tekemistä sähköautojen yleistymisen tai menestymisen kanssa.
Sähköautoja ostetaan aivan muihin tarpeisiin kuin 800 km päivämarsseihin.
Itse olen edelleen polttisautoilija mutta ei tulisi mieleenikään ajaa pääsiäisen pyhinä 1.600 km. Meillä on Finnair tuollaisien matkojen taittamiseen. - kaha53
tosi.epäkäytännölistä kirjoitti:
Kaikenkaikkiaan näiden älyttömien pitkänmatkan esimerkkien papukaijamainen toisto on aivan turhaa. Näillä ei ole mitään tekemistä sähköautojen yleistymisen tai menestymisen kanssa.
Sähköautoja ostetaan aivan muihin tarpeisiin kuin 800 km päivämarsseihin.
Itse olen edelleen polttisautoilija mutta ei tulisi mieleenikään ajaa pääsiäisen pyhinä 1.600 km. Meillä on Finnair tuollaisien matkojen taittamiseen.Lentäminenhän onkin sitten tosi saastuttamatonta matkustusta.
Jos sitten asutkin jossain muualla kuin hesassa, niin se lentäminen sinne Rukalle viekin sitten jo helposti saman/enemmän aikaa kuin jos ajaisit omalla autolla.
Ostat kalliin auton, mutta sitten pidemmät matkat joutuu tekemään julkisilla. Ei sovi minulle.
- sähköööö
Oikeassa olet. Jos joka päivä ajaa sähköautolla 500km niin sulakekokoa täytyy nostaa. Se tekee vain 180000km/vuosi.
Jos ajaa sen keskimääräisen 20000km/vuosi, niin se on ihan yksi lysti millä sitä autoa lataa. Tätä ajoa varten pitää saada keskimäärin 90W sähkövirta.
40000km/vuosi ajolla sähköä pitää tulla jo 270W.
60000km/vuosi ajolla 540W
90000km/vuosi -> 900W
120kkm -> 1,3kW
140kkm -> 2,5kW
160kkm -> 3,2kW
180kkm -> 4,1kW
200kkm -> 5kW
220kkm -> 6kW
240kkm -> 7kW
260kkm -> 14kW
280kkm -> 28kW
300kkm -> 52kW
320kkm -> 104kW
340kkm -> 208kW
365kkm -> Ei mahdollista lepoaika lainsäädännön rajoissa- kaha53
40 000 km 270 W latausteholla ?????
En tajunnut tosta wattitaulukosta mitään, mutta Nissanin sivulta kopioituna:
"Liitä uusi Nissan LEAF pikalatausasemaan CHAdeMO-kaapelilla ja saat ladattua 20 %:sta 80 %:iin noin 60 minuutissa**. Etsi ja löydä latauspistekartasta lähimmät julkiset latauspisteet."
Tunnin pikalatauksella saat siis n. 150 km toimintamatkaa.
Eli niitä tunnin taukoja joudut pitämään vähänkin pidemmällä matkalla useita.
Kotona 32A virralla latausaika 7,5 h, mutta omakotitaloissa yleinen pääsulakekoko on 25A.
Sähköauton kannattajilla on kumma into, jos vaatii autolta, että sillä pääsee 500-600 km ilman auton vaatimaa pysähdystarvetta, niin se tarkoittaa, että sillä autolla täytyy sitten ajaa se 500-600 km joka ikinen päivä.
Jos ostaa kalliin auton hintaluokassa 40 000 €, mutta sitten kun pitäisi lähteä Lappiin hiihtämään tai mummolaan tai mökille tai sukulaisiin tai jne. niin sillä kalliilla autollapa ei sitten pääsekään ilman monen tunnin lataustaukoja. - epärelevanttia.jänkkää
Vastaavasti Suomessa asuu satojatuhansia ihmisiä joille 500-600km päivätaipaleet ovat joko täysin tuntematon juttu tai sellaisia tulee kerran viidessä vuodessa.
On totta että sähköauto ei sovi kaikkien tarpeisiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sellaiselle henkilölle jolle sähköauton toimintasäde riittää.
Sähköautojen yleistyminen alkaa tästä ruuhkasuomen väestöstä ja pitkämatkalaiset tulevat joskus perässä. On jopa mahdollista että he saattavat jäädä sähköautoilun ulkopuolelle myös jatkossa ja käyttää esim biokaasua tms.
Tämä toimintasäde-latausaika on jo täysin loppuunkaluttu aihe joka ei oikeastaan ole edes relevantti sähköautoilun kuumimmalle kohderyhmälle. - sähkövikaaVWaudi
epärelevanttia.jänkkää kirjoitti:
Vastaavasti Suomessa asuu satojatuhansia ihmisiä joille 500-600km päivätaipaleet ovat joko täysin tuntematon juttu tai sellaisia tulee kerran viidessä vuodessa.
On totta että sähköauto ei sovi kaikkien tarpeisiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sellaiselle henkilölle jolle sähköauton toimintasäde riittää.
Sähköautojen yleistyminen alkaa tästä ruuhkasuomen väestöstä ja pitkämatkalaiset tulevat joskus perässä. On jopa mahdollista että he saattavat jäädä sähköautoilun ulkopuolelle myös jatkossa ja käyttää esim biokaasua tms.
Tämä toimintasäde-latausaika on jo täysin loppuunkaluttu aihe joka ei oikeastaan ole edes relevantti sähköautoilun kuumimmalle kohderyhmälle.köyhän vaan pittää ootella että saa halvalla käytettyjä-eli vuoteen 2030
antaa varakkaiden testata sähkötouhut - näin.aina
sähkövikaaVWaudi kirjoitti:
köyhän vaan pittää ootella että saa halvalla käytettyjä-eli vuoteen 2030
antaa varakkaiden testata sähkötouhutNäinhän se aina menee uuden tekniikan kanssa: Ilmastointi, automaatit, lukkiutumattomat jarrut, sähköikkunat, cruise control......
Aina varakkaammat ostavat ensin ja köyhät sitten joskus myöhemmin. - sdafsdaf
epärelevanttia.jänkkää kirjoitti:
Vastaavasti Suomessa asuu satojatuhansia ihmisiä joille 500-600km päivätaipaleet ovat joko täysin tuntematon juttu tai sellaisia tulee kerran viidessä vuodessa.
On totta että sähköauto ei sovi kaikkien tarpeisiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sellaiselle henkilölle jolle sähköauton toimintasäde riittää.
Sähköautojen yleistyminen alkaa tästä ruuhkasuomen väestöstä ja pitkämatkalaiset tulevat joskus perässä. On jopa mahdollista että he saattavat jäädä sähköautoilun ulkopuolelle myös jatkossa ja käyttää esim biokaasua tms.
Tämä toimintasäde-latausaika on jo täysin loppuunkaluttu aihe joka ei oikeastaan ole edes relevantti sähköautoilun kuumimmalle kohderyhmälle."pitkämatkalaiset tulevat joskus perässä."
Ootapas kun pitkämatkalaiset huomaavat, että sähköautolla ON PALJON HALVEMPI ajella kuin dieselillä vaikka sen hankintahinta onkin paljon kalliimpi kuin dieselillä. Viiden minuutin excel-pyörittelyn jälkeen pitkämatkalainen oitis soittaa sähköautokauppaan ja harmittelee, ettei tajunnut aiemmin, käyttää siis sitä viittä minuuttia excel-pyörittelyyn. - kaha53
epärelevanttia.jänkkää kirjoitti:
Vastaavasti Suomessa asuu satojatuhansia ihmisiä joille 500-600km päivätaipaleet ovat joko täysin tuntematon juttu tai sellaisia tulee kerran viidessä vuodessa.
On totta että sähköauto ei sovi kaikkien tarpeisiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä sellaiselle henkilölle jolle sähköauton toimintasäde riittää.
Sähköautojen yleistyminen alkaa tästä ruuhkasuomen väestöstä ja pitkämatkalaiset tulevat joskus perässä. On jopa mahdollista että he saattavat jäädä sähköautoilun ulkopuolelle myös jatkossa ja käyttää esim biokaasua tms.
Tämä toimintasäde-latausaika on jo täysin loppuunkaluttu aihe joka ei oikeastaan ole edes relevantti sähköautoilun kuumimmalle kohderyhmälle.Käy joskus vaikka Särkänniemessä Tampereella ja huomaat parkkialueilla joka päivä tuhansia autoja, ei ne kaikki ole Tampereen lähiympäristöstä, vaan kauempaa. Rukalla on myös tuhansia autoja parkkialueella ja suurin osa Etelä-Suomesta.
Sadat tuhannet suomalaiset ajelevat 500-800 km matkoja useankin kerran vuodessa. - yiuyyu
kaha53 kirjoitti:
Käy joskus vaikka Särkänniemessä Tampereella ja huomaat parkkialueilla joka päivä tuhansia autoja, ei ne kaikki ole Tampereen lähiympäristöstä, vaan kauempaa. Rukalla on myös tuhansia autoja parkkialueella ja suurin osa Etelä-Suomesta.
Sadat tuhannet suomalaiset ajelevat 500-800 km matkoja useankin kerran vuodessa."Sadat tuhannet suomalaiset ajelevat 500-800 km matkoja useankin kerran vuodessa. "
Suomi on kova maa autoilijalle. Ei varmaan missään muualla maailmassa noin monet ihmiset joudu ajamaan noin pitkiä päivämatkoja useankin kerran vuodessa.
- iuiuio
Kyse ei ole samasta asiasta, mutta jotain yhteistä näillä on. Tarinan opetus: muista aina pitää johdot mukana.
https://www.facebook.com/groups/LatausverkostoNyt/permalink/260777724476843/- kaha53
Syödään niitä puolen toista tunnin aamupaloja samalla sähköautoa lataillen ja syödään sitten taas parin tunnin lounas, kun sähköauto tarvii virtaa ja vietetään yö hotellissa sitä sähköautoa lataillen matkalla mummolaan.
Saa näin tehdä, ei ole vain mun juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827066Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267033Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845218Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163417Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003360