Nyt on taas turvallista

nyt.taas.kelpaa

Poliisin kameravalvonta sai rysään ison joukon suurrikollisia. Kehä 1:llä Malmin risteyksen kohdalla 50 km nopeusrajoitusalueella oli välkettä kuin ukkosyönä. Tosin en ole nähnyt kyseisellä työmaalla mitään liikettä koko kesänä, vaikka siitä lähes päivittäin olen ajellutkin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201808232201155741_oa.shtml

82

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VapaaehtoistaKaikki

      Sakoissa on se hyvä puoli että niitä ei kenenkään ole pakko ottaa. Kenenkään ei ole pakko osallistua valtion pohjattoman kassan täyttämiseen. Vahingossahan ei ylinopeutta kukaan aja. Jos nopeusrajoitusmerkki jää huomaamatta herää kysymys mitä muuta tärkeää menee kyseisen kuljettajan huomion ohi.

      • SelitystäKehiin

        Se on täsmälleen noin. Veit sanat suustani. Ja aloittajalle esittäisin yhden kysymyksen: Eli paljonko tuossa sinun mielestäsi pitäisi saada ajaa? Sataa? Sataa viittäkymppiä, vai peräti kahtasataa? Ja jos, niin minkä ihmeen takia? Sekin on hyvä perustella, koska pelkkä MUTUnopeus ei selitä mitään.


      • sitä.se

        "Sakoissa on se hyvä puoli että niitä ei kenenkään ole pakko ottaa."
        Ei nyt ihan varsinainen pakko, mutta enemmän tienpäällä liikkuvalle nuo "välähdykset" ja vallankin kamera pakujen kyyläys on veroluonteiseksi menoeräksi hyväksyttävä.
        Tietenkin jos autolla liikkuu, vain kerran viikossa sen viisikilometriä mamman kera kaupalle ja senkin sitä sivutietä, niin silloin voi toki ääni "närkästyksestä väristen" loihe lausumaan VapaaehtoistaKaikki kirjoittajan tavoin.


      • Tätähän.Se.On
        sitä.se kirjoitti:

        "Sakoissa on se hyvä puoli että niitä ei kenenkään ole pakko ottaa."
        Ei nyt ihan varsinainen pakko, mutta enemmän tienpäällä liikkuvalle nuo "välähdykset" ja vallankin kamera pakujen kyyläys on veroluonteiseksi menoeräksi hyväksyttävä.
        Tietenkin jos autolla liikkuu, vain kerran viikossa sen viisikilometriä mamman kera kaupalle ja senkin sitä sivutietä, niin silloin voi toki ääni "närkästyksestä väristen" loihe lausumaan VapaaehtoistaKaikki kirjoittajan tavoin.

        Näppärämpi, ei laista piittaava, kaveri ei veroja joudu maksamaan. Silmät auki autolla ajava ja lakia noudattava ei myöskään joudu "verotuksen" uhriksi.


      • sitä.se
        Tätähän.Se.On kirjoitti:

        Näppärämpi, ei laista piittaava, kaveri ei veroja joudu maksamaan. Silmät auki autolla ajava ja lakia noudattava ei myöskään joudu "verotuksen" uhriksi.

        Kuten sanottu ei joudu, jos ja kun liikuminen on edellisessä vietissäni mainitun kaltaista. Enemmän ajavalle "veroja"väkisin kertyy.


      • luulistulevanjo

        Ajoin kortin vuonna -93 eikä ensimmäistäkään veroluontoista lisämaksua ole tullut. Koska se ensimmäinen tulee?


      • VapaaehtoisetMaksaa
        sitä.se kirjoitti:

        Kuten sanottu ei joudu, jos ja kun liikuminen on edellisessä vietissäni mainitun kaltaista. Enemmän ajavalle "veroja"väkisin kertyy.

        Kummallista. Olen ajanut työkseni autoa vuodesta 1988 enkä ole saanut ensimmäistäkään "veroluontoista lisämaksua". En edes kirjallista huomautusta. Kilometrimäärät ovat vaihdelleet 50000 - 140000 km vuodessa. Tämän lisäksi muutama tuhat omalla henkilöautolla ja moottoripyörällä.
        Ajoi sitten paljon tai vähän eikä havaintokyky riitä nopeusrajoitusmerkkien seuraamiseen eikä ymmärry sääntöjen noudattamiseen on selvää että pääsee valtion kassan täyttämiseen rahallisesti. Jos taas edellä mainittuja ongelmia havaintokyvyssä ja/tai älyssä ole voi ajella aivan huoletta. Saklt maksaa ne muut ja aivan vapaaehtoisesti.


      • sitä.se
        luulistulevanjo kirjoitti:

        Ajoin kortin vuonna -93 eikä ensimmäistäkään veroluontoista lisämaksua ole tullut. Koska se ensimmäinen tulee?

        Mahdollisesti sitten kun alat autolla ajamaan.


      • sitä.se
        VapaaehtoisetMaksaa kirjoitti:

        Kummallista. Olen ajanut työkseni autoa vuodesta 1988 enkä ole saanut ensimmäistäkään "veroluontoista lisämaksua". En edes kirjallista huomautusta. Kilometrimäärät ovat vaihdelleet 50000 - 140000 km vuodessa. Tämän lisäksi muutama tuhat omalla henkilöautolla ja moottoripyörällä.
        Ajoi sitten paljon tai vähän eikä havaintokyky riitä nopeusrajoitusmerkkien seuraamiseen eikä ymmärry sääntöjen noudattamiseen on selvää että pääsee valtion kassan täyttämiseen rahallisesti. Jos taas edellä mainittuja ongelmia havaintokyvyssä ja/tai älyssä ole voi ajella aivan huoletta. Saklt maksaa ne muut ja aivan vapaaehtoisesti.

        Tosiaan kummallista, no netissä on helppo valehdella.


      • VapaaehtoisetMaksaa
        sitä.se kirjoitti:

        Tosiaan kummallista, no netissä on helppo valehdella.

        Tosiaan se on kummallista että sinä ja kaltaisesi osaat internetissä selvittää kuka milloinkin valehtelee tietämättä vastapuolen kirjoittajasta yhtään mitään. On tietysti helpointa syyttää kanssasi eri mieltä olevaa valehtelijaksi.
        No, anyway, mielipiteesi on minulle aivan samantekevää, samoin se että väität minun valehtelevan. Yhtään ylinopeussakkoa en koskaan ole saanut vaikka kilometrejä on reilusti takana.


      • luulistulevanjo
        sitä.se kirjoitti:

        Mahdollisesti sitten kun alat autolla ajamaan.

        No se mahdollisuus meni silloin vuonna -93 ilman toteutumista. Onko mitään muuta näkemystä?


      • sitä.se
        luulistulevanjo kirjoitti:

        No se mahdollisuus meni silloin vuonna -93 ilman toteutumista. Onko mitään muuta näkemystä?

        Aniharvoin jos koskaan inssiajossa sakkoja kukaan saa.


      • luulistulevanjo
        sitä.se kirjoitti:

        Aniharvoin jos koskaan inssiajossa sakkoja kukaan saa.

        Juu, en saanut minäkään. Enkä muulloinkaan. Mieti, jos tajuaisit, että miten se on mahdollista.


      • sitä.se
        VapaaehtoisetMaksaa kirjoitti:

        Tosiaan se on kummallista että sinä ja kaltaisesi osaat internetissä selvittää kuka milloinkin valehtelee tietämättä vastapuolen kirjoittajasta yhtään mitään. On tietysti helpointa syyttää kanssasi eri mieltä olevaa valehtelijaksi.
        No, anyway, mielipiteesi on minulle aivan samantekevää, samoin se että väität minun valehtelevan. Yhtään ylinopeussakkoa en koskaan ole saanut vaikka kilometrejä on reilusti takana.

        Mielipide saman tekevä? Silti kun se ei sinua miellyttänyt niin siihen hankasti tartuit, nojautuen pelkästään omaan kokemukseesi.
        Kirkasotsaisia, kertovat sitten totta tai ei, yksittäistapauksia aina löytyy, puoleen tai toiseen.


      • sitä.se
        luulistulevanjo kirjoitti:

        Juu, en saanut minäkään. Enkä muulloinkaan. Mieti, jos tajuaisit, että miten se on mahdollista.

        Oletko siis liikkunut autolla inssiajon jälkeen ja ilman sakkoja?
        Tuurilla ehkä merkittävä osuus asiaan.


      • luulistulevanjo
        sitä.se kirjoitti:

        Oletko siis liikkunut autolla inssiajon jälkeen ja ilman sakkoja?
        Tuurilla ehkä merkittävä osuus asiaan.

        Kyllä vaan. En tiedä, miksi se on sinulle jotenkin vaikea uskoa. Koetko, että tuurilla on iso osuus tapahtumissa silloin, kun ajat?


      • sitä.se
        luulistulevanjo kirjoitti:

        Kyllä vaan. En tiedä, miksi se on sinulle jotenkin vaikea uskoa. Koetko, että tuurilla on iso osuus tapahtumissa silloin, kun ajat?

        No sinulla on tuota tuuria ollut.
        Kaikessa on tuurilla oma osuutensa.


    • ByvyJdjxr

      Suomalaiset kannattavat sakkoja.

      Tästä on tehty tutkimuskin: suuri enemmistö hyväksyy ja pitää oikeudenmukaisina muiden saamia sakkoja.

    • rallyreino

      Kyrvät kyttää millin ylinopeuksia, sen verran tsikaania on laitettu että hunttia on vaikea ajella.

      • SelitystäKehiin

        Kaksi edellistä aivan tyhjänpäiväisiä, ja muutenkin tyhjäpäiden kommentteja. Kertokaa nyt ihmeessä se, että kuinka kovaa TEIDÄN mielestänne tuossa kohtaa pitäisi voida ajaa, ja SIIS MIKSI juuri sitä nopeutta?


    • egt5435g3333

      Tietyömaan alennettu nopeusrajoitus johtuu monista syistä, vain yksi niistä on se tietyömaan yms työmaan työntekijä joka seisoo keskellä autotietä.

      Oulunkylän kohdalla olevan siltatyömaan nopeusrajoitus 50km/h on siksi että tiealue on niin kapea.
      Paikallisliikenteen busseja se ei koske kai mutta muita varmaan

      • myy.Tojosi

        Jos et pysy omalla kaistalla, nin älä lähde liikenteeseen ollenkaan.


      • trgtrg5ty6g5r54645

        Hyvin pysyn kaistallani??


    • SLK230

      Ylinopeuksissa ei ole yhtään mitään miehekästä. Tosimies noudattaa liikennesääntöjä.

      • JohtajatNäyttävätMallia

        Ei ei. Kyllä keskivertoa paremman kuljettajan, siis maanteidemme alfauroksen, on päästävä aina jonon keulille ja se vaatii usein ylinopeuden ajamista. Samalla alfauros, luomakunnan kruunu siis, voi näyttää taviksille menemisen meininkiä ja Santanderin myöntämän sporttisen kyrvänjatkeen suorituskykyä.


      • ne.menee.ohi
        JohtajatNäyttävätMallia kirjoitti:

        Ei ei. Kyllä keskivertoa paremman kuljettajan, siis maanteidemme alfauroksen, on päästävä aina jonon keulille ja se vaatii usein ylinopeuden ajamista. Samalla alfauros, luomakunnan kruunu siis, voi näyttää taviksille menemisen meininkiä ja Santanderin myöntämän sporttisen kyrvänjatkeen suorituskykyä.

        Kyllä 1000 euron Tojolla ajavaa taas vituttaa, ammatinvalinta meni pieleen.


      • JohtajatNäyttävätMallia
        ne.menee.ohi kirjoitti:

        Kyllä 1000 euron Tojolla ajavaa taas vituttaa, ammatinvalinta meni pieleen.

        En tiedä 1000 euron Tojoista yhtään mitään mutta 50000 Euron saksalaisella kyrvänjatkeella ajavaa varmasti vituttaa kun 'se' ei kasvakaan.


      • johtajillakalliimmat
        JohtajatNäyttävätMallia kirjoitti:

        En tiedä 1000 euron Tojoista yhtään mitään mutta 50000 Euron saksalaisella kyrvänjatkeella ajavaa varmasti vituttaa kun 'se' ei kasvakaan.

        Olet hieman väärässä. Kas kun se 50000 € maksavalla saksalaisella ajava ei, sinusta poiketen viisaampia kun ovat, edes kuvittele maitsemaasi typeryyttä "sen" kasvamisesta.


      • Kjell.C.D.Pippelström

        Nyt on pojilla ihana puheenaihe...


      • Paljon_liikenteessä
        johtajillakalliimmat kirjoitti:

        Olet hieman väärässä. Kas kun se 50000 € maksavalla saksalaisella ajava ei, sinusta poiketen viisaampia kun ovat, edes kuvittele maitsemaasi typeryyttä "sen" kasvamisesta.

        Jostain syystä ne ovat kuitenkin saksalaisilla, ei aina niin uusilla tai firmalle liisatuilla Mersuilla, Bemareilla ja Audeilla ajavia ns. "dynaamisia"merkonomeja ym pikkupippelisiä ja heikkoitsetuntoisia pellejä.


      • johtajillakalliimmat
        Paljon_liikenteessä kirjoitti:

        Jostain syystä ne ovat kuitenkin saksalaisilla, ei aina niin uusilla tai firmalle liisatuilla Mersuilla, Bemareilla ja Audeilla ajavia ns. "dynaamisia"merkonomeja ym pikkupippelisiä ja heikkoitsetuntoisia pellejä.

        Ja jälleen olet hieman väärässä. Ylinopeutta ajetaan monilla automerkellä.
        Siis muillakin kuin mainitsemillasi.
        Tuo heikkoitsetuntoko vai ylempänä mainittu ammatinvalinnan pieleen meno aiheuttaa moisen katkeruuden mainituilla merkeillä ajavia kohtaan.
        Kuten tarinastasi voi päätellä, katkeruutesi syy ei välttämättä ole tämä perinteinen kateus, koska jopa vanhempaa mainitun merkkistä autoa ajava saa kirjoittamaan kommenttisi kaltaisia typeryyksiä.


    • On tilastollinen totuus, että nopeuksien alentaminen parantaa liikenneturvallisuutta. Nopeuserojen pienentäminen saattaisi parantaa vielä enemmän. Siitäpä ei juuri puhuta, koska nopeuseroihin vaikuttamiseen ei ole kunnollisia keinoja. Ylinopeuksia voidaan karsia valvonnalla, mutta alinopeuksiin ei löydy lääkkeitä. Kysymys on asenteista. Ne ovat sitkeässä.

      • TheJyrsijä

        " On tilastollinen totuus, että nopeuksien alentaminen parantaa liikenneturvallisuutta. "

        Odotapas pikkasen, saat nähdä että palstan suurin mestari ja tietäjä saapuu pian ja kumoaa väitteesi.


      • näinhän.se.on
        TheJyrsijä kirjoitti:

        " On tilastollinen totuus, että nopeuksien alentaminen parantaa liikenneturvallisuutta. "

        Odotapas pikkasen, saat nähdä että palstan suurin mestari ja tietäjä saapuu pian ja kumoaa väitteesi.

        Tuon paikkansa pitämättömän väitteen nyt jokainen täyspäinen tajuaa.
        Onhan niin, että on vale, emävale ja tilasto.


      • näinhän.se.on kirjoitti:

        Tuon paikkansa pitämättömän väitteen nyt jokainen täyspäinen tajuaa.
        Onhan niin, että on vale, emävale ja tilasto.

        Riippuu vähän siitä, mitä sen täyspäisen pää on täynnä. Emävaleen ja tilastojen välinen riippuvuus koskee lähinnä poliitikkoja sekä erästä automaattisesta nopeusvalvonnasta lausuntoja antavaa poliisipäällikköä. Kuvaavampi fraasi toteaa, että miljoona kärpästä ei voi olla ihan väärässä. Korostus on sanalla "miljoona", koska tunnetusti yksi kärpänen ei tee kesää.


      • Vai.MitenSe.Onkaan
        näinhän.se.on kirjoitti:

        Tuon paikkansa pitämättömän väitteen nyt jokainen täyspäinen tajuaa.
        Onhan niin, että on vale, emävale ja tilasto.

        Nopeuden laskeminen lyhentää ajoneuvon pysähtymismatkaa, pienentää törmäysenergiaa, kuljettaja ehtii havaita ympärillään enemmän asioita ja sitä kautta jää aikaa toimia ehkäistääkseen törmäyksen tai vaikka tieltä suistumisen. Jos näitä asioita ei ymmärrä herää kysymys mitä muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita ei ymmärrä.


      • näinhän.se.on
        Enevpk1 kirjoitti:

        Riippuu vähän siitä, mitä sen täyspäisen pää on täynnä. Emävaleen ja tilastojen välinen riippuvuus koskee lähinnä poliitikkoja sekä erästä automaattisesta nopeusvalvonnasta lausuntoja antavaa poliisipäällikköä. Kuvaavampi fraasi toteaa, että miljoona kärpästä ei voi olla ihan väärässä. Korostus on sanalla "miljoona", koska tunnetusti yksi kärpänen ei tee kesää.

        "Riippuu vähän siitä, mitä sen täyspäisen pää on täynnä."
        Onhan se toki noin. Mitä tuohon tilastoon uskovien pään sisältöön tulee niin voisi olettaa sen olevan jotain painokelvottomalla sanalla kuvailtavaa.


      • näinhän.se.on
        Vai.MitenSe.Onkaan kirjoitti:

        Nopeuden laskeminen lyhentää ajoneuvon pysähtymismatkaa, pienentää törmäysenergiaa, kuljettaja ehtii havaita ympärillään enemmän asioita ja sitä kautta jää aikaa toimia ehkäistääkseen törmäyksen tai vaikka tieltä suistumisen. Jos näitä asioita ei ymmärrä herää kysymys mitä muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita ei ymmärrä.

        "Jos näitä asioita ei ymmärrä herää kysymys mitä muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita ei ymmärrä."
        Kyllä se ajatuksia herättää jos moisen tarkoitushakuisen tilaston "totuuksiin" nojautuu.


      • Vai.MitenSe.Onkaan
        näinhän.se.on kirjoitti:

        "Jos näitä asioita ei ymmärrä herää kysymys mitä muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita ei ymmärrä."
        Kyllä se ajatuksia herättää jos moisen tarkoitushakuisen tilaston "totuuksiin" nojautuu.

        Kyllä se ajatuksia herättää jos jo peruskoulussa ja viimeistään autokoulussa opetettuja, ihan perusfysiikanlakeja ei ymmärrä. Ja se vasta ajatuksia herättääkin jos näiden perusfysiikan vaikutuksia liikenneturvallisuuteen ei ymmärrä.


      • Vai.MitenSe.Onkaan kirjoitti:

        Nopeuden laskeminen lyhentää ajoneuvon pysähtymismatkaa, pienentää törmäysenergiaa, kuljettaja ehtii havaita ympärillään enemmän asioita ja sitä kautta jää aikaa toimia ehkäistääkseen törmäyksen tai vaikka tieltä suistumisen. Jos näitä asioita ei ymmärrä herää kysymys mitä muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita ei ymmärrä.

        Kyse oli "tilastollisesta totuudesta". Sitä on kovin vaikea sen paremmin kumota kuin vahvistaakaan, näkemättä tilastoa.

        Itse uskon, että tuollainen korrelaatio on olemassa. Jos kukaan ei liikkuisi minnekään, ei onnettomuuksia varmaankaan ihan hirveästi tapahtuisi. Kyse on jonkinnäköisen optimin löytämisestä, jossa homma vielä toimii, mutta onnettomuuksia sattuu vähän.


      • TheRat kirjoitti:

        Kyse oli "tilastollisesta totuudesta". Sitä on kovin vaikea sen paremmin kumota kuin vahvistaakaan, näkemättä tilastoa.

        Itse uskon, että tuollainen korrelaatio on olemassa. Jos kukaan ei liikkuisi minnekään, ei onnettomuuksia varmaankaan ihan hirveästi tapahtuisi. Kyse on jonkinnäköisen optimin löytämisestä, jossa homma vielä toimii, mutta onnettomuuksia sattuu vähän.

        Liikennettä koskevat ilmiöt voidaan nähdä tilastollisesti esimerkiksi suuria joukkoja koskevien jakaumien ja korrelaatioiden kautta paremmin kuin yksittäisten tapahtumien kautta. ”Tilastollisuus” on siis lähestymistapa, se on olemassa ilman yksittäisiä ”tilastojakin”, joita laaditaan vähän satunnaisesti kulloisenkin tarpeen ja resurssien mukaan. Esimerkiksi onnettomuuksien tilastointi rajoittuu usein pelkästään lukumäärien kirjaamiseksi. Silti esimerkiksi onnettomuuksien ja nopeuden välinen korrelaatio on helpostikin ymmärrettävissä.

        Mainitsemasi optimikin on olemassa, se sijaitsee siellä oikean tilannenopeuden alueella. Poikkeamat siitä puoleen tai toiseen lisäävät onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyttä. Toisin sanoen nopeusero on tieliikenteessä riskitekijä.

        Tässä lähteessä hieman valotetaan edellä kuvattua näkökulmaa.

        http://www.sehinc.com/news/truth-about-speed-limits-explained-engineer (ks graafi Accident involvement vs. motorist speeds)

        Valitettavasti en tähän löytänyt mitään parempaa lähdettä. Tässä valitettavasti onnettomuuksia koskeva tausta-aineisto loistaa poissaolollaan, ja nopeusjakaumakin on vain esimerkki siitä, mitä nopeusjakauma ylipäänsä tarkoittaa.

        Samoin on hyvä huomata, että optimi löydettiin onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyden suhteen. Toki onnettomuudessa syntyy yleensä pahempaa jälkeä suurilla nopeuksilla kuin pienillä. Ja ylinopeuksilla nopeuden kasvattaminen lisää onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyttä paljon enemmän kuin alinopeuksilla nopeuden laskeminen.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Liikennettä koskevat ilmiöt voidaan nähdä tilastollisesti esimerkiksi suuria joukkoja koskevien jakaumien ja korrelaatioiden kautta paremmin kuin yksittäisten tapahtumien kautta. ”Tilastollisuus” on siis lähestymistapa, se on olemassa ilman yksittäisiä ”tilastojakin”, joita laaditaan vähän satunnaisesti kulloisenkin tarpeen ja resurssien mukaan. Esimerkiksi onnettomuuksien tilastointi rajoittuu usein pelkästään lukumäärien kirjaamiseksi. Silti esimerkiksi onnettomuuksien ja nopeuden välinen korrelaatio on helpostikin ymmärrettävissä.

        Mainitsemasi optimikin on olemassa, se sijaitsee siellä oikean tilannenopeuden alueella. Poikkeamat siitä puoleen tai toiseen lisäävät onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyttä. Toisin sanoen nopeusero on tieliikenteessä riskitekijä.

        Tässä lähteessä hieman valotetaan edellä kuvattua näkökulmaa.

        http://www.sehinc.com/news/truth-about-speed-limits-explained-engineer (ks graafi Accident involvement vs. motorist speeds)

        Valitettavasti en tähän löytänyt mitään parempaa lähdettä. Tässä valitettavasti onnettomuuksia koskeva tausta-aineisto loistaa poissaolollaan, ja nopeusjakaumakin on vain esimerkki siitä, mitä nopeusjakauma ylipäänsä tarkoittaa.

        Samoin on hyvä huomata, että optimi löydettiin onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyden suhteen. Toki onnettomuudessa syntyy yleensä pahempaa jälkeä suurilla nopeuksilla kuin pienillä. Ja ylinopeuksilla nopeuden kasvattaminen lisää onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyttä paljon enemmän kuin alinopeuksilla nopeuden laskeminen.

        > Liikennettä koskevat ilmiöt voidaan nähdä tilastollisesti esimerkiksi
        > suuria joukkoja koskevien jakaumien ja korrelaatioiden kautta paremmin
        > kuin yksittäisten tapahtumien kautta. ”Tilastollisuus” on siis lähestymistapa,
        > se on olemassa ilman yksittäisiä ”tilastojakin”

        Mutta miten näet suurten joukkojen jakaumat ja korrelaatiot, ilman tilastoja? Et tarvitse yksittäistä tilastoa, vaan esimerkiksi useammasta tilastosta kerätty aineisto muodostaa tarvittaessa uuden, kattavamman tilaston.

        > Silti esimerkiksi onnettomuuksien ja nopeuden välinen korrelaatio
        > on helpostikin ymmärrettävissä.

        On, ja minä tuon kerroinkin. Mutta se ei tarkoita, että se olisi tilastollinen fakta, ellei se näy tilastoissa.

        > Toisin sanoen nopeusero on tieliikenteessä riskitekijä.

        Haluaisin taas nähdä sen tilaston, johon tämä väite pohjautuu. En nimittäin ole ollenkaan varma, että nopeusero *kaikissa tilanteissa* olisi onnettomuusriski.

        Tarkoitushakuinen esimerkki: liittymästä tulee auto kaksisuuntaiselle, kaksikastaiselle tieosuudelle. Se tulee täsmälleen tiellä jo ajavan auton kohdalla ja täsmälleen samalla nopeudella. Jotta kolarilta vältytään, täytyy toisen väistää vasemmalle tai jomman kumman aikaansaada nopeuseroa. Vasemmalle (=vastaantulijoiden kaista) väistäminen tuskin lisää turvallisuutta.

        Toinen esimerkki: eteesi aukeaa pitkä suora. Lähdet ohittamaan vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Onko ohitus turvallisempi pienellä vai suurella nopeuserolla? Itse väittäisin, että sopivalla, eli jollain 20-30 km/h. Sitä suuremmat nopeuserot voivat aiheuttaa yllätyksiä ohitettavan kabiinissa, mikä ei ole hyvä asia. Pienemmällä nopeuserolla taas ohitus kestää kauemmin. Joo. Jos nopeuseroa ei olisi ollut yhtään, ei olisi ollut tarvetta myöskään ohittaa. Toisaalta, silloin päädyttäisiin ajamaan jonossa, mikä ei taida olla myöskään turvallisuuden kannalta hyvä asia...


      • TheRat kirjoitti:

        > Liikennettä koskevat ilmiöt voidaan nähdä tilastollisesti esimerkiksi
        > suuria joukkoja koskevien jakaumien ja korrelaatioiden kautta paremmin
        > kuin yksittäisten tapahtumien kautta. ”Tilastollisuus” on siis lähestymistapa,
        > se on olemassa ilman yksittäisiä ”tilastojakin”

        Mutta miten näet suurten joukkojen jakaumat ja korrelaatiot, ilman tilastoja? Et tarvitse yksittäistä tilastoa, vaan esimerkiksi useammasta tilastosta kerätty aineisto muodostaa tarvittaessa uuden, kattavamman tilaston.

        > Silti esimerkiksi onnettomuuksien ja nopeuden välinen korrelaatio
        > on helpostikin ymmärrettävissä.

        On, ja minä tuon kerroinkin. Mutta se ei tarkoita, että se olisi tilastollinen fakta, ellei se näy tilastoissa.

        > Toisin sanoen nopeusero on tieliikenteessä riskitekijä.

        Haluaisin taas nähdä sen tilaston, johon tämä väite pohjautuu. En nimittäin ole ollenkaan varma, että nopeusero *kaikissa tilanteissa* olisi onnettomuusriski.

        Tarkoitushakuinen esimerkki: liittymästä tulee auto kaksisuuntaiselle, kaksikastaiselle tieosuudelle. Se tulee täsmälleen tiellä jo ajavan auton kohdalla ja täsmälleen samalla nopeudella. Jotta kolarilta vältytään, täytyy toisen väistää vasemmalle tai jomman kumman aikaansaada nopeuseroa. Vasemmalle (=vastaantulijoiden kaista) väistäminen tuskin lisää turvallisuutta.

        Toinen esimerkki: eteesi aukeaa pitkä suora. Lähdet ohittamaan vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Onko ohitus turvallisempi pienellä vai suurella nopeuserolla? Itse väittäisin, että sopivalla, eli jollain 20-30 km/h. Sitä suuremmat nopeuserot voivat aiheuttaa yllätyksiä ohitettavan kabiinissa, mikä ei ole hyvä asia. Pienemmällä nopeuserolla taas ohitus kestää kauemmin. Joo. Jos nopeuseroa ei olisi ollut yhtään, ei olisi ollut tarvetta myöskään ohittaa. Toisaalta, silloin päädyttäisiin ajamaan jonossa, mikä ei taida olla myöskään turvallisuuden kannalta hyvä asia...

        Hyviä kysymyksiä, joihin koitan vastata lyhyesti.

        "Tilaston" olemassa olo ei ole olennaista, vaan datan. Datasta johdetaan tilastoja tai julkaistaan tutkimuksellisempaa analyysia. Mainitsinkin, että onnettomuuksien ja nopeuksien välisestä korrelaatiosta löytyy kovin vähän dataa, Suomesta tuskin lainkaan. Siksi lainasinkin tuota amerikkalaista, turhan ylimalkaista kirjoitusta. Oletan, että ihan oikeita tutkimuksiakin löytyisi, jos jaksaisi etsiä. Ja ammattitutkijoilla on myös käytössään maksullisia julkaisuja, joita itse ei viitsi ostella. Niillä on mm. perusteltu Kehä I:n nopeusvalvonnalla saatuja miljoonaluokan säästöjä onnettomuuksien vähenemisenä. Lienevät oikeassa, vaikka yhtään vakavaa onnettomuutta ei ole edes sattunut.

        Korrelaatiosta ei voi päätellä kausaliteettia. Kausaliteetti lisätään tilastolliseen analyysiin tunnettujen faktojen perusteella. Suuren ajonopeuden ja onettomuustodennäköisyyden välillä on kausaliteettia. Samoin myös nopeuseron ja onnettomuustodennäköisyyden välillä on kausaliteettia, eihän ole törmäystä ilman nopeuseroa.

        Tilastolliset riippuvuudet pätevät huonosti yksittäistapauksiin, joita myös esittämäsi esimerkit edustavat. Ja mitä harvinaisemmasta tapauksesta on kyse, sitä pienempi paino on tilastollisella korrelaatiolla. Ohitustilanteissa sattuu yllättävän vähän onnettomuuksia. Silloinhan kuljettaja yleensä sentään keskittyy ajamiseenkin.


    • oikeaopetus

      Malminkamera kuvaa nyky ajotyyliä. Hanaa vaan,vaikka tietyönopeusrajoitus. Sama touhu lahden motarin päässä.Salama kuumenee työssä. Motarila oli 100 rajoitus asfalttitöiden takia. Ei kun hanaa.. Ei koske veikkoa..

    • BMWking

      Mä ajan saksalaisella laatuvaunulla. Liikennesäännöt ei siis koske minua ollenkaan.

    • Sloboland

      Mitä vittuu ne mulkut siellä hierooo baana on tehty autoille eikä betoni homoille.

      • uhotasaantuu

        Tekee hyvää untovikolle kortin kuivuminen.


    • fwwewew

      MIKSI ET NOUDATA NOPEUSRAJOITUKSIA ? EI OLE VAIKEAA.

    • tätä.mieltä.olen

      Syytä huomioida sellainen seikka, että jos ajaa ylinopeutta yhdessä kohtaa, ajaa sitä todennäköisesti myös muualla ja ehkä sellaisissa kohdissa, joissa on todella vaaran paikka. Hyvä vaan että kädettömät ylinopeusyrjöt saavat muistutuksen siitä, ettei pidä ajaa yli rajoitusten.

      • Itse asiassa olen havainnut, että suurin osa ajaa ylinopeuksia juuri tietöiden kohdilla, mutta sitten kun rajoitus palautuu normaaliin, loppuu etenemisinto kesken.

        Nopeusvalvonnan voisikin lopettaa muualta ja keskittää noihin vaaranpaikkoihin. Paitsi tietysti että ihmiset oppisivat ajamaan niissä hiljaa ja rahankeruu häiriintyisi.


      • MahtavaaPohdintaaRotalta
        TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa olen havainnut, että suurin osa ajaa ylinopeuksia juuri tietöiden kohdilla, mutta sitten kun rajoitus palautuu normaaliin, loppuu etenemisinto kesken.

        Nopeusvalvonnan voisikin lopettaa muualta ja keskittää noihin vaaranpaikkoihin. Paitsi tietysti että ihmiset oppisivat ajamaan niissä hiljaa ja rahankeruu häiriintyisi.

        Loistava ajatustapa. Kaikki nopeusvalvonta heti pois kantateiltä ja motareilta! Valvontaa vain työmaiden ja esim. koulujen kohdalle. Maanteiden turvallisuus paranisi radikaalisti kun keskivertoa paremmat kuljettajat ja alfaurokset saisivat ajaa ilman sakkojen pelkoa ihan sellaista nopeutta kuin itse haluaa. Se vasta olisi turvallinen tilanne. Ja niissä tilanteissa kun mämä kaksi alfaurosta haluaa aloittaa sarvet päässä "reviiritaistelun" omilla autoillaan suorastaan poistaisi vaaratekijät ja riskit kyseisellä tieosuudella. Puhumattakaan erilaisista toisen autolijan "koulutustilanteista" joita päivittäin tapahtuu kun liikenteen mestarit osoittavat omaa taituruuttaan ja osaamistaan liikenteessä. Ainahan liikenteessä liikkumisen turvallisuus lisääntyy kun pelkoa ulkopuolisesta valvonnasta ei ole. Näinhän se on.


    • Surullista

      Uutisen ohessa oleva kuva annettujen maksujen määrästä tunneittain on hyvin selventävä. Eniten maksuja tulee keskipäivällä, kun "kiireiset" ovat liikkeellä muuten hiljaisen liikenteen aikana. Vähiten niitä tulee yön hiljaisina tunteina. Ruuhka-aikoina määrä ei kohoa läheskään niin paljon kuin liikennemäärä.

      Ennen "sakkorysä" tarkoitti paikkaa, jossa ihmiset hyvästä yrityksestä huolimatta saivat rapsuja. Nykyisin se näyttää tarkoittavan paikkaa, jossa valvonta on osunut oikeaan ja rapsuja tulee aiheesta paljon. Valitettavaa, mutta totta. Ihmiset eivät vain välitä noudattaa toisten turvaksi asetettuja rajoituksia ja sääntöjä. Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä ensin.

    • helppoa.syyllistää

      Ruumiit tulevat kohtaamisonnettomuuksissa, kuskin nukahtamisesta tai terveyden pettämisestä (Kuopio?), tahallisissa rekan alle ajamisissa sekä nuorten miesten vanhalla ritsalla tieltäsuistumisissa. Tuskin keskikaistateillä kuten Kehä 1 räpsyvät peltipoliisit paljon vaikuttavat noihin tilastoihin.

      • hmmmmm

        Onko sinun mielestäsi väärin saada väylän välityskyky hyödynnettyä kokonaan?


      • hmmmmm kirjoitti:

        Onko sinun mielestäsi väärin saada väylän välityskyky hyödynnettyä kokonaan?

        Väylän välityskyvyn kannalta olisi parempi nostaa rajoituksia. Nykyiset rajoitukset eivät ole edes saavutettavissa, kun välityskyky on maksimissaan. Välityskykyyn vetoaminen on täysin järjetön peruste ylimatalille rajoituksille.

        Vai tarkoititko valvonnan lisäämistä? Miten se auttaa välityskykyyn, että kilometrin välein koko jono joutuu jarruttamaan (siis vain 20-50% kuskeista jarruttaa kamerasta johtuen, muut joutuvat reagoimaan)?


      • hmmmmm
        TheRat kirjoitti:

        Väylän välityskyvyn kannalta olisi parempi nostaa rajoituksia. Nykyiset rajoitukset eivät ole edes saavutettavissa, kun välityskyky on maksimissaan. Välityskykyyn vetoaminen on täysin järjetön peruste ylimatalille rajoituksille.

        Vai tarkoititko valvonnan lisäämistä? Miten se auttaa välityskykyyn, että kilometrin välein koko jono joutuu jarruttamaan (siis vain 20-50% kuskeista jarruttaa kamerasta johtuen, muut joutuvat reagoimaan)?

        Oletin kysymykseni olevan ihan selkeää suomea. Ehkä nimimerkki helppoa.syyllistää ymmärtää sen.


      • TheRat kirjoitti:

        Väylän välityskyvyn kannalta olisi parempi nostaa rajoituksia. Nykyiset rajoitukset eivät ole edes saavutettavissa, kun välityskyky on maksimissaan. Välityskykyyn vetoaminen on täysin järjetön peruste ylimatalille rajoituksille.

        Vai tarkoititko valvonnan lisäämistä? Miten se auttaa välityskykyyn, että kilometrin välein koko jono joutuu jarruttamaan (siis vain 20-50% kuskeista jarruttaa kamerasta johtuen, muut joutuvat reagoimaan)?

        Nopeusrajoitusten nosto, esim kahdeksastakympistä sataan, ei lisää väylän välityskykyä, mutta lyhentää matka-aikoja ruuhkan ulkopuolella.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Nopeusrajoitusten nosto, esim kahdeksastakympistä sataan, ei lisää väylän välityskykyä, mutta lyhentää matka-aikoja ruuhkan ulkopuolella.

        Juuri näin. Nopeusrajoituksilla ei muutenkaan ole juuri vaikutusta välityskykyyn, paitsi laskevasti.


      • TheRat kirjoitti:

        Juuri näin. Nopeusrajoituksilla ei muutenkaan ole juuri vaikutusta välityskykyyn, paitsi laskevasti.

        Viidenkympin pisterajoitus motarin tietyömaan kohdalla ei näytä rajoittavan liikennemäärää, mikäli kaistat jatkuvat suoraan. Mutta jos kaistassa onkin mutka, alkaa jonoja muodostua.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Viidenkympin pisterajoitus motarin tietyömaan kohdalla ei näytä rajoittavan liikennemäärää, mikäli kaistat jatkuvat suoraan. Mutta jos kaistassa onkin mutka, alkaa jonoja muodostua.

        Tarkoitat liikennemäärän rajoittumisella ilmeisesti läpäisykyvyn laskua (päätellen kommentistasi jonojen muodostumisesta). Turunväylää vakituiseen ajavana ja siinä olevia tietöitä lähes päivittäin ihmettelemällä, olen huomannut että:
        1. pelkkä nopeusrajoituksen lasku 100 => 60 laskee nopeuksia yleensä noin 90@100 => 80@60, eli ei juurikaan
        2. kun heti kaistan vieressä on esteitä, laskee nopeus enemmän (70@60)
        3. mikäli kaista tekee mutka tai kapenee, laskee nopeus todella paljon (60@60 tai 40@50)
        4. esteen jälkeen nopeus nousee nopeasti ennen tietyötä olleeseen nopeuteen (90@60 tai ylikin), vaikka alennettu rajoitus on syystä tai toisesta vielä voimassa

        Edelläolevat huomiot ovat noin vuoden ajalta kertyneitä vaikutelmia. Oma tarkka nopeus on aika hyvin tiedossa ja nopeudet noin yleensä ovat suhteessa siihen arvioituja.


    • Loveisnotisloveis

      Onni on kun hox-ottimet on vienti-alalla.

    • meilläLiianMatalatNopeud

      Pelkää rahastusta nuo rysät ja moiset kämppikset. Suomessa on niin typerä tapa laittaa työmaille pienet rajoitukset ympäri vuorokautisesti ja viikonlopuiksi kun töitä ei tehdä, se syö uskottavuuden ja turhauttaa autoilijan. Sivistysmaissa rajoitus nostetaan järkeväksi kun työmaalla ei tehdä töitä.

      • köyhyys.näkyy

        Sivistysmaissa tietyöalueen tie- ja kaistamerkinnät sekä ennakkomerkit ovat ihan eri luokkaa kuin köyhässä Suomessa, joissa niitä ei kukaan näköjään valvo. Täällä riittää päättyvästä kaistasta kertominen 50 m ennen kavennusta tai jakajanuoli kaivinkoneen perseessä.


      • H0monakki
        köyhyys.näkyy kirjoitti:

        Sivistysmaissa tietyöalueen tie- ja kaistamerkinnät sekä ennakkomerkit ovat ihan eri luokkaa kuin köyhässä Suomessa, joissa niitä ei kukaan näköjään valvo. Täällä riittää päättyvästä kaistasta kertominen 50 m ennen kavennusta tai jakajanuoli kaivinkoneen perseessä.

        P1ssa k2kka p3rse p2ska p1ppeli.


    • miksei.asiaa.hoideta
      • virolaistet-kuriin

        Virolaiset on kyllä ongelma Suomen liikenteessä. Venäläiset saadaan pidettyä aisoissa rajavalvonnan avulla, eli matka pysähtyy rajalle jos on sakot maksamatta, mutta virolaiset tuntuu olevan liikenteessä kaikkien lakien yläpuolella ja käytös sen mukaista.


      • Virolaiset tötöilevät harvoin (olkoonkin että eilen näin moisenkin ihmeen), mutta miten hitossa nuo tulppana toimivat venäläiset saataisiin pois? Ajelevat selvästi alle rajoitusten, moottoritielläkin vasenta kaistaa, hapuilevasti, jne...

        Onneksi nuo sentään tunnistaa siitä, että sumarit palavat aina kun aurinko alkaa laskea.


    • Naftaa_suonissa

      Aika paljon on kirjoittajilla mielipide eroja... Minä siis kerron lisäksi omani. JOS kameratolppa välähtää noin usein, on se selkeä viesti siitä, että kyseinen nopeusrajoitus on väärä (liian alhainen). Minun käsityksen mukaan autoilijoiden verorahoilla rakennettujen/ylläpidettävien teiden tarkoituksena on toimia turvallisina kulkuväylinä, jolla matkanteko on joustavaa ja jouheaa (nopeaa) ja nopeusrajoitukset oikein mitoitettu kyseiselle tieosuudelle ja ajankohdalle. Meillä kesä jatkuu ja kalenteri kertoo, että pian pitää muuttaa talvinopeusrajoitukset voimaan.

      • ajattelen.samoin

        Samoin jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, niin se on merkki siitä, että promilleraja on liian matala.


      • Palsternakka.myönsi

        Kameroiden tarkoitus on rahastaa, ei lisätä mitään turvallisuutta. Niille on oikein budjetoitu tarvittava tuotto.


      • ajattelen.samoin kirjoitti:

        Samoin jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, niin se on merkki siitä, että promilleraja on liian matala.

        Näin varmaan olisi. Nythän rattijuoppoja jää kiinni todella vähän, koska raja on suhteellisen järkevä. Rajan laskeminen johtaisi rattijuoppojen määrän lisääntymiseen, vaikka liikenne itse asiassa voisi muuttua turvallisemmaksi (tilastojen mukaan).

        Oikein hyvä huomio.


      • Kokkelissa.ajavat
        TheRat kirjoitti:

        Näin varmaan olisi. Nythän rattijuoppoja jää kiinni todella vähän, koska raja on suhteellisen järkevä. Rajan laskeminen johtaisi rattijuoppojen määrän lisääntymiseen, vaikka liikenne itse asiassa voisi muuttua turvallisemmaksi (tilastojen mukaan).

        Oikein hyvä huomio.

        Enemmän olisi huolissani muissa mömmöissä ajavista ja niitä on nykyään paljon.
        Lisäksi liikenteessä on paljon yli-ikäistä väkeä joilla ei vaan enää ole kykyä toimia liikenteessä, nekin pitäisi saada valvontaan.

        Virkavaltaa tuntuu kiinnostavan vain nämä mitä on helppo valvoa jollain mittarilla ja automatiikalla, muulla ei sitten ole väliä kuin onnettomuustutkinnassa.


      • HiudiAnttiJaHimariPentti
        Kokkelissa.ajavat kirjoitti:

        Enemmän olisi huolissani muissa mömmöissä ajavista ja niitä on nykyään paljon.
        Lisäksi liikenteessä on paljon yli-ikäistä väkeä joilla ei vaan enää ole kykyä toimia liikenteessä, nekin pitäisi saada valvontaan.

        Virkavaltaa tuntuu kiinnostavan vain nämä mitä on helppo valvoa jollain mittarilla ja automatiikalla, muulla ei sitten ole väliä kuin onnettomuustutkinnassa.

        Me olemme taas huolissamme siitä, että liikenteessä on yleensäkin sääntöjä. Minusta sujuva liikenne ei tarvitse mitään sääntöjä, vaan jokainen saisi ajella miten parhaaksi näkee. Se, jos mikä olisi sitä liikenneturvallisuutta......


      • ajattelen.samoin
        TheRat kirjoitti:

        Näin varmaan olisi. Nythän rattijuoppoja jää kiinni todella vähän, koska raja on suhteellisen järkevä. Rajan laskeminen johtaisi rattijuoppojen määrän lisääntymiseen, vaikka liikenne itse asiassa voisi muuttua turvallisemmaksi (tilastojen mukaan).

        Oikein hyvä huomio.

        Mainitsemasi huomio on sinun omasi, mutta kiva, että se on mielestäsi hyvä.


      • ajattelen.samoin kirjoitti:

        Mainitsemasi huomio on sinun omasi, mutta kiva, että se on mielestäsi hyvä.

        En nyt oikein ymmärrä, mitä pidät minun omana huomionani. Rattijuoppoja jää kiinni vähän, vain parikymmentä tuhatta vuodessa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että raja on sen verran järkevä, ettei yhdellä oluella tai viinilasillisella vielä ylity. Jos rajaa tiputettaisiin, rattijuopumukset varmaankin lisääntyisivät, eikös?

        Se taas, että liikenne muuttuisi tilastojen valossa turvallisemmaksi rajaa laskemalla, taisi olla minulta pieni ajatusvirhe. Rajan lasku todennäköisesti vähentäisi luokkaa 0,2 - 0,3 promillen "kännissä" ajelevien määrää, mutta tilastojen perusteella tuo on juuri se turvallisin alkoholimäärä veressä... Toki tilastosta ei voi suoraan vetää johtopäätöksiä, joten todellinen turvallisuus voisi parantua, vaikka rattijuoppojen määrä kasvaisikin.

        Huomio on edelleen minusta hyvä. Jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, se kertoo että jossain on vikaa. Todennäköinen syy on todellakin liian matala promilleraja.


      • ajattelen.samoin
        TheRat kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, mitä pidät minun omana huomionani. Rattijuoppoja jää kiinni vähän, vain parikymmentä tuhatta vuodessa. Tämä johtuu pitkälti siitä, että raja on sen verran järkevä, ettei yhdellä oluella tai viinilasillisella vielä ylity. Jos rajaa tiputettaisiin, rattijuopumukset varmaankin lisääntyisivät, eikös?

        Se taas, että liikenne muuttuisi tilastojen valossa turvallisemmaksi rajaa laskemalla, taisi olla minulta pieni ajatusvirhe. Rajan lasku todennäköisesti vähentäisi luokkaa 0,2 - 0,3 promillen "kännissä" ajelevien määrää, mutta tilastojen perusteella tuo on juuri se turvallisin alkoholimäärä veressä... Toki tilastosta ei voi suoraan vetää johtopäätöksiä, joten todellinen turvallisuus voisi parantua, vaikka rattijuoppojen määrä kasvaisikin.

        Huomio on edelleen minusta hyvä. Jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, se kertoo että jossain on vikaa. Todennäköinen syy on todellakin liian matala promilleraja.

        Et ymmärrä, mitä pidän huomionasi? 😲

        Oliskohan se vaikka tuo, jonka kirjoitit? 😂😂😂


      • ajattelen.samoin kirjoitti:

        Et ymmärrä, mitä pidän huomionasi? 😲

        Oliskohan se vaikka tuo, jonka kirjoitit? 😂😂😂

        Ei, se oli nimimerkin ajattelen.samoin -huomio. Se, että käytät samaa nimimerkkiä, ei näemmä tarkoita että olisit tätä tajunnut.


      • ajattelen.samoin
        TheRat kirjoitti:

        Ei, se oli nimimerkin ajattelen.samoin -huomio. Se, että käytät samaa nimimerkkiä, ei näemmä tarkoita että olisit tätä tajunnut.

        Huomenna sitten selvin päin yrität uudelleen niin saatat erottaa omat viestisi muiden viesteistä 😉


      • ajattelen.samoin kirjoitti:

        Huomenna sitten selvin päin yrität uudelleen niin saatat erottaa omat viestisi muiden viesteistä 😉

        Liekö sinulla enemmän ongelmia ymmärryksessä vai kommunikaatiokyvyissä, mutta nimimerkilläsi sanottiin aluksi:
        > Samoin jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, niin se on merkki
        > siitä, että promilleraja on liian matala.

        Tuo oli minusta hyvä huomio.


      • ajattelen.samoin
        TheRat kirjoitti:

        Liekö sinulla enemmän ongelmia ymmärryksessä vai kommunikaatiokyvyissä, mutta nimimerkilläsi sanottiin aluksi:
        > Samoin jos rattijuoppoja jää paljon kiinni, niin se on merkki
        > siitä, että promilleraja on liian matala.

        Tuo oli minusta hyvä huomio.

        No sinä et ymmärrä edes omia kirjoituksiasi...


    • oikeaa.turvallisuutta

      Kun ajan kovempaa kuin muut, kukaan ei ajaa ainakaan autoni perään.

      • ArtistiMaksaaAinaVaan

        Mutta sinä voit kuitenkin ajaa jonkun toisen perään, ja olet silloin maksajan paikalla. Et taatusti ajatellut edes loppuun asti, kun aivopierusi ilmoille päästit!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      304
      9888
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      68
      2241
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2044
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1870
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1838
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1766
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1348
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1246
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1229
    Aihe